PDA

Näytä tavallinen näkymä : Vanha Colnago



J_Antero
21.06.2022, 13.30
Minun pitäisi huoltaa tai huollattaa arviolta noin 80-lopun Colnagoa, jossa siis on Campagnolon tekniikka. Olen tähän asti huoltanut pyörät lähes kokonaan itse, mutta niissä kaikissa on ollut Shimanon tekniikka. Onko Tampereen lähiympäristössä ketään joka tuntisi asiaa? Suomen Urheilupyörässä huolletaan kyllä 2000-luvun Colnagoja. Eivät innostuneet kun kyselin asiasta.

Pystyputkessa on tarra jossa lukee "SLX Columbus Spiral Conic". Rungon korkeus 56. Paino 10.7 kg. Eturattaat 41/53. Takarattaat 13...21. Mavicin vanteet. Renkaat 622*23.

Haluaisin ennenkaikkea:
- vaihtaa hitaammat välitykset, eli haluaisin vaihtaa takarattaat.
- oikaista etuvannetta.

Tuo oikaisu pisti miettimään huoltoliikettä tai asiantuntijaa. Rattaat osaan itsekin vaihtaa, mutta mitä kaikkia Campan työkaluja siihen tarvitaan?

Ja sokerina pohjalla: tuossa olisi muutama tuore kuvakin, mutta en osaa laittaa niitä tänne :seko::(

maalinni
21.06.2022, 14.48
Kuvan voit jakaa esim. Android kännykällä: jaa kuva -> luo linkki ja kopioit sen tänne.

Kyllä kai jokainen paja osaa kiekon oikaista.

maalinni
21.06.2022, 14.49
Työkaluista en tiedä, mutta luulisin suurimman ongelman olevan, että mistä löydät uuden takapakan. Ja jos ne on kovin kuluneet, niin vaihda ketju samalla.

maalinni
21.06.2022, 14.54
Jaa, löytyyhän niitä näköjään helpostikin.

Työkalua voi haarukoida täältä: https://www.parktool.com/en-int/blog/repair-help/determining-cassette-freewheel-type

kauris
21.06.2022, 15.07
Todella outoa jos joku liike ei innostu kiekon oikaisemisesta.
Tampereella Signaturen Ilonen ymmärtää varmasti Campagnolonkin osasarjojen päälle eli koita ottaa yhteyttä sinne.

maalinni
21.06.2022, 15.24
Todella outoa jos joku liike ei innostu kiekon oikaisemisesta.
Tampereella Signaturen Ilonen ymmärtää varmasti Campagnolonkin osasarjojen päälle eli koita ottaa yhteyttä sinne.


Meidän kylällä pari liikettä ei huolla kuin omia pyöriään tähän pahimpaan sesonkiaikaan ja sekin ajanvarauksella. Voisiko kyse olla siitä. Tietysti jos kysyy, että huollatteko 1989 Colnagoa, niin kuulostaa jo aika vaativalta hommalta. Pitää kysyä, että oikaisetteko etukiekon?

J_Antero
21.06.2022, 16.51
Kiitos kommenteista.

Hämmennyin tuon aloitusviestin yhteydessä tuosta kuvien laittamisen vaikeudesta niin paljon että se keskeinen kysymys viestissäni jäi hämäräksi. Ja se on: kuvien perusteella piti kysyä että minkä ikäisestä tai jopa vuosimallista voisi olla kysymys, jotta osaisin tilata osasarjoja kuten takarattaita. Vanteen oikaisu siis ei ole ongelma.

Puhelimessani Samsung A3 ei ole galleria-kuvan "Jaa"-vaihtoehdossa "Luo linkki" -toimintaa. Koitan selvittää mitä kautta saisin nuo kuvat näkyviin.

J_Antero
21.06.2022, 18.06
https://pic.useful.fi/fLPiR_8vH.jpg
https://pic.useful.fi/GZNTbf-Yq.jpg
https://pic.useful.fi/VW5tuQdde.jpg
https://pic.useful.fi/23dzCoHAm.jpg
https://pic.useful.fi/23dzCoHAm.jpg

J_Antero
21.06.2022, 18.08
https://pic.useful.fi/YUWDmohXE.jpg

kauris
21.06.2022, 18.09
Hieno pyörä. Niin kuin Colnagot toki noin yleensäkin on.

J_Antero
21.06.2022, 18.15
Kuten kuvat armottomasti paljastavat, olen jo pilannut vintage-pyörän mm. Shimanon polkimilla ja KMC:n ketjuilla :rolleyes:

Ja jos joku ihmettelee miksi hallussani on pyörä jonka alkuperä on hämärä, niin tämän sain ystävältäni hänen ajauduttuaan terveysongelmiin joitten myötä ajot loppuivat. Hän oli aikoinaan ostanut sen käytettynä, eikä muistanut enää vuosimallia eikä muutenkaan tuntenut lainkaan pyörän tekniikkaa. Oli vain ajanut sillä ja huollattanut aikoinaan liikkeessä.

Pyörä oli seissyt kesämökin ulkorakennuksen seinän takana monenmonta vuotta, mutta minulle tullessaan oli täysin ajokuntoinen, ei vaatinut muuta kuin painetta renkaisiin. Jopa maata vasten seisseet kumit olivat säilyneet ehjinä. Toki olen hieman kiillotellut kromiosia, putsaillut muutenkin, ja vaihtanut ketjut ja polkimet, mutta ei mitään muuta! Suurin mikä nyt häiritsee, on todella nopeat aavikkovälitykset, jotka tekevät ylämäistä tuskaisia. Ja se heittävä etuvanne.

nure
21.06.2022, 19.06
Paremman sarjan runko ainkain kun haarukat ja muhvit kromatut, hieno pyörä. Onkohan takapakka kierteinen? Valikoima saattaa olla aika suppea ja tietenkin voisi eturattaita pienentää jos löytyy sopivalla jaolla.

rymy
21.06.2022, 20.46
Ensimmäiseksi sun varmaankin täytyy selvittää, onko pyörässä kierteellinen rataspakka vai jo jonkinlainen kasettisysteemi?
Jos rataspakka, jota itse arvelen, niin isompirattaista pakkaa hommaamaan. Voi olla, että sopivan ulosvetäjän hankkimisessa saattaa olla metsästämistä. Millään "vuosimallilla" ei sinänsä ole merkitystä.
Eiköhän se pakkakin voi olla 5,6 tai jopa 7-lehtinen?
Kuvien perusteella noi kammet vois olla jo 135 BCD:llä, jolloin saisi 39-hampaisen rattaan kiinni.
Onko noi vaihteet pykälälliset vai ei.? Käsittääkseni tuon ajan Campagnolo-vaihteissa oli valittavissa pykälät tai "portaatoton"-vaihtaminen, ainakin jossain malleissa.

