Näytä tavallinen näkymä : Suuri terveysketju
En nyt löytänyt yleistä keskusteluketjua terveysasioista, joten päätin aloittaa sellaisen.
Itselläni todettiin yllättäen pari vuotta sitten kriittisen korkea verenpaine, johon sain lääkityksen. Elämäntavat ovat aina olleet hyvät ja kohtuulliset ja liikuntaa tulee päivittäin vähintään ne työmatkat, joiden päälle lenkit ja muut harrastukset kuten puutarhanhoito. Ruokavalio on ollut jo vuosia myös kala- ja kasvipainotteinen, mutta tätä nykyä saa kiinnittää enemmän huomiota myös suolan määrään. Mutta. Ensimmäinen lääke toimi kyllä, mutta lääkäri ei tänä keväänä ollutkaan tyytyväinen mun noin 130/90 arvoihin ja määräsi uuden nesteenpoistolääkkeen lisäksi.
Se toimi, mutta sain siitä ikävät sivuoireet: ahdistusta ja todella pahaa mielialan laskua - jouduin mm. lähtemään töistä kotiin, koska en tuntikausiin pystynyt tekemään muuta kuin itkemään. Lääkkeellä oli myös riskinsä ja auringonottoa tulisi välttää, mikä nyt on pyöräilijälle vähän vaikeaa. Heitin lääkkeen pois ja sain uuden. Se puolestaan nosti pulssia rankasti ja tavallinen 5 km työmatkakin oli yhtäkkiä hyvin rankka ajaa. Koko kevät on mennyt vähän pilalle näiden myrkkyjen takia. Yritin uudestaan kokeilla nesteenpoistolääkettä puolikkaalla annoksella, mutta nyt polvet eivät enää skulaa kunnolla ja 41-vuotiaana olen jo vanha mummo, joka hipsii portaat ylös varovasti. Helvetti.
Tuntuu jo siltä, että elämä menee tämän takia pilalle, harrastukset kärsii, masentaa ja ärsyttää. Jos elämäntavoilla pitäisi olla suotuisa vaikutus, niin miksi sitten lääkkeet tekevät ne mahdottomiksi? Onko kukaan täällä joutunut kamppailemaan samojen asioiden kanssa? Hyvät vinkit ja vertaistuki olisivat nyt tarpeen.
Concorde
08.06.2022, 12.32
Ootko mitannut verenpainetta kotona? Toi 130/90 asemalla mitattuna ei kuullosta yhtään pahalta, kun "valkotakkisyndrooma" nostaa lukemia aina vähän.
Mulla on ollut vastaavat lukemat työterkassa, eikä niihin ole koskaan puututtu. Kotona mitattaessa sitten ollaan 120/80 hoodeilla.
tempokisu
08.06.2022, 12.38
Tsemiä. Jos lääkkeestä tulee enempi haittaa kuin hyötyä, ei sitä ole pakko syödä.
Minäkin jos menisin lääkäriin verenpaineen takia niin joutuisin varmaan osastolle seurantaan, ja se on kauhein mahdollinen tilanne. Verenpaine on ollu nimittäin 250/125 ja siinä on suuri osa hermoilua ja jännitystä. Nyt jos on 140/90 niin hieman huimaa. Otan verenpainelääkkeen neljänneksen silloin tällöin.
Mitähän kolesteroli on....ihan sama, sillä kiitos vuosikymmenten anoreksian syön nyt just sitä mistä tykkään - eli kasviksia ja kalaa. Mutta myös voita. Ja suolaa :D no ostin luontokaupasta kuitenkin villiyrttisuolaa...( siitä meni ehkä euro luonnonsuojeluun)
Tämä lääkäri täällä on verenpainearvoosi 130/90 ihan tyytyväinen. Niitä tavoitearvoja verenpaineen ja kolesterolin suhteen lasketaan koko ajan, lääkefirmat haluaa että kaikki käyttää verenpaine- ja kolesterolilääkettä. Jostain luin että kokonaiskolesterolin tavoitearvo 2. Voin kertoa että kun kokonaiskolesteroli oli 1 niin ihminen oli kuolemaisillaan. Kun opiskelin, suositusarvot verenpaine 140/80 ja kolesteroli 7. ( joskus 80-luvun lopulla siis )
Aikoinaan nuorena kun oli jalkavammoja, me kokeiltiin kaikki vaihtoehdot ja yksi "luontaisguru" kielsi kaikki rasvat, jäätelöt, lihan....kolesteroli oli silloin noin 7. No yritin 16-vuotiaana sitten kasviksilla ja miten kävi; meinasin hiihtolenkillä pyörtyä ja kolesteroliarvo nousi ysiin > eikun kunnon ruokaa syömään hiihtolenkin jälkeen.
Anoreksian aikaan määrättiin viittä lääkettä, oli mieliala- ja rauhoittavia. En käynyt hakemassa niistä mitään ( ja jälkeenpäin oli hankala, tai mahdotonta todistaa etten ollut niitä käyttänyt) anoreksia paranee ihan muuta kautta kuin lääkkeillä.
Olen ollut myös tilanteessa että lääkäri toteaa "paperilla kaikki on kunnossa" - mutta oikeasti tämä potilas oli kuolemaisillaan ( melko pian sen jälkeen todettiin sepsis, keuhkopöhö ja paksusuoli oli jo menossa kuolioon...)
On tosi tärkeää kuunnella omaa kehoaan ja omaa vointiaan. Me eletään ( ihmisenä) täällä vain kerran ja mitä olen ite kokenut, niin nyt se on niin että mahdollisimman paljon hyvää oloa eikä mitään että jotain ei voi syödä tai pitää tarkkailla veriarvoja ( käy missään verikokeissa). Ja jos jotain on halunnut aina tehdä/hankkia, niin heti kun se on mahdolista niin tee - eikä "sitten kun".
En elä maailman terveellisimmin, mutta asiat on mielestäni nyt tasapainossa ja olen kokonaisvaltaisesti paremmassa kunnossa kuin ikinä.
Mitataanpa verenpaine....oho 117/84, eilen otin neljänneksen verenpainelääkettä, tänään ei tarvitse.
Moni on sitä mieltä että pitää käydä verikokeissa, lääkärissä, esim. gynekologilla säännöllisesti. En ole käynyt, en ikinä gynekologilla, kerran kävin papa-kokeessa ja mammografiassa ja kauhukokemusten perusteella päätin että oli ensimmäinen ja viimeinen kerta. Jos tulee syöpä niin sittenpä tulee, ei huoleta.
Voi myös olla että verikoetulokset on ...no ei ihan pidä paikkaansa. Olin allergisen reaktion takia 2018 tays:issa, otettiin verikokeita ja kuulemma minulla on vaikea munuaisten vajaatoiminta ja diabetes.
En jäänyt osastolle vaikka olisi haluttu...vuoden päästä Pirkkalan tk:ssa olin migreenin takia ja ottivat verikokeita. Kaikki arvot ihan normaalit.
Tuo 130/90 on justiinsa kotona mittaamisen vakioluku. 120/80 lukemiin pääsin esimerkiksi toissakesänä ajamalla satasen lenkkejä, mutta eihän sitä voi koko ajan tehdä. :D Nyt kyllä en tiedä edes pystyisinkö, kun kroppa sekoilee täysillä näistä lääkkeistä.
130/90 on kyllä siinä tyydyttävän rajoilla. Mulla on pidemmän ajan keskiarvo 120/74. Ja olen ylipainoinen enkä syö kovinkaan hyvin suositusten mukaan. Kalaa ehkä kerran viikossa. Alkoholia eikä tupakkaa kulu lainkaan.
Mutta siis, olen syönyt vpl:iä (verenpainelääke) varmaan parisenkymmentä vuotta. Pitkään meni, että paineet oli lääkkeistä huolimatta korkealla. Yritettiin jopa beta-salpaajia, mutta niistä luovuin, kun alkoi v*tuttamaan se, ettei syke noussut treenatessa. Niin kuin ei pitänytkään. Kunnes sitten mulla vaihtui lääkäri - ihan vahingossa - ja tämä uusi lekuri totesi, että niissä kahdessa lääkkeessä, mitä minulle oli määrätty, on sama vaikuttava aine. Toinen lääke vaihdettiin sitten uuteen ja sen jälkeen on paineet pysyneet kurissa.
Ja mulla on suvussa taipumusta korkeaan verenpaineeseen, sekä isällä että äidillä, kuten myös veljellä (BMI luokkaa 20). Broidilla yläpaine saattaa välillä alkaa kakkosella, kun ei nyt niin jaksa seurailla lääkitystä.
Mut siis joo, suosittelen vaikka toisen mielipiteen hakemista joltain toiselta lääkäriltä. Mulla on tällä hetkellä lääkkeinä Amloratio ja Losatrix.
Ensimmäinen lääke toimi kyllä, mutta lääkäri ei tänä keväänä ollutkaan tyytyväinen mun noin 130/90 arvoihin ja määräsi uuden nesteenpoistolääkkeen lisäksi.
"Verenpaineen viitearvot eli verenpainetasot kannattaa mittauttaa:
Normaali verenpaine: 130/85 mmHg.
Korkea normaali: 130–139/85–89 mmHg.
Lievästi koholla: 140–159/90–99 mmHg.
Kohtalaisesti kohonnut: 160–170/100–109 mmHg."
Kun noita netistä löytyviä viitearvoja katsoo niin onko 130/90 kuinka huolestuttava?
Jos uusista lääkkeistä tulee noinkin suuria sivuvaikutuksia itse kävisin juttelemassa toisen lääkärin kanssa mitä mieltä hän nykyisistä paineista ja löytyisikö muita vaihtoehtoja lääkitykseen ja sen jälkeen tekisin päätöksen tyytyisinkö 130/90 paineisiin vai jatkaisinko lääkekokeiluja.
Terveenä on tullut pysyttyä, toistaiseksi. Viimeksi lääkärissä tullut käytyä armeijassa 1996. Toki firman työhöntulotarkastus 2006, mutta taisi olla vain sairaanhoitaja. Jaksamista kuitenkin niille, jolla ei niin hyvä tuuri tms.
Tsemiä. Jos lääkkeestä tulee enempi haittaa kuin hyötyä, ei sitä ole pakko syödä.
..
Tämä lääkäri täällä on verenpainearvoosi 130/90 ihan tyytyväinen. Niitä tavoitearvoja verenpaineen ja kolesterolin suhteen lasketaan koko ajan, lääkefirmat haluaa että kaikki käyttää verenpaine- ja kolesterolilääkettä. Jostain luin että kokonaiskolesterolin tavoitearvo 2. Voin kertoa että kun kokonaiskolesteroli oli 1 niin ihminen oli kuolemaisillaan. Kun opiskelin, verenpaine 140/90 oli ihan hyvä, samoin kokonaiskolesteroli 7.
..
On tosi tärkeää kuunnella omaa kehoaan ja omaa vointiaan. Me eletään ( ihmisenä) täällä vain kerran ja mitä olen ite kokenut, niin nyt se on niin että mahdollisimman paljon hyvää oloa eikä mitään että jotain ei voi syödä tai pitää tarkkailla veriarvoja ( käy missään verikokeissa). Ja jos jotain on halunnut aina tehdä/hankkia, niin heti kun se on mahdolista niin tee - eikä "sitten kun".
Kiitos tempokisu hyvästä vastauksesta. Itseänikin vähän tässä hiertää, että on asetettu tavoite, johon on vaikea päästä, ja eniten häiritsee, että kun lääkärille varaa soittoaikoja, niin mitään kunnon keskustelua ei oikeastaan ikinä synny ja potilasta ei ns. kohdata lainkaan, laitetaan vain reseptiä perään. Itsestä tuntuu, että mikä on painonlaskun vaikeuden taustalla voisi myös olla tän mun verenpaineen taustalla, kun vähän vaikea on elää tätä terveellisemmin.
Mieluummin mä kyllä palaisin takaisin syömään vain ensimmäistä, vähemmän sivuoireita antavaa lääkettä ja keskittyisin samalla ensisijaisesti elämänlaatuun, ja varmaan niin teenkin. En vain pidä siitä, että nyt lääkärien suunnasta mua on peloteltu, että elimistö ei kestä jatkuvasti tuollaisia lukuja ja pelkästää juustosiivun laittamisesta leivälle on tullut nyt mitä syyllisin olo sen suolan takia. Kerrankin seisoin kaupassa hämmentyneenä pohtien mitä sitä oikein voi syödä, kun kaikessa on suolaa, enkä enää tiennyt mitä voisin ostaa. Ostin sitten vaan vihanneksia.
Ah jos nyt vain saisi polvet takaisin normaaliksi ja keskittyisi siihen fillarien ajamiseen.
"Verenpaineen viitearvot eli verenpainetasot kannattaa mittauttaa:
Normaali verenpaine: 130/85 mmHg.
Korkea normaali: 130–139/85–89 mmHg.
Lievästi koholla: 140–159/90–99 mmHg.
Kohtalaisesti kohonnut: 160–170/100–109 mmHg."
Mä en olisi huolissani, jos lukema 130/90 olisi ilman lääkitystä. Lääkityksellä se IMHO pitäisi olla kyllä alempi.
Ostin vuosia sitten ensimmäisen merisuolapussin luontaistuotekaupasta ja verenpaineet nykyisin luonnonkansojen tasolla.
Lääkäri uhkaili jo lääkityksellä, kun yläpaine huiteli päälle 150 hänen mittauksellaan.
Hommasin tietenkin laadukkaan mittarin kotiin samoihin aikoihin kuin eka suolapussin, josta aluksi lenkkien jälkeen palautusjuomana vartti teelusikallinen lasilliseen vettä, nykyisin käytän vain aamupuuron ja muun ruoan valmistukseen. Mitään muuta elämäntavassani ei ole muuttunut ja tämä voi olla täyttä harhaa ja toimia vain tässä yksttäisessä tapauksessa. Plseboa ei vaikutus ole koska jatkuu ja jatkuu.
Merisuolasta oli muutoinkin hämmästyttävän paljon vaikutuksia, mm. vatsan toimintaan, hikoilun määrään...jotain puuttui elimistöstä.
Jos uusista lääkkeistä tulee noinkin suuria sivuvaikutuksia itse kävisin juttelemassa toisen lääkärin kanssa mitä mieltä hän nykyisistä paineista ja löytyisikö muita vaihtoehtoja lääkitykseen ja sen jälkeen tekisin päätöksen tyytyisinkö 130/90 paineisiin vai jatkaisinko lääkekokeiluja.
Tilanne todettiin työterveydessä ja olen yrittänyt heidän palveluitaan käyttää, mutta aiempi työterveyslääkäri lopetti ja nyt sitten on ollut soittoaikoja eri lääkäreille eri kyliin ja kaupunkeihin. Yritin saada aikaa julkisellekin, mutta ei ollut yhtään tälle kesälle. Yksityiselle kalliille asemalle en haluaisi mennä siksi jos lopputulos on aivan sama kuin näiden Wellamon lääkäreidenkin kanssa ja kaikki jatkotutkimukset ovat kuitenkin aina julkisella. Lääketehtaan koekaniinina oleminen ei oikein enää nappaa.
Concorde
08.06.2022, 13.27
Tumman suklaanhan väitetään olevan luonnollinen verenpainelääke. Mitä tummempi, sen parempi. Annostuksesta en osaa sanoa, mutta tuskin montaa levyä päivässä...
^Ääni Terveystalolle. Meillä on työterveys Mehiläisellä ja silti käyn välillä omalla rahalla Terveystalon lääkäreillä.
callahan
08.06.2022, 16.02
Melkein oftopicina sanoisin ettei se lääkäriaseman nimi meinaa mitään. Mulla ollu kun firma ehkä etsinyt itseään tai jotain ollut 2015 alkaen Finla, Pihlajalinna ja Mehiläinen paikkana.
Kaikissa ollut mielestäni hyvät lääkärit, 2007-2010 oli terveystalo ja mielestäni siellä mulle sattu mulkku lekuri. En siltikään sano että se olisi huono paikka, lääkäreissä kuten muissakin ammattiryhmissä eritasoista porukkaa vaikka lekureita keskimäärin pidettäisiinkin ja pidetään fiksuina.
Täällä maaseudulla asuessa valinnat tahtovat mennä rataa: ajanko 30 km päähän vai 60 km päähän. Lahdessa asuessa oli kyllä hyviä kokemuksia Terveystalosta - kyseinen lääkäri tosin kirjoitti lähinnä vain lähetteen itselleen Päksiin, jotta pääsin tutkimuksiin. :D
Oatmeal Stout
08.06.2022, 16.55
Tumman suklaanhan väitetään olevan luonnollinen verenpainelääke. Mitä tummempi, sen parempi. Annostuksesta en osaa sanoa, mutta tuskin montaa levyä päivässä...
20g levyissä saa parhaat tummat suklaat, eikä jää rahaa turhuuksiin.
Jos polvien kanssa on haasteita ja haluja pyöräilyyn on, kannattaa kokeilla yhdeksi pyöräksi sähköavusteista pyörää. Ajaa sillä ja tarvittavalla määrällä avustusta huonoina päivinä ja moottorittomalla sitten hyvinä päivinä. Kyllä se sähköfillari kulkee tasaisella tarvittaessa sen kolmekymppiä vaikka avustus loppuukin nopeudessa 25 km/h. Tästä on eiliseltä lenkiltä tuore kokemus nappularenkaisella enskapyörällä.
Jos polvien kanssa on haasteita ja haluja pyöräilyyn on, kannattaa kokeilla yhdeksi pyöräksi sähköavusteista pyörää. Ajaa sillä ja tarvittavalla määrällä avustusta huonoina päivinä ja moottorittomalla sitten hyvinä päivinä. Kyllä se sähköfillari kulkee tasaisella tarvittaessa sen kolmekymppiä vaikka avustus loppuukin nopeudessa 25 km/h. Tästä on eiliseltä lenkiltä tuore kokemus nappularenkaisella enskapyörällä.
Omat uudet polvivaivat eivät ole siis pyöräilyperusteisia, vaan tod.näköisesti sivuvaikutuksia lääkkeestä (Losartan/Hydrochlorothiazide Krka), sillä ne alkoivat äkisti ja yhtäkkiä kaikki nivelet naksuu ja vasen polvi on turvonnut vaikka se on just se ns. parempi polvi. Oireet mainitaan myös haittavaikutuksissa:
"käsivarsien, hartioiden, lonkkien, polvien tai muiden nivelten kipu, nivelten turpoaminen, jäykkyys, lihasheikkous"
Ongelma on siinä, että nämä verenpainelääkkeet tekevät aiemmasta aktiivipyöräilijästä laiskan pullan, jonka kroppa krakaa tyhjästä.
Fillarinosia hakiessasi et miettisi kahta kertaa, vaan ajaisit Lahteen, mutta onhan ne nyt terveyttä tärkeämpiä :D
Haha! Tämä on totta!
^^edelleen ehdottaisin toista lääkäriä & lääkitystä.
Onko sulle tehty 24h verenpainemittausta? Minulla oli samanlaisia ongelmia vuosia ja vihdoin kun AMC:ssä tehtiin 24h verenpainemittaus. Siinä selvisi että suurin ”vika” on ns. Valkotakki-syndrooma”. Paineet koholla kun hoitaja / lääkäri mittaa tai jopa silloin kun itse mittaan.
Laite seurasi 24h paineita ja niistä käyristä kävi selville, että ihan hyvällä tasolla ollaan.
Travelkicking
08.06.2022, 20.35
Mä pidän entistä enemmän Tempokisusta. :) Suvussa on taipumusta korkeaan verenpaineeseen. Lähdin lääkärien ajatuskelkkaan v. 2011, siis hieman yli viisikymppisenä. Jotain saatiin aikaiseksi. ACE:n estäjä-diureetti-yhdistelmällä vp meni kovinkin alas, mutta 5v kuluttua tuli angioedeema. Lääkärit eivät meinaa ymmärtää, että se turvotus vaan tulee. Kurkku, kieli, posket, hirmuisia läikkiä haaroista ylöspäin. Nyt olenkin ollut oman tien kulkija. Ehkä käytän jotain, ehkä en. Pidän tarkkaa kirjanpitoa oireista, omista lääkekokeiluista ja toisinaan myös verenpaineesta. Vp-kirjanpito jo vuodesta 2007 lääkärisiskoni yllytyksestä. Alussa satoja mittauksia vuodessa.
