Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Aggrekaatti



Napox
08.05.2022, 02.29
Mikä aggrekaatti olisi järkevä sijoitus satunnaiseen sähköpyörän akun lataamiseen erämökillä? Mitä pitää ottaa aggrekaatissa huomioon?

Travelkicking
08.05.2022, 09.03
Aurinkokenno ja iso akku (24 V kenties) vois kuulua lokeroon järkevä sijoitus. Pienet bensa-aggrekaatit ovat kiinaromua.

Jami2003
08.05.2022, 10.01
Kannattaa vaan laittaa agm akku tuollaiseen touhuun. Mutta en kyllä itsekään alkaisi kuuntelemaan 6h pörinää kun lataa pyörän akkua täyteen eräkämpällä.

Koheltaja
08.05.2022, 10.29
Pienet bensa-aggrekaatit ovat kiinaromua.

Hyvin on Kipor 770 kiinanromu toiminut komisen vuotta ja 600h, ja tulee palvelemaan vielä vuosikausia. Toimii varavirtalähteenä silloin kun aurinkopaneeli ei jaksa ladata käyttöakkua ja kulutus on maltillinen, muutama desi tunnissa.

Toki voi ostaa Yamahan tai Hondan gaatin jos pinkka on kunnossa, ne maksaa +1000€ versus +300€ Kipor/Timco/Daewoo tai muu halpismerkki.

Kiporilla on ladattu kännyköitä, läppäreitä, akkuja jne. Pyörän akkua en ole vielä ladannut mutta lomalla viimeistään tulee ladattua.

Acunus
08.05.2022, 11.28
Hanki poljettava latausgeneraattori. Mukava tehdä katon alla palauttavaa pyörittelyä!

Smo
08.05.2022, 11.55
Pika-laturi ja muuta ladattavaa kuten esim AGM akku jota lataa yhtäaikaa niin voi minimoida pöristelyn, eikä varmaan joku paneeli tuohon rinnalle haittaisi

jpuu
08.05.2022, 16.06
Akku vaatii lisäksi invertterin, jolla tehdään verkkojännite pyörän laturia varten.

Nixuu
08.05.2022, 23.15
Akku vaatii lisäksi invertterin, jolla tehdään verkkojännite pyörän laturia varten.
Laadukkaat ohjaimet (moottorinohjain) toki ratkaisee tuonkin "ongelman". Ei toki kaupallisissa valmiissa tuotteissa, mutta diy vehkeissä. Ohjain käytttää moottorin käämitystä step-up kääminä, ja nostaa syötetyn jännitteen akulle sopivaksi. Esimerkiksi voin syöttää latausportista 12v jonka ohjain moottorin kanssa nostaa sinne 84v (72v akulle sopivaksi). Latauksen voi suorittaa siis vaikka aurinkokennolla, tai suoraan auton akusta tms. Mistä nyt haluaakaan.

pahvi
09.05.2022, 09.08
Laadukkaat ohjaimet (moottorinohjain) toki ratkaisee tuonkin "ongelman". Ei toki kaupallisissa valmiissa tuotteissa, mutta diy vehkeissä. Ohjain käytttää moottorin käämitystä step-up kääminä, ja nostaa syötetyn jännitteen akulle sopivaksi. Esimerkiksi voin syöttää latausportista 12v jonka ohjain moottorin kanssa nostaa sinne 84v (72v akulle sopivaksi). Latauksen voi suorittaa siis vaikka aurinkokennolla, tai suoraan auton akusta tms. Mistä nyt haluaakaan.

Kerro lisää! Joku esimerkki tällaisesta ohjaimesta? Vaatiiko jonkun tietyn moottorin?
(itsellä on bäfängin napamoottorilla sähköistetty läski, näytön ja ohjaimen yhteispeli on niin umpisurkeaa, että olen paremman ohjaimen ja kenties CA3:n hankkimista harkinnut)

Smo
09.05.2022, 12.36
Maailmalta löytyy myös 12v latureita

Kiituri
09.05.2022, 14.57
Erämökillähän voisi olla vaikka 4x100Ah vapaa-ajan akkuja joita lataa paneelilla ja/tai agrekaatilla.
Lyijyakusta ei parane paljon yli 60% purkaa jottei vaurioidu. 100Ah akusta siis 60Ah ja se kertaa 12V olisi 720Wh eli sillä ei saa täyteen uusimpia fillarien akkuja ja vielä häviöt pois. Siksi 4x100Ah olisi minimi.

Auton akun kapasiteetti on aika heikko.

Koheltaja
16.05.2022, 07.24
Akku vaatii lisäksi invertterin, jolla tehdään verkkojännite pyörän laturia varten.

Mikä on ennuste jos 12v/110ah akulla lataa invertterillä 625 ajoakkua tyhjästä täyteen, riittääkö yksi 110ah akku vai pitääkö olla useampi?

Mietin vaihtoehtoja millä saisi aggregaatin pörisemisen minimoitua kesällä kun lähes kaikki sähkö tulee aurinkopaneelin kautta.

pahvi
16.05.2022, 08.39
Mikä on ennuste jos 12v/110ah akulla lataa invertterillä 625 ajoakkua tyhjästä täyteen, riittääkö yksi 110ah akku vai pitääkö olla useampi?

Mietin vaihtoehtoja millä saisi aggregaatin pörisemisen minimoitua kesällä kun lähes kaikki sähkö tulee aurinkopaneelin kautta.

Minkähänlaiset häviöt invertterissä on? Asiasta en mitään tiedä, mutta googletellen löytyy:
https://blog.e-ville.com/sahkotietoisku/
jossa sanotaan:
Ampeeritunti on tulos laskutoimituksesta, jossa wattitunti jaetaan jännitteellä. Esimerkiksi 12 voltin ja 100 ampeeritunnin akun kapasiteetti on 1200 wattituntia = 1,2 kWh. (1200 Wh / 12 V).

Eikös tuosta voisi luulotella, että jos ei ole ihan kamalat häviöt, ajoakun saa tyhjästä täyteen.

Kiituri
16.05.2022, 09.20
^kannattaa ihan oikeasti lukea tuo viestini ylempänä. Lyijyakkua ei saa purkaa loppun asti jos meinaa käyttää sitä muutamaan kertaa pidempään. Ei edes ns. vapaa-ajan akkua.

jpuu
16.05.2022, 09.41
Jos akun perässä on invertteri, niin syväpurkaus ei ole mahdollista. Invertteri alkaa yleensä huutamaan alhaista jännitettä n. 11,5 voltin kohdalla ja katkaisee sähkön syötön pian sen jälkeen.

-W-
16.05.2022, 14.25
Mikä on ennuste jos 12v/110ah akulla lataa invertterillä 625 ajoakkua tyhjästä täyteen, riittääkö yksi 110ah akku vai pitääkö olla useampi?

Mietin vaihtoehtoja millä saisi aggregaatin pörisemisen minimoitua kesällä kun lähes kaikki sähkö tulee aurinkopaneelin kautta.

Latasin reissussa 100Ah Lifepo4 akulla, Dometic Sinepower DSP 412 350W invertterillä ja Shimano EC-E8004 4A laturilla 1kpl 504Wh akkuja ja 1kpl 630Wh akkuja käytännössä tyhjästä täyteen.

Tämän jälkeen 100Ah Lifepo4 akun sisäinen BMS kertoi akussa olevan vielä 6% kapasiteettia jäