Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Kun vapaaratas pyörii tyhjää...



pturunen
12.06.2022, 16.23
...niin mikä tavallisesti silloin hajoaa? Kynnet? Jouset? Rasva jumissa? Joku muu? Kyseessä muutaman kuukauden ikäinen DT Swiss 240 maastonapa, joka jätti ikävästi metsään polkijan. Mitään erityistä dramatiikkaa ei tähänkään liittynyt. Polkua laskin ja alhaalla kammet vaan pyörivät tyhjää.

hakpas
12.06.2022, 16.40
Taitaa olla jotenkin jumissa, tuossa navassa kun ei ole kynsiä vaan 2kpl hammastettuja kiekkkoja. Ja vain 2 jousta.
Pitäisi avautua kun käsin nykäisee pakasta, ei tarvi työkaluja.

Marsusram
12.06.2022, 17.07
^Kannattaa tuosta avautumissyystä myös varmistaa että läpiakseli ei ole jäänyt löysälle.

Föhn
12.06.2022, 17.19
Oisko jousi poikki?

paaton
12.06.2022, 17.51
Ne hiluthan helähtää käsiin ilman työkaluja, eli helppo tarkistaa vaikka siellä metsässä.

Uudemmissa dtn vapareissa taisi olla ongelmia ratchetin kanssa. Korjasivat toimivaa systeemia.

pturunen
12.06.2022, 18.09
Plot thickens. En saa kasettia tuosta irti vaikka miten vääntää. Laitoin jopa säkkihanskat suojaksi ja kahva vaan taipuu. Ja väännän oikeaan suuntaan.

paaton
12.06.2022, 18.11
Plot thickens. En saa kasettia tuosta irti vaikka miten vääntää. Laitoin jopa säkkihanskat suojaksi ja kahva vaan taipuu. Ja väännän oikeaan suuntaan.

Ei pakkaa tartte irrottaa.

Vedät vaan sen pakan vapareineen pois navasta. On kiinni pelkällä tiivistehuulella.

JackOja
12.06.2022, 18.24
Mun pitää ainakin vetää pihdeillä akselisovitin irti ennenku vapari irtoaa. Eikä XD-kasetin kanssa lähde päätykorkki ennenku irroittaa pakan.

pturunen
12.06.2022, 18.28
Näyttääkö tämä jotenkin normaalilta?

https://www.dropbox.com/s/lkkb5ldfk3olnos/IMG_1745.jpeg?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/lkkb5ldfk3olnos/IMG_1745.jpeg?dl=0)

En jostain syystä saa upotettua kuvaa tähän...

paaton
12.06.2022, 18.28
Mikä on akselisovitin? Se päätykorkki? Ei tuo ainakaan omissa DTn vapareissa estä millään tavalla vaparin pois ottamista, mutta ehkä tuo on sitten uudemmissa muuttunut. Ainakin aiemmin se päätykorkki oli kiinni siinä akselissa pelkästään o-renkaalla, eli kun vaan napakasti vetää, niin se tulee kyllä pois vaparin mukana.

paaton
12.06.2022, 18.30
Näyttääkö tämä jotenkin normaalilta?

https://www.dropbox.com/s/lkkb5ldfk3olnos/IMG_1745.jpeg?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/lkkb5ldfk3olnos/IMG_1745.jpeg?dl=0)

En jostain syystä saa upotettua kuvaa tähän...

Kauhean paksua rasvaa. Putsaa tuo rasva ja katso ovatko hampaat kuluneet.

Se toinenkin ratchet pitää tarkastaa tietysti.

paaton
12.06.2022, 18.38
Tässä siis dt:n vanha ratchet.
https://www.lightbicycle.com/images/newsletter/DT-240-EXP/old-dt-swiss-240s-star-ratchet-freehub-system.png

Ja tässä uudempi
https://www.lightbicycle.com/images/newsletter/DT-240-EXP/new-dt-swiss-240s-ratchet-exp-freehub.png

Järkikin sanoo, että vanha on parempi. Molemmat ratchet ringit kelluvat ja hammaskosketus on parempi.
En nyt muista korjattiinko uudemmista jo ongelmat, mutta mielestäni näissä nimenomaan hajosi noita ratchetteja.

Toivottavasti se hajoaa sieltä vaparin puolelta. Tuo sisempi on paljon veemäisempi vaihtaa. Vaparin puolimmaisen vaihtaa muutamaan minuuttiin metsässäkin.

marco1
12.06.2022, 20.50
Kauhean paksua rasvaa. Putsaa tuo rasva ja katso ovatko hampaat kuluneet.

Se toinenkin ratchet pitää tarkastaa tietysti.

Joo, näyttää että rasvaa on kyllä liikaa. DT:n oma rasva on aika vaaleaa joten tuo on jotain muuta tai sitten paljon ajettu?

