Näytä tavallinen näkymä : Lyhytkantamaradiopuhelimet
Nopeasti katsottuna en huomannut foorumilla keskustelua lyhytkantamaradiopuhelimista. Tyyliin: https://www.xxl.fi/metsastys/metsastyselektroniikka/c/220208?sort=relevance
Ajatukseni on tehdä historia-aiheinen maakuntamatka mahdollisimman nopeasti. Tällöin ei voi pysähtyä jatkuvasti lörpöttelemään, mutta toisaalta ajatuksenvaihtoa matkan yksityiskohdista en haluaisi menettää.
Kysynkin siis, löytyykö foorumilta käyttökokemusta budjettiluokan lyhytkantamaradiopuhelinmalleista? Suhinan ei soisi olevan suuren suuri 30 km/h -nopeudessa.
maalinni
18.05.2022, 16.29
Kännykkä ei käy, koska?
Kännykkä ei käy, koska?
Hm, good point. Käyhän se, jos löytyy sovellus, jolla puheyhteys on jatkuvasti päällä, ei maksa (ainakaan paljoa) ja yhteys aktivoituu vain tarvittaessa. Toisen läähätystähän ei kaipaa.
Tarkennan itseäni sen verran, että optimihan olisi, että yhteyden saisi päälle (ja pois) yhdellä napin painalluksella (eli ei ensin avaamalla puhelimen, sitten etsimällä oikean sovelluksen jne). Teoriassahan se voisi toimia myös niin, että sovellus siirtää vain puheen, mutta ei läähätystä. Tai sitten hybridi, että yhteys aktivoituu yhdellä napilla ja sulkeutuu, kun puhetta ei ole kuulunut x sekuntiin.
Mitä äkkiseltään katsoin niin androidille löytyy monta radiopuhelinsovellusta.
Hakuun: walkie talkie
Tänks. Esittelyvideo: https://www.youtube.com/watch?v=MmsbeI0R6rw
Jos sovelluksen (ja näytön) pitää olla molemmilla päällä, että yhteys toimii, niin silloin tämä ei ole hääppöinen ratkaisu.
Kenen kanssa haluat puhua ajon aikana? Vai oletteko matkalla moottoripyörillä?
Tuossahan siis toimisi vaikkapa discord ja automaattinen puheentunnistus päälle, joka siis avaa mikin vasta kun puhetta tulee.
En vaan oikein tajua miksei puhetta voisi hoitaa perinteisesti juttelemalla kaverille. Eli mihin tarvitaan radiopuhelimia fillarilla ajaessa?
Tuossahan siis toimisi vaikkapa discord ja automaattinen puheentunnistus päälle, joka siis avaa mikin vasta kun puhetta tulee.
En vaan oikein tajua miksei puhetta voisi hoitaa perinteisesti juttelemalla kaverille. Eli mihin tarvitaan radiopuhelimia fillarilla ajaessa?
Toimiiko Discord näyttö kiinni?
Tarkoitat perinteisellä ilmeisesti sitä, että ajetaan vierekkäin ja jutellaan joviaalisti? Vaan mitä jos ajetaankin peräkanaa ja nopeus on prioriteetti? Tällöinhän pystyyn nouseminen ja pään kääntö (tai kaverin viereentulo) syö nopeutta.
Toimiiko Discord näyttö kiinni?
Tarkoitat perinteisellä ilmeisesti sitä, että ajetaan vierekkäin ja jutellaan joviaalisti? Vaan mitä jos ajetaankin peräkanaa ja nopeus on prioriteetti? Tällöinhän pystyyn nouseminen ja pään kääntö (tai kaverin viereentulo) syö nopeutta.
No joo, kuulostaa komealta reissulta!
Discord voisi toimia, se toimii ainakin trainerila ajaessa, kun iso puhallin on käytössä. Sliderista säädetään se mikrofoni mahdollisimman epäherkälle, eli ei aukea pienestä kohinasta. Ja saa olla puhelimet mykistettynä.
Itse tietystikkin vihaan kaikki kuulokkeita korvissa ja juttelen mieluummin siinä vetovuoron vaihtuessa. Muutenkin tykkään kyllä vain polkea ja puhua vähemmän. Ehkä johtuu vain huonosta aerobisesta kunnosta, eli happi ei kulje kun tehot nousee.
