Näytä tavallinen näkymä : Ridley Fenix SL
Napalmi10
13.06.2022, 13.41
Hei,
Pyöräilykärpänen päässyt puraisemaan pahemman kerran ja kyselisin, että olisiko täällä kokeneemmilla harrastajilla vinkkejä pyörän valinnan suhteen, jotta aloittelijana välttäisi suurimmat kompastuskivet pyörän hankinnassa.
Ajo on enimmäkseen kunnon hikilenkkejä joiden pituus vaihtelee yleensä puolesta tunnista kolmeen tuntiin. Kuskin strategiset mitat 180cm/85kg. Tämänhetkisellä hybridipyörällä (Specialized Sirrus) polkenut polkenut tuollaisia 45min -1,5h lenkkejä noin 27km/h keskinopeudella. Ajosta 95% asfalttia eli lähinnä mietityttää, että selviäisikö maantiepyörällä ihan kivuttomasti jostain satunnaisista pienistä hiekkapätkistä vai kuinka herkkiä nuo kumit ovat nykyään?
Cyclocross/gravelpyörä olisi toinen vaihtoehto, mutta ajatuksen tasolla maantiepyörä kiinnostaisi enemmän sekä kuullostaisi omaan korvaan järkevämmältä, niissä myös ehkä vähän parempi saatavuus uutena ja käytettynä.
Alla joitain vaihtoehtoja joita pyöritellyt mielessä ja voisivat osua budjettiin (1000-2000e), eniten kiinnostaisi ensimmäisen linkin takaa löytyvä Ridley:
https://www.bikester.fi/ridley-bikes-fenix-sl-ultegra-mix-M1146926.html?vgid=G1696268&cgid=410288
https://www.bikester.fi/polygon-strattos-s5-disc-M1131725.html?vgid=G1674206&cgid=37178
https://www.bikester.fi/cube-attain-race-M1011215.html?vgid=G1484042&cgid=410288
Myös käytettyjen markkinoita seurannut ahkerasti, ei pakko olla uusi.
Eli tiivistettynä, maantie vai cyclo? Mitkä vaihteistot hyviä ja mitä tulisi välttää? (Sirruksessa Sora, toiminut ihan ok).
28mm kumeilla selviää kyllä yleensä hyvin satunnaisista sorapätkistä, toki ei se aina herkkua ole. Oman kokemuksen mukaan Contin GP5000 rengas kestää hyvin soraakin. Moniin maantiepyöriin saa nykyään alle myös 32mm kumia. Noista vaihtoehdoista ilman muuta tuo Ridley jos geometria vaan sopii. Jos nuo Forzan jarrut ei nappaa niin niiden päivittäminen on helppoa. Ja kiekkoja vannejarruille on vielä hyvin saatavilla jos kiekot tuntuu raskailta tai jos haluaa syvempää profiilia.
Peukut myös Ridleylle, varmasti tuohon menee 28 mm leveä rengas ja sillä voi ajaa vähän soratielläkin. Äkkiä tilaukseen, kun vielä M kokoisenakin löytyy!
Napalmi10
13.06.2022, 15.09
Kiitos vastauksesta! Pyörän huoltotoimenpiteistä myöskin aika vähän kokemusta eli onkohan tällaisen kalliimmilla osilla varustetun pyörän huoltaminen/osat lähtökohtaisesti paljon kalliimpaa kuin esim Sora-osasarjalla varustetun vai onko enemmän tuurista kiinni mitä osia pitää uusia jne?
Moro Napalmi,
Et ole noiden mietintöjesi kanssa yksin ja moni pyörävalmistaja on huomannut asian: parin viime vuoden aikana markkinoille on tullut paljon sellaisia "one bike to rule them all" -konsepteja, joissa tarkoitus on myydä se yksi pyörä, jota käytät kaikkeen. Oli sitten kyseessä maantiepyörä joka on sekä kevyt että aeropyörä (kuten esim Specialized SL7) tai runko, joka sopii sekä gravel-ajoon että maantielle (esim Wilier Rave), kaikilla valmistajilla tuntuu olevan joku projekti meneillään. Mutta samaan hengenvetoon voi sanoa, että nuo uudet yleispyörät ei ole sieltä halvimmasta päästä eikä aloittelijan budjetille. SL7:n hintaa ei kannata edes mainita.