SvaR
21.06.2022, 22.16
Hieno Colnago...kyllä mie mieluummin tuota värkkäisin kuin nyky sähköhimmeleitä.

kauris
22.06.2022, 08.22
Mutta mikä malli ja miltä vuodeltan toi on? Eikö palstan Colnago-tietäjät ole olleet vielä kuulolla vai ovatko poistuneet. Parin Colnagon aiemmasta omistuksesta huolimatta itse en valitettavasti tunne noita vanhempia malleja hyvin. Enkä toisaalta viimeisimpiäkään :)

hubba
22.06.2022, 09.16
On kyllä hieno pyörä. Itse tein vastaavaa voimansiirtoremonttia vanhaan peugeottiin. Takana oli 5 lehtinen kierrepakka mihin vaihdoin 8 lehtisen tilalle ja eteen uudet nelikanttikammet. Mutta tosiaan onnistuu vaan jos tuo kitkavaihtaja on portaaton.

Lopulta vaihdoin koko takakiekon jotta sain 9 lehtisen pakan kiinni (takahaarukkaa piti hieman levittää), ultegran 2x9 vaihtajat ja eturatas 1x systeemiksi. Ohjainkannatinadapteri jotta sai modernin stemmin ja kompaktitangon kiinni lisäsi mukavuutta huomattavasti.

Päivitysvaihtoehtoja on kyllä monia.

hannupulkkinen
23.06.2022, 01.55
Luulenpa että kyseessä on Colnago Mexiko. Minulla on samanlainen, mutta olen "pilannut" sen Campagnolo Athena osasarjalla. Mexiko valmistettiin 1968 Mexikon olympialaisiin, mutta sitä on ollut saatavina ihan näihin päiviin saakka. Omani ostin joskus 80-luvun lopussa. Ajoin sillä vielä 1994 Nokialla triathlonin täysmatkan pyöräilyn ja muistaakseni sinne vaihdoin uudemman osasarjan. Lisätanko tietenkin oli pyörässä, lyhempi stemmi ja eteenpäin taivutettu istuinkannatin. Pyörä on riippunut nyt varaston orressa kymmenisen vuotta. Sillä oli hyvä ajaa ja haaveissa on ollut vielä kerran päivittää sen vaikka uudella Athenan osasarjalla. Onnea kunnostukseen, mutta säilytä alkuperäiset osat, jos alat päivittää sitä. Minä en niin tehnyt, mutta voisivat ne vaivalla jostain vielä löytyä.

J_Antero
24.06.2022, 14.04
Kiitoksia taas kommenteista asiantuntijat!

Olen juhannusreissussa enkä nyt pääse heti tarkastamaan kohtia joita kyselette, mutta se tiedoksi että sekä etu- että takavaihtajan tyyppi on portaaton. Sehän siis helpottaa sovitusta uuteen rataspakkaan. Takapakka on 6-lehtinen, se 13..21, mutta onko se kierresovituksella, kasettityyppinen vai joku muu, niin kerron reissusta palattuani. Tuon tyypin mukaanhan pitää ulosvetäjät ja muut ratastyökalutkin hankkia.

Samoin koitan tarkistaa onko eturattaissa se 135 BCD -standardi, joka siis ilmeisesti mahdollistaa ainakin ulomman rattaan vaihtamisen.

Hannulta hyvä vinkki siihen ettei kannata hukata alkuperäisiä osia. Lisäksi tuo tieto Mexiko-mallista oli erittäin mielenkiintoinen!

Nautinnollisia Juhannuslenkkejä! Itsellä on reissussa mukana maastorullasukset (Skiket), lähden kohta niillä soratielenkille...

TERU
25.06.2022, 08.19
Onpa hieno vähälle ajolle jäänyt pyörä. Onnittelut!

Ihan tarkkaa vuosilukua muutoin kuin osista voisi löytyä salaperäinen nelinumeroinen luku, esimerkiksi 24 89, joista kaksi ensimmäistä viikkoa ja jälkimmäiset vuotta. Se on osan ikä, mutta noin hieno pyörä on varmasti kasattu uusimmilla osilla.
Pilalle ei ole mennyt noilla muutoksilla, ajoa vaan paljon, se tykkää siitä.

Kampeen löytynee helpommin pienempiä rattaita, mutta jos löytäis pakaksi tuollaisen junnupakan 14-26, niin noilla eturattaillakin voisi hyvin ajaa. Kuudellakin pakan lehdellä on hyvä ajaa, kun ovat täysin sopivat omiin ajoihin sekä maastoihin. Kisaa tuskin enää - tulee liikaa tasoitusta kilpailijoille vaikka olisi varaakin.

hubba
25.06.2022, 10.06
Takapakka on 6-lehtinen, se 13..21, mutta onko se kierresovituksella, kasettityyppinen vai joku muu, niin kerron reissusta palattuani. Tuon tyypin mukaanhan pitää ulosvetäjät ja muut ratastyökalutkin hankkia.

Kierrepakan saa melko kätevästi irti ilman työkaluakin kun irrottaa ensin laakerien pölysuojan. Rattaat nousevat vapaasti pois jonka jälkeen toisen puolen voi irrottaa lukko / putkipihdeillä. Joskus nuo ovat olleet niin tiukassa että mikään muu ei ole auttanut (käyttänyt jopa liikkeessä missä oikea työkalu). Mutta ei paras konsti jos pakan haluaa irti hyväkuntoisena koska laakeripinta saattaa naarmuuntua.

Oman käsityksen mukaan kierre 7 pakka pitäisi mennä tuohon suoraan tilalle korkeintaan lisäämällä prikan vetopuolelle. Noita näyttää löytyvän 14-34t asti.

Acunus
25.06.2022, 11.53
Itse tutkailin vastaavaa asia vuosi sitten japanilaisen 80-luvun Dura Ace Nationalin kohdalla. Löysin 130 mm poljin keskiöön 38 hampaan rattaan mutta tilaukseeni Bike 24 GmbH tuli peruutus vähäisen kysynnän vuoksi! Takapakan muutos ei tullut kysymykseen koska takavaihtajan kapasiteetti ei sallinut suurempia rattaita, enkä vaihtajaa ollut innokas uusimaan. Limpun kokoiset takarattaat eivät myöskään kuulu maantiepyörän tyyliin. Mainitulla pyörällä olen ajanut n. 150 tonnia ja pääosin alkuperäisellä kokoonpanolla kisassa hajoitettuam etukiekkoa ja polkimia sekä tavanomaisia kulutusosia lukuun ottamatta.
Järkevimmäksi näytti jäävän poljin kampisetin vaihto 110 mm johon sitten löytyy sopivia rattaita. Itse olen polkenut vielä vanhalla setillä mutta en enää lähde Kaukajärveltä Hervantaan suorinta tietä.

