Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Sram Rival-11 hienosäätö?



Striimaaja
20.06.2022, 23.06
Lähes uuden (~400 km ajettu) Kona Rova ST DL:n (Sram Rival 11) kanssa esiintyy nyt sellaista, että osa vaihteista tuntuu "karkealta" ja polkiessa saattaa kuulua pieni naksunta. Perehdyin vaihteiston säätöön ja vaikuttaa siltä, että ketju hankaa pakassa viereiseen rattaaseen. Olen yrittänyt hienosäätää vaijerin kireyttä, mutta tuntuu olevan erittäin vaikeaa löytää optimiasetus, jolla ketju ei hankaisi viereiseen rattaaseen ollenkaan. Samalla säädöllä pieni ratas saattaa hangata pienempään rattaaseen ja iso ratas isompaan, joten molempia ei saa kuntoon yhdellä säätöruuvilla?

Takavaihtajan korvake vaikuttaa suoralta ja ehjältä eikä ole löysällä. Googlen mukaan jotkut ovat sitä mieltä, että kyseessä on jossain määrin ominaisuus eikä vika? Vien pyörän heinäkuussa ensihuoltoon ja laittavat varmaan siellä kuntoon, mutta hyvä tuo olisi osata optimoida itsekin. Vinkkejä kaivataan?



https://i.ibb.co/fM9sbnG/K1.jpg

https://i.ibb.co/Rv6jqhr/K2.jpg

Benny
20.06.2022, 23.56
Onks siinä varmasti 11spd ketju?

nure
20.06.2022, 23.58
Jos ei ketju olisi alkuperäinen niin epäilisin vääränlevyistä ketjua mutta itse ainakaan pitänyt Rivalia mitenkään vaikeana säätää, oli myös 1x11 versio ja ketjuna KCM:n SL versio.

hphuhtin
21.06.2022, 00.10
Pitäisi saada hinkkaamattomaksikin, ainakaan omassa Sutra LTD:ssä ei Rival hinkkaa. Onhan vaihtaja kiinni korvakkeessa tiukasti? Korvakkeen vaihto kannattaa myös kokeilla. Vaihtamisen suhteen myös b-tension säädöllä on ollut vaikutusta, mutta tuskin se hinkkaamiseen vaikuttaa.

MRe
21.06.2022, 09.14
Mulla oli Rivalissa se ongelma, ettei pudottanut joltain vaihteelta toiselle. En muista, että mitkä vaihteet, mutta veikkaan että välillä 6-8. Piti vaihtaa ”yli” ja sitten palauttaa. Rohinaa ei ollut.

paaton
21.06.2022, 10.15
Niin tietysti ihan ensin pitää tarkistaa työkalulla onko se korvake suorassa.

maalinni
21.06.2022, 10.45
Niin tietysti ihan ensin pitää tarkistaa työkalulla onko se korvake suorassa.

No tätä meinasin kanssa kirjoittaa. Oma Rove on toiminut Rivalilla jo kolmatta kesää ääneti ilman hienosäätöä. Eli ei se ääni ole ominaisuus.


edit: ja sitä korvakkeen suoruutta ei kyllä silmällä näe (ainakaan minun puusilmillä)

paaton
21.06.2022, 10.50
Ja tosiaan se korvake voi olla täysin suorakin, muttei se silti ole suorassa. Vinous voi olla rungon puolella.

Striimaaja
21.06.2022, 20.08
Kiitos kaikille kommenteista. Jatkoin vianhakua ja ketjun tyyppi näyttää olevan Sram PC-1110 eli on tarkoitettu 11-vaihteiselle. Ongelma on hystereesi ja tämän takia vaijerin hienosäätöruuvi ei ratkaissut sitä. Naksuminen tosiaan johtuu hankauksesta viereiseen rattaseen, koska sen saa säädettyä pois tällä vaijerin hienosäädöllä. Hienosäädöstä ei kuitenkaan löydy optimia, koska tilanne muuttuu vaihtaessa pieneltä isolle vs. isolta pienelle. Jos vaihtaa pieneltä rattaalta isolle päin eli vaijeri vetää, niin parilla rattaalla ketju jää hankaamaan viereistä isompaa ratasta vasten, ikäänkuin vaijeri vetää liikaa. Kun pudottaa ketjua isommalta rattaalta pienemmälle, niin jää hankaamaan viereiseen pienempään rattaaseen eli ikäänkuin vaihtaja syöttää vaijeria hieman liikaa.

Onko nyt sitten niin, että ongelma on jumittava vaijeri tai vaihde/jarrukahva?

Ongelmallisimmat rattaat ovat pakassa toiseksi ja kolmanneksi pienin. Suurimmalla ja pienimmällä vaihteella ei mitään ongelmaa eikä myöskään isoimmilla rattailla. Näillä parilla pinemmällä hankaava kylki vaihtuu sen mukaan kummasta suunnasta vaihteen vaihto on tehty.