Lueskelin jostain että EXP-versioissa oli alkuun jotain toleranssiongelmia ja niitä on mennyt paljon takuuseen.

Cyclo2015
12.06.2022, 22.18
Lueskelin jostain että EXP-versioissa oli alkuun jotain toleranssiongelmia ja niitä on mennyt paljon takuuseen.

https://www.dtswiss.com/en/ratchet-exp-maintenance-notice

paaton
12.06.2022, 22.40
Eli tuo toiselta puolelta kiinteä ratchetti vaatii tarkempaa valmistustekniikkaa. Hintakin varmasti nousee, mutta niinhän se aina.

Sambolo
12.06.2022, 23.36
Eli samaa paskaa ku mavicin rätsetit, hienosti.

Aakoo
12.06.2022, 23.42
Eikö noihin saa takuuseen uudet sisuskalut, ja ongelma poistuu?

pturunen
13.06.2022, 12.56
Takuuseen menee. DT Swissillä on ollut näemmä known issues noiden kanssa. Pirullista, että eivät vedä myynnistä viallista erää vaan antavat asiakkaiden hoitaa itse. Takuu pitää hoidella Saksan kautta, kun Rosesta tilasin kiekkosetin. Kaikkea pitää...

jalkkis
13.06.2022, 13.23
^Pitääkö mennä Rosen kautta?

Mun uudehko (alle vuosi, n. 600km ajettu) 3 kynsivapari paukkuu säännöllisesti. BAS-shopissa asiaa ihmettelin ja he sanoivat, että he voivat tarvittaaessa hoitaa takuukeissin Suomen maahantuojan kanssa.

(en tosin korostanut, että olen tilannut kiekkosetin Saksasta...)

pturunen
13.06.2022, 13.53
Otin yhteyttä sekä suoraan DT Swissiin että Roseen. Ei paljon huvittaisi alkaa postittaa koko kiekkoa. Toivon saavani varaosat. Yllättäen tuon EXP-navan kanssa pitää olla uusi työkalu eli kasaaminen jäänee jollekin liikkeelle.

paaton
13.06.2022, 14.26
Niin se toinen ratchet ring on nyt äärimmäisen fiksun rakenteen ansioista kierteellä kiinni. Kehitys kehittyy ja silleen.

Ostaisin kyllä itselle avaimen. Tuota tulee varmasti tarvitsemaan jatkossakin.

pturunen
13.06.2022, 14.32
Kehitys kehittyy. Niin, monta vanhanmallista 240 napaa on mennyt läpi harrastuksen ja jokainen ollut Plug 'n Play. Sen takia halusin tähän uuteen buildiin samat navat myös. Eipä vanhaa ollut kaupan enää kiekkosettinä.

JKO17
19.06.2022, 15.53
Tänään lenkillä otsikon mukaisesti vapaaratas alkoi pyöriä tyhjää.
DT swissin EXP 240, jossa tehty se toleranssivirhe- takuuvaihto.

Syynä oli että ratchetin jousi oli jotenkin navan seinämää vasten jumissa, ja se ei kytkenyt/työntänyt irtoratchettia kiinteään.

Helposti tuon purki ja vapautti jousen, sekä sen jälkeen kaikki pelasi taas moitteettomasti.

Onko muilla tapahtunut noin ja mikähän tuossa mahtaa olla syynä.

hece
20.06.2022, 15.25
Kannattaa jatkossa suosia 350 napaa, niin saa vielä vanhanmallisen rätchetin. Jopa 370 -napaan saa ainakin päivitettyä ratchetin, tosin kaikki osat (vapaaratas, tiivisteet?) ei ole 350 kanssa yhteensopivia, mutta ne itse hammasrattaat kuitenkin.

Marsusram
20.06.2022, 19.50
^^Vanhassa jousi on kartiojousi, joka puristuessaan litistyy siististi itsensä sisään.
Tuossa uudessa on lieriöjousi, jolla ei ole tilaa ylipuristua. Kun jousilangan kierrokset puristuvat vastakkain, pyrkii laajenemaan ja kierrelanka voi litistyksissä jumiutua sisäkkäin tai seinämiin.
Eri asia on mikä tuon olisi saanut puristumaan liikaa, luulisi tilan olevan oikein mitoitettu.

JKO17
21.06.2022, 08.36
Navassa oli aika paljon paksua rasvaa ja punainen washer väärinpäin. Korjasin nuo ja venyttelin varovasti jousta.
Pitää vielä tsekata näkyykö ratcheteissa kulumisen merkkejä.


dt swissiltä löytyy tuollainen huolto-ohje/kirja

https://www.dtswiss.com/pmt/00/00/00/00/00/00/00/10/00/00/04/19/3/MAN_HXD10000004193S_XXX_EN_001.pdf