TERU
25.06.2022, 13.42
Siinä ammuttiin alas väittämäni kisaan sopimattomuudesta. Hyväksyn koska se on periaatteeni, jos ei käy, on minulla muitakin periaatteita.

Acunus
27.06.2022, 14.12
Jos tarkoitat kisamainintaani viestissäni 25.6 täsmennän että viimeksi Natikalla olen kisaillut viime vuosituhannella. Koska tässä yhtydessä tuli ohjeita kuvienkin jakamisesta laitanpa kuvan - tai ainakin yritän! Kevennysprojekti on siis kesken ja hyvää kampisettiä saa ehdottaa. Alkuperäistä saisi keventää n. 20%. Pyörässä kyllä kilometrit näkyy Colnagosta poiketen, jossa on toki myös enemmän silmän ruokaa, kromiakin.https://pic.useful.fi/JtvQK5FkG.jpg

TERU
27.06.2022, 14.34
Mikäs noissa kammissa, rattaita löytynee maailmalta, tietenkin kampisarjojakin.

Britit ovat hyviä vanhojen säilyttäjiä tuumineen. Täältäkin voi penkoa hyllyjä.

https://www.sjscycles.co.uk/chainrings/?geoc=FI

J_Antero
27.06.2022, 19.46
Alla kuva takarataspakasta. Täytyy myöntää että Shimano-mies meni vähän hämilleen. Toisaalta näyttää kasettityypiltä koska eivät nuo rataslehdet ainakaan yksitellen ole vaihdettavissa. Tuolta rattaiden alta näkyy jonkinlainen harvahampainen booritus, jonka päälle pakka on joko kierretty tai Shimano-tyyliin painettu.

Ja onhan siellä rattaiden alla myös Campan vapaaratas, josta tulikin mieleen että täytyy perehtyä myös noihin Foorumilla oleviin pysyviin ohjedokkareihin, enkä vain kaikkea teiltä asiantuntijoilta kysele.

Ja eturataspakka on 135 BCD -tyyppiä. Mittasin rakotulkilla niiden ulkorattaalla olevien kuusiokiinnitysten muodostaman ympyrän halkaisijan. Se on 135 milliä.

J_Antero
27.06.2022, 19.47
https://pic.useful.fi/5LST0TLBF.jpg

J_Antero
27.06.2022, 19.48
https://pic.useful.fi/5LST0TLBF.jpg

TERU
27.06.2022, 23.20
Vähän hieno ja kulumaton pakka!
Eturattaiden koon muuttamiseen painetta.
En tiedä sopivatko nämä vanhempiin kampiin, mutta varmaan joku tietää:
https://www.bike-components.de/en/TA/Vento-Chainring-Campagnolo-10-speed-5-arm-Outer-135-mm-BCD-p817/
Ja pienemmäks:
https://www.bike-components.de/en/TA/Vento-Chainring-Campagnolo-10-speed-5-arm-Inner-135-mm-BCD-p15391/
Ainoaksi kysymysmerkiksi jää miten nämä käyvät vanhoihin kampiin ja leveämmälle kettingille?
Kitkavaihtajien kanssa muutoin tomii...

rymy
28.06.2022, 13.59
^
Kaiken todennäköisyyden mukaan pitäis kyllä nuo rattaat käydä noihin kampiin. Ei varmaan haittaa, jos rattaat ovat aavistuksen liian ohuet.

Ainakin oman kokemukseni perusteella noi takarattaat on nimenomaan Shimanon 80-luvun kasettirattaat. Ei muuta kuin avaamaan. Luulisin, en ole itse koskaan avannut, tarvitaan kaksi ketjuruoskaa. Toisella pidetään isommista rattaista kiinni ja toisella avataan pienin ratas.
Eikö toi "pikalukitusmutteri" ole muuten Shimanon vanhempaa mallia ja eikös siellä navan kuoressa luulisi olevan valmistajan jonkinlainen logo?

nure
28.06.2022, 14.05
Puuttuuko tuosta pakasta jotain? Vanha ei muista millainen oman Cinelli SuperCorsan Reginan pakka oli mutta jotenkin näyttää että onkos tuossa "vapaarattaassa" kierteet? Luulisi löytävän infoa kun netti täynnä vintagea?

Olli L
28.06.2022, 16.41
Minulla on vanha Shimanon 6-rattainen kasettikiekko, jossa pienin ratas on kierteillä (lisäys: vasenkätinen, ettei aukea polkiessa) ja pitää sisemmät rattaat paikallaan. Avataan rymyn tuolla aiemmin kuvaamalla tavalla. Minunkin kiekossani näyttäisi olevan pienimmän rattaan ulkopuolella hieman turhaa tilaa. Jossain kehitysvaiheessa noihin tuli kai myös kierteet sisäpuolelle lukkorengasta varten, kuvassa näyttäisi olevan sellainen???
Onko Campa tehnyt jotain vastaavaa, ei aavistustakaan.

TERU
29.06.2022, 07.15
Hyvin ketterästi nykyisellä pakalla ajaa, kun eteen laittaa pienimmän saatavilla olevan 39t rattaan, kampikerroksella etenemä on pienimmällä välityksellä kohtuullinen n. 3,9 m, rinnalle isommaksi joku noista 50t tai alle, niin pärjää kovemmassakin myötäsessä. Riippuu omasta maastosta ja millaista ajoa pyörälle ajattelee.

Minulla tulee mieleen tuosta pyörästä leppoisat kauniiden sunnuntaipäivien "sopivan lyhyet" lenkit omikseen ajettuna vailla mitään kummempaa tavoitetta...

rymy
29.06.2022, 12.58
^
Taitaapi olla 39 pienin mahdollinen vaihtoehto 135 BCD:llä. 130 BCD:een taitaa mennä se 38.

TERU
29.06.2022, 13.58
Niin on, taas näppiksen syy, mutta ei niin piikin päälle.

