Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Pikku kysymyksiä renkaisiin, sisureihin, litkuihin ja vastaaviin liittyen.



nure
01.07.2022, 08.12
Onko mitään merkitystä jos käyttää sisäkumillisten kiekkojen kanssa vannenauhana tubeless teippiä?

kauris
01.07.2022, 08.31
Ei. Paitsi, että on kätevämpi halutessaan ajaa ilman sisureita.

nure
01.07.2022, 09.58
^Thanks. Toisaaltaan määrittele "kätevyys"? Voisin kyllä litkuttaakin mutta sisureilla kevyempi ja kun pyörä ei tule maastokäyttöön niin en koe tarvetta litkuille.

Firlefanz
01.07.2022, 10.13
Luulen että yllä tarkoitettiin vain ja ainoastaan ja luonnollisesti sitä että on kätevämpää ettei tankonauhaa tarvitse enää vaihtaa siinä tapauksessa että haluaakin ajaa ilman sisureita (vaikka kiekot eivät ehkä olekaan tubelessit).


Mutta käytän tilaisuuden hyväkseni ja esitän taas tyhmän kysymyksen:

Miten tubeless-steippi eroaa tavallisesta? Leveämpi kuin samalle vannesisämitalle tatkoitettu sisurirengasvanneteippi?

nure
01.07.2022, 11.00
^Siis tankonauhaa? Lähinnä kyse että perinteistä vannenauhaa ei ole saatavana niin suurta valikoimaa kuin ennen sopivana leveytenä ja tubeless on kevyempää.

kauris
01.07.2022, 11.54
No Firle nyt kirjoitti tietty vahingossa tankonauhaa. Ja juu, vannenauhoja on monenmoisia vaikkakin valikoima ehkä nykyään huonompi. Erilaisia venyviä, kapeita, ohuita, rikkoutuvia, repeytyviä jne. on tullut ensiasunnusnauhoina vuosien varrella varmaan meille kullekin vastaan. Eli laita tosiaan ihmeessa tubeless-teippiä kun niiden valikoima on nykyään hyvä.
Ja toki tarkoitin kätevyydellä sitä mitä Firle jo yritti selventääkin eli jos nyt kuitenkin päättäisi koittaa testata niitä tubeleksena (ei siis tietenkään tarvitse) niin onpahan oikeanlainen teippi siellä valmiiksi. Eli haittapuolia ei ole mutta hyötypuolena (tämä käyttämäni kätevä termi) tuo.

Jotenkin vaikeaa tänään tämä toistemme ymmärtäminen :)

kauris
01.07.2022, 11.59
Luulen että yllä tarkoitettiin vain ja ainoastaan ja luonnollisesti sitä että on kätevämpää ettei tankonauhaa tarvitse enää vaihtaa siinä tapauksessa että haluaakin ajaa ilman sisureita (vaikka kiekot eivät ehkä olekaan tubelessit).


Mutta käytän tilaisuuden hyväkseni ja esitän taas tyhmän kysymyksen:

Miten tubeless-steippi eroaa tavallisesta? Leveämpi kuin samalle vannesisämitalle tatkoitettu sisurirengasvanneteippi?

Tubeless-yhteensopivaksi ilmoitettu teippi on varmaan varmasti ilmatiivis ja tubeless-asennukseen tarpeeksi kestävä. Ja just se, että saa valittua oikean levyisen. Ei-tubeless teipin tai nauhan ei tarvitse olla ilmatiivis ja tukkia pinnanreikiä. Niitähän on teipin lisäksi myös erilaisia jotka eivät tule millään kiinni vanteeseen vaan venytetään vain paikoilleen tukkimaan vain sen verran pinnanreikiä etteivät niiden reunukset hankaa sisuria puhki tai sisuri pullistele niiden reikien sisään.

Firlefanz
01.07.2022, 17.17
Pyydän nöyrimmäisti anteeksi kaikilta, mutta jonkinlaisen automaattikirjoituksen tuloksena ilmeisesti syntynyt lapsus oli viikon hauskin, vaikka itse kehunkin.

Ja tosiaan olisihan minun miuistaa ja tietää se minkä kauris yllä teippityyppien erosta kertoo, Mutta eihän se muuten olisi ollut tyhmä kysymys.

nure
01.07.2022, 20.36
^ Määritä jokin muu kysymys tyhmäksi paitsi itseni esittämä?

Puskis
04.07.2022, 10.14
Mikäköhän tankonauha toimisi parhaiten rengasinserttinä?

Ite oon käyttänyt ihan hyvällä menestyksellä aikoinaan sähköteippiä vannenauhan tilalla. Saa monessa leveydessä ja lähtee varmaan paljon kätevämmin tarvittaessa irti kuin tubeless-teippi? Kovilla paineilla tosin yks kierros ei välttämättä riitä

JackOja
04.07.2022, 11.01
Miksi? Haluatko olla erilainen nuori vai onko joku oikea syy?

Tankonauha ei toimi inserttinä, joutuisit laittamaan ainakin kymmenen kierrosta eikä ole joustava.

Tubeless-teippi lähtee helposti irti tarvittaessa. Gorillamiehillä on vaikeampaa.

SvaR
04.07.2022, 11.41
Sähköteippiä en kyllä käyttäisi, kun sen ominaisuuksiin vaikuttaa lämpötila niin kovin paljon.
Täpärin kaksiin kiekkoihin laitettu gorillat seitsämän vuotta sitten ja samat siellä edelleen.
Läskiin leveämpää viis vuotta sitten ja samat gorillat siellä edelleen...eli irrottamisen vaikeus vielä kokematta, mutta toimii niin hyvin että jatkan käyttöä jatkossakin.

Puskis
04.07.2022, 12.26
Miksi? Haluatko olla erilainen nuori vai onko joku oikea syy?

Tankonauha ei toimi inserttinä, joutuisit laittamaan ainakin kymmenen kierrosta eikä ole joustava.

Ihan Firlefanzin viestistä lähtenyt huumoryritelmä, anteeksi.

nure
07.07.2022, 19.41
Hankin sisureiksi Pirellin keltaiset ja taitaa olla niin että noihin vastaaviin käy samat paikat keskenään? Varastosta löytyy Tuboa ja Revolooppia, Pirellin omaa en ainakaan itse löytänyt.

Marsusram
07.07.2022, 20.01
"Thermoplastic polyurethane" näkyy olevan Pirellin SmarTube ja Revoloopin kevytsisureissa materiaalina.
Luulisi saman liiman toimivan.

nure
07.07.2022, 21.18
^Sellainen kutina itselläkin oli.

JusE83
05.09.2022, 14.04
Käytetääs tätä ketjua tiedusteluun kun en kehtaa kokonaan uutta aloittaa.

Onnistuin saamaan tänään aamuisella lenkillä maasturin renkaan kieroksi hitusen epäonnistuneen tasamaalle hypyn jälkeen (ei ollut ihan optimipaikka ottaa ilmaa renkaiden alle mutta pakko oli koittaa)
Hieman sivuttainen etupainoinen alastulo ja Maxxis Minion Exo TR ruikkasi pienet litkut renkaan sivusta ja tämän jälkeen alkoi jonninmoinen vipatus renkaassa.
Kiekko vaikuttaisi olevan kuitenkin aikalailla suora.
Onkohan tämä rengas nyt sitten ns menetetty/vipatuksen kanssa vaan ajeltava vai olisiko jotain oikaisu-kikkaa?
Maksimi paineiden kokeilu ei ainakaan tehnyt asialle mitään.

Pahoittelut kun tämä "pikkukysymys" onkin tavan romaani mutta en oikein osannut lyhyemmin selvittää.

Marsusram
05.09.2022, 14.15
^Luultavasti tempaisi kumin sen verran sijoiltaan, että ottaisin reunat irti ja nostaisin uudelleen. Sitten näkee onko kudos tai reunalanka kärsineet.

JusE83
05.09.2022, 14.36
Tuo kuulostaa kyllä varsin loogiselta tavalta asiaa tutkia, kiitoksia vinkistä.
Vipatus on kyllä tosiaan sen verran kova, että todennäköisesti on aika rajamailla kehtaako renkaalla noin ajaa... Pitäähän se varmaan kuitenkin vielä käytännössä testata jos vipatusta ei saa hillittyä ennen kun rengaskaupoille lähtee.

JusE83
06.09.2022, 13.40
Tähän vielä jatkona, nyt on rengasta tutkittu (mikä on aina hauskaa litkut sisällä :D).

Renkaan sisäpuoli näytti omaan silmään ihan ehjältä joten mitään ihmeempää vaurioita ei kai ole. Vipatus ehkä hieman laantui irrotuksen ja uudelleen noston jälkeen joka tosin voi olla vaan omaa kuvitelmaa.
Eiköhän tuolla vielä ajele ja rengashan siirtyy nastakauden jälkeen taakse jossa vipatus omalla logiikalla on hieman pienempi paha.

Jospa se siitä sitten vielä :D

nure
11.09.2022, 18.10
Noista vanneteipeistä vielä, jos vanteen sisämitta 25mm niin onko 27mm liian leveä? Toinen kysymys, täytyykö vanneteipin olla muuta kuin sen levyinen että vanteen reiät menee umpeen?
Varastossa kierii 27 ja 21millistä rullat, siksi kysymykset.

stumpe
11.09.2022, 19.19
27mm käy hyvin, esim. WTB:n suositus teipin leveydeksi on sisäleveys + 5mm.

arctic biker
11.09.2022, 20.39
Usein olen nähnyt tubelessteipin leveyssuositukseksi vanteen sisäleveys + 2-3 mm.

TuplaO
11.09.2022, 22.02
Löysin laatikon pohjalta korkkaamattoman putelin Caffelatexia. Ei siinä mitään, mutta pullo on ollut siellä varmaan viitisen vuotta, todennäköisesti enemmänkin. Tavara näyttää ihan juoksevalta ja muutenkin ok:lta, mutta ”hajoaako” koostumus ajan kanssa muillakin tavoin? En ollut löytävinäni mitään viittauksia parasta ennen -päivämääriin tms. Eli, uskaltaako tuota lorottaa kumiin, jos tubeless-veren kaivaminen nenästä ei kiinnosta yhtään?

Marsusram
12.09.2022, 00.51
https://www.effettomariposa.eu/products/caffelatex-bicycle-tyre-sealant
Caffélatex will last 2 years after the bottle is first open, as long as the bottle is closed properly and stored away from direct sunlight, and the storage temperature is within the range stated above.
To check if a bottle of Caffélatex is still good, even after a long time since first opening it:



the liquid should have a homogeneous viscosity (no solid chunks or evident separation between lighter and denser liquid);
10-second test: wet thumb and index in liquid Caffélatex, press it between the two fingers for ten seconds then release: if it starts to create a solid layer, it’s still functioning properly.

TuplaO
12.09.2022, 11.01
^OK, eli merkit viittaavat siihen, että kaapin pohjalla huoneenlämmössä, avaamaton Caffelatex säilyy pitkäänkin. Täytyy tehdä tuo sormitesti, sillähän se selviää. Jos tuo on vielä käyttökelpoista, olen vilpittömästi vaikuttunut.

T33mupa
16.09.2022, 08.20
Tubelesslitkut pitäisi keaa kertaa laittaa renkaisiin. Pyörä ulkosäilytyksessä talvellakin, niin mikä litku kestää moista luotettavasti?

paaton
16.09.2022, 10.37
Stanin litku toimii

Benny
16.09.2022, 12.19
^

Tämä. Omissa ei ole stanin peruslitku jäätynyt koskaan ja ovat ulkovarastossa ympäri vuoden.

Bndit
16.09.2022, 14.47
Joo Stansissa muistaakseni joku -20 pakkasen kestävyys, hyvin toimi kahdessa pyörässä viime talven. Toki pyörät sisäsäilytyksessä.

nure
18.09.2022, 17.41
Vanneteipeistä taas kun kysyntää katselin, haittaako jos on kapeampi, esim. 18mm 25mm vanteelle?

paaton
18.09.2022, 18.04
Vanneteipeistä taas kun kysyntää katselin, haittaako jos on kapeampi, esim. 18mm 25mm vanteelle?