Joten jos budjetissa haluat pysyä, valitse itsellesi mieluisin ajotapa ja hanki siihen sopiva väline. Pyörät kyllä kestää melkoista höykytystä, isossa osassa maantiekisojakin myös Suomessa ajatetaan hiekkateitä eli pusketaan kilometrikaupalla soraa kisavauhtia 25mm kumeilla ilman sen kummempaa ongelmaa. Usein hiekkapätkä on pyörälle jopa leppoisampi kokemus kuin perinteinen suomalainen routareikää täynnä oleva päällystetty maalaistie. Renkaan nimellistä leveyttä enemmän kestävyyteen vaikuttaa kulutuspinnan kunto. Lähes loppuunajettu rengas tuottaa puhkeamisia tasaiseen tahtiin vaikka ajaisit missä, varsinkin jos vähääkään sataa.
Jos Shimanon osilla varustettua pyörää haet, kaikki osasarjat 105:stä ylöspäin (105, Ultegra, Dura Ace) ovat oikein hyviä valintoja ja kokemusta saa olla rutkasti, jotta niiden välillä huomaa lopulta mitään eroa. Vaikka omassa pyörässäni hiukan parempaa osaa onkin, ajoin just useamman sadan kilometrin vuoristokeikan 105-osaisella vuokrapyörällä enkä voi väittää, että missään vaiheessa olisi ollut tarvetta parempaan. Ihan moitteeton kokemus.
Koska ilmeisesti olet ostamassa valmiiksi kasattua pyöräpakettia, huomio kannattaa kiinnittää erityisesti kiekkoihin. Niissä valmistajat luistavat yleensä eniten, koska ostaja katsoo tyypillisesti osasarjaa ja sen jälkeen runkoa. Kate on noissa tiukalla, joten helpoin tapa ansaita muutama euro lisää on laittaa pyörään heppoiset ja halvat kiekot. Koska polkupyörä noin periaatteessa on mekaanisesti kaksi rengasta niputettuna rungolla yhteen, kiekkojen vaikutus ajoon on huomattavan suuri. Pääperiaatteena huono runko hyvillä kiekoilla on parempi ajettava kuin hyvä runko huonoilla kiekoilla.
Olet myös verrattain kookas kuski, joten jos jonain päivänä pyörästä alkaa enemmän osaa hajoamaan, se todennäköisimmin on nimenomaan kiekot. Alumiini elää ja ajan myötä haurastuu. Lopputuloksen kokee pinnojen katkeamisena ja niiden sattuessa se on aina taksikyyti kotiin. Toisin kuin kuidulla, alumiinilla on metallimuisti: kiekko josta on kerran pinnat menneet, todennäköisesti tekee saman pian uudelleen vaikka se korjattaisiin ja rihdattaisiin. Alumiinirunkokin voi noin periaatteessa ajan myötä löystyä, mutta siihen tarvitaan kyllä huomattavaa yritystä ja satoja tunteja runnomista. Tunnettujen valmistajien (Cube, Rose, BMC, jne) alurungot kestää kyllä vaikka minkälaista ajoa.
Muita huomioita:
- Mekaaniset levyjarrut kyllä toimii, mutta voi pahimmillaan olla aika kamalat vinkujat. Hanki joko hydrauliset levyjarrut tai vannejarrut.
- Pyörissä jotka listasit on kaikissa compact-vaihteet (50/34). Jos Suomessa ajat, olet todennäköisesti sen kokoinen kuski, että nuo välitykset jää auttamatta pieniksi. Koeta löytää semi compact (52/36) tai standard (53/39)
- Bikester ei listaa kampien pituuksia lainkaan, mikä ei ole kauhean hyvä. En tiedä tuleeko pituutesi jaloista vai yläkropasta, mutta kannattaa varmistaa ennen ostoa, että sieltä ei tule mitään ihan outoa alle. Nykyään muodissa on tosin lyhyemmät kammet myös pidemmille kuskeille.
