PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kiekot Graveliin



petev
05.06.2022, 22.14
No niin nyt olis tarkoitus hankkia kiekot graveliin, budjetti max. tonni. Hookles vai ei ? Mitä muuta olis hyvä ottaa huomioon, kuski on vähän raskaampi eli about 95kg, joten sekin jo alkaa olla joidenkin vanteiden yläpäässä.

Ehdokkaita olis ainakin seuraavat:

Zipp 303s
https://www.sram.com/en/zipp/models/wh-303-stld-a1

Hunt x-wide tästä hookless
https://eu.huntbikewheels.com/products/hunt-35-carbon-gravel-disc-x-wide-hookless-wheelset

ja normi
https://eu.huntbikewheels.com/products/hunt-carbon-gravel-disc-x-wide-wheelset

Scribe, näitä joutuis odottamaan vähän kauemmin
https://scribecycling.eu/products/gravel-wide-plus-plus-700-cd-carbon-wheelset?locale=en

Nämä on kaikki satasen sisällä hinnaltaan eli 900-1000€.

paaton
05.06.2022, 22.42
Ei tuossa hintaluokassa ole oikeasti vaihtoehtoja zipeille, jos ei ole valmis tilaamaan esimerkiksi täältä kiinankuitua https://www.lightbicycle.com/

Erona näkisin zippien laadukkaan merkin ja ehkä luotettavammat kehät vs LB:n dt350 navat, jotka saa samaan hintaan.
LB:n kiekot ovat myös tosi hyvin muokattavissa just sellaisiksi kuin ne haluat.

Huntit lasken samaan kiinankuitu kategoriaan, eli tuossa tapauksessa et saa edes niitä kunnon napoja.

Molemmista, Lightbicycleistä sekä zipeistä, on tutuilla kokemuksia. Ei ongelmia kummassakaan. Zippien navatkin ovat toimineet oikein hienosti. Itse ehkä kallistuisin zippien kannalle.

JKO17
05.06.2022, 22.45
Mantel.com

303S:t shimanon ja sramin vapareilla 849 eur, summer holiday deal, molempia 5 paria jäljellä


https://www.mantel.com/fi/zipp-303-s-tubeless-disc-brake-road-bike-wheels

petev
05.06.2022, 23.04
Mantel.com

303S:t shimanon ja sramin vapareilla 849 eur, summer holiday deal, molempia 5 paria jäljellä


https://www.mantel.com/fi/zipp-303-s-tubeless-disc-brake-road-bike-wheels

No olis hinta kohillaan kyllä Zipeillä ja näyttäis olevan Getavaytkin jossain halvennuksessa

ViP
06.06.2022, 12.38
Zippeille suositus myös täältä. Tuohon 800-900€ haarukkaan on vaikeaa löytää merkittävästi parempia edes kiinasta. Lisäksi helppo myydä eteenpäin, jos tulee tarvetta.

Rawjunk
06.06.2022, 13.34
Mulla on Lightbicyclen WR45:t DT350 navoilla mihin ollut erittäin tyytyväinen, mutta ostaisin nyt varmaan nuo Zippit. Lähinnä toimitusajan ja hyvän takuukokemuksen takia.

Nämäkin saattaisi toimia gravelissa: https://www.mantel.com/en/bontrager-aeolus-pro-51-disc-tlr#specifications

JKO17
06.06.2022, 15.10
Onko tuollaisista kokemusta, Bontragerin Aeolus Pro 3V.
1.126 eur

Kapeampaa maantieversiota olen kuullut kehuttavan
https://www.mantel.com/fi/bontrager-aeolus-pro-3v-tlr-disc-gravel-wheels&spec[]=17111

moukari
06.06.2022, 15.35
Onko tuollaisista kokemusta, Bontragerin Aeolus Pro 3V.
1.126 eur

Kapeampaa maantieversiota olen kuullut kehuttavan
https://www.mantel.com/fi/bontrager-aeolus-pro-3v-tlr-disc-gravel-wheels&spec[]=17111

Ilmeisesti noiden kiekkojen navoissa on DT:n rojut sisällä, joten pitäisi sikäli olla ihan ok. Mieluummin kuitenkin Zipp parisataa halvemmalla. Bontragerit ovat ainakin omasta mielestäni yleisesti ottaen vähän ylihintaisia, omakohtaista kokemusta tosin aika harvasta tuotteesta kyseiseltä merkiltä.

JKO17
06.06.2022, 15.52
Juu, taitaa olla 350:t. Olin itse asiassa katselemassa tonnin hintaluokan kiekkoja maantiepyörään, ja vastaan tuli mantelilta mm. 37 ja 51 bontragerit, zipp 303S:t sekä shimanon ultegra C50:t.
Zippit lyövät hinnalla päin ja sellainen vaikutelma että muiden merkkien myyntihinnat tuossa hintaluokassa laskeneet. Graveliin Bontragerilla nuo Pro 37V minusta ihan ok hinnoiteltu, sitten kun mennään RSL:ään, painoa 200 g vähemmän ja dt swiss 240 sisukset niin hinta onkin 2400 eur

Jukka4130
10.06.2022, 17.20
Tuore custom-kiekkopari maantielle, joka taipuu myös gravel-hommiin.

4130.fi – Onyx Vesper Centerlock / DT Swiss RR 421 (https://www.4130.fi/onyx-vesper-navat-ja-dt-swiss-rr421-db-vanteet/)

https://www.4130.fi/wp-content/uploads/2022/06/DSC_0874-2000x1200.jpg

SamiMerilohi
03.07.2022, 17.54
Lainaan vähän tätä lankaa: uudet kiekot etsinnässä graveliin ja budjetiksi ajattelin n. 600 €. On tuohon mahdollista laittaa hieman lisää jos sillä saa jotain merkittävästi parempaa, mutta esim. nuo kehutut Zippit alkavat olla turhan kalliit.

Tavoitespeksit:
- läpiakselit
- centerlock-jarrulevyt
- alle 1700 g
- helppo tubeless

Näillä spekseillä kiinnostusta herättää Mavic Allroad SL. Nämä on aika kevyet ja arvosteluissa kehutut. Plussana tubeless ilman vanneteippiä. Laitanko tilaukseen vai kannattaako katsoa muitakin vaihtoehtoja? Järkeviä kuitukiekkoja ei taida tällä budjetilla saada.

nure
03.07.2022, 18.51
^Joskus miettii että miten maantiekiekot, esim. Mavic Krysium Carbonit eroaa noista? Vanteen sisäleveys millillä oli ainoa mitä itse keksin?

SamiMerilohi
03.07.2022, 20.10
^Joskus miettii että miten maantiekiekot, esim. Mavic Krysium Carbonit eroaa noista? Vanteen sisäleveys millillä oli ainoa mitä itse keksin?

Luulisin että tuo on se keskeinen ero, kun ei gravel- ja maantiekiekoissa ole painossakaan mitään valtavia eroja. Eli tuskin gravel-kiekot on mitenkään hirveästi järeämmät.

nure
03.07.2022, 20.39
^Ei ihan noin edullisesti mutta Fillaritorille on yhdet ehdot täyttävät Krysiumit kaupan.

Kuminauha
04.07.2022, 13.08
Myös DT swiss PR/ER1600 mahtuisi hyvin budjettiin. Ainakin omassa gravelissa on ER:t kestäny hyvin, myös aikamoisia mörripolkuja.

erkkk
04.07.2022, 15.50
Lainaan vähän tätä lankaa: uudet kiekot etsinnässä graveliin ja budjetiksi ajattelin n. 600 €. On tuohon mahdollista laittaa hieman lisää jos sillä saa jotain merkittävästi parempaa, mutta esim. nuo kehutut Zippit alkavat olla turhan kalliit.

Tavoitespeksit:
- läpiakselit
- centerlock-jarrulevyt
- alle 1700 g
- helppo tubeless

Näillä spekseillä kiinnostusta herättää Mavic Allroad SL. Nämä on aika kevyet ja arvosteluissa kehutut. Plussana tubeless ilman vanneteippiä. Laitanko tilaukseen vai kannattaako katsoa muitakin vaihtoehtoja? Järkeviä kuitukiekkoja ei taida tällä budjetilla saada.
Katsoisin esmes fitwheels.eu vaihtoehtoja. Polskeilta pitäis löytyä joku noin 1500+g setti swissin rachetilla tohon hintaluokkaan. Omat kokemukset mavicista on sellaiset etten kyseisen lafkan kiekkoja laittais minkään härvelin alle. Olisko mulla viis vai kuus murtunutta vannetta, murtunut napa ja vinkuvia vapareita. Yhden tutun XC-kiekkoakin saa jatkuvasti olla pinnailemassa. Mut ihan vapaasti jos Mavic kiinnostaa.

Kuitusettiä ei tohon rahaan saa järkevillä navoilla. Jos joku muutaman kympin novatec-seikkailu napostelee, niin sit kyllä onnistuu. Mut noi rankaisee sit jossain vaiheessa, silloin ei yleensä olla kotona ja vettäkin sataa.

Föhn
04.07.2022, 17.20
Suosittelisin näitä jos vain sisäleveys on riittävä.
https://www.bike24.com/p2293678.html?source=SRP&indexName=production_SEARCH_INDEX_EN&objectId=DTS393495&queryId=101bb28e2430b2785dd39c9bdafb0bc2&userToken=anonymized
240 napa, rätsetin voi päivittää halutessaan. Painokin hyvällä tolalla. Helppo purkaa ja huoltaa. Varaosaa, pinnaa ja palikkaa löytyy aika hyvästi eikä ihan niin hinnakiroissakaan ole. Omistan itse pari settiä ja melko kidutusta ovat saaneet. Ja tuskin tuo tenavakaan ole niitä säälinyt. Tubelessoiminen helppoa ainakin niillä rengasseteillä mitä olen niihin laittanut. Tietty mitä kapeampaan renkaaseen mennään, voi joutua äheltämään jonkun verran pidempään.

