Näytä tavallinen näkymä : Pyörän kokoaminen sekalaisista osista
Unixkills
17.05.2022, 16.01
Terve,
uusi käyttäjä ja polkupyöränoviisi huoltojen osalta kyselee. Toivottavasti tämä on oikea paikka kirjoitella, kysymyksiä riittää ja tulee varmasti lisää kun kasaus etenee.
Tällä hetkellä mielen päällä on tällaiset kysymykset:
1. Miten tunnistaa takavaihtajasta moniko vaihteinen se on? Mulla on muutamakin irtonainen takavaihtaja, mutta niistä on aika tehokkaasti merkinnät kadonneet.
2. Mitä jos laittaa esim. 8 vaihteisen takavaihtajan 10 rattaiselle pakalle? Aiheuttaako se muuta kuin sen, että kaksi vaihdetta jää pois käytöstä?
Vipu määrää vaihtajan liikemäärät, eli yksikään vaihde ei kyllä jää toiminnasta pois. Mutta jos vetosuhteet eivät vaihtajissa ole samoja, niin vaihteet eivät toimi kunnolla.
http://blog.artscyclery.com/science-behind-the-magic/science-behind-the-magic-drivetrain-compatibility/
Tuolta jos katselet vetosuhteita. Maantiellä näyttäisi olevan sama 1.7 kymppiin asti vaihtajissa, eli pitäisi toimia?
Taulukko tuolla alhaalla. Cable pull tarkoittaa vivun vaijerin vetoa milleinä. Eli shimanossa kahva on määrännyt lyhentyneet vaihdevälit 11sp asti.
Unixkills
17.05.2022, 16.20
Kiitos, lähdetään etenemään näillä!
Kiitos, lähdetään etenemään näillä!
Kandee tutkia noita taulukoita. Itse siis puhuin tuossa shimanosta. En tiedä ollenkaan mitä vaihtajia sinun laatikoistasi löytyy.
Vipu määrää vaihtajan liikemäärät, eli yksikään vaihde ei kyllä jää toiminnasta pois. Mutta jos vetosuhteet eivät vaihtajissa ole samoja, niin vaihteet eivät toimi kunnolla.
http://blog.artscyclery.com/science-behind-the-magic/science-behind-the-magic-drivetrain-compatibility/
Tuolta jos katselet vetosuhteita. Maantiellä näyttäisi olevan sama 1.7 kymppiin asti vaihtajissa, eli pitäisi toimia?
Taulukko tuolla alhaalla. Cable pull tarkoittaa vivun vaijerin vetoa milleinä. Eli shimanossa kahva on määrännyt lyhentyneet vaihdevälit 11sp asti.
Katselin noita taulukoita,ja heräsi mielenkiinto miten eri vaihajien vetosuhteita voi vertaillla. En ole ikinä asiaan kovin perusteellisesti perehtynyt, n Niin,,miten noita taulukoita pitäs osata lukea,se kiinnostaa. Ja onko eri vaihtajille vetopituudet jossain taulukoissa,joskin eihän niitä myö tavalliset polkijat tarvita,mutta kiinnostava aihe sinällään,,enkä tiedä miksi.
Mielenkiintoisen taulukon paaton esitti, pitääkin ottaa talteen.
Tässä toinen taulukko kysyjälle, kyllä nämä selviää kun aikansa tuojottelee:
https://bike.bikegremlin.com/category/technical-part/compatibility/
Lisäksi pitää huomioida, että mikä on vaihtajan kapasiteetti. Eli isoimman ja pienimmän rattaan erotus. Sekä se, että mikä on suurin sallittu takaratas.
Hääppönen
20.05.2022, 10.55
Oman kokemuksen mukaan suurin sallittu takaratas on järjestään alimitoitettu. Eli muutaman hampaan ylitys suositukseen toimii hyvin. Lisäksi voi aina vaihtaa pelkästään pidemmän häkin vaihtajaan. Tietysti, jos ei aloita rakentelua long cage -versiosta.