J_Antero
01.07.2022, 22.16
Kyseessä oli tosiaankin Shimanon 6-lehtinen kasettipakka, jonka sain tänään avattua rymyn edellä kuvaamalla tavalla, siis käyttäen kahta ketjuruoskaa. Tänään asensin tilalle Shimanon 7-lehtisen Hyperglide-pakan kooltaan 11..28T. Tuo suurin ratas mahtuu ketjun kanssa juuri ja juuri pyörimään, koska 28-ratas ja Campagnolon takavaihtajan ylempi rissapyörä ovat erittäin lähekkäin, niin että ketju mahtuu nipinnapin menemään niiden läpi. Hitain vaihde siis kyllä toimii, mutta pitää lievää jurinaa tuosta ahtaudesta johtuen. Toiseksi suurin ratas on kuitenkin sekin iso, nimittäin 24T, ja sillä ajaen jurina häviää täysin ja välityskin on riittävän hidas verrattuna vanhaan pakkaan jossa suurin ratas oli 21T.

Poikittaissuunnassa Campan vaihteenvalitsin toimii loistavasti, eli säätöliike riittää 7-rattaiseenkin, ja valinnan portaattomuudesta johtuen vaihteen saa aina kohdalleen.

Sensijaan vanteiden kanssa tuli ongelmia. Tilasin eilen Signaturessa rihtauksen molempiin vanteisiin, ja työ oli kuulemma tänään alkanut sillä että ensimmäistä nippeliä pyöritettäessä pinna oli napsahtanut poikki. Molempien vanteiden nippeleissä, kierteissä ja pinnoissa on ruostetta ja jumitusta niin paljon etteivät ymmärrettävästi halunneet hommaa jatkaa. Vaihtoehtoina on nyt sitten 1) itse jatkaa tuota savottaa vaihtaen uusia pinnoja ruosteisten ja katkenneiden tilalle ja sitten teettää rihtaus erikseen tai 2) uusia kiekot kokonaan. Takakiekon kanssahan ei tule ratasongelmaa uudenkaan kiekon kanssa koska siinähän on Campan läpiakselin päälle jo laitettu Shimanon vapaaratas ja kasettipakka.

Kiekkojen uusinta houkuttaa. Signaturella olikin esim. Mavicin uusia kiekkoja jotka ois sopineet teknisesti, mutta olivat tietysti hiukan liian modernin näköiset. Paljon mustaa väriä ja litistettyjä pinnoja Nyt olis siis haussa 28'' kapeat vanteet väreinä kirkasta terästä ja/tai kromia.

TERU
01.07.2022, 22.38
Campaa en tunne, edes vanhaa, mutta eikö takavaihtajassa ole ns. B-ruuvia, jolla häkkiä saa säädetyksi niin että isompi pakka sopii?

Pinnat näyttävät kuvassa ihan tavallisilta, hyvä pinna-avain itselle ja rihtaamaan, uusia pinnoja jos katkeilee. Pärjää noilla vanteilla vielä pitkään.

SvaR
01.07.2022, 22.46
Yhtään kun ei tunne porukkaa ja työskentely tapoja, että onko vaan suorilta koitettu voimalla vääntää...

Niin luultavasti ne pinnat ja nippelit kyllä sais irtoamaan toisistaan jos maltilla touhuaisi. WD40 suihkaus molemmista suunnista joka yhdistelmään, antaa olla tovin, sitten sama uusiksi ja vaikka kolmannenkin ja vielä antaa vaikka yön yli tunkeutua. Sitten varovasti koittaa auki ja kun liikahtaa niin ei hosuta vaan nitkuttelee sitä hetken ja sitten jos vähänkään kirraa niin lisää WD40 ja vaihtaa suuntaa, tollein juonittelemalla pahastikin ruostuneet liitokset kyllä saa auki. Moni vaan koittaa kerralla pyörittää auki ruostuneen pultin/mutterin auki ja sitten se hirttää vaan kiinni ja naps.

Edit. mitä nuista kuvista zoomas niin nuo pinnat ja nippelithän näyttää saakelin hyville. Älä luovuta.

SvaR
01.07.2022, 23.28
Jostain syystä nämä vanhat kiehtoo.
Mexiko kuvia kun katselee niin yhtään ei löydy kromatuilla muhveilla. Mutta eikös tuo voi olla ihan mitä tuossa lukee eli Colnago Conic Spiral SLX ja haarukasta päätellen ekoja eli 1988
https://cycling-obsession.com/how-to-identify-a-colnago-conic-slx-total-spiral/
Viistoputken halkaisijan jos mittaat niin emäputken läheltä pitäs olla 28,2mm ja keskiön läheltä 32

B tensio ruuvia ei välttämättä ole vaan ketjun pituudella dropouttien säädöllä voit saada hammas kosketuksen pois.

rymy
02.07.2022, 00.16
Kävinpä Disraeli gearsin sivulla tutustumassa tuohon Campan takavaihtajaan ja siellä oli tietoa, jotta siinä on kaksi eri "asetusta" eri takarattaille. Nuo ruuvit vaihtajan päissä liittyvät asiaan.
Campagnolo Chorus (C010-SM 3rd style) derailleur (disraeligears.co.uk) (https://www.disraeligears.co.uk/site/campagnolo_chorus_c010-sm_3rd_style_derailleur.html) Kannattaa perehtyä...

J_Antero
02.07.2022, 12.30
Erinomasia vinkkejä taas kiitoksia!

Tuo kokemus Signaturesta oli täysin OK ja ymmärrän tilanteen. Siellä on hirmuinen kesäruuhka päällä ja eivät he mitenkään edes ehdi tai jos ehtisivät, eivät voi veloittaa minulta sitä tuntimäärää mitä noiden vanteiden läpikäynti ja oikaisu oikeasti vaatisi. Soveltaen esim SvaR:in ylläolevia kikkoja.

Vaikka ovatkin ranskalaiset vanteet, niin nuo Mavicit saattavat olla pyörän alkuperäiset vanteet. Nyt ehkä alkaa näkyä se mitä alussa mainitsin, eli pyörä on seissyt käyttämättömänä vuosikausia, ja jopa kesämökin ulkorakennuksen takana ulkoilmassa. Ei ihme että siinä nippelit ruostuu. Täytyypä harkita tuota elvyttämistä.

TERU
02.07.2022, 13.04
Vaikka kaikki pinnat joutuisi vaihtaan, niin se on parempi kuin ihan uudet kiekot!