Föhn
04.07.2022, 17.23
Vähä leveäpänä ja halvempana voisi tämän olla aika passeli myös.
https://www.bike24.com/p2293863.html?source=SRP&indexName=production_SEARCH_INDEX_EN&objectId=DTS393680&queryId=7cf313e6e95e3a68a2fea044dd945006&userToken=anonymized

SamiMerilohi
04.07.2022, 18.06
Juu, nuo 1400-sarjan DT Swissit ovat myös yksi vaihtoehto mitä olen katsonut. Onkohan noissa vanteissa hitsattu sauma vai pinniliitos? En tuota tietoa löytänyt netistä, mutta osaatko Föhn sanoa jos sulla nuo on?

Föhn
04.07.2022, 18.22
Enpä ole mokomaa edes ajatellut. Kyllä veikkaisin ihan hitsiliitosta. Tai jotain muuta liitospatenttia. Tai joku muu spesiaaliväköstys. Ulkoa katsomalla ei ainakaan selviä. Tuossa on joku pirun kestävä pinnoituskaiken lisäksi mikä saattaa kätkeä sen seikan miten kiekko on pyöreytensä saanut.

SamiMerilohi
04.07.2022, 18.25
Enpä ole mokomaa edes ajatellut. Kyllä veikkaisin ihan hitsiliitosta. Tai jotain muuta liitospatenttia. Tai joku muu spesiaaliväköstys. Ulkoa katsomalla ei ainakaan selviä. Tuossa on joku pirun kestävä pinnoituskaiken lisäksi mikä saattaa kätkeä sen seikan miten kiekko on pyöreytensä saanut.

Ainakin omissa nykyisissä pinniliitoksella olevissa DT Swissin halppiksissa on ihan näkyvä sauma venttiilistä vastakkaisella puolella kehää. Josta tietenkin tihkuu hieman litkua läpi, jonka takia haluaisinkin tätä rakennetta välttää. :)

Olettaisin, että tuon hintaisissa on hitsattu, mutta jännä ettei DT Swiss ilmoita asiaa.

Edit. Pienellä googletuksella löysin juttuja, että sekä 1600- että 1400-sarjassa olisi hitsattu kehä. Pitäisiköhän laittaa nuo CR 1400:t tilaukseen...

Föhn
04.07.2022, 18.52
Mä laittaisin. Vähän leveämpi kehä sorarengastusta varten. Painokaan mitenkään julma ja nuo edellä mainitut hyveet vielä päälle. Pakettiin kuuluu vieläpä XDR napa päätytulppineen joten pakka kuin pakka menee.

Genesis
04.07.2022, 19.19
Mulla on tällaiset alu kiekot gravelissa ja ovat olleet ihan hyvät. Yksi miinus Äänekkäästä vapaarattaasta, jonka tosin sai kohtuu hiljaiseksi rasvaamalla valmistajan ohjeiden mukaisesti.

https://scribecycling.eu/products/gravel-wide-plus-plus-700c-alloy-wheelset?locale=en

https://off.road.cc/content/review/wheels/scribe-gravel-wide-disc-wheelset-review-7385

F. Kotlerburg
04.07.2022, 20.08
Mulla on ollut jo tovin NoTubes Crest MK3 kehien ja DT350 napojen ympärille Actionsportsin kasaamat kiekot gravelissa. Huoletta on pudoteltu menemään ilman ongelmia, vaikka erään foorumiasiantuntijan mukaan noiden piti mennä heti paskaksi. Pitäisi saada alle 600 eurolla helposti.

nure
05.07.2022, 02.11
Mikä v...un pinniliitos?

Kuminauha
05.07.2022, 06.40
Tarkoittaa varmaan muhviliitosta....eli sleeve joint

Firlefanz
05.07.2022, 07.53
"Pinned joint", "pinned rim", "pinned rim joint" hakukoneeseen ja heti! (Niin tein minäkin...)

Mutta taisi olla vain termin tökerö ja kelvoton suomennos, joka aiheutti nuren tuohtumuksen?

SamiMerilohi
05.07.2022, 10.22
Joo sleeved tai pinned, nämä mitä halvoissa vanteissa käytetään. En minä tiedä mitä ne ovat suomeksi niin arvasin. :D

Jukka4130
05.07.2022, 16.11
Liittyykö vanteen sauman liitostapa potentiaaliin saada mahdollisimman pyöreä vanne ja siten tasajännitykseen kasattu kiekko? Vai onko takana jokin muu seikka, miksi liitostapa on merkityksellinen seikka?

paaton
05.07.2022, 16.48
Varmaan just jännitykseen, sen pysymiseen ja tuohon ongelmaan tubeless teipin kanssa. Litku vuotaa siis saumasta jos teippiä ei ole vedetty huolella riittäävän ylös.

Taitaa nuo laadukkaammat dt:n kehät olla myös erillaista alumiinia. Mulla on xr1501 maastokiekot ja onhan ne kevyet ja kestävät halvempiin dt kehiin verrattuna.

Onko tämä CR 1400 DICUT db 25 setti 22mm sisäleveydellä? Jos on, niin tuohan riittää jo ihan hyvin gravelliin.

Taitavat olla sillä uudemmalla dt:n vaparilla, mutta takuuhan niissä on, eikä vapari joudu gravellissa yhtä lujille mitä maastossa.

stenu
05.07.2022, 19.16
Mun DT ER 1400 Dicut -kokemuksella kasaisin tai kasauttaisin ennemmin vaikkapa juurikin 350-navoille ohuilla pinnoilla jotkut matalat ja keveät mtb-vanteet 28-reikäisinä, esim. XR 361:t, XR 391:t tai Kotlerin mainitsemat Stanit (jos niitten denttaaminen ei pelota) ja nauttisin mukavammasta menosta mahdollisen, mutta marginaalisen aerotappion kustannuksella.

K.Kuronen
05.07.2022, 19.38
Mikä v...un pinniliitos?

Hyvä suomennoshan tuo on: pinniliitos, pinniliitokseen, pinniliitoksesta...

Pinni: sellainen ohut, tappia ohuempi, esim. pinninaula.

Ja holkkiliitos.

Jukka4130
06.07.2022, 23.42
Varmaan just jännitykseen, sen pysymiseen ja tuohon ongelmaan tubeless teipin kanssa. Litku vuotaa siis saumasta jos teippiä ei ole vedetty huolella riittäävän ylös.

Mielenkiintoista. Ei ole tullut vastaavaa ongelmaa eteen.

nure
07.07.2022, 10.57
Eipä ole moista tullut vielä 40vuoden aikana vastaan...

arctic biker
23.07.2022, 13.57
https://astralcycling.com/blogs/news/rim-joining-the-process-and-the-mystery

SamiMerilohi
12.08.2022, 10.32
Suunnitelma ja budjetti ei sitten pitänyt tippaakaan, ja päädyin tilaamaan Zippin 303S:t vähän sellaisella ”kerralla kunnolliset” -ajattelulla. Nyt alkoi kuitenkin hieman epäilyttää, että ovatko nuo järkevä valinta, kun gravel-pyörällä tulee ajettua jonkin verran myös helppoja maastopolkuja, joissa on vähän juuria ja kiviä.

Zippin elinikäinen takuu kyllä kattaa myös gravel-pyöräilyn johon tuo mielestäni kuuluu. Murehdinko turhaan ja kovaa ajoa vaan, vai pitäisikö nuo palauttaa ja esimerkiksi kasauttaa ne kevyet DT:n navoilla varustetut maastokiekot mistä ylempänä puhutaan?

Sotanorsu666
12.08.2022, 10.41
Suunnitelma ja budjetti ei sitten pitänyt tippaakaan, ja päädyin tilaamaan Zippin 303S:t vähän sellaisella ”kerralla kunnolliset” -ajattelulla. Nyt alkoi kuitenkin hieman epäilyttää, että ovatko nuo järkevä valinta, kun gravel-pyörällä tulee ajettua jonkin verran myös helppoja maastopolkuja, joissa on vähän juuria ja kiviä.

Zippin elinikäinen takuu kyllä kattaa myös gravel-pyöräilyn johon tuo mielestäni kuuluu. Murehdinko turhaan ja kovaa ajoa vaan, vai pitäisikö nuo palauttaa ja esimerkiksi kasauttaa ne kevyet DT:n navoilla varustetut maastokiekot mistä ylempänä puhutaan?

Ajoa vaan. Kyllä ne on tehty kestämään. Itsellä oli hetken vanhassa pyörässä tuollaiset ja ei mitään ongelmia kyllä ollut. Ajoin vähän kaikkea mitä eteen sattui.

F. Kotlerburg
29.06.2023, 11.56
https://www.sigmasports.com/item/Vel/35-GRSL2-Carbon-Gravel-Disc-Wheelset/TW4T?id=1394671

DT240s, n. 25mm leveät hooked-kehät, hintaa alle tonni. Kyllä vai ei?

paaton
29.06.2023, 13.14
Testaa. Kiinan kiekkojahan nuokin on. Tuskin kenelläkään on kokemusta täällä pidemmältä aikaa. Sigman kautta kuitenkin takuut toimii ja näytti Crash replacementtiäkin olevan.

Aika monella frendillä ollut nyt hyviä kokemuksia Light bicyclen kiekoista. Mutta eihän nekään halvat ole. Itse haluaisin vähän korkeampaa laippaa kyllä gravelliinkin. Yksi kaveru tilasi juuri ne uudet lbl:n kiekot. Oliko ne jotain 35mm sisältä. Jännä kuulla kokemuksia kun nuo saa.