PS. Isän siskoista yksi elää vielä. Tuo on 93 v. kuten miehensäkin. Mies sanoi viikko pari sitten, että hän on käyttänyt merisuolaa aamuisin kielen alle, koska jalkoihin iskee välillä suonenveto. 1 pussi on riittänyt useamman vuoden.
PPS. Lisätään pyöräjuttu. Edellinen herra pyöräilee. Hän sanoi ostaneensa 1. pyöränsä heti armeijasta tultuaan intin päivärahoilla. Se kesti 40 v. siihen asti, kunnes hän ajoi johonkin pöpelikköön ja vanne ja etuhaarukka pettivät. Sitten hän osti toisen pyöränsä, jolla ajelee edelleen.
Onko sulle tehty 24h verenpainemittausta? Minulla oli samanlaisia ongelmia vuosia ja vihdoin kun AMC:ssä tehtiin 24h verenpainemittaus. Siinä selvisi että suurin ”vika” on ns. Valkotakki-syndrooma”. Paineet koholla kun hoitaja / lääkäri mittaa tai jopa silloin kun itse mittaan.
Laite seurasi 24h paineita ja niistä käyristä kävi selville, että ihan hyvällä tasolla ollaan.
Ei ole tehty, täytyy kyllä harkita. Silloin kun tämä todettiin omat paineet olivat yli 180/120 ja lääkitykselle todellakin oli tarve, enkä omasta voinnista yhtään arvannut, kun siihen olotilaan oli jo tottunut. Kyllähän sen valkotakkisyndrooman vaikutuksen on itsekin joskus nähnyt, jos on oikein keskittynyt ensin rentoutumaan niin paineet ovat mitatessa alhaisemmat. Ja jotenkin uskon, että koska omassa elämässä on takana aika helvetilliset neljä vuotta, niin osa voi olla ihan stressiperäistäkin.
Mä pidän entistä enemmän Tempokisusta. :) Suvussa on taipumusta korkeaan verenpaineeseen. Lähdin lääkärien ajatuskelkkaan v. 2011, siis hieman yli viisikymppisenä. Jotain saatiin aikaiseksi. ACE:n estäjä-diureetti-yhdistelmällä vp meni kovinkin alas, mutta 5v kuluttua tuli angioedeema. Lääkärit eivät meinaa ymmärtää, että se turvotus vaan tulee. Kurkku, kieli, posket, hirmuisia läikkiä haaroista ylöspäin.
Tämän kyllä uskon. Itselle Amlodipin aiheutti jo viikon jälkeen kasvoihin turvotusta niin paljon, että aamulla kiitin onneani siitä, että on sunnuntai, eikä tarvitse ihmisten ilmoille lähteä. Samoin lääkärini ei halunnut uskoa, että Hydrochlorothiazide sai aikaan ahdistusta ja mielialanlaskua, vaikka siellä se lukee sivuvaikutuksissa. Huvittaa myös miten sivuvaikutukset yksi 100:sta merkitään melko harvinaisiksi, vaikka verenpainelääkkeiden yleisyyden vuoksi sanoisin, että se on aika paljon.
Mutta on hyvä, että olet löytänyt nyt tasapainon omaan elämään.
Marsusram
08.06.2022, 21.05
Nuo suolan vaihtamiset terveellisempään siis perustuu siihen että natriumsuola NaCl on tavallisessa suolassa liian isolla osuudella. Muita suoloja siitä saa liian vähän. Merisuola on Pan-suolaa edullisemi tapa saada suolatasapaino kuntoon.
Kaikkea pitää saada kohtuudella. Niukkuus tai liika-annostus ei ole hyväksi.
Ei ole tehty, täytyy kyllä harkita. Silloin kun tämä todettiin omat paineet olivat yli 180/120 ja lääkitykselle todellakin oli tarve, enkä omasta voinnista yhtään arvannut, kun siihen olotilaan oli jo tottunut. Kyllähän sen valkotakkisyndrooman vaikutuksen on itsekin joskus nähnyt, jos on oikein keskittynyt ensin rentoutumaan niin paineet ovat mitatessa alhaisemmat. Ja jotenkin uskon, että koska omassa elämässä on takana aika helvetilliset neljä vuotta, niin osa voi olla ihan stressiperäistäkin.
Mulla oli vuosittaisessa terveystarkastuksessa yläpaine yli 200 ja aloittivat heti lääkityksen. Sitä lisättiin pikkuhiljaa ja toinenkin rinnalle (ACE ja beetasalpaaja), sillä seurauksella että aloin kärsiä aamuisin kovasta huimauksesta ja aina mittauksessa paineet silti koholla. Tehtiin tuo 24 tutkimus ja totuus paljastui, nyt pärjään candesartan pienellä annoksella, ilman isompia sivuvaikutuksia.
Joo, kyllähän nuo paineet heittelee. Tänään kahden mittauksen tulokset (välissä 3 minuuttia): 124/76 ja 116/68.
Mä sain kanssa lääkityksen viime talvena, ka paineet oli noin 160/105, maksimit huiteli huomattavasti korkeammalla. Nyt paineet on lääkityksellä candesartan 32mg ja amlodipin 5mg ka 128/80, kai tuohon voi olla tyytyväinen.
BB Holland
11.06.2022, 14.13
Toi on ihan perusjuttuja että verenpaine otetaan pari kolme kertaa kerralla ja lukemaksi lasketaan se pienempi jälkimmäinen. Mulla yläpaineessa on saattanut olla kymmenien yksikköjen eroja peräkkäin otettuna. Yläpaine nousee iän mukana. 130/90 on aika hyvä, vaikka mulla on alapaine alkanut aina kasilla. Ja kyllä siellä laboratoriossa vain pitää ravata jotta näkee mikä sen vahvan lääkityksen oikea taso on - en puhu verenpainelääkkeestä. Jos on munuaisvaivoja verenpaine pitää saada normaaliakin alemmas.
Itsellä on ollut kaikki labra-arvot koko ajan hyvät ja liki täydelliset. Olo on kyllä heti parempi kun jätin sen yhden lääkkeen pois tiistaina: nivelet ei enää turvonneet ja kipeät ja mielialakin kirkkaampi, ei tarvitse rämpiä enää syvien vesien reunalla.
Pääsee ehkä huomenna lenkille, mikä on ihan parasta.
Yläpaine nousee iän mukana. 130/90 on aika hyvä
Noin on, työterveyslääkäri antoi minulle pari vuotta sitten tavoitteeksi 130/80. Yläpaineen osalta tuo toteutuu ihan mukavasti, alapaine on tuolla 90 paikkeilla.
Ohiampuja
11.06.2022, 20.27
Minulla on vähän tuon kaltaista painia kolesteroliarvojen kanssa. Kokonaisarvo on kohtuu hyvä, mutta se LDL/HDL suhde on huono. Sitä HDL arvoa en saa millään nousemaan. Elintavat ja ruokailutottumukset pitäisi olla jo aika hyvät, eli korjattavaa ei oikein tahdo löytyä.
Ja lääkityksellä tuota ei vissiin pysty korjaamaan.
Hartsa69
11.06.2022, 21.59
Noin on, työterveyslääkäri antoi minulle pari vuotta sitten tavoitteeksi 130/80. Yläpaineen osalta tuo toteutuu ihan mukavasti, alapaine on tuolla 90 paikkeilla.
Pari viikkoa sitten 3-vuotistarkastuksessa sain lukemaksi 130/80, saa nähhä mitä verikokeet sanoo.
Minulla on vähän tuon kaltaista painia kolesteroliarvojen kanssa. Kokonaisarvo on kohtuu hyvä, mutta se LDL/HDL suhde on huono. Sitä HDL arvoa en saa millään nousemaan. Elintavat ja ruokailutottumukset pitäisi olla jo aika hyvät, eli korjattavaa ei oikein tahdo löytyä.
Ja lääkityksellä tuota ei vissiin pysty korjaamaan.
No veriarvot on jänniä, mulla on tosiaan ollut ongelmia verenpaineen kanssa, mutta kuten lekuri totesi kolesteroli arvot kuin alkuasukkaalla. Neljän pintaan kokonaiskolesteroli ja HDL kahden pintaan.
tempokisu
12.06.2022, 01.27
Huomenta :D äskön mittasin niin verenpaine tavanomainen 149/105....en mä tämän takia minnekään lääkärille mene..samoin ihan sama mitä kolesteroliarvot on. En mä nyt ruokailua muuta kun noin 40 vuoden jälkeen olen löytänyt hyvän ruoan ilon. Kalaruokaa siis.
...antaa olla, kuolen varmaan kohta mutta mitäpä väliä, nyt saan mukaani tosi kivoja muistoja elämästä.
Silloin joskus aiemmin 1995 sairaalassa totesivat " ei elä yli viikonlopun" ja juurikin jaksoin taistella kun en halunnut että tämä elämä olisi ollut pelkkää kärsimystä - kipua, kiusaamista, köyhyyttä.
arctic biker
12.06.2022, 05.28
Lievää suurempia terveyshuolia, toisaalta tähän ikään päässy ilman isompia murheita miinus yksi syöpä. Pyörän päällä pysyn ja onhan syrjässä asuvalle nää taksitkin tullu tutuksi.
Juha Lehtinen
12.06.2022, 10.38
Itselläni tahtoo terveystarkastuksessa olemaan suorituspaineita jonka vuoksi paineet tahtoo olla korkeat silloin. Kotona kun mittailen Omronilla niin paineet palautuu normaaliksi aika pian. Tällä viikolla kun mittasin niin oli 127/74. Ihan riittävän hyvä 58-vuotiaalle. Joskus on molemmat vähän alempanakin olleet.
Sent from my iPad using Tapatalk
Paineet on joskus niin kovat että pyörryttää kun äkkiä hyppää pystyyn mutta enpäs oo aatellut vielä lääkitystä
Ohiampuja
12.06.2022, 11.37
Täällä välillä sama juttu, mutta syynä matalat paineet. Yläpainekin on joskus alle sadan.
tempokisu
12.06.2022, 12.27
Kompsista täältä, aikoinaan oli käytössä lääke joka alensi verenpainetta vähän liikaakin, pahin oli se 55/36. Korkein painelukema ollu 250/125.
Yleensähän se kun äkkiä nousee makuulta tai muuten alhaalta, se on lähinnä se verenpaineen äkillinen muutos kun saa aikaan huimauksen, joku "ortostaattinen reaktio" muistaakseni.
Kolesterolikin (kokonais) ollut joskus 9, ja sitten yhdessä vaiheessa 1. Hemoglobiini on aina ollut alhainen, satasen luokkaa mutta pahimmillaan 59. Sekin aiheutti lievää huimausta...
Jostain luin, että verenpainelääkkeen ottaminen illalla olisi hyödyllisempää ja vähentäisi erilaisten kohtausten riskiä, kun on tärkeää paineen olla matala yöllä kehon ollessa levossa kuin päivällä.
Kokeilin sitä itsekin ja siirryin ottamaan tämän kaksi vuotta lääkkeenä olleen Losartan 50 mg illalla aamun sijaan. Tänään paineet oli aamulla 126/82, vaikka välillä on ollut korkeammalla aina saunaillan jälkeen.
arctic biker
12.06.2022, 13.34
Losatrix on lääkkeenä, ohjeen mukaan puoli tablettia aamulla, toisen ohjeen mukaan koko tabletti! Paineita en oo mittaillu.
tempokisu
12.06.2022, 14.38
Aika ristiriitaiset verenpainelukemat äskön 135/110. Joskus etsin googlen kautta, sain diagnoosin että "autonomisen hermoston häiriötila" kun noi paineet on vähän mitä sattuu.
Kammottavinta on kuitenkin paniikki-jännitysoireet, ja kun siis mikään ei erityisesti pitäisi jännittää ( paitsi auton korjaukset ), aiemmin jännitin onko töitä mutta nyt niitä on ollu... tulen töihin ja huomaan että jaha, on tosi vaikeeta tehdä allekirjoitus kun käsi vapisee ( ja mun allekirjoitus on perinteisellä kaunokirjoituksella, eikä mikään söherrys...) ja Propralia olen joutunu ottamaan tarvittaessa.
Ainoa vakituisempi lääke on migreenin estolääke Triptyl. Mutta kiitos koronarokote3:sen, otan vain neljänneksen sillä muuten nukuttaa liikaa.
Oma hyvinvointi on kyllä parantunut ..äärettömän paljon kalaruoan myötä, ja myös kiinnostus kaloihin. On asioita, joita ei mitata labrakokeilla :)
Jostain luin, että verenpainelääkkeen ottaminen illalla olisi hyödyllisempää ja vähentäisi erilaisten kohtausten riskiä, kun on tärkeää paineen olla matala yöllä kehon ollessa levossa kuin päivällä.
Kokeilin sitä itsekin ja siirryin ottamaan tämän kaksi vuotta lääkkeenä olleen Losartan 50 mg illalla aamun sijaan. Tänään paineet oli aamulla 126/82, vaikka välillä on ollut korkeammalla aina saunaillan jälkeen.
Kysyin tuosta mun hoitavalta lääkäriltä, mutta hän ei ollut kovin vakuuttunut että otettaisiin illalla. Jatkan vanhaan malliin.
Itselle se on alkanut tuntua luonnollisemmalta rytmiltä, samoin otan myös allergialääkkeen iltaisin.
Q. I've taken blood pressure medicines every morning for many years, and they keep my pressure under control. Recently, my doctor recommended taking them at bedtime, instead. Does that make sense?
A. It actually does make sense — based on recent research. For many years, there have been at least three theoretical reasons for taking blood pressure medicines before bedtime. First, a body system that strongly affects blood pressure, called the renin-angiotensin system, has its peak activity during sleep. Second, circadian rhythms cause differences in the body chemistry at night compared with daytime. Third, most heart attacks occur in the morning, before medicines taken in the morning have a chance to "kick in."
https://www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/should-i-take-blood-pressure-medications-at-night
callahan
12.06.2022, 16.46
Aika ristiriitaiset verenpainelukemat äskön 135/110. Joskus etsin googlen kautta, sain diagnoosin että "autonomisen hermoston häiriötila" kun noi paineet on vähän mitä sattuu.
Kammottavinta on kuitenkin paniikki-jännitysoireet, ja kun siis mikään ei erityisesti pitäisi jännittää ( paitsi auton korjaukset ), aiemmin jännitin onko töitä mutta nyt niitä on ollu... tulen töihin ja huomaan että jaha, on tosi vaikeeta tehdä allekirjoitus kun käsi vapisee ( ja mun allekirjoitus on perinteisellä kaunokirjoituksella, eikä mikään söherrys...) ja Propralia olen joutunu ottamaan tarvittaessa.
Ainoa vakituisempi lääke on migreenin estolääke Triptyl. Mutta kiitos koronarokote3:sen, otan vain neljänneksen sillä muuten nukuttaa liikaa.
Oma hyvinvointi on kyllä parantunut ..äärettömän paljon kalaruoan myötä, ja myös kiinnostus kaloihin. On asioita, joita ei mitata labrakokeilla :)
Eipä uskois jotta lääkärin "tarvitsisi tai hän ihmettelisi" päivittäistä verenpaineen vaihtelua. Mulla se käsitys että vaihtelee jos ei huomattavasti niin ainaski jonkin verran päivän aikana. Ja toisaalta taisit antaa ymmärtää ettet välitä noista ja kolestroliarvoista paskaakaan kun vain kala ja hyvä ruoka maistuu :) posti nro 39
Mistä muuten tiedät jotta tuo koronarokote 3 väsyttää sinua vieläkin?
Ihan vaa hyvässä hengessä kyselen ja ihmettelen :)
PS. ja Suuret jaksamiset topicin aloittajalle, toivottavsti lenkki tänään sujui ja vointi kohenee!
tempokisu
12.06.2022, 17.22
^ Suutarin lapsilla ei ole kenkiä mutta eipä ole suutarillakaan, ei tällaisia tilanteita ole tullut koskaan vastaan että verenpaineen vaihtelut on näin infernaalisia, samoin ei ole ihan normaalia että systolinen ja diastolinen on näin lähellä toisiaan..On paljon asioita juurikin mun terveyden ( tai siis sairastelun) suhteen että ei ole normaalia. Munhan piti kuolla jo 1995, mutta ähäkutti en suostunut luovuttamaan.
Veriarvot on nyt semmoinen asia että ei todellakaan jaksa niistä murehtia, tai seurata. Kuten aiemmin kerroin, oli aika että jätettiin kaikki liha, rasva ja hyvä pois ja söin vain kasviksia ja samalla hiihdin pitkiä lenkkejä - kolesteroliarvo nousi seiskasta ysiin. Ja lenkillä pyörrytti. Ja jos kokonaiskolesteroli on 1, niin en siinä vaiheessa ihan elämäni parhaassa kunnossa ollut ( just se 1995 kun oli lähtö lähellä..)
Olen aiemmin, vuosikausia, heräillyt jo ennen aamukolmea ja esimerkiksi lukenut, kutonut ja kuullut kun ( jos on se varhainen jakaja) Aamulehti tulee. Tasan sen 3-rokotteen jälkeen, voisiko vielä nukkua vähän? en herää varhaisaamulehden tuloon, nousen vasta neljältä aamupalalle ( pakko syödä aamupala hyvissä ajoin ennen lenkkiä) ja väsyttää.
Aiemmin otin puoli-1 tablettia migreeninestolääkettä, nyt siis neljännes ja kohta tässä jo meen nukkumaan. Aiemmin yöunet oli 5 tuntia, nyt voin nukkua kymmenenkin tuntia.
Mutta kalasta on ollut paljon iloa, ruokana ja sitten kututalkoot, ja hienoja ihmiskohtaamisia ja keskusteluja, sekä jotain oppia kalakirjoista :)
Travelkicking
12.06.2022, 18.40
Yhdella sydänvikaisella hemmolla oli ylä- ja alapaine aika lähellä toisiaan. Jos tuo osallistui ruumiillisiin töihin, hengähdystaukoja piti pitää usein.
tempokisu
12.06.2022, 18.55
^ :D kututalkoissa ovat ihmetelleet kun jaksan lapioida ja kivet siirtyy , talkoitten vetäjän on tarvinnu patistella lepotauoille...
Kokeiles tehdä sitä 5 päivää viikossa, 8 tuntia päivässä.
tempokisu
12.06.2022, 19.45
Kokeiles tehdä sitä 5 päivää viikossa, 8 tuntia päivässä.
Kututalkoissa on kyse vapaaehtoistyöstä kalojen hyväksi. Se on ihan eri juttu kun joku palkkatyö tms. jolloin hommia tehdään rauhallisemmin.
No ehkä sen takia pakersin opiskelut, että ei tarvi tehdä töitä 5 tuntia viikossa ja 8 tuntia. Elää ja harrastaakin tarvii.
PS. ja Suuret jaksamiset topicin aloittajalle, toivottavsti lenkki tänään sujui ja vointi kohenee!
Kiitos! Haaveiltu pidempi iltapäivälenkki vaihtui tosin lyhyempään iltalenkkiin, mutta hyvältä tuntui ja tuli taas muistutus siitä miksi ylipäätään tähänkin harrastukseen on lähtenyt.
Nuo suolan vaihtamiset terveellisempään siis perustuu siihen että natriumsuola NaCl on tavallisessa suolassa liian isolla osuudella. Muita suoloja siitä saa liian vähän. Merisuola on Pan-suolaa edullisemi tapa saada suolatasapaino kuntoon.
Kaikkea pitää saada kohtuudella. Niukkuus tai liika-annostus ei ole hyväksi.