Lisäksi voi aina vaihtaa pelkästään pidemmän häkin vaihtajaan.
Onko noita vaihtohäkkejä myynnissä jossain? Pikaisella googlauksella ei oikein löydy.
Lisäksi pitää huomioida, että mikä on vaihtajan kapasiteetti. Eli isoimman ja pienimmän rattaan erotus. Sekä se, että mikä on suurin sallittu takaratas.
Puhumattakaan kokonaiskapasiteetista jos joku vielä useammalla eturattaalla ajelee.
Niin, monihan laittaa 1x sydeemiin ihan suotta pitkähäkkistä vaihtajaa. Ja tuokin totta, että vaihtajat toimivat yleensä selvästi suuremmilla pakoilla, mitä suosituksissa sanotaan.
Minulla on maasturissa shimanon 6800 lyhythäkkinen takavaihtaja 11-36 pakan kanssa. Toimii täysin ongelmitta, eikä ota kovinkaan herkkään kantoihin kiinni.
Uudemmissa di2 pyörissä se kapasiteettikaan ei enää ole niin tarkkaa, koska pieni-pieni vaihtoehdot on estetty. Lyhyellä häkillä pärjää maantiellä lähes aina.
^Täpäreissä pitää ottaa huomioon vielä jousto.
maalinni
20.05.2022, 13.07
Itse olen suosinut pitkähäkkistä, koska olen järkeillyt, että se pitää ketjun tiukemmalla. Pidempi varsi, isompi vääntömomentti?
Itse olen suosinut pitkähäkkistä, koska olen järkeillyt, että se pitää ketjun tiukemmalla. Pidempi varsi, isompi vääntömomentti?
Joo, niin on. Jos siellä on sama jousi sisällä, niin isommalla varrella tulee suurempi momentti, eli ketju löystyy herkemmin.
Ongelma tulee tuosta kapasiteetista, eli jos se on suht rajoilla, niin pieni-pieni päällä lyhythäkkisessä ei enää ole kirimävaraa monttuun ajoa varten. Tuossa onneksi on kytkin apuna.
Unixkills
24.05.2022, 12.54
Jotain osia on tullut haalittua kasaan. Pyörä on vuosimallin 2014 Trek Xcalibur 9: 2014 X-Caliber 9 - Bike Archive - Trek Bicycle (trekbikes.com) (https://archive.trekbikes.com/fi/fi/2014/Trek/x_caliber_9#/fi/fi/2014/Trek/x_caliber_9/details)
Tuolla lukee että ohjainlaakeri on mallia "1-1/8" threadless, semi-integrated, semi-cartridge bearings", onko esimerkiksi tämä siihen sopiva:
Ritchey Comp Zero Ohjainlaakeri ZS44/28.6 I ZS44/30, musta netistä | bikester.fi (https://www.bikester.fi/ritchey-comp-zero-ohjainlaakeri-zs44-28.6-i-zs44-30-M191825.html?vgid=G226282&cgid=372627)
Nykyinen keskiö on SM-BB51 ja se putki tms. minne tuo tulee on 73 mm pitkä. Onko tämän tilalle esimerkiksi tämä sopiva:
Shimano Saint SM-BB80 Keskiö BSA 68/73 mm, kulta netistä | bikester.fi (https://www.bikester.fi/shimano-saint-sm-bb80-keskio-bsa-68-73-mm-M319659.html?vgid=G357653&cgid=89756)
Takavaihtajaksi löysin kotoa Shimano RD-M781, etuvaihtaja Shimano FD-M511 tai 611, oli niin kulunut etten saa kunnolla selvää.
Vaihdevipu eteen 3-vaihteinen Shimano SL-M610 ja taakse 10-vaihteinen Shimano SL-M610. Rataspakka 11-36. Kaipa tuon pitäis noilla saada toimimaan?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.