F. Kotlerburg
29.06.2023, 13.26
Kiinakehäthän ne tietenkin on. Se nyt on selvää.

Emmä kyllä keksi mihin gravelissa korkeampaa laippaa tarttisin, kun harrastan väärin enkä aja 35km/h keskareilla.

paaton
29.06.2023, 13.33
Ne on komeat. Sopivalla sivutuulella vauhtieron myöskin huomaa.

Mä olen aika tyytyväinen noihin dt:n grc1400 kiekkoihin kyllä. Tosi robustin tuntuiset kolistella kiviin. Niissä Light bicyclen kehissä on reuna paljon ohkaisempi.

duris
29.06.2023, 14.26
Ne on komeat. Sopivalla sivutuulella vauhtieron myöskin huomaa.

Mä olen aika tyytyväinen noihin dt:n grc1400 kiekkoihin kyllä. Tosi robustin tuntuiset kolistella kiviin. Niissä Light bicyclen kehissä on reuna paljon ohkaisempi.
Leveät kuituvanteet kyllä himottaisi, mutta tämä kyllä pelottaa miten ne ja renkaat kestää kisoissa kun ajetaan toisen takarenkaassa täysiä kivimurskassa. Ei siinä paljoo väistellä tai varota.

paaton
29.06.2023, 14.30
Noihin dt:n kehiin kyllä luotan enemmä kuin alumiinisiin. Hyllyn muoto on myös tosi hyvä. Kaikki paikallaan olleet renkaat ovat nousseet jalkapumpulla. Tiivistyvät tuohon keskiuraan jo.

JackOja
29.06.2023, 14.44
Leveät kuituvanteet kyllä himottaisi, mutta tämä kyllä pelottaa miten ne ja renkaat kestää kisoissa...

Hiilikuitukiekot on melko kestäviä


https://www.youtube.com/watch?v=VfjjiHGuHoc&t=7s

TuplaO
29.06.2023, 14.49
Joo, siis onhan hiilikuitu periaatteessa selkeästi alumiinia kestävämpää.

duris
29.06.2023, 14.53
^On toki. Ei nyt se pelota, että ne katastrofaalisesti räjähtää vaan se kun niitä hierotaan teräviin kiviin ja sattuu sieluun. Leveällä vanteella varmaan renkaiden kyljetkin tulee enemmän ulos ja alttiimpia teräville kiville. Siihen kun ei voi itse vaikuttaa millaisen kiuaskivi helvetin yli kisassa reitti menee ja jos siinä alkaa vanteita säälimaan niin se moro porukalle.
Kovempaa iskuahan noi vanteet maantiepuolella varmaan saa kun ajetaan 70km/h routakuoppiin ja hyvin kestänyt..

TuplaO
29.06.2023, 15.21
^Kyllä ymmärrän tuon tuskan. Itse ajan hiilarisilla "surutta", ja katson mitä tapahtuu... DT:n CRC1400:t (ei siis GRC) meni itsellä vaihtoon kolmen kauden jälkeen kun alkoivat muuttua epäluotettaviksi (nippelia, pinnaa poikki, löystyviä pinnoja jne.). Sitä ennen olin helvetin tyytyväinen.

(Jos muuten duris haluat noita em. kiekkoja mallailla ja kokeilla, niin pane yksityisviestiä. Ei maksa mitään. Kiekot siis ajokunnossa (Toneilla käytetty rihdattavana), mutta en jaksanut ajossa murehtia niitä, niin hommasin uutta tilalle. Enkä tietenkää laita noita kiertoon ilman molemminpuolista, täydellistä ymmärrystä tilanteesta.)

F. Kotlerburg
29.06.2023, 15.30
Ne on komeat. Sopivalla sivutuulella vauhtieron myöskin huomaa.

Mä olen aika tyytyväinen noihin dt:n grc1400 kiekkoihin kyllä. Tosi robustin tuntuiset kolistella kiviin. Niissä Light bicyclen kehissä on reuna paljon ohkaisempi.
LB:n maastokiekot on olleet kyllä hyvät. Kestäneet aikamoista sikaa. Toki 240s navoilla ne hirveän edulliset enää ole. DT:t on liian kalliit.

Omiin ajoihin tuo 35mm korkea kehä varmasti riittää ja eroa tuskin huomaisin 44mm korkeaan. 30-35mm sisäleveys gravel-vanteessa kyllä vähän jo hirvittäisi. Rengas ei juuri vanteen reunoja enää suojaa. Toki aero on varmaan parempi, mutta kuten sanottua niin omilla vauhdeilla ei merkitystä. Katsotaan jos nuo nyt raskisi tilata.

paaton
29.06.2023, 15.35
Niin ei noihin uusiin LBL:n kehiin enää alle 45mm rengasta kannata minusta laittaa. 45-50mm kumi ei taas sitten sorra varmaan lainkaan alle, vaikka ajaa tosi pienillä paineilla.

misopa
29.06.2023, 17.16
Oli R2Bikessä nämä (https://www.duke-racingwheels.com/duke-world-runner-carbon-38-50/?lang=en) Duken kehät (50R) alennuksessa, niin siitä idea lähti ja kasautin DT:n 350 navoilla ja CX-Ray pinnoilla uudet kiekot. 50mm korkeat ja 25mm sisäleveät. 1414g jäi painoksi setille. 1438g venttilien ja teippien kanssa. Paino tippui pyörän mukana tulleisiin Forzan kuitukiekkoihin (40mm kork. ja 23mm lev.) verrattuna 200g

Nuo kehät on ilmeisesti samat kuin nämä LB:n WR50 Flyweight versiot.
https://www.lightbicycle.com/700C-road-bicycle-rims-25mm-internal-32mm-external-wide-50mm-deep-symmetric-clincher-road-disc-brake-available.html

Edit: sisäleveys korjattu.

paaton
29.06.2023, 17.33
Nyt näyttää olevan 390e hintaa, eli tulee aika paljon kalliimmaksi, mitä LBL suoraan.

Miksi muuten teipit? Helpottaa aika palon tubeless elämää, kun ottaa kiekot ilman reikiä.

misopa
29.06.2023, 18.06
Nuo Duket oli rei'illä. Joo, vajaan satkun per kehä olisi LB:t jääneet halvemmiksi TPD:nä. Mutta niitä saa odottaa n.1,5kk tilauksesta. Nämä sain 9 päivää tilauksen jälkeen alle. Pikatoimitus lisää tavallaan maksoin tuosta :D

Ei sillä, olisihan minulla ollut nuo mukana tulleet kiekot jolla ajella odotusaika, muttaku...

arctic biker
29.06.2023, 18.39
Tuossa misopan viestissä on virhe. Ulkoleveys on 32mm ,
sisäleveys on 25mm

misopa
29.06.2023, 18.56
^ Kyllä. Sattui ajatusvirhe. Kävin korjaamassa.

JackOja
29.06.2023, 19.04
Mikä on LBL? Ei kai vaan LB?

Teemu H
29.06.2023, 22.48
Miksi muuten teipit? Helpottaa aika palon tubeless elämää, kun ottaa kiekot ilman reikiä.

Helpottaa aika paljon pinnojen ja nippelien vaihtoa, kun ottaa kiekot reikien kanssa. Tai niin minä olen funtsinut Light Bicyclen kiekkoja speksaillessa. Toisaalta kyllähän tuo tubeless-elämä tulee varmuudella ja hetimiten vastaan, kun taas pinnojen korjaus realisoituu vain mahdollisesti, ja joskus myöhemmin. :seko:

Eli ehkä umpivanne onkin parempi, muutin mieltäni tässä kirjoittaessa :D

El-Carpaso
30.06.2023, 12.19
Liittyykö vanteen sauman liitostapa potentiaaliin saada mahdollisimman pyöreä vanne ja siten tasajännitykseen kasattu kiekko? Vai onko takana jokin muu seikka, miksi liitostapa on merkityksellinen seikka?


Varmaan just jännitykseen, sen pysymiseen ja tuohon ongelmaan tubeless teipin kanssa. Litku vuotaa siis saumasta jos teippiä ei ole vedetty huolella riittäävän ylös.

Taitaa nuo laadukkaammat dt:n kehät olla myös erillaista alumiinia. Mulla on xr1501 maastokiekot ja onhan ne kevyet ja kestävät halvempiin dt kehiin verrattuna.

Onko tämä CR 1400 DICUT db 25 setti 22mm sisäleveydellä? Jos on, niin tuohan riittää jo ihan hyvin gravelliin.

Taitavat olla sillä uudemmalla dt:n vaparilla, mutta takuuhan niissä on, eikä vapari joudu gravellissa yhtä lujille mitä maastossa.

Vanteen liitostapa ei vaikuta sen rakentamiseen, kestoon, suoruuteen tai kireyksien pysymiseen mitenkään. Hitsattu liitos on marginaalisesti kevyempi, kun siellä ei ole teräksisiä pinnejä pitämässä liitosta linjassa. Kasassahan kiekko pysyisi ilman pinnejäkin, mutta liitos voisi hieman elää.

Litkuvuodon saa noilla muhvi ja niittiliitoksilla (muhviliitos eli sleeved on sit taas eri asia kuin pinned) poistettua laittamalla pikaliimaa siihen saumapintaan ennen teippaamista. Ei vaikuta teippaukseen kuivuttuaan.

AKT
28.07.2023, 21.58
Kova olisi polte hommata jotkut kiekot dt swissin g1800 spline db xd-r tilalle. 28" juu ja haluisin sitä vanteen syvyyttä (42-45mm)ulkonäen takia. n. 900€ sais bikediscountista zipp 303s setin mutta vähän jo yskittää hinta.... mutta. Oisko muita ehdotuksia? Alumiiniset kävis kanssa hyvin. Kiitos kommenteista ja ehdotuksista.