Haittaa.

nure
18.09.2022, 18.05
^Perustelut?

vihtis83
18.09.2022, 18.36
Teippauksesta tulee tiiviimpi kun teippi tulee hyllylle asti. Siellä se teipin reuna on renkaan ja vannekehän välissä puristuksessa ja samalla myös tiivistää sen rakosen. Ja tällä tavoin litku ei pääse teipin väliin ainakaan sieltä reunoilta, ainoastaan siitä mistä teippi katkaistaan.

nure
18.09.2022, 18.50
^Tulee sisurit.

vihtis83
18.09.2022, 18.55
^Sitten ei taida olla mitään haittaa.

nure
18.09.2022, 19.02
^Sitä juuri mietinkin, kunhan tulee puolien reiät kunnolla umpeen ja sehän teipin/nauhan ainoa tarkoitus.

TuplaO
18.09.2022, 19.30
^Meneekö tässä nurella tubelessteippi ja vannenauha sekaisin? Elikkä miksi laittaa liian kapea tubelessteippi, jos ajelee sisurilla? Ja jos haluaakin litkuttaa, niin teippi on liian kapea.

paaton
18.09.2022, 19.38
^Sitä juuri mietinkin, kunhan tulee puolien reiät kunnolla umpeen ja sehän teipin/nauhan ainoa tarkoitus.

Onon. Anna mennä vaan.

nure
18.09.2022, 19.58
Tupla, ei mene sekaisin. Samaa asiaa ajavat kummatkin ja miksi kapeakin ei toimisi yhtä hyvin kuin leveäkin? Siis kunhan reiät vain peittyy!

Paaton, juujuu!

paaton
18.09.2022, 20.10
Aina kannattaaa rohkeasti kokeilla kaikkea, eikä suotta uskoa ohjeisiin. Ja mieti oikeasti miten paljon painoa säästää laittamalla kapeamman teipin!

Oisko muita pikkukyssäreitä mielessä tähän omaan ketjuun, vai laitatko jatkot tuonne pahoihin tubeless ongelmiin?

Arosusi
18.09.2022, 23.53
Oisko muita pikkukyssäreitä mielessä tähän omaan ketjuun, vai laitatko jatkot tuonne pahoihin tubeless ongelmiin?


Niin, kysymyksellä ei ollut mitään tekemistä pahojen tubeless ongelman kanssa.

Situm
19.09.2022, 00.10
Jos se teippi on liian kapea, vaikka nyt ton 18mm, siihen ei jää reiän reunoille kuin 4-6mm tavaraa, joka tuskin riittää. Teippi mulahtaa reikään kun painetta on vähän enemmän.

nure
19.09.2022, 00.14
Päätön, siis onko tubeless ongelma mielestäni ja jos aloittaisin uuden topicin niin vinkuisit siitäkin.

Situm, 18mm teippi keskeltä keskelle 9mm ja mihin joillakin 3barin paineilla muljahtaa?

kauris
19.09.2022, 10.35
Minäkin luulen ettei muljahda. Tubeless teippi tarraa tarpeeksi hyvin vanteeseen ja estää sen ettei sisuri pullahda pinnanreikään ja riko sisuria. Eli nure sun käyttötarkoitukseen (teippi vannenauhan korvikkeena) se 18 mm riittää kunhan vedät huolella keskellä että reikien molemmilla puolille jää kuitenkin useampi milli. Jos kyseessä olisi tubeless teippaus (ei sisureita) kannattaa teipin toki olla ohjeiden mukaisesti pari milliä leveämpi kuin vanteen sisäleveys kuten yllä on jo kerrottu ja perusteltu.

K.Kuronen
19.09.2022, 11.13
Ainoastaan kokeilemalla teipin paikallaan pysymisen saa selvyyttä, eikä silti yksi onnistunut kokeilu tarkoita, että jossakin toisessa tapauksessa kapea teippi pysyisi. Teipien liimat eivät ole välttämättä identtisiä, eikä vanteen pinta ja pinnan puhtaus.

Aikanaan omassa käytössä jokin perinteinen, olisikohan ollut BBB:n nimellä, kapea vanneteppi vaelsi ajossa sisurilla ja löytyi aikanaan osin pinnareikien sivusta.

Kohtuullisen varmaa on, että jos teippaa riittävän leveällä, niin myöhemmin ei tarvitse ihmetellä.

kauris
19.09.2022, 11.24
Ja painoero on minimaalinen jos sitä miettii. Olisko kymmentäkään grammaa per kiekko. Jos teippiä on vasta ostamassa, ostaisin leveämmän. Mutta jos kapeaa löytyy kotoa niin eikun testiin.

nure
19.09.2022, 12.00
Olisin voinut VeloPlugejakin käyttää mutta hieman kun reikien koko vaihtelee niin piti vetää ohut pakkausteippi kun eivät pysyneet reiissä, kokeilu sekin. Siis kumpaakin löytyy ja veikkaan kyllä (mutu) ettei kapeammankaan kanssa tule ongelmia mutta sitten sen näkee.

Hower
19.09.2022, 14.05
Painon säästämisestäkö tässä nyt on kyse kun viritellään mahdollisimman kapeaa teippiä eikä varmuuden vuoksi muutaman millin leveämpää?

nure
19.09.2022, 17.14
^Periaatteellisesta paino viilaamisesta, siis ei kaikkein kapeinta mutta hieman kapeampaa. Tavallaan miksi laittaa leveän jos kapeakin toimii?

paaton
19.09.2022, 17.42
^Periaatteellisesta paino viilaamisesta, siis ei kaikkein kapeinta mutta hieman kapeampaa. Tavallaan miksi laittaa leveän jos kapeakin toimii?

Tuossa äkkiä löydetty teipin paino. Kyllähän tuosta kannattaa kapeampaa laittaa ja testailla kaikkea fantsua.

https://www.mtbr.com/attachments/img_1164-jpg.962827/

Hower
19.09.2022, 17.54
Siis tuolla säätämisellä kai säästyy about 2 grammaa/rengas. Eipä pöljempi projekti.
Munakarvat kun ajaa pois niin silläkin tippuu paino ja vauhti on hurja.

paaton
19.09.2022, 18.00
Muutenkin painonsäästö sisuria käyttämällä on typeryyttä.

Jos haluaa säästää painoa, niin kuivattaa sen litkun renkaan sisään vaikka voitelemalla. Osa pro talleistakin ajoi jossain vaiheessa näin. Kaikki nykyaikaiset renkaat eivät litkua edes kaipaa sisäänsä.

nure
19.09.2022, 18.44
RaceKingeissä ei ainakaan ilmat pysyneet ilman litkuja ja litkuilla painavammat kuin sisureilla. kun pahemmin ei aja alhaisilla paineilla niin en pidä silloin tarpeellisena. Viimeiset litkuttamisen ilot meni kun kesällä katselin kaverin vuotavaan renkaaseen sisuria laittoi, tuli siitä sotkusta mieleen vanhat kunnon tuubirenkaan liimaamiset.

Situm
19.09.2022, 23.43
*nips*
Situm, 18mm teippi keskeltä keskelle 9mm ja mihin joillakin 3barin paineilla muljahtaa?
Keskelle joo 9mm, mutta reiän reunalle 4-6mm, ja melkoisen määrän oon nähnyt, joissa paine on ajanut teippiä reikään niin, että reunasta on alkanut vuotamaan. Mutta tosiaan jos ei ole tubeless, niin tuskin mikään ongelma. Teippejä vaan on niin monenlaisia.

nure
19.09.2022, 23.56
Niinpä, saa nähdä mutta näillä mennään, kerron kyllä jos pieleen menee ja onhan rulla tuota 27millistäkin varastossa.

bebob
23.09.2022, 19.53
Lainaanpa minäkin tätä ketjua pikku kysymyksellä. Rengasrikon suivaannuttamana ajattelin laittaa alle pistosuojatut renkaat. Nykyinen rengas on WTB Horizon 650x47c. Ajan pelkkää asfalttia enkä ole löytänyt sellaisia. Olisiko jotain vinkkejä?

Smo
24.09.2022, 15.12
Mitään noista tiiä mutta vaikka joku Marathon?

velib
24.09.2022, 15.49
Jos rengas on muuten miellyttänyt, niin samaa saa myös pistosuojattuna https://www.bike24.com/p2400859.html

Tai sitten saman tyylinen rengas reunanappulalla https://www.bike24.com/p2400858.html

Firlefanz
24.09.2022, 15.56
WTB kertoo:


We offer two puncture protection options. SG2 provides a bead-to-bead puncture protection layer for complete coverage at a minimal weight. Only available on TCS Light tubeless tires. Flat Guard provides additional under-tread material for urban riding where tread punctures are most common. Flat Guard is only available on Comp tires, which require the use of an inner tube.

Jos siis haluaa Wilderness Trail Bikesin renkaissa pysytellä.


Muutenhan eri valmistajien pistosuojaluokituksia on vaikea verrata. Yllämainittu Schwalben Marathon voisi olla jonkinlainen vertailustandardi, mutta itse vertailu on vaikeaa muuten kuin testeissä saatuja arvoja vertaamalla...


Vaihtoehtoina voi tietysti mainita tubelesseihin siirtymisen tai vanhanaikaisesti pistosuojanauhan käyttäminen. Ensiksi mainittu on syystäkin suositumpi, mutta voi vaatia tiettyä opettelua. Viimeksi mainittu vie renkaalta jonkin verran rullaavuutta eikä sekään suojaa rengasrikoilta sataprosenttisesti - mutta on kunkin itse arvioitava onko sillä merkitystä omassa käytössä.

bebob
24.09.2022, 20.56
https://www.bike24.com/p2400859.html näyttää siltä mitä haen. Pari asiaa ihmetyttää. Voiko tubeless renkaan laittaa sisärenkaan kanssa? Netistä löytämistäni vastauksissa oli kyllä ja kyllä yleensä. Miksi kyllä yleensä? Toinen juttu. Nykyisessä renkaassa on ilmanpaine suositus 2.8-4.8 bar. Em. renkaassa on 1.7-3.1 bar. Miten se voi olla noin erilainen kun renkaat ovat kuitenkin täsmällen saman kokoisia?

Firlefanz
24.09.2022, 21.26
Jotkut tubeless-renkaat voivat olla tuskastuttavan tiukkoja asennettavia eikä sisurin käyttö ainakaan helpota asennusta.

Toinen juttu on että tubeless-renkaat ovat usein kyljiltään jäykempiä, minkä voi huomata jo asennettaessa mutta viimeistään ajaessa - siis jos pystyy vertailemaan. Toisin sanoen: monien mielestä ei kannata käyttää tubeless-renkaita sisurien kanssa, koska niiden tubeless-ominaisuuksista ei ole silloin mitään hyötyä.

Muuten: se vanhemman mallinen WTB Horizon, jonka nopealla vilkaisulla löysin, oli sekin TCS (Tubeless Compatible System) eli tubeless-yhteensopiva. Molemmissa on sama SG2 eli Slash Guard 2 -tason pistosuojaus. Vanha oli joitakin kymmeniä grammoja kevyempi.

Ilmanpainesuosituseroille en keksi hyvää selitystä. Tai en sen parempaa kuin että nykyisen renkaan suosituksessa on ajateltu käyttöä sisureilla ja uudessa tubelessina. Maksimipaine tubeless-käytössä on aina pienempi kuin samanlevyisellä renkaalla sisurin kanssa.

Mutta noin leveille renkaille 3 baria on sisureillakin aivan riittävästi...

Benny
24.09.2022, 23.37
Jotkut tubeless-renkaat voivat olla tuskastuttavan tiukkoja asennettavia eikä sisurin käyttö ainakaan helpota asennusta.

Toinen juttu on että tubeless-renkaat ovat usein kyljiltään jäykempiä, minkä voi huomata jo asennettaessa mutta viimeistään ajaessa - siis jos pystyy vertailemaan. Toisin sanoen: monien mielestä ei kannata käyttää tubeless-renkaita sisurien kanssa, koska niiden tubeless-ominaisuuksista ei ole silloin mitään hyötyä.

Muuten: se vanhemman mallinen WTB Horizon, jonka nopealla vilkaisulla löysin, oli sekin TCS (Tubeless Compatible System) eli tubeless-yhteensopiva. Molemmissa on sama SG2 eli Slash Guard 2 -tason pistosuojaus. Vanha oli joitakin kymmeniä grammoja kevyempi.

