Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Saab 9-5 Aero



arctic biker
03.06.2022, 18.40
Näin tänään nätin auton ,Saab 9-5 farkkuaeron, hyvässä maalissa. Sorruin silloin aikoinaan tylsään uuteen Toyotaan, ainoa kerta kun uuteen autoon oli varaa. Kaduttaa vieläkin. Toki ei mulla ois ollu varaa siitä pitää huolta, ihan kohtuuhintainen kun ois ois tuo ollut, 100t ajettu.

Travelkicking
03.06.2022, 19.02
Mulla oli muutaman vuoden 9000 bensa 2-litrainen automaatti. Se oli kuin kirvesmiehen suunnittelema ja tekemä, vähän sinne päin. Alastaittuvat takapenkit jäivät liki 45 asteen kulmaan jne. Nykyään pikkuhonda = jazz 1.3 ishift - on kuin unelma.

kmruuska
03.06.2022, 19.51
Ja mulla oli -02 mallinen 9-5 Aero Sedan. Itse pidin tuota farkkua aina epäonnistuneena peräosan muotoilun suhteen. Aivan kuin farkkuosa olisi pultattu sedanin perään lisäosana. Mutta mainio auto.

Esa S
03.06.2022, 20.47
Mulla oli muutaman vuoden 9000 bensa 2-litrainen automaatti. Se oli kuin kirvesmiehen suunnittelema ja tekemä, vähän sinne päin. Alastaittuvat takapenkit jäivät liki 45 asteen kulmaan jne. Nykyään pikkuhonda = jazz 1.3 ishift - on kuin unelma.

Minulla on vieläkin -93 uutena ostamani tonnari, se kallein cse malli, tosin ei automaatti. Sillä hetkellä aeroa ei ollut saatavilla. Ns. isältä pojille auto, nyt nuoremmalla pojalla, joka on laitellut aero-helmat siihen, ja vähän muutakin. Etanolilla kulkenut yli 10 vuotta.
Tuota 45 asteen kulmaa en ymmärrä, unohditko nostaa istuinosan ennen selkänojan kaatoa? Näin menee aivan vaakatasoon.

usko juntunen
03.06.2022, 21.40
Saab:ista on moneksi. Vaikka matkailuautoksi. Eräällä lerintäalueella Länsi-Norjassa vuonna 1999 näin tällaisen viritelmän.
https://lh3.googleusercontent.com/Gb33B2NPZSh14jwUK328uQU93TnkYNsM6U7PZR-2UbKQhJT3-mLDOyRnsgdrmbY8RhswEn3E4hIdOqupIFfK7bynVGenz8plibi xxKaow1Ntz4eBAaH3eBTd8thMyysoLhnaJbUMwTB81rLQWFXNG fXboQgbnBBQoefHfZ_k6tE54T32__68o-r1sOjRyRAZ1sE94ztVTaSuxVHyUGX83oypWgJ56Qm1jDdgcN-JTmqFEc_gR9ZmgCjdpdsTE90D3vi9y6Xh1K7FfOJ1CcujCqGyc QVWOoy6fm_fIVQB3yfX9XSGMaOHkCU5B_ehNnFDV7GCRg1OdN-fk98Y-Lqzza3Ztq8b76AVq2f1yXOJLt6Ut9UzJRvRoJTQ_-7Bze3X7s-c32THWhFEJm-eu3oTpqNL5DKl6MhuFe9OuHFRiijS7mF742TlksOQc8GetL9MO 8Ih4d54xIKS3BmlyCgat_XW1WkDTH5guRDOMMZS6j2KphSMUuh YEFCew9dvWu0QLSupA8qjtViAwqtXLmVL7ndgv0yZKCF377WD4 ADjgRK_YQZZSAEwskLnr2tauKU53FJw1DDJ62QC52G1xuy-IZjuUCihKx3eo5T_ZBDEh1pBz_R2lYqReI8Ifuc4KSk1P50bWq txE2uNyk2_qZhfplf7j2ljAKoBeaNNJV8eUjbeWJQ_xIBP-ayxfBdvVJsuwzb2qzDz00axfVk1J5-ru_UzvbB2nhnBGYCAlwC1eJSq2M24M2CkdDH4QwekEgE=w1121-h747-no?authuser=0

Pahoittelut kuvan laadusta, josta ei oikein selvää saa. Käynti yläkerran sviittiin on takakontin kautta.

