Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Ensimmäinen itse koottu polkupyörä Surly Bridge Club



636prosenttia
21.05.2022, 17.14
Hei kaikille.


Tarkoitus olisi kasata itselle mieluinen pyörä ensimmäistä kertaa. Ajatuksissa olisi rakentaa monipuolinen ja kestävä kulkuväline retkeilyyn (rauhallista ajoa poluilla ja hiekkatiellä). Miehellä kokoa 183cm/130kg.

Itseni haastaakseni ajattelin koota pyörän vanteiden kasaamista myöden itse. Toki napoja en ajatellut alkaa sorvaamaan. :) Saa sitten sellaista kun tekee, hyvässä ja pahassa. Rauhallisesti harrastellen.

Nyt kysyisin yleisiä kommentteja valitsemistani komponenteista, varmaankin homma lähtee liikenteeseen vanteet kasaamalla ja aiheeseen riittävästi perehtymällä.


Pyörä: Surly bridge club kokoa L
All Road Bike | Bridge Club Touring Bike | Surly Bikes (https://surlybikes.com/bikes/bridge_club)

Osat vanteisiin:

Takanapa: Deore XT 135mm QR 32 pinnaa
Shimano Deore XT FH-M756-A Rear Hub - 6-Bolt - QR - black | BIKE24 (https://www.bike24.com/p2278738.html)

Etunapa: Deore XT 100mm QR 32pinnaa
Shimano Deore XT HB-M756 Front Hub - 6-Bolt - QR - black | BIKE24 (https://www.bike24.com/p2278732.html)

Pinnat: Sapim strong 2,3/2mm
Sapim Strong Spokes 2,3/2,0 - black | BIKE24 (https://www.bike24.com/p2117403.html)

Vannekehät: Ryde edge M35 (27.5" 35mm sisäleveys)
Ryde Edge M 35 - 27.5 Inch Disc Clincher Rim - black | BIKE24 (https://www.bike24.com/p2315506.html)

Renkaat: Schwalbe G-one allround 27.5" 2.8"
Gravel - Schwalbe Professional Bike Tires (https://www.schwalbe.com/en/gravel-reader/schwalbe-g-one-allround)

Kysymys: Tuota vannekehää olisi saatavilla myös offset versiona, ymmärtääkseni takapyörästä tulisi näin vahvempi? Onko vanteen kokoaminen offsettinä ratkaisevasti hankalampaa? Tarvitseeko navan olla erilainen? (olen nähnyt sellaisia napoja missä on toisella puolella korkeampi pinnakehä) Pinnojen pituuden mitoittamisesta saatikka kokoamisesta ylipäänsä minulla ei tässä kohtaa ole vielä kovin vahvaa käsitystä. Ilmeisesti tekniikoita on monia, pinnojen pituudelle laskureita/kaavoja olemassa?

Mitä mieltä olette rengasvalinnasta? Onko 2.8" leveys liian överi? Muita vaihtoehtoja mietinnässä ovat g onet kapeampana (27.5" 2.2"),enemmän tielle painottunut Schwalbe marathon allmotion koossa 27.5" 2.15" Tour - Schwalbe Professional Bike Tires (https://www.schwalbe.com/en/tour-reader/marathon-almotion) tai Contin double fighterit 27.5" 2" leveänä. continental bicycle Double Fighter III (continental-tires.com) (https://www.continental-tires.com/bicycle/tires/mountainbike-tires/double-fighter-3) Vanteet varmaan pitäisi olla sitten noille vähän jo kapeammat..


Tällaista. Mielenkiintoisia keskusteluja odotellessa! :)

636prosenttia
21.05.2022, 17.25
Niin juu, nippelit. https://www.bike24.com/p229549.html

nure
21.05.2022, 22.15
Ehkä suosittaisin tuolla massalla napoja läpiakseleilla.

Tomy
21.05.2022, 23.13
Kuulostaa mukavalta projektilta! Itse kasaamalla tulet oppimaan paljon, ihan varmasti maksamaan jonkun verran oppirahoja ja ylipäätään Bridge Clubistasi tulee melko kallis pyörä. Mutta onhan se itse kasaaminen silti mukavaa!

Minulla on painoa 120kg ja olen tavarapyörässäni käyttänyt samaa takanapaa, kuin mitä sinä suunnittelet nyt Bridge Clubiin. Pari kuukautta sitten edellinen M756 napani hajosi. Sillä oli silloin ajettu noin 20000km. Navan rungosta lohkesi isohko pala. Koska napa oli kuitenkin kestänyt näinkin pitkään ja tavarapyörässä ajoittain perheretkillämme ollut yhteensä painoa jopa 200kg, korvasin sen samanlaisella navalla. Toivottavasti se kestää yhtä pitkään.