Tattis. En löytänyt suoraa vastausta Googlella, mutta ilmeisesti siis vastaanottajalla puhelin on mykistettynä (+ nappi korvassa) ja lähettäjä herättää puhelimensa, valitsee sovelluksen, painaa push-to-talk ja virkkoo veisunsa, jolloin viesti siirtyy?
Onko se teidän viestintä tyyliin: "huomasiks ton korsun tuossa?" vai minkälaisesta viestinnästä on kyse? Onko syvällisempiäkin keskusteluja tarve käydä?
Yritän ymmärtää tarpeen laitteelle, en hahmota miten keskustelua ei voisi käydä ilman sellaista.
Vaikuttaako viestinnän laatu teknologisiin valintoihin? Optimihan olisi, että voi sanoa sen, minkä haluaa. Filosofiaan asti tuskin on tarve mennä, mutta useampilauseisen virkkeen voisin kuvitella lausuvani, kuten: Oi veikkonen, huomasitko Äteritsiputeritsipuolilautatsijänkän?
Arvatenkin totisessa kilpailutilanteessa on käytössä tehokas koodisanasto tyyliin VASEN, LINTU jne. mutta olisihan se hienoa, jos voisi sanailla vapaasti ja vuolaasti.
Vakavasti ottaen kuvittelen todennäköisiksi lauseiksi seuraavat:
- Mikä meininki? 5 minuutin päästä tauko?
- Hyviä nämä vihreät kuulat.
- Huomasitko ison kartanon? Erikoinen värivalinta.
Joku mp-tyylinen kypäräpuhelinratkaisu olisi kaiketi optimi, mutta läähätyksen suodatuksella.
Ja juurikin "painan tangenttia ja kerron asiani".
https://www.motonet.fi/fi/kategoria/2563/865502/Kyparapuhelimet?pagenum=1&orderval=Price&orderattr=asc
Tälläisiä tosiaan löytyy - hyvä nosto. En suorilta lähde tilaamaan, mutta jos jollakulla on käyttökokemuksia, niin ne kiinnostavat kovasti.
maalinni
18.05.2022, 20.11
Varmaan jollakin mp foorumilla voisi olla enemmin kokemusta.
Tattis. En löytänyt suoraa vastausta Googlella, mutta ilmeisesti siis vastaanottajalla puhelin on mykistettynä (+ nappi korvassa) ja lähettäjä herättää puhelimensa, valitsee sovelluksen, painaa push-to-talk ja virkkoo veisunsa, jolloin viesti siirtyy?
Niin tai sitten laittaa ne apsit päälle kun alkaa polkemaan pyörää. Ei noihin tartte ajon aikana koskea lainkaan. Linja aukeaa, kun puhetta alkaa tulemaan.
Näitä on käytetty lumilautaillessa vuorilla: https://www.motonet.fi/fi/tuote/8500779/Motorola-T82-extreme-radiopuhelinsetti
Tuossa tulee korvanapit mukana, ne voisi toimia pyöräillessä. Meillä radiot on aina repun olkaimessa kiinni, kuulee hyvin ja helppo painaa tangenttia. Noissa on myös automaattinen tangentti, mutta sitäkään ei ole koitettu.
maalinni
19.05.2022, 09.56
Samsungin galaxy buds pro nappikuulokkeissa on digitaalinen suhinanesto, toimii yllättävän hyvin pyöräillessä.
Minä voisin käyttää tätä ajatusta kaverien kanssa tehtävän pitkän matkan aikaisena kommunikointivälineenä. Läpän heittämisen ohella voi tsekata, että kavereilla kaikki ok, jos etäisyydet ovat päässeet venähtämään huutoetäisyyttä pidemmäksi jne.
Mutta, minulle kaikki vaihtoehdot, joissa pitää painaa jotain nappia (ts. irroittaa käsi tangosta ja etsiä nappula) ei toimisi. Ja erillinen nappi korvaan (ei pysy) / mikkipuomi suun eteen olisi sekin minulle nounou.
