Näytä tavallinen näkymä : Kiero vanne mittaamalla
Posteljooni
27.05.2022, 14.18
Piti vaihtaa vanne eturenkaaseen ja ajattelin samalla tarkistaa kaikki koska hieman väpätti. Säädin levyjarrun puolelta kaikki 23,5 ja toiselta puolelta 21. Keskiarvot sain takarenkaasta. Lopputulos on koominen venkula. Toinen renkaan puoli osuu haarukkaan ja kun pyöräyttää niin osuu toinen puoli.
Mikä voi olla syy? Jotain aivan selvästi olen missannut.
StevieRayVehkakoski
27.05.2022, 15.22
Mitkä säädit 23,5 ja 21, onko tuo pinnan kireyden mitta siis? Mä pinnaan vanteen ensin osapuilleen keskelle, sit pystyheitto pois, seuraavaksi sivuheitto pois ja sit pinnat kireälle.
Posteljooni
27.05.2022, 16.04
https://www.amazon.de/gp/product/B0871SFPTJ/ref=ppx_yo_dt_b_asin_image_o03_s00?ie=UTF8&psc=1
Tuolla mittasin kaikki pinnat vasemmalta 21 ja oikealta kaikki 23,5. Arvoilla kyllä ei ole merkitystä. Ilmeisesti noita ei pidä kiristää samaan kireyteen? Niin kyllä katsonut monesta Youtube tutoriaalista että se tehdään.
Mestarin sanoja lainaten.
”Pinnajännitys on suoruuden ja tasajännityksen kompromissi”
Posteljooni
27.05.2022, 18.31
Mestarin sanoja lainaten.
”Pinnajännitys on suoruuden ja tasajännityksen kompromissi”
Löysin kyseisen mcarbon pdf:n googlettamalla tuon lainauksen. Samat ohjeet siinä on että mitä lähempänä tasajännitystä pinnat on niin sen parempi pitäisi olla. Pinnat on siinä suoruudessa missä ne tehtaalta on tulleet tai siis itse vaihdoin vain yhden. En tajua miksi koko rengas on nyt kierona joka suuntaan vaikka on tasajännityksessä. Kaippa hieron noita nännejä niin kauan, että silmämääräisesti pyörii edes jotenkin.
Vain hyvin harvoin pinnat osuvat alle 10% tasakireyteen, eli ei ihme ettei onnistunut. Nyt vain youtube tutoriaalia katsomaan, miten se säätö saadaan kohdilleen. Jos ei ole rihtauspukkia, pääset kohtuulliseen tulokseen vaikka virittämällä nippusiteet haarukkaan.
Posteljooni
27.05.2022, 23.12
Pointti on kuitenkin että ne olisi tasakireät samalta puolelta? Vaikka olisi tismalleen samat luvut joka pinnassa, niin tuo vanne oli kuin taco. Löysäsin kaikki pinnat ja teen aivan alusta loppuun tuon.
Marsusram
28.05.2022, 11.13
En tajua miksi koko rengas on nyt kierona joka suuntaan
Koska tuossa on mainittu renkaan kierous, niin mainittakoon vielä että kiekon suoruus mitataan vanteesta. Jos vanne on suora ja vanteelle huolella asennettu rengas heittää, niin heitä rengas pois.
Jukka4130
28.05.2022, 12.15
On aika poikkeuksellista, että kiekko olisi luotisuora pinnojen ollessa täysin tasajännityksessä molemmin puolin (tarvittavat puolierot huomioiden) edes uusilla komponenteilla. Insinööri toivoisi toki täydellisessä maailmassa näin olevan. Lähelle voi päästä, mutta pientä heittoa on todennäköisesti joka tapauksessa suoristettavana. Suurimmaksi osaksi tämä johtunee vanteen valmistuksen epätarkkuuksista, joskin poikkeamaa voi olla myös muissa komponenteissa. Toki, mitä paremmat komponentit kyseessä, sitä vähemmän heittoa usein ilmenee.
Kiekon kasaajan tai rihtaajan tehtävä on löytää juurikin aiemmin mainittu kompromissi tasajännityksen ja kiekon (hyväksyttävän) suoruuden välillä. Esimerkkinä, vanteen saumakohdassa ilmenee usein pientä pystyheittoa, joka on usein parempi jättää siihen kuin lähteä oikomaan sitä, joka puolestaan voi saada merkittävää hajontaa pinnojen jännitykseen.
Ja kaiken lisäksi, tilanteet ovat aina tapauskohtaisia. Vaikuttavia tekijöitä ovat käsissä olevat komponentit, niiden ikä ja käyttöhistoria, pyörä, sen käyttötarkoitus sekä mekaanikon tietotaito.
Pointti on kuitenkin että ne olisi tasakireät samalta puolelta? Vaikka olisi tismalleen samat luvut joka pinnassa, niin tuo vanne oli kuin taco. Löysäsin kaikki pinnat ja teen aivan alusta loppuun tuon.
Optimitilanteessa jees, mutta käytössä kuluneella vanteella voi tehdä tiukkaa päästä edes muutaman millin sivuttaisheittoon ~20% vaihteluvälillä vetojännityksessä. Mitä lähemmäksi pääset suoraa kehää ilman "kuumia"pinnoja, sen parempi luonnollisesti.
Tuosta ensimmäisestä viestistä ei käynyt selväksi rihdattiinko vanha vanne, vai vaihdettiinko vanhaan etunapaan ja pinnoihin uusi vanne. Vanhojen pinnojen ja napojen kanssa ei suoran kiekon kasaaminen ole mikään 5 min. homma. Käytetyissä navoissa pinnanreijät kuluvat ovaaleiksi. Käytetyt pinnatkin venyvät erimittaisiksi vaikka uutena olisivatkin olleet tasapituisia. Kyllä käytetyistä osista saa melko hyvänkin kiekon kasattua, mutta vaatii kyllä 2* enemmän säätöä kuin kasaisi uusista osista.
Jukka4130
01.06.2022, 23.02
Tuosta ensimmäisestä viestistä ei käynyt selväksi rihdattiinko vanha vanne, vai vaihdettiinko vanhaan etunapaan ja pinnoihin uusi vanne. Vanhojen pinnojen ja napojen kanssa ei suoran kiekon kasaaminen ole mikään 5 min. homma. Käytetyissä navoissa pinnanreijät kuluvat ovaaleiksi. Käytetyt pinnatkin venyvät erimittaisiksi vaikka uutena olisivatkin olleet tasapituisia. Kyllä käytetyistä osista saa melko hyvänkin kiekon kasattua, mutta vaatii kyllä 2* enemmän säätöä kuin kasaisi uusista osista.
Juurikin näin. Vanhoista osista kasatessa kyseessä on työläämpi projekti. Syitä en tosin aivan allekirjoita. Kaikki edellä luetellut syyt eivät kuitenkaan vaikuta pinnojen jännitykseen, vaan ainoastaan miten paljon nippeleitä pitää kiertää, että tietty jännitys saavutetaan.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.