Striimaaja
28.06.2022, 08.43
Sain ratkaistua ongelman. Otin vaijerin irti ja tein vielä kertaalleen kaikki säädöt uusiksi. Päädyin samaan tilanteeseen kuin aiemmin.

Kun vaijerin kireys oli hienosäädetty ja vaihtoi kaikille vaihteille, mutta jäi välillä hankaamaan, niin kokeilin pienimmällä rattaalla säätää hi-limit ruuvia vielä ulospäin — vaihtaja liikkui mukana — näin ei olisi pitänyt tapahtua oikeilla säädöillä.

Laitoin hi-limitin puoli kierrosta etäämmälle ja hain vaijerille uuden kireyden. Nyt siis pienin ratas oikeasti vaijerin varassa, eikä rajoitinta vasten. Tästä tilanteesta vielä vaijerin hienosäätö 1/8 kierroksen tarkkuudella ja 90 min lenkillä vaihteisto toimi kuin Sveitsiläinen kello.

Omaa kokemattomuutta siis koko homma. Hi-limit säädön silmämääräinen linjaus epäonnistui, ja tämä todennäköisesti aiheutti sen, ettei vaijerille ollut mahdollista löytää optimiasetusta.

JackOja
28.06.2022, 08.52
Oikeasti tuo hi-limit säätö ei vaikuta kuin toimintaan kuin pienimmän rattaan osalta.

nure
28.06.2022, 13.37
^^Nuo hommat on sellaista Teletappi meininkiä kokeneemmallakin joskus, että uudestaan vaan! Aika ja asennuskerrat kyllä opettaa.

Malamuutti
01.07.2022, 08.20
Itsellä oli Rival 11 -takavaihtajan kanssa pientä säätöongelmaa myös. Jostain syystä meni ensin ihan perinteisesti niin, että huoltotelineessä toimii mutta ajossa sitten kasetin nopea tai hidas puoli krahnuttaa ja/tai vaihdot olivat epämääräisiä niin että väliin tarvitsee kaksi siirtoa kahvalla.

Vaijerien rajoitinruuvien jne säädöistä ei tuntunut olevan apua, joten jossain vaiheessa vaihdoin korvakkeenkin, koska se on kuulemma niin herkkä että ottaa itseensä jo siitä että sitä katsoo pahasti, mutta siinäkään ei ollut taikaa. Rohina jatkui ja parhaassa tapauksessa vaihteisto tuntui toimivan hetken hiljaa kunnes parin kilometrin pästä alkoi taas rahina ynnä muu epäsopu.

Alkuviikosta otin sitten taas vaijerit irti ja sihtasin, säätelin, ropasin ja vääntelin ruuveja. Nyt tuntuisi toimivan OK vaikka yhdellä (1) rattaalla kuuluu vielä pientä rohinaa. Taidan kuitenkin kestää sen kuin koirasankka ennemmin kuin riskeeraan kaiken ja otan taas vaijerit irti tai kosken kireydensäätöön. Eiköhän tässäkin ole kyseessä ollut ihan vaan asentajan tekemä virhe ja viime vaiheessa kaikki osui tuurilla noin 98-prosenttisesti oikein.

TERU
01.07.2022, 12.51
Kun kaikki on kohdillaan vaihteet naksahtelevat molempiin suuntiin koko pakan alalta, rahnuttelematta tai ilman kahta kahvan liikettä, noin pääsääntöisesti. Kun mikään ei tahmaa tai ole vinksallaan, häkki tai ripustin tai vaijerissa tai sen kuoressa jotain, toimii pitkiä aikoja huoltamatta - merkistä riippumatta.
Ja kun vielä öljyä vaihtajan nivelissä, kahvojen mekaniikassa ja vaijereissa.

Kaikesta huolimatta joskus saa raapia päätä...

Malamuutti
01.07.2022, 13.04
Kun kaikki on kohdillaan vaihteet naksahtelevat molempiin suuntiin koko pakan alalta, rahnuttelematta tai ilman kahta kahvan liikettä, noin pääsääntöisesti. Kun mikään ei tahmaa tai ole vinksallaan, häkki tai ripustin tai vaijerissa tai sen kuoressa jotain, toimii pitkiä aikoja huoltamatta - merkistä riippumatta.
Ja kun vielä öljyä vaihtajan nivelissä, kahvojen mekaniikassa ja vaijereissa.

Kaikesta huolimatta joskus saa raapia päätä...