Suola on suolaa lähteestä riippumatta, mutta entäs ne linnunkakat ja savi, jota aurinkokuivatussa merisuolassa väistämättä on. Onhan se harmaatakin verrattuna ruokasuolaan. Norsutkin kulkevat pitkiä matkoja saadakseen suolapitoista savea.
Norsuksi ei tarvitse ruveta, mutta kokeilkaa, jos jotain epämääräisiä vaivoja joihin ei lääkkeet tai lääkärit keksi apuja. Paljon liikkeellä olevilta suoloja lorisee jätepuhdistamolle mm. vaatteita pestessä ja on siihen toinenkin syy, mutta siveellisyys syistä jääköön mainitsematta.
Tänä aamuna mittasin 140/100 ja mietin, että mitenköhän nopeasti lääkkeet vaikuttavat, onko suurin teho lääkkeen ottamisen jälkeen tunnin vai viiden päästä, vai kenties kolmen vuorokauden syklillä.
tempokisu
20.06.2022, 18.32
^ muutaman tunnin päästä.
Mutta en ole ottanut verenpainelääkettä viikkoon - ja nyt kun autostressin helpotettua mittasin, siis 100/75. En ymmärrä miten vaihtelu voi olla näin suurta..
..eilen kompuroin kotonani ja löin vasemman olkapään lattiaan. No onneksi silmälasit säilyi ehjinä. Nyt on olkapää ja koko käsi kipeenä.
Samoin kyynärnivelissä iho on ihan verillä kun olen pöytään nojannut, oikea on niin kipee ettei auta koskea mihinkään...
Travelkicking
20.06.2022, 21.27
Yx serkku (ikäluokassa 60-70v ja sukupuoleltaan henkilö... okei nainen) kompuroi samoin kotonaan. Leukaluu murtui.
Muistaakseni kirjoitin Kisulle sähköautoreseptin. Hellittää stressiä. Sama uudestaan https://www.nettiauto.com/fiat/500e/12728619
Muistaakseni kirjoitin Kisulle sähköautoreseptin. Hellittää stressiä. Sama uudestaan https://www.nettiauto.com/fiat/500e/12728619
Tuostahan vasta se ressi iskeekin, kun pitää miettiä, että riittääkö patteri nahkiaisbileisiin asti vaiko eikö. Varsinkin tuolla Fiiulla.
tempokisu
21.06.2022, 20.13
Yx serkku (ikäluokassa 60-70v ja sukupuoleltaan henkilö... okei nainen) kompuroi samoin kotonaan. Leukaluu murtui.
Mä en hae sitä, ensinnäkin ei ole rahaa ja toisekseen mazda on nyt kunnossa. Kaveria ei jätetä pienten rahalla korjattavien vastoinkäymisten takia.
Ei sitä uutta autoa 2k eurolla saa.
No, kuuluuhan se autonkin terveys tähän topicciin...
The flying Chocobo
30.06.2022, 10.50
Kiitos hyvästä ketjusta.
Minä olen miettinyt sitä, että vaikuttaako verenpainelääkkeet jotenkin liikunnan harrastamiseen, lähinnä siis suorituskykyyn? Ei tässä nyt mitää kilpaurheilua tarkoiteta mutta kiinostaa asia kun itse olen keikkunut paineen suhteen pitkään siinä rajoilla. ja ylipäänsä eri sivuvaikutukset kiinnostaa, ja niitä tuntuu olevan kuten on ilmennyt. Lääkärissä mulle ihan tyypillinen lukema on 150/90 ja sitten kun mittailen kotona ollaan 130-140/70-80 lukemissa. Tyypillisesti yläpaine on mulla aina korkea. Ja kolesterolikin lienee hiukan koholla siten että huonoa lienee 3,5 (po alle 3) ja sitten hyvää aika reilusti. Tuohon koleteroliin lienee vaikuttaa, ei niinkään se että syötkö rasvaa vai et, vaan millaista rasvaa. Lekuri aikoinaan sanoi että lotraa vain oliivi/rypsiöljyllä kun paino ei ole ongelma. Liikunnan aloitin aikoinaan kun lekuri uhkaili että jos en jotain tee niin hyvä ei heilu. No, ei noi arvot ole pahemmin muuttuneet, mutta kunto on kohentunut ja onhan tuo pyöräily yhä edelleen hyvin addiktoivaa.
Hartsa69
01.07.2022, 19.55
Verikokeen tulokset tuli taannoin ja niissä ei kai ollut mitään ihmeempää.
hdl kol 1,4
kol ldl 3,3
alat 14
hb 139
Varmaan voisi sokerin syömistä vähentää ja lisätä sitä vihreää..
tempokisu
01.07.2022, 21.00
^ vähennä "kovaa" rasvaa ( LDL) vihreetä kannattaa myös lisätä jos sitä on jo miettiny ( itellä suurin osa ateriasta on sitä vihreetä, ei terveysarvojen takia mutta kun tykkään )
^^ jos sulla on beetasalpaaja verenpainelääkkenä, voi olla että syke ei nouse ja ajat ikäänkuin käsijarru päällä. ( itellä on beetasalpaaja varalla jännitysoireisiin eli kahvikuppineuroosiin, en ole kyllä huomannut että se vaikuttaisi mitenkään ajamiseen. )
Hartsa69
01.07.2022, 21.09
^näihä se on!
tempokisu
02.07.2022, 12.10
^ niin siis sokerihan ei varsinaisesti tuossa kertomiisi arvoihin vaikuta, mitattiinko sokeriarvoja ollenkaan? Miksi vain alat - yleensä mitataan myös asat, ja krea. Samoin kolesteroliarvoissa kokonaiskolesteroli ja lipidit.
Hartsa69
02.07.2022, 13.44
On siinä listassa muutakin mutten jaksanut näpytellä... tokkopa mitään huolta just nyt on koska terkkari oli muistanut lapun sivussa viestilä "ok normaalit on".
K.Kuronen
02.07.2022, 15.40
Mulle nämä veren rasva-arvot eivät oikein ole koskaan kunnolla avautuneet. Joskus kokonaiskolesteroli on ollut viiden päälle (viimeksi 5,5) ja joskus on ollut alle. HDL on yleensä luokkaa 1,7-1,8 ja triglyseridit ovat tainneet aina olla alle yhden (viimeksi 0,77).
Jotenkin tuntuisi, että terkkarit katsovat nykyään enemmän triglyseridejä.
Kokonaiskolesteroli seuraa aika hyvin mulla kehon painoa: kuivemmassa kunnossa arvo laskee ja rotevammassa nousee. Kai paskamaha provosoi kolesterolia.
viimeinenlenkki
10.07.2022, 09.51
Tahkolla rytmihäiriöt päälle ihmettelin korkeita sykkeitä (keskisyke 184 max 206)ensin epäilin mittarin/vyön menneen rikki tai näyttävän väärin.kotiin palattuani puolison kanssa lenkille ja sykkeet nousivat aikalailla helposti 165 joten kotiin ja lepäilemään.Nyt käyty lääkärissä ja todettu rytmihäiriö joka päällä joten liuotushoito ensin ja siten rytminpalautus.kolme viikkoa tässä pitäisi odotella liikkua voi mutta rauhalleen.toisaalta hyvä että asia konkretisoitui kun piilevänä voi aiheuttaa aivoinfraktin kun hyytymät lähtee liikkeelle.miten ton liikunnan kanssa ennen ja jälkeen rytminsiirron.ikääkin on jo 61v.
Travelkicking
10.07.2022, 10.00
Tahkolla rytmihäiriöt päälle ...ikääkin on jo 61v.
Otitko hapanta enemmän, söitkö erilailla kuin kotona tms. ?
tempokisu
10.07.2022, 10.06
Jos kolesteroli olisi suhteessa omapainoon, mulla pitäisi olla alhainen kolesteroli. Mutta ei ole, sukuvika. Ja kuten nuorena kokeilin että jättää kaikki lihat ja rasvat pois, kolesteroli vain nousi. Antaa olla mitä on.
Verenpaine kans, nyt ei pitäisi olla mitään jännitettävää - mutta niin vaan eilen pukkasi jännitysoireyhtymää ( käsi vapisee ja on eräänlainen pelkotila), ja verenpaine äskön 156/103. Just joo mahtavaa.
Ja koska unikin on terveystekijä, antaisin mieluusti unestani muutaman tunnin jollekin unettomuudesta kärsivälle. Herään kyllä pari kertaa yössä ( ja ah, saa vielä jatkaa nukkumista ) mutta tänäänKIN aamulla väsytti....mutta kun oli aurinkoinen aamu,kävin ajamassa pienen lenkin ja kaupassa, nyt meinaan ottaa aamupäiväunet.
viimeinenlenkki
10.07.2022, 10.08
Ei hapanta ,normiruokailu kuten kotona viitteitä ollut jo kolmannen rokotteen jälkeen helmikuussa ja lääkärissä käynti sitten huhtikuussa pääsiäisen jälkeen (kotimittari näytti eteisvärinää)tuolloin sydänfilmissä ei näkynyt mitään samoin holtteri vuorokauden päällä ei näkynyt mitään.Satunnaisissa mittauksissa kotona antoi merkin eteisvärinästä.lienee sattumaa sitten tuo tahkolla tullut flimmeri joka tuntui jo ennen lähtöä mutta laskin jännityksen piikkiin.ennen tahkoa testilenkillä ei mitään oireita, ja kulku ihan ok mutta tahko olikin sitten aika taistelua toki viisaana olisin keskeyttänyt.
Travelkicking
11.07.2022, 15.30
Kerrotko vielä rokotteet pistosjärjestyksessä ?
Marsusram
11.07.2022, 16.44
Mulle nämä veren rasva-arvot eivät oikein ole koskaan kunnolla avautuneet. Joskus kokonaiskolesteroli on ollut viiden päälle (viimeksi 5,5) ja joskus on ollut alle. HDL on yleensä luokkaa 1,7-1,8 ja triglyseridit ovat tainneet aina olla alle yhden (viimeksi 0,77).
Jotenkin tuntuisi, että terkkarit katsovat nykyään enemmän triglyseridejä.
Kokonaiskolesteroli seuraa aika hyvin mulla kehon painoa: kuivemmassa kunnossa arvo laskee ja rotevammassa nousee. Kai paskamaha provosoi kolesterolia.
Rasvaprosentti varmaan korreloi jotenkin kolesterolin kokonaismäärään. Lieneekö että jos on ylimääräistä kolesterolia, osa tallentuu rasvakudokseen, vai toisinpäin rasvakudoksesta vapautuu kolesterolia.
Ihminenkin on eläin, elimistön säätely tuottaa itse tarvitsemaansa kolesterolia jos ei muuten ravinnosta saa. Se on sitten kovaa eläinperäistä rasvaa.
Parempi kun syö noita kasvis- ja kalaöljy tyyppisiä rasvoja, jotta pysyy paremmin tasapainossa.
Nykyään olen siirtynyt rasvalevitteistä puhtaampiin öljyihin, kun emulgointilisäaineilla margariinissa saadaan pysymään 2/5 osaa vettä.
tempokisu
11.07.2022, 17.28
Rasvaprosentti varmaan korreloi jotenkin kolesterolin kokonaismäärään.
Sori, mutta ei kuule korreloi. Ainakaan minulla yhteneväisesti.
Joskus 80-luvun loppupuolella rasvaprosenttini ( ja siis huomioikaa sukupuoli) oli 11.8. Kolesteroli oli samaa luokkaa, 9.
Revi siittä.
Näinollen en ole enää miettinyt että voiko syödä - kyllä voi, ja kirjaimellisesti sitä voita laitan vähän joka paikkaan. Anoreksiavuosikymmenten jälkeen en tingi ruoan mausta, voissa ne kalat pitää paistaa ja voisilmää perunan ja puuron kanssa.
callahan
11.07.2022, 18.59
Rasvaprosentti varmaan korreloi jotenkin kolesterolin kokonaismäärään.
Näinhän se on, paljoa ei tarvitse googlailla selvittääkseen asian :)
tempokisu
11.07.2022, 19.09
^ hei kaveri "callahan" ei se nyt näin ole. Äitinikin on tosi hoikka, ja kolesteroli oli korkea ja sama sitten minulla. Myös perintötekijät vaikuttaa. Ja kuten olen kertonut, ihan ihme homma kun jätin kaikki lihat ja rasvat pois niin kolesteroli vaan nousi.
No, muutenkaan mulla ei mene kuten yleisesti. Kihti paranee parissa viikossa - minulla muutamassa kuukaudessa. Lihasrevähtymä - no menee kolme viikkoa, ja minulla sitten kolme kuukautta.
Voisi kuvitella että kestävyysurheilija/kuntoilijalla on alhainen syke. No alimmillaan on ollu 78/min.
Paino ja hemoglobiini on alhaiset, mutta sitten kaikki muut arvot verenpaine, kolesteroli, syke...korkeita. Varmaan olisi pilleri poikineen jos näistä menisi....ihan sama, on vain tämä migreeninestolääke ja tarvittaessa jännityspilleri ( Propral) inhoon semmoista että joka vaivaan joku pilleri.
viimeinenlenkki
11.07.2022, 19.21
pfizer x2- 1x Modena. tuo eka nimi en muista/osaa kirjoittaa oikein.en myöskään ole ainut jolla kolmas rokote aiheutti oireita ja samankaltaisia.
Travelkicking
11.07.2022, 21.40
Ok kiitos. Itse lopetin piikillä käynnin kahden pfizerin jälkeen. Jengi sairastuu jopa 3 piikin jälkeen - mikä sellainen rokote on ? Ikää 64.
tempokisu
12.07.2022, 06.38
pfizer x2- 1x Modena. tuo eka nimi en muista/osaa kirjoittaa oikein.en myöskään ole ainut jolla kolmas rokote aiheutti oireita ja samankaltaisia.
Modena on Ferrarin malli, rokote on Moderna.
Mietin myös että mitä hyötyä rokotteesta, kun on sen jälkeen raatona pari päivää ja koko viikko sitten pilalla kun korkea ( ad 39° ) kuume vie voimat. Jos Modernaa taas tarjotaan niin ei kiitos.
Travelkicking
12.07.2022, 08.15
Noni hörhöt. Peli piip.
Kuuntele sisäistä lääkäriäsi.
viimeinenlenkki
12.07.2022, 08.28
Paaton vanha jäärä perustele tuo peli piip.en tietääkseni laittanut mitään rokotevastaista tai salaliittoteoriaa vaan totesin miten on käynyt omalta kohdaltani samoja tuntemuksia ollut myös muilla rokkotteen ottaneilla(kuuluu joka rokotteeseen nämä riskit).
Ei ole koronapiikistä saadut oudot oireet mitään huuhaata, vaikka harvinaisia varmasti. Työkaverilla alkoi 2. piikin jälkeen viime syksynä lenkeillä piiputtamaan tosi pahasti, sykkeet hakkasi tapissa vaikka rasitus oli tosi kevyttä. Tutkittiin yhtä sun toista astmaa ja sydänkäyrää rasituksessa yms., mitään ei löytynyt. Toipumisessa meni lopulta 5kk, ja vasta keväällä alkoi taas kroppa toimimaan. Kysessä siis kolmekymppinen ihminen. Lääkäri totesi testien jälkeen että vastaavaa on tosissaan ollut muillakin, ja ainoa yhdistävä tekijä oli koronarokote.
callahan
12.07.2022, 10.08
(kuuluu joka rokotteeseen nämä riskit).
Tämähän se. Varmasti nuo haitat tietyllä prosentilla on ollut rokotteen kehittelijöillä tiedossa. Harmihan se ja iso sellainen niille keiden osalle nuo haitat kohdistuneet.
Onhan noita aiemminkin, olikos se sokeripalajuttu (joka rokotteeseen verrattavissa) kun tuli osalle narkolepsiaa. Tavallisesta kausi influenssa
rokotteestakin toiset saa oireita, lievimmät pistokohdan kipu, turvotus ja punoitus. Itellä ei onneksi kolmesta modernasta mitään eikä jälkimmäisistäkään.
Helpompi aina dissata haitat kun ei ole omakohtaisesti niitä kokenut. Pitäisi myös oireita saaneiden muistaa ettei kaikki läheskään niitä saa eikä ns. kovaan ääneen julistaa "paska rokote se ja se, älkää vain ottako."
viimeinenlenkki
12.07.2022, 10.49
Juurikin näin rokkotteesta on hyödyt ja haitat itsekkin katsoin hyötyjen olevan suuremmat kuin haitat(vakava muoto ilman rokotetta).eikä kyseistä asiaa voinut tietää etukäteen.Eikä minunkaan tapauksessa voi varma olla että rokote olisi syypää voi olla myös puhdasta sattumaa.Vaikka oireet tulivatkin kolmannen jälkeen,myös onko itse toiminut niinkuin kuuluu rokotteen jälkeen toimia eli ei liian aikaisin rasittamaan itseään,pidin kyllä vaaditun ajan huilia mutta oliko se riittävästi?? Ja ei ruveta julistamaan puoleen eikä toiseen vaan jokainen tehköön omat päätöksensä ottaa tai olla ottamatta.
Travelkicking
12.07.2022, 12.45
Ei tarvitse pyydellä anteeksi oman sisäisen lääkärin ääntä. Myös Peter C Gøtzsche lausuu aiheesta: https://twitter.com/pgtzsche1/status/1255368708463251456
Sairastin ensimmäisen kerran pari vuotta sitten koronan ja silloin ei ollut vielä rokotteita. Sairastelu oli sitä, että parina yksittäisenä päivänä oli hetken aikaa kurkku kipeä. Nyt sairastin talvella uudelleen kolme rokotusta saaneena. Hieman tavallista ikävämpänä flunssana mutta ilman kuumetta. Eli silleen jännä, että rokottamattomana oli lievemmät oireet kuin rokotettuna. Ja yleisesti ajateltiin, että se alkuvaiheen versio koronasta oli enemmän oireita antava kuin tämä nyt talvella kiertänyt variantti. Olen silti ihan ok tyytyväinen siihen, että olin hakenut rokotteet. Ehkä tämä toinen sairaus olis ollut paljon pahempi rokottamattomana. Ja mulla ei siis rokotuksista ole tullut epänormaaleja oireita. Vähäistä kipua käsivarressa pari päivää.
Samoin sairastin koronan alkukesästä melkoisen lievänä, ehkä kuitenkin vahva flunssa tyypiltään, ei kuumetta eikä sänkypäiviä, kolme nejä päivää ja sitten lievempää joitakin päiviä. Ei tullut mieleen tarve ottaa mitään lääkettä. Kolme piikkiä pohjilla, viimeisin joitakin kuukausia aiemmin. Omatesti vahvisti koronan.
Luulen noiden piikkien olleen selitys noinkin lievänä podettuun, kova tauti ja tappaa edelleen riskiryhmäihmisiä.
Iltalenkin jälkeen oli paikat tavanomaista kipeämmät, no positiivinen korona. Ei muita oireita ja olisi kyllä mennyt täysin ohi jos ei olisi sattunut testejä lojumaan kaapissa...3 piikkiä otettuna. Muistan aikoinaan opiskeluaikana kun sairastin influenssan, en ihmettele yhtään että tauti vie vanhuksia hautaan, sen jälkeen vuosittain kiltisti ottanut piikin. Koronarokotteista 2 pfizeria ja yksi moderna, josta tuli kovimmat jomotukset, toki sehän on tujakampi liuos vs. pfizer.
Lääkkeiden haittavaikutukset yksilötasolla perustuvat aikalailla näyttöön ja tilastotieteeseen, periaatteessa siis tuuriin. Kyllähän buranastakin voi saada Stevens-Johnson -oireyhtymän kertalaakista, hyvin huonolla tuurilla tosin, mutta todennäköisyys on aina olemassa. Muutamista tapauksista vuosittain huolimatta ibuprofeenia ei tulla vetämään markkinoilta, sillä hyödyt ovat suuremmat kuin haitat suurelle väestölle. Sama pätee rokotteisiin, muutama tulee saamaan vakaviakin haittoja, toki osa on ihan ainesosa-allergisia.