F. Kotlerburg
28.07.2023, 22.32
https://www.xxl.fi/nextie-allroad-wheelset-with-dt-350-straight-pull-vannesarja/p/1212296_1_style

Minä nyt liipaisin nämä.

AKT
28.07.2023, 22.58
https://www.xxl.fi/nextie-allroad-wheelset-with-dt-350-straight-pull-vannesarja/p/1212296_1_style

Minä nyt liipaisin nämä.
Aika jees mutta mulla sram xd-r

F. Kotlerburg
28.07.2023, 23.50
XDR-vapari maksanee noihin DT:n napoihin 50-60€.

kaakku
29.07.2023, 01.44
DT:n napaan saa kaikki mahdolliset vapaaratasstantardit. Eikä oo edes se kaikkein kallein vapari.

Kuminauha
29.07.2023, 07.53
Jeps, vapareita saa helposti vaihettua, sitten ollaan jo zipin hinnoissa. Mutta sitten on 2 vaparia ja muuntojoustavuutta tulevaisuuteen tai sitten tuon simpan vaparin voi myydä.

Mielenkiintoinen saman kaupan MTB kiekkosetti. Kuvauksessa sanotaan:
- DT Swiss 350 napa 6-pulttinen
- Jarrut: w o/disk, keskilukko

Mene ja tiedä sitten onko centerlock vai 6-bolt.

nure
29.07.2023, 09.23
^Tai sitten adapterilla...

JackOja
29.07.2023, 09.43
^pointti taisi olla, että asiakkaan on hyvä tietää mitä ostaa. Jos sattuu olemaan sangollinen centerlock-levyjä jemmassa.

nure
29.07.2023, 11.58
^Jotenkin centerkockista tullut yleisempi...

F. Kotlerburg
29.07.2023, 12.15
Itse ostin nuo koska DT:n hubit ja hooked-vanne niin ei tartte kumien kans arpoa. Halpojen Zippien kiinanavat ei innostaneet eikä hookless.

AKT
29.07.2023, 19.58
Itse ostin nuo koska DT:n hubit ja hooked-vanne niin ei tartte kumien kans arpoa. Halpojen Zippien kiinanavat ei innostaneet eikä hookless.
Eli vissii ihan asialliset ovat? 60€ se xdr vapari siis tohon ja helppo vaihtaa. Onko vaparin soundi minkälainen vaihdon jälkeen? Sram centerline rounded jarrulevyt käy tohon suoraan vissii?

Aakoo
29.07.2023, 21.28
^ Ei DT:n vaparin vaihto vaikuta navan ääneen nillään tavalla.

AKT
29.07.2023, 22.02
^ Ei DT:n vaparin vaihto vaikuta navan ääneen nillään tavalla.
ok. Ymmärsin että xdr bodyssä olisi jotkut kynnet mitä rallattas ratchet systeemin hammapyörään.

Aakoo
29.07.2023, 22.28
^ Jos haluaa ääneen muutosta, niin pitää vaihtaa ne ratchetit. Se vaparin rungon ja navan "liitos" on aina sama riippumatta siitä onko hg vai xdr.

kaakku
29.07.2023, 22.59
Rasvan määrä ja laatu vaikuttaa myös millä äänensävyllä rallattaa. Mutta ratchetit ovat samat riippumatta vapaarattaan ulkokuoresta.

F. Kotlerburg
30.07.2023, 11.38
ok. Ymmärsin että xdr bodyssä olisi jotkut kynnet mitä rallattas ratchet systeemin hammapyörään.
Ei ole. Olet katsonut sitä 3 pawl eli kynsiversiota joka ei käy 350 ratchet napaan. Pitää olla se xdr ratchet. Esim. https://www.tradeinn.com/bikeinn/fi/dt-swiss-sram-xdr-ratchet-al/137992488/p (https://www.tradeinn.com/bikeinn/fi/dt-swiss-sram-xdr-ratchet-al/137992488/p?utm_source=google_products&utm_medium=merchant&id_producte=12638132&country=fi&gad=1&gclid=EAIaIQobChMI74ym8_W1gAMV_FiRBR0sYQKYEAQYASAB EgKJD_D_BwE&gclsrc=aw.ds)

AKT
17.08.2023, 17.21
Tämmösiä nyt mietitty, jotkut näistä sitten lähtee tilaukseen. hintaluokassa max 1500€


- Dt swiss GRC 1400 Spline 42 28"
https://www.bike-discount.de/en/dt-swiss-grc-1400-spline-42-carbon-28-disc-wheelset

- Zipp 303 Firecrest xdr
https://www.bike-discount.de/en/zipp-303-firecrest-carbon-disc-tubeless-sram-xdr-wheelset

- Mcarbonin custom: i9 road navat,NXT45GRX 45mm kehät, Sapim CX Ray Aeropinna J-bend

Mitä mieltä mitkä noista kannattas hankkia?

Carolus
17.08.2023, 17.37
Itse hommaisin nämä ja käyttäisin loput rahat johonkin muuhun kivaan. Plussana noissa se että ei tartte teippien kanssa säätää.
https://www.wheelsfar.com/gravel-wheelset-built-with-dt-swiss-240-exp-sp-p0061.html

duris
17.08.2023, 18.40
Itse hommaisin nämä ja käyttäisin loput rahat johonkin muuhun kivaan. Plussana noissa se että ei tartte teippien kanssa säätää.
https://www.wheelsfar.com/gravel-wheelset-built-with-dt-swiss-240-exp-sp-p0061.htmlPaljonko noilla tulee euroissa säästöä jos vertaa noihin em. DT Swiss GRC 1400 kiekkoihin?

Kiinnostaa, mutta kai tuohon vielä jää maksettavaksi postit,alvit,tullit ja mitä näitä on.

huotah
17.08.2023, 23.55
Vaihdoin gg-pyörään 45mm kuitukiekkojen tilalle alkuperäiset aluvanteet ja ajomukavuus parani huomattavasti. Alukiekoilla on painoa suht reippaasti, joten aloin lähinnä akateemisesta mielenkiinnosta kartoittaa kevyiden gravelkiekkojen tarjontaa ja sehän näyttää heikolta. Onko alle 1600g painavia ja 24-25mm IW alumiinikiekkoja olemassakaan vai onko ainoa vaihtoehto matalat kuitukiekot?

DT GR1600 osuu muuten spekseihin, mutta 700c kiekolle Shimanon vaparilla kertyy painoa +1750g.

velib
18.08.2023, 00.11
Stanin Cresteillä saisi tehtyä kevyet kiekot, menisi vielä DT Swissin 350-navoilla alle 1600g. Leveys on tosin 23mm ja ne ovat matalat, jos sillä oli tässä merkitystä.

huotah
18.08.2023, 00.41
Stanin Cresteillä saisi tehtyä kevyet kiekot, menisi vielä DT Swissin 350-navoilla alle 1600g. Leveys on tosin 23mm ja ne ovat matalat, jos sillä oli tässä merkitystä.

23mm on aivan hyvä ja matalat on myös hyvät. Muistelenko oikein että Cresteissä oli jotain pieniä ongelmia tai rajoitteita? Voi olla että muistelen ihan omiani...

Edit: Crest MK4 sisäleveys on näköjään 25mm

Carolus
18.08.2023, 12.51
Kun aikanaan tuolta tilasin niin valitsin toimituksen johon sisältyi tullaus ja verot, maksoi muistaakseni hieman toista sataa. En muista missä EU maassa hoitivat sen mutta vanteet tuli ilman paperisotaa perille. Toimitusaika tietenkin on pidempi kuin saksasta tilattuna. Tubettajilta löytynee myös alennuskoodeja.

velib
18.08.2023, 12.56
23mm on aivan hyvä ja matalat on myös hyvät. Muistelenko oikein että Cresteissä oli jotain pieniä ongelmia tai rajoitteita? Voi olla että muistelen ihan omiani...

Edit: Crest MK4 sisäleveys on näköjään 25mm

Jaa niistä on jo MK4. Kestävimmät vanteet nuo eivät ilmeisesti ole (ainakaan vanhemmat, MK4 ei ole tietoa). Hyvin kevyistä alumiinivanteista tuskin todella kestäviä saakaan. Minulla on MK3 Archit maastopyörässä ja ovat kestäneet kyllä aikamoista kivikkoajoa. Maastovanteiksi nekin ovat melko kevyet. Ohuilla pinnoilla kasattuna ne joustavat kyllä. En yleensä kiinnitä huomiota tuollaiseen, mutta verrattuna maasturin vakiokiekkoihin ne tuntuvat joustavan, vaikka tuskin ne vakiotkaan kovin jäykät ovat. Vanteen seinämä on melko ohut, joten siihen tullee herkästi lommoja jos vaikka jokin kivi iskee pahasti läpi, mutta itselleni ei ole toistaiseksi tällaista vielä käynyt.

JackOja
18.08.2023, 12.58
Vaihdoin gg-pyörään 45mm kuitukiekkojen tilalle alkuperäiset aluvanteet ja ajomukavuus parani huomattavasti. Alukiekoilla on painoa suht reippaasti, joten aloin lähinnä akateemisesta mielenkiinnosta kartoittaa kevyiden gravelkiekkojen tarjontaa ja sehän näyttää heikolta. Onko alle 1600g painavia ja 24-25mm IW alumiinikiekkoja olemassakaan vai onko ainoa vaihtoehto matalat kuitukiekot?

DT GR1600 osuu muuten spekseihin, mutta 700c kiekolle Shimanon vaparilla kertyy painoa +1750g.

NoTubes itse kauppaa Crest MK4:sta graveliin (https://www.notubes.com/crest-mk4-700c-gravel-wheelset). Sanovat, että kestää 40-millisellä renkailla "gravelkorkeita" paineita.

Itsellä kakkoskiekoina nappulakumeilla GR1600 ja on ollut kivat ja murheettomat kiekot, mutta tosiaan painavat.


...Muistelenko oikein että Cresteissä oli jotain pieniä ongelmia tai rajoitteita? Voi olla että muistelen ihan omiani...


Joskus tälläistä kerrottiin, muistaakseni silloin sukupolvi oli vielä MK2.

Aakoo
18.08.2023, 13.04
Vaihdoin gg-pyörään 45mm kuitukiekkojen tilalle alkuperäiset aluvanteet ja ajomukavuus parani huomattavasti.

Ihan mielenkiinnosta, miten gravelrenkailla tuo parantunut ajomukavuus tuntuu?

huotah
18.08.2023, 14.27
Ihan mielenkiinnosta, miten gravelrenkailla tuo parantunut ajomukavuus tuntuu?

Isommat tärskyt (poikkisaumat, kuopat yms.) ei tunnu niin teräviltä ja tasaisemmalla soralla kulku tuntuu pehmeämmältä. Hankala kuvata fiilistä sen paremmin.

F. Kotlerburg
18.08.2023, 18.46
23mm on aivan hyvä ja matalat on myös hyvät. Muistelenko oikein että Cresteissä oli jotain pieniä ongelmia tai rajoitteita? Voi olla että muistelen ihan omiani...

Edit: Crest MK4 sisäleveys on näköjään 25mm
Itsellä meni noin 5-6kkm ajolla Crest MK3 gravelissa sellaiseen kuntoon että vanne oli halki lähes kaikkien pinnan reikien ympäristöistä.

https://www.fillarikeskustelu.com/uploads/monthly_2022_11/IMG_2093.jpeg.540d110cdc3c7627c0d0506ee1ef4ab5.jpe g

miz
19.08.2023, 04.46
Kun aikanaan tuolta tilasin niin valitsin toimituksen johon sisältyi tullaus ja verot, maksoi muistaakseni hieman toista sataa. En muista missä EU maassa hoitivat sen mutta vanteet tuli ilman paperisotaa perille. Toimitusaika tietenkin on pidempi kuin saksasta tilattuna. Tubettajilta löytynee myös alennuskoodeja.

Eikö nuo Kiinan toimitukset tullata ihan kohdemaassa, eli tässä tapauksessa Suomessa, vai onko noilla joku välivarasto ja toimitus Euroopasta?
Tonnin kiekkoihin alv + polkumyyntitullit lienee vähän enemmän kuin hieman toistasataa?

AntM
19.08.2023, 08.42
Vaihdoin gg-pyörään 45mm kuitukiekkojen tilalle alkuperäiset aluvanteet ja ajomukavuus parani huomattavasti. Alukiekoilla on painoa suht reippaasti, joten aloin lähinnä akateemisesta mielenkiinnosta kartoittaa kevyiden gravelkiekkojen tarjontaa ja sehän näyttää heikolta. Onko alle 1600g painavia ja 24-25mm IW alumiinikiekkoja olemassakaan vai onko ainoa vaihtoehto matalat kuitukiekot?

DT GR1600 osuu muuten spekseihin, mutta 700c kiekolle Shimanon vaparilla kertyy painoa +1750g.

Jossain vaiheessa olin hankkimassa Cuben Nuroadia hyvään alehintaan jossa olis ollu alla olevat kiekot. Harmittaa vieläkin kun päästin tarjouksen käsistä.

https://www.bike-components.de/en/NEWMEN/Evolution-SL-X-R-25-FADE-Disc-Center-Lock-28-Wheelset-p82787/

stenu
19.08.2023, 09.54
Vaihdoin gg-pyörään 45mm kuitukiekkojen tilalle alkuperäiset aluvanteet ja ajomukavuus parani huomattavasti. Alukiekoilla on painoa suht reippaasti, joten aloin lähinnä akateemisesta mielenkiinnosta kartoittaa kevyiden gravelkiekkojen tarjontaa ja sehän näyttää heikolta. Onko alle 1600g painavia ja 24-25mm IW alumiinikiekkoja olemassakaan vai onko ainoa vaihtoehto matalat kuitukiekot?

DT GR1600 osuu muuten spekseihin, mutta 700c kiekolle Shimanon vaparilla kertyy painoa +1750g.

Mä ostin viime talveksi ja syksyn krosseja varten Stigmataan kakkoskiekoiksi Boyd Altamontit Bike24:sta, kun ne jostain syystä myi niitä pois naurettavan halvalla. Hämmennys oli suuri, kun ne tuntui heti mukavammilta kuin Enven AG25:t. Toisaalta DT:n ER1400 Dicutit myin melkein uusina pois, koska ne oli kovemmat ajaa kuin Stigmatan originaalikiekot.

duris
19.08.2023, 11.35
Eikö nuo Kiinan toimitukset tullata ihan kohdemaassa, eli tässä tapauksessa Suomessa, vai onko noilla joku välivarasto ja toimitus Euroopasta?
Tonnin kiekkoihin alv + polkumyyntitullit lienee vähän enemmän kuin hieman toistasataa?Tätä myös pohdin. Tuolta Farsportin sivuilta kun näpytteli niin gravelkiekkosetti 240 navoilla n. 1050e. Tuohon jos tulee Suomen päässä 30% lisää alveista ja tulleista niin mieluummin otan Saksasta samaan rahaan merkkikiekot vaikka onkin sen 200g painavammat.

Tuolta sai kyllä valittua myös "Duty prepaid" vaihtoehdon jolla tuli vain 30e lisää hintaa mikä vaikuttaa sitten jo ihan ok diililtä. Mutta mistähän tuo summa revitty vai onko niillä joku toimiva tapa kiertää Suomen tullit ja alvit. Postikulut näytti olevan ilmaiset

tri-nisti
22.08.2023, 01.20
Saakos Campagnolon Levantet yhtään peukkua täältä? Tonnilla lähtisi ja ois leveyttä 25/30mm. Tarkoitus ois Grizlissä käyttää 45 mm renkaita.

petev
26.09.2023, 21.04
Tuli nyt hankittua tälläiset kiekot, saas nähdä menikö ihan metsään, 23,.. mm sisäleveät ja 1550g oli paino teipattuna ilman venttiileitä.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230926/9a77a40c48caeec708c7ac57daab97b6.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

checkcontrol
29.09.2023, 20.33
Joko pääsit testaa Reiskoja soralla?

petev
30.09.2023, 09.54
Joko pääsit testaa Reiskoja soralla?

En ole vielä ehtinyt laittaa alle

petev
02.10.2023, 18.00
En ole vielä ehtinyt laittaa alle

No niin nyt olis ajettu, olen tosi huono analysoimaan tälläistä, mutta pyörä tuntui todella herkältä, täälläpäin olevat lyhyet ja jyrkät mäet tuntui helpommilta ja pyörä kiihtyy herkän oloisesti. Nämä on kait odotettujakin ominaisuuksia, ei ole vertailukohtaa muihin vastaaviin vanteisiin. Kaiken kaikkiaan tuntui, että rahat ei mennyt hukkaan, jos tarttis valita kummat antaa pois, sähkö vaihteet vai nämä vanteet niin vaihteet sais mennä.

Sotanorsu666
08.02.2024, 04.44
Onko näkynyt hyviä tarjouksia? Alle 1000€ kiekot 12x100/142 centerlock navat ja shimanon vapari. ZIPP 303s en halua, kun sellaiset on jo ollut aiemmin. Muita voi vinkkailla ja linkkailla. Kiitos.

xc-pyöräilijä
08.02.2024, 10.07
Itse varmaan nappaisin nämä 303s sijasta
https://eu.huntbikewheels.com/collections/carbon-gravel-wheels/products/hunt-40-carbon-gravel-race-wheelset
Ensi tilauksesta 50€ pois koodilla.

paaton
08.02.2024, 11.45
Frendi osti ne uudet lbl kehät grizliin. Olikohan 30 vai 35 sisäleveydellä. Ovat kyllä kevyet ja komeat.

Tonnilla ei taida ihan lähteä.

JackOja
08.02.2024, 11.47
Mikä on lbl? Tarkoitatko LB?

Steve Baggy
08.02.2024, 12.01
https://www.swissside.com/products/gravon-carbon-front-wheel?variant=39589718524003

Swisssidellä on Gravonit puoleen hintaan...

paaton
08.02.2024, 12.18
Mikä on lbl? Tarkoitatko LB?

Joo.

Taisi olla tämä setti.

https://www.lightbicycle.com/700c-tubeless-gravel-aero-wheels-40mm-wide-44mm-deep-disc-brake.html

Steve Baggy
08.02.2024, 12.21
Täytyy kyllä sanoa, että hirvittäisi tuollaiset kiekot gravelissa, kun hirvittää 30mm sisäleveät välillä maasturissakin kun kivikkoon paiskaa.

paaton
08.02.2024, 13.03
Totta. Ei noilla kivikkoon uskalla surutta enää laskea. Mutta jättää ne ajamatta.

Ei enää 45mm terraspeed muljua, vaikka paineita pudottelee reilustin

Steve Baggy
08.02.2024, 13.29
Täällä vaan on nuo metsätalouden käyttöön tehdyt sorapätkät välillä melkoista louhikkoa ja sielläkin saisi leveitä vanteita varoa. Nuo kun jättää ajamatta niin reittivaihtoehdot käy vähiin, mutta varmaan nuo johonkin käyttöön on ihan hyvät.

Välillä vaan tuntuu, että tuo vanteen leveys on vedetty jo överiksi, kun jotenkin pitää erottua.

paaton
08.02.2024, 13.51
Ei se oikeastaan edes ole.

Kaveri on tosi köykäinen ja tykkää ajaa pienillä paineilla. Gravellilla on kuitenkin paikoittain aika hyvin vauhtia mutkissa ja ajo välillä assua ja kovaa pintaa. 45-50mm rengas alkaa sortamaan aika äkkiä.