Mitenhän radiopuhelimien "itkuhälytin" toimisi tuossa? Pystyisköhän herkkyyden säätämään siten, että ilmavirran aiheuttama kohina ei avaa linjaa vaan puhe? Puhelin pitäisi sijoittaa edes jotenkin ilmavirran suojaan, tankolaukun taakse tms?
Firlefanz
19.05.2022, 11.09
Kaksikymmentä viestiä eikä kukaan ole vielä kysynyt mitä radiolaitevirityksiä ammattilaiset käyttävät! Ne kai mahdollistavat keskustelun paitsi ajajan ja tiimiautossa istuvan DS:n välillä myös kahden eri ryhmässä olevan ajajan välillä?
Kaksikymmentä viestiä eikä kukaan ole vielä kysynyt mitä radiolaitevirityksiä ammattilaiset käyttävät! Ne kai mahdollistavat keskustelun paitsi ajajan ja tiimiautossa istuvan DS:n välillä myös kahden eri ryhmässä olevan ajajan välillä?
Ammattilaisten on varmaankin pakko käyttää järemäpiä laitteita. Autoon on pidempi matka. Samoin se bluetooth ei ehkä ole ihanteellinen ratkaisu.
Itsekkin ajoin porvoonajot kaverin tehomittarilla. Voin kuvitella tilanteen, jossa 100 kuskia on yhtä aikaa startissa säätämässä bluetooth radioita kohdilleen. "HEI! Taas tuo Poel on meidän kanavalla!"
Mutta juu, mitä enemmän tuota miettii, sitä huonommalta idealta radiot tuntuvat.
Se ikkuna puhumiselle tulisi olemaan tosi pieni. Puhtaassa pk-ajossa ei ole mitään ongelmia jutella lyhyesti kaverin kanssa ilman radioita. Kovempaa ajaessa sitä puhetta ei taas paljoa tule. Nuo voi hoitaa hyvin vetovuoroa vaihtaessa.
Kaikki prätkäkäyttöön tarkoitetut kypäräpuhelimet voi unehtaa samantien. Sama jutti tietysti näiden perinteisten walkmanien kanssa. Ei kukaan tuollaista kanna maantiepyörällä ajaessa.
Minä voisin käyttää tätä ajatusta kaverien kanssa tehtävän pitkän matkan aikaisena kommunikointivälineenä. Läpän heittämisen ohella voi tsekata, että kavereilla kaikki ok, jos etäisyydet ovat päässeet venähtämään huutoetäisyyttä pidemmäksi jne.
Mutta, minulle kaikki vaihtoehdot, joissa pitää painaa jotain nappia (ts. irroittaa käsi tangosta ja etsiä nappula) ei toimisi. Ja erillinen nappi korvaan (ei pysy) / mikkipuomi suun eteen olisi sekin minulle nounou.
Mitenhän radiopuhelimien "itkuhälytin" toimisi tuossa? Pystyisköhän herkkyyden säätämään siten, että ilmavirran aiheuttama kohina ei avaa linjaa vaan puhe? Puhelin pitäisi sijoittaa edes jotenkin ilmavirran suojaan, tankolaukun taakse tms?
Niin se discord ja laadukas bluetooth kuuloke voisi toimia ihan suoraan. En vaan tiedä onko tuota kukaan testannut ulkona.
^ Kuinhan paljon noi vaatii lisävirtaa matkaan 10-12h reissuun?
^ Kuinhan paljon noi vaatii lisävirtaa matkaan 10-12h reissuun?
Ei pienintäkään hajua. Ei kai bt kamalasti virtaa vie. Näyttöhän luurista on kiinni jatkuvasti. Monihan kuuntelee musiikkiakin ajaessa.
Ei pienintäkään hajua. Ei kai bt kamalasti virtaa vie. Näyttöhän luurista on kiinni jatkuvasti. Monihan kuuntelee musiikkiakin ajaessa.
Totta, ehkei virrankulutus ole ongelma.
Mutta joo, taitaa olla parempi, että kaverit saa polkea mut kiinni, jos on jotain asiaa :)
maalinni
19.05.2022, 12.05
Luulisi että akku kestää, itselle tuli mieleen ihan whatsapp puhelu. Kannattaa varmaan kokeilla myös noita erilaisia appeja
maalinni
19.05.2022, 12.06
Jos tavoite on ajaa "mahdollisimman nopeasti" niin tuleeko siinä oikeasti hirveästi rupateltua?
