Näytä tavallinen näkymä : NorthCape-Tarifa
Eilen lähtivät liikkeelle ja nyt vaan toivotaan, että Matti ja kalusto kestää.
https://www.northcape-tarifa.com/2022-tracking/
Melkosta touhua, yli 530km yhteen putkeen.
Live Tracking taitaa olla rikki just nyt.
Määkään en näe seurantaa enkä eilenkään. Voi toki olla joku työläppärin palomuurihommeli kyseessä.
Eilen seuranta näkyi vielä.
Oho, testasin huvikseni Firefoxilla. Näkyy, Chromella ei.
Kyllä näyttäis toimivan, yli 800km menty ja Matti vielä kolmantena.
Ekana ajava menny 1200km, mutta onhan se pitänyt jo melkein 2h taukoja.
Kärkimies ollut tähän mennessä pysähdyksissä 16h. Ihme ukko on hän
Matilla kohta 3000km täynnä, sai onneksi kaatuessaan rikkoutuneen etuvaihtajan kuntoon ja matka jatkuu.
telipyörä
28.06.2022, 20.05
Ainasoja ehti lehtihaastatteluun kesken kisan Pulkkilanharjulla. https://www.esaimaa.fi/urheilu/4697171
Kärjessä polkeva Danda Polman on ohittanut puolimatkan krouvin, kun 10 päivää alkaa täyttymään. Matti edelleen toisena n. 400 km jäljessä. On kyllä käsittämätöntä menoa, Danda on ollut 84% ajasta liikkeellä.
400km on aika pitkä etumatka, tuskin tuota ajamalla kiinni saa ellei vuorilla jotain ihmeempää tule. Mutta kovahan tuolla on kakkosenakin ajaa.
Jep, siellä tulee seuraavat noin 200km päässä, ei tarvitse kuin nukkua yksi ylimääräinen päivä.
Nyt on Mattia saanut inan verran ykköstä kiinni ja 4000km rajan on jo ylitetty aikoja sitten
Matti vetäsi viime vuorokauden puolella ketun kanssa kolarin, ja oli tajuttomana X-hetkeä ja tajuihin tultuaan katsoi garminista että oli joutunut ranskaan. Hetki meni että tajusi missä mennään, ja lasketteli parikyt kilsaa seuraavaan kylään. Nyt 22h levon jälkeen ei päässy lääkäriin ja päätti jatkaa matkaa. On se uittu kowa! Mutta ei kuitenkaan niin tyhmä että itseänsä tappaisi ja ajaa nyt vaan sen mukaan että pääsis maaliin. On kuitenkin vielä kakkosena maailman pisimmässä pyöräkilpailussa, enää karvan yli 2000km jäljellä.
usko juntunen
09.07.2022, 10.08
^
Kiitti raportista.
On kyllä aivan käsittämätön kisa. Siellä ei näköjään kisata kuka ajaa pisaralla pisimmälle, vaan kuka "jaksaa" syyvä ja juuva tarpeeksi. Ja ukot, jotka tuohon pystyy !!
Matin eilinen päivitys. Aika hurjaa
"Here I am. Enjoying ice cream somewhere in southern France. During the hottest phase of #ncta2022 (https://www.facebook.com/hashtag/ncta2022?__eep__=6&__cft__[0]=AZWpXJhzKTIilwgbuuBk6U3z8GOYY78sxC-24ZWu7imboxpg1jZMAQIIwxqHUFPkEus7rhO4c9bf4V1fEXPf8 _dm-NjhRF0ZKhisf2nTT5B26qSdVoSQEZvulk7FMvq1fO9N1tor3DO xNl9eCSocMXqeNLR5123oOmdnWx8ZIjYBxw&__tn__=*NK-R) race.A lot has happened in a short period of time. Just hours before the fox incident I had maybe the most scary, life threatening situation with a car I've experienced. I was coming down a fast decend, well over 70 km/h when a car from the side road came right in front of me. Just by luck I managed to miss the car by centimeters and some road furniture by millimeters. Survived to meet the fox https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/td2/1/16/1f604.png.
When I reached Nice it was both physically and mentally a must to stay of bike for a day and get myself whole again.
Yesterday was ok, I was able to ride. Slowly and with some pain, but still. I was happy.
Today started with fine feeling and riding felt almost normal. I was making good progress. Until.
A car left hooked me and I was down again. Driver was a coward and run away. My left knee was in pain and I was in shock. For my fortune there were people there to help me. The ambulance and police were called to the scene. I was checked and the hit'n run driver was identified from surveillance camera. After spending some time I decided to continue my ride. But... I don't know anymore.
I'm starting to loose my confidence and my spirit is really low. I'm here to enjoy and to get a experience of a lifetime. Not ending one.