On siis kyllä tykännyt noista tosi paljon. Kertoi, että luotto ajaa mutkia lisääntyi selvästi, kun rengas ei enää muljahtele.

paaton
08.02.2024, 13.52
Mullahan on itselläni 25mm sisäleveät assulle 28mm renkaille. On kyllä hyvät.

Sotanorsu666
08.02.2024, 15.09
Joopa joo. Mulla noi on tulossa vaan "työmatkapyörään" ja renkaaksi jotkut 35-40mm slicksit varmaan. Aika varmasti ostin Scope R5 kiekot itselleni, kun sain halvalla. Ne varmaan riittää työmatkapyörään 15km matkalle. Saatan joskus ajaa jonkun satunnaisen lenkin myös tuolla pyörällä. Ensin se pitäisi vaan tehdä valmiiksi.

Steve Baggy
08.02.2024, 15.24
Eiköhän nuo jotenkin työmatkapyörässä mene.

tri-nisti
08.02.2024, 16.47
Mulla on Grizlissä Campagnolo Levantet, olen vasta talvikelissä ajanut Terraspeedeillä ja Roudilla, että en tiedä miten toimivat kesällä eri olosuhteissa. On aika kevyet 1485g ja löytyy kaikilla vapareilla hyllystä bike-discountilla alle tonnilla. Mielestäni ainakin nätit kiekot jos ei muuta! Ja noissahan ei tarvii mitään teippiä viritellä.

xc-pyöräilijä
08.02.2024, 17.00
En kyllä ajaisi hiilikuitukiekoilla metriäkään talvella, varsinkaan jos on mahdollisuus altistua suolalle. Yhdet reynoldsit lähti kaatopaikalle tuon takia. Painolla kun ei nastagummeilla ole juuri merkitystä.

Sotanorsu666
08.02.2024, 17.50
En kyllä ajaisi hiilikuitukiekoilla metriäkään talvella, varsinkaan jos on mahdollisuus altistua suolalle. Yhdet reynoldsit lähti kaatopaikalle tuon takia. Painolla kun ei nastagummeilla ole juuri merkitystä.

Ite en aja enää alukiekoilla ikinä. En tosin aja suolakelillä pyörällä.

Kanuuna
08.02.2024, 17.54
Mites Newmenin Evolution SL X.R. 25 gravelkäytössä?

tri-nisti
08.02.2024, 18.16
^^^Täällä ei onneksi suolata kelvejä. Kuivat pakkaskelit ollu koko talven ja ekat vahat vielä ketjuissakin. Vanteita jos haluaa säästää niin ei aja muulloin kuin talvella ;). Joo ja Terraspeedeillä ajettu koko talvi paria ekaa lenkkiä lukuunottamatta.

kaakku
08.02.2024, 20.48
Muistelisin että suola ja hiilikuitu jotenkin reagoisivat keskenään, mutta oliko siinä kärsijänä kuitenkin nippelit ja pinnat? En löytäny nopeasti googlaamalla asiasta.

izmo
08.02.2024, 21.21
^^^Täällä ei onneksi suolata kelvejä. Kuivat pakkaskelit ollu koko talven ja ekat vahat vielä ketjuissakin. Vanteita jos haluaa säästää niin ei aja muulloin kuin talvella ;). Joo ja Terraspeedeillä ajettu koko talvi paria ekaa lenkkiä lukuunottamatta.

Oon huomannut että ei Tampereen seudulla suolaa käytetä paitsi yksi poikkeus Rajasalmen sillan viereinen kelvi on välillä aika suolapuurossa kun viereinen tie on ELY keskuksen hoidossa ja siinä rankka suolaus kelillä kuin kelillä

Toinen kohta tulee mieleen Lahdenperänkadun moottoritien rampit ja siinä on nyt ajettu hiekka suolaa kun kahdenkymmenasteen pakkasessa ei pelkkä suola toimi

nure
13.02.2024, 20.33
Vahva veikkaus että suola vahingoittaa enemmän alumiinia kuin hiilikuitua.

Kanuuna, itsellä kahdet kiekot noilla vanteilla ja toimii juuri niin kuin pitääkin toimia.

TuplaO
14.02.2024, 10.59
Kyllä, alumiini ottaa suolasta itseensä, hiilari taas ei. Itsellä suli gravelin hiilarikiekoista (DT CRC1400) alunippelit parissa vuodessa. Eikä ollut edes jatkuvaa suolakylvetystä. Ehkä litkullakin oli tässä osuutensa. Nippelit siis hapristuivat ja alkoivat laukeilla.

xc-pyöräilijä
14.02.2024, 13.34
Niin en meinannut että se vanne siintä ottaa itseensä vaan hiilarikiekossa ne nippelit tuntuu syöpyvän, yhdessäkään alumiinisessa kiekossa ei ole nippelit hapettuneet noin.

nure
14.02.2024, 21.19
^ Johtopäätös: Hiilikuitu kestää, alumiini ei.

Situm
14.02.2024, 22.03
alumiinikiekossa on enemmän epäjaloutta jaettavaksi

MTB Engineer
15.02.2024, 10.46
Alumiini-alumiini ei tietysti muodosta galvaanista paria eikä siksi hapetu yhtä herkästi edes suolakylvyssä, mutta tosiaan hiilarikiekko + alunippeli on varsinkin suolassa aika onneton kombo. Olen itse kasauttanut / ostanut kaikki hiilarikiekkoni messinkinippeleillä. Muutama kymmen grammaa tulee takkiin painossa vaan onpahan huoletonta ajoa.

nure
15.02.2024, 15.34
^Alumiinirungoissakin tavattu syöpymiä ilman kuitua. Toisaaltaan kun ei kokemusta syöpymisestä niin mielipiteet perustuu pelkästään alumiinin ominaisuuksiin.

Hower
15.02.2024, 21.39
Yritetäänkö tuossa yllä esittää että alumiininippa hilikiekossa hapertuu äkimmin kuin alumiinikiekossa?
Että mihinkä tämä perustuu?

JackOja
15.02.2024, 21.48
...
Että mihinkä tämä perustuu?

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Galvaaninen_korroosio

fiber
15.02.2024, 22.52
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Galvaaninen_korroosio
Selitä nyt vähän maallikolle.. eihän hiilikuitu sisällä metalleja.

Aakoo
15.02.2024, 23.14
Mä olen aina luullut, että se alunippelien hapertuminen johtuu siitä teräksisestä pinnasta ja suolasta, eikä kehän materiaalista.

MacGyver
16.02.2024, 00.33
https://compositeenvisions.com/document/galvanic-corrosion-carbon-fiber-and-aluminum/

paaton
16.02.2024, 07.56
https://compositeenvisions.com/document/galvanic-corrosion-carbon-fiber-and-aluminum/

Oli kyllä mielenkiintoista tietoa. Itsekkin oletin, ettei kuidun ja alumiinin kanssa tarvitse huolestua.

Mutta oliko tuossa kuitenkin kyse alumiinin ja hiilikuidun laminoimisesta yhteen? Siis meinaan, että onko mitään ongelmia odotettavissa, mikäli gelcoat pinnoite pysyy ehjänä nippeleiden kohdilla?

Jännä kanssa ettei lasikuidun kanssa ole samaa ongelmaa, vaan kerrosta lasikuitua väliin tarjotaan lääkkeeksi.

Edit: eihän kiekoissa mitään gelcoatia nippeleiden kohdilla. Ne taidetaan vaan porata viimeisenä läpi?
Muistan lukeneeni, että jokin valmistaja teki reiät laminoinnin aikana. Olisiko ollut uudet capagnolon borat?
Jutun mukaan myös paksu kerros epoxia toimisi eriseteenä.

JackOja
16.02.2024, 09.47
Selitä nyt vähän maallikolle.. eihän hiilikuitu sisällä metalleja.

Hiilikuidulla on hyvä sähkönjohtavuus. Kai se siihen liittyy?

Aakoo
16.02.2024, 10.37
Niin, siis samalla tavalla ne alunippelit hapertuu suolamoskassa ajaessa alukehilläkin, eli ei kuitu siinä näyttele isoa roolia. Eikös ne nippelit on anodisoituja, joten kontakti kehään on eristetty?

Gary oin'
16.02.2024, 12.40
Kyllä monen lähteen mukaan hiilikuitu juuri kiihdyttää tätä prosessia. Alla hieman oikaistuna ja luottaen MacGyverin linkin tietoon "Because carbon fiber is the more noble of the materials, the aluminum gives away electrons and is then corroded over time", joka toistuu myös esimerkiksi täällä: https://www.corrosionpedia.com/galvanic-corrosion-of-metals-connected-to-carbon-fiber-reinforced-polymers/2/1556

Galvaaninen korroosio vaatii kaksi erilaista sähköä johtavaa ainetta ja elektrolyytin (suolaveden):

Case 1: Alumiinikehä+alumiininippelit+teräspinnat: Teräs on materiaaleista jalompi, joten teräs on kytkennän katodi ja alumiini anodi. Sekä alumiinikehä että nippelit toimivat tässä anodina, joten anodin pinta-ala on suuri verrattuna katodiin. Nippelit ovat toki rajapinnassa lähimpänä katodia.

Case 2: Hiilikuitukehä+alumiininippelit+teräspinnat: Teräs ja hiilikuitu on alumiinia jalompia, joten tässä syntyy kaksi sähkökemiallista paria: Alumiininippelit luovuttavat elektroneja sekä teräspinnoille, että hiilikuitukehälle. Anodi on todella pieni katodiin verrattuna ja korroosio on nopeaa

Mitenhän sitten taas DT Swissin rosteriprikat alumiinikehän ja nippeleiden välissä vaikuttaa? Rosteri on luultavasti vielä teräspinnoja jalompi, mutta pinta-ala on pieni.