Eli napavalintasi on mielestäni hyvä. En miettisi liikaa vannekehän valintaa. Valitse kaksikerroskehä, jossa haluttu leveys. Tuo Ryde on speksattu 140kg:lle, joten kestää varmasti pitkään rauhallista ajoa hiekkateillä ja tasaisilla poluilla. Noista 2,3mm paksuista pinnoista en osaa sanoa mahtuvatko ne navan reikiin. Itselläni on ollut ihan tavan 2mm pinnat. Käytä alumiininippeleiden sijasta tavallisia messinkinippeleitä.

Pinnojen pituuden määrittelyssä olen itse käyttänyt DT Swissin laskuria. Joskus se antaa pituuksia, jotka osoittautuvat aivan täydellisiksi ja joskus on jäänyt millin lyhyeksi. Milli lyhyt on parempi kuin milli liian pitkä. Jotta laskurista on hyötyä, pitää sinun saada mitattua sekä kehä että napa tarkasti. DT Swissin laskurissa on havainnollistavat ohjeet ja Youtubessa videoita. Hanki tukeva rihtauspukki, laadukas pinna-avain ja itse suosittelen vielä pinnojen kireysmittaria. Minulla on kiekot kasattuna kolme ristiin, mikä taitaa olla yleisin pinnna-kuvio. Sheldon Brownin sivujen ohjeiden avulla olen itse kiekkoni kasannut.

https://www.bike24.com/p215728.html?searchTerm=brass%20nipple&source=SBP
https://spokes-calculator.dtswiss.com/en/
https://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html

nure
22.05.2022, 08.19
^Pinnat kyllä kestää jos kiekko muuten hyvin rakennettu, itsellä ollut Revolutioneilla kootut 28/32 reikäiset ja +100kg massaa silloin. Kesti kunnes jarrupinta hajosi.

Malamuutti
22.05.2022, 12.48
Asioita hämmentääkseni tuli tuossa mieleen, että retkeilyhommassa napadynamo eteen voisi olla hyvä ajatus. Kiinteät valot ovat ihan kätevät vaikka ihan vain päiväsäaikaan kelviäkin ajaessa, autoilijat tuntuvat huomaavan risteyksissä paremmin kun ajaa valo päällä, eikä valosta lopu akku kesken ajon, jos hämärissä/pimeällä liikkuu. Napadynamoihin sopivia USB-latureitakin on saatavilla, niin ei tarvitse huolehtia puhelimen akun kestosta pidemmälläkään reissulla.

636prosenttia
22.05.2022, 19.58
Ehkä suosittaisin tuolla massalla napoja läpiakseleilla.

Samaa mieltä. Tarkoitus olikin valita runko läpiakseleilla, mutta halutun rungon toimitusaika olisi venynyt ensi vuoden puolelle. Alunperin oli tarkoitus tehdä ihan expedition järeystason pyörä kuulalaakereilla ja painavilla kehillä. Tässä on nyt kuitenkin se hyvä puoli että tämän rakentelun lomassa saa harjoitusta, tehdä virheitä ja vähän koeponnistaa eri ratkaisuja. Ja kyllähän tämä vähän eri käyttöönkin tulisi, hybridin ajattelin myydä pois kun saan tämän valmiiksi. Siinäkin mielessä ehkä joku 2.1-2.4" 27.5" leveä rengas voisi olla paras ratkaisu..


Kuulostaa mukavalta projektilta! Itse kasaamalla tulet oppimaan paljon, ihan varmasti maksamaan jonkun verran oppirahoja ja ylipäätään Bridge Clubistasi tulee melko kallis pyörä. Mutta onhan se itse kasaaminen silti mukavaa!

Minulla on painoa 120kg ja olen tavarapyörässäni käyttänyt samaa takanapaa, kuin mitä sinä suunnittelet nyt Bridge Clubiin. Pari kuukautta sitten edellinen M756 napani hajosi. Sillä oli silloin ajettu noin 20000km. Navan rungosta lohkesi isohko pala. Koska napa oli kuitenkin kestänyt näinkin pitkään ja tavarapyörässä ajoittain perheretkillämme ollut yhteensä painoa jopa 200kg, korvasin sen samanlaisella navalla. Toivottavasti se kestää yhtä pitkään.

Eli napavalintasi on mielestäni hyvä. En miettisi liikaa vannekehän valintaa. Valitse kaksikerroskehä, jossa haluttu leveys. Tuo Ryde on speksattu 140kg:lle, joten kestää varmasti pitkään rauhallista ajoa hiekkateillä ja tasaisilla poluilla. Noista 2,3mm paksuista pinnoista en osaa sanoa mahtuvatko ne navan reikiin. Itselläni on ollut ihan tavan 2mm pinnat. Käytä alumiininippeleiden sijasta tavallisia messinkinippeleitä.