kauris
03.06.2022, 22.36
Mullakin ollut saabi. 9-5 malli 2.0t ja manuaali. Jotain 2003 vuosimallia. Appiukolta ostin. 7 vuoden ikäisenä siinä huollossa huoltomies kuuli pientä sivuääntä jakoketjusta ja meni tehtaan takuuseen vaihto. Seuraavasta uutena ostamastani Superbista sain maksaa paljon tuoreempana vaihtoon menneestä jakoketjusta jonkun satasen itse.
Mun oli sedani kun appiukon mielestä ainoa oikea korimalli. No hänellä ei ollut koiraa lasten lisäksi.
Aeroja tuli kyllä aina vähän kateellisena katseltua itsekin.

Yks toinen muuten mihin farkkuperä ei mun mielestä yhtään sovi on eemelimersu. Joissain autoissa taas farkku on jopa tyylikkäämpi. Passat kuuluu vaikka näihin. Ehkä Superb myös.

Edit. Myin muuten saabini lopulta 5000 eurolla eräälle turkkilaistaustaiselle nuorelle miehelle. Ferdi muistaakseni nimeltään. Hän oli kiinnostunut koeajolla siitä, onko moottori hyvä. Ja sehän oli. Sanoi ajavansa autolla kesällä Turkkiin :)

MRe
04.06.2022, 11.39
Mulla on olllut kaksi saappia, vm 2000 9-3 ”turbojubilee” ja sitten se uusikorinen farkku, vm 2007? Jälkimmäinen seisoi melkein enemmän pajalla kuin ajossa.

Teemu H
04.06.2022, 12.31
Minulla on ollut 2004 Saab 9-5 Aero Wagon, ihana auto. MRe:tä mukaellen se kulki melkein enemmän ohituskaistalla kuin oikealla kaistalla. Ostin 50 tkm ajettuna, möin pois noin 300 tkm mittarissa. Ikävä on vieläkin. :o

Tietysti on ollut myös kolme OG-ysisatasta, ysitonnari ja nyt on vielä OG 900 T16 Aero tallissa odottelemassa kevättä.

Terroristi General Motors tuhosi Saabin. Koskaan en tule sen konsernin ajoneuvoja hankkimaan, se on lupaus :mad:

MRe
04.06.2022, 13.19
Joku syy sille oli, että Saab kaatui GM:n syliin. Totta kylläkin, ettei GM oikein tiennyt mitä sillä tekee, mutta en tiedä olisiko pärjännyt omillaan sen paremmin.

Molemmat mun saapit oli uutena hankittu, tai no, farkku oli koeajoauto Laakkoselta. Mut ei kovin kummoinen laatuvaikutelma jäänyt siitä. Oli kuitenkin hyvä ajaa silloin kun kulki. 1.9 TiD saabin lastulla.

haedon
06.06.2022, 21.19
En tiedä onko tullut mainittua, mutta ensimmäinen liikkeessä koeajamani auto oli Saab 9000 Aero. Juuri kortin saaneena menin jotain vanhaa korolla DX:ää koeajamaan, mutta myyjä tyrkytti heille juuri tullutta uutta Aeroa niin pitihän se käydä sitten ensin tyypittämässä. Kevättalven liukkailla ei tosin niin hauska ollut testailla :D.

arctic biker
06.06.2022, 22.46
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.youtube.com/watch%3Fv%3Ds7qVDEdN0Pc&ved=2ahUKEwj87Lnfupn4AhVy_SoKHXlBDZUQtwJ6BAgFEAI&usg=AOvVaw3OQxTFQlMAuuSXHxHsTKCz
Vaatii pientä laittoa,Saab 93.

Antza44
06.06.2022, 22.59
2000 mallinen 9-3 Aero tuli nuoruus vuosina hankittua, kun etsin jotain pirteämpää ensi auto Toyota Corollan jälkeen. Kakarana/teininä aattelin, kun isä ukolla oli Saabeja ollut, et kun joskus tommosen Aeron sais ja sitten se helmi peli tuli vastaan ihan muita autoja etsiessä ja kyllä sitä lämmöllä muistelee näitä Vag raakkuja ajaessa. Saabit oli kuin lenskoja tehty kuljettajalle ja napit oli just sielä missä pitää, toisin kuin moni nyky autokin, ettei ole mitään järkeä hallinta laitteissa.

Ainoa vika 9-3 Aerossa oikeastaan oli liian lulla alusta sekin olisi toki alustasarjalla korjaantunut, mutta jäi laittamatta.