None of the incidents has had anything to do with the fact that I'm in a ultra cycling race right now, but still. I have some thinking to do..."
Mutta seurannan mukaan matka jatkuu, on se kone!!
Epäinhimillisessä paikassa tuo kontrollipiste 6 Veletan huipulla, huh.
None of the incidents has had anything to do with the fact that I'm in a ultra cycling race right now
Varmaan jotain tekemistä asialla on sen suhteen että tarkkaavaisuus ultrakuskilla tuskin on ihan priimaa ja varmaan "normilenkeillä" ehkä havannoisi sivullisten tekemisiä vähän nopeammin ja paremmin mitä väsyneenä tuhansien kilometrien ajon jälkeen. Epäilen vahvasti että osatekijä noissa tilanteissa on tuollakin kyllä. Tuskin Mike Hallikaan olis ajanut kolmion takaa auton eteen jos olis takana ollut tuhansien kilometrien sijaan 3 tuntia ajoa vain tms. Tuo on riskaa peliä tuo ultratouhu liikenteen seassa kun sanoohan se lakikin että väsyneenä ei saisi ajaa jne. Mutta joo, tästä jeesustelusta huolimatta, tahtos ittekin olla noin kova mitä noi isot pojat on!! :D
Mutta joo, ei auto saa ajaa eteen tai kettu juosta pyörän alle oli ultrailemassa tai ei tietysti!
Matilla alkoi juuri viimeinen tonni. Kolareiden yms takia kolmonen pääsi hetkeksi vajaan 50km päähän, mutta nyt on taas kaulaa tullut yli sata kilsaa. Seuraava onkin sitten jo reilu parinsadan kilsan päässä.
Kärjessä Danda Polmanilla n. 100km jäljellä, saattaa ehtiä maaliin vielä tämän vuorokauden puolella.
Ja nyt ei seuranta toimi, Dandalla varmasti joku ketunhäntä kainalossa
Ja taas toimii. Irene on noin 50km päässä, mutta 500m alempana. Matilla tänään edessä vielä yhteensä 3000m nousu viimeiselle checkpointille.
On se melkonen, nyt on huippu ohitettu ja matka jatkuu. Irene pääsi jo 30km päähän, mutta nyt suurin nousu hoidettu ja Matin mukaan loput 400km vain kumpuilevaa maastoa (300 - 500m nousuja :) )
Vajaan 75km jäljellä ja lähin vastus noin 50km perässä.
Vähän taitaa jostain kumman syystä jo väsy olla kun ilmeisesti yökin nukuttu vaikka alle 150 oli enää illalla jäljellä.
Uutta tietoa:
NCT2022: Daniel Polman is not classified
(https://www.northcape-tarifa.com/blog-2/)https://www.northcape-tarifa.com/blog-2/
Ohhoh, näyttää oikealta päätökseltä. Mahtaakohan Matti tietää vai yllättyykö perillä voitosta.
Vähän taitaa jostain kumman syystä jo väsy olla kun ilmeisesti yökin nukuttu vaikka alle 150 oli enää illalla jäljellä.
Ihan tarkkaan harkittu taktiikka. Rauhallisesti maaliin ja pidetään kuitenkin Irene riittävän etäällä.
Noin, ja nyt on Matti maalissa voittajana :)
elämäntapapyöräilijä
17.07.2022, 17.10
Käsittämätön veto. Onko muuten samalla ensimmäinen suomalainen ulkomailla järjestetyn ultrapyöräilykisan voittaja?
Taitaa olla ensimmäinen ainakin näistä pidemmistä kisoista.
Onnea voittajalle! Ja käsittämätöntä perseilyä tuolta toiselta mikä diskattu. Pitää olla aikamoinen dorka kun rääkkää itteensä ajamalla euroopan läpi ja sit vielä huijaa menemään samalla. No, onneksi oli huomattu ko perseily ja tyyppi diskattu.
Torilla tavataan! (vety kioskilla). Onnea!!
https://www.youtube.com/watch?v=bZSpEqrBgFo
Matti Ainasojan haastattelu
Hienoa Matti!! Hurja koitos..
Mitäs tämä Daniel Polman sitten teki, että menetti ykköspaikan?
Ei oikein tuo Lontoon murre ole hallussa..
Sillä oli mukana vaimo ja valokuvaaja, jotka ajo asuntoautolla välilllä edessä ja välillä takana. Kuvaaja otti kuvia vain Polmanista, eikä järjestäjä pyynnöstä kaikista ja koko kisatapahtumasta. Mitään muuta vilppiä ei ainakaan julkisesti epäillä. Jokaisella etapilla, jossa oli kuvaaja mukana, Polman ajo muita kovemmin. Jos tukijoukkoja ei ollut mukana, vauhti putosi merkittävästi, jääden monen muun kilpailijan vauhdista.