Pinnojen pituuden määrittelyssä olen itse käyttänyt DT Swissin laskuria. Joskus se antaa pituuksia, jotka osoittautuvat aivan täydellisiksi ja joskus on jäänyt millin lyhyeksi. Milli lyhyt on parempi kuin milli liian pitkä. Jotta laskurista on hyötyä, pitää sinun saada mitattua sekä kehä että napa tarkasti. DT Swissin laskurissa on havainnollistavat ohjeet ja Youtubessa videoita. Hanki tukeva rihtauspukki, laadukas pinna-avain ja itse suosittelen vielä pinnojen kireysmittaria. Minulla on kiekot kasattuna kolme ristiin, mikä taitaa olla yleisin pinnna-kuvio. Sheldon Brownin sivujen ohjeiden avulla olen itse kiekkoni kasannut.

https://www.bike24.com/p215728.html?searchTerm=brass%20nipple&source=SBP
https://spokes-calculator.dtswiss.com/en/
https://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html

Mukavaa on ainakin tässä kohtaa.. :D. Kiitos noista linkeistä. Vähän on kyllä vielä mietinnässä että josko oikaisisin vanteiden teossa, aika vaativan näköistä hommaa kyllä. Aika hyvin navat kestäneet. Nuo valitsin ihan puhtaasti edullisuuden ja sen oletuksen perusteella että hyviä ovat, kun noin hirveästi niitä myyvät.. Okei, suositat messinkisiä nippeleitä. Täytyy vähän perehtyä että mitkä olisi edut ja haitat eri materiaaleilla. Mitä nyt eilen vilasin, niin 2.5mm kai olisi reikien halkaisijat navoissa.. Kai ne sinne siis mahtuu..? :D

Katsoin eilen tuosta youtubesta hyvän tunnin videon, jossa kaveri näyttikin tuon kehän halkaisijan mittauksen, ja kasasi juuri tuolla 3x ristiin tekniikalla. Vähän kyllä polttelisi itse vanteet kasata..

636prosenttia
22.05.2022, 21.01
Asioita hämmentääkseni tuli tuossa mieleen, että retkeilyhommassa napadynamo eteen voisi olla hyvä ajatus. Kiinteät valot ovat ihan kätevät vaikka ihan vain päiväsäaikaan kelviäkin ajaessa, autoilijat tuntuvat huomaavan risteyksissä paremmin kun ajaa valo päällä, eikä valosta lopu akku kesken ajon, jos hämärissä/pimeällä liikkuu. Napadynamoihin sopivia USB-latureitakin on saatavilla, niin ei tarvitse huolehtia puhelimen akun kestosta pidemmälläkään reissulla.

Joo voipi olla järkevä juttu. En ole perehtynyt aiheeseen tippaakaan, joten saa kertoilla aiheesta lisääkin, antaa suosituksia yms. jos inspiraatiota aiheesta kertoilla riittää.



Kaipaisin kommenttia erityisesti mahdollisista yhteensopivuusongelmista, mm. sellaiset aihealueet kun ketjulinja ja QR -standardit ei oo oikeen vielä hanskassa. Ilmeisesti asia on niin, että tuon surlyn 138mm takaleveys on yhteensopiva 135mm ja 141mm leveyksien kanssa ihan vaan rujosti metallin raudan elastisuuteen perustuen. Onko tuosta 141mm leveydestä mitä hyötyä? 135mm yleisempi? ketju kulkee siinä vissiin vähän kauempana renkaasta? Myös tuo ohjaustangon standarditkin vähän hämmentää.

Mitä tulisi ottaa huomioon kampilaakerin valinnassa? kierteellähän tuo on. En ole tuohonkaan aihealueeseen kovin vielä perehtynyt.

Listaanpas tähän lisää kampetta, jota olen valinnut. Saa heittää kommenttia.. :)

Kääntölaakeri Cane creek 40
Cane Creek 40.EC34 Complete Headset 1 1/8 Inches - EC34/28.6 | EC34/30 | BIKE24 (https://www.bike24.com/p261090.html?menu=1000,1868,1995)

Stemmin ja ohjaustangon ajattelin hommata ihan kivijalkaliikkeestä, kun pyörä on muutoin kasattu mahdollisimman pitkälle. Varmaankin säädettävä 70-100mm stemmi ja jonkinsortin treking/touringtanko. Näitä saanee jumpata sitten vielä moneen kertaan.