MRe
07.06.2022, 10.02
ja kyllä sitä lämmöllä muistelee näitä Vag raakkuja ajaessa.
Toisaalta Saab Aero oli valmistajansa lippulaiva. Ehkä vaggineista lambo ei kovin raakulta tunnu? Tai RS Audi.

kmruuska
07.06.2022, 11.01
Toisaalta Saab Aero oli valmistajansa lippulaiva. Ehkä vaggineista lambo ei kovin raakulta tunnu? Tai RS Audi.

No jaa. Eilen ajoin tasaista 70 km/h rajoitettua kaupunkitietä upouuden RS7:n perässä ja katselin ihmetellen sen heiluvaa ja nyökkivää menoa. Alusta näytti löytävän tiestä kuoppia ja töyssyjä joita Teslakaan ei huomannut ja välitti ne tunnolllisesti koriin. Ei näyttänyt kivalta.

MRe
07.06.2022, 11.19
RS6:n taitaa saada ilmajousituksella. Mutta taisit missata pointin.

JackOja
07.06.2022, 11.24
Mulla ei ole ollut topicin mukaista laitetta, olinko eka? Rynnäkkösämpylällä olen sen sijaan ajellut jonkin verran.

Hassu yhtymä nykyiseen hybridiin vaihdekepin D-asennossa... se vaan rullaa ja rullaa ja rullaa, aivan kuin sämpylän vapaakytkimellä. B-asennossa onkin sitten kuin Tesla.

e150330
07.06.2022, 11.28
Poika osti ensiautokseen vuosi sitten 174tkm ajetun vm. 2000 9-5 Aeron. 1. omistajalla 20 ekaa vuotta, poika nyt 3. omistaja (2. myi, kun löysi 9000 Aeron). On se hieno.

Minun ensiautoni oli 96 vm. 1980, vieläkin muistelen kaiholla, vaimo ei niinkään...

Antza44
07.06.2022, 12.50
Toisaalta Saab Aero oli valmistajansa lippulaiva. Ehkä vaggineista lambo ei kovin raakulta tunnu? Tai RS Audi.No totta tuokin toisaalta isä ukolla oli og900 vuosmalli muistaakseni 94 ja se vaihtui ihka uuteen 9-3 vaparikoneelliseen SE malliin joka oli periaatteessa mallisarjan alapäästä ja eihän se Aerosta eronnut juuri kuin kangassisustuksella, takaspoilerin ja helmalevikkeiden puuttumisella ja konehuoneen sisällöltä. Joku nyanssi ero saattoi olla alustassa mutta ei mainittavaa. Noissakin oli asiatkin laitettu yhtälailla sinne missä kuuluukin.

MRe
07.06.2022, 15.18
Juu, kyllähän saabista määrätty ruotsalainen laatu puski esiin. Ei ne juuri nitisseet tai natisseet.

jalkkis
07.06.2022, 15.51
Juu, kyllähän saabista määrätty ruotsalainen laatu puski esiin. Ei ne juuri nitisseet tai natisseet.Nojaa, faijalla oli 900 saappi vuosimallia oliko 1982. Paskin auto ikinä. Vaihdelaatikkoa suurempaa siitä ei kyllä hajonnut. Silloisen (olikohan?) Scan-Auton työnjohtaja tuli kotipihaan asti korjaamaan romuaan.

Että ihan sama nitiskö vai ei, kun ei kulkenut ollenkaan. Ja oli muuten hauskaa olla romun kanssa tienposkessa jossain Puolan maaseudulla.

Mutta, täähän oli kait niitä Uudessakaupungissa kasattuja, siinä vissiin syy?

Misukka
07.06.2022, 17.43
^Noissa tuon ajan 900:ssa oli sen verran paljon tilaa syylärin ja kytkinkopan välissä, että eräs merkkiliikkeen ex-asentaja, sittemmin itsenäinen saappiguru, kertoi tekevänsä ysisataseen kytkinremontin kolmessa vartissa. 99:ssähähän oli sama homma, kytkin kampiakselin päässä ja siitä ketjuveto koneen alla olevaan vaihdelaatikkoon. Mutta 99:ssä oli sen verran lyhyempi nokka, että syyläri piti irrottaa, ei mennyt kolmeen varttiin siinä.

...montakohan tuntia merkkiliike velotti työtä 900:n kytkinrempassa... tuskin 0,75...:rolleyes: