Näytä tavallinen näkymä : Shimano MTB osien ongelmat
Mikähän tuli 12s XT vipuun, kun toimii pienemmillä rattailla mutta kun yrittää siirtää isolle rattaille niin vipu painuu löysänä pohjaan?
Kuminauha
29.05.2022, 19.44
Onko vaijeri kiinnitys vaihtajan päässä löystynyt ja pääsee luistamaan?
Jep tsekkasin, ei ollu löystynyt.
Pitää koittaa purkaa josko löytyisi vika
Oli näköjään katkennut pieni kissan karvan paksuinen jousi, joka painaa kynttä hammastusta vasten.
Pari vuotta ja muutama tonni kilsoja takana. Harmillista muuten olis ihan briljantissa kunnossa. Oiskohan xtr yhtään parempi?
maalinni
29.05.2022, 21.37
Saiskohan varaosana jostain? https://www.probikeshop.com/en/gb/mtb/drivetrain-gear-shifters-spare-parts-c130.html
edit: ei mahda saada :(
(https://www.probikeshop.com/en/gb/mtb/drivetrain-gear-shifters-spare-parts-c130.html)
https://www.mtbr.com/threads/shimano-xtr-m9100-shifters-keep-breaking-no-downshift-intermittently.1150763/
Ei tainnut olla vain XT vaiva. Vois kai laittaa viestiä myyjäliikkeelle, mutta pitänee pistää uutta tilaukseen.
Kuminauha
30.05.2022, 08.40
En usko että XTR kestää yhtää paremmin ku XT. Itse en rahojani laittas XTR:ään, ellei välttämättä halua. Kato sit tilatessa että otat oikeella kiinnityksellä (I-SPEC vai Panta)
maalinni
30.05.2022, 10.18
En usko että XTR kestää yhtää paremmin ku XT. Itse en rahojani laittas XTR:ään, ellei välttämättä halua. Kato sit tilatessa että otat oikeella kiinnityksellä (I-SPEC vai Panta)
Voi olla tosiaan jopa päinvastoin riippuen osasta. Xtr on käsittääkseni äärimmäisen kevyt, ei välttämättä kestävämpi kuin xt. Tästä löytynee youtubesta testejä.
^Usein voi mennä noinkin, keveys saattaa heikentää osia.
On myös mahdollista jos palautetta on tarpeeksi jälleenmyyjien kautta Shimanolle mennyt, niin 2022 valmistetussa vaihtajassa on vahvempi jousi? Tämähän haiskahtaa jo suunnitteluvirheeltä. Tuskin Shimano on heikommalla jousella mitään säästöjä havitellut.
Varmaan joku valmistusvirhe noissa jousissa.
No kävin hakemassa paikallisesta SLX vaihtajan(kun muuta ei ollu) ja pistin XT:n tilaukseen Saksasta.
On eroa...aika rupunen toi SLX. Halvemman oloinen, pienemmälle voi vaihtaa vain 3 kerralla, kun XT:llä 4 ja isommalle slx vaihtaa vai yhden, kun XT:llä voi vaihtaa kaksi pykälää.
Jääpähän sitten varalle ja ei ole monen minuutin homma vaihtaa jos niikseen tulee.
maalinni
30.05.2022, 23.51
^ Halvempi yleensä on halvemman oloinen, hyvä että löysit varaosan nopsaan. Ei ole nykyään itsestäänselvyys.
Eikös ollutkin niin että xt:n quick release toimii vain peukalolla painettaessa, ei etusormella?
Yhden xt vivun ostin, oli jotenkin jäykkä toiminnaltaan ja jumi, palautin kauppaan. olikohan rikki?
Kuminauha
31.05.2022, 10.25
Instant release toimii molemiin suuntiin, mutta se multirelease toimii vaan peukalolla.
XT 11v oli ainakin uutena vähän jäykkä mutta kuluu kevyemmin toimivaksi.
XTR:stä vähänlaisesti kokemuksia, joitakin vaihtajia ja vipuja lähinnä oillut useampia mutta sen voi sanoa että se kestävyys vaihtelee.