Jarrut: Formula cura 4 + bleeding kit & öljyt & sovittimet
Formula Cura 4 Disc Brake Kit - glossy black | BIKE24 (https://www.bike24.com/p2293843.html?menu=1658,1740,1890)
Levyt 203&180mm merkin omat.
Jarruihin ajattelin panostaa oikein kunnolla. Painoa kun on. Ja saahan noita sitten siirrettyä seuraavaan pyörään.. on-off jarruja en halua, eli moduloivat mutta tehokkaat saisi olla. Mielipiteitä näistä?

Voimansiirto:
Sram PG-1230
SRAM PG-1230 Eagle Cassette 12-speed | BIKE24 (https://www.bike24.com/p2284090.html)
Mikä on PG-1230 ja PG-1210 ero? Näiden pitäisi käydä vanhan mallin shimanon vapaarattaaseen?

Vaihtaja:
GX Eagle
SRAM GX Eagle Rear Derailleur 12-speed - Lunar | BIKE24 (https://www.bike24.com/p2382096.html)
Mitä tässä tulisi ottaa huomioon? Mitä nyt lueskelin että tähän kannattaisi panostaa?

Vaihteenvalitsin:
SRAM GX Eagle Grip Shift 12-speed - black | BIKE24 (https://www.bike24.com/p2230907.html)

Ketju:
SRAM NX Eagle Chain 12-speed | BIKE24 (https://www.bike24.com/p2284106.html?menu=1000,1868,1869,1877)


Mikä valita kampikeskiölaakeriksi? (tai miksikä tätä nyt sanotaankaan.. :) )

Kammet: Kannattaisi varmaan valita SRAM:n omasta valikoimasta mahdollisimman sulavan vaihtamisen vuoksi? NX sarjalainen riittävä? Mielellään valitsisin sellaisen mallin, mihin saisi vaihdettua rattaan, en oikein tiedä että kumpi käyttööni olisi paras, 30 vai 32 vai jopa 34-piikkinen..

Penkistä ja tolpasta nyt ei varmaan saa jutun juurta sen kummemmin aikaiseksi, ajattelin kokeilla Ergonin geelisatulaa ja tolpaksi.. no edullinen ja metallinen.

636prosenttia
22.05.2022, 21.26
Vähän kyllä pallottelen tuon Sramin 1x ja Sramin/Shimanon 2x11 voimansiirtojen välillä. Välityssuhteet olisi noissa tosi hyvät, ja ainakin Shimanon palikoiden pitäisi tuohon sopia? (Etu-derailer ok?) DEORE M5100 (shimano.com) (https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/deore-m5100.html)
Grippishifteristä tykkäisin, siksi sram 1x.. valintojen maailma! :eek:

nure
22.05.2022, 23.53
Jarruista sen verran että voi olla että valmistaja ei suosita eteen 200millistä. Ja kyllä jos vakavissaan pitempi aikaista ajokkia haet niin unohda pikalukot.

Tomy
23.05.2022, 08.32
Jarruista oma mielipide: valitse Shimanon tai Sramin jarrut. Niihin jarrupalojen saatavuus on todennäköisesti paras mahdollinen vielä kymmenen vuoden kuluttua. Shimanon edullisemman pään jarruihin löytyy yleensä palat lähimmästä Prismasta.

Malamuutti
23.05.2022, 08.55
Säätöstemmit taitavat olla vähän semmosia ja tämmösiä, siis ne, joiden korkeutta/kulmaa saa säädettyä. Ainakin ennevvanhaan jossain vaiheessa oli tiedossa klappia ja natinaa.

Itseäni hiukan mietityttävät nuo pizzalautasen kokoiset rattaat takana. Oma kokemus sorateiltä on, että jo semmoisessa töppyrässä, jossa tulee vaihdettua toisen pyörän lyhyimmälle välitykselle eli 34 edessä ja 36 takana, loppuu todennäköisemmin pito takapyörältä tai etupyörä nousee ilmaan. Tosin tämä on sileällä katurenkaalla ja ilman suurempaa kuormaa. Sulan maan aikaan asfaltilla harvemmin taas tulee tuota lyhyintä välitystä tarvittua edes ostosten kanssa. Itse odottelen tässä osia teräsrunkoiseen soratiejuhta-aihioon ja siihen on tulossa 1x11 ja lyhyin välitys 36/36. 11-lehtinen 11-36 takana antaa pienemmät välit rattaiden väliin ja enemmän välityksiä, joita voi oikeasti käyttää. Toisaalta, eihän välitysten valinta millään lailla lopullinen ole. Jos sitten havaitsee että 50t-ratas ei saa käyttöä, kasetin voi toki vaihtaa toiseen, niin saa tiiviimmät välit rattaiden väliin. Millainen on nykyisen hybridin lyhyin välitys ja tuleeko sitä tarvittua?

Sitten semmoinen homma kuin polkimet. Itse olen ollut hyvin tyytyväinen yleispyörässä muutaman vuoden käytössä olleisiin Shimpan PD-T780-polkusimiin. Niissä on toinen puoli avo ja toinen lukko. Nykyinen vastaava malli on PD-T8000, enkä usko niiden olevan ainakaan huonommat. Noilla voi siis ajaa sekä lukoilla (spd) että ilman. Itsekin olen tässä miettinyt, että pitäisikö tuohon rakenteilla olevaan peliin laittaa jo hyllyssä olevat pelkillä lukoilla olevat perusmallin SPD:t, kuten alun perin suunnittelin, vai sittenkin heittää fillarikauppaa heti 90 euron setelillä ja ostaa nuo T-kasitonniset.

nure
23.05.2022, 10.00
Shimano SLX/XT oiva valinta jarruiksi ja polkimiksi pelkät lukot, Eggbeater varma valinta. Ja säätöstemmit perkeleen keksintö, voi käyttää kyllä koemielessä jos kulmat esim. hakusessa mutta sen jälkeen kunnollinen notkumaton tilalle!

Marsusram
23.05.2022, 10.16
Pientä lusikkaa soppaan..

Säätöstemmistä samaa mieltä, että kelpaa lähinnä kiinteän stemmin kulman hakemiseen.

1x11 on kustannustehokkaampi kuin 1x12 ja HG vapaarattaalla pakkoja löytyy.

11spd Shimano maastovaihtaja toimii SRAM GX gripparilla (testattu epäpyhä risteytys).

Gnot boost Surlyn rungossa tarkoittaa että leveys joustaa eri navoille.

Eturattaaksi 27.5"+ maastoon 34T tai maantielle 36T ratas riittänee antamaan vauhtia raskaammassa päässä pakkaa.

Ratas on kaikissa kunnon kammissa vaihdettavissa, mutta nykyisin pulttikiinnitys spiderit ovat vähentyneet, 1x kammista ainakin, ratas tulee suoraan (valmistajakohtaisella) hammastuksella kiinni kampeen.

Keskiölaakeriksi Shimanoa, Saint (https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/saint-m820/SM-BB80.html)on todettu kestäväksi, Deorea tukevammin kierteytetty.

Offset kiekossa pinnojen kireys on symmetrisempi, lisää kestoa.

636prosenttia
23.05.2022, 14.56
Jarruista sen verran että voi olla että valmistaja ei suosita eteen 200millistä. Ja kyllä jos vakavissaan pitempi aikaista ajokkia haet niin unohda pikalukot.

Runko on jo tuossa ostettuna. :) Kuten sanoin, niin tehdään se expedition rig sitten toisella kierroksella ja vähän eri budjetilla. Surly sallii tuolle haarukalle 203mm maksimilevyn.


Jarruista oma mielipide: valitse Shimanon tai Sramin jarrut. Niihin jarrupalojen saatavuus on todennäköisesti paras mahdollinen vielä kymmenen vuoden kuluttua. Shimanon edullisemman pään jarruihin löytyy yleensä palat lähimmästä Prismasta.

Haluaisin sellaiset jarrut joissa on hyvä tuntuma, ja joiden voimaa olisi helppo annostella. Shimanon jarruja en halua nyt laittaa. Liikkeessä kokeillessa ihastuin Maguran jarrutuntumaan. Ilmeisesti noi formulatkin olis hyvät tuntumaltaan, tiedä näistä sitten. Magurittiin en päätynyt sen takia, että on vähän lelun oloisia ne osat siinä kahvassa, ja ilmeisesti vähän hankalasti ilmattavan maineessa.
Mutta juu totta puhut, nuo on ne kaksi isoa merkkiä, joihin varmaan saa osia pisimpään.

Olisiko tietoa, mitkä Sramin mallit olisi mahdollisimman hyvät tuntumaltaan?


Säätöstemmit taitavat olla vähän semmosia ja tämmösiä, siis ne, joiden korkeutta/kulmaa saa säädettyä. Ainakin ennevvanhaan jossain vaiheessa oli tiedossa klappia ja natinaa.

No ei kai ne kaikille kelpaa, mutta itse olen kyllä sellaisesta nykypyörässä tykännyt. Pienet kitinät ei haittaa. Saatan laittaa Surlyyn jopa tällaisen korkeussäätimen. Up & Down 3 - Ergotec (https://www.ergotec.de/en/products/vorbauten/sub/vorbauerhohung-adapter/produkt/up-down-3.html) Sellainen nykypyörässä, ja kyl, siitäkin olen tykännyt. Saa kruisailuasennon käden käänteessä.



Itseäni hiukan mietityttävät nuo pizzalautasen kokoiset rattaat takana. Oma kokemus sorateiltä on, että jo semmoisessa töppyrässä, jossa tulee vaihdettua toisen pyörän lyhyimmälle välitykselle eli 34 edessä ja 36 takana, loppuu todennäköisemmin pito takapyörältä tai etupyörä nousee ilmaan. Tosin tämä on sileällä katurenkaalla ja ilman suurempaa kuormaa. Sulan maan aikaan asfaltilla harvemmin taas tulee tuota lyhyintä välitystä tarvittua edes ostosten kanssa.

Näin meillä ihmisillä on eri tarpeet. :) Nykyhybridissäni on 34 takana ja pienin 28 edessä, ja kyllä minä välillä kaipaisin ihan asfaltilla ylämäessä vieläkin pienempää. sellainen 5km/h 60kadenssilla olisi ihanteellista minusta. Mutta olenkin niitä, joidenka ohi ajetaan ylämäessä oikealta ja vasemmalta.



Itse odottelen tässä osia teräsrunkoiseen soratiejuhta-aihioon ja siihen on tulossa 1x11 ja lyhyin välitys 36/36. 11-lehtinen 11-36 takana antaa pienemmät välit rattaiden väliin ja enemmän välityksiä, joita voi oikeasti käyttää. Toisaalta, eihän välitysten valinta millään lailla lopullinen ole. Jos sitten havaitsee että 50t-ratas ei saa käyttöä, kasetin voi toki vaihtaa toiseen, niin saa tiiviimmät välit rattaiden väliin. Millainen on nykyisen hybridin lyhyin välitys ja tuleeko sitä tarvittua?

Tuohon vastasinkin jo tuolla aikaisemmin. Eli pienin välitys on 28/34 28"40mm renkaalla. voimansiirto on 3x8 11-34 28/38/48. Joo ihan totta puhut, näitä saa sitten vaihdella. toi 3x8 tarjoaa ihan ihan mukavasti välityksiä maantievauhdissa, mutta luulen että minulle isommat hypyt vaihteiden välillä ei ehkä ole niin iso ongelma kuin joillekin. Enemmän haluaisin nyt vaihteenvaihdon yksinkertaisuutta ja nopeutta, siksi 1x11/12 Sram grippishifterillä kiinnostaa.

Saako Shimanoon grippivaihtajaa?



Sitten semmoinen homma kuin polkimet. Itse olen ollut hyvin tyytyväinen yleispyörässä muutaman vuoden käytössä olleisiin Shimpan PD-T780-polkusimiin. Niissä on toinen puoli avo ja toinen lukko. Nykyinen vastaava malli on PD-T8000, enkä usko niiden olevan ainakaan huonommat. Noilla voi siis ajaa sekä lukoilla (spd) että ilman. Itsekin olen tässä miettinyt, että pitäisikö tuohon rakenteilla olevaan peliin laittaa jo hyllyssä olevat pelkillä lukoilla olevat perusmallin SPD:t, kuten alun perin suunnittelin, vai sittenkin heittää fillarikauppaa heti 90 euron setelillä ja ostaa nuo T-kasitonniset.

Kappas. :) Ostin viimekesän lopulla nuo samaiset polkimet. :) Kokemusta lukoista on 0km, jossain vaiheessa kokeilen varmaan lukkopolkimia. Laadukkaan oloiset kyllä.

636prosenttia
23.05.2022, 15.04
Kiitos vastauksista Nure ja Marsusram, vastailen myöhemmin pidemmästi.

636prosenttia
23.05.2022, 16.10
Shimano SLX/XT oiva valinta jarruiksi ja polkimiksi pelkät lukot, Eggbeater varma valinta. Ja säätöstemmit perkeleen keksintö, voi käyttää kyllä koemielessä jos kulmat esim. hakusessa mutta sen jälkeen kunnollinen notkumaton tilalle!

Löytyykö Shimanon osasarjoista suuria eroavaisuuksia mitä tulee käyttötuntumaan? Onko Shimanot ärhäkät käyttää? Shimanon PD-T8000 dual platformit löytyy jo vanhasta pyörästä, niillä ajattelin mennä. No, kai joku niitä säätöstemmejäkin käyttää kun niitä tuolla kaupassa myydään, minä lukeudun kyllä niihin. En välttämättä käyttäisi puhtaassa maastopyörässä. Eli onhan se käyttötarkoituskysymyskin.


Pientä lusikkaa soppaan..

Säätöstemmistä samaa mieltä, että kelpaa lähinnä kiinteän stemmin kulman hakemiseen.