Napojen laakerit auki ja puhdistuksen jälkeen uudet vassut.
Vanteet nippeliholkkeineen on mainiot tuohon yhdistelmään ja eiköhän nuo olekin alkuperäiset niinku arveletkin.

hannupulkkinen
02.07.2022, 13.07
Jostain syystä nämä vanhat kiehtoo.
Mexiko kuvia kun katselee niin yhtään ei löydy kromatuilla muhveilla. Mutta eikös tuo voi olla ihan mitä tuossa lukee eli Colnago Conic Spiral SLX ja haarukasta päätellen ekoja eli 1988
https://cycling-obsession.com/how-to-identify-a-colnago-conic-slx-total-spiral/
Viistoputken halkaisijan jos mittaat niin emäputken läheltä pitäs olla 28,2mm ja keskiön läheltä 32

B tensio ruuvia ei välttämättä ole vaan ketjun pituudella dropouttien säädöllä voit saada hammas kosketuksen pois.

Kyllä tuo taitaa olla Conic spiral SLX. Tutkiskelin omaani ja on se hieman erilainen. Tuo Conic on myös Mexicoa tuoreempi pyörä.

J_Antero
03.07.2022, 19.25
Kyllä, kyseessä on tosiaan Colnago Conic Spiral SLX ja vuosimalli todennäköisesti 1988 koska tuossa on käyrä etuhaarukka, eikä suora kuten jo 1989 oli.

Mittasin tuon viistoputken ja sain ylhäällä noin 28.4, mutta mittaukseni ei ollut labra-tasoa, ja alhaalla tasan sen 32 mm. Ja noihin linkkikuviin verraten yhtäläisyys on kyllä vakuuttava. Kiitos vakuuttavasta tietämyksestä SvaR! Luulin tähänasti noita Conic Spiral SLX -tekstejä vain mainostekstiksi siitä "miten hieno runko nyt tässäkin pyörässä on" mutta onkin siis virallisesti aikoinaan lanseerattu malli.

Ja TERUlle kiitoksia B-ruuvi-vinkistä. En tiedä mikä tuo ruuvi Campan vaihtajassa on oikealta tekniseltä nimitykseltään, mutta löysin tällaisen pienenpienen 2 mm kuusioruuvin, jota rohkeasti sisäänpäin säätämällä sain takavaihtajan asettumaan niin paljon pystympään asentoon, etteivät rissa ja suurin takaratas enää ota toisiinsa kiinni. Toiminta on yhtä äänetöntä ja eleganttia kuin muillakin rattailla! Kiitos ;)

Matti Heikkinen
03.07.2022, 20.13
^
Kaiken todennäköisyyden mukaan pitäis kyllä nuo rattaat käydä noihin kampiin. Ei varmaan haittaa, jos rattaat ovat aavistuksen liian ohuet.

Ainakin oman kokemukseni perusteella noi takarattaat on nimenomaan Shimanon 80-luvun kasettirattaat. Ei muuta kuin avaamaan. Luulisin, en ole itse koskaan avannut, tarvitaan kaksi ketjuruoskaa. Toisella pidetään isommista rattaista kiinni ja toisella avataan pienin ratas.
Eikö toi "pikalukitusmutteri" ole muuten Shimanon vanhempaa mallia ja eikös siellä navan kuoressa luulisi olevan valmistajan jonkinlainen logo?

vähän erikoisen näköinen,näyttää että runkoon mahtuisi jotenkuten vielä 1 ratas,voi ainakin kokeilla,joku muu kuin pienin ratas,ei taida helposti kierteellistä löytyä,voisi kokeilla vähän suurempaa ratasta takimmaiseksi jos vaihtaja sallii,näyttää olevan turhan suuri väli rattaan ja haarukan välissä

J_Antero
03.07.2022, 21.02
Kyllä, juuri näin teinkin. Kuten vähän aiemmin kerroin, sain taka-akselille mahtumaan 7-lehtisen rataspakan. Koska alunperin oli vain 6-rattainen, niin nyt se tyhjä tila tuli mukavasti täytettyä ja välityksetkin paranivat huomattavasti. Jotta takavaihtaja pudotti ketjun myös uuden pakan pienimmälle rattaalle, säädin hieman takavaihtajan ulospäin menevää liikettä säätävää rajoitinruuvia leveämmälle. Ja koska vaihdevipu on se Campagnolon portaaton kitkavipu, niin kokonaistoiminta on kertakaikkiaan eleganttia. Kaikki 14 vaihdetta toimivat ja välitykset ovat juuri mitä halusinkin.

J_Antero
03.07.2022, 22.02
Kävinpä Disraeli gearsin sivulla tutustumassa tuohon Campan takavaihtajaan ja siellä oli tietoa, jotta siinä on kaksi eri "asetusta" eri takarattaille. Nuo ruuvit vaihtajan päissä liittyvät asiaan.
Campagnolo Chorus (C010-SM 3rd style) derailleur (disraeligears.co.uk) (https://www.disraeligears.co.uk/site/campagnolo_chorus_c010-sm_3rd_style_derailleur.html) Kannattaa perehtyä...

Onpa hieno sivusto. Kiitti rymy! Tuossahan luvataan meikäläisen pyörän Campagnolo Chorus -vaihtajalle jopa kyvykkyys 32-hampaiseen rattaaseen asti, sillä B-alueen säädöllä. En nyt jaksa selvittää mitä oikein itse tänään säädin, mutta sillä löytämälläni 2 mm kuusioruuvilla sain vaihtajan nielemään 28-hampaisen rattaan ilman mussutusta.

Hyvä tietää että Choruksella voi olla kykyä vielä isompaankin rattaaseen.

Muutenkin hieno sivusto. Ja paljon nostalgista alan historiaa nautiskeltavaksi muutenkin.

Olli L
04.07.2022, 07.01
... Kuten vähän aiemmin kerroin, sain taka-akselille mahtumaan 7-lehtisen rataspakan. Koska alunperin oli vain 6-rattainen, niin nyt se tyhjä tila tuli mukavasti täytettyä ...

Otitko vanhasta tuon kierteellisen pienimmän rattaan, jolla kiinnitit uudet kuusi isompaa ratasta, vai saitko ruuvattua tuohon lukkorenkaan? Viestin #28 kuvasta voisi päätellä, että siinä on myös sisäpuoliset kierteet.

rymy
04.07.2022, 12.31
Onpa hieno sivusto. Kiitti rymy! Tuossahan luvataan meikäläisen pyörän Campagnolo Chorus -vaihtajalle jopa kyvykkyys 32-hampaiseen rattaaseen asti, sillä B-alueen säädöllä. En nyt jaksa selvittää mitä oikein itse tänään säädin, mutta sillä löytämälläni 2 mm kuusioruuvilla sain vaihtajan nielemään 28-hampaisen rattaan ilman mussutusta.

