Näytä tavallinen näkymä : Rockshox 0-30w korvaaminen?
Ajattelin tehdä Yariin alajalkojen huollon ja ei ole Rockshoxin omaa öljyä. Käykö tuohon tilalle esim. Motulin haarukkaöljyt tai ihan 0-30w moottoriöljy? Vai mitä kannattaisi suosia esim. Motonetin valikoimasta vai pitääkö tilailla tuota Rockshoxin öljyä.
Käy ihan hyvin muutkin. Prätkäpuolen haarukkaöljyistä otat jotain vastaavaa.
Mä laitoin viimeksi Mobil 5w30, klonkswagenin omistajalla on aina pikkupullo auki...
Jukka Häkämies
30.05.2022, 16.46
Tuo 0w30 on tarkoitettu voiteluöljyksi, joten ei kannata laittaa iskariöljyä vaan moottoriöljyä sen korvikkeeksi.
Ei kannata laittaa mitään 10-30W moottoriöljyä, on kesäkäytössäkin jäykähköä. Jokin noista 5 tai 7W keulaöljyistä on varmasti sopiva.
https://www.motonet.fi/fi/kategoria/449/216313/Keulaoljyt
No nyt on tullut niin sekalaisia vastauksia, että ottaako näistä selvää :)
Ja eikai Jukkakaan yllä mitään noin jämäkkää moottoriöljyä tarkoittanut. Itse tarkoitin juoksevaa keulaöljyä (5w) ja jos moottoriöljyä niin toki siitäkin vaikka just 5w tms nykyaikaisen moottorin öljyä laittaisin.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/599569/Motox-DexEnergy-LongLife-5W-30-1L
Factory Fox.iin laitetaan ilmajalkaan 20wt ja vaimenninjalkaan ohut 5wt ptfe liru, koska vaimennin avoin.
Itse olen Rockarin alajalkoihin ja Foxin ilma jalkaan tuota Rockarin 0-30 ja se pelaa niin hyvin kelissä, kuin kelissä, joten sillä mennään molemmissa.
Rockarin vaimentimiin Silkolenen 2.5wt ja ai että:o.
MTB Engineer
08.06.2022, 09.46
Kannattaa muistaa, että se ei se keula tiedä minkä merkkistä öljyä käytetään. Esim. Motorexin Supergliss on johdeöljyä, joka on paksua, mutta tarttuu ja voitelee erittäin hyvin ja soveltuu siksi hyvin alajalkoihin. Iskariöljyt sen sijaan voitelevat verrattain huonosti, koska niissä on haettu erilaisia virtaus- ja paineominaisuuksia. Foxin 20Wt EI ole iskariöljyä vaan voiteluöljyä, mutta se tuntuu varsinkin talvella olevan melko paksua ja tönkköä.
GRIP ja GRIP2 tosiaan käyttävät samaa vaimenninöljyä myös alajalassa sen takia, että huohottava vaimennin voi jossain ääritilanteessa imaista kylpyöljyä sisäänsä. Samalla esim. MRP määrittää alajalkaöljyksi 10W iskariöljyn, joten ilmeisesti heidän kokemustensa mukaan sekin toimii.
Rokkarin moniasteöljyt, esim. tuo 0W-30 tai aiempi 15W-40 ovat Internetlähteiden perusteella pääasiassa synteettisiä moottoriöljyjä, joista on todennäköisesti jätetty lämmönkeston määrittävät lisäaineistukset pois. Uskaltaisin, ja olen uskaltanut, käyttää vastaava Castrolin / Motoxin / Mobilin moottoriöljyjä. Kannattaa muistaa, että mineraaliöljyt eivät välttämättä sovi kaikille tiivistemateriaaleille, joten synteettisen käyttö on järkevämpää.
Summa summarum:
Alajalkoihin voiteleva öljy, yleensä myös iskariöljy toimii jos öljyjä vaihtaa riittävän usein. Kesällä paksukin kama toimii, mutta talveksi voi tarvita ohuempaa.
Vaimentimeen siihen tarkoitetun viskositeetin mukaan iskariöljy. Viskositeetti ei ole sama asia kuin tuo imperiaalisen maailman keksimä painoluokka, joten eri valmistajien 5W ei välttämättä ole samaa kamaa kun verrataan viskositeettia. Vaimentimen tyypistä riippuen tällä on pieni tai suuri merkitys.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.