Sillä oli mukana vaimo ja valokuvaaja, jotka ajo asuntoautolla välilllä edessä ja välillä takana. Kuvaaja otti kuvia vain Polmanista, eikä järjestäjä pyynnöstä kaikista ja koko kisatapahtumasta. Mitään muuta vilppiä ei ainakaan julkisesti epäillä. Jokaisella etapilla, jossa oli kuvaaja mukana, Polman ajo muita kovemmin. Jos tukijoukkoja ei ollut mukana, vauhti putosi merkittävästi, jääden monen muun kilpailijan vauhdista.
Lisäksi matkan varrella huomattiin, että valokuvaaja ei noudata järjestäjän pyyntöä ottaa kuvia koko kisatapahtumasta. Tällöin vielä erikseen kiellettiin, että valokuvaaja ei saa seurata Dandaa loppumatkan aikana. Tätä kieltoa rikottiin.
Kiitos vastauksista.
Mielenkiintoinen tuo että etappien matkavauhti oli kovempi, kun apujoukot oli mukana ja hitaampi kun ei olleet mukana.
Ja vielä annettiin lopuksi mahdollisuus, mutta ei siitäkääm otettu onkeen.
Näillä tiedoin näyttäisi kyllä voitto kuuluvan Matille:)
Firlefanz
29.07.2022, 12.46
^ Mitään en tämmöisestä pyöräilystä tiedä enkä ymmärrä, mutta minua ei erityisemmin ihmetytä että alussa om menty kovempaa vauhtia kuin lopussa. Olen jopa luullut että se on monen ajajan suosima lähestymistapa että pidetään hyvää vauhtia niin kauan kuin voimia on eikä univelkaa ole vielä kertynyt mahdottomasti - ja sen jälkeen ajetaan maaliin jäljellä olevien voimavarojen puitteissa ja niitä ehkä säästellenkin, mikäli alussa hankittu etumatka antaa siihen varaa.
Nyt tehty ratkaisu on varmasti perusteltu, mutta siitä ikävä että se jättää seuraajille mahdollisuuden tuomita mahdollisesti syytön ajaja - eli olla sitä mieltä että kyllä sen on täytynyt tavalla tai toisella oikeasti fuskata niin että se olisi pitänyt hylätä, mutta kun ei voitu todistaa, niin...
Mutta minkäs teet, jokaisen ajajan perään ei voi laita valvojaa!
usko juntunen
29.07.2022, 13.14
....nips
Näillä tiedoin näyttäisi kyllä voitto kuuluvan Matille:)
Joo ja haastattelun lopussa Matti näytti suuruuutensa myös reiluna kilpailijana, kun ei lähtenyt dissaamaan hylätyksi tullutta kilpakumppaniaan.
On kyllä Äijä https://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.png
elämäntapapyöräilijä
29.07.2022, 21.53
Suosittelen lukemaan myös sitä toisen osapuolen näkökulmaa asiaan, kaikki ei välttämättä oo niin selvää pässinlihaa kuin mitä järjestäjä antaa ymmärtää (Google Translate -lisäosaa päälle selaimessa tai copy-pastella teksti Translateen niin saa käännettyä): https://danielpolman.com/blog/vyjadreni-k-presunu-do-neklasifikovane-kategorie-po-dokonceni-north-cape-tarifa
Esim. Polmanilla oli isompi kaatuminen n. 1300km ennen maalia ja joutui käymään sairaalassa vammojen hoidossa sekä hankkimaan pyörään uusia osia rikkinäisten tilalle, tossakin kului aikaa mikä tietenkin näkyy hitaampana vauhtina loppumatkasta. Joten näyttäisi olevan "vähän" vahvistusvinoumaa järjestäjän tavassa esittää asia. Polman ja hänen kuvaajansa olivat myös ennen kisaa kiinnostuneita satelliittipaikantimen lainaamisesta kuvaajalle, mutta järjestäjä ei ikinä tälläistä heille antanut vaikka sellaisesta oli puhetta. Sehän olis luonnollisesti ollut erittäin hyvä ratkaisu koska sillä olis minimoitu epäilykset "outside assistancen" suhteen.