1x11 on kustannustehokkaampi kuin 1x12 ja HG vapaarattaalla pakkoja löytyy.

11spd Shimano maastovaihtaja toimii SRAM GX gripparilla (testattu epäpyhä risteytys).

Gnot boost Surlyn rungossa tarkoittaa että leveys joustaa eri navoille.

Eturattaaksi 27.5"+ maastoon 34T tai maantielle 36T ratas riittänee antamaan vauhtia raskaammassa päässä pakkaa.

Ratas on kaikissa kunnon kammissa vaihdettavissa, mutta nykyisin pulttikiinnitys spiderit ovat vähentyneet, 1x kammista ainakin, ratas tulee suoraan (valmistajakohtaisella) hammastuksella kiinni kampeen.

Keskiölaakeriksi Shimanoa, Saint (https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/saint-m820/SM-BB80.html)on todettu kestäväksi, Deorea tukevammin kierteytetty.

Offset kiekossa pinnojen kireys on symmetrisempi, lisää kestoa.


Ahaa, mielenkiintoista. Elikkä, jos laittaisin Shimanon 2x11 vaihteiston, niin pystyisi Sramin grippiä kokeilemaan. Onko tuo miten hankala juttu tehdä?

Mitä hyötyä on 141mm levyisestä takanavasta? 135mm kai yleisin? Kiitos vinkistä keskiöön ja muihin liittyen.

636prosenttia
23.05.2022, 16.14
Mahtaakohan tulla ongelmia ketjun kanssa, jos samassa pyörässä on 2 ratasta edessä, 2.8" leveä kumi & 135mm qr napa? Mahtaako olla mahdoton yhtälö? Tuo 141mm napa auttaisi juuri tähän?

Marsusram
23.05.2022, 16.42
Ahaa, mielenkiintoista. Elikkä, jos laittaisin Shimanon 2x11 vaihteiston, niin pystyisi Sramin grippiä kokeilemaan. Onko tuo miten hankala juttu tehdä?


Vaihdevipujen sovitus jarrukahvojen ja tuppien kanssa pitää vaan ottaa huomioon. Asennustyö on suoraviivainen toimenpide.

636prosenttia
23.05.2022, 16.49
Aika mainio juttu. Kas, kun Shimano ei sitä mahdollisuutta itse tarjoa.

nure
23.05.2022, 19.22
^Siis miksi sekoittaa? Suoraa vaan SRAMia kehiin 1x11/12 budjetin mukaan. 11 riittää aivan hyvin ja on edullisempi. En ihan osa/härvelivalintojasi ymmärrä mutta itsellä täysin erillainen maku pyöriä rakentaessa ja siinä vaiheessa kun runko hankittu niin kuviot täysin selvät.

636prosenttia
23.05.2022, 23.21
^Siis miksi sekoittaa? Suoraa vaan SRAMia kehiin 1x11/12 budjetin mukaan. 11 riittää aivan hyvin ja on edullisempi. En ihan osa/härvelivalintojasi ymmärrä mutta itsellä täysin erillainen maku pyöriä rakentaessa ja siinä vaiheessa kun runko hankittu niin kuviot täysin selvät.

Minä en ole pro pyöränrakentelija. Olen näissä hommissa aloittelija, siksi kyselen ja teen varmasti mielestäsi outoja valintoja. Teknistä osaamista sinänsä loytyy, useampi täydellinen moottoriremontti tullut tehtyä autoihin. Toivoisin sinulta vähän avarampaa mieltä, vähän kärkeviin kommentteihisi on haastavaa vastata ystävällisesti. :)

nure
23.05.2022, 23.43
^Kärkeväkö, suorastaan lempeähän olin. Tarkoitin sitä että aloitetaan aihiosta joka paras mahdollinen budjettiin nähden ja ennen hankintaa kysytään millainen kannattaa hankkia. Kun se on tehty niin sitten helppo laatia osalista. Mutta sinä teet juuri sellaisen kuin mielestäsi paras äläkä toisten mielipiteistä välitä.

636prosenttia
23.05.2022, 23.54
Juu. No, tapoja on monia. Minä nautin tästä puljaamisesta ja vaihtoehtojen mietiskelystä. Toiset on niitä tekijäihmisiä. Kiitos sinulle ja kaikille muillekin tähänastisesta panoksestanne keskusteluun. :) Kai minä jonkun pyörän saan tehdyksi ennemmin tai myöhemmin.