Ei se tietysti sitä henkilöä paljoa lämmitä joka sen harvinaisen haitan saa, että kävipäs sulla huono tuuri, pärjäile. Mutta näin se vaan valitettavasti menee
tempokisu
15.07.2022, 08.55
No olisinpa tiennyt aikoinani laista potilaan oikeuksista kun olin TAYS:ssa, kohdeltiin ala-arvoisesti kuin olisin ollut hylkiövanki, mitään oikeuksia ollu eikä "hoidettu" yhteisymmärräyksessä, tai hoidettu ollenkaan lähinnä kidutettiin.
Potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Jos potilas kieltäytyy tietystä hoidosta tai hoitotoimenpiteestä, häntä on mahdollisuuksien mukaan hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan muulla lääketieteellisesti hyväksyttävällä tavalla.
Potilaalla on oikeus laadultaan hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon. Hänen hoitonsa on järjestettävä ja häntä on kohdeltava siten, ettei hänen ihmisarvoaan loukata sekä että hänen vakaumustaan ja hänen yksityisyyttään kunnioitetaan.
Travelkicking
15.07.2022, 09.39
Samoin sairastin koronan alkukesästä melkoisen lievänä, ehkä kuitenkin vahva flunssa tyypiltään, ei kuumetta eikä sänkypäiviä, kolme nejä päivää ja sitten lievempää joitakin päiviä. Ei tullut mieleen tarve ottaa mitään lääkettä. Kolme piikkiä pohjilla, viimeisin joitakin kuukausia aiemmin. Omatesti vahvisti koronan.
Luulen noiden piikkien olleen selitys noinkin lievänä podettuun, kova tauti ja tappaa edelleen riskiryhmäihmisiä.
Sukulaispiirissä 2 naista, 65 v. ja ehkä 68 v,. molemmilla 3 piikkiä. Pitempiaikainen väsymys (1 kk) seurauksena. Ensinmainitulla omicron-variantti. Kummitäti kuoli keväällä korona päällä. Viikon päästä olisi täyttänyt 90 v. Tuo väitti ottaneensa rokotteet, vaikkei ollutkaan ottanut. Puhui loppuaikoina muutoinkin pötyä. Hoitokotitapaus ja 2 jalkaa haudassa jo pari vuotta. Olis muutoinkin voinut menehtyä milloin tahansa mihin tahansa. Tartunta lienee tullut hoitokodin kiertäviltä hoitajilta.
tempokisu
15.07.2022, 11.54
Ei ymmärrä, välillä on verenpaie 150/100 - ja sitten 103/69 aika isot erot. Olisiko että korkeammat paineet kun on töihin menoa ja nyt kun on 4 päivän vapaa...
Travelkicking
15.07.2022, 12.07
Ei ymmärrä, välillä on verenpaie 150/100 - ja sitten 103/69 aika isot erot. Olisiko että korkeammat paineet kun on töihin menoa ja nyt kun on 4 päivän vapaa...
Siskoni oli keväällä käymässä 5 pv ajan (lääkäri tuokin). Hän sai mun olkavarsimittarilla korkeita arvoja ja ihmetteli niitä. Annoin rannemittarin, jota yleensä käytämme. Arvot normaaleja. Kone se mittarikin on, öljyn- ja hihnanvaihtoväli ehkä ylitetty...
tempokisu
15.07.2022, 19.14
^ selkeesti tuli huimaus ja kylmänhiki, ja joo RR 105/72 enkä ole verenpainelääkettä ( pientä murua tabletista) ottanu aikoihin.... Olkavarsimittari on kuitenkin luotettavampi kuin joku rannemittari...
ei silti toimenpiteitä asian suhteen, aikoinaan oli myös toi sykemittari ja katselin vaan miten ylös saan sykkeet tempossa, 215 oli Sipoon tempossa.
Ihan hassua että ei voisi muka ajaa lenkkiä jos sykkeet nousee liian ylös, miksei muka?
tempokisu
16.07.2022, 10.53
^ taisi olla virhemittaus toi alhainen lukema, nyt ollaan taas tavanomaisissa, korkeissa verenpainelukemissa.
Mutta onpa heikko olo, jalat tuntuu voimattomilta ja syke tuntuu nielussa asti, ulkoilu jäi kaupassa käyntiin.
Tarvii varmaan syödä enemmän, tämmöisenä heikkona voi talkoihin mennä. Ja kohta meen pötkölleen.
Sain tällä viikolla elämäni ensimmäisen virallisen masennusdiagnoosin. Ja se on jännä miten siihen edelleen tuntuu liittyvän pieni stigma: heikkojen hommaa, kehtaako tätä edes ääneen sanoa. Masennus nyt ei ole ollut mikään vieras kumppani koskaan mun elämässä, mutta ensimmäistä kertaa nostin kädet pystyyn ja totesin, että kaipaan aikalisää ja haluan, että joku pitää kontrollia siitä miten mulla menee. Loppujen lopuksi ensimmäinen fiilis onkin helpotus: pari päivää sairaslomaa ja joku muu saa nyt ottaa työtaakan kantaakseen, mun ei enää tartte yrittää antaa 110% ja väsyä. Ja kun aamulla tuntee sellaista väsymystä, ettei sitä voi verrata mihinkään aikaisempaan, mulla on lupa jäädä sänkyyn ja levätä. Ei tarvitse pakottaa itseään ylös ja töihin.
Se fiilis, että sulla on lupa olla väsynyt ja sanoa, ettet vaan enää jaksa, on vapauttava. Että joku näkee ja sanoo, että hei sun nyt ei vaan ole enää hyvä olla, ja haluat vain sanoa: kiitos, ei olekaan.
Eniten tässä kesässä on harmittanut se, ettei ole jaksanut ajaa, vaan lyhyt työmatkakin on tuntunut välillä uuvuttavalta. Eilenkin oli illalla todella upea keli, jota olisi tehnyt mieli fiilistellä, mutta kroppa vaan sanoo ei. Myös mielenkiinto ja palo koko hommaan on ollut vähän kadoksissa, mutta täytyy kyllä sanoa, että Tour Lakelandin seuraaminen tänään sai vähän kipinää syttymään ja ehkä mä nyt voisin näinä saikkupäivinä ajaa kevyttä höntsää ja vaan pitää itsestäni huolta, olla suorittamatta. Parin viikon päästä alkaa vihdoin se kesälomakin, eikä se mene täysin siinä, että yrittää itseään paikata ja elvyttää. Eniten kuitenkin kaipaa ajaa ja pitkää lenkkiä, lähteä taas vähän seikkailemaan ja eksymään kummallisille metsäteille. Ehkä tämä taas tästä.
^kävin vastaavanlaisen episodin läpi kymmenisen vuotta sitten. Ei masennusta mutta jonkunlainen burnoutin versio. Duunissa kovat paineet ja pari hullua vetämässä satojen miljoonien projektia...net ken olivat eri mieltä jostain saivat kengän kuvan persiisiin alta aikayksikön. Vietin öitä nukkumatta viikkotolkulla ja yhtenä sunnuntaina en yksinkertaisesti päässyt sängystä ylös...ei muuta kuin lusikka kauniiseen käteen, soitto pomolle ja sitten lekurille joka katsoi parametrit laittaen pariksi viikoksi saikulle plus jotain nappia mukaan.
Helpotus oli valtava kun pääsi hetkeksi pois tuosta hullunmyllystä. Pitkällisten pohdiskelujen lopputulos on että vikaa on enemmän omien korvien välissä kuin itse tilanteessa. Olen yrittänyt muuttaa ajatusmaailmaani ja kehittää stressinhallintaani, vaihtelevalla menestyksellä. Yritän myös ottaa duunihommat vähemmän henkilökohtaisesti mutta vaikeaa se on. Ja ne ikuisuuskysymykset tyyliin: miksi en voi kieltäytyä jostain hommasta kun kaikki muut voivat? Miksi pitää tuntea syyllisyyttä kun sanon ettei ole aikaa johonkin palaveriin tms.? Duunin pitäisi olla duunia ja vapaa-ajan vapaa-aikaa mutta itse en osaa laittaa rajaa näiden välille riittävän hyvin.
Tsemppiä!
Se on hienoa, että löytyy ja osaa hakea apua. Liian moni vetää päätyyn asti ja vähän yli. Sitten sieltä montusta ylöspääseminen onkin jo isompi juttu, jos pääsee ollenkaan.
Mä odottelen puoli-stressaantuneena loman loppumista viikon päästä. Yhtään ei duunihommat maistu. Henkilöllä, joka ennen roikkui kaikki lomat puhelimessa ja siirsi lomia, jos joku vaan kysyi.
arctic biker
23.07.2022, 21.30
Kaikkea hyvää ilmora ynnä muut. Vuonna -72 ekaa kertaa vammautunut polvi mennä elokuussa tykkäsi kovasti pahaa liukastumisen takia. Jäi puolukat poimimatta ynnä lehdet haravoimatta. Ja nyt mennä viikolla kolhin taas, vatut. Syksyllä sinnillä mettään uudestaan.
Edit. Ja jos pätevän tohtorin tykö pääsisin niin keskiketterä depisdiagnoosi tulis.
Alkaako elämä tuntua iän myötä aiempaa merkityksettömämmältä vai onko se vaan oma fiilis?
40 kympin jälkeen tulee se fiilis, että vieläköhän huomenna pitää herätä ja jos herää eikä koske mihinkään ja on muutenkin hyvä olo niin siinä vaiheessa luulee olevansa kuollut....noh tämä nyt on tämmöistä mustaa huumoria, kun kroppa porsii vähän sieltä sun täältä ensin meni selkä sitten vatsa ja nyt kädet rupeaa oikuttelemaan. Mutta jalat toimii ok tai oikeestaan toinen, kun selän takia toinen ei ihan kuten kuuluisi, mutta on se perässä vielä tullut. Ja päästä nyt turha puhuakaan, sekin jo kertaallen magneettikuvauksen jälkeen diagnosoitu ettei siellä mitään ole...en voinut valehdella vaan totesin, että kyllä minä olen sen jo huomannut.
Onko tämä se nyt kuuluisa 40n kriisi? Vähän vaivaa sellainen näköalattomuus, että mitäs tässä nyt sitten ja mitä seuraavaksi, ja onko tulevaisuudessa oikeasti mitään odotettavaa. Loppujen lopuksi ne asiat mitä elämältä kaipaat ja haluat kuten rakkaus ja perhe eivät ole väkisin saavutettavissa. Jäljelle jää vain materia ja vähän sellaiset tyhjät saavutukset kuten ylennykset ja tittelit.
Tämä on kyllä tuttua: https://yle.fi/uutiset/3-12554583
Itsekin huomannut, että olen jatkuvassa ylivireystilassa: vaikka on lupa levätä, niin silti sitä ei osaakaan. Ainakin jos kotiin jää niin tulee helposti olo, että tuokin on pölyinen, pitäisi pestä noi verhot, ruokaakin tehdä, ulkona on myös ruohonleikkuuta ja tehtävää tai jos asettuu aurinkotuoliin, niin sitä ei osaakaan vaan olla, vaan vaikka lukee kirjaa koska kuuluhan sitä nyt jotain tehdä? Ainoastaan jos saa lähdetyksi vaikka metsään saa katkaistua tuon kierteen ja tuntee lepäävänsä. Eilen lähdin sienestämään, mutta päädyinkin keräämään mustikkaa, kun sitä on niin paljon. Siihen kun pääsi sisälle niin oikeastaan huomasi lepäävänsä - välillä sitä vain istui mättäällä ja kuunteli kun kurjet huuteli jossain kauempana.
^^Paljon mahdollista. Itse ainakin tunnustan, että iän myötä vinkkeli mistä elämää katson on muuttunut aikaslailla. Materia on semmoinen mikä ei ainakaan itselle tuo onnea. Rahaa kohta vihaan, kun kaikessa ajatellaan raha edellä... talouden pitäisi kasvaa kokoajan miksi? Maailma on vielä tulevaisuudessa suuremmassa kusessa Kiinan kanssa kuin mitä nyt venäjän ja miksi näin koska raha.
On tässä miettinyt omaakin elämää työn kantiltakin, että jos nyt vaihtaisi johonkin semmoiseen missä saisi konkreettisesti auttaa ihmisiä ja tarjota vaikka iloa ja hymyä elämään niin ainakin itse olisin varmaan myös onnellisempi. Muuttujia toki on niin monia, että katsellaan nyt vähän kuin sivusta omaakin taaperrusta vielä tovi.
callahan
30.07.2022, 12.12
On tässä miettinyt omaakin elämää työn kantiltakin, että jos nyt vaihtaisi johonkin semmoiseen missä saisi konkreettisesti auttaa ihmisiä ja tarjota vaikka iloa ja hymyä elämään niin ainakin itse olisin varmaan myös onnellisempi.
Tuonhan varmasti pystyy helpohkosti järjestämään, kuin myös liian omaisuuden poislahjoittamisen jos haluja oikeasti on.
Voin laittaa tilinumeron koska itsellä ei tuota "rahanpaskaa" ikinä niin paljon jotta mitään onnellisuutta tuntisi. Uskon myös että useat ellei kaikki vajaa 40 k ja roimasti alle vuositasolla funtsivat samankaltaisesti.
Monesti kaikkein suurimpia valittajia on hyvintoimeentulevat, yleisöosastokirjoituksissa ja foorumeilla "leikitään" olevansa valmiita parantamaan maailmaa jne jne, kun pitäisi jotain konkreettista tehdä napsahtaa turpa kii ;)
Ilmoralle tsemppejä :)
^^Eipä ole ikinä ollut likelläkään 40k tuloja ja nykyään todella kaukana alle. Vuosia teinkin 4 päivän viikkoa, kun siihen oli mahdollisuus puolin et toisin.
Ohiampuja
30.07.2022, 21.42
Itsekin huomannut, että olen jatkuvassa ylivireystilassa: vaikka on lupa levätä, niin silti sitä ei osaakaan. Ainakin jos kotiin jää niin tulee helposti olo, että tuokin on pölyinen, pitäisi pestä noi verhot, ruokaakin tehdä, ulkona on myös ruohonleikkuuta ja tehtävää tai jos asettuu aurinkotuoliin, niin sitä ei osaakaan vaan olla, vaan vaikka lukee kirjaa koska kuuluhan sitä nyt jotain tehdä? Ainoastaan jos saa lähdetyksi vaikka metsään saa katkaistua tuon kierteen ja tuntee lepäävänsä. Eilen lähdin sienestämään, mutta päädyinkin keräämään mustikkaa, kun sitä on niin paljon. Siihen kun pääsi sisälle niin oikeastaan huomasi lepäävänsä - välillä sitä vain istui mättäällä ja kuunteli kun kurjet huuteli jossain kauempana.
Minulla oli sama vaihe jossain vaiheessa, mutta lähempänä 50 se helpotti jotenkin itsestään. En kyllä tiedä miksi ja miten, mutta siltä se tuntuu kun nyt asiaa miettii.
Ihan rauhassa voi istua keinussa ja lukea kirjaa vaikka kuinka pitkään. Onko syynä joku henkinen rukkasten tiputtaminen, työelämässä ei ole enää mitään tavotteita, enkä säästä tai haaveile mistään kesämökistä/harrastusautosta yms. Ehkä ympäristötietoisempi kohtuullisuusajattelu samalla rauhoittaa, ei tarvi koko ajan haaveilla lisää ja uutta romua ympärilleen. :)
SvaR:in 4 päivän viikko on kyllä ollut omissa haaveissa jo kauan, mutta ei ole mahdollista nykyisellä tulotasolla, kun olen jo valmiiksi alimmassa palkkaneljänneksessä niin vaikea siitä on enää downshiftata. Se on vähän huono yhtälö polttaa itsensä loppuun työllä ja opiskelulla ansaitakseen joskus vähän enemmän - varsinkin kun koko ammattiala aiheuttaa vain henkistä kuolemaa.
Ainoa materiaromu josta oikeasti välillä haaveilen on tarpeeksi hyvä auto, jolla voisin karata seikkailemaan jonnekin pohjoiseen...
tempokisu
31.07.2022, 04.37
^^Paljon mahdollista. Itse ainakin tunnustan, että iän myötä vinkkeli mistä elämää katson on muuttunut aikaslailla. Materia on semmoinen mikä ei ainakaan itselle tuo onnea. Rahaa kohta vihaan, kun kaikessa ajatellaan raha edellä... talouden pitäisi kasvaa kokoajan miksi? Maailma on vielä tulevaisuudessa suuremmassa kusessa Kiinan kanssa kuin mitä nyt venäjän ja miksi näin koska raha.
On tässä miettinyt omaakin elämää työn kantiltakin, että jos nyt vaihtaisi johonkin semmoiseen missä saisi konkreettisesti auttaa ihmisiä ja tarjota vaikka iloa ja hymyä elämään niin ainakin itse olisin varmaan myös onnellisempi. Muuttujia toki on niin monia, että katsellaan nyt vähän kuin sivusta omaakin taaperrusta vielä tovi.
Raha on aina tervetullutta, reilusti myönnän että en valinnut opiskelua auttamishalun takia, ihan että tulisin joskus paremmin toimeen. Ei nyt ihan toteutunut, vasta viime vuosina on saanu hieman hengähtää.
"itsekin olisin onnellisempi" - hyväntekeväisyys itseä kohtaan on ihan sallittua. Kun olen "kututalkoissa" käynyt, niin toki siinä on luonnon ja kalojen auttaminen, mutta saattaisi olla että luonto on auttanut minua enemmän kuin minä luontoa. Teen sen minkä pystyn ja jaksan ( talkoo-ohjelmaa tässä jo odottelen..)
Ja siis tuossa toisaalla jo mainitsinkin, kaikki työ auttaa ainakin välillisesti muita ihmisiä.
Hyväntekeväisyysmielessä varmaan on mahdollista auttaa vaikka vanhuksia ulkoilussa ja asioinnissa sekä juttuseurana? vaatii rauhallista ja kärsivällistä luonnetta ( ei onnistu minulta )
^^2000€ autolla on tuossa n.10v sitten heitetty Norjan 5000km reissu ja monta muutakin vähän lyhempää. Ennen nykyistä autoa aina muutenkin ollu yksittäinen pyörä kalliimpi mitä auto...paitsi nyttenkin pyöräilyssä kiinni enempi mitä autossa.
Pääkopalle 4 päivän viikko on taivaanlahja. Ainakin itseltä häviää pois se turha kiire ja hössötys, kun onkin kolme päivää viikossa aikaa tehdä mitä haluaa ja maalla puuhastelua riittää. Muutenkin arvotan oman ajan ennen rahaa. Tuolla 4 päivän viikolla tulot jäi itselläkin pieniksi eli käteen jäi reilusti alle 2000€ tai lähemmas 1500€ ennemminkin, mutta itse onneksi pärjään vähällä ja mikä tuossa oli hyvää niin jos joskus tarvitsi enemmän rahaa niin sai ihan vapaasti tehdä enemmän töitä. Nykyään vielä viisaammin miettii mitä oikeasti tarvitsee niin jää ne turhat menot pois.
Olen toki joskus villinähölmönänuorena tehnyt 220-240h kuukausiakin ja yli 200h oli oikeastaan normi, mutta sitä tahtia ei terveys kestä tai ainakaan oma.
Kieltäydyn lähtemästä mukaan keskinkertaisuusajatteluun. Oma merkityksettömyys kumpuaa enemmän siitä, että sotkeudun niin paljon pakollisiin arjen kuvioihin, ettei minulle oikein jää enää aikaa ja tilaa olla oma itseni. Tiedän esimerkiksi varmuudella, että olin lahjakas arkeologian opiskelija, mutta peräännyin arkeologiselta uralta siksi koska se on hyvin vaikeaa Suomessa ja vaatisi oikeastaan lähtemistä ulkomaille. Sydän (ja pää) silti kaipaa sitä akateemista maailmaa ja tutkimuksen tekemistä, mutta kun ihmisellä on juuret niistä on vaikea irrottautua.