- Ridleyn mukana tulevat Forza Nortet ovat aika heppoista kuraa; olen itse joskus runnonut vastaavanlaiset roskiskuntoon ensimmäisen 300km ajon jälkeen. Nykykilometerillä tuollainen pari ei siis kestä edes yhtä viikonloppua.
- Ridleyn kuiturunko on melko jäykkä ratapalkki. Sovita se ajotyyliisi ja kokemukseesi. Jos pääset ajamaan hyvää maantietä pitkiä pätkiä, kokemus voi olla hyvinkin nautinnollinen. Jos taas olet istumatyötä tekevä ja iltalenkki kohdistuu pienille maalaisteille, voi olla että alaselkä vaivaa pian enemmän kuin pitäisi.
Huoltotoimenpiteistä:
Suomessa ajaessa vaihdettavat osat manevät käytännössä jotakuinkin seuraavassa järjestyksessä, joskin ajotyylistä voimakkaasti riippuen
- sisäkumit: tasaiseen tahtiin silloin tällöin
- ketjut, vaihtoon per 2000-3000km
- renkaat, 4000-5000km
- vaihdevaijerit, 7000-8000km
- takapakka, 10000km
- jarrupalat, 10000km
- kiekkojen laakerit, 15000km
- keskiön laakerit, 20000km
- keulan laakerit, 20000km
- jarruvaijerit, 25000km
Ketjujen ja vaijerien välillä ei eri malleissa ole ihan oleellista eroa, ellet nyt sitten ala 12-vaihteista Dura Acea hankkimaan. Huollon hinnoissa ero alkaa siksi näkymään tuolla 10k ajon jälkeen. Silloinkin pyöräkorjaamon työn hinta on edelleen se suurin kulu. Jos huollossa haluat säästää, huolla itse.
En kyllä maksaisi tuosta Ridleystä vajaata kahta kiloa. Harmillisesti myöhästyit juuri XXL:n Ridley-tarjouksesta.
Canyonin alu-grail kannattaa tsekata.
Canyonin alu-grail kannattaa tsekata.
Tuo on vaihtoehto vain jos haluaa odottaa ensi kesään. Veljelleni luvattiin lähiaikoina 5 viikon toimitusaika kyseisestä pumpusta. Kun toimituspäivä lähestyi niin hupskeikkaa toimitus siirtyi loka/marraskuulle...
Kiitos vastauksesta! Pyörän huoltotoimenpiteistä myöskin aika vähän kokemusta eli onkohan tällaisen kalliimmilla osilla varustetun pyörän huoltaminen/osat lähtökohtaisesti paljon kalliimpaa kuin esim Sora-osasarjalla varustetun vai onko enemmän tuurista kiinni mitä osia pitää uusia jne?
Ridley on hyvä pyörä osineen, jos vielä tänä kesänä haluaa ajaa, niin tuo on kelpo löytö.
Oletko ottanut haaramita tuon kokonaispituuden ohella. Niin tai näin tuo M sopinee koonkin puolesta, maantietankoinen fillari ei saa olla yhtään liian suureen runkoon kasattu!
PS. Ei kypsyttelykään koskaan huono juttu ole, jos vähän epävarmuutta valinnassa...
Iso peukku jahuc:lle ,siun vastaus tuohon Napalmin kysymykseen oli minusta kyllä niin tyhjentävä,että sitä oli ihan ilo lukea,ihan pelkkää asiaa. Hienoa kun on pyöräily yhteisössä kavereita jotka ihan oikeesti haluaa omia neuvoja jakaa toisille samaan harrastukseen mukaan tuleville.
Tuollaisella kuskin koolla ei kovinkaan suurtakaan merkitystä ellei mennä kevyisiin kapistuksiin. Itse ajelen alle 7kiloisella ja massaa selkeästi enemmän.
Yleensä kriittisissä komponenteissa ilmoitetaan maksimikuorma ja suurella osilla normikiekoilla painorajat usein tuossa 120kilon nurkilla joten ei kannata kovasti huolestua.
Nurella vehkeet senku kevenee. Ainakin täällä foorumilla.
https://www.bike24.com/p2398114.html?menu=1658,1679,157
Tähän menisi ainakin 32mm gummit.