Tomy
24.05.2022, 09.02
Kiekon kasaaminen on ihan lasten leikkiä auton moottorin moottoriremonttiin verrattuna. Rohkeasti siis kiekkoja kasaamaan, jos se kutkuttaa!

nure
24.05.2022, 09.37
^^Niinpä, itsellä yleensä menee liki kuukausi kun harkitsee runkoa, sen geometriaa ja mittoja itselle sopivan löytämiseksi. Sen jälkeen valitaan kiekot, itsellä ei kiinnostusta niitä väsätä ja panostaa vaadittaviin työkaluihin vaikka yhden rihtauspukin rakensin ja kiekotkin... Osasarjoja pohdin, sekoittelen. Nykyisissä voimansiirrot SRAM Force/XX1, Praxis linjalla mennyt ja ja jarruina maantiellä mekaaniset SLC:t ja toisessa XT:t, ei Shimano rakkaudesta vaan hinnasta ja helppoudesta johtuen. Putkiosat ja muut hilavitkuttimet yleensä valitaan vaakaa tuijottaen ja aina se pyöräkin kasaantunut!

^Autoista en pahemmin tiedä muttei rasvaiset kourat kiinnosta ja pyörähommat voi hoitaa helposti omassa huoneessakin.

636prosenttia
24.05.2022, 12.36
Kiekon kasaaminen on ihan lasten leikkiä auton moottorin moottoriremonttiin verrattuna. Rohkeasti siis kiekkoja kasaamaan, jos se kutkuttaa!

Joo totta. Aloitan tämän homman kuitenkin varmaan sillälailla että heitän noi hybridin vanhat kiekot alle, ja kasailen sitten vanteita myöhemmin, jos kasailen.


^^Niinpä, itsellä yleensä menee liki kuukausi kun harkitsee runkoa, sen geometriaa ja mittoja itselle sopivan löytämiseksi. Sen jälkeen valitaan kiekot, itsellä ei kiinnostusta niitä väsätä ja panostaa vaadittaviin työkaluihin vaikka yhden rihtauspukin rakensin ja kiekotkin... Osasarjoja pohdin, sekoittelen. Nykyisissä voimansiirrot SRAM Force/XX1, Praxis linjalla mennyt ja ja jarruina maantiellä mekaaniset SLC:t ja toisessa XT:t, ei Shimano rakkaudesta vaan hinnasta ja helppoudesta johtuen. Putkiosat ja muut hilavitkuttimet yleensä valitaan vaakaa tuijottaen ja aina se pyöräkin kasaantunut!

^Autoista en pahemmin tiedä muttei rasvaiset kourat kiinnosta ja pyörähommat voi hoitaa helposti omassa huoneessakin.

:)

636prosenttia
24.05.2022, 15.53
Kertokaas ny, että käykö tuo Sramin 2x11 tuohon bridge clubiin? eli 11-42 takakiekko (käsittääkseni shimanon vapaarataspohjainen) ja sitten 24-36 eteen? Oon niin paiseissa noiden Sramin tuoteviidakon kanssa.

Malamuutti
24.05.2022, 16.49
Surlyn omien tietojen mukaan 2x-systeeminä mahtuisi max. 26-40 (mtn, ilmeisesti 135 mm) tai 32-42 (boost, onko se sitten 148 mm?), joten 24-36 ilmeisesti mahtuisi 135 mm navalle. Jos kampisarja on tarkoitettu 73 mm keskiöön, se käynee, kunhan varmistaa, että kampiin saa kiinni tuon kokoiset rattaat.

636prosenttia
24.05.2022, 17.03
Kiitos vastauksesta Malamuutti. Taidan vielä kysyä Surlyltä suoraan varmistuksen.

Malamuutti
24.05.2022, 17.14
Nuo tiedot ovat suoraan tuolta rungon linkistä, Frame spec -kohdasta. Mutta mitä se "boost" sitten tuossa tarkoittanee, yleensähän se kai on 148 mm, mutta se tuntuu melko rajulta, kun tuon rungon vakioleveys on 141 mm (jota sitten nähtävästi kutsutaan "gnot-boostiksi").

Teemu
24.05.2022, 18.15
Surlylla näköjään vähän sekoillaan. Tuossa näyttää olevan 135/141 haarukka, eli sitä voi venyttää myös 141 navalle ja sitä kutsutaan (harhaanjohtavasti) gnot-boostiksi.

Varsinainen Gnot-boost on mm. Krampuksessa ja KarateMonkeyssa oleva haarukka, joka on 142/148 navoille.

Hölmöä, että kutsuvat molempia kokoja gnot-boostiksi, vaikka tuolla pienemmällä ei ole mitään tekemistä boostin kanssa.

Malamuutti
25.05.2022, 08.54
Kiitos selvennyksestä, tuo gnot-boost oli minulle aivan uusi termi.

nure
25.05.2022, 11.24
^Yhtä helvetin sekasotkua nuo perät ja sitten kun samaan soppaan lisätään akselien speksit...!