Taide ja kirjoittaminen puolestaan antavat mulle eniten merkityksellisyyden tunnetta. Esimerkiksi julkaisin reilu 10 vuotta sitten omakustannerunoteoksen ihan vain siitä ilosta, että Suomen lain mukaan kaikista täällä julkaistuista kirjoista säilötään kappaleet Kansalliskirjastoon ja se tuntuu hyvältä. Jotain mitä olen kirjoittanut on säilöttynä sinne. Tänä keväänä yllätyin myös siitä, että sama kirja löytyi parista yliopistokirjastostakin. En ymmärrä miksi ja miten, mutta se oli oh, miten mahtavaa. Kuvittaa ja kirjoittaa omia kirjoja, ihan kustantamoiden ulkopuolella, on kyllä jotain mitä haluan edelleen tehdä, mutta johon tuntuu löytyvän niin vähän aikaa ja energiaa tätä nykyä. Mutta luulen, että kaikkein syvin kipupiste omassa elämässä ja tässä tyhjyyden tunteessa on se, että olen yksin. Olen aina ollut yksin. Nuorempana se ei haitannut, kun oli aina niin kiire tehdä muuta ja uppouduin täysillä omiin maailmoihin, mutta nyt se alkaa jo vähän tuntua vankilalta. Samalla en kuitenkaan voi muuttaa itseäni. Jos suurin osa miehistä tuntuu vain kivoilta kavereina, mutta kerran vuosikymmenessä ehkä tapaa sellaisen, johon rakastuu, mutta mikään ei takaa että toinen tuntee samoin, se on vähän kurja yhtälö. Ehkä tätä työn tylsyyttäkin ja arjen kuormaa jaksaisi paremmin jos olisi löytänyt rakkauden, mutta oman kokemukseni mukaan tai ainakin omassa elämässäni, se on helvetin harvinaista.
Nuorempana työ ja opiskelu olivat molemmat intohimovalintoja. Kumpikin antoi potkua ja sisältöä elämään. Nyt kun on vain olosuhteiden ja vaihtoehtojen käytännöllisiä pakollisuusvalintoja sitä tarvitsisi uudestaan sitä intohimon tunnetta elämään.
tempokisu
31.07.2022, 12.27
Kyllä, on ollu kovat odotukset sukulaisten ja opettajien taholta, ja myös itseni. Hopee oli häviö, samoin 9 1/2 jostain kokeesta. Lahjaton ja tyhmä.
Kun sai koulussa jatkuvasti kymppejä, siihen tottui ja huonompi suoritus oli katastrofi. Muut oppilaat naureskeli. En tiedä miten olisi käynyt jos EN olisi kirjoittanut kuutta laudaturia. Sama se oli urheilussa, voitto oli ainut kun kelpasi ja kaikki muu oli häviötä.
Opettajat olivat sitä mieltä että minusta tulee olympiavoittaja ja nobelisti.
Karu totuus löi vasten kasvoja lääkiksessä; olin siellä huonoin oppilas ( paitsi psykologia ja sosiaalipsykologian tentit )ja ihan epätoivoinen, olisin halunnu vaihtaa alaa mutten päässyt muualle opiskelemaan ja mietin että tarvii se joku ammatti hankkia että yritetään nyt pakertaa tämä loppuun.
Siitä varmaan kumpuaa kestopainajaiseni että olen menossa tenttiin mutta - en ole lukenut siihen kun ei ole edes niitä kirjoja, ja minne pitäisi mennä...sitten mietin että mulla on jo sv-numero ja olen ollut 18 vuotta töissä että ei tässä mitään tenttejä enää ole ( siis ajattelen unessa näin)
En kaipaa miesystävää kuin ihan vaan ystävänä ja sellainen onneksi on. On niin oudot elämäntavat ja päivärytmi että paree elellä yksikseen, sopii minulle oikein hyvin. Ehkä oli ohikiitävä hetki kun olisin halunnut seurustelua, onneksi se meni ohi. Oli myös aika että piti olla jotain muuta kuin mitä olen, hienompaa yms. hömppää, onneksi sekin meni ohi ja voi olla ihan reilusti tällainen maalaistollo joka ei itseään ns. laittele ja ei ne vaatteetkaan aina ehjät tai puhtaat ole.
Mutta ehkä se vaan piti käydä läpi, se että etsii itseään ja omaa tyyliään. Hyvä näin.
Travelkicking
31.07.2022, 16.17
...kestopainajaiseni että olen menossa tenttiin
Mä olen nähnyt tuollaista vain pari kertaa. Onneksi ei vaivaa keskinkertaisuuden tunne, vaikken olekaan huippulahjakas. 2 unelma-ammattia - molempia olen tehnyt Suomessa ja Ruotsissa.
Travelkicking
31.07.2022, 20.30
Miksei missään koskaan näy ilmoitusta siitä, että huomenna paikassa X kello 9.00 jaetaan järkeä ? Meinaan kun pieni osa meistä on kuitenkin ehtinyt sinne ennen tavaran loppumista.
Entä onko oikein, että jos henkilöllä on valokuvamuisti, niin koulutusjärjestelmä johtaa siihen, että kyseisellä ominaisuudella varustettua yksilöä pidetään älykkäänä ? Kuulemaansa hyvin toistamaan pystyvät saavat helpommin hyviä opiskelupaikkoja. Minun käsityksen mukaan älykkyys on jotain muuta. Se on sitten oma asiansa, jos älykkäitä ei haluta ihan joka paikkaan. Elon Muskilla on mielenkiintoisia toimintamalleja nuorten koulunkäyntiä varten. Video Ad Astra School https://youtu.be/kuUG0pQmlwM
tempokisu
01.08.2022, 15.06
Ei kaikki voi ja sitten tulee ihme paineita ja murtumisia. Harrastuksistakin on tullut vähän kuin toinen ammatti, siinä on pärjättävä ja oltava paras
Tai miksi se aikaansaaminen ei voi olla jotain ihan tavallista? Loppujen lopuksi kaikki elämä yrittää vaan säilyä hengissä, kai tän pitäs riittää. Ja kerran vielä, jos joku on oikeasti lahjakas, se on kiva, mut me kaikki ei olla.
On ns. pääharrastuksia ja sivuharrastuksia. Pääharrastuksessa pitää olla paras :D jos se on arvostelulaji, niin omasta mielestään hyvä riittää ( esim. taide )
Ja se aikaansaaminen voi olla jotain ihan tavallista, vaikka käy talkoissa ja opettelee tunnistamaan lintuja ja kaloja.
Hengissä selviäminen vakavista sairauksista kun tilanne oli enemmänkin menosuuntaan, siinä oli tekemistä ja aikaansaamista. Ja nyt olen iloinen että en luovuttanut.
^^ Pöh. Minkä takia pitäis aina kilpailla? Miksi "pää"harrastuksessa pitäisi olla paras? Jos harrastat vaikka lukemista, niin mites olet harrastuksesi paras?
Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla
On ns. pääharrastuksia ja sivuharrastuksia. Pääharrastuksessa pitää olla paras :D
Tämähän ihan vtun hyvä ohje vaikka jotain "päälajiaan" harrastaville lapsille!
Jos pääharrastuksessa ”pitää” olla paras, niin eihän sitten mitään voi harrastaa kuin korkeintaan yksi ihminen kerrallaan.
Kampinalle
01.08.2022, 18.03
Olen todella iloinen, että olen täysin vailla kilpailuhenkisyyttä missään asiassa
tempokisu
01.08.2022, 18.04
Jos pääharrastuksessa ”pitää” olla paras, niin eihän sitten mitään voi harrastaa kuin korkeintaan yksi ihminen kerrallaan.
Ne muut on puuhastelijoita, ja/tai on sitten tavoitetta. Otetaan esimerkki temposta; Raution Anne yritti vuosikausia, kun olin lopettanut kisailun niin hän saavutti haluamansa tempon suomenmestaruuden. Sen jälkeen ilmeisesti lopetti?
^^ Pöh. Minkä takia pitäis aina kilpailla? Miksi "pää"harrastuksessa pitäisi olla paras? Jos harrastat vaikka lukemista, niin mites olet harrastuksesi paras?
:D :D
No lue ensin, mainitsinkin että taide-asioissa päätät itse menikö hyvin, saitko tyydytystä; vaikka kuvatessasi saat omasta mielestäsi loisto-otoksen, niin se on oikein hyvä syy harrastaa.
Olen aiemminkin maininnu, inhoon kilpailemista - se vaan oli ainoa tapa edes vähän saada vahvempaa itsetuntoa ( kun muuten oli nollassa ) ja kouluaikoina myös liikunnasta arvosana 10.
No lue ensin, mainitsinkin että taide-asioissa päätät itse menikö hyvin, saitko tyydytystä; vaikka kuvatessasi saat omasta mielestäsi loisto-otoksen, niin se on oikein hyvä syy harrastaa.
Eihän se noin mene. Jos sun kuvat ei saa minimissään kansallista näkyvyyttä, ei niillä ole mitään arvoa… siis jos otetaan tavoitteeksi olla paras.
Mä olen paras olemaan paskin.
Ne muut on puuhastelijoita, ja/tai on sitten tavoitetta.
Olen aiemminkin maininnu, inhoon kilpailemista - se vaan oli ainoa tapa edes vähän saada vahvempaa itsetuntoa.
Lienet siis ollut joskus "paras" jossakin lajissa. Hienoa. Motiivina olla paras jossakin, koska huono itsetunto, jolloinka pitää yrittää hampaat irvessä olla paras jossakin. Tekikö se parhaana oleminen sinut onnelliseksi?
Jos ei, niin luulisi, että tuolla taustalla ei olisi isompaa halua ylläpitää tunkkaista menneen maailman meininkiä ja suositella sitä muille; Pääharrastuksessa pitää olla paras
Olen todella iloinen, että olen täysin vailla kilpailuhenkisyyttä missään asiassa
Samikset!
^saatan perustaa ”wannabe cycling club finland”:iin ”losers”-alajaoston. Pitäiskö teettää ajopaita?
Homelite
01.08.2022, 21.59
Mä olen paras olemaan paskin.
En usko. En millään. Onko Stravassa tai ruutuvihossa?
arctic biker
01.08.2022, 22.01
Foto-Finlandia vois kans kelvata. Pikkuserkku voitti tuon aikoinaan muuten.
Rahallinen mittari vois olla kans hyvä, kallein koskaan myyty valokuva tms. ?
Yhden valokuvakokoelmani olen museolle myynyt, rahoilla sain ostettua täysjouston.
tempokisu
01.08.2022, 22.09
Lienet siis ollut joskus "paras" jossakin lajissa. Hienoa. Motiivina olla paras jossakin, koska huono itsetunto, jolloinka pitää yrittää hampaat irvessä olla paras jossakin. Tekikö se parhaana oleminen sinut onnelliseksi?
Jos ei, niin luulisi, että tuolla taustalla ei olisi isompaa halua ylläpitää tunkkaista menneen maailman meininkiä ja suositella sitä muille; Pääharrastuksessa pitää olla paras
No tarvii tunnustaa että kyllä, ainakin hetkittäin. Koulukiusattuna ja sittemmin työttömänä ollessani oli erittäin tärkeää että edes jossaan onnistui; kokonaisuudessaan olen kyllä erittäin epäonnistunut tapaus.
Ja kyllä se noissa paremmissakin piireissä hopee harmittaa...
Ohiampuja
01.08.2022, 22.58
Sama juttu, mutta en tiedä onko se aina iloinen asia. Vaimo ei tykännyt pelata mun kanssa lautapelejä, kun en kuulemma yrittänyt tosissani.
Minulle se pelin voittaminen oli ihan yhdentekevä juttu, se itse pelaaminen oli mukavampaa. Vähän kun mun Tahko-ajelut, huoltopaikoilla tuli istuskeltua ja nautittua tunnelmasta. Ja kun kymmenes Tahko tuli täyteen niin piti syödä vohveleita ennätysmäärä, entinen oli 17. Söin 20 vohvelipalaa. Taisin istuskella kolmisen varttia siinä huollossa. Yhdenkään Tahkon tai muun pyöräkisan ajoaikaa tai sijoitusta en muista, sillä ei ole mitään väliä. Se tunnelma oli paljon tärkeämpi asia. :)
tempokisu
01.08.2022, 23.31
Onneksi kisa-ajat on kaukana takanapäin. Nyt on voittoa jo kun ylipäätään lähtee ajelemaan, mukavinta on jos lenkkiin yhdistää vaikka marjanpoimintaa tai luontohavaintoja, ja mukana eväät.
Enää ei ole pakko olla missään paras ( no kun ei muutenkaan pysty..), ja vaikka sitä on tietysti kiva saada positiivista palautetta (nukke)kuvista, niin sitä tietää itsekin onko kuva onnistunut.
Ja just tuli tietoa että "kututalkoot" alkaa taas jo parin viikon kuluttua, talkoot on ollu hyväksi niin fyysisesti kuin psyykkisestikin, sekä sosiaalisesti. Vaikka se lähteminen on aina vaikeeta ja jännittää.
Sama täällä. No OK, eihän se voitto pahalta tunnu vaikkapa perheporukassa paskahousua pelatessa, mutta eipä tappiokaan kirpaise.
edit: Topikkiin liittyen, on kyllä lantulle terveellistä kunnianhimon ja kilpailuhengen puuttuminen: stressi on melko tuntematon vieras meidän huushollissa. Päänuppia voi kuormittaa vapaa-ajalla itse valitsemallaan tavalla, niin kuin kroppaakin, eikä siitäkään tule otettua paineita.
Itse en osaa tuota täydellistä kilpailuhenkisyyden puuttumistä nähdä oikein mitenkään hyvänä asiana. Elämä kuitenkin jatkuvaa kilpailua opiskelupaikasta, työpaikasta, kumppanista, asunnosta yms. Jos tavote on alusta asti olla vain keskisnkertainen niin jotenkin kuulostaa masentavalta ettei ole yhtään kunnianhimoa tai tavotteita. Enkä tällä tarkoita, että keskinkertaisuudessa olisi mitään pahaa mutta voisi sitä edes tavoitella jotain enemmän ja näkisi sitten mihin kyvyt,motivaatio ja lahjakkuus riittää
Hartsa69
02.08.2022, 11.34
jatkuvaa kilpailua opiskelupaikasta, työpaikasta, kumppanista, asunnosta yms
Hah! Olen varmaan keskinkertainen mitättömyys, koska ainakaan nuo mainitut eivät ole mielestäni mua koskaan koskettaneet.
Tässä iässä ihan onnellinen keskinkertainen mitättömyys, palkka riittää asumiseen, ruokaan ja hemin bensaan.
tempokisu
02.08.2022, 11.37
No mä olen koko ikäni jännittäny vähän kaikkea; kouluun meno ( siis joka kerta), tietysti kaikki kisat, nyt töihin meno, lenkille lähtö, kututalkoisiin meno - jos jättäisin tekemättä tai menemättä niin paljosta kivasta olisin jääny ja jäisin paitsi. Reippaasti mennään vaikka jännittääkin. Jännitys on myös merkki siitä että asia on tärkeä.
Ja sitten on sekin taito että osaa asettaa itselleen ehkä kovat mutta kuitenkin realistiset tavoitteet; Suomen mestaruudet tuli vähän lenkkeilyn sivutuotteena ja Suomen mestaruudet oli tavoitteena. Se riitti, en olisi ollut valmis semmoisee harjoitteluun mitä MM-tasolla. Samoin koulussa, ja lääketieteellisessä se tavoite oli sitten että - valmistun. Olisin ehkä halunnut erikoislääkäriksi, mutta jo tämä peruskoulutus oli niin vaikeeta ja ihan äärirajoillani ponnistelin, että ei.
Kesti pitkään, siis vuoteen 2017 että enää ylipäätään luin mitään kun olin kouluissa saanut siittä lukemisesta niin tarpeeksi.
Hah! Olen varmaan keskinkertainen mitättömyys, koska ainakaan nuo mainitut eivät ole mielestäni mua koskaan koskettaneet.
Tässä iässä ihan onnellinen keskinkertainen mitättömyys, palkka riittää asumiseen, ruokaan ja hemin bensaan.
No tuo on se tärkein asia loppupeleissä.
tempokisu
02.08.2022, 20.27
Eihän se noin mene. Jos sun kuvat ei saa minimissään kansallista näkyvyyttä, ei niillä ole mitään arvoa… siis jos otetaan tavoitteeksi olla paras.
Mittauslajeissa se on karua, mutta arvostelulajeissa se on ihan toisin - Paikallislehden kuvakisoissa se voittajakuva on aina jotain että pikkulapsi esittää ( ja lavastettu ikäänkuin olisi sattumanvarainen tilanne..) luontokuvausta harrastin aikoinani, kuvasin oravia mutta tämä laji, luontokuvaus on niin vaativa että harrastelija saa pysyä poissa kuvakisoista.
Nukkekuvaus on mun juttu, ja kesti pitkään että olen tyytyväinen jos saan omasta mielestäni hyvän kuvan, niin se on hyvä, kriteerit on aika korkealla. Ja laittelen kuviani suomalaiselle nukkefoorumille sekä kv W-clubin foorumille.
Ja mitenkähän tämä nyt terveyteen liittyy...no ehkä mielenterveyteen sitten, itsetuntoon ja oman työn arvostukseen.
K.Kuronen
02.08.2022, 20.52
Itse en osaa tuota täydellistä kilpailuhenkisyyden puuttumistä nähdä oikein mitenkään hyvänä asiana. Elämä kuitenkin jatkuvaa kilpailua opiskelupaikasta, työpaikasta, kumppanista, asunnosta yms. Jos tavote on alusta asti olla vain keskisnkertainen niin jotenkin kuulostaa masentavalta ettei ole yhtään kunnianhimoa tai tavotteita. Enkä tällä tarkoita, että keskinkertaisuudessa olisi mitään pahaa mutta voisi sitä edes tavoitella jotain enemmän ja näkisi sitten mihin kyvyt,motivaatio ja lahjakkuus riittää
Mulla ei ole kunnianhimoa, mutta panostan kyllä asioihin, joista sytyn. Mun elämäni ei ole ollut jatkuvaa kilpailua, oikeastaan kilpailua on ollut varsin vähän.
Itse en osaa tuota täydellistä kilpailuhenkisyyden puuttumistä nähdä oikein mitenkään hyvänä asiana.
Minä ainakin olen — isolla marginaalilla — kaikkein vähiten kilpailuhenkinen.
Hääppönen
02.08.2022, 21.44
Kilpailuhenkisyyden totaalinen puuttuminen taitaa olla fiktiota. Eräs ilmoitti tässä ketjussa, että ei omaa mitään kilpailuviettiä. Kuitenkin musiikkitopiikissa on kilpailuttanut erään yhtyeen tuotannon ja ilmoittaa voitonriemuisena "parhaasta levystä". Kyllä siellä kilpailuvimma asuu. Jäänyt jostain nimeltä mainitsemattomasta syystä käsittämättä henkilöltä.
Kilpailussa tärkeintä ei ole vain voitto, vaan vastustajan nöyryytys.
Kunnianhimoinen tavoitteeni on poistaa maailmasta sodat ja ajaa nurmikko.
^Aloittaisin tuosta sotien poistosta, niin saattaa jopa tulla valmista.
Oman väsymyksen takaa löytyi ehkä ihan fyysinen syykin: alhainen varastorauta eli ferritiini. hB on ollut jo vuosikymmenen hyvä, mutta nähtävästi silti mulla on anemia. Painokin päässyt salakavalasti nousemaan, kun ei ole jaksanut liikkua yhtä paljon kuin ennen ja ehkä yrittänyt sokerista saada energiaa. Toivotaan, että nyt rautalisällä korjaantuu. Tämä on ihan mölliä elämää tälläinen, että 30 km lenkki on vähän sellainen maksimisuorite, josta pitää toipua päivän verran.