Ilmanpainesuosituseroille en keksi hyvää selitystä. Tai en sen parempaa kuin että nykyisen renkaan suosituksessa on ajateltu käyttöä sisureilla ja uudessa tubelessina. Maksimipaine tubeless-käytössä on aina pienempi kuin samanlevyisellä renkaalla sisurin kanssa.

Mutta noin leveille renkaille 3 baria on sisureillakin aivan riittävästi...

nure
29.09.2022, 10.44
^Tuo vanteen/renkaan tiukkuus on kyllä totta, itsellä jäi CrossMaxille RaceKing asentamatta, kaksi rengas"rautaa" meni ja siinä vaiheessa aloin miettimään entä jos joutuu tienpäällä rengashommiin?

Muistaakseni, en varma, mutta joillakin kiekollakin oli eri maksimipaine sisurille/litkuille...

jalkkis
08.10.2022, 11.39
Toimiiko mikä tahansa litku n. 5 bar asti vai onko se enempi renkaasta kiinni? Maantieajoa 28-34mm kumeilla / 80kg kuski niin tuo olis maksimeita missä litkun pitäisi toimia.

Perus-Stania aattelin. Tai sit mätänetistä Zefalia.

Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

Bndit
08.10.2022, 14.21
Ei toimi, Stansissa muistaakseni max. 2.5 baria.

Benny
08.10.2022, 14.52
Stanin peruslitkun purkissa lukee, että "asennettaessa älä ylitä 2.75bar painetta. Maantiekäytössä älä ylitä renkaan alinta suositeltua painetta."

82kg kuskilla 3-3.5bar paineella on vielä paikannut reijät ja pitänyt ilmat sisällä.

jalkkis
08.10.2022, 17.37
^Jotenkin kuulostaa hiukka matalalta ajella 28-32mm maantiekumeilla 3.xx bar paineilla... Mikähän litku toimisi n. 5 bar asti? Stanin race?

Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

Arosusi
08.10.2022, 19.35
Mikähän litku toimisi n. 5 bar asti?

https://www.bike-components.de/en/SILCA/Ultimate-Tubeless-Sealant-Tyre-Sealant-p88515/

YouTubesta löytyy hyviä videoita paikkaustehosta.

paaton
08.10.2022, 20.24
4bar on sopiva, tuossa paikkaa jo monikin litku.

Silca varmaan kyllä pätevää ainetta, on ollut tarkoitus kokeilla itsekkin.

Arosusi
08.10.2022, 21.48
Silca varmaan kyllä pätevää ainetta, on ollut tarkoitus kokeilla itsekkin.

Jos tosiaan paikkaa kuin videoissa niin omalla ajotyylillä ei tarvitse rengasrikoista enää yhtään murehtia. Ensi kesänä myös käyttöön kun Racekin sopivasti loppui.

paaton
08.10.2022, 22.40
Jos tosiaan paikkaa kuin videoissa niin omalla ajotyylillä ei tarvitse rengasrikoista enää yhtään murehtia. Ensi kesänä myös käyttöön kun Racekin sopivasti loppui.

Ja silcalla on sitten erikseen aine, jota lisätään tasaisin väliajoin. Noita on tarkoitettu käytettäväksi yhdessä.

https://www.bike-components.de/en/SILCA/Ultimate-Tubeless-Sealant-Replenisher-Tyre-Sealant-p88516/

Ja samaa mieltä tuosta murehtemisesta. Mulla ei ole maantietubeless puhjennut koskaan ja gravellistakin vain kerran työmatkalla sepeliin. Lenkillä ei ole mennyt ikinä. Silti kannan sisuria, paikkapulloa ja kamelinpaskaa mukana...

Edit: Kisassa on muuten mennyt maantietubeleskin. Ei sekään reikiin ajoa aina kestä.

tchegge_
09.10.2022, 01.11
Silcasta on hauska ketju Weigth Weeniesin palstoilla mitä luin joskus. Se hiilikuitumössö ainakaan alkuun ei toiminut ollenkaan, nyt kai jo parempi, ehkä?

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Benny
09.10.2022, 14.27
^Jotenkin kuulostaa hiukka matalalta ajella 28-32mm maantiekumeilla 3.xx bar paineilla... Mikähän litku toimisi n. 5 bar asti? Stanin race?

Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

Nuo paineet on gravelin 40mm kumeissa.

Kilpapyörässä oli perus stanilla 28mm kumi ja 5.5-6bar paineet, mutta sillä ei tullut rengasrikkoja, niin en tiedä miten olisi paikannut.

Bndit
09.10.2022, 21.31
Stanin peruslitkun purkissa lukee, että "asennettaessa älä ylitä 2.75bar painetta. Maantiekäytössä älä ylitä renkaan alinta suositeltua painetta."

82kg kuskilla 3-3.5bar paineella on vielä paikannut reijät ja pitänyt ilmat sisällä.

Joo aika hyvin olen itse lukenut noita tekstejä, myös pakkaskestävyys on -20 fahrenheitiä eikä celsiusta :D

Frizzle
11.10.2022, 17.31
Mikä ero ja mistä tulee lyhenne SL kun puhutaan renkaista, esim. Piikkisika tlr vs. tlr sl? Aramidikö erona teräkseen?

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

M A
11.10.2022, 18.16
En tiedä, mutta oon aatellu sen tarkoittavan super light. Käytännössä juurikin taittuvakylkinen versio.

Arosusi
11.10.2022, 21.54
Ja silcalla on sitten erikseen aine, jota lisätään tasaisin väliajoin. Noita on tarkoitettu käytettäväksi yhdessä.

https://www.bike-components.de/en/SILCA/Ultimate-Tubeless-Sealant-Replenisher-Tyre-Sealant-p88516/

Kiitos vinkistä. Keväällä kun tuo tuli markkinoille niin vähän lueskelin tuotteesta. Jäi sellainen kuva että perus tavaraa lisätään 3 kk välein. Mutta sinne laitetaan tuota "ohennetta" mikä ei sillä hiilikuitua.
Silcan sivuilla kaaviossa ensin 4 oz tavaraa ja 3 kk kuluttua 1 oz täyttöainetta. Taulukossa 4 oz tavaraa ja 3 kk kuluttua 2 oz täyttöainetta???

F. Kotlerburg
12.10.2022, 11.00
Joe's Eco Sealantin pullossa on maksimipaine 100psi, mutta tuo oli kyllä kuivunut ihan täysin maantiepyörän renkaissa kun eilen purin ne pois vanteilta. Laitettu muistaakseni kesäkuun lopulla. Ei ole vastaavassa ajassa sama litku mennyt maasturin kumeissa miksikään. Kovempi paineko sen tekee?

paaton
12.10.2022, 11.02
Joe's Eco Sealantin pullossa on maksimipaine 100psi, mutta tuo oli kyllä kuivunut ihan täysin maantiepyörän renkaissa kun eilen purin ne pois vanteilta. Laitettu muistaakseni kesäkuun lopulla. Ei ole vastaavassa ajassa sama litku mennyt maasturin kumeissa miksikään. Kovempi paineko sen tekee?

Lämpötila vaikuttaa. Ja varmaan vähemmän ilmaa renkaassa vs maasturi.

Orange kuivuu joskus helteessä tosi nopeaan.

F. Kotlerburg
12.10.2022, 11.06
Litkua on toki myös vähemmän kuten ilmaakin. Suuremman ilmamäärän luulisi päinvastoin enemmän kuivattavan sitä ainetta. Lämpötilalla ei ole asiaan merkitystä.

paaton
12.10.2022, 11.49
Niin meinaat sitä, että myös maasturi on yhtä kuumassa käytössä kesällä? Lämpöhän sen litkun kuivattaa, eli lämmöllä on merkitystä.

Ehkä se pieni maantierengas vaan lämpenee enemmän. Mullakin tosiaan roadin litkut voi kuivua tosi nopeaan. Maasturissa noin ei ole käynyt.

F. Kotlerburg
12.10.2022, 11.51
Kyllä. Maasturilla on ajettu yhtälailla kesällä.

Gambinamiäs
19.10.2022, 12.27
Ajalttelin siirtyä tubeles-aikaan. Renkaina Pirellin Cinrurato gravel H ja nyt toisiksi kumeiksi näillä näkymin Rene Hersen Hurricane Ridge Endurance. Rene Herse suositttaa Panaracer Seal Smart Tire Sealantia mutta pakkauskoko on hirmuinen. Orange seal on kai myös toimiva, voiko tulla ongelmia Pirellin tai Reneen kanssa?

JackOja
19.10.2022, 12.31
...voiko tulla ongelmia Pirellin tai Reneen kanssa?

Ei. Rengas ei tunnista mitä litkua sisällä on.

Gambinamiäs
19.10.2022, 12.37
Tämäkin on aihepiiri, jota sivusta seuraamlla voi päätyä aivan päinvastaiseen johtopäätökseen. Joidenkin tekstien ja kommenttien perusteella merkki x toimii vain litkulla Y ja merkki Z toimii kaikilla, paitsi litkulla Y.

paaton
19.10.2022, 12.40
Noiden endurancejen kanssa kannattaa laittaa stania. Renkaat eivät tihku mistään, eikä noihin reikiäkään ihan helpolla tule.

Normi Orange ei kestä oikein pakkasta ja kuivuukin vikkelään.

Gambinamiäs
19.10.2022, 12.54
Pakkanen on hyvä huomio, ajan ympäri vuoden työmatkaa ja soratielenkkejäkin jos ei vaan ole hirveästi lunta.

MRe
22.10.2022, 17.31
Ilmianna paras vanneteippi… siis litkutukseen mtb-vanteilla.

paaton
22.10.2022, 18.38
No normi stani/tesa. Tuon kanssa ei ole ollut koskaan ongelmia. Kerran kun kirii huolella paikalleen, ei se tule vuotamaan.

Saa r2 isoina rullina, jos vaan leveys riittää.

ilmora
12.06.2023, 13.32
Tajusin tässä keväällä, että mun maantiepyörässä on ollut samat Contin renkaat jo jotain 6-7 vuotta. Miten vanhoillla renkailla kannattaa vielä oikein ajaa?

Smo
12.06.2023, 17.20
Jos ei oel halkeillut niin ei kai siinä, tosin ei halkeilukaan ehkä haittaa. Voihan ne olla vähän kovettuneet, häiritsee sitten tai ei

ilmora
12.06.2023, 19.43
Päällisin puolin ne on vielä ihan ok, vissiin, ehkä uudet leveämmät ostoslistalle kyllä. Täällä tahtoo jäädä maantiepyöräily vähiin, kun ei ole sopivia lyhyitä lenkkireittejä pieneen nälkään.

stumpe
13.06.2023, 08.49
Paljonko hookless kehä rajoittaa rengasvalikoimaa gravelpyörässä? Litkuilla menisin.

JackOja
13.06.2023, 10.15
Paljonko hookless kehä rajoittaa rengasvalikoimaa gravelpyörässä? Litkuilla menisin.

Sanoisin, ettei yhtään. Mulla on ollut vaikka mitä renkaita hookless-kehillä enkä koskaan ole kiinnittänyt asiaan mitään huomiota.

kauris
13.06.2023, 12.03
Tajusin tässä keväällä, että mun maantiepyörässä on ollut samat Contin renkaat jo jotain 6-7 vuotta. Miten vanhoillla renkailla kannattaa vielä oikein ajaa?


Jos ei oel halkeillut niin ei kai siinä, tosin ei halkeilukaan ehkä haittaa. Voihan ne olla vähän kovettuneet, häiritsee sitten tai ei

Erityisesti märällä ja kylmällä voivat olla kovettumisen takia tosiaan tuoreempia kumeja liukkaammat. Puhkeamisriski voi myös hiljalleen kasvaa vaikka kulutuspintaa näyttääkin olevan jäljellä.

Smo
13.06.2023, 13.34
^Tosiaan mun 20v wanhat Nobby Nic ja WXC talvikumekset vähän lipsuu märällä juurakolla, kalliolla ja peilijäällä, voi olla ettei enää pidä kuten uudet :rolleyes:

JackOja
13.06.2023, 16.58
^Ei tuon aikakauden Nobby Nic pitänyt ikinä missään uutenakaan. Kuin saippuoitu made. Nuorisolaiset ovat tosin viime vuosina maininneet uudempia kelvollisiksi.