Edit: Anodisointi on niin ohut kerros, että ainakin pinnan kierteen luulisi löytävän paljaaksi kuluneen alumiinikontaktin. Samoin alumiinivanteesta irroitettu käytetty nippeli on kyllä rajapinnasta kulunut, voisi olettaa että hiilikuituvannekin löytäisi samalla tavalla kontaktin anodisoinnin läpi. Korjattu massa pinta-alaksi corrosionpedian mukaisesti

Benny
16.02.2024, 18.01
Muutama vuosi sitten ajoin pari talvea Pk-seudulla Shimanon RX830 kiekoilla ja ne meni ainakin tuossa ajassa ihan hirveään kuntoon. Se kuitu lähti ikään kuin kuoriutumaan/pehmenemään siitä kehän pinnasta. Nämä on siis alumiinikiekot, joissa on kuitulaminointi pinnassa.

Ainakin itsellä alumiinkehät on kestänyt paljon paremmin.

nure
16.02.2024, 20.41
^Siinä lienee syynä että alumiiniin vaikea saada tarttumaan mitään. Tavallaan turhia tuollaiset kuten jotkin kuidulla päällystetyt stemmitkin.

Benny
16.02.2024, 21.41
Joo, en mäkään oikein ymmärtänyt mikä ajatus tuossa oli. Ne oli vielä aika painavatkin...ehkä ne olisi ollut pelkällä alumiinilla vielä painavammat :D Sama laminointi oli dura acen C24 kiekoissakin, mutta ne kesti käyttöä. Oli tosin kyllä kesäpyörässä kiinni, niin pääsivät aika paljon helpommalla.

stenu
16.02.2024, 22.13
Galvaaninen korroosio vaatii kaksi erilaista sähköä johtavaa ainetta ja elektrolyytin (suolaveden):

Case 1: Alumiinikehä+alumiininippelit+teräspinnat: Teräs on materiaaleista jalompi, joten teräs on kytkennän katodi ja alumiini anodi. Sekä alumiinikehä että nippelit toimivat tässä anodina, joten anodin pinta-ala on suuri verrattuna katodiin. Nippelit ovat toki rajapinnassa lähimpänä katodia.

Case 2: Hiilikuitukehä+alumiininippelit+teräspinnat: Teräs ja hiilikuitu on alumiinia jalompia, joten tässä syntyy kaksi sähkökemiallista paria: Alumiininippelit luovuttavat elektroneja sekä teräspinnoille, että hiilikuitukehälle. Anodi on todella pieni katodiin verrattuna ja korroosio on nopeaa

Juuri näin ja pinta-alaeron lisäksi korroosionopeuteen vaikuttaa anodin ja katodin välinen jännite-ero. Mitä suurempi ero, sitä nopeammin anodi syöpyy. Hiilikuitu = Graphite. Aiheesta oli viimeksi keskustelua täällä suunnilleen vuosi sitten (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?64374-Alumiinisen-nippelin-teräspinnan-ja-hiilikuituvanteen-korroosion-estäminen). Harvapuolaisessa kuitu(gravel)kiekossa ei mun mielestä ole juurikaan järkeä käyttää alumiininippeleitä, koska painon säästö haittoihin verrattuna on niin pieni.

https://www.assda.asn.au/images/2015/Technical_Pages/FAQ1_graph.jpg

stenu
16.02.2024, 22.26
Edit: eihän kiekoissa mitään gelcoatia nippeleiden kohdilla. Ne taidetaan vaan porata viimeisenä läpi?
Muistan lukeneeni, että jokin valmistaja teki reiät laminoinnin aikana. Olisiko ollut uudet capagnolon borat?
Jutun mukaan myös paksu kerros epoxia toimisi eriseteenä.

Enven vanteissa on laminoidut pinnanreiät (ja ainakin Ag-sarjan kiekoissa messinkinippelit).

kaakku
17.02.2024, 02.11
Kiitos faktojen tuonnista keskusteluun. Omat kuitukiekot kasasin messinkinippeleillä koska muistelinkin jotain tämänlaista. Tai no oikeasti kylläkin siksi, että ideana oli kasata mahdollisimman huoltovapaat kiekot.

WarElephantSixSixSix
17.02.2024, 06.45
Kiitos faktojen tuonnista keskusteluun. Omat kuitukiekot kasasin messinkinippeleillä koska muistelinkin jotain tämänlaista. Tai no oikeasti kylläkin siksi, että ideana oli kasata mahdollisimman huoltovapaat kiekot.

Alunippelit + ammoniakkia sisältävä litku on aika huono yhdistelmä myös. Se litku kuitenkin ui jossain vaiheessa jostain teipin välistä vanteen rakenteisiin ja sitten pääsee tekemään tuhojaan siellä ja seuraamukset ovat sen mukaiset.

KestreL
24.02.2024, 01.01
https://www.swissside.com/products/gravon-carbon-front-wheel?variant=39589718524003

Swisssidellä on Gravonit puoleen hintaan...

Onko näistä jollain kokemuksia? Kuitua tekisi mieli laittaa alle ja pyörittelen vaihtoehtoja Roval Terra C ja Black Inc Thirty. Jälkimmäiset vähän kapeat sisäleveydeltään, mutta alesta houkuttelisi kovasti.

paaton
24.02.2024, 09.32
Onko näistä jollain kokemuksia? Kuitua tekisi mieli laittaa alle ja pyörittelen vaihtoehtoja Roval Terra C ja Black Inc Thirty. Jälkimmäiset vähän kapeat sisäleveydeltään, mutta alesta houkuttelisi kovasti.

No onko nuo nyt samat kuin dtswiss grc1400? Speksit näyttävät ainakin ihan samoilta ja muistaakseni ne olivat swissiden kanssa suunniteltuja.

Pommin varmat kiekothan nuo ovat. Herättävät luottamusta paukutella aika rajuakin kivikkoa.

Navat noissa on kyllä halvemmat mitä grc1400, mutta taitavat olla nuokin ratchetit.

Yhtään tuota kapeampaa kiekkoa en kyllä ottaisi, jos olen uusia ostamassa. Loppuu se renkaan muljuaminen. Saisi olla leveämpikin, jos runkoon vaan menee isompaa rengasta. 40mm renkaan kanssa tuo 24mm on ihan sopiva vielä.

JKO17
24.02.2024, 09.59
Tuollainen tuli vastaan
Shimano grx, 25/32 mm, 1484 g, 932 eur

https://r2-bike.com/SHIMANO-GRX-Wheel-Set-28-WH-RX870-Center-Lock-Thru-Axle-Special-Offer

KestreL
24.02.2024, 19.54
No onko nuo nyt samat kuin dtswiss grc1400? Speksit näyttävät ainakin ihan samoilta ja muistaakseni ne olivat swissiden kanssa suunniteltuja.

Pommin varmat kiekothan nuo ovat. Herättävät luottamusta paukutella aika rajuakin kivikkoa.

Navat noissa on kyllä halvemmat mitä grc1400, mutta taitavat olla nuokin ratchetit.

Yhtään tuota kapeampaa kiekkoa en kyllä ottaisi, jos olen uusia ostamassa. Loppuu se renkaan muljuaminen. Saisi olla leveämpikin, jos runkoon vaan menee isompaa rengasta. 40mm renkaan kanssa tuo 24mm on ihan sopiva vielä.

Ilmeisesti vanne on sama, mutta napoina on hieman halvemma luokan DT 370:set, kun GRC1400:sissa on 240:set.

Aakoo
24.02.2024, 20.32
Aika painavat kiekot? Kiinasta saa 350 navoilla 350g kevyemmät samaan hintaan.

Arosusi
24.02.2024, 20.40
Ilmeisesti vanne on sama, mutta napoina on hieman halvemma luokan DT 370:set, kun GRC1400:sissa on 240:set.

Todennäköisesti. Veikkaisin että kolmikyntisellä vaparilla koska ei mainittu LN:ää eli uudempaa ratchet vaparia. Ihan hyvä vanhempikin on, varaosina saa uudet kynnet, jos tarvitsee, ja uusikin maksaa n 60 €.
Mielenkiintoinen vaihtoehto noi JKO17 mainitsemat Shimanon kiekot. Ennen Shimanon vanteet oli pommin varmoja, nykyisistä en tiedä.

paaton
24.02.2024, 21.14
Aika painavat kiekot? Kiinasta saa 350 navoilla 350g kevyemmät samaan hintaan.

Saa. Mullakin on noita. Mutta on nuo selkästi jämäkämpää tekoakin. Se clincherin reuna on selvästi vahvempi mitä wr50 Lightbicyclen kiekoissa.

kaakku
25.02.2024, 01.15
Todennäköisesti. Veikkaisin että kolmikyntisellä vaparilla koska ei mainittu LN:ää eli uudempaa ratchet vaparia. Ihan hyvä vanhempikin on, varaosina saa uudet kynnet, jos tarvitsee, ja uusikin maksaa n 60 €.
Mielenkiintoinen vaihtoehto noi JKO17 mainitsemat Shimanon kiekot. Ennen Shimanon vanteet oli pommin varmoja, nykyisistä en tiedä.
370 on nimenomaan kolmella kynnellä, 350, 240 ja 180 ovat ratchetilla.

Arosusi
25.02.2024, 08.26
370 on nimenomaan kolmella kynnellä, 350, 240 ja 180 ovat ratchetilla.


https://www.bike24.com/p2704448.html

hubs: DT Swiss 370 Spline
freehub system: Ratchet LN 18

paaton
25.02.2024, 08.53
https://www.bike24.com/p2704448.html

hubs: DT Swiss 370 Spline
freehub system: Ratchet LN 18

Jep. Minäkin muistelin, että kaikki uudemmat dt vaparit ovat jo ratcheteilla, mutta näemmä tuo LN pitää lukea vielä perässä.