^Hyvä että tuonkin puute löytynyt.
Itseltä vei vedon pois b12 vitamiinin puutos ja vei uudestaankin, kun ei 3kk välein saatava pistos riittänyt.
Tk lääkäreissä itsellä käyny hyvä tuuri, kun ei ole ollut kuin hyviä kaikki. Kaikki ottaneet aina homman vakavasti ja joskus tutkittu okein urakallakin. Hyvin jääny mieleen erään lääkärin toteamus, kun monettakohan kertaa jo saman vian takia menin hänen tykö niin sanoi että hän on jo vapaallakin miettinyt mikä minua oikein vaivaa, että saataisi ukko taas iskuun...kyllä sekin vika ajan kanssa löytyi.
Ohiampuja
29.08.2022, 09.46
Poitsun pituuskasvua tuossa mittailin, niin samalla innostuin omaakin pituutta mittaamaan. Aamulla kun mittasin niin pituus oli entisellään, 184 cm. Mutta sitten illalla enää 182, vaikka kuinka yritti ryhtiä vetää.
Tiedän että päivän aikana pituus "painuu kasaan" mutta että 2 cm. Kuulostaa aika paljolta, jos se pelkästään selän välilevyistä tulee.
Travelkicking
30.08.2022, 11.35
Virtsaumpi iski. Saattaisko tuollainen liittyä satulaan ? Muuten mielenkiintoinen juttu, että jos rakossa on jotain kiinteämpää kuten hyytynyttä verta, kiteitä tms., niin kyseinen materiaali tukkii poistoaukon suuta silloin, kun seisot tai istut, mutta ei selin makuulla oltaessa. Virtsaummen voisi siten laukaista ilman päivystykseen menoa heittäytymällä selälleen kylppärin lattialle, nurmikolle tms. ja antamalla mennä. Ei vaan tullut mieleen ajoissa. Hoksasin tuon itse nyt, kun on letku hepissä ja pussi housun vyötäröllä. Samanlailla se tukkii letkun kanssakin. Viisaampi olla siis selällään. Joten: Miksi tässä yhteydessä puhutaan vain eturauhasen höyläämisestä, jos ongelmana on irtoaines rakossa ?
tchegge_
31.08.2022, 14.25
Enterorokko tuli lapsen tarhasta. En suosittele.
jos nyt silmän sidekalvon tulehdus mikä tuli ensin flunssan päälle ei ole kiva niin näiden [lisää kirosana]sti kutiavien pattien kanssa menee totaalisesti hermo.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
viimeinenlenkki
01.09.2022, 09.55
Tuo enterorokko ollut oli kyllä v.... tauti,jalkapohjat kuin tulessa muutenkin kutina ilkeää mutta vyöruusu vie kyllä voiton kun ollut nimi kyllä aukeaa.Nyt ollut flimmeri päällä uutta rytmiä 4 kertaa yritetty viikon välein.Ei ntaida onnistua joten jäänee lopulliseksi rytmiksi,minkäs teet näillä mennään.
Cyclooppi
01.09.2022, 17.27
Oman väsymyksen takaa löytyi ehkä ihan fyysinen syykin: alhainen varastorauta eli ferritiini. hB on ollut jo vuosikymmenen hyvä, mutta...
Viime kesänä tuo sama. (Osa)Syynä todennäköisesti se, että olen käynyt aktiivisesti verenluovutuksessa 3-4 krt/v. Rautaa syönyt sen jälkeen ja Hb oli aina kunnossa, niin eipä tullut tällaista arvattua.
Firlefanz
01.09.2022, 18.52
^ Matala ferritiinitaso vai väsymys tai siis molemmat?
Verenluovutusten tiheys epäilemättä on ollut syy mataliin rauta-arvoihin, mutta jos ei ole kärsinyt oireista, joudutaan kysymään onko silloin puutetta.
Isojen kansainvälisten verenluovuttajatutkimusten ja FinDonor-tutkimuksen löydösten perusteella luovuttajien elämänlaatu ei näytä olevan riippuvainen ferritiiniarvosta. Verrattaessa verenluovuttajaryhmää, jolla on matala ferritiini siihen ryhmään, jolla ferritiini on normaali, ei ryhmien välillä ole havaittu eroa yleisessä elämänlaadussa tai vakavien oireiden esiintymisessä.
Matalien rauta-arvojen merkityksen ymmärtäminen itsensä terveeksi kokevilla luovuttajilla vaatii vielä lisää kansainvälisiä tutkimuksia; vielä ei tarkkaan tiedetä mikä sen merkitys on yksilötasolla terveeksi itsensä kokevilla henkilöillä.
Mutta joka tapauksessa ja ennen kaikkea iso käsi säännöllisessä verenluovutuksessa käymisestä!
Pieni kertomus.
Mä olin pitkään plasmanluovuttaja ja koska siinä sai punasolunsa takaisin, ahkerallakaan luovutuksella ei ollut hemoglobiiniarvoihin vaikutusta. Kun se sitten aikanaan loppui ja siirryin kokoveren luovuttajaksi, hemoblobiini laski, vaikka söin ne Retaferit joka kerta. Sitten joka käyntikerralla sai jännittää onko Hb tarpeeksi korkea ja välillä tuli pakit. Sitten niitä tuli niin monta kertaa peräkkäin, että sain Veripalvelun lääkäriltä kirjeen jossa kerrottiin ettei paluuta luovuttajaksi ole ennen kuin mahdolliset muut syyt on poissuljettu - ja että olisi joka tapauksessa paikallaan käydä lääkäritutkimuksessa.
Tein niin kuin käskettiin, laboratoriotutkimuksissa ei löydetty mitään hälyyttävää. Hemoglobiini oli edelleen matala, mutta ferritiini oli ohjearvojen sisällä. Go figure. Lääkäri oli sitä mieltä että joillakin vain on alhainen hemoglobiini ja lisäsi että etenkin kaltaisillani kestävyysurheilun harrastajilla - silloin olin vielä tosimaratoonari - Hb voi olla matala jo suurentuneen plasmatilavuudenkin takia.
Opetus lienee se että näissä laboratoriotutkimuksissa ja niiden tulkinnassa ja siinä miten niitä markkinoidaan on myös tämä sanotaanko puhtaasti kaupallinen puoli. Jostain voidaan miltei aina löytää jotain puutetta, mutta kaikilla puutteilla tai matalilla arvoilla ei aina ole terveyden eikä edes yleisen tai liikunnallisen jaksamisen kannalta merkitystä.
Viime kesänä tuo sama. (Osa)Syynä todennäköisesti se, että olen käynyt aktiivisesti verenluovutuksessa 3-4 krt/v. Rautaa syönyt sen jälkeen ja Hb oli aina kunnossa, niin eipä tullut tällaista arvattua.
Saitko kuitenkin luvan jatkaa verenluovutuksia mikäli ferritiiniarvo korjaantuu? Itsellä todettiin ensimmäistä kertaa anemia vuosia sitten juurikin silloin kun yritin päästä verenluovuttajaksi ja sain anemiaa sairastavana jonkinlaisen ikuisen luovutuskiellon. Nähtävästi se on vain osittain totta, mutta toisaalta kun olen nyt 10 vuotta myöhemmin ollut vieläkin huonommassa jamassa, niin hyvä vain, etten pääse luovuttajaksi, vaikka se harmittaakin.
Olen nyt noin kolme viikkoa syönyt lisärautaa ja eron kyllä huomaa. Toisaalta olen myös ollut kuusi viikkoa lomallakin, joten...
Mutta Firlefanzille sanoisin, että olen kokenut anemian, jossa Hb oli alle 90 ja en kokenut mitään erityistä väsymystä, sillä keho kuulemma sopeutuu ja sen se tekikin. Kävin jopa juoksulenkeilläkin silloin, enkä yhtään tajunnut, että kehoni olisi kärsinyt anemiasta. Mutta nyt matalan ferritiinin ja noin 130 HB:n kanssa sanoisin, että fiilis on ollut aivan eri. Toki siihen päälle on tullut myös paljon oman elämän sotkuja ja murhetta, stressiä ja liikaa töitä, mutta siinä vaiheessa kun aamulla nojasin kylppärin seinään pysyäkseni pystyssä voidakseni edes harjata hiukseni, niin sanon, että se fiilis oli kuin olisin ollut kuolemansairas ja ennen kuin labra-arvot saapuivat ehdinkin jo käydä päässäni kaikki mahdolliset skenaariot syövästä alkaen.
Toki matalaa ferritiiniä pidetään nyt ns. trendivaivana, mutta sen ajatteleminen vain kaupallisena kikkana kyllä vähättelee siitä kärsivien kokemuksia. Omalla kohdallani sanoisin sillä olevan paljonkin vaikutusta, sillä tämän kesän fillaristi on ollut aika kaukana viime kesien fillaristista ja vasta tällä viikolla olen pitkästä aikaa alkanut tuntea itseni normaaliksi ja sellaiseksi, joka olen, ja joka jaksaa tehdä asioita, eikä vain maata sängyssä väsyneenä.
Firlefanz
01.09.2022, 21.28
Verenluovutuksessa ei Suomessa ole ferritiinitason minimivaatimusta, eikä ferritiiniä mitata verenluovutuksen yhteydessä. Jos luovuttajalta on oireiden vuoksi tutkittu ferritiini ja se on todettu hänelle liian matalaksi, ei verta voi luovuttaa ennen kuin tilanne on korjaantunut.
Mitataanko verenluovutuksen yhteydessä varastoraudan yhtä mittaria eli ferritiiniarvoa?
Vastaus on ei, sillä asia on paljon monisyisempi. Ferritiinimittaukseen liittyy erilaisia epätarkkuuksia ja haasteita, eikä se aina kerro kaikkea yksilön rautavarastoista. Esimerkiksi normaalin ja raudanpuutteen rajasta keskustellaan edelleen paljon, kun kyseessä on terve ja itsensä hyvinvoivaksi tunteva luovuttaja. Luovuttajan terveydentila ja vointi kartoitetaan kyselyllä aina ennen luovutusta. Kansainvälistä konsensusta rautavarastojen raja-arvoista ei siis ole, ja tarvitaan lisää modernia tutkimusta. Näiden seikkojen vuoksi ferritiiniä ei suositella käytettävän oireettomien ihmisten seulontatutkimuksena. Jos raudanpuutetta on terveydenhuollossa jo todettu ja henkilöllä on raudanpuutteen oireita, verenluovutusta ei suositella.
Mä en puhunut mitään mistään trendivaivasta enkä edes tiennyt matalan ferritiinitason olevan joidenkin mielestä trendivaiva. Enkä kokenut vähätteleväni kenenkään kokemuksia. Puhuin yleisesti terveistä ja oireettomista ja elämänlaadultaan normaaleista ihmisistä, joila jokin arvo on viitearvojen alarajan tuntumassa - en ihmisistä, joilla esimerkiksi ferritiiniarvo on selvästi sen alapuolella, joilla on raudanpuutteeseen liittyviä oireita ja joille lääkäri on määrännyt tai suosittaa lisärautaa.
Hienoa, että lisärauta on alkanut tehota. Se vie aikansa.
https://www.veripalvelu.fi/verenluovutus/luovuta-verta/hemoglobiini
https://www.veripalvelu.fi/verenluovutus/luovuta-verta/veren-hemoglobiinipitoisuus-ja-rautalis%C3%A4
Entäpä jos ferritiini on yli ylärajan?
Firlefanz
01.09.2022, 22.48
En ole lääkäri, joten olen väärä ihminen vastaamaan, mutta verenluovutusta se ei estä, ei ainakaan jos et siitä kerro:cool:
Mutta sekin voi olla lääkärille kiintoisa laboratoriotulos etenkin jos lääkäriin on lähdetty oireiden takia, koska:
Ferritiinipitoisuuden tulkinnan ongelmana on ferritiinin lukeutuminen akuutin faasin proteiineihin. Sen pitoisuus plasmassa suurenee monissa tulehdustiloissa, kuten kroonisissa munuaistaudeissa, nivelreumassa, muissa autoimmuunitaudeissa, infektioissa ja syöpäsairauksissa.
Enterorokko taitaa olla vb-tauti, kuten tässäkin ketjussa on kuvattu.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009042025.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=promobox
Enterorokko taitaa olla vb-tauti, kuten tässäkin ketjussa on kuvattu.
Ei tuota kovin mielellään sairastaisi, voisi tosiaan VB:t lennellä. Noi oireet on aika perseestä.
Cyclooppi
02.09.2022, 14.44
^ Matala ferritiinitaso vai väsymys tai siis molemmat?
Mutta joka tapauksessa ja ennen kaikkea iso käsi säännöllisessä verenluovutuksessa käymisestä!
Molemmat oli, mutta sitä on siinä ajan hetkessä vähän vaikea havaita ja/tai tulkita mistä mikin johtuu, kun tilanne kehittyy pikku hiljaa. Vasta kun viikkokausien helteet oli menneet ohi ja edelleen kevyellä perusjuoksulenkillä hiki valui kuin saunassa, lopulta vahvistui että jotain täytyy olla pielessä. Tutkimuksissa löytyi vielä joku keuhkopöpö, johon sain pitkän antibiootti- ja tukilääkityskuurin. Tämä oli se lääkärin kannalta tärkein löydös, ferritiinistä (oli 30) totesi enempi maininnalla että on alhainen ja saisi olla parempi (ainakin 50). Verenluovutushistorian kuitenkin kirjasi kertomukseen, joten lienee merkitystä.
Tuo ferritiini havahdutti enemmänkin itseäni ja enemmänkin 'omalla määräykselläni' söin pidempään rautaa ja kävin sitten vajaan puolen vuoden päästä ilman lähetettä labrassa mittauttamassa luvun. Odottelin sen jälkeen vielä jokusen kk ja kävin sitten verta luovuttamassa. Mulla ei ole tämän johdosta mitään lääkärikontaktia, joten en tiedä luvista, mutta olen ajatellut käydä jatkossa pari kertaa vuodessa SPR:n kahveilla. Vähän vaikea luopua kokonaan tästäkään vuosikymmenten 'harrastuksesta'...
tchegge_
02.09.2022, 16.55
Ei tuota kovin mielellään sairastaisi, voisi tosiaan VB:t lennellä. Noi oireet on aika perseestä.Vaihtaisin tämän päivän taudin vaiheen mielelläni kahden päivän takaiseen. Silloin vain kutitti, nyt kaikki missä tarvii sormia, varpaita tai suuta sattuu...
Tulee mieleen enemmänkin kausiebola kuin lasten leppoisa nuhakuume.
Travelkicking
03.09.2022, 12.19
Virtsaumpi iski. Saattaisko tuollainen liittyä satulaan ? Muuten mielenkiintoinen juttu, että jos rakossa on jotain kiinteämpää kuten hyytynyttä verta, kiteitä tms., niin kyseinen materiaali tukkii poistoaukon suuta silloin, kun seisot tai istut, mutta ei selin makuulla oltaessa. Virtsaummen voisi siten laukaista ilman päivystykseen menoa heittäytymällä selälleen kylppärin lattialle, nurmikolle tms. ja antamalla mennä. Ei vaan tullut mieleen ajoissa. Hoksasin tuon itse nyt, kun on letku hepissä ja pussi housun vyötäröllä. Samanlailla se tukkii letkun kanssakin. Viisaampi olla siis selällään. Joten: Miksi tässä yhteydessä puhutaan vain eturauhasen höyläämisestä, jos ongelmana on irtoaines rakossa ?
Korkea kynnys alkaa katetroimaan itse, mutta tuo onkin aika helppoa. 4-5 cm verihyytymä tuli ensimmäisenä. Joo ja yllä hahmottelemani rakon tyhjennys selin makuulla on nyt testattu ja vähemmän toimivaksi ideaksi havaittu.
Tuo ferritiini havahdutti enemmänkin itseäni ja enemmänkin 'omalla määräykselläni' söin pidempään rautaa ja kävin sitten vajaan puolen vuoden päästä ilman lähetettä labrassa mittauttamassa luvun. Odottelin sen jälkeen vielä jokusen kk ja kävin sitten verta luovuttamassa. Mulla ei ole tämän johdosta mitään lääkärikontaktia, joten en tiedä luvista, mutta olen ajatellut käydä jatkossa pari kertaa vuodessa SPR:n kahveilla. Vähän vaikea luopua kokonaan tästäkään vuosikymmenten 'harrastuksesta'...
Näin se lääkäri omalla kohdallanikin neuvoi: syömään 6kk apteekin rautalisää ihan ilman reseptiä ja katsomaan sitten labrassa miltä näyttää. Oma ferritiini oli 23 ja tavoite on päästä yli 50, mielellään 70 tuntumaan.
tempokisu
03.09.2022, 14.41
Tämä voi olla hassu vinkki, mutta aikoinaan nuorena minulla oli ( on vieläkin) alhainen Hb, ja aika-ajoin join Kräuterblutsaftia, joks auttoi ( rautatabletit eivät auttaneet ja lisäksi tuli masuoireita ).
tchegge_
06.09.2022, 08.56
Vaihtaisin tämän päivän taudin vaiheen mielelläni kahden päivän takaiseen. Silloin vain kutitti, nyt kaikki missä tarvii sormia, varpaita tai suuta sattuu...
Tulee mieleen enemmänkin kausiebola kuin lasten leppoisa nuhakuume.
Lähetetty minun laitteesta TakapalkillaAlkaa varmaan pikkuhiljaa kääntyä voiton puolelle.
Silmän sidekalvojen tulehdukset parantuneet, kurkkukipu ei ole enää kovin paha, pari kuumeetonta yötä takana ja tänä aamuna jopa terve olo.
Suussa paiseet on varmaan parantuneet kun ei satu syödessä
Käsien paisekentät ehkä vähän jo parantumassa. Sormien päät aikalailla tunnottomat johtuen just Näistä paiseista, tuntuu kuin olisi koppurat viiltosuojahanskat kädessä kun koittaa esim kirjoittaa kännykällä.
En edelleenkään suosittele tätä kenellekää. 1
tchegge_
16.09.2022, 20.10
Alkaa varmaan pikkuhiljaa kääntyä voiton puolelle.
Silmän sidekalvojen tulehdukset parantuneet, kurkkukipu ei ole enää kovin paha, pari kuumeetonta yötä takana ja tänä aamuna jopa terve olo.
Suussa paiseet on varmaan parantuneet kun ei satu syödessä
Käsien paisekentät ehkä vähän jo parantumassa. Sormien päät aikalailla tunnottomat johtuen just Näistä paiseista, tuntuu kuin olisi koppurat viiltosuojahanskat kädessä kun koittaa esim kirjoittaa kännykällä.
En edelleenkään suosittele tätä kenellekää. 1
Lähetetty minun laitteesta TakapalkillaVMP-meno jatkuu. Tää kausilepra jatkuu varmaan jouluun saakka.
Iltaisin saksitaan kuollutta ihoa irti jalakapohjista ja aamulla 10.min teippailua että iho ei repeä päivän aikana vereslihalle.
tchegge_
04.02.2023, 08.09
VMP-meno jatkuu. Tää kausilepra jatkuu varmaan jouluun saakka.
Iltaisin saksitaan kuollutta ihoa irti jalakapohjista ja aamulla 10.min teippailua että iho ei repeä päivän aikana vereslihalle.
Lähetetty minun laitteesta TakapalkillaEnteron viimeinen oirehan tosiaan on monesti että muutaman viinon päästä kynnet katkeaa ja alkaa irtoamaan. Mutta kukaan ei jumalauta kertonut että siinä voikin sitten kestää kuukausia.[emoji2959]
Nyt isovarpaat enää jäljellä kynsisavotassa, oikeasta vanhaa jäljellä enää pikku pala. Vasen on katki mutta veikkaan ettei lähde samalla tavalla irti.