Smo
13.06.2023, 17.28
^Lainasit ja laitoit ^ :D .. Sen takia "rullaava" Noppi onkin takana ja edessä Mountain King. Töpselissä Vertical / Gravity kombo samoilta ajoilta.
Hyvin on kestäneet kun ei ole sepelillä/asvaltilla mitään maratoneja ajellut :)

ilmora
13.06.2023, 19.01
Erityisesti märällä ja kylmällä voivat olla kovettumisen takia tosiaan tuoreempia kumeja liukkaammat. Puhkeamisriski voi myös hiljalleen kasvaa vaikka kulutuspintaa näyttääkin olevan jäljellä.

Hyvä pointti. Ehkä voin lyhyitä hyvän kelin lenkkejä vielä tehdä, nyt pitäisi vain ottaa selvää mitkä renkaat seuraavaksi hankkia.

K.Kuronen
13.06.2023, 19.49
Toisin kuin viini ja vaimo, renkaat eivät parane vanhetessaan. Itse heitin varsin vähän ajetut, mutta useamman vuoden ikäiset maantierenkaat (4-season) pois: leukaa alkoi kutittaa kovaa ajaessa.

marco1
13.06.2023, 22.13
^Ei tuon aikakauden Nobby Nic pitänyt ikinä missään uutenakaan. Kuin saippuoitu made. Nuorisolaiset ovat tosin viime vuosina maininneet uudempia kelvollisiksi.

Nobby Nicit tuli myyntiin 2005. Tilasin heti kun niitä sai, rengas sai 6 tähteä Biken testissä. Eka puhkesi alle kilsan päässä startista.

Benny
14.06.2023, 00.46
Paljonko hookless kehä rajoittaa rengasvalikoimaa gravelpyörässä? Litkuilla menisin.

Minun käsittääkseni ainoa rajoite hookless kehillä on, että pitää käyttää vain tubeless kumeja. Ja ainakin swalben kumeilla on matalammat max. paine rajat.

Maasturissa mulla on stansin hookless kehät, enkä sitä ole kumivalinnassa huomioinut mitenkään :D

kianto
18.06.2023, 17.55
Tyhmän pitää kysyä viisaammilta... Voiko sisäleveydeltään 23 mm leveälle vanteelle (622x23c) laittaa 33 mm leveän vittoria terreno dry renkaan? Vai onko 33 mm jo liian kapea rengas tuolle vanteelle?

J3K
18.06.2023, 18.17
Tyhmän pitää kysyä viisaammilta... Voiko sisäleveydeltään 23 mm leveälle vanteelle (622x23c) laittaa 33 mm leveän vittoria terreno dry renkaan? Vai onko 33 mm jo liian kapea rengas tuolle vanteelle?

Omissa 35mm Terreno Dryssa lukee renkaassa "Rim 21C" joka lienee suositus/optimileveys. En usko että 2mm renkaassa tai vanteessa edes kovin radikaalisti vaikuttaa noiden reunanappuloiden sijaintiin.

paaton
18.06.2023, 18.28
Ei mitään ongelmia. Tuolle menee 28mm rengaskin oikein nätisti.

pleis
19.06.2023, 15.18
En löytänyt parempaa ketjua missä kysyä tätä, mutta ajoin tuoreeseen asfalttiin joka ei ollut täysin kova vielä. Nyt on renkaat aivan täynnä pikeä, pikku hiekkaa ja muuta roskaa. Kuinka saisin renkaat puhtaiksi?

edit: asfaltti piki köntännyt oikein mukavasti renkaisiin kiinni, milläs sitä lähtis liuottaa irti?

Arosusi
19.06.2023, 17.45
Kaksi kertaa ajanut uuteen asfalttiin, rullaavuus heikkeni reippaasti. Heti tuoreeltaan putsasin tärpätillä. Kova homma muttei mahdoton. Sliksit maantierenkaat mikä helpotti työtä ja taisi olla vielä samat renkaat joten kumi ei mahdottomasti kärsinyt. Jos kyseessä kuviolliset renkaat niin työ on rankempi. Mitään takeita ko kumin reagoinnista liuottimeen en voi antaa.

sleduardo
20.06.2023, 19.24
Itse raavin ihan normaalilla ruokaveitsellä irti slickseistä. Kesti toki melko kauan, mutta renkaat eivät kärsineet yhtään.

Isimaha
26.06.2023, 10.31
Nyt tarvis uudet clincherit käydä ostamassa kun vanhoilla Bontragereilla ei 4700km jälkeen enää tohdi pitkää lenkkiä tehdä. Onko se nyt se contin viistonninen, jossa saa nopeuden, puhkeamattomuuden ja pidon köyhälle kammen pyörittäjälle

huotah
27.06.2023, 16.23
Nyt tarvis uudet clincherit käydä ostamassa kun vanhoilla Bontragereilla ei 4700km jälkeen enää tohdi pitkää lenkkiä tehdä. Onko se nyt se contin viistonninen, jossa saa nopeuden, puhkeamattomuuden ja pidon köyhälle kammen pyörittäjälle

Joko tuo Conti tai Michelin Power Cup tai Pirelli P Zero Race 4s.
https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/compare/continental-grand-prix-5000-2018-vs-michelin-power-cup-vs-pirelli-p-zero-race-4s

Conti voittaa rullauksessa, Pirelli pidossa ja kylkien pistosuojauksessa.

Isimaha
28.06.2023, 13.38
Conteihin päädyin ja sattuman kautta sain vieläpä vähän ajetut 32milliset, mikä sopi kukkarolle enemmän kuin hyvin, vaikka ei nuo kyllä kaupassakaan hinnalla ole pilatut jos ovat edes lähelle maineensa veroiset

synthwailer
03.07.2023, 09.51
Millaista ongelmaa voi aiheuttaa jos sisäkumi on liian leveä ulkorenkaaseen nähden? Ostin 42mm leveät ulkorenkaat ja sisuripaketin kyljessä lukee että ulkorenkaan leveyden pitäisi olla 47-62.

Tuntuu jostain syystä haastavalta löytää sisärenkaita pyörään joka on kooltaan 27,5' ja leveys alle 47mm.

kaakku
03.07.2023, 10.49
Voi jäädä vähän rullalle tai taitteella ja sitä kautta sitten hankauksen myötä puhjeta. Vähän pienempään ulkorenkaaseen speksattu sisärengas venyy kyllä melkoisesti, joten on siinä mielessä turvallisempi valinta.

synthwailer
03.07.2023, 13.48
Voi jäädä vähän rullalle tai taitteella ja sitä kautta sitten hankauksen myötä puhjeta. Vähän pienempään ulkorenkaaseen speksattu sisärengas venyy kyllä melkoisesti, joten on siinä mielessä turvallisempi valinta.
Kiitos, täytyy yrittää metsästää vähän kapeampia.

tchegge_
10.07.2023, 10.11
Mitäs isoja aukkoja noilla kamelinpaskoilla yms. saa paikattua?
Vai vaatiko tuollainen 3-4mm reikä jo paikan kumin sisäpuolelle?https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230710/cf0cd55a296c48366b3712370eb07cd6.jpg

Sent from my CPH2399 using Tapatalk

J3K
10.07.2023, 10.36
Mitäs isoja aukkoja noilla kamelinpaskoilla yms. saa paikattua?
Vai vaatiko tuollainen 3-4mm reikä jo paikan kumin sisäpuolelle?

Sent from my CPH2399 using Tapatalk

Auton takarenkaassa oli 6x60mm ruuvi pystyssä, kamelinpaskalla paikkasin ja on pitänyt useamman kuukauden. Olisin kyllä laittanut sisäpuolellekin jos olisi rengaskone kotona, fillarissahan tuo on "vähän" helpompaa.

Moska
10.07.2023, 11.47
Voi alkaa kovalla paineella pullottaa, vaikka ilman pitäisikin

Lähetetty minun LE2123 laitteesta Tapatalkilla

kaakku
10.07.2023, 12.17
Kamelinpaska taitaa olla tarkoitettu vain väliaikaiseen fiksaukseen. Ainakin itsellä on pitänyt viikon pari mutta sitten lähtenyt irti. Stanin dartin voi ainakin valmistajan mukaan jättää pysyväksi korjaukseksi. Se muovinuoli sulaa kiinni renkaaseen siellä sisäpuolella reagoidessaan litkuun ja hapsut kuluvat pois suht nopeasti - ainakin siis valmistajan mukaan.

Mulla oli Saksassa mukana vialliset dartit, eli hapsut irtosivat nuolesta ennen kuin sain niitä reiän sisälle. Litku paikkasi onneksi ko. reiän lopulta ja kesti koko reissun. Kun kotosuomessa sitten vaihdoin rengasta, niin sisältä löytyi mössö josta erotti yhden nuolenpään, eli pitänee myös paikkansa.

edit: Sevenbikesille peukku ylös kun korvasivat vialliset dartit antamalla uuden täyttöpakkauksen. 4e / laaki on suht arvokasta leikkiä, mutta toisaalta sen maksaa ihan mielellään jos ei tarvitse sitten kotona ryhtyä paikkauspuuhiin sisäpuolelta.

JRR-1
10.07.2023, 13.00
Autossa kamelinpaskalla paikattu lähes uusi rengas on kestänyt ajaa loppuun eli useita vuosia ja kymmeniä tuhansia kilometrejä. En muista, että paikat olisi alkaneet edes hiljalleen vuotamaan. Fillarin rengas voi olla vähän eri asia, kun se runkorakenne on aika erilainen tai heiveröisempi kuin auton renkaassa.

Moska
10.07.2023, 13.02
Kyllä ne auton renkaassa on pysyvä paikkaus. Kunhan reikä ei oo liian iso.

Lähetetty minun LE2123 laitteesta Tapatalkilla

jalkkis
10.07.2023, 13.19
Kyllä ne auton renkaassa on pysyvä paikkaus. Kunhan reikä ei oo liian iso.

Lähetetty minun LE2123 laitteesta TapatalkillaJep. Mulla on 3-4v sitten itse tökätty kamelinpaska auton renkaassa eikä se ole aiheuttanut mitään ongelmia. Ilmanpaineetkin säilyy ihan samoin kuin muissakin renkaissa.

Jani M
12.07.2023, 15.22
Mikä litku on vihreätä ja voiko sen päälle lisätä perus-Stania?

Kanuuna
12.07.2023, 15.42
Mikä litku on vihreätä ja voiko sen päälle lisätä perus-Stania?

Slime? En tiedä.

nure
12.07.2023, 23.57
Eikös tuo Slime ollut jotain paikkausnestettä eikä varsinaista litkua?

Sambolo
14.07.2023, 13.46
E13 tire plasma on vähän ehkä vihertävää.

tchegge_
31.07.2023, 13.17
Kamelinpaska taitaa olla tarkoitettu vain väliaikaiseen fiksaukseen. Ainakin itsellä on pitänyt viikon pari mutta sitten lähtenyt irti. Stanin dartin voi ainakin valmistajan mukaan jättää pysyväksi korjaukseksi. Se muovinuoli sulaa kiinni renkaaseen siellä sisäpuolella reagoidessaan litkuun ja hapsut kuluvat pois suht nopeasti - ainakin siis valmistajan mukaan.

.

Sen 50km kesti kamelit maantiekumissa, tänään aamulla pari kilometriä maalista alkoi vuotaa siitä paikan juuresta mutta litkut piti paineet sisällä
Onneksi litkut toimi koska satoi vettä ja oli lapsi kärryssä kyydissä...

Pitänee vaihtaa gravelikiekot alle loppuviikoksi.

Päivitys, kokeilin pääseekö takaisin kotiin.
Pääsi just ja just mutta tököt irtosi puolessa matkaa ja loput 4km tulikin hissuteltua, varmaan joku 1 bar jäi painetta...

