Näytä tavallinen näkymä : Hoito-oohjeet vettä pitäville ynnä hegittäville vaatteille
arctic biker
16.06.2022, 21.08
Täällon ollut kauan sitten Gorevaatteiden pesusta tinkaa. Siis DWR käsittelyn uudistus kiinnostaa, oma Enduro MT500 asu alkoi enempi vettä imemään kuin hylkimään.
Nyyh, mitkä on foorumin ohjeet tänä päivänä?
PS olimpa märkä, onneksi sen verta kunnossa etten palellut, kadenssi korkealla jotta lämpö säilyi.
Pulimonni
16.06.2022, 21.22
Eikös Gore-texille ensimmäinen ohje ole pesu sopivalla pesuaineella, kuten Nikwax tech wash. Itse olen silittänyt vaatteet vielä kuivana. Ei gore-texit myös silittänyt pesemisen ja kuivumisen jälkeen.
Pulimonni
16.06.2022, 21.23
Täällä vielä hyvät ohjeet:
https://www.camu.fi/blog/opas-kuorivaatteiden-pesuun/
Voi juma. Olen taas ajanut aina väärin. Äkkiä ostoksille. Kai noihin tonnin vuoteen saa menemään.
"Kuorivaatteiden pesussa tulee käyttää vain ja ainoastaan kalvovaatteille soveltuvaa nestemäistä pesuainetta. Esimerkiksi Fibertec, Grangers, Gearaid Revivex tai Arcteryx Nu Care ovat kuorivaatteille sopivia pesuaineita ja ovat kaikki myös biohajoavia."
Olen vaan nakannut vaatteet koneeseen ja pyykinpesuaineet perään. Omat vaatteet kyllä gore kalvolla, eli mitään pinnoitteita noissa ei käsittääkseni ole.
Oho, kyllä castellikin käyttää dwr pinnoitetta takeissaan, eli tuon uusiminen voisi oikeasti auttaa..
Koheltaja
16.06.2022, 21.50
Goret olen pessyt samoilla aineilla kun muutkin vaatteet ilman huuhteluainetta. Käsittelyn olen tehnyt välillä mutta en aina, riippuu missä käytössä vaatetus on. Käsittelyn plussat on ettei kangas ime itseään tukkoon, hengittävyys säilyy kun pinta hylkii vettä ja kuivumisaika lyhenee merkittävästi, tällä on väliä jos ollaan päivien reissussa primitiivisellä majoituksella ja vettä sataa tämän tästä.
Tässäkään tapauksessa en lue ohjeita ja suosituksia liian tarkkaan ettei mene turhaksi hifistelyksi aineiden ja kösittelyiden kanssa.
Serto sport käy hyvin. Tarvittaessa sitten kyllästys just vaikka nikwax suihkeena (tai pesuaineena jos ei vuorta).
Mutta Enduran mt500 takille ei toimi mikään. Vaikka kuinka suihkin kyllästettä (ekalla kerralla koitin pestyyn kuivaan takkiin ja tokalla kerralla suoraan märkään kankaaseen) niin kangas imee melko pienenkin sateen eikä vesi siis pisaroidu ja valu pois.
Olen varsin pettynyt takkiin. Kun istuvuuskaan ei ollut kummoinen (liian löysä kun hihat tarpeeksi pitkät) niin huono ostos oli. Just joku viikko sitten ihastelin kaatosateessa lapsen suunnistuskisoissa kun erään äidin Patagonia merkkinen takki näytti upealta. Vesi ei imeytynyt takkiin lainkaan ja takki oli muutoinkin hyvän näköinen.
Tässä castellin ohjeita.
https://www.castelli-cycling.com/US/en/customer-service/product-care
Once the garment has been thoroughly worn, you will need to restore the water-resistant finish.
You can rejuvenate the DWR finish by putting the garment in the dryer at low heat for about 20 minutes, or by ironing under low heat being careful not to melt the synthetic fibers of your garment.using a spray-on softshell treatment agent. Make sure to clean the garment first.
If this doesn't work, you may want to re-treat your Castelli product’s water repellency by applying a commercially available water-repellent spray-on DWR treatment by following these instructions:
Make sure the garment has been cleaned properly and is dry.
Lay the garment out flat and spray the entire outer shell with the water-repellent finish, holding the bottle 15 cm from the surface.
Allow the water-repellent finish to soak in for 10-15 minutes.
Wipe off excess water-repellent finish with a damp cloth. Check carefully to make sure no areas have been missed.
Remember, the garment will not become waterproof, but it will take longer for water to penetrate the outer fabric.
We recommend spray-on finishes (such as Nikwax SoftShell Proof™ and McNette) rather than wash-in finishes as it will effect the moisture management.
Pulimonni
16.06.2022, 23.53
Gore pesuaine maksaa nykyään 10e pullo, ei kovinkaan suuri investointi. Omani on vuodelta 2017 ja yhteen pesukertaan riittää vielä.
Nikwaxin pullosta (koneeseen laitettava kylläste) ei riitä ainetta kuin muutamiin käsittelykertoihin (2 korkillista per vaate ja korkki on koko pullon levyinen). Hintakin kalliimpi.
arctic biker
17.06.2022, 23.45
Mulla on Nikwaxin Tech Wash ja TX.Direct Wash-IN ollut käytössä, en ees muista milloin viimeksi oon Enduran asua hoitanut. Toki lopussa ovat.
Sertoa ei löytynyt mutta LV Sport pesu-ainetta oli hyllyssä. Kyllästyksessä siirryn spray- tuotteisiin varsinkin kun täysi 52bones Rain&Stain Proofer on, paikalliselle Kesportille oli NikWax täysin outo mutta spraypäniköitä oli useaa merkkiä.
Kiitos vastanneille.
Itse olen käyttänyt kaikissa kuori, sade, merino jne. "herkemmissä" vaatteissa pesupähkinöitä. Pussillinen pähkinöitä (500gr) n. 10€, tuolla määrällä peset lukuisia kertoja. Jos laitta pakkauksessa mukana tulevaan pieneen kangaspussukkaan n. 6-8 pähkinää niin samalla pussukalla pesee 2-3 kertaa, vaatteiden likaisuudesta riippuen. Pesu maltillisella ohjemalla, 30-40 astetta ja vain kevyt linkous jos ollenkaan. Jos haluaa laittaa jotain hajunpoistajaa varmuuden vuoksi niin pyykkietikkaa olen silloin käyttänyt. Kesäisin ulos kuivumaan niin ei tarvitse etikkaakaan.
Egologinen vaihtoehto, käytetyt pähkinäkuoret voi laittaa biojätteisiin.
Käytän pähkinöitä lähes kaikessa muussakin pyykinpesussa. Suosittelen...
arctic biker
17.06.2022, 23.59
Moisista pähkinöistä kuullukkaan.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.