Ohiampuja
04.02.2023, 13.00
No on tuo aika setti.
xs2jammu
05.02.2023, 10.46
Mulla lopetti aktiivisen pyöräilyn hypokalemia eli kaliumvaje jota ei hoidettu alussa lainkaan ja itse en ymmärtänyt siitä oikein mitään. Ei vaan jaksanut enään ja ei palautunut edes parinkympin lenkistä päivässä kahdessa ja lisäksi luulin että poden magneesiumin puutetta kun jalat kramppas niin levossa kuin rasituksessa.Kolme vuotta sitten vielä pääsin yli 1500 vuosittaiseen kilometrimäärään joka tuntui kyllä pieneltä kun aikaisemmat vuodet oli olleet 6-9 tuhatta, mutta olosuhteisiin nähden ihan ok. Sitten se paheni kun kalium taso oli koko ajan jopa alle 2,8 ja esimerkiksi kun jouduin sappileikkaukseen niin ottivat vuorakautta ennen sisään ja laittoivat tiputukseen ja kaliumia suoraan suoneen että pystyivät leikkaamaan (silloinkaan lääkärit eivät lähteneet sitä tutkimaan). Nyt vuosi sitten talvella löytyi lääkäri joka otajusi pyytää oikeat verikokeet ja siitä selvisi että sairastan aldostreronismia eli lisämunuinen tuottaa liikaa aldostrenonia. Tampereelle on ainoa paikka SUomessa jossa tehdään tähystyksiä tähän vaivaan ja siellä todettiin että oikea lisämunuainen tuottaa viisi kertaa enemmän kuin vasen ja suositeltiin poistoa. Nyt olin syyskuun lopussa leikkauksessa ja katsotaan miten jaksamisen kanssa nyt sitten on, kalium lääkitys jotain söin aikaisemmin 7,5g(10 pilleriä) vuorokaudessa on kokonaan poissa ja verenpainelääkettäkin vai yksi. Tosin en ole tyytyväinen sen tasoon ja täytyykin tehdä seuranta ja varata työterveyteen aika. Kaivan nyt nastarenkaat esiin ja katson onko niistä vielä johonkin ja jos niin laitan alle ja aloitan 5-6 kilsan lenkeillä. Tämän opetus oli että olisi pitänyt olla itse piukempi ja pyytää asiaan selvitystä aikaisemmin, nyt tämän kanssa meni kymmenkunta vuotta ennen kuin homma selvis.
tempokisu
05.02.2023, 20.16
Enteron viimeinen oirehan tosiaan on monesti että muutaman viinon päästä kynnet katkeaa ja alkaa irtoamaan. Mutta kukaan ei jumalauta kertonut että siinä voikin sitten kestää kuukausia.[emoji2959]
Nyt isovarpaat enää jäljellä kynsisavotassa, oikeasta vanhaa jäljellä enää pikku pala. Vasen on katki mutta veikkaan ettei lähde samalla tavalla irti.
Täällä ollaan melko varpaankynnettömiä, ei sormien kynsissäkään kehumista ole. Aina ollu näin. Ja vaikka rasvaan jalkapohjat ja varpaat päivittäin 1-2 kertaa ( luontokaupan tervavoide ja kuusenkerkkävoide) niin ei edisty, saa leikata saksilla kuollutta ihoa.
Mutta eipä kasva muuten hiuksetkaan, joskus silloin tällöin pari haiventa leikkaan, mutta parturi/kampaajalla ei ole tarvinnu käydä sitten vuoden 2007. Tosin hoidan itse hiusten värjäämisen paremmin.
En käy "kiinnostuksen vuoksi" verikokeissa enkä muissakaan tutkimuksissa. Jos on joku vakavampi tauti niin ehkä se aiheuttaa oireita..ja jos on sitten liian myöhäistä niin sittenpä on. Olen nyt kyllä kokonaisuudessaan ( fyysinen, psyykkinen, taloudellinen) parhaassa kunnossa ikinä. Ainoastaan koronarokote no3 jälkeen väsyttää tosi paljon, aamuheräämiset on tosi vaikeita - ja kun aikoinaan lähdin ajeleen jo aamukahden aikaan, ja heräsin pirteänä aamun lehden kolahdukseen kolmelta.
Travelkicking
06.02.2023, 10.40
Koronakuolemista: Kummitätini kuoli 6 päivää alle 90-vuotiaana. Viimeinen päällä ollut tauti oli korona. Tuo oli liki sokea ja jalat eivät toimineet viimeisen parin vuoden aikana, joten tuo ei voinut asua kotonaan. Lähipiirilleen daami kertoi ottaneensa koronarokotteet. Niitä hän ei kuitenkaan ollut ottanut. Pyöreästi hänellä oli kaksi jalkaa haudassa jo ennen koronatartuntaa. Hän olisi kuollut varmaan seuraavaan kausiflunssaankin. Kauhea korona vei taas yhden - vai veiko ?
^Täysin yhdentekevää koronasta keskusteltaessa tai valittua politiikkaa, koronarokotuksia tai koronavalistusta arvioidessa.
Ei millään lailla uutinen eikä yllätys kenellekään eikä mitään mitä ei erinomaisen hyvin tiedetty etukäteenkin.
Jos haluat esimerkiksi sanoa että tilastointitapa oli tarkoituksella valittu näyttämään mahdollisimman suuria kuolinlukuja siksi että saataisiin valittu politiikka menemään helpommin läpi, niin sano se suoraan:rolleyes:
PS Toivottavasti olen ainoa hölmö, joka erehtyy vastaamaan.
Travelkicking
06.02.2023, 13.44
Kalikka osui johonkin, sori siitä. En ymmärtänyt edes heittäneeni kalikkaa. Itse älysin lopettaa rokotteiden ottamisen (2 saatu), kun kolmannen kierroksen aikana alkoi tulla tietoa mm. sydämen sykkeen kovastakin noususta. Sisko ja serkku saivat kolmella rokotuksessa kunnon oireelliset tartunnat. Itselläni oli oireeton 17 pv sairaalajakson aikana (ilmeisesti sairaalasta saatu tartunta).
Ei se kalikka osunut yhtään minnekään. Totesin vain itsestäänselvän asian ja lausuin ääneen toivomuksen että no not again!
Ja vaikka rasvaan jalkapohjat ja varpaat päivittäin 1-2 kertaa ( luontokaupan tervavoide ja kuusenkerkkävoide) niin ei edisty, saa leikata saksilla kuollutta ihoa.
Itse oireilen tästä, eli tuommoiset kisun käyttämät voiteet eivät sovi ollenkaan.
Luonnonhartsihttps://www.allergia.fi/allergia/allergiset-iho-oireet/kosmetiikka-allergia/luonnonhartsi/
Travelkicking
06.02.2023, 21.46
Ei se kalikka osunut yhtään minnekään. Totesin vain itsestäänselvän asian ja lausuin ääneen toivomuksen että no not again!
Ilmeisesti sanoit, että monisairaiden vanhusten kuolinsyiden repostelu on yhdentekevää. Toinen asia oli se, että kolmen rokotuskerran jälkeen voi saada taudin oikein reippailla oireilla. Mainittujen siskon ja serkun iät 65 ja 72. Tämä on mielestäni huolestuttavaa. Itse olen tähän asti ymmärtänyt rokotesuojan toimivan niin, että tauti ei iske. Nyt sitten puhutaan vain vakavan muodon välttämisestä.
PS. Minäkin voisin mennä fillareiden merkkikeskusteluihin ilmoittamaan, että suurin osa tehtaista ei tee siihen konkeliin yhtäkään komponenttia itse, enintään maalauksen, joten herätys seurakuntalaiset ! Not this again.
tempokisu
06.02.2023, 22.12
Itse oireilen tästä, eli tuommoiset kisun käyttämät voiteet eivät sovi ollenkaan.
Luonnonhartsi
https://www.allergia.fi/allergia/allergiset-iho-oireet/kosmetiikka-allergia/luonnonhartsi/
Laitoin hakusanaksi, mutta tuli todellakin vain allergisia oireita. Ei mulla niitä ole, vain kuiva iho. Ja tätä on ollut läpi koko mun elämän.
Sellainen voide kun "Jalkkis" oli todella toimivaa.
Joka tapauksessa kuusenkerkkä-hunaja-voide on miellyttävää ja tulee hyvä tunne tassuille ( ainakin vähäksi aikaa )
Mutta sitten HYVÄ UUTINEN! Pitkän toimitusvaikeuden jälkeen MOBILAT-geeliä on jälleen apteeksiessa saatavilla. On ehdottomasti paras voide lihas-nivel-tms.- kipuihin.
Nikolas Ojala
08.02.2023, 15.34
Minkä takia pitäis aina kilpailla? Miksi "pää"harrastuksessa pitäisi olla paras?
Olen kyllä aika pitkälti samaa mieltä.
Esimerkiksi Warren Buffettia on monesti kehuttu parhaaksi sijoittajaksi. Mutta onko hän sitten paras siksi että olisi halunnut olla paras? Ei, vaan osakesijoittaminen on ollut hänen lempiharrastuksensa nuoresta iästä asti. Se vaan tuppaa menemään niin, että jos jotain asiaa tekee oikein mielellään, ja siihen uppoutuu joka päivä, siinä kehittyy ja sivuvaikutuksena siinä saattaa tulla aivan parhaaksi. Siis vaikka ei edes aikoisi kilpailla kenenkään kanssa. Huipulle kohoaminen saattaa olla odottamaton sivuvaikutus. Mutta kyllä se edellyttää, että harrastus on erityisen mieleinen. Ei siihen muuten voi paneutua ja uppoutua niin paljon. Kumminkin rakkaat harrastukset ovat tyypillisesti sellaisia, että ne vievät suuren osan ihmisen elämästä.
Nikolas Ojala
08.02.2023, 15.46
Tumman suklaanhan väitetään olevan luonnollinen verenpainelääke. Mitä tummempi, sen parempi.
Muuten söisin tummaa suklaata itsekin, ja aiemmin söinkin, mutta tässä muutama vuosi sitten äkkäsin suklaan ja migreenin yhteyden. Lopetin suklaan syömisen, pl. valkoinen suklaa. Migreenit melkeinpä hävisivät.
Toisinaan kyllä saatan jonkun suklaapalan syödä, jos tarjotaan. Mutta kyllä ajatus mahdollisesta migreenistä hillitsee.
Hartsa69
08.02.2023, 21.44
vain kuiva iho.
Sellainen voide kun "Jalkkis" oli todella toimivaa.
Ja myöskin O'Keeffes on toimiva
https://www.tokmanni.fi/jalkavoide-96-g-healthy-feet-5704947004385
tempokisu
08.02.2023, 22.25
Olen kyllä aika pitkälti samaa mieltä.
Esimerkiksi Warren Buffettia on monesti kehuttu parhaaksi sijoittajaksi. Mutta onko hän sitten paras siksi että olisi halunnut olla paras? Ei, vaan osakesijoittaminen on ollut hänen lempiharrastuksensa nuoresta iästä asti. Se vaan tuppaa menemään niin, että jos jotain asiaa tekee oikein mielellään, ja siihen uppoutuu joka päivä, siinä kehittyy ja sivuvaikutuksena siinä saattaa tulla aivan parhaaksi. Siis vaikka ei edes aikoisi kilpailla kenenkään kanssa. Huipulle kohoaminen saattaa olla odottamaton sivuvaikutus. Mutta kyllä se edellyttää, että harrastus on erityisen mieleinen. Ei siihen muuten voi paneutua ja uppoutua niin paljon. Kumminkin rakkaat harrastukset ovat tyypillisesti sellaisia, että ne vievät suuren osan ihmisen elämästä.
Joo tasan noin se on; itse inhoon kilpailua - mutta vastapainoksi haluan, tai olen halunnu, olla paras. Sitten jossain vaiheessa ei pärjää enää itselleen, eli se oli siinä.
Luontoharrastusten kanssa tätä kilpailutilannetta ei onneksi tule, kaikki tekeminen ja havainnointi on hienoa ja mukavaa, kun luonto voittaa aina.
Migreenistä. En ole kokenut yhteyttä mihinkään ruoka-aineeseen, enkä muuhunkaan tilanteeseen. Tumma suklaa on pahaa ja tuskin sillä on verenpainetta alentava vaikutus? , valkoisesta suklaasta taas tykkään liikaakin, pitää vaan olla ostamatta. Mutta töihin olen sippauksen varalta ostanu.
joo, olen katsellu tuota O´Keefers, tuntuu kumminkin että tassut tarvii kosteuttavaa voidetta ( hunaja-kuusenkerkkävoide, joka on myös miellyttävää käyttää)
edit. no voi elämä sentään, kun jostain asiasta on erityisen paljon kiinnostunu ....siitä oppii vaikka muuten englanninkielisten tietokirjoiten lukeminin olisi ihan mahdotonta. Lamprey-kirjallisuus kyllä menee, ja sitä jaksaa ponnistella että ymmärtää. Voi että kun tämä olisi ammatti.
> tarvii vaan löytää tasapaino, töitä on pakko tehdä mutta vapaa-ajalla voi harrastaa. Harrastuksiin olen kyllä panostanut niin paljon kun olen kyennyt, kaikki fillarit yms. ja sitten nuket. Luontoharrastuksiin käytetty aika ja vaiva on kaikki ollut miljoonakertaisesti sen arvoista.
--- Tumma suklaa on pahaa ja tuskin sillä on verenpainetta alentava vaikutus? --- On siitä tutkimuksia tehneet käsittääkseni useampia vuosien saatossa, ja enimmäkseen kyllä viittaavat verenpaineen laskuun ja muihinkin terveyshyötyihin (https://www.duodecimlehti.fi/duo10664). Mutta ei taida olla ihan lääkkeisiin verrattavissa, ja samat terveyshyödyt kyllä saanee muillakin ravintoaineilla, kukin makunsa mukaan.
IBD on ikävä seuralainen tällaiselle muutenkin laiskalle ja saamattomalle: lenkille lähtö on muutenkin hiukan työlästä ajoittain, ja se ei hirveästi motivoi jos vie mahaa kuralle heti alkumatkasta. Hyvä tekosyy siis olla lähtemättä...
tempokisu
09.02.2023, 21.05
^ masuvaivoja ollut anoreksian loppumisesta lähtein, tai siis anoreksia ne varmaan alunperin aiheutti eli siis että suolisto ei toimi. On niin paljon kammottavampaa kun ei toimi, ja suolistoleikkauksen jälkeen on sitten toiminut, ja olen iloinen siittä. Vaikka joutuukin melki joka lenkin aikana käymään jossain paikassa pusikossa...
Sekin on nyt että kun syön pienen aamupalan ja kerran päivässä se isomman aterian, ruoan pitää olla hyvää. Ei tarvi olla terveellistä, on voita, on majoneesiherkkua - mutta pääasiassa vihanneksia ja kalaa. Liian kauan oli ettei syö ollenkaan, sitten oli taloudellinen rajoite ja ostin vain halvinta, nyt ostan aterioille sitä mikä on maukkainta :)
Ilmeisesti sanoit, että monisairaiden vanhusten kuolinsyiden repostelu on yhdentekevää. Toinen asia oli se, että kolmen rokotuskerran jälkeen voi saada taudin oikein reippailla oireilla. Mainittujen siskon ja serkun iät 65 ja 72. Tämä on mielestäni huolestuttavaa. Itse olen tähän asti ymmärtänyt rokotesuojan toimivan niin, että tauti ei iske. Nyt sitten puhutaan vain vakavan muodon välttämisestä.
PS. Minäkin voisin mennä fillareiden merkkikeskusteluihin ilmoittamaan, että suurin osa tehtaista ei tee siihen konkeliin yhtäkään komponenttia itse, enintään maalauksen, joten herätys seurakuntalaiset ! Not this again.
Itsellä taasen sairastetun koronan jälkitautina tuli muutamaksi viikoksi veemäisen korkea leposyke ja muljahtelut. Työkaveri joutui käymään päivystyksen kautta beetasalpaajaa myös koronan vuoksi, kun leposyke paukutti 120. Kolme rokotetta otettuna, mutta edellisistä jo hieman aikaa, niin terävin kärki niistä jo syöty. Rokotetuilla sairastetusta koronasta on myös hieman hankala mennä sanomaan, kuinka pahat oireet olisivat olleet, jos niitä rokotteita ei olisi ottanut, koska täydellista vertailupohjaa ei voi olla olemassa. Itse tautina ei kausiflunssaa kummempaa, mutta jälkioireet huolestutti, onneksi syke palautunut normaaliksi ja muljahtelutkin jääneet pois.
m e r k s
15.02.2023, 00.24
Enteron viimeinen oirehan tosiaan on monesti että muutaman viinon päästä kynnet katkeaa ja alkaa irtoamaan. Mutta kukaan ei jumalauta kertonut että siinä voikin sitten kestää kuukausia.[emoji2959]
Enterorokko onkin niin vahvan muistijäljen (mahdollisesti) aiheuttava vaiva, että haluan palata siihen näin jälkilukijana. Itse sain sen joskus 4v sitten omien lapsien kautta - mutta kynsihankaluuksia kesti kolmisen vuotta - kynsien uudistumisen yhteydessä sain nimittäin kynsisienen kylkiäisenä, ja siitä eroon pääseminen otti aikansa. Kannattaa olla suoraan lääkäriin yhteydessä kun erinäisillä apteekin rohdoilla ei sitten ainakaan omalla kohdalla ollut toivottua lopputulosta.
Miten te olette pärjänneet refluksitaudin kanssa, kun harrastatte pyöräilyä? Olen monta vuotta ihmetellyt, että miksi vähänkään raskaampien fillarilenkkien jälkeen tulee todella huono olo, joka ei tahdo helpottaa. Tänä kesänä tajusin, että huono olo on närästystä -> vatsalaukun tähystykseen. Tähystyksessä ei mitään ihmeellistä löytynyt, vähän löysä portti ja ärtynyt vatsan yläosa. Nyt on menossa kuukauden Somac kuuri, painon pudotus ja ruokavalion muutos, mutta ainakaan vielä oireet eivät ole helpottaneet merkittävästi. Ajoin viime viikonloppuna fillarilenkin pyörällä jossa ajoasento oli käytännössä selkä suorana ja lenkki oli rauhallinen, se meni ihan ok. Seuraavan oman pyörän ajoasennon pitää olla korkea, mutta mistäpä sitä taas tietää, että mikä on riittävän korkea.
The flying Chocobo
22.08.2023, 15.25
Minä menin aikoinani lääkäriin kun rintakehässä oli kovasti kipuja. Tutkittiin että pumppu on kunnossa ja sain närästyslääkkeitä niin helpotti. Lääkäri epäili jonkinasteista refluksityyppistä vaivaa. Ei tutkittu tarkemmin. Mutta närästystä on yhä aika ajoin, etenkin aamuöisin kun nukkuu ja jos on syönyt raskaasti myöhään illalla. Ajaessa tai heti lenkin jälkeen ei ole närästystä. Mutta joskus etenkin pitkillä matkoilla tulee huonoa oloa vastaan joka ei varsinaisesti närästystä ole mutta ikävää oloa vatsassa. Minua on auttanut: ei urheilujuomia yli 4h lenkeillä (siis lähes koskaan, koska alle 3h lenkit ei tarvi kuin vettä) vaan vettä. Energia mieluiten kiinteänä - jostain syystä sokerilimu toimii eikä aiheuta oireita. Yleisesti sokerin välttäminen (mutustelen mielelläni vihiksiä ajaessani). Suolatasapainosta huolehtiminen, useamman kerran olen vatsakivut taittanut ottamalla ihan pelkkää suolaa + nestettä. Voisi toimia suolan lisääminen juomaankin, mutta en tykkää juoda suolaista. uskoisin että nestetasapaino ja nesteen imeytyminen vaikuttaa. Vaikuttaisi siltä että kokeilemalla se tasapaino pitää hakea.
Lisäksi mulla on taipumusta ärtyvään suoleen, mutta siihen kaikkinainen liikunta (etenkin kunnon tehoilla lyhempi, alle 2h, lenkki) vain auttaa.
Eli kannattaa kokeilla mikä tuottaa vähiten tuskaa tai tuntuu toimivan ja toistaa ihmiskoe useamman kerran. Vatsavaivat on aika ikäviä, se kyllä täytyy sanoa.