Sent from my CPH2399 using Tapatalk

hvcub
16.08.2023, 18.28
Laitoin litkun takarenkaaseen. Eipä vaikuttanut rakettitieteeltä, no ehkä siinä kohtaa kun huomasin että litkutettu rengas on väärään pyörimis-suuntaan ;)

Tarvii joku päivä fixata.

kauris
16.08.2023, 18.34
Heh, just edellistä rengasta vielä insertin kanssa (lisää reilusti vaikeusastetta) asentaessani ensin asensin väärinpäin siihen asti, että jälkimmäinenkin kylki oli vikaa 5 cm vaille väännetty vanteelle. Sitten käänsin ja asensin uudelleen vain todetakseni, että litkut unohtui. Avasin kyljen ja väänsin jälleen uudelleen kun en jaksanut alkaa puskemaan venttiilistä litkua. Insertin kanssa sekin vähän vaikeempaa taitaa olla.

stumpe
16.08.2023, 21.27
Tulen vain tähän kehuskelemaan etten oo muistaakseni koskaan asentanut pyörimissuuntaa väärinpäin. Opetellut sen yhdeksi rutiinivaiheeksi etsiä nuolta tai rotation tekstiä kumin kyljestä. :)

hvcub
17.08.2023, 08.59
Tulen vain tähän kehuskelemaan etten oo muistaakseni koskaan asentanut pyörimissuuntaa väärinpäin. Opetellut sen yhdeksi rutiinivaiheeksi etsiä nuolta tai rotation tekstiä kumin kyljestä. :)

Paljonkohan se oikeesti vaikuttaa jos rengas pyörii väärinpäin. Mulla oli joskus renkaat joissa oli toinen suunta mudalle ja toinen vähä kuivemmalle.

nure
17.08.2023, 19.31
^ Joissakin renkaissa vaikutus olematon mutta omasta mielestä että mitä karkeampi kuvio niin sitä suurempi merkitys.

vee
17.08.2023, 19.57
Äkkikysymys.. Kun en mitään ymmärrä.
Mulla on tämmöset kumekset
Continental GP 5000S TR TL 28" Road Tyre 25mm

Aattelin ostaa varakumit ja samalla mietin että, sama ostaa parasta rullaavuutta maantieajoon.
Mikähän se mahtais olla sitten vaihtoehto?
Tämäkö??
Vittoria Maantierengas Corsa Pro G2.0 Tubeless

Jaa löysinkin jonkun testin
https://www.bikeradar.com/advice/buyers-guides/best-road-bike-tyres/
Eikä tuo mun kumi huono vissiin ole.

jone1
18.08.2023, 18.08
https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews
Tossa rullaavuuksista.
Corsa speedejä testannu, on nopeat ja mukavat mutta puhkeavat helposti. Lisäksi niin ohuet että litku juuri naulanreikää isonpaa paikkaa. ongelmia tiedossa.

Föhn
18.08.2023, 18.45
^Se on silloin kun litku ei paikkaa niin tiptopin paikka. Ja meno jatkuu. Kyse siis Corsa Speedistä. Jokusen tuhatta kilometriä tuli noilla taitettua ja aivan ihana rengas. Vieläkin noita löytyy mancaven perukoilta. Löytäiskin jotkut superkevyet kiekot halvalla niin asentelis niihin.

jone1
21.08.2023, 08.09
Tip toppiin tuli reikä kun panin 6bar painetta corsa speediin. renkaan runko on niin ohutta jotta paljon mitään paikkaa tue vaan paikka "pullahtaa" ulos sisurin lailla. Eikä ollut mikään pieni paikka vaan varaston suurimpia joissa jo paksuutta on, reikä ehkä 2-3mm.
Time trial pyörässä pitää eturenkaassa olla painetta kun sillä on kuormaakin.

Santtu75
21.09.2023, 16.54
Jos/kun laittaa Presta venttiilisen sisurin schrader venttiilisen tilalle, niin olikos tuohon vannereikän joku "adapteri" millä sen saa pienemmäksi, kun ei käsittääkseni ole suositeltavaa laittaa tuota prestaventtiiliä suoraan selvästi isompaan läpivientiin?

nure
21.09.2023, 17.43
Joskus oli tuollaisia läpivientikumeja "adaptereina", voi olla että jostain kivijalasta löytyy.

Bndit
21.09.2023, 18.09
Jos/kun laittaa Presta venttiilisen sisurin schrader venttiilisen tilalle, niin olikos tuohon vannereikän joku "adapteri" millä sen saa pienemmäksi, kun ei käsittääkseni ole suositeltavaa laittaa tuota prestaventtiiliä suoraan selvästi isompaan läpivientiin?
Sisurin venttiilissä voi siinä mutterissa olla ohjuri isommalle reiälle...

Santtu75
21.09.2023, 18.13
Sisurin venttiilissä voi siinä mutterissa olla ohjuri isommalle reiälle...

Kyseessä Tuboliton sisuri, ei ole mutteria.

nure
22.09.2023, 00.22
^^Nykyään laatu sisureissa harvoin muttereita. Jostain sopivasta (kumi)letkusta voisi saada leikattua sopivan pätkän.

Sfb
22.09.2023, 09.04
Itsellä tiivistyi venttiili hyvin siihen isompaanki reikään kun venttiilin juuressa oli kartio.

nure
22.09.2023, 09.32
^Taisi olla kyseessä tubeless?

Outtasite
22.09.2023, 10.01
Jos/kun laittaa Presta venttiilisen sisurin schrader venttiilisen tilalle, niin olikos tuohon vannereikän joku "adapteri" millä sen saa pienemmäksi, kun ei käsittääkseni ole suositeltavaa laittaa tuota prestaventtiiliä suoraan selvästi isompaan läpivientiin?

Mihinpä ei olisi adapteria keksitty!

https://r2-bike.com/DT-SWISS-Ventil-Adaptor-for-Rim-Schrader-Presta

https://www.sjscycles.co.uk/rims-tape/mavic-rim-valve-hole-drilling-converter-insert-schraeder-to-presta

Vaativat tosin semmoisen "box section" vanteen, jossa venttiilireikään uppoava osa jää vanteen sisään. Mutta sellaisiahan taitavat nykyään olla miltei kaikki vanteet aivan halvimpia markettipyöriä lukuunottamatta?

kauris
11.12.2023, 15.26
Oliko netissä jotain jonkun kokoamaa suht kattavaa vertailua maastorenkaiden todellisista leveyksistä erilevyisillä vanteilla. Tai edes jollain perus 30 millisellä?

Kanuuna
11.12.2023, 17.05
Oliko netissä jotain jonkun kokoamaa suht kattavaa vertailua maastorenkaiden todellisista leveyksistä erilevyisillä vanteilla. Tai edes jollain perus 30 millisellä?

On. Mutta mikähän olikaan nettisivun osoite? Tarviipa etsiä. Oli joku sakemannisivusto.

Kanuuna
12.12.2023, 13.41
Oliko netissä jotain jonkun kokoamaa suht kattavaa vertailua maastorenkaiden todellisista leveyksistä erilevyisillä vanteilla. Tai edes jollain perus 30 millisellä?

Tässä. Oli ainakin joskus ajantasainen. En tiedä, kuinka nykyään.

http://www.reifenbreiten-datenbank.de

kauris
12.12.2023, 13.49
Kiitokset.

Kanuuna
14.12.2023, 17.32
Tässä. Oli ainakin joskus ajantasainen. En tiedä, kuinka nykyään.

http://www.reifenbreiten-datenbank.de

Ja tuonnehan voi itse lisäillä omia mittaustuloksiaan. Ja olisi mainiota, jos niin tehtäisiin.

Mitähän tietokantaa @Velogi meinasikaan?

Viriviri
21.03.2024, 20.11
Pitäisi löytää kustannustehokas litku omille pyörille. Läski jossa renkaat vaihtuu 2x vuoteen, arkiajokki jossa vaihtuu renkaat 2x vuoteen, enska ja mäkipyörä jotka molemmat tänä vuonna saa uudet kumit, sekä varmaan graveli tulossa talliin= vuodessa alkaa tuota litkua kulumaan. 30€/l paikallisista alkaa hittottelemaan kun tyhjiä purkkeja kerääntyy hyllyyn.
Muc-off, Peaty's, Weldtite ja Joe's ainakin saa 5l tonkissa, hinnat 150-80€, Joessin saisi halvimmillaan 90€ perille asti.
Lähinnä kai ihmettelen onko porukalla kokemusta esim. tosta Joes tai Muc-off litkusta, tai jos joku fakiiri tietäisi vielä halvemman toimivan litkun.

Bndit
21.03.2024, 20.30
Pitäisi löytää kustannustehokas litku omille pyörille. Läski jossa renkaat vaihtuu 2x vuoteen, arkiajokki jossa vaihtuu renkaat 2x vuoteen, enska ja mäkipyörä jotka molemmat tänä vuonna saa uudet kumit, sekä varmaan graveli tulossa talliin= vuodessa alkaa tuota litkua kulumaan. 30€/l paikallisista alkaa hittottelemaan kun tyhjiä purkkeja kerääntyy hyllyyn.
Muc-off, Peaty's, Weldtite ja Joe's ainakin saa 5l tonkissa, hinnat 150-80€, Joessin saisi halvimmillaan 90€ perille asti.
Lähinnä kai ihmettelen onko porukalla kokemusta esim. tosta Joes tai Muc-off litkusta, tai jos joku fakiiri tietäisi vielä halvemman toimivan litkun.
Mountainbikeshopista on saanut Stansia samaan hintaan hyllystä kun saksasta eli joku 25 erkkii/946ml, en tiedä mikä on päivän hinta. Hyvää litkua eikä mun mielestä kallista.

JackOja
21.03.2024, 20.35
OKO Magic Milk on toimiva litku. Muutama nicci tässäkin topsussa on menestyksellä käyttänyt sen maatalousversiota laimennettuna. Kustannus "virallisiin fillaritubeless-litkuihin" verrattuna pennosia.

Sivustakatsoja
21.03.2024, 21.20
Magic Milkin voi kauhoa renkaasta purkkiin talteen ja käyttää uudestaan. Muovinen desin mittakauha on aika hyvä viemään kaiken. Varoiksi kun teippaa kannen ilmatiiviisti niin ei kuivaa.

En oo havainnu ongelmia ja jos kierrätetty tuntuu paksulta, niin voi lorauttaa 1:1 uutta sekaan.

janik
21.03.2024, 21.33
Bikeinn myy montaakin eri merkkiä, esim vihreä slime 5l purkki 50e. Muc off 80e. Onko tuo slime sitten mistään kotoisin? OKO näyttää löytyvän samoihin hintoihin.

Joskus kokeilin d9 vai mikähän se litkun nimi oli.. voitelukeskus myi, mutta onkin näköjään konkurssiin mennyt. Se oli huonoa ainetta, sotki mutta ei paikannut.

SvaR
22.03.2024, 18.55
Muutama nicci tässäkin topsussa on menestyksellä käyttänyt sen maatalousversiota laimennettuna. Kustannus "virallisiin fillaritubeless-litkuihin" verrattuna pennosia.
Minähän en enää muuta käytä kuin tätä.
https://www.savenmaa.fi/oko-off-road-renkaanpaikkausaine-1250ml/p/5034793700002/#description
Kesällä laimentaa haluttuun koostumukseen vedellä ja sitä saa laittaa varmaan toisen mokoman lisää eli reilulla kympillä saa 2,5 litraa litkua.
Talvella sitten pakkasnesteellä laimennus.

jame1967
23.03.2024, 13.34
Okoa saa myös isommissa kanisterissa jos tarvetta , mä oon talvellakin laimentanut vedellä .

jalkkis
23.03.2024, 19.52
Saako Okoa pk-seudulta jostain vai meneeko tilaushommiksi esim. Savenmaalta?

SvaR
23.03.2024, 21.33
^Hankkija mistä itse ostanu jonkun euron kalliimmalla, mutta eihän niitäkään siellä niin syrjässä ole.

Viriviri
24.03.2024, 22.37
Tuo Oko Off-Road pitää testata kerta naapurin Hankkijalta saa, ja litrahinta on kohdillaan jo ennen laimennusta. Kiitos vastauksista!