En oo mitenkään itse tässä varsinaisesti yhden tai toisen osapuolen kannalla, lähinnä vaan harmittaa järjestäjän tapa hoitaa tää asia, kun lähtökohtaisesti koko asiassa olis pitänyt selkeämpi järjestely jo ennen lähtöä, jotta kaikenlaisten yksittäisten tien päältä kuuluvien huhujen/väitteiden varaan ei tarvisi laskea vaan olisi objektiivinen tapa seurata että asiat menee niin kuin on etukäteen sovittu (kuten kuvaajan autoon sijoitettu trackeri olisi mahdollistanut). Muutenkin Polmanin blogipostauksen perusteella järjestäjän tapa kommunikoida Polmanin suuntaan oli melko asennoitunutta. Esim. käynnissä oleva Transcontinental on aika hyvä esimerkki siitä miten nää sääntöjen noudattamisen valvomiset voi hoitaa objektiivisesti, kun tällaiset asiat on mietitty etukäteen. Toki yhden miehen järjestämässä kisassa/tapahtumassa ei oo tietenkään samanlaisia resursseja kuin vaikka just TCR:ssa jossa iso organisaatio takana paiskimassa hommia. Mutta se ei silti oo mikään syy olla pyrkimättä objektiivisuuteen.
Yhtä kaikki ja oli asiaa vatvottu sitten mistä perspektiivistä tahansa, se ei vie pohjaa siltä faktalta että kummankin kuskin (ja kaikkien muidenkin mukana olleiden) esitys oli aivan valtavan kova suoritus, ja itsellä ainakin syvä kunnioitus kaikkia ajajia kohtaan tuollaiseen leikkiin osallistumisesta, oli sijoitus mikä tahansa :).
Toisaalta, jos vaimo ja valokuvaaja ajelee mukana asuntoauton kanssa, niin kyllähän se jo lähtökohtaisesti herättää epäilyksiä. (yksityinen ulkopuolinen apu, kun on kielletty) Siinä mielessä ymmärrän hieman kilpailun järjestäjän asenteellisuutta..
Ehkä myöhemmin tulee lisää tietoa asiaan liittyen. Ja säännötkin täsmentyvät ennakkotapauksen myötä.
Joo ja haastattelun lopussa Matti näytti suuruuutensa myös reiluna kilpailijana, kun ei lähtenyt dissaamaan hylätyksi tullutta kilpakumppaniaan.
On kyllä Äijä https://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.png
Laitoin saman merkille, hyvä haastattelu oli muutenkin :)
Niin tai näin, mutta äkkiseltään tämmöisessä kisassa pystysi hyötymään "omasta" autosta joka surraa edellä ja välillä kohdalla niin aikasta paljon...jopa luvattoman helppo olisi tukea ajajaa salaa.
elämäntapapyöräilijä
30.07.2022, 11.02
Jos/kun kerran tuollainen kuvaamisjärjestely herättää lähtökohtaisesti epäilyksiä mahdollisen ulkopuolisen avun kannalta eikä järjestäjällä ole keinoja varmistaa ettei kyseisellä järjestelyllä sääntörikkomusta tapahdu (esim. sen trackerin avulla), niin se olisi pitänyt kieltää jo ennen lähtöä. Säännöt on sääntöjä ja ne on laadittu luomaan ajajille tasapuoliset olosuhteet. Kaikilla olis ollut parempi mieli kisata kun olisi saanut keskittyä pelkästään ajamiseen eikä olisi tarvinnut kisan aikana vaivata päätään tuollaisella ylimääräisellä muuttujalla kaiken muun kisan aikana mietittävien asioiden ohella ja kaikelta draamalta/häsläykseltä olis vältytty.
Jälkiviisaus paras viisaus.
Jos nyt itse harkitsisin/osallistuisin kyseiseen kilpailuun ja kilpailun etusivulla tulee vastaan sana "unsupported" en edes harkitsisi tai saati kysyisi voisiko minulla olla käytännössä mukana asuntoauto. No joo trackeri ja ehto ettei reitit saa kohdata ollenkaan tai että auton pitää pysyä kokoajan kilometrien päässä takana niin ehkä sitten.
Sitten vielä jos pikaisesti luin oikein niin valitetaan osien kalleudesta ja roaming hinnoista, mutta samalla asuntoauton on tarkoitus ajella mukana tyyliin 10000km niin sehän nyt halpaa onkin.
elämäntapapyöräilijä
30.07.2022, 11.59
Joo, tapahtuman luonteen kannalta vähän huonosti sopii kuvaan tuollainen ajajan vanavedessä matkantekoa seuraava henkilö, vaikka ei olisikaan missään kontaktissa niin psykologista boostia joka tapauksessa ajajalle tulee kun tietää takaraivossa että koko ajan on joku tuttu lähettyvillä ja myös tavallaan "turvana" jos jotain vakavampaa sattuisi.
Blogipostauksen yksityiskohdissa oli varmasti motivoitua päättelyä mukana, lähinnä halusin vaan tuoda esiin että tapahtuman järjestäjäkään ei tuonut asioiden kulkua julki ihan objektiivisessa valossa ja monia asioita jätettiin kertomatta jotta saatiin peiteltyä omia puutteellisia toimintamalleja tilanteen käsittelyn taustalla.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.