Tsemppiä!
^^Esomepratsol ja pientä ruokavalion rukkausta. Sitrukset, suklaa,chilit, sihijuomat ja viinakset vähemmälle. Noilla pystyin aikanaan vetämään ongelmitta puolentoista tunnin uintilenkkejä (käytännössä makuulla siis). Vähän ennen lenkin alkua kaurakeksi (eloveena) auttoi myös, kauran kuidut sitoo.
Itselläni on kyllä mennyt pyöräilyn suhteen jo toinen kesä ihan penkin alle ja tässä tapauksessa ei valitettavasti pyöräilypenkin alle. Epäilen häikkää kilpirauhasessa, mutta kun nainen on verikokeiden mukaan terve, vaikka vointi on jotain aivan muuta, niin yritä siinä nyt sitten vakuuttaa lääketieteen ammattilaisia.
Jaksan ajaa maksimissaan 40 km kevyen lenkin ja sitten on kehon oma akku aivan tyhjä ja usein saan lepäillä pari päivää, että saan uudestaan voimia. Joskus olen niin väsynyt, että voisin melkein tipahtaa siltä istumalta ja saan kamppailla pysyäkseni hereillä. Tällä hetkellä pitää vielä kaksi kuukautta sinnitellä ennen seuraavaa labraa, kun olen seurannassa. Vaikka kilpirauhasarvot ovatkin viitearvojen sisällä, mutta suunta on niistä ulos, niin vointi on karmea. Löysin vanhat labrat kolmen vuoden takaa, kun ajoin ekat 120 km maantielenkkini ja vielä hyvällä keskinopeudella ja pudotus on kyllä ollut siitä kesästä iso. Haluaisin vain elämäni takaisin.
Ohiampuja
28.08.2023, 19.40
No voi harmi, ikävä kuulla. Toivotaan että syy & korjausliike löytyy.
Tässä vaiheessa olen valmis ottamaan jo minkä tahansa diagnoosin, että olisi edes jokin ajatus ongelman syystä ja sen ratkaisusta. Lääkäri vaikutti kyllä fiksulta ja mukavalta sekä kuunteli huolella, kun vaihdoin turhasta työterveydestä julkiseen. Siskolla ja tädilla on myös kilpirauhasongelmia, joten sukuvika.
Vähän olen kyllä alkanut jo funtsia, että kun olo selkeästi paranee olemalla viikkoja pois töistä kuten kävi viime kesänäkin, että olisiko siellä toimistolla homeongelma.
Millaiset kilppariarvot sinulla on tällä hetkellä? Omiani olen yrittänyt saada lääkityksellä kohdilleen viimeiset kymmenen vuotta, enemmän tai vähemmän huonolla menestyksellä. Kilpirauhasen ja koko elimistön toimintaan vaikuttaa tietysti stressi ja varmasti myös sisäilmaongelmat.
Millaiset kilppariarvot sinulla on tällä hetkellä? Omiani olen yrittänyt saada lääkityksellä kohdilleen viimeiset kymmenen vuotta, enemmän tai vähemmän huonolla menestyksellä. Kilpirauhasen ja koko elimistön toimintaan vaikuttaa tietysti stressi ja varmasti myös sisäilmaongelmat.
T4v 14.4. ja TSH 2.8. Vuonna 2020 TSH oli 1.93 ja T4v 13.7.
Seuraavalla kerralla lokakuussa käsittääkseni mitataan myös TPOab, sillä siskolla on Hashimoton tyreoidiitti. Olen myös huomannut, etten pysty juurikaan koskemaan kilpirauhaseen oikealta puolelta, se vain aiheuttaa hengenahdistusta. En usko, että se on sattumaa, että terveyteni on ollut laskusuuntainen viimeiset neljä vuotta mitä firmassa ja siellä toimistolla olen ollut. Toki elämässä on ollut murhetta ja stressiä, ja nyt ahdistaa ajatus paluusta sinne tunkkaiseen paikkaan ensi viikolla. Vähän täytyy miettiä voisinko siirtää työpisteeni edes toiseen kerrokseen ja kokeilla onko sillä merkitystä.
tempokisu
31.08.2023, 23.03
Itselläni on kyllä mennyt pyöräilyn suhteen jo toinen kesä ihan penkin alle ja tässä tapauksessa ei valitettavasti pyöräilypenkin alle. Epäilen häikkää kilpirauhasessa, mutta kun nainen on verikokeiden mukaan terve, vaikka vointi on jotain aivan muuta, niin yritä siinä nyt sitten vakuuttaa lääketieteen ammattilaisia.
Jaksan ajaa maksimissaan 40 km kevyen lenkin ja sitten on kehon oma akku aivan tyhjä ja usein saan lepäillä pari päivää, että saan uudestaan voimia. Joskus olen niin väsynyt, että voisin melkein tipahtaa siltä istumalta ja saan kamppailla pysyäkseni hereillä. Tällä hetkellä pitää vielä kaksi kuukautta sinnitellä ennen seuraavaa labraa, kun olen seurannassa. Vaikka kilpirauhasarvot ovatkin viitearvojen sisällä, mutta suunta on niistä ulos, niin vointi on karmea. Löysin vanhat labrat kolmen vuoden takaa, kun ajoin ekat 120 km maantielenkkini ja vielä hyvällä keskinopeudella ja pudotus on kyllä ollut siitä kesästä iso. Haluaisin vain elämäni takaisin.
Ikävä kuulla, tsemiä. Itselläni käynyt että "paperilla potilas hyvässä kunnossa" - tein kuolemaa.
Olisiko mahdollista lääkekokeilu, ei se nyt mitenkään vaarallista ole kokeilla kilpirauhaslääkettä. Yksityinen taho voisi tähän suostua, terveyskeskus tuskin...
Ikävä kuulla, tsemiä. Itselläni käynyt että "paperilla potilas hyvässä kunnossa" - tein kuolemaa.
Olisiko mahdollista lääkekokeilu, ei se nyt mitenkään vaarallista ole kokeilla kilpirauhaslääkettä. Yksityinen taho voisi tähän suostua, terveyskeskus tuskin...
Lääkekokeilua yksi kaverikin ehdotti kokemuksesta. Saa nähdä, täytyy lokakuulle odotella jatkoa. Sovin jo työpaikan kanssa, että ensiviikolla kun palaan lomilta siirrän työpisteeni toiseen kerrokseen ja kokeilen auttaako se oireisiini ja vointiin. Aika paljon oireet kilpirauhasen ja homealtistuksen kanssa menevät päällekkäin ja home voi laukaistakin myös kuulemma kilpirauhasvaivoja.
The flying Chocobo
01.09.2023, 15.18
^tsemppiä ja jaksamista täältä. Kun syytä selvitetään ja vastausta ei tahdo löytyä, niin tunnitkin on pitkiä, saati päivät. Kokemusta on. Toivotaan että syy selviää ja ennen kaikkea myös lääke, jolla tilanne korjautuu ja elämä palaa. Älä anna periksi.
^tsemppiä ja jaksamista täältä. Kun syytä selvitetään ja vastausta ei tahdo löytyä, niin tunnitkin on pitkiä, saati päivät. Kokemusta on. Toivotaan että syy selviää ja ennen kaikkea myös lääke, jolla tilanne korjautuu ja elämä palaa. Älä anna periksi.
Kiitos! Sain siirrettyä työpisteeni toiseen kerrokseen, mutta kun viereisessä huoneessa on jotain ikivanhoja pöliseviä asbestilevyjä, niin onko se sitten parempi. :D Mutta kun kävin toimistolla kokoustamassa, niin sain päänsärkyä ja silmiin sattui. Pitkän aikavälin suunnitelma onkin hankkia lisää koulutusta, parempi duuni ja 100% etätyösopimus. Alan olla jo kypsä siihen, että elämä menee hukkaan huonoissa työympäristöissä.
Sain siirrettyä työpisteeni toiseen kerrokseen, mutta kun viereisessä huoneessa on jotain ikivanhoja pöliseviä asbestilevyjä, niin onko se sitten parempi. :D
Äkkiä pois tuolta asbestialueelta. Omalla kohdalla onni, että asbesti poistui käytöstä, kun aloittelin työuraani 1970-luvun loppupuolella.
80 vuotta sitten asbesti näytti olevan käytössä mitä erilaisemmissa kohteissa.
https://www.youtube.com/watch?v=tC8L8ooBSgQ&ab_channel=BritishPath%C3%A9
Asbesti ei pelkällä olemassaolollaan aiheuta terveysvaaraa. Haitta syntyy asbestipölystä jota joutuu hengitysilmaan kun asbestia sisältäviä materiaaleja käsitellään (nykyisin useimmiten purkutöissä). Stabiili rakenne, vaikka sisältäisikin asbestia, on turvallinen. Nykytietämyksen mukaan.
Ohiampuja
11.09.2023, 21.04
Just noin. Jos pinnat on ehjät ja tiiviit, eikä sitä mennä käpälöimään niin ei se sieltä hengitysilmaan nouse.
En tiedä ovatko ne oikeasti asbestia sisältäviä, jotain todella vanhaa ja murenevaa lasivillalevyä. Entistä työkaveriani lainatakseni: Tulisi lottovoitto ja tappaisi työn tekemisen ilon.
... jotain todella vanhaa ja murenevaa lasivillalevyä.
Eivät ole mitään terveyttä edistäviä materiaaleja nuokaan.
Eivät ole mitään terveyttä edistäviä materiaaleja nuokaan.
Eivät olekaan. En ole aiemmin edes nähnyt niin murenevia ja pölyäviä villoja. Tänään v*tutti hetken jo niin monta asiaa töissä, että olisin irtisanoutunut siltä istumalta, jos olisi taloudellisesti mahdollista.
Eihän tollasta edes kannata miettiä jossei työpaikka laita rikkaa ristiin. Uutta työmaata vaan putkeen taikka sitten kovempi tie eli työsuojelupiiri kehiin. Muitakin teitä löytyy mutta ovat jokseenkin byrokratian alaisia mutta ennen pitkään toimivia.
Epätodennäköistä on löytää uutta työtä tältä seudulta, mutta alan hiljalleen katsella etätyömahdollisuuksia. Markkinointiala on vain jo aika kilpailtu, mutta mietin myös lisäopintoja tietojenkäsittelyn puolelta.
Lähestyvä lama tosin saattaa ratkaista monta asiaa haluamattanikin. Työ itsessään ei ole kamalaa, mutta olosuhteissa olisi parantamisen varaa kyllä.
tchegge_
02.01.2024, 22.04
Mites nopeaan veriarvot alkaa palautua?
Marraskuussa koronan jälkeen tuntui että ei vaan kulje ja sama meno jatkunut koko Joulukuun.
Vihdoin tässä sain aikaiseksi löytyä lääkärissä niin veriarvot aika huonot. Mm. hemoglobiini alle 90. Sain sitten lisärautakuurin jatketaan selvittelyä onko antibooteista sivuoireista johtuvaa vai jotain muuta.
Sent from my CPH2399 using Tapatalk
usko juntunen
01.08.2025, 21.31
Viime kevät talvella jouduin terveystarkastuksessa tarkkailuluokalle kohonneiden kolesteriarvojen vuoksi. Maaliskuun alussa oli kokonaislukema 6.3
Hoitohenkilö kysyi, haluatko aloittaa lääkityksen vai kokeillaanko ensin ruokavalion muutosta? Kyllä en tykkää lääkkeistä joten otin jälkimmäisen vaihtoehdon.
Se hoito tepsi. Välitarkastus 3kk jälkeen 5.5 ja nyt n. 1/2 v kuluttua 4.9 Ei paha.
Samalla kehottivat seuraamaan verenpaineita. Kotona sattui olemaan mittari niin siitäpä viimeinen tulos.
Aamulla n. 3h maastopyörälenkki
-yläpaine 117
-alapaine 76
-leposyke 48
Elämän laatuun tahi elopainoon tuolla ruokavalion muutoksella ei ole ollut mitään vaikutusta. Samat lukemat 68-70kg työterveys tarkastuksissa viimeiset 40v.
Kotona en ole vaakaa rasittanut muulloin kuin nyt tämän rojektin jälkipuoliskolla. Ja suksikaupassa pakottavat puntariin.
Hienoa, että ukko kunnossa [emoji1303]
Hoitohenkilö kysyi, haluatko aloittaa lääkityksen vai kokeillaanko ensin ruokavalion muutosta? Kyllä en tykkää lääkkeistä joten otin jälkimmäisen vaihtoehdon.
Se hoito tepsi. Välitarkastus 3kk jälkeen 5.5 ja nyt n. 1/2 v kuluttua 4.9 Ei paha.
Statiineista on muutakin hyötyä kuin kolesterolin saaminen alas. Toki epäterveellistä ruokavaliota ei kannata yritää statiineilla korjata, vaan ensin ruokavalio ja sitten vielä statiinit, jos on tarve.
https://www.is.fi/terveys/art-2000011169649.html
kmruuska
02.08.2025, 11.14
Viime kevät talvella jouduin terveystarkastuksessa tarkkailuluokalle kohonneiden kolesteriarvojen vuoksi. Maaliskuun alussa oli kokonaislukema 6.3
Hieno homma. Viitsitkö kertoa mitkä oli isoimmat muutokset ruokavaliossa?
usko juntunen
02.08.2025, 13.54
Hieno homma. Viitsitkö kertoa mitkä oli isoimmat muutokset ruokavaliossa?
Varmaankin suurin vaikutus lienee kovien rasvojen korvaaminen kasvispohjaisilla.
-Voimariini/voi korvattu kasvispohjaisella ProActiv levitteellä.
-Juustojen kanssa sama juttu. Kasviöljy Oltermanni on suosikki. Kaiken lisäksi maku ok.
-Leivän päälle laitettiiin ennen kaikenlaisia kinkkuleikkeitä. Nyt kanaleike taitaa olla ykkönen.
-Kahvikerma vaihtui kauramaitoon. Se epäilytti eniten, koska kevytmaito -puhumaattakaan rasvattomasta maidosta- pilasi kahvin. Musta kahvi ei uponnut. Tämä on tietysti makuasia.
-Nauta jauheliihaa menee vielä jonkun verran, mutta kanan/kalan osuus on kasvanut.
-Kananmuniahan parjataan kolesterolin lähteeksi, mutta niitä menee entiseen malliin.
Paistamiseen menee vielä hieman voita ja kesällä retkieväsvoileipien välissä on hieman metwurstia säilyvyyden takia.
Olin kyllä kovin epäileväinen ruokavalion muutosten vaikutukseen. Niin ovat kuulemma muutkin setämiehet. Tämän sanoi labratuloksia katsellut sairaanhoitaja, kun muutosta ääneen ihmettelin.
Marsusram
02.08.2025, 15.04
Kolesterolista puhuttaessa sivuutetaan usein kehon itse tuottama kolesteroli ja puhutaan vain ravinnosta saatavasta. Tuon itse tuotetun kolesterolin LDL/HDL -jakauma kiinnostaisi tietää. Vai riippuuko sekin ravinnosta ja lääkityksestä?
AI: "Määrät vaihtelevat, mutta yleisesti ottaen suurin osa maksassa tuotetusta kolesterolista on LDL-muodossa"
Jotenkin päättelisin että ulkoinen HDL -kolesterolin saanti voi vähentää itse tuotettua ja siten muuttaa osuuksia verenkierrossa.
Yleensä kehon säätelymekanismit pyrkivät tuottamaan tarpeellista ainetta lisää vain jos siitä on puutetta eli tässä tapauksessa ulkoisen rasvan saanti vähäistä.
Sivustakatsoja
02.08.2025, 20.19
Mulla oli viimeksi kun mitattiin kokonaiskolesteroli 6.0, pahaa 3.5 ja hyvää 1.8, trigly 1.1 -sanoin lääkärille että viittaan kintaalla lääkkeille. Jätin tosin joitain kovan rasvan lähteitä pois ja vaihdoin leivän päälle levitteeksi Oivariini pehmeät rasvat.
Mulla tuntuisi seuraavan huono kolesteroli aika tarkkaan syömisiä. Hyvä on tainnut aina olla tota tasoa.
Verikokeessa oli myös jotkut uudemmat lipoproteiinit: LipoB 1.0/ LipoA1 1.7 /joiden suhde 0.60. Vähän koitin tentata työterevyslääkäriltä, mutta en saanut mitään irti.
Sitä oon miettinyt miten paljon tuollainen puolikas suklaalevy ja keksipaketti päivässä vaikuttaa kun onhan niissäkin rasvaa
Fillarijeti
03.08.2025, 07.23
Verikokeessa oli myös jotkut uudemmat lipoproteiinit: LipoB 1.0/ LipoA1 1.7 /joiden suhde 0.60. Vähän koitin tentata työterevyslääkäriltä, mutta en saanut mitään irti.
Kirjallisuuden mukaan ApoA1=1,7 on ihanteellinen, mutta ApoB=1,0 on hieman koholla. ApoB/ApoA1 tulisi olla mieluiten miehillä alle 0,77 ja naisilla alle 0,63, joten se on OK. Varttitutkimuksen perusteella en tee laajempia johtopäätöksiä.
- ApoB on siis valtimotautia kohottava markkeri. Sitä kohottavat tekijät ovat sydäntautiriskiä lisääviä ja alentavat hyödyllisiä.
- ApoA1 on markkeri, joka ennustaa sydäntapauksia ja kokonaiskuolleisuutta hyvin erityisesti ikäihmisillä. ApoA1 ei saisi olla matala.
- ApoB/ApoA1-suhde on kaikista tärkein markkeri, koska se ennustaa yleensä sydäntapauksia tarkemmin kuin ApoB tai ApoA1 yksin.
https://suomenterveysravinto.fi/blogi/apob-ja-apoa1-ja-niiden-parantaminen/
https://diagnostiikka.hus.fi/tutkimus?id=20526
Sitä oon miettinyt miten paljon tuollainen puolikas suklaalevy ja keksipaketti päivässä vaikuttaa kun onhan niissäkin rasvaa
Juu suklaankaan rasva ei toivottavaa taida olla. Semmoisen käsityksen olen saanut, että tummassa suklaassa rasvan osuus on sen verran pieni, että suklaan hyödyt saattavat olla haittoja suuremmat. mikä se raja-% sitten on jäi vielä arvoitukseksi.
-Voimariini/voi korvattu kasvispohjaisella ProActiv levitteellä.
-Juustojen kanssa sama juttu. Kasviöljy Oltermanni on suosikki. Kaiken lisäksi maku ok.
-Leivän päälle laitettiiin ennen kaikenlaisia kinkkuleikkeitä. Nyt kanaleike taitaa olla ykkönen.
-Kahvikerma vaihtui kauramaitoon. Se epäilytti eniten, koska kevytmaito -puhumaattakaan rasvattomasta maidosta- pilasi kahvin. Musta kahvi ei uponnut. Tämä on tietysti makuasia.
-Nauta jauheliihaa menee vielä jonkun verran, mutta kanan/kalan osuus on kasvanut.
-Kananmuniahan parjataan kolesterolin lähteeksi, mutta niitä menee entiseen malliin.
Paistamiseen menee vielä hieman voita
Pääosin samaa olen noudattanut, mutta tuosta kasviöljy-oltermannista en oppinut pitämään. Sen sijalla nykyisin on 5% Kadett-juusto. Ja lisänä vielä että kolmisen vuotta sitten vaihdoin oluet 0,0%:iin, kulutus ei mitenkään suurta ollut, eikä ole vieläkään, luokkaa sixpack/kk, mutta lisänä sekin rikka rokassa.
Entinen työnantaja tarjosi viiden vuoden välein laajan terveystarkastuksen verikokeineen, silloin havahduin että kolesterolit ja rasvat on ylärajoilla, vaikka vielä sallituilla alueilla. Nykyisen työnantajan malli on nettikysely parin vuoden välein, joten pitäisi maksaa seurannat omasta pussista.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.