Tallit käyttävät ihan HF-taajuuksilla (VHF/UHF) olevia puhelimia, joiden kantama vaihtelee maastosta riippuen sadoista metreistä muutamiin kilometreihin. Kanavan viestintä menee autossa olevan toistimen kautta, jolloin kantavuus pitenee huomattavasti.
Mitkään BT-ratkaisut eivät yllä muutamaa kymmentä metriä kauemmaksi.
--
Murphy elää!
maalinni
19.05.2022, 12.50
Kännykkä käyttää mobiiliverkkoa ja bluetooth on vain kännykän ja korvanapin välillä
Kännykkä käyttää mobiiliverkkoa ja bluetooth on vain kännykän ja korvanapin välillä
Niin. Normi kuolevaisilla on kännykkä mukana aina, pro tourilla tuskin.
Nykyään on halpoja, pieniä ja kevyitä PMR-puhelimia VOXilla että sellaiset korvanapeilla on helpoin ratkaisu.
--
Murphy elää!
maalinni
19.05.2022, 13.42
Riippuu, kuinka monta osallistujaa. Onko järkeä ostaa kymmenen radiopuhelinta yhden reissun takia.
Riippuu, kuinka monta osallistujaa. Onko järkeä ostaa kymmenen radiopuhelinta yhden reissun takia.
Eiköhän tämä ole aika selvä asia.
Toisaalta, pitäähän nyt jokaisella vähintään yksi PMR-pari olla.
Kännykkä ratkaisuna ei ole optimaalinen. Voi kokeilla kauanko puhelimen akku kestää useamman tunnin VOW- tai VOI-puhelua.
--
Murphy elää!
Niin, en osaa sanoa. Ei kai siinä tunteja puhuta. En ole ainakaan tuollaisen 4h trainerisetin aikana huomannut patterin kuluvan juurikaan. Tosin puhunkin tosi vähän.
maalinni
19.05.2022, 16.12
Eiköhän tämä ole aika selvä asia.
Toisaalta, pitäähän nyt jokaisella vähintään yksi PMR-pari olla.
Kännykkä ratkaisuna ei ole optimaalinen. Voi kokeilla kauanko puhelimen akku kestää useamman tunnin VOW- tai VOI-puhelua.
--
Murphy elää!
Haluan nähdä, kun joku ajaa 30km/h ja puhuu samalla monta tuntia :D
maalinni
19.05.2022, 16.14
Tuolta lähtisin noita kokeilemaan: https://www.androidauthority.com/best-walkie-talkie-apps-android-1055431/
Ei kukaan painele nappeja ja availe puhelimia ajon aikana. Jos discord ei jostain syytä toimi, niin unehtaa koko jutun. En vaan oikein käsit miksei toimisi.
maalinni
19.05.2022, 16.54
Saiskohan sen yhteyden herätettyä hipaisemalla kuuloketta. Kyllähän ne pro kuskitkin jotain nappia painaa.
maalinni
19.05.2022, 16.56
Voisiko tästä tapahtumasta saada sitten jonkunlaisen video jälkikäteen, kun vedetään täysillä ja jutellaan samalla nähtävyyksistä?
Voisiko tästä tapahtumasta saada sitten jonkunlaisen video jälkikäteen, kun vedetään täysillä ja jutellaan samalla nähtävyyksistä?
Ei sitä täysillä tarvitse vetää. Itse ajoin reilut 300km yksin ja keskari taisi olla 33. Jos tuollaisen setin ajaa kaksin, niin tehot on vedossa jotain 250w. Siinä mennään jo oikeasti hyvää kyytiä, jossa peesaa mielellään.
Kovakuntoiset kaverit ajaa tuota vielä nenähengityksellä ja juttelevat mieluusti kaverille. Itse en tuollainen ole :) Multa tippuu zwftinkin kanssa ne kuulokkeet ensimmäisenä lattialla.