OJ
10.04.2024, 01.57
Toivottavasti pikkukysymys. Tossa tyttären monitoimifillariin kesäkumeja vaihtaessa tuli sellainen mieleen, että eihän se 14-v mimmi saa vaihdettua sisärengasta tien päällä jos sattuu rengasrikko kohdalle. Kyseessä siis Giantin hiilarivanne ja GP5000 kumi, joka on ainoa harrastekombo missä olen joutunut moneen monituiseen vuoteen käyttämään rengasrautoja. Mikähän olisi sellainen loysä rengas mitä tohon kannattaisi harkita noiden Contien sijaan? Mielellään 30-32mm muttei tarvitse olla tubeless.

paaton
10.04.2024, 07.44
Vanhemmat schwalben onet olivat tosi löysiä.

Noita sai ainakin 28mm koossa ja olivat tosi leveitä.

jahuc
10.04.2024, 16.00
Mikähän olisi sellainen loysä rengas mitä tohon kannattaisi harkita noiden Contien sijaan? Mielellään 30-32mm muttei tarvitse olla tubeless.

Löysin mihin omassa käytössä olen törmännyt on Panaracer. Oli niin löysä, että jouduin vaihtamaan ne Scwalbeen. Rengas ei pysynyt riittävän tiukasti hyllyllä kovempaa ajetuissa kaarteissa vaan röyhtäisi ilmat pihalle ellei painetta ollut reilusti yli 5bar. Mikä taas oli liikaa litkulle, joka roiskui pihalle pienemmistäkin rei'istä. Oli siis tubelessina ihan mahdoton sekä asentaa että ajaa, mutta sisurilla toiminee ok. Ja asennukseen ei omilla kiekoilla tosiaan rautoja pahemmin kaipaillut. GravelKingejä löytyy täysin slickeinä ja erilaisin kuvioin, koot 26-35 mm.

OJ
10.04.2024, 17.31
^ Koitan ekaksi noilla Panaraceilla kun niitä on paremmin saatavilla. On mulla 35mm malliset yksillä kiekoilla ja muistaakseni melko veltot eivätkä tahtoneet ryhtyä tubelessiksi.

OJ
13.04.2024, 21.11
Edit: Ennenaikainen tuomio. Hyvä nää on, paljainkäsin onnistuu multa, niin pitäis onnistua raudoilla muiltakin.

Benny
14.04.2024, 10.35
Löysin mihin omassa käytössä olen törmännyt on Panaracer. Oli niin löysä, että jouduin vaihtamaan ne Scwalbeen. Rengas ei pysynyt riittävän tiukasti hyllyllä kovempaa ajetuissa kaarteissa vaan röyhtäisi ilmat pihalle ellei painetta ollut reilusti yli 5bar. Mikä taas oli liikaa litkulle, joka roiskui pihalle pienemmistäkin rei'istä. Oli siis tubelessina ihan mahdoton sekä asentaa että ajaa, mutta sisurilla toiminee ok. Ja asennukseen ei omilla kiekoilla tosiaan rautoja pahemmin kaipaillut. GravelKingejä löytyy täysin slickeinä ja erilaisin kuvioin, koot 26-35 mm.

Mulla on ollut useampi pari gravelking sk, sekä gravelking ss eikä niiden kanssa ole ollut tuollaisia ongelmia. Paineet on vaihdellut 2-4bar välillä ja leveydet 32-40mm välillä.

Steve Baggy
14.04.2024, 10.40
^sama. 40 ja 43mm Gravelking SK:ta ja yksi SS ollut eikä ne mitään röyhtäilleet. Pysyivät vanteilla kuin valettu ilman paineitakin.

Viriviri
16.04.2024, 16.47
Minähän en enää muuta käytä kuin tätä.
https://www.savenmaa.fi/oko-off-road-renkaanpaikkausaine-1250ml/p/5034793700002/#description
Kesällä laimentaa haluttuun koostumukseen vedellä ja sitä saa laittaa varmaan toisen mokoman lisää eli reilulla kympillä saa 2,5 litraa litkua.
Talvella sitten pakkasnesteellä laimennus.
Koitin tuossa jollain 40% laimennuksella ja paksuus alkoi olemaan ok, mutta kuituklimppejä jää aika reilusti. Tukki venttiilinvarren heti kun koitti änkeä ruutalla sisään, onko porukalla ollut tätä ongelmaa? Weldtiten litkulla kävi joskus sama, kuituja klimpeissä.

jone1
22.04.2024, 11.54
Okot ite aina kaatanu suoraan renkaan sisään. Venasta turha yrittää on niin isoja sattumia joukossa. Tukkii jopa ruutan reiän jos venasta yrittää.

eepeli
28.05.2024, 11.45
Onkohan kumit maanantaikappaleet vai eikö ne vaan oo kunnolla hyllyllä, kun silminnähden molemmat kumit vispaa rengasta pyörittäessä? Litkutetut Teravail Cannonballit 47mm 23mm vanteille. Oli todella tiukat laittaa paikalleen. Oon kertaalleen ottanut pois ja laittanut uudestaa, jos se olis auttanut.

Vanteet on suorat.

JackOja
28.05.2024, 11.49
... vai eikö ne vaan oo kunnolla hyllyllä

Eikö tuo selviä katsomalla sitä rengasta? Yleensä renkaan kyljessä kulkee joku raita tai kuvio, jota voi verrata vanteen reunaan.

eepeli
28.05.2024, 13.19
Silmämääräisesti on linjassa. Näkyy siinä sellainen muutaman mm korkuinen alue. No jatkokysymyksenä, onko jotain haittaa ajaa venkuralla kumilla, jos tehtaalla käynyt kämmi?

paaton
28.05.2024, 14.41
No ei.

Ostin kanssa käytettynä vispaavat ajamattomat terrat. Oho kun ei oltu ajettu ollenkaan.

Mutta siis ei tuo ainakaan omaa ajoani häiritse..

Opulus
28.05.2024, 15.52
Entä kun rengas selvästi pomputtaa yhdeltä kohdalta?

Asennus tarkistettu, viiva seuraa vanteen reunaa tasaetäisyydellä. Lievää vispausta havaittavissa, muttei niin pahaa että pelkästään se olisi häirinnyt.

Rengas otettu vanteelta, sisuri talkittu ja rengas asennettu uudelleen sen mahdollisuuden poissulkemiseksi että sisuri oli jotenkin kiertynyt tai taittunut.



Itse tulin siihen tulokseen että rengas oli yksinkertaisesti viallinen. Käyttämätön, mutta käytettynä ostettu rengas; saatu kuitenkin niin hyvään hintaan eikä pienintäkään syytä epäillä myyjää ketkumaisuudesta, joten tyydyin tuumaamaan että päivänselvä "caveat emptor" -tapaus eli ostajo kärsiköön, mikäli kokee kärsineensä tappion.



PS Rengasparista vain toisessa oli tämä vika.

OJ
30.05.2024, 17.27
Edit: Ennenaikainen tuomio. Hyvä nää on, paljainkäsin onnistuu multa, niin pitäis onnistua raudoilla muiltakin.
Nyt on koeponnistettu oikeassa elämässä ja tytto sai renkaan vaihdettua. Hiilaripatruunan käyttoä pitää vielä harjoitella.

nure
30.05.2024, 21.59
^^ Joskus jonkun renkaan muistaakseni kolmasti asentanut, pumpannut ja leiponut vanteella ja sekin lopulta asentui. Toisaaltaan voihan olla viallisiakin, omalle kohdalle ei koskaankylläkään sattunut.

Olli L
21.08.2024, 13.48
Mikä on läpinäkyvien venttiilihattujen idea? Että hukkuvat varmasti kaikissa olosuhteissa? En minä ainakaan erota sen hatun läpi, vuotaako ilmaa venttiilistä. Tosin minulla on jo ikänäköä.

Turhaa askaretta noiden maalaaminen.

Opulus
21.08.2024, 14.43
Olisiko idea siinä että värjääminen maksaa jonkin verran?:seko: Tai sitten siinä että läpinäkyvä venttiilihattu sopii pyörään kuin pyörään paremmin kuin musta?


Muuten: tätä kysymystä ei voi tälläkään kertaa ohittaa avaamatta uudestaan keskustelua siitä tarvitaanko niitä vai ei. Minusta venttiilihattua ei tarvita kuin rullalle kierretyssä sisurissa satulalaukussa. Mutta ymmärrän kyllä että maastokuskit Schrader-venttiileineen olla perustellusti toista mieltä.

Marsusram
21.08.2024, 15.16
Venttiilinhatun väri on aika lailla valmistajakohtainen aivoitus.

^maastossa on Presta jo vanteiden takia valtavirtaa
Joko maantiellä ollaan luopumassa Dunlopista?

Prestan päällä pidän venttiilinhattua maastossa suojaamassa iskuilta ja lialta. Maantiellä siis turha.

Teemu H
21.08.2024, 15.21
Nyt tuli DT Swissin kiekkojen mukana hattu, jossa on integroitu sielun avaaja. Olisiko lopultakin järkeä pitää hattua paikallaan? Toki vain toisessa kiekossa, yksi avain riittää. :o
https://d2a13k6araex7u.cloudfront.net/iam/00/00/00/00/00/00/00/00/01/00/23/75/7/7812/image-thumb__7812__product-teaser/PHO_TVVXA32S23757S_WEB_SHO_001@2x.webp

nure
21.08.2024, 23.55
Joskus vaihdellut venttilihattuja pyörään sopivan värisiksi mutta joka tapauksessa ainakin maastossa hattu voi suojata venttiilin neulaa, itsellä ainakin kerran hatuton vääntynyt jossain ryteikössä.

Kuminauha
25.08.2024, 20.52
Mutta ymmärrän kyllä että maastokuskit Schrader-venttiileineen olla perustellusti toista mieltä.

Moro 90-luvun aikamatkaaja. Tervetuloa tälle vuosituhannelle.

nure
25.08.2024, 21.49
^ Jep, aika marginaalista jos tarjontaan verrataan...

Opulus
26.08.2024, 10.34
Moro 90-luvun aikamatkaaja. Tervetuloa tälle vuosituhannelle.

90-luvulla en tiennyt senaikaisista pyöristä yhtään mitään, en maasto- enkä maantiepyöristä.

Mutta muistan hyvin miten keskusteluissa, joita luin aloitettuani pyöräilyn tämän vuosituhannen puolella, maastopojat jaksoivat selittää miksi Schrader on parempi tai jos ei parempi niin ainakin kätevämpi tai kestävämpi kuin Presta.

Tuohon kommenttiini heitin Schraderin vähän siksikin että luulen, arvelen tai spekuloin että maastopoikien mielipide venttiilinhatun tarpeellisuudesta on perua siltä ajalta kun Schraderia yleisesti käytettiin eli siitä että Schrader on arempi pölylle, roskalle jne.

Teemu H
26.08.2024, 11.15
Onhan Schraderia joku yrittänyt tuoda takaisin maastopyöriin, esim. Park Tool videoissaan. "Stouter and better air".

https://www.youtube.com/watch?v=vjMRj0jEef0

Marsusram
26.08.2024, 11.23
Onhan Schrader parempi venttiili, mutta vanteelle pienempi reikä on parempi.
Ja sielun poisto käy Prestalla paremmin, nykyisin kun tubeless on valtavirtaa maastossa.

nure
26.08.2024, 17.39
Itsellä ei ainakaan ole kymmeneen vuoteen ollut vannetta mihin olisi schrader mennyt... Siis menneisyydessä kyllä oli mutta onneksi silloinkin löytyi reikiin "adaptereja" Prestalle.

M A
27.08.2024, 11.55
Itse olen aktiivisesti unohtanut hatut prestaventtiileistä. Yksi sielu on vasta toistaiseksi vääntynyt mutta toimii, joten pidetään peukkuja että pysyy ehjänä edelleen. Pidemmillä reissuilla mulla on juomarepussa kokonainen tubeless venttiili kaiken varalta. Spessun eväslaatikossa on sisuri ja rengasmuovi vakiona, mutta pitäisi joku minipumppu koittaa sinne vielä sovitella. Sisurista ilman pumppua on vähänlaisesti lohtua...

Presta ei sinällään ole mitenkään erityisen ylivoimainen keksintö, mutta olen lasten pyöristäkin pyrkinyt schraderit vaihtamaan pois, niin käy yksi pumppu suoraan vaikka reissun päällä.

nure
27.08.2024, 12.33
^Itse en oikeastaan ole löytänyt mitään syytä miksi toinen olisi "parempi" mutta yllämainituista syistä presta ainoa vaihtoehto.