JKO17
25.02.2024, 10.55
Taitaa ainakin DT:n omat kiekot olla jo ratcheteilla, eli 1800n sarjoissa on tuo 370:n ratchet/ LN:n 18 sisuksilla. Tuli muistaakseni pari vuotta sitten kun LN ratchet konversiota alettiin myymään ulos, eli silloin kynnet poistui omista tuotteista. Se on kylläkin merkitty sinne perään

Swissiden tuotteissa mm. Hadron2 classic:ssa on myös 370:n, eli vaikka vanne on sama kuin DT:ssä , niin speksit kannattaa katsoa tarkkaan kun hinnaltaan nämä vertautuu DT:n kiekkoihin joissa 240:n (vähän sama juttu kuin GRC:ssä)

nure
25.02.2024, 21.49
Aihetta hipoen, kuinka kapean renkaan voi laittaa järkevästi, vanteen suositus 50mm, tuleeko ongelmia esim. 40millisen kanssa?

WarElephantSixSixSix
26.02.2024, 07.32
Aihetta hipoen, kuinka kapean renkaan voi laittaa järkevästi, vanteen suositus 50mm, tuleeko ongelmia esim. 40millisen kanssa?

Mulla oli joskus vanhoina hyvinä aikoina alurunkoinen focus mares, kun gravelia ja leveitä kiekkoja ei oltu vielä keksitty. Peltiseppä oli takonut vähän lisää rengastilaa takakolmioon. Oli 19mm sisäkapealla vanteella silloin 2" maastorenkaat tuossa pyörässä sisureilla ilman mitään ongelmia.

nure
26.02.2024, 10.57
^No ei varmaan aikoinaan Mavicin 519 vanteet olleet leveämmät ja 1.9-2.1 tuumaa renkaiden koko. Mutta kysymys oli että kuinka kapean renkaan voi laittaa?

Opulus
26.02.2024, 11.05
https://escapecollective.com/wp-content/uploads/2024/02/Screenshot-2024-02-24-at-11.15.23.png

oge
11.03.2024, 12.06
Gravel-spesifit kiekot sen kun levenee, Reserve julkaissut uuden GR version 40|44 kiekoista joissa sisäleveys edessä 27,4 mm ja takana 27 mm.

https://reservewheels.com/en-eur/products/40-44-gr

paaton
11.03.2024, 12.09
Gravel-spesifit kiekot sen kun levenee, Reserve julkaissut uuden GR version 40|44 kiekoista joissa sisäleveys edessä 27,4 mm ja takana 27 mm.

https://reservewheels.com/en-eur/products/40-44-gr

Aika kapeat vielä.

https://www.lightbicycle.com/700c-tubeless-gravel-aero-wheels-40mm-wide-44mm-deep-disc-brake.html

TuplaO
11.03.2024, 13.25
Vroomenilta ja kumppaneiltahan tuli jo aikoja sitten Expolorolle optimoidut kiekot (https://www.3t.bike/en/products/wheels/discus-45-40-732.html), joiden sisäleveys on 29mm. Kuulemma vielä optimoitu 35-40-millisille nakeille...

WarElephantSixSixSix
11.03.2024, 14.28
Vroomen ja Openin Andy on hienoja miehiä. Heidän tai lähinnä Andyn ansiosta saadaan ostaa enve:n kiekkoja lähikaupasta :)

Föhn
13.04.2024, 19.15
Gravel-spesifit kiekot sen kun levenee, Reserve julkaissut uuden GR version 40|44 kiekoista joissa sisäleveys edessä 27,4 mm ja takana 27 mm.

https://reservewheels.com/en-eur/products/40-44-gr
oiskohan kukaan jo rohjennut näitä laittaa tilaten? Pienehkö innostus olisi. Hinta jarruttaa ja sitten se että näitä kiekkoja alkaa olla jo nurkissa.

JKO17
13.04.2024, 20.18
Mielenkiintoiset speksit. Ulko- ja sisäleveys, ja paino suunnilleen sama kuin maantieversiossa,jotain 1470 g

Front 27.4mm, Rear 27mm
External WidthFront 36mm, Rear 34.4mm
Recommended Tire Dimensions30 to 50mm

MTB Engineer
16.04.2024, 15.18
Tuli nyt hankittua tälläiset kiekot, saas nähdä menikö ihan metsään, 23,.. mm sisäleveät ja 1550g oli paino teipattuna ilman venttiileitä.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230926/9a77a40c48caeec708c7ac57daab97b6.jpg



Ostin nämä samat RCZ:n alesta ja nyt muutama lenkki takana. Rullaavat erinomaisesti ja ovat jopa mukavammat kuin vanhat alukehät. Saa nähdä kuinka kauan Reynoldsin takanapa kestää kun eivät kaveripiirissä ole olleet kovin onnistuneita, mutta siihen hintaan, mitä maksoin ei harmita vaikka navan saisi vaihtaa DT:n tuotteeseen jossain välissä. Toistaiseksi olen erittäin tyytyväinen!

hubba
02.05.2024, 08.12
Haussa budjettikiekot graveliin millä ajaisi tämän kesän. Syksyllä varmaan Light Bicyclen WR40 tilaukseen. Eli mielellään n. 200€ hintaluokassa, saa painaa 2 kiloa muttei mielellään enempää. GR1600 hinta menee hieman kipurajan yli tai mistähän noita saisi halvimmalla?

Zykkel
02.05.2024, 09.03
Haussa budjettikiekot graveliin millä ajaisi tämän kesän. Syksyllä varmaan Light Bicyclen WR40 tilaukseen. Eli mielellään n. 200€ hintaluokassa, saa painaa 2 kiloa muttei mielellään enempää. GR1600 hinta menee hieman kipurajan yli tai mistähän noita saisi halvimmalla?
Kaiketi haet suunnilleen samoilla spekseillä, kun WR40? WR40 Disc Carbon CX/Gravel Wheelset - Light Bicycle (https://www.lightbicycle.com/700C-tubeless-bicycle-wheels-32mm-wide-40mm-deep-clincher-for-cyclocross-road-and-gravel-bikes.html) Läpiakselilla vai perinteisellä 100/135mm pikalinkulla?, jarrulevyn kiinnitys centerlock/6-pultti?
.

Sivustakatsoja
02.05.2024, 09.21
Haussa budjettikiekot graveliin millä ajaisi tämän kesän. Syksyllä varmaan Light Bicyclen WR40 tilaukseen. Eli mielellään n. 200€ hintaluokassa, saa painaa 2 kiloa muttei mielellään enempää. GR1600 hinta menee hieman kipurajan yli tai mistähän noita saisi halvimmalla?

Budjettikiekkoina G1800 olisivat varmaan toimivat, mutta saatavuus voi olla juuri nyt heikko.

plr
02.05.2024, 14.16
Vroomenilta ja kumppaneiltahan tuli jo aikoja sitten Expolorolle optimoidut kiekot (https://www.3t.bike/en/products/wheels/discus-45-40-732.html), joiden sisäleveys on 29mm. Kuulemma vielä optimoitu 35-40-millisille nakeille...

Vastaavia tekee myös Nextie. Kehän tyyppi on 45AGX. Sain juuri tuollaiset gravel-pyörään DT Swissin napoihin koottuina ja hooked-versiona. Laitoin Continental GP 5000 AS TR 35 mm -renkaat kiekoille ja renkaan leveys on mitattuna 37 mm. Nextien kehän sisäleveys on 29 mm ja ulkoleveys 40 mm. Kehän korkeus on 45 mm.

https://blogger.googleusercontent.com/img/a/AVvXsEjAaSA0rE_xfRxCR86trsaYEyoMn01umVCBwOHwef4X7A 2YTW9jWjZezXXA7wX6wBzVg8STKnmERYPAGSnECeyaKwmvMWMi Rj96cxTU8JvckkrAViJkNQ2GsuIAipjNnTJsRwMVf0-7oOek4Fk_3Cdru9iWgGvQ0ApT0TyzYGDPwZ_G2VVi6gLHOfKn_ urx

https://blogger.googleusercontent.com/img/a/AVvXsEjtv4b4kLpYsKODloIrmuGRSS4I39KODSF8GkxoSZh9Ra HUAV5A_Xu_qeIy9lObyAUsJ7zqTvAnzVPVcUD10BLazNswAN47 QADnG9K0kxD_z8B96Jj_t3Vv1XgFSAivkIuq6fQijZ_wQ4V-lo_2cZhisBV4N_j1qsbVX2zxDznMNOzXJaoAdF8m12rtx64v

TuplaO
02.05.2024, 14.27
^Asiallinen setuppi. Tällaista ajaisi mielellään. Ajatko ihan gravelia tällä vai enemmän allroad-painotteisesti. Noilla luvuilla ei varmaan hirveästi tarvitse painetta renkaisiin laittaa.

plr
02.05.2024, 17.52
Tällä on tarkoitus ajaa soralenkkejä ja kun niille asfalttia kumminkin aina mahtuu, niin ei tarvitse hidastella siirtymillä. :D Olen vuosia ajanut soralenkit 35 mm Continental Cyclocross Speed -renkailla ja nämä GP 5000 AS:t ovat niitä hieman leveämmät. Jos tietää menevänsä kauheaan kivikkoon, mudalle tai märälle nurmikolle, niin sitten mennään liikenteeseen nappularenkailla. Täkäläinen karkea ja huonokuntoinen asfaltti tuntuu yllättävän tasaiselta tuolla renkaalla. Silcan rengaspainelaskuri antoi minulle hieman yli 3 bar suosituspaineet sisärenkailla. Laitoin kokeeksi lateksisisurin taakse ja butyylisisurin eteen. Kunhan tulee enemmän kokemusta, niin sitten tietää kuinka hyvin tällainen toimii eri olosuhteissa.