Hyvä tietää että Choruksella voi olla kykyä vielä isompaankin rattaaseen.

Ole hyvä vaan. Joo, On loistava sivusto. Aina jaksaa hymyilyttää toi sivuston nimi. Kannattaa lukasta Creamin albumin englanninkielinen Wikipedia. Miten yhdistyy Iso-Britanian pääministeri 1800-luvulta fillarin vaihtajiin.

Toi Campan vaihtaja on käsittääkseni aivan ainutlaatuinen tossa "kulmasäädössä". Itsekkin törmäsin tuollaiseen juttuun vasta nyt. En ole ikinä nähnyt vastaava. (En tarkoita sitä B-säätöä vaan sitä A- ja B-asetusta)

Oi, tuota vanhaa hyvää aikaa, kun voi yhdistellä ja sovitella erilaisia osia ja merkkejä keskenään.

J_Antero
04.07.2022, 13.24
Otitko vanhasta tuon kierteellisen pienimmän rattaan, jolla kiinnitit uudet kuusi isompaa ratasta, vai saitko ruuvattua tuohon lukkorenkaan? Viestin #28 kuvasta voisi päätellä, että siinä on myös sisäpuoliset kierteet.

En ottanut vanhasta mukaan rattaita (laitoin kylläkin visusti talteen Hannun ohjeiden mukaan;=)), vaan sain todellakin uuden pakan kiinni uuden Shimanon pakan lukkorenkaalla. Näit ihan oikein tuosta kuvasta, keskiössä on tosiaan myös sisäpuoliset kierteet, ulkopuolisen kierteen lisäksi, ja tuolla ulkopuolisellahan se vanhan pakan irrallinen pienin ratas oli kiristetty paikalleen.

Laitoin osat tässä järjestyksessä:
- keskiössä olevan vanhan Shimanon vapaarattaan päälle ensin sisimmäiseksi vanhan pakan ohut täytelevy, jota ilman rataspakan asentoon jää klappi, eli sitä ei saa kiristettyä kunnolla (tuli tämäkin kokeiltua)
- sitten vapaarattaan päälle uuden rataspakan 6 rattaan integroitu kokonaisuus
- sitten vapaarattaan päälle uuden rataspakan irrallinen pienin ratas
- sitten keskiön sisälle sisäkierteisiin uuden rataspakan lukkorengas (Shimano) kiristettynä myötäpäivään 40 Nm tiukkuuteen.

Nyt pakka oli hyvin paikallaan ilman klappia. Vielä piti säätää sitä "B-ruuvia" tai vastaavaa, jotta suurin rataskin toimisi OK, ja leveyssuunnan ulkorajoitinruuvia, jotta Campan takavaihtajakin ymmärtäisi, että nyt on 7 ratasta aiemman 6 sijasta.

J_Antero
05.07.2022, 20.50
Vaikka kaikki pinnat joutuisi vaihtaan, niin se on parempi kuin ihan uudet kiekot!

Napojen laakerit auki ja puhdistuksen jälkeen uudet vassut.
Vanteet nippeliholkkeineen on mainiot tuohon yhdistelmään ja eiköhän nuo olekin alkuperäiset niinku arveletkin.

TERUn ja SvaRin kannustuksien rohkaisemana ryhdyin myös siihen toiseen savottaan, eli vanteiden läpikäyntiin. Hankin eilen Motonetin rihtaustelineen, pari ParkToolin pinna-avainta ja 20 kpl uusia pinnoja+nippeleitä Pirkkalan Pyörähuollosta. Tänään aloitin päivän antamalla etukiekon kaikille nippeleille ohjeiden mukaisen WD40-kylvyn. Yllätys olikin sitten kun kaikki pinnat tähän mennessä, joita olen joko kiristänyt tai vaihtanut, lähtivät aukeamaan yllättävän helposti! Kannatti kuunnella teidän rohkaisuja!

Kun homma edistyi lupaavasti, kasvoi ruokahalu syödessä, ja aloin miettiä että mitä jos vaihtaisin kaikki etukiekon 36 pinnaa. Uusissa pinnoissa on korkeammat nippelit, enemmän säätövaraa kierteen päässä, ja ovathan ne muutenkin ruosteettomat ja komeat. Siinä vaiheessa rupesin kuitenkin miettimään että mitä pitää huomioida, jos näin rakentaa kiekon tavallaan uusiksi. Rupesinkin katsomaan YT:stä Velogin aiheeseen liittyviä ohjeita ja lueskelemaan ParkToolin sinistä kirjaa (joka tietty löytyy hyllystä). En heti löytänyt juuri tähän tilanteeseen mitään erikoisvinkkejä, mutta maalaisjärjellä voisi olla niin että kannattaa vaihtaa tasaisesti pinnoja eri puolilta kiekkoa (ei siis kellotaulumaisessa järjestyksessä) ja aina laittaa pinnaan aluksi suunnilleen sama peruskireys kuin mitä sen paikan naapuripinnoissa on. Näin ei kaiketi teräsvanne mene ainakaan pahaan solmuun missään vaiheessa? Velogin videossakin se vieraileva guru laittoi pinnoihin ensin "soittamalla" suunnilleen saman peruskireyden, jonka jälkeen vasta rupesi pysty- ja vaakaheittojen poistamiseen.

Rihtausvaihe on jokatapauksessa vasta lopussa, ja olen jo varautunut siihen että turvaudun liikkeen asiantuntijaan jos ei muu auta. En ole koskaan tehnyt varsinaista rihtausta, mutta ostin tuon telineen senkin takia että siihen saa niin kätevästi kiekon kiinni muitakin hommia varten. Ja voihan sitä rihtaustakin tuon telineen kanssa opiskella, vaikka olen sitä vähän guruhommana pitänytkin.

J_Antero
05.07.2022, 22.49
Pinnojen vaihtojärjestyksellä ei liene väliä, koska se mihin pyritään, on että pinnoissa olisi tasajännitys, ja mielellään se jännitys joka tuollaisella Mavicin vanteella pitää etukiekossa pinnoilla olla. Velogin videon guru totesi, etä tuo jännitys on useimmiten vielä sellainen että pinna tuntuu olevan hyvinkin kireällä sormin kokeillen. Oikea mittaus vaatisi pinnan kireyden mittarilaitteen ja tiedon vanteelle, keskiön pinnan kiinnityskohdalle ja pinnalle itselleen speksatuista kireysarvoista. Käsitin tuon Velogin gurun tarkoittavan että useimmiten riittäää, että kiristää pinnan huomattavaan tiukkuuteen sormituntumalla, koska ainakin maaliikoilla on taipumus aliarvioida pinnan löysyys, eli ei osata/uskalleta kiertää pinnaa riittävän tiukalle.