Napalmi10
13.06.2022, 23.31
Kiitoksia kaikille vastauksista, erityisesti jahuc:lle todella kattavasta sellaisesta!
Koska on kärsimätön luonne ja nopeat liikkeet ovat näyttäviä, niin kaupat tulikin hiukan yllättäen jo tehtyä, kun lähipiiristä löytyi pyörä sopivassa koossa fiksuun hintaan, eli reippaasti alle sen alkuperäisen budjetin. Ei ehkä ihan kaikkia niitä speksejä vastaava joita aluksi ajattelin, mutta se kompensoitui selvästi hankintahinnassa.
Eli kyseessä on siis punainen Stevens San Remo 2020 vuosimallia, täysin originaaleilla osilla. Haarukka kuitua, muuten alumiinia, Tiagra vaihteisto ja kiekot taisivat olla Fulcrum racing 900. Painoksi tälle ilmoitetaan 9,2kg.
Toivottavasti ei menty kauheasti metsään ja tottakai saa ehdotella mitä osaa tuosta kannattaa ensimmäisenä alkaa päivittämään parempaan :)
Kiitoksia kaikille vastauksista, erityisesti jahuc:lle todella kattavasta sellaisesta!
Koska on kärsimätön luonne ja nopeat liikkeet ovat näyttäviä, niin kaupat tulikin hiukan yllättäen jo tehtyä, kun lähipiiristä löytyi pyörä sopivassa koossa fiksuun hintaan, eli reippaasti alle sen alkuperäisen budjetin. Ei ehkä ihan kaikkia niitä speksejä vastaava joita aluksi ajattelin, mutta se kompensoitui selvästi hankintahinnassa.
Eli kyseessä on siis punainen Stevens San Remo 2020 vuosimallia, täysin originaaleilla osilla. Haarukka kuitua, muuten alumiinia, Tiagra vaihteisto ja kiekot taisivat olla Fulcrum racing 900. Painoksi tälle ilmoitetaan 9,2kg.
Toivottavasti ei menty kauheasti metsään ja tottakai saa ehdotella mitä osaa tuosta kannattaa ensimmäisenä alkaa päivittämään parempaan :)
Hyvä ostos, kovaa ajoa ja turvallisia kilometrejä!
Firlefanz
14.06.2022, 00.09
Velvet Black (https://www.stevensbikes.de/2020/index.php?bik_id=1&cou=DE&lang=en_US), mutta muuten kai sama?
Veikkaisin että ehdotuksia tullaan esittämään kiekkojen vaihtamisesta kevyempiin, mutta itse en vaihtaisi kuin satulan ja senkin vain siinä tapauksessa ettei alkuperäinen tunnu mukavalta. Tai jos rupeaa tuntumaan siltä että asentoa haluaisi muuttaa pitemmäksi tai että ohjaamo niin sanotusti tuntuu hieman lyhyeltä, niin silloin tietysti kannattaa hankkia se sentin pitempi stemmi.
Eli suomeksi: keskittyisin ajamiseen ja hyvän ja mukavan - mikä ei välttämättä tarkoita "rennon pystyä" - ajoasennon löytämiseen.
Ei muuta kuin ajamaan ja kesästä nauttimaan. Aja ensin, mieti päivityksiä vasta sitten. Mitä enemmän kokemusta kertyy, sitä paremmin osaat itse arvioida vinkkejä ja oikeita tarpeita.
Ja jos jostain löydät sen nyppylän, jossa 34+32 -välitykset oikeasti tulee tarpeeseen, ei muuta kuin karttalinkkiä ja vinkkiä tänne foorumille. Hyvä Everesting-mäki on ollut pidempään hakusessa. Tullaan joukolla hinkkaamaan sitä eesuntaasun.