Aina varasisuri, pumppu/patruunat ja muuta vaihtoon tarvittavat kamat mukana, on hyvä konsti torjua vaurioita kun mukana, jos ei niin tod.näk. puhkeaisi heti.

JackOja
27.08.2024, 12.34
...Yksi sielu on vasta toistaiseksi vääntynyt mutta toimii, joten pidetään peukkuja että pysyy ehjänä edelleen. Pidemmillä reissuilla mulla on juomarepussa kokonainen tubeless venttiili kaiken varalta...

Vaihda ihmeeessä se vääntynyt sielu, ei tarvii peukkua. Sielu tai pari kannattaa pitää mukanakin.

nure
27.08.2024, 17.02
^Sielu voi olla sisurissakin ja harvoin vaihdettavia... Mutta todellisuudessa harvoin ne mitään kolhua saa, itsellä "uran" aikana kaiketi kerran käynyt niin että oli käyttökelvoton ja kerran hieman vääntynyt...

Opulus
27.08.2024, 17.35
^ "Harvoin vaihdettavia"?! Verkligen?!

Minkä tunnetun merkin sisureissa ei ole vaihdettavia sisureita?


PS Tyypillinen sielunvääntymistilannehan lienee kiireessä vähän hosuen tehty renkaanvaihto eli vimmattu pumppaaminen minipumpulla huonolla otteella. Jos sellaisia ei juurikaan osu kohdalle, ei vääntyneitä sieluja tietenkään kovin monta kokemuspiikkiin tarvitse iskeä.

M A
01.09.2024, 16.03
Mulla ei missään pyörän mukana tulleessa sisurissa ole ollut vaihdettavaa sielua. Osassa schwalben ja maxxiksen prestaventtiileistä on vaihdettava sielu, muttei kaikissa.

M A
01.09.2024, 16.07
Vaihda ihmeeessä se vääntynyt sielu, ei tarvii peukkua. Sielu tai pari kannattaa pitää mukanakin.
Mulla on repussa kokonainen prestaventtiili ja saattaa siellä joku sielukin olla. Oon ehkä laiska tai opportunisti kun en oo jaksanut vaihtaa vaikka varaosat on. Enskerralla kun lisään litkua vaihdan sen :)

nure
01.09.2024, 21.00
^^ Olet takuulla väärässä! Kun eräs kaikkitietävä sanoo että niin silloin on ;-)))

Opulus
05.09.2024, 14.17
^ "Eräällä kaikkitietävällä" tarkoittanet minua? (Olinhan näet se, joka rohkeni väittää että käsityksesi siitä että sisureissa sielut ovat harvoin vaihdettavia on väärä.)

No, halusitko sanoa että pidät kiinni kannastasi, koska tulkitset M A:n kommentin sitä jotenkin tukevaksi? (Minä olen edelleen sitä mieltä ettei ole helppo löytää tunnettua valmistajaa, jonka sisureissa ei olisi vaihdettavia sieluja. Toki niilläkin voi olla valikoimassaan sisureita, mutta lähinnä vain halvemman pään sisureissa, eikä se muuta itse asiaa eli sitä että vaihdettavat sisurit eivät ole harvinaisia...)

Vai oliko kommenttisi perimmäinen tarkoitus ainoastaan nimitellä? Tai jos ei varsinaisesti nimitellä, niin tuoda julki käsityksesi, jonka mukaan minä pidän itseäni kaikkitietävänä? (Well, minua saa ihan vapaasti nimitellä enkä jaksa kauheasti kiinnostua siitä mitä kuvittelet minun itsestäni ajattelevan.)


PS Mutta sainpahan taas kerran tarjota foorumilaisille yhden turhan pitkän ja täysin tarpeettoman viestin, jollaista vain harvat ja valitut osaavat riittävästi arvostaa. Kiitos siitä!

navajokoira
05.09.2024, 14.49
Tästä minä nautin.

Kepsu
05.09.2024, 14.52
Arvostan, ei pelkkää kännissä nojailua näppäimistöön. Jäsenneltyä tekstiä on mukava lukea.

paaton
05.09.2024, 17.48
Misukan sisureissa ei ole vaihdettavaa sielua. Olisi muuten hyvä.

https://www.michelin.co.uk/bicycle/bicycle-tubes/michelin-aircomp-latex-road

nure
05.09.2024, 19.01
Opulus, mitäs siitä kalikan kalahtamisesta sanotaan? Lähinnä viittauksesi ilman sen kummempia perusteluja tuolla "verkligen" heitolla juuri sinua parhaimmillaan...

jame1967
06.09.2024, 09.18
Taitaa ainakin joissakin sisureissa olla jollain lukitteella sielu kiinni , koska oli niin kireässä kun kerran tarvin varaosaksi .
Siksi varmaan itsekin luulin ettei sisureissa ole vaihdettavia sieluja .

nure
06.09.2024, 13.18
Taitaa olla niin että suurimmassa osassa perussisureissa yhtä pakettia vaikka joku muuta väittääkin. Toisaaltaan jos ajaa sisureilla niin hintaan nähden miksi pitää vaihtaa sielua jos kerran 20vuodessa jotain tapahtuu?

Opulus
06.09.2024, 14.13
Misukan sisureissa ei ole vaihdettavaa sielua. Olisi muuten hyvä.


Pitää paikkansa. (Muistissa oli Michelinin kokoinen aukko.)


PS nure pysyköön uskossaan. (Ja jos "perussisuri" määritellään sellaiseksi, jossa ei ole irrotettavaa sielua, on minunkin kai mahdotonta olla eri mieltä.)

nure
07.09.2024, 10.17
^Jep, niinhän se menee.

J3K
07.09.2024, 11.39
Ekat tubeless -asennukset tein juuri sillä tavalla että leikkelin paikatuista sisureista venttiilit irti. Ja siinä tapauksessa on pakko olla mutterilla ja vaihdettavalla sielulla ellei halua joka kerta askarrella.

Yedi.
12.09.2024, 11.48
Leveälle vanteelle (sisäleveys 30 mm) etsiskelin 'wanhanajan' vannenauhaa, mutta kaupoista, joista vanteita olisin ehkä tilaamassa ei ollut noin leveää vannenauhaa tarjolla. Erilaisia vanneteippejä(?) oli kyllä tarjolla. Olen varmaan jäänyt tässäkin asiassa "kehityksen kyydistä", joten laitetaanko nykyään vanteelle teippiä vannenauhan sijasta? (Sisärengasta tulen käyttämään vanteelle eli ei tule olemaan 'tubeless' renkaan asennus.)

Copilot
12.09.2024, 11.49
Joo teippiä vaan. Yleisesti kiekkosetit tulee nykyään valmiiksi teipattuna.

Kuminauha
12.09.2024, 12.27
Joo samalla tavalla se teippi toimii sisärenkaan kanssa. Suositus esim DT swissin teipille, pari mm leveämpää kuin vanteen sisämitta. Ainakin Larunpyörä:stä löytyyy jos pk seudulta etsiskelee.

Yedi.
12.09.2024, 13.20
En ole ikinä nähnyt tuollaista 'vanneteippiä', onkohan tuo miten paljon erilaista esim. ns. sähköteippiin/eristysnauhaan tai teippiin, jota käytetään esim. jääkiekkomailaan verrattuna? Kaiketi mikä vaan teippi toimii, kunhan nippeleiden rei'ät ei hankaa sisärengasta puhki.

Vannenauha olisi ollut helppo laittaa ja saa sivuun helposti esim. jos pitää nippeli vaihtaa (mitä tosin tapahtuu tosi harvoin).

MTB Engineer
12.09.2024, 13.25
Vanneteipeissä on kiiltävä, liukas pinta. Esim. lätkäerkka ei toimi varmasti. Alkaa päästää litkua läpi ja renkaan saaminen vanteelle voi olla vähintään vaikeaa. Sähköteippi sen sijaan saattaisi toimia jos ei vaan rullaudu reunoilta ja toki sisurilla ajaessa ei pinnalla ole niin väliä.

Copilot
12.09.2024, 13.27
Vanneteipeissä on yleensä myös sellainen liima, että se lähtee kohtuudella pois eikä tartte liuotella liimajäämiä, jos teipin joutuu ottamaan pois. Lätkäerkka ei tosiaan pidä ilmaa, mutta sisurin kanssahan se on yks ja sama.

Yedi.
12.09.2024, 13.35
Ok, pitää katsella joku sopiva teippi. Vaihtaa sitten parempaan, jos joskus innostuu laittamaan pelkän ulkokumin tubeless:na.

Kanuuna
12.09.2024, 13.40
Sähköteippiä ja jeesusteippiä käytin joskus ihan maantielläkin hyvällä menestyksellä. En kuitenkaan pitempään, kun alkavat venyä yllättävän nopeasti. Siksi Tesan 4289 lienee ollut siitä eteen päin paras vaihtoehto itselle. Ja sitten ihan oikeat tarkoitukseen myydyt tuotteet. DT:n teippi on mainiota. Siitä ei pääse mihinkään.

Copilot
12.09.2024, 13.52
Toi Tesahan on samaa kamaa mitä Stans's myy tubelessteippinä, mutta ilman pyöräilylisää hinnassa.

Yedi.
12.09.2024, 14.21
Tesa 4289 näyttää olevan 'sidontateippi' eli se sana hakukoneeseen, niin ei tarvitse maksaa pyöräily- eikä Tesan brändi -lisää.

Bndit
12.09.2024, 15.07
Tai sitten käyttää siihen tarkoitukseen oikeasti tehtyä tavaraa, esim: https://pyoravarikko.fi/products/rim-strip-2023?variant=47956962672975&currency=EUR&utm_medium=product_sync&utm_source=google&utm_content=sag_organic&utm_campaign=sag_organic&utm_source=google&utm_campaign=18331829414&utm_medium=cpc&utm_content=&utm_term=&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI6KKkj6G9iAMVxFCRBR33nQjIEAQYBCAB EgIE-fD_BwE
Riippuen renkaasta/vanteesta ja toki renkaanvaihtotyylistä vannenauha/teippi voi olla kovilla rengastöitä tehdessä...

Yedi.
13.09.2024, 09.09
Tarkoitukseen tehty laatuvalmistajan teippi varmaan on kestävämpi ja liima ei "sula" ja/tai kovetu, niin nopeasti kuin yleisteipissä. Jos/kun koko rulla ei tule käytettyä, niin sitten on (taas) yksi teippirulla hyllyssä vanhenemassa. Vuosien päästä, kun sille tulee taas tarvetta se voi olla jo käyttökelvotonta. Yleisteippiä voi tulla käytettyä johon muuhunkin ja se ei ehdi vanhenemaan käyttökelvottomaksi.

Eihän noissa ole kysymys kuin max. 5-10 eur materiaalihukasta, mutta mielellään yritän hankkia tavaraa, joka tulee käytettyä ja ei ole turhaan varaston täytteenä.

Sivustakatsoja
13.09.2024, 09.31
Tesa 4289 näyttää olevan 'sidontateippi' eli se sana hakukoneeseen, niin ei tarvitse maksaa pyöräily- eikä Tesan brändi -lisää.

Parhaat brändätyt, kuten itse käyttämäni Schwalben tubelessteippi ovat hieman joustavampia ja helpompia teipata, eikä liimasta jää vanteeseen juuri mitään. Sisurin kanssa teippi asettuu todella nätisti ja myöhempi mahdollinen siirtyminen sisurittomaan on helppo.

Vannenauhat unohtaisin tubeless-vanteen ja -renkaan kanssa vaikka käyttäisi sisuria: vanteen keskiuran tila pienenee ja tiukan renkaan saaminen vanteelle käy entistä hankalammaksi.

Kuminauha
13.09.2024, 12.16
Toi stanin/tesan teippi on ainakin todella vaikea laitettava verrratuna dt swissin teippiin.

Kanuuna
13.09.2024, 14.26
Kyllä. DT:n teippi on varmaan paras, jota itse käyttänyt.

Arosusi
13.09.2024, 14.51
Stanin teippi voi olla yksin asennettuna vähän hankala. Kun ottaa kaverin avuksi niin hyvin simppeli homma. Kaveri pitää vannetta pystyssä ja painaa vielä vähän teippiä kiinni. Itse voi pingoittaa teippiä kireälle. Muutama minuutti / vanne. Lopuksi sisurilla teippi siististi ja tasaisesti kiinni.
PS Kauankohan noi teipit oikein kestää? Keväisin tarkistanut olisiko vaihtokunnossa mutta näyttää vaan olevan aina ok.

Bndit
13.09.2024, 15.55
DT:een teippi on parasta. Lapsellisen helppo asentaa ja toimii. Teippi kannattaa viimeistellä mikrokuituliinalla painamalla reunat kiinni asennuksen jälkeen niin ei tarvitse sisuria vaan suoraa rengas päälle ja menoksi.

paaton
13.09.2024, 18.46
Stanin teippi voi olla yksin asennettuna vähän hankala. Kun ottaa kaverin avuksi niin hyvin simppeli homma. Kaveri pitää vannetta pystyssä ja painaa vielä vähän teippiä kiinni. Itse voi pingoittaa teippiä kireälle. Muutama minuutti / vanne. Lopuksi sisurilla teippi siististi ja tasaisesti kiinni.
PS Kauankohan noi teipit oikein kestää? Keväisin tarkistanut olisiko vaihtokunnossa mutta näyttää vaan olevan aina ok.

Stanin/tesan teippi ei kyllä rikki mene. Dt ei ihan niin tukevaa ole.

Mun mielestä molemmat tosi hyviä. Tesa vaatii vaan enemmän voimaa, mutta istuu oikein laitettuna paikalleen mahtavasti ja tosiaan kestää mitä vaan.

Copilot
13.09.2024, 19.13
Stania/Tesaa kun hieman lämmittää niin menee paremmin paikoilleen.

Pushead
14.09.2024, 12.05
Miten sitä lämmitetään, hiustenkuivaimella/kuumailmapuhaltimella? Kuulostaa että ainakin yksin tehdessä loppuisi kädet kesken.

kaakku
14.09.2024, 12.13
Kiekko rihtauspukkiin ja kunnon veto päällä laittaa paikalleen niin muotoutuu ilman lämmitystä. Leikatessa leikkaa vielä viistoon niin ei jää lerputtamaan.

Edit: täytyy kokeilla tuota lämmityskikkaa kyllä. Hyvä idea.

Bndit
14.09.2024, 12.44
Helpointa on käyttää vaan sitä DT swissiä niin ei tarvitse kikkailla :D

Copilot
14.09.2024, 13.07
Miten sitä lämmitetään, hiustenkuivaimella/kuumailmapuhaltimella? Kuulostaa että ainakin yksin tehdessä loppuisi kädet kesken.
Joo ja näinhän se vähän on.

DT Swissiä kyllä käytän, mutta sitä ei tästä kylästä saa niin joskus hätätilassa pitää Stanilla.

paaton
14.09.2024, 22.34
Helpointa on käyttää vaan sitä DT swissiä niin ei tarvitse kikkailla :D

Niin on, mutta se ei oikeasti ole niin lujaa mitä stani. Tuli tänään huomattua ihan käytönnössä.

Muutaman vuoden vanhat grc1400 kiekot ja dt:n vannenauha petti just aamulla 5min ennenkuin kaveri tuli noutamaan gravell kisaan.

Omaa typeeryyttähän tuo vähän oli, kun etunen vuosi jo edellisellä lenkillä. Arvelin litkujen olleen vaan kuivuneet ja niinhän ne olivatkin. Lykkäsin illalla uutta litkua sisään ja painetta renkaaseen.
Aamulla rengas oli vajaa ja pumppasin lisää. Tsup ja laakista tyhjä. Arvasin heti mitä oli käynyt, koska mistään ei näkynyt ulospäin vuotoja.
Kauheella kiireellä sisuria kisapaikalla paikalleen.

Nyt äsken kun tsekkasin, niin kehän sisällä oli pirusti litkua ja vannenauha sellaisen läpinäkyvän näköinen. Jossain siellä reikä oli. Tesaa paikalleen ja tuo kestää sitten kiekkojen eliniän.
Alle 5min homma ilman mitään puhaltimia. Vetää vaan voimalla ja painelee reunat vaikka vanhan sukan avulla vielä kunnolla paikalleen.
Fööni siis helpottaa selvästi, mutta riittävä veto tekee ihan saman jutun.

Mulle ainakin se vannenauhan kestävyys on se juttu. Tesa on tosi paljon lujempaa mitä dt, sen huomaa ihan paikalleen laittessa. Terra speedit ovat törkeän tiukat noille dt:n kehille. Aika varmasti rengasraudan pää on vaan osunut pinnanreiän kohdalle ja rikkonut nauhan.

paaton
14.09.2024, 22.37
Kiekko rihtauspukkiin ja kunnon veto päällä laittaa paikalleen niin muotoutuu ilman lämmitystä. Leikatessa leikkaa vielä viistoon niin ei jää lerputtamaan.

Edit: täytyy kokeilla tuota lämmityskikkaa kyllä. Hyvä idea.

Mä laitan aina ne päät venttiiin reiän molemmin puolin. Venttiili sitten puristaa liitoksen varmasti yhteen.

Bndit
15.09.2024, 08.53
Niin on, mutta se ei oikeasti ole niin lujaa mitä stani. Tuli tänään huomattua ihan käytönnössä.

Muutaman vuoden vanhat grc1400 kiekot ja dt:n vannenauha petti just aamulla 5min ennenkuin kaveri tuli noutamaan gravell kisaan.

Omaa typeeryyttähän tuo vähän oli, kun etunen vuosi jo edellisellä lenkillä. Arvelin litkujen olleen vaan kuivuneet ja niinhän ne olivatkin. Lykkäsin illalla uutta litkua sisään ja painetta renkaaseen.
Aamulla rengas oli vajaa ja pumppasin lisää. Tsup ja laakista tyhjä. Arvasin heti mitä oli käynyt, koska mistään ei näkynyt ulospäin vuotoja.
Kauheella kiireellä sisuria kisapaikalla paikalleen.

Nyt äsken kun tsekkasin, niin kehän sisällä oli pirusti litkua ja vannenauha sellaisen läpinäkyvän näköinen. Jossain siellä reikä oli. Tesaa paikalleen ja tuo kestää sitten kiekkojen eliniän.
Alle 5min homma ilman mitään puhaltimia. Vetää vaan voimalla ja painelee reunat vaikka vanhan sukan avulla vielä kunnolla paikalleen.
Fööni siis helpottaa selvästi, mutta riittävä veto tekee ihan saman jutun.

Mulle ainakin se vannenauhan kestävyys on se juttu. Tesa on tosi paljon lujempaa mitä dt, sen huomaa ihan paikalleen laittessa. Terra speedit ovat törkeän tiukat noille dt:n kehille. Aika varmasti rengasraudan pää on vaan osunut pinnanreiän kohdalle ja rikkonut nauhan.
Mä en noista kapearenkaisista tiedäkään mitään, niiden kanssa tuntuu muutenkin olevan enemmän tubeless-ongelmia kun MTB-renkaissa. Mulla ei kauheasti ongelmia ole ollut, suurin osa liittynyt Piikkisikoihin ja inserttien käytön lopetin kun kerran oli joku reikä ja insertin takia litku ei paikannut. Nytkin piti teipata miltei uusi vanne uudestaan vaan sen takia kun lainasin siä kaverille ja se rikkoi teipin rengasraudalla :D

paaton
15.09.2024, 09.15
Mä en noista kapearenkaisista tiedäkään mitään, niiden kanssa tuntuu muutenkin olevan enemmän tubeless-ongelmia kun MTB-renkaissa. Mulla ei kauheasti ongelmia ole ollut, suurin osa liittynyt Piikkisikoihin ja inserttien käytön lopetin kun kerran oli joku reikä ja insertin takia litku ei paikannut. Nytkin piti teipata miltei uusi vanne uudestaan vaan sen takia kun lainasin siä kaverille ja se rikkoi teipin rengasraudalla :D

Niin sitä tesan teippiä ei oikeasti saa rengasraudalla rikki. Ei varmaan edes rautaisella.

Copilot
15.09.2024, 09.19
Jossain siellä reikä oli. Tesaa paikalleen ja tuo kestää sitten kiekkojen eliniän.
Alle 5min homma ilman mitään puhaltimia. Vetää vaan voimalla ja painelee reunat vaikka vanhan sukan avulla vielä kunnolla paikalleen.
Fööni siis helpottaa selvästi, mutta riittävä veto tekee ihan saman jutun.

Mulle ainakin se vannenauhan kestävyys on se juttu. Tesa on tosi paljon lujempaa mitä dt, sen huomaa ihan paikalleen laittessa. Terra speedit ovat törkeän tiukat noille dt:n kehille. Aika varmasti rengasraudan pää on vaan osunut pinnanreiän kohdalle ja rikkonut nauhan.
Laittaessahan se Tesa saattaaa haljeta pituusssuunnassa aika helpostikin jos runnoo, mut joo ton GRC:n profiili näyttää siltä, että varmaan menee Tesakin siististi ja ongelmitta lämmittämättä. Syvemmällä ja "terävämpi" reunaisella keskiuralla varustetulla vanteella ei niinkään.

Yedi.
15.09.2024, 11.36
Näköjään leveääkin vannenauhaa on tarjolla BC:llä: https://www.bike-components.de/en/Specialized/2Bliss-Ready-29-Rim-Tape-p78423/

Eli taisin säästyä teippien kokeilemiselta. Wanhaan jumiutunut sisuskumien käyttäjä säästyy uuden opettelemislta :)...

nure
15.09.2024, 12.38
^Onhan noita fattiin asti useita leveyksiä.

Nikolas Ojala
14.10.2024, 18.56
Renkaat (edessä ja takana) ovat Schwalbe Big Apple 26x2.35.

Havaitsin että kohtuullisen helposti löytyi sisärenkaita, joissa suosituksen alaraja on 2.3" tai 2.4". Valinnan pitäisi olla näillä tiedoilla itsestäänselvää. Mutta kun toisaalta erittäin mieluusti laittaisin sen vähän paksumman sisärenkaan, jotta sisärengas voisi olla pumpattunakin mahdollisimman rennosti ulkokumen sisällä. Oletan että näin se kestää mahdollisimman hyvin, kun sisärengas ei ole alituiseen vetojännityksessä. Mutta, ajattelin että jollain täällä olisi kokemukseen perustuvaa parempaa tietoa.

Nikolas Ojala
15.10.2024, 19.19
Renkaat (edessä ja takana) ovat Schwalbe Big Apple 26x2.35.

Havaitsin että kohtuullisen helposti löytyi sisärenkaita, joissa suosituksen alaraja on 2.3" tai 2.4". Valinnan pitäisi olla näillä tiedoilla itsestäänselvää. Mutta kun toisaalta erittäin mieluusti laittaisin sen vähän paksumman sisärenkaan, jotta sisärengas voisi olla pumpattunakin mahdollisimman rennosti ulkokumen sisällä. Oletan että näin se kestää mahdollisimman hyvin, kun sisärengas ei ole alituiseen vetojännityksessä. Mutta, ajattelin että jollain täällä olisi kokemukseen perustuvaa parempaa tietoa.

Luin toisaalta että sisärenkaan pieni ylikokoisuus ei haittaa, kunhan asentaa oikein.

Nikolas Ojala
19.10.2024, 19.42
Sopiiko päivittäistavarakaupoissa ja apteekeissa myytävä iholle tarkoitettu talkki myös rengasasennukseen yhtä hyvin kuin rengastalkki?

nure
19.10.2024, 21.42
Perunajauhokin tod.näk. kelpaa jos talkkia jokonkin tarvit.

Sisurin koothan ovat esim. 30-45 millisiin sopivia ja itse pyrin välttämään äärimmäisiä kokoja renkaissa, tuollaiseen sisuksiin en laittaisi 45millin rengasta. Ei mitään loogista syytä käytäntöön mutta niin se vaan menee, jokaisella omat ällit.

Marsusram
19.10.2024, 22.05
^^Pirkka vauvatalkki toimii.