Vasemman ja oikean rivin pinnoilla on sama jännitys etukiekossa. Lisäksi vanteen pitää olla horisontaalisesti keskiön keskilinjalla. Ja vielä lisäksi, navan pitää loppujenlopuksi olla vannetta sivulta katsoen pyörän muodostaman ympyrän keskipiste.

Nämä on siis ne perusvaatimukset. Sitten on vielä ne vaaka- ja pystyheitot, joita voi eliminoida niin pitkälle kuin intoa riittää.

Situm
06.07.2022, 00.06
Pinnamittarin kun hankit, niin se kannattaa kalibroida noille sun pinnoille sopivaksi. Tasakireyteen pääsee kalibroimattomallakin, mutta mulla esim parkin mittaria piti säätää 30% liian pienen lukeman takia. Ja niin se tuntuu olevan sama noissa lähes kaikissa.

TERU
06.07.2022, 06.07
On mukavaa kuulla kannustuksen tehonneen, lämmittää pyöräilijän sielua ja seuraavalla lenkillä kulkee pitkästi kevyemmin, kiitos omasta puolestani!

Apulaitteiden lisäksi ajatus kokonaan mukana aina kun nippeliä pyörittää, mitä tapahtuu vanteen suoruudelle ja pystyheitolle. Rauhallisesti toimien vasta kun on selvää tuosta. Muutoin mitään sekoittavaa ei täältä noiden gurujen ohjeiden lisäksi.

Noin hyvät vanteet ovat varmaankin aikansa huippumetallia eli kevytmetallia eli alumiiniseosta, nuo nippelinholkitkin viittaavat tuonne suuntaan. Ei taida magneetti tarttua. Aluvanteet tottelevat herkästi rihtaajaa.

Jos loppusilauksen joutuu hakemaan huoltoliikkeestä, ei tuota pidä kokea tappioksi ja muutoin olen sitä mieltä, että hyvään huoltoliikkeeseen kannatta luoda toimiva suhde, aina jotan tarvitsee - joskus pelkästään ohjeita.

SvaR
06.07.2022, 07.57
^^ Hyvä hyvä, tosiaan niin hyvän näköisessä kunnossa kiekot kaikkinensa, että kyllä nuita kannatti kannustaa yrittämään elvytystä ja hyvä että rupesit!
Tuo pinnan kireysmittari on ihan hyvä apuväline, sillä tosiaan helposti pääsee Situmin mainitsemaan tasakireyteen. Uusien kiekkojen sisäänajon jälkeen tuolla kanssa ainakin itseni helpompi säätää pinnojen kireys takaisin kohdilleen. Omiin sormiini ja kuulooni en luota.

J_Antero
06.07.2022, 12.48
Totta tosiaan... eiväthän nuo mitkään teräsvanteet ole, ei tartu magneetti kiinni! Onpa hyvä tällä foorumilla ajatella ääneen, niin te paikalliset gurut heti korjaatte näitä lausahduksia. Nuo taitavatkin olla paremmat vanteet kuin mitä luulinkaan. Jonkinlaista kevytmetallia nuo ovat, koska ovat kevyet, ja lisäksi tuo väri on tuollainen "titaanin harmaa", eli ilmeisesti on jokin kerros pinnoitettakin.
https://pic.useful.fi/op3UUcRPU.jpghttps://pic.useful.fi/zXFXosHkK.jpg
Otin pari kuvaa tuosta etukiekosta. Tuossa isommassa kuvassa näkyy tilanne jossa 4 pinnaa on vaihdettu. Uusien pinnojen merkkeinä on tuolla Campagnolon pikavivun lähellä näkyvät sähköteipin palaset. Uusien pinnojen nippelien kokoero vanhoihin verraten on nyt silminnähden näkyvä.

Acunus
06.07.2022, 12.59
Kiitos Teru vinkistä ja samoin J Antero että aktivoit minutkin. Nyt on Natikassa 48/38 ja jo testattunakin. 38 on pienin mikä 130 mm:een menee joten näillä on mentävä kunnes pyörä nostetaan varaston seinälle. Hyviä kilometrejä itsekullekin ja ennenkaikkea turvallisia.

TERU
06.07.2022, 14.04
Olkaapas hyvät, nythän satelee kiitoksia, ihan punastun.

Kun ajokkiin onnistuu saamaan optimivälitykset ja ajoasennonkin kuntoon, on sillä aivan ihanaa ajaa, vaikka pyörä olisi keskinkertainenkin, toisin kuin tällaiset klassikot, jotka nostattavat mielialan jo olemuksellaankin.

J_Antero
06.07.2022, 14.14
Motonetin rihtausteline 69,90 €.

Muuten OK, mutta heikkona kohtana nuo oranssit keskiön kiinnitysleuat. Ne ovat nimittäin muovia, kun runko taas muuten kauttaaltaan on siistiä kevytmetallia. Erinäisistä laitteistahan tahtoo ajan mittaan hajota juuri ne muoviset kohdat, ja kun noihin leukoihin vieläpä aina kiristetään keskiön omilla pikalinkuilla kiekko kiiinni, niin toistuvaa rasitusta tulee olemaan. Täytyy ainakin varoa liiallista kiristystä.
https://pic.useful.fi/w6s4BdQYf.jpg

J_Antero
06.07.2022, 14.19
Tässä muuten näkyy yksi rihtaustelineen idea. Samaan aikaan kuin kiekko on telineessä työstettävänä, voi itse pyörällekin tehdä jotain muuta huoltoa, eikä sen tarvitse olla telakalla ylösalaisin käännettynä. Colnagossa on etuvanteena taustalla näkyvän Moxie-retkipyörän varavanne. Tietysti, jos olisi peräti ajokuntoinen varakiekko, niin voisihan tuolla Colnagolla jopa ajaa :p

https://pic.useful.fi/CJ1Q6MnTI.jpg

SvaR
06.07.2022, 14.22
^Tuossa liki vastaavat kehät, nuo 32h kun sinulla 36h
https://www.velowizard.com/shop/parts/rims/mavic-rims/mavic-open-s-u-p-cd-rims-700c-32h/

