PDA

Näytä tavallinen näkymä : Jäykkäperä hankinnassa

Vmarqs
16.05.2022, 12.45
Moi. Saiskos täältä vinkkejä/suosituksia. Hankinnassa olis jäykkäperä hintaluokkaan ~1500-1700€.
Trek roscoe 7 ja Orbea laufey h30, onko näistä kokemuksia, tai joitain muita merkkejä suositella?

Villetre
17.05.2022, 00.02
Tähyää hyvän käytetyn vaikka fillaritori.com ... Pole Taival tms.

JaskaJopo
19.05.2022, 09.23
Itsellä ollut viime syksystä lähtien Orbea Laufey (h-ltd) ja todella tyytyväinen olen ollut. Tuo on kevyt ja tehokas polkea. Kulkee hyvin maastossa ja kestää kovempaakin ajoa.

M A
19.05.2022, 12.19
Laufey kulkee kyllä hyvin maastossa - 29x2.6 rullaa juurien ja kivien yli kivasti. h30 heikoin lenkki on jarrut. Itse päivitin ne heti alkajaisiksi. Ero oli aika huomattava kun testipyöränä oli ltd ja sitten hyppäsi oman fillarin puikkoihin vähän myöhemmin. Kaverilla on Orbean Alma, kevyempi ja ketterämpi joten sitäkin kannattaa harkita. Laufeyllä pommittaa kyllä surutta kivikot, hyppyrit ja dropit, mutta kiipeää myös kivasti ja toimii myös siinä välissä.

Testailin viime kesänä Konan Honzo esd:tä ja se pieksi kyllä Laufeyn jyrkimmissä nousuissa ja etenkin alamäissä, mutta kaikessa normiajossa Laufey on parempi - ainakin itselle.. Canyonin Stoic nyt ainakin kannattaa tsekata näiden lisäksi.

Hokku
20.05.2022, 11.53
Itse olen kyllä tykännyt Canyonin Stoic 4:sta. Siinä uudemmassa kokoonpanossa on kevyemmät Dt Swissin kiekot. Omassani oli nuo mitkä on halvemmissa malleissa ja vaativat mielestäni päivittämistä. Samoin kumit kannattanee vaihtaa kevyemmin rullaaviin.

Pyörä on hauska alamäkeen ja toimii myös tasaisella hyvin.

kauris
20.05.2022, 12.56
1900 sarjan dt:n kiekot ja vain nx-osat sx-ketjulla. Olisin itse asiassa toivonut vajaan 2000 euron alurunkoiseen postimyyntipyörään (toki ihan hyvään sellaiseen) gx osia jos sramia pitää olla. Tai slx Shimanolta. Keula on sentään Pike vaikkakin sen karvalakkimalli. Sama pyörä 1700 kiekoilla, gx tai slx osilla ja pike select+ mallina olis mun toive vaikka hinta oliskin sitten esim 2100 euroa (slx)-2200 euroa (gx).

Hokku
20.05.2022, 14.29
Toki tuo olisi parempi. Löytyykö tuollaisia?

Maksoin itse viime kesänä outletista 50€ alennuksella 1599€ plus toimitus Alexrimsin kehillä. Sitten Newmenin alukiekot, komponenttipulan vuoksi Garbarukin hifi-pakka, kumit, GX-vaihtaja ja liipasin niin olisihan se voinut olla järkevää ostaa jotain muuta. ????

Gx-päivitys oli sen verran halpa, että en senntakia jättäisi ostamatta. Pike toiminut niin hyvin, että en omalla kokemuksella osaa parempaa kaivata.

Suppean kolmen maastopyörän (Trek jäykkäperä 2012, Canyon Spectral 2014) kokemuksella tämä on silti ylivoimaisesti paras ja hauskin pyörä, jonka seurauksena ajot onkin siirtynyt pitkälti tieltä maastoon.

Trek oli kiva, mutta liian monta OTB:tä ja Spectralilla ei oikein tullut ajoa kun ei ollut hauska. Nyky geo ja sopiva jousto selittänee erot.

nure
20.05.2022, 23.43
Stoicin halvimmat ainakin osien suhteen aika kuraa, jos vakavissaan miettii niin panostaa laatuun.

baepis
21.05.2022, 11.15
Täältä ääni Roscoelle ja puhun vuoden 2022 mallista. Vanhempi 2021 on täysin eri pyörä. Roscoe 7 on arvosteluidenkin perusteella ihan pätevä vaihtoehto. Itselläni on Roscoe 8 ja on kyllä hyvä pyörä. Maastossa on hauska kikkailla ja menee työmatkatkin mukavasti.

T33mupa
23.05.2022, 08.06
mä hommasin tuossa kuukausi takaperin ekaksi maastopyöräksi vm21 laufeyn skioutista, ja pitkäähän tuossa mietittiin eri vaihtoehtoja, mm alma ja kona kahuna oli vaihtoehtona, mutta lopulta päätin korottaa budjettia vaikka tuo kirpaisikin, koska jälkikäteen sitä ei muistele miten paljon meni rahaa pyörään vaan miten paljon parempaa olisi saanut vähän panostamalla :D loppupeleissä valinnan tein kona honzon ja laufeyn välillä eikä tuo valinta ole vielä yhtään harmittanut

Kuminauha
23.05.2022, 15.40
1900 sarjan dt:n kiekot ja vain nx-osat sx-ketjulla. Olisin itse asiassa toivonut vajaan 2000 euron alurunkoiseen postimyyntipyörään (toki ihan hyvään sellaiseen) gx osia jos sramia pitää olla. Tai slx Shimanolta. Keula on sentään Pike vaikkakin sen karvalakkimalli. Sama pyörä 1700 kiekoilla, gx tai slx osilla ja pike select+ mallina olis mun toive vaikka hinta oliskin sitten esim 2100 euroa (slx)-2200 euroa (gx).

Varmaan parhaita bäng for buck yhdistelmiä olisi 1900 dt kiekot, pike select, deoren pakka, deoren takavaihtaja, slx kammet ja xt vivut. Jarruiksi jotku 6100/6120/520:t.

Pike on parhaita keuloja geneeriseen trailikäyttöön, siihen voi päivittää myöhemmin sitten parempaa vaimenninta jos siltä tuntuu. FOX34 performance varmaan se lähin vastine "siltä toiselta valmistajalta".

Deoren vaihtaminen SLX:ään ei tuo kyllä vaihtajan ja pakan osalta oikeen mitään muuta kuin noin 100g painonsäästöä. Vaihteiden tuntumaan eniten vaikuttaa ne vivut. Kammissa on jo isompi, noin 250g ero Deore vs SLX.

Noilla alkupään osasarjoissa shimano kyllä vie voiton SRAM:iin verrattuna (deore vs sx/nx). Keskisarjassa sitten puntit aika tasan.

EDIT:
Itse talven aikana kasasin osin käytetyistä ja uusista osista käytettyyn 2020 Orangen P7 29 runkoon pyörän.

Revelation 140mm keula käytetty (teetätin täyshuollon)
Voimaansiirto Deore/SLX uudet
8100 XT jarrut + metallipalat + RT64 203mm levyt uudet
Shimano XT kiekot uudet
150mm Dropperi + vipu käytettyjä
satula, tanko ja stemmi käytettyjä

Kustannukset huiteli jossain 1600€ paikkeilla kaikkinensa, joten aika vaikee saada täysin uutta kamaa noilla spekseillä 2000€