Haluan nähdä, kun joku ajaa 30km/h ja puhuu samalla monta tuntia :D
Harvemmin kyse on siitä että puhutaan koko ajan vaan siitä että voi puhua ilman suurempia häsläyksiä juuri silloin kun on tarvis. Näin uskoisin alkuperäisen kysyjän tarkoituksen olleen.
Tietysti jos haukkoo happea jo 25 km/h nopeudessa voi 30 tuntua matkalta Marsiin.
--
Murphy elää!
VHF-radio olisi varmaan tarkoituksenmukaisin, mutta hintaa tulee (esim. Lafayette Smart maksaa 350€ kappale). Painaa vajaa 300g ja akku kestää varmasti koko päivän, eikä porukan koolla ole väliä, vaan kaikki kuulevat viestiliikenteen. Paidassa kiinni oleva tangentti saattaa tosin olla vähän ronkeli kovassa tuulessa äänenlaadun suhteen.
kait johonkin pyöräkypärään tommosen MP järjestelmänkin tunkkaa kiinni. Akkukin kestää yleensä aika hyvin ja suodattelee suhinat ja puhinat pois aika hienosti.
itselläni oli jokin schuberthin kypärään integroituva setti, hienosti toimi bluetoothit, mp3 ja muut kivasti liikenteestä huomiota vievät järjestelmät.
https://www.schuberth.com/en/products/motorbikes/communication-systems.html
JohannesP
20.05.2022, 21.27
Radiopuhelinsovellus ja siihen joku pieni erillinen bluetooth tangentti + nappi korvaan? Vähän kuin nykyaikainen VHF-radio, mutta paremmalla kuuluvuudella vaikka toinen olisi jäänyt vähän kauemmaksi.
VHF-radio olisi varmaan tarkoituksenmukaisin, mutta hintaa tulee (esim. Lafayette Smart maksaa 350€ kappale). Painaa vajaa 300g ja akku kestää varmasti koko päivän, eikä porukan koolla ole väliä, vaan kaikki kuulevat viestiliikenteen. Paidassa kiinni oleva tangentti saattaa tosin olla vähän ronkeli kovassa tuulessa äänenlaadun suhteen.
Miksei PMR? Niiden kantavuus yltää useimmiten riittävän pitkälle, moniin saa kanavakoidauksen, on pieniä ja keveitä ja useimmissa VOX tai monofoni muuten vain. Hinnat alle 100€/pari.
--
Murphy elää!
Kiitos aloittajalle- en tajunnut tarvinneeni tuollaista, mutta voisi olla hyvä pidemmillä pyöräreissuilla. Edetään välillä eri tahtiin, kaveri tykkää pysähdellä fotaamaan ym. Nyt on viestitelty wa:lla, mutta viestien lukeminen ajaessa on hankalaa.
Hei siellä! Mihin ylipäätään tarvitset näitä langattomia puhelimia? Käyttävätkö he niitä?
Fuuga tuossa kiteytti olennaisen.
Pmr on 446MHz alueella toimiva, edullinen simplex (yksi kerrallaan puhuu) radiopuhelin. Kantavuus muutamasta sadasta metristä pariin kilometriin. Lähetysteho 0,5W.
(Metsästys) VHF-puhelin (mm. tuo mainittu Lafayette) toimii 68MHz alueella, ja myös simplex. Taajuus alempi ja lähetysteho suurempi verrattuna Pmrään (5W). Eli kantaa pidemmälle.
Molemmista kokemusta. Metsästyskäytössä itsellä Lafayten 4 -malli. Edelleen huippu.
Pmr Cobran 925. Hyviä, kevyitä, vaan kuuluvuutta ei voi verrata 68MHz vermeisiin.
Ja nykyään uusia valmistajia ja malleja.
Ps. muistettava, että Pmr ja Vhf EIVÄT ole yhteensopivia (ihan kaiken varalta muistutus).
Edullisin radiopuhelin tuollaiseen käyttöön lienee tosiaan lupavapaa PMR446 (https://fi.wikipedia.org/wiki/PMR446). Kuuluvuus paikasta riippuen muutama kilometri. Monenlaista mallia tarjoaa esim. Motonet: https://www.motonet.fi/fi/haku?q=pmr
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.