Ja ilmeisesti kerran vaihdettu kun löytyyvät vasta vuodelta -94
https://www.disraeligears.co.uk/site/mavic_news_94_-_scan_5.html

J_Antero
06.07.2022, 14.23
Äskeistä kuvaa ottaessa tulikin mieleen, etten ole muistanut ottaa dokumenttikuvaa tuosta takarataspakan vaihdon lopputilanteesta. Tässä nyt sitten hauskasti lähekkäin näkyvät sekä Shimanon että Campagnolon brandien nimet, eli nyt voi sitten todeta että italialaispyörä on lopullisesti pilattu :)

Kuvassa näkyy miten ketju on noussut sille suurimmalle rattaalle teidän B-ruuvi-vihjeidenne jälkeen.

https://pic.useful.fi/MYkNkj-bL.jpg

J_Antero
06.07.2022, 16.27
Rihtaustelineen pääidea on tietysti rihtaus, mutta tarkoitin edellisellä ("yksi idea...") sitä että hyvä teline, työpöytä, oikea kohteen kiinnitystapa tms. on harrastushommissa todella tärkeää ja esim. tommonen hyvä teline mahdollistaa monta muutakin asiaa kuin sen päätarkoituksen.

Tuolla hiihtojuttujen puolella on ollut esillä esimerkiksi suksien terässiklaus (jossa aiheessa on tämän aiheenkin Hannu ollut kommentoijana). Siinä minulla on loistoesimerkki huonosta telineestä. Kyseessä on suksien voitelutelineeni, jolla on nämä tähänastiset voitelut pystynyt tekemään. Mutta nyt tuossa terässiklauksessa suksen pitää siklatessa pysyä absoluuttisesti paikallaan, muuten pohja menee pilalle. Arvaatte varmaan soveltuuko tuo huojuva ja heiluva teline tulevana talvena ko. hommaan?

Nyt ymmärrätte miksi heti kritisoin tuota Motonetin rihtaustelineen muovisia kiinnitysleukoja. Kunnollinen apuväline on arvokas kaveri.

J_Antero
07.07.2022, 21.59
Onko mitään hyviä lääkkeitä ohjainkannatinputken nostamiseen, siis tavoitteena saada ohjaustankoa korotettua?

Tuosta viimeisimmästä koko pyörän kuvasta näkyy sivusuunnasta selvästi miten ohjaustanko on huomattavan alhaalla satulaan verrattuna. Johtuu siitä että hän jolta pyörän sain on lyhyempi kuin minä ja tuo tangon korkeus oli hänelle OK. Kun pyörä tuli minulle, vaihdoin satulaputken (Colnagon originaali litistetty ja melko lyhyt soikioputki on visusti tallessa) pidempään ja nostin satulaa reilusti.

Sensijaan ohjaustankoa en saanut nousemaan. Löysäsin kannattimen pultit ja nostin, väänsin ja kumivasaralla varovasti napautinkin ohjauskannattimen vaakaputkea alhaalta ylöspäin, mutta ei mitään tulosta. Kannatinputken sovitepää on varmaan ulkoputken sisällä pahasti jumissa.

TERU
07.07.2022, 22.46
Kopsauta sitä pulttia siinä päällä, jota avaat ja melkoisen reilusti ihan vasaralla, vaikkapa laudanpala väliin ettei tule ruhjetta pulttiin. Sen pultin alapäässä on kiila joka on varmasti ruostunutkin jo enemmän kuin vähän. Nostovaraa voisi löytyä jonkin verran ja jos ei löydy, joudut ostamaan korkeamman kannattimen.

Runko voi olla hieman pieni kokoisellesi?

J_Antero
07.07.2022, 23.15
Kyllä, runkokorkeus 56 cm keskiöstä vaakaputken ja satulaputken risteyskohtaan mitattuna on minulle aavistuksen liian vähän, mutta olen vastaavasti pituuteeni nähden erittäin kevyt, ja siitä ehkä johtuu että mielestäni tuo Colnago vastaa mukavasti kropan liikkeisiin esim. kiihdyttäessä ylämäkeen testimielessä "tosissaan".

Minulla on myös Focus cyclocross, joka on uutena liikkeestä ostettu ja siten varmuudella mitoitettu oikein, ja se tuntuukin heti todella paljon pidemmältä, mutta yllätys-yllätys, ei se mielestäni vastaa "käskytykseen" yhtään sen paremmin kuin Colnago.

Kun Focus-lenkin jälkeen siirtyy Colnagoon, tuntuu se alussa nimenomaan lyhyeltä (ei varsinaisesti "pieneltä"), mutta hetken jälkeen ajo on taas nautintoa. Tuon ikäisen (2014) Focus-mallin runko on pitkä ja on ilmeisesti haluttu tehdä rauhallisesti käyttäytyvä runko.

Kun pyörät laittaa vierekkäin, niiden rungot ovat kuitenkin kutakuinkin yhtäkorkeita ja yhtä pitkiäkin. Huomasin juuri ja yllätyin itsekin kun kävin varastossa katsomassa. Täytyy mitata tuo Focus huomenna.

Kiitti neuvosta TERU.

Köfte
07.07.2022, 23.29
Pidempää stemmiäkin
voi myös kokeilla/harkita. Toki vaihto on hieman työläämpi vs. nykyiset kierteettömät keulat

TERU
08.07.2022, 07.02
Putkikokojen kanssa täytyy olla valppaana kun pyöriin ostaa jotain uutta. Tässä noita klassikkostemmejä jos ei nykyisen säätövara riitä.
https://www.bike-components.de/en/s/?keywords=Stem%20quil

Runkokokojen merkitys on muuttunut vuosien saatossa eikä noita voi verrata kuin vähän sinnepäin. Runkomateriaalit lienee pääselitys.

rymy
08.07.2022, 17.55
Koska kuitenkin on käyttölaitteesta kysymys voi tehdä myös näin: How To Install Threadless Stem Adaptor To Update An Older Bike - YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=6kFARIR2GQ0)

Joo, tiedän olevan tyylin vastaista.....

Käy sitten tulevaisuudessa stemmin mahdollinen vaihto helpommin.

TERU
08.07.2022, 18.28
Yhden hybridin ajettavuuden parantelin tuolla adpteri-menetelmällä ja aivan täydellisen ajettavuuden sain.

Videon tapaisella yhdistelmällä ei Colnagokaan pilaantuisi, mutta tuolta emäputken sisältä saattaa löytyä tarvittava tangon nostomäärä Colngoon eikä sovittimia tai vaihtostemmiä tarvitse.