Firlefanz
14.06.2022, 08.25
^ Aamuhitaana ehdin jo ruveta miettimään missä kohtaa kysyjä kertoi 34x32 välitystä tarvinneensa - mutta onneksi ennen kuin ehdin ruveta sitä etsimäänkin, hoksasin ettet sellaista tarkoittanut väittääkään vaan yksinkertaisesti ilmaisit jo aiemmin esittämäsi mielipiteen vähän värikkäämmin:D
Juu ehdottomasti samaa mieltä: kun kysyjä on normaalikokoinen terve mies, joka on ajanut hybridilenkkinsä 27 km/h keskarilla ja joka ajaa Stevensillään hikilenkkejä, niin on tosiaan täysin varmaa että on olemassa parempiakin vaihtoehtoja takapakaksi kuin 11-34! Tilalle 11-28 tai 11-25, niin sopivia välityksiä löytyy enemmän ja pienelle eturattaallekin löytyy käyttöä. Kun edessä on kompakti eli rattaat ovat 50-34, niin kampia saa silti pyörittää hyvällä nopeudella.
PS Menee aiheen ulkopuolelle, mutta on sanottu että aluksi kannattaisi seurata mittarista kadenssia eikä tuijottaa nopeutta tai keskaria (ja olla itseensä tyytyväinen ja maantiepyöräänsä ihastunut kun se alkaa kolmosella). Kun haluaa ajaa kovaa, pyörittäminen voittaa aina - tai viimeistään jossain vaiheessa - vääntämisen!
Ei muuta kuin ajamaan ja kesästä nauttimaan. Aja ensin, mieti päivityksiä vasta sitten. Mitä enemmän kokemusta kertyy, sitä paremmin osaat itse arvioida vinkkejä ja oikeita tarpeita.
Ja jos jostain löydät sen nyppylän, jossa 34+32 -välitykset oikeasti tulee tarpeeseen, ei muuta kuin karttalinkkiä ja vinkkiä tänne foorumille. Hyvä Everesting-mäki on ollut pidempään hakusessa. Tullaan joukolla hinkkaamaan sitä eesuntaasun.
Joo, kovaa ajoa vaan. Sitten kun on kilsoja takana, niin voi (tarvittaessa) alkaa miettimään mikä voisi olla toisin. Tai sitten vaan polkee menemään.
Ylempänä Jahucin lista on hyvä. Ehkä ajan väärin mutta mulla on 50-34 kammet ja (turhan?) matalalla kadenssilla (70-75) keskarit siinä 28-29km/h. Eli en ole saanut välityksiä loppumaan, en lähellekään. Mutta mulla onkin paksut ja tehottomat reidet.
Mutta minäkään en ymmärrä mihin maantiepyörässä tarvitsee 32 tai jopa 34 piikkistä (niinkuin mulla) kasettia. 11-28 riittää enemmän kuin hyvin. Painossakin säästyy, kun on vähempi metallia rattaissa ja ketjussa :)
Peukut täältäkin uudelle ajokille!
Pakaksi 12-25T, pakan keskivaiheilla noita rattaita todella tarvitaan...
Ja kampiin myös sopiva ratastus.
Omat ajot rimppakintuilla, äärimmäisillä tuulisilla tasangoilla ja aina yksin, niin kammissa 50/38 ja nyt kokeilin tänä kesänä miten isommaksi riittäis 46, riittää muuten hyvin, kun loksahti taas vuosi ikää lisää.
Kun saa ajokkiinsa ehdottoman ajoasennon ja optimivälitykset - on nautinto ajaa!
Mutta minäkään en ymmärrä mihin maantiepyörässä tarvitsee 32 tai jopa 34 piikkistä (niinkuin mulla) kasettia.
Tasamaalla ei tarvitsekaan, mutta ylämäissä kyllä. Kunnollisissa ylämäissä ammattikuskitkin käyttävät takana 32-pakkoja ja heillä on teho-painosuhde melkein yhtä hyvä kuin fillarifoorumilaisilla. ;D Idea on se, että pystyy pitämään sopivaa kadenssia koko ajan.
Vertailun vuoksi kun lähden kotoa yhteislenkkien lähtöpaikalle, niin 39-25 -välityksellä jyrkän pätkän kadenssi putoaa alle 50:een, kun tehoa on 350W.
10-lehtisellä tuossa pakassa taitaa vaan olla raskaammassa päässä kahden hampaan hypyt.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.