Shimanon "parraimmat" materiaalit auttaa kestävyyteen mutta keventäminen toisaalla vie sitä parasta kestävyyttä pois.
maalinni
31.05.2022, 12.54
Minulla taas xt:stä se kokemus, että on liiankin löysä ja epämääräinen. Varmaan riippuu mihin on tottunut, itse vaihdoin Sramista Shimanoon ja oli pitkä opettelu xt vipuun. Nykyään taas Sramilla.
edit: taisi olla 10v aikaan eli vuonna miekka ja orava.
Oikeastaan tämän otsikon alle sopii, kun pyörässä on nyttemmin lähes kaikki mahdolliset palikat XT:tä.
Oikean puolen poljin (XT) alkoi naksumaan parinsadan km.n jälkeen. Vikaa hakiessa huomasin että oikean puolen poljinakselia ei oltu kasatessa ruuvattu aivan pohjaan.
Poljin irti ja auki... laakerit ja muut oli toki uudenveroisia ja puhdasta rasvaa reilusti polkimessa. Punaista kierrelukitetta oli kuitenkin lotrattu niin reilusti, että kierre oli koko matkalta aivan tukossa eikä sitä oltu siksi saatu pohjaan asti. Putsasin lukitteesta "ylimääräiset" pois ja homma toimi. Ei naksu enää..
Eipä oo ennen XT:ssä tai halvemmassakaan tullut mokomaa vastaan. Laadunvalvontaa löysätty?
Tuo 12 spd XT on kyllä itseäni miellyttänyt!
Lähetetty minun SM-G781B laitteesta Tapatalkilla
12 sp XTR triggeristä hajoilee myös se sama pikkujousi kuin ketjun aloittajan XT:stä. Oli jotenkin hölmö ja kusetettu olo kun lähes uudesta XTR-osasta menee rikki 0,1 senttiä maksava jousi joka on suunniteltu niin että sitä ei voi vaihtaa.
Itselläkin hajosi 12v XT-vipu noin vuoden käytön jälkeen. Sanoisin että näiden XT ja XTR-vipujen hajoaminen johtunee tuosta ominaisuudesta että voi vaihtaa isompaa vaihdetta 2 kerrallaan, shimanon halvemmissa osissa tätä ominaisuutta ei ole -> kestää pidempään. Vivun jäykkyyteen vaikuttaa paljon myös takavaihtajan kitkakytkimen asetus, tehdasasetuksena jäykkä mutta hieman sitä löysäämällä myös vipu toimii kevyemmin. Tässä kuitenkin tarkkana sen suhteen mikä oma ajokki tai ajomaastot ettei ketjut ala hakkaamaan liikaa.
maalinni
01.06.2022, 11.42
Oikeastaan tämän otsikon alle sopii, kun pyörässä on nyttemmin lähes kaikki mahdolliset palikat XT:tä.
Oikean puolen poljin (XT) alkoi naksumaan parinsadan km.n jälkeen. Vikaa hakiessa huomasin että oikean puolen poljinakselia ei oltu kasatessa ruuvattu aivan pohjaan.
Poljin irti ja auki... laakerit ja muut oli toki uudenveroisia ja puhdasta rasvaa reilusti polkimessa. Punaista kierrelukitetta oli kuitenkin lotrattu niin reilusti, että kierre oli koko matkalta aivan tukossa eikä sitä oltu siksi saatu pohjaan asti. Putsasin lukitteesta "ylimääräiset" pois ja homma toimi. Ei naksu enää..
Eipä oo ennen XT:ssä tai halvemmassakaan tullut mokomaa vastaan. Laadunvalvontaa löysätty?
Tuo 12 spd XT on kyllä itseäni miellyttänyt!
Lähetetty minun SM-G781B laitteesta Tapatalkilla
Minulla alkoi toissa kesänä sama naksunta pari sataa ajetuissa polkimissa. Vaihdoin takuuseen.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.