Näytä tavallinen näkymä : Ketju poikki
Hanski67
08.05.2022, 22.02
Vaihdoin sähkötäpäriini uudet toiset kiekot. Kiekoissa uusi takaratas (12s) ja uusi ketju CN M 7100. Vaihdon jälkeen testi ajo ja 100m ajon jälkeen tasaisella naks, ketju poikki. Pikalenkki ja yksi kiinteä mutkalla tai murtunut. Onko näissä ketjuissa laatuongelmia vai olisiko sittenkin ketju mennyt asennuksessa väärin päin vaikka koitin sen huolehtia oikein päin? Jos en jaksa ketjuja palauttaa bike discounttiin niin onko paha jos ketju on yhtä lenkkiä lyhkäisempi ja ostan uuden quick linkin? Minulla sattui samanlainen tilanne aikoinaan vuokrapyörän kanssa. Hyvin kevyessä ajossa, vaihtaessa ketju naks. Minulla käytössä aikaisemmin yleensä saman sarjan halvempi ketju 6100 (3 kpl) ja yksi SRAM nx. Ei ongelmia näissä. Qvick linkeistä vielä, joku joskus väittänyt niiden olevan kertakäyttöisiä,veli ketjun uudelleen asennuksen yhteydessä uusi link?
Uudella pikalinkillä varmaan ihan käypänen jos ei aivan minimissä ollut pituus. Nykyään pikalinkkien sanotaan olevan yleensä kertakäyttöisiä mutta itse ja monet muut käyttävät ongelmitta useita kertoja.
^Osa ilmoittaa että kertakäyttöinen, osa ei mutta ainakin varalukkona vanhakin menee. Sen verran halpoja ettei kannata kitsastella. Kysyjällä kyllä huono tuuri, itse +40vuoden aikana saanut yhdet ketjut poikki ajossa.
Kuulostaa hurjalta että menisi lukko samantien kieroon ja poikki jos on väärinpäin.
Ettei olisi jäänyt toinen puoli huonosti, eikä naksahtanut paikalleen ne urat vaan jäänyt leveäksi?
Hääppönen
09.05.2022, 21.20
Kuulostaa hurjalta että menisi lukko samantien kieroon ja poikki jos on väärinpäin.
Ettei olisi jäänyt toinen puoli huonosti, eikä naksahtanut paikalleen ne urat vaan jäänyt leveäksi?
Taisi olla kyse siitä, että ketju on asennettu väärin päin. Tekstit ulospäin. Usein nykyään pyörityssuunta määritetty.
Jotenkin tämä skenaario tuntuu järkeen käyvältä. Edes sähköllä avustettuna ei ketju voi vääntyä ja katketa. Täpärissä ei ole ketjun pituus niin tarkkaa, kun skaala on jo laaja. Uusi ketjulukko kunnolla kiinni esim. KMC Missing Link -ketjulukko, 12-vaihteinen, 2 kpl – Voimansiirto – Pyöräilytarvikkeet ja varaosat – Pyöräily – Urheilu – Verkkokauppa.com (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/686044/KMC-Missing-Link-ketjulukko-12-vaihteinen-2-kpl?gclid=CjwKCAjw9-KTBhBcEiwAr19ig71udLve8ikvTQTON8SwExbo1bqdUH3dNqLM HUC3vPB3L5Pzy2uDNxoCV1QQAvD_BwE)
maalinni
09.05.2022, 22.35
Itsellä katkesi juurikin näin. Tai ainakin niin luulen.
Taisi olla kyse siitä, että ketju on asennettu väärin päin. Tekstit ulospäin. Usein nykyään pyörityssuunta määritetty.
Juu, ymmärsin asennussuunnan. Eikös sellaisessa tapauksessa ole enemmän taipumus toimia huonosti ja mahdollisesti pomppia?
Tässä kuulostaisi että on oikeasti ottanut sivusta kiinni jos on vääntynyt, noi linkit tarvii kyllä voimaa rikkoutuakseen, varsinkin uutena 100m jälkeen.
Saatan toki olla väärässä, eikä mulla tällä hetkellä ole yhtään ketjua käytössä jossa olisi suunta määrätty ja aiemminkaan ei monesta kokemuksia.
maalinni
10.05.2022, 07.20
En oikein minäkään usko, että väärinpäin oleva ketju hajoaisi. Kerran sain senkin laitettua väärinpäin ja oireet olivat aikamoinen rutina ja huonosti toimivat vaihteet.
Eilen naksautun vahauksen yhteydessä jatkopalan paikalleen ja huomasin että vain toinen puoli oli paikallaan. Voin helposti kuvitella että näin on käynyt tässä tapauksessa. Jos ei katso tarkkaan on helppo olla huomaamatta että vain toinen puoli pikalukosta on paikallaan.
Travelkicking
10.05.2022, 12.45
Vuosi sitten uuden sähköhybridin (12s) ketju porsi kiinteän lenkin kohdalta 75 km kohdalla. Ketjuna shimano CN-M 6100. Tilalle tuli YBN:n SLA1210-tig, joka on 2 lenkkiä lyhyempi, mutta hyvin pelaa.
Hanski67
10.05.2022, 21.38
Isosti kiitos kommenteista. Itsellä epäilys sittenkin huolimattomasti tehdystä asennuksesta?
Kuminauha
11.05.2022, 12.25
Itellä Spectral ON:ssa 3 ketjua kierrossa, M6100:lla menty 650km, M9100#1 menty 986km ja 9100#2 menty 22km ilman ongelmia kaikilla.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.