Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Sportstracker kalorikulutuksen laskenta - pyöräily

ari_kroolaa
29.06.2022, 11.38
Ei ole sykevyötä eikä ranneketta. Laihdutus on menossa, 31 kg pudonnut painosta ja ehkä 10 kg vielä pitäisi saada. Nyt olen eläkkeellä.
Tuo 31 kg on on poistunut alle vuodessa. Nyt pyöräilen, koska kävely käy jalkaterien päälle.
Aktiivisempaa liikuntaa on ollut vasta jostain helmikuun lopulta alkaen ja tietysti kalorien tarkkailua ihan Excelin avustamana,
Kännykkä on Nokia 6.1 Android 10 käyttiksellä.

Vertasin Sports Trackerin laskuria tämän sivuston antamaan kcal-kulutukseen.
https://www.laskurini.fi/terveys/kalorilaskuri

Lähtötietoina on sukupuoli, ikä, pituus ja paino. M, 66v, 180 cm/90 kg.

Sportstracker näytti, että kcal kului 2320, joka minulle on lähes ennätysluokkaa. Matka oli 57,22 km,
aika mukavaa oli aloittaa pyöräily vasta illalla, kun hellettä ei enää ollut.

Tämä laskuri näyttää 36% pienempää arvoa, 1493 kcal, kun pyöräily oli hidasta, 16,1 - 19,2 km/h.
Menomatka 19 km/h keskimäärin, ja paluumatka hiukan hidasti, ehkä 18 km/h keskinopeus.

Arvioisin, että kalorilaskuri laskurini.fi sivustolla antaa totuudenmukaisemman arvon.
Mitä mieltä muut ovat tuosta kcal-asiasta, aikamoista liioittelua vai?
Parantaisiko sykevyö lukemaa oikeaan suuntaan?

maalinni
29.06.2022, 19.00
Sykevyö varmasti parantaa. Onnea painonpudotukseen.

janik
01.07.2022, 10.12
Kuulostaa aika reippaalta, mutta muuttujia on paljon. Oon sinua vähän pidempi ja painavampi ja ennen juhannusta 43km lenkki vei 2660kcal 13.5 keskarilla, viimeisin 24km 15km/h keskinopeudella 1280kcal. Keskisyke molemmilla vähän yli 130. Oma ajo on maastoa ja aika raskaasti rullaavilla kumeksilla.

Vertailun vuoksi toisella pyörällä 30km 25km/h keskinopeudella, 866kcal.

Nuo kerreloi aika hyvin kun keskisyke on samaa luokkaa, ~800kcal/h.

Suosittelen myös sykesensoria, itse olen tykännyt Polar verity sense:stä, tarkempi kuin kellon oma rannemittaus, ja mukavampi käyttää ja pitää kuin rinnan ympärille laitettava vyö. Lisäksi on Polar vantage v, jotain vastaavaa suosittelen myös, saa dataa palautumisesta, unesta ja aktiivisuudesta. Garminilla on kiinnostavampia kelloja, mutta myös kalliimpia.

Polarin sykevyöt/sensorit ovat ymmärtääkseni parhaimmistoa ja monet käyttävät niitä muiden valmistajien kellojen kanssa, kuin myös sen Sportstrackerin kanssa.

maalinni
01.07.2022, 19.47
Se rinnan ympäri tuleva on ehdottomasti tarkin. Se mittaa sydämen sähköistä toimintaa, kun optiset mittaa veren liikettä ja arvailee siitä sykkeen.

maalinni
01.07.2022, 19.49
Ja pyöräillessä ei itsellä ainakaan rannemittaus toimi kunnolla, kun tangosta kiinni pitäminen vaikuttaa ranteen verenkiertoon. Minusta on myös mukavampi pyöräillä ilman kelloa ranteessa. Sen saa vaikka tankoon.

mattitos
26.07.2022, 21.56
Suhtautuisin aktiivisuustannekkeiden ja sykemittateiden kalorikulutustuloksiin vähintäänkin varauksella. Parhaimmillaankin useimmilla nämä tulokset ovat suuntaa antavia. Enkä niiden perusteella lähtisi esimerkiksi määrittämään painonpudotuksen tms. kalorikukutusta ja ravitsemuksen säätämistä.

ari_kroolaa
10.09.2022, 04.50
Painoni on nyt 85 kg. Pituus 180 cm ja ikä nyt 66v 6 kk. Eilen illalla oli 2 maantielenkkiä, joista eka oli lyhyt, kauppareissua sun muuta 9 km. Varsinainen lenkki oli pyörällä maantiella hieman yli 70 km.
Tuo netissä oleva laskuri antaa niukasti kcal-kulutusta, joten olisikohan se oikeampi kuin Sports Tracker? Lasken kyllä tällaisen luvun joka vuorokaudelle, onko liian yksinkertaista?
Syönneistä pidän kirjaa Excel-taulukoilla, jotka ovat vrk-kohtaiset. Aina saa lisätä sinne uusia syötäviä tuotteita.
Kaupat kokeilevat hulluina aina uusia ruokia, ja sitten niitä saa 30% - 60% alennuksilla. Hyödynnän paljon noita ns. punalaputettuja tuotteita.

Syödyt kcal - 1660 kcal (= BMR) - kuntoilun kuluttamat kcal = laihdutus kcal, joka on negatiivinen luku. Jos luku > 0, niin silloin saattaa lihoa, varsinkin jos jatkuvasti monta viikkoa ko. luku > 0.
BMR:lle löytyy laskureita netistä hiukan eri ajatuksella, mutta aika paljon ne muistuttavat toisiaan lopputuloksissa. Kun laihdun, niin BMR alenee pikku hiljaa. Tuo on minulle laskettu slloin kun olin 86 kg ...
Aika pilkun viilausta tuli tehtyä.
Ai niin, olen nykyään paljon Varsinais-suomen puolella pikkukaupungissa, ja täällä lienee paljon helpompaa liikkua pyörällä kuin Helsingissä. Ajelen kestopäällysteisillä teillä melkein aina. Kohta pitää keksiä jotain uuttaa liikuntaa, kun alkavat syksyn sateet ja talven kylmät, liukkaat ja lumiset tiet. Uinti ei kiinnosta. Ehkä Concept 2 Pro Erg soutulaite? Pitäisi päästä kokeilemaan sitä jossain. Naapurikaupungissa on tuota kuntosalilla, täällä missä nyt olen jotain muita merkkejä.