Tuossa pyörässä koko vaihteensiirtomekanismi kahvoista kasettiin on aivan uutta, vaihtajan korvake mukaan lukien, joten oletan sen olevan mekaanisesti jotakuinkin kunnossa. Systeemin toimiessa yhden rattaan rohinaa lukuun ottamatta hyvin vaikutti jossain vaiheessa siltä, että ketjun siirto rattaalta toiselle - olisko ollut pienemmälle rattaalle - ehkä empi inan verran, joten pieni säätö saattaisi poistaa tuon viimeisenkin rohinan. Pitää jossain vaiheessa tarkkailla tuota hommaa ja miettiä viitsiikö aloittaa uuden säätösession sen vuoksi.

Striimaaja
01.07.2022, 17.50
Tuossa pyörässä koko vaihteensiirtomekanismi kahvoista kasettiin on aivan uutta, vaihtajan korvake mukaan lukien, joten oletan sen olevan mekaanisesti jotakuinkin kunnossa. Systeemin toimiessa yhden rattaan rohinaa lukuun ottamatta hyvin vaikutti jossain vaiheessa siltä, että ketjun siirto rattaalta toiselle - olisko ollut pienemmälle rattaalle - ehkä empi inan verran, joten pieni säätö saattaisi poistaa tuon viimeisenkin rohinan. Pitää jossain vaiheessa tarkkailla tuota hommaa ja miettiä viitsiikö aloittaa uuden säätösession sen vuoksi.

Kannattaa tehdä sama testi, jonka itse tein. Eli huoltotelineessä vaihdat isoimmalle vaihteelle ja säädät sitten hi-limit -säätöä ulospäin. Jos vaihtaja liikahtaa, niin ko. säätö on pielessä.
En täysin ymmärrä JackOjan kommenttia ylempänä, koska oman ymmärrykseni mukaan minulla vika oli nimenomaan tässä. Vaijeri vetää vaihtajaa tasavedoin kohti isompia rattaita, mutta koska pienin oli väärän hi-limit -säädön takia kohdistettu liian sisään, niin myös muut vaihteet hankasivat(?).

Lisäksi vaijerin kireyden säädön neliskanttinen muotoilu antaa ymmärtää, että pienin säätöaskel olisi 1/4 kierros, mutta oman kokemukseni mukaan viimeinen hienosäätö vaati 1/8 kierroksen tarkkuuden.

SvaR
01.07.2022, 18.03
^ Hi ja lo ruuvit ovat vaan stoppareita eli ne ei vaikuta pakan keskirattailla mitään.

Striimaaja
01.07.2022, 18.41
^ Hi ja lo ruuvit ovat vaan stoppareita eli ne ei vaikuta pakan keskirattailla mitään.

Tein itse vaijerin säädön mm. Youtube-videon ohjeiden perusteella niin, että

1) Vapautin vaijerin kunnolla löysälle ja naksuttelin vaihtajan alas. Ketju pienimmällä rattaalla.
2) Pyöritin kampia ja kokeilin vaihtaa vaihtajalla isommalle rattaalle
3) Kiristin vaijerin säätöruuvia ja toistin vaiheet 2 ja 3 kunnes ketju hyppäsin isommalle rattaalle

Nyt kun Hi-limit säätö oli väärä, niin myös takavaihtajan "kotiasento" pienimmällä rattaalla oli väärä. Se vaijerin säätö, jolla hi-limit -stopparia vasten oleva vaihtaja nostaa ketjun seuraavalle oli väärä. Ongelma ratkesi kun tajusin tuon ja säädin hi-limitin oikein (en siis silmämääräisesti linjaamalla, vaan lisäksi oikeasti kokeilemalla). Tämän jälkeen uusi oikea vaijerin säätö oli varmaan kokonaisen kierroksen tiukemmalla, kun aiempi, jolloin hi-limit oli väärin.

Olenko ymmärtänyt tämän homman nyt jotenkin kokonaan väärin vai millä logiikalla liian sisässä oleva stoppari ei johda myös väärään vaijerin kireyden hienosäätöön?

TERU
01.07.2022, 19.10
Hyvä lähtökohta tuosta ylärajoittimesta on, mutta rajoittimet vain estävät ketjun menon yli kummassakaan päässä. Varsinainen "älli" on kahvassa.

Striimaaja
01.07.2022, 19.11
Täsmennän vielä edellistä viestiäni. Ymmärrän, että jos täysin toimivan vaihteiston hi-limit säädön vetäisi pieleen ilman muita muutoksia, niin vaikutus olisi varmaan vain pienimmällä rattaalla. Mutta kun tekee kaikki säädöt uusiksi ja pyrkii löytämään oikean vaijerin kireyden, niin liian sisässä oleva stoppari aiheuttaa sen, ettei oikeaa vaijerin säätöä tunnu löytyvän millään.

Eli se vaijerin säätö, joka riittää nostamaan ketjun väärin säädettyä stopparia vasten olevalla vaihtajalla isommalle ei riitäkään nostamaan ketjua pakan yläpäässä kaikista isoimmalle rattaalle. Kun sen korjaa kuntoon kiristämällä lisää, niin pakan alapää menee sekaisin. Optimisäätöä ei vain tällaisessa tilanteessa löydy. Lopulta vaijerin kireyden hienosäätö tulee asetettua johonkin kompromissiin, ja sitten ollaankin tilanteessa, jossa yksi tai useampi vaihde reistaa.

SvaR
01.07.2022, 20.49
Viestissä #10 totesit että vaihtaja jäi rajoitinruuvin varaan eikä vaijerin, niin niin sen kuuluukin oikein säädettynä nojata siihen stoppariin, mutta vaan hitusen. Jos se nojaa liikaa ja tiputat pienimmälle niin vaijeri jää vaan löysälle eli se ei kuitenkään siirrä kaikkia vaihtoja pieleen ja kun se nojaa liikaa niin ketju ei välttämättä edes tipu pienimmälle tai vaihto sinne pienimmälle on epämääräinen... vaihtaa ei vaihda vaihtaa ruks ruks jne, mutta jos vaijerin kireys oikea niin ylöspäin vaihtaa silti ihan hyvin ja kaikki muutkin vaihteet toimii oikein jos se kireys on oikea.
Mutta jos sinä säädät sen stopparin reilusti ulos eli olet pelkän vaijerin varassa ja nyt kun ajelet sillä fillarilla niin vaijeri venyy ja tämän myötä ketju voi sitten mahdollisesti hangata runkoon.
Nyt kun olit ajanut sen 400km niin tässä oli varmasti kyse vaan siitä, että vaijeri venyi aavistuksen (ne venyvät aina) ja yleensä asia huomataan sitten kun ylöspäin vaihdot rupeaa takkuamaan niin vaijerin pienoinen kiristys riittää.

Yleisohjeena: Jos vaihteet on toiminu 0km-muutama sata km hyvin etkä ole kaatuillu ym tötöilly vaan kesken ajon rupeaa juurikin ylös vaihtaminen jossain välissä takkuamaan ja tämä ei todellakaan tapahdu joka välissä niin pieni vaijerin kiristys ja sama vaihto uudestaan jos vaihto meni nyt hyvin niin eikun auringon laskuun, mutta jos ei niin vähän lisää kiristystä ja nyt luultavasti jo toimii. Jättäkää kaikki muu vielä rauhaan.

Striimaaja
01.07.2022, 21.14
SvaRille: Joo kyllä se minun tapauksessani jotenkin noin on mennyt. Alkuperäinen vika olisi tullut kuntoon pelkällä vaijerin hienosäädöllä, mutta en tajunnut säätää sitä riittävän vähän, vaan taisin heti säätää 1/4 kierroksen. Sitten päädyin oman sähläyksen takia hakemaan vikaa myös väärästä päästä ja sotkin rajoitinruuvien asennot. Tämän jälkeen teoriassa olisi ollut löydettävissä oikea vaijerin kireys, jolla keskimmäiset vaihteet olisivat kuitenkin olleet OK, mutta jälleen kokemattomuutta en tunnistanut ongelmaa ja korjasin väärin säädettyä Hi-Limit -ruuvia hienosäätämällä vaijerin kompromissiin. Kun Hi-Limit oli lopulta korjattu, niin muukin säätö meni jälleen kohdalleen.

Vinkkini kuitenkin muille tämän perusteella on se, että Hi-Limit -säädön oikea kohta on aika helposti tarkastettu. Jos oikein säädettynä nojaa siihen vain vähän, niin säätöruuvin käännön ulospäin ei pitäisi siirtää vaihtajaa reilusti. Minun tapauksessani näin kävi ja siitä sitten tajusin, että se säätö olikin väärin.

Joten te ja JackOja ollette kommentteineen oikeassa, mutta kokemukseni perusteella suosittelen silti varmistamaan, että stopparit ovat varmasti kohdallaan ennen kuin menettää hermot vaijerin hienosäädön kanssa.

TERU
02.07.2022, 06.19
Ajoin vuoden verran yhdellä fillarilla, jossa ei ollut vaijereiden hienosäätöjä ollenkaan. Molemmissa päissä otin rajottimet aktiivikäyttöön, edessä ala- ja takana ylärajoittimen, tuosta sitten vaijerista löysät pois sopivasti. Aika pienellä hakemisella molemmat vaihtajat sai vaijerin kiinnitysruuvilla kohdalleen, etuvaihtaja oli helpompi.
Sittemmin mukavuus on voittanut ja hienosäädöt on pyörien vaihteissa. Tarvittaessa on tauollakin voinut säätää ilman työkalua. Hyvin harvoin noita tarvitsee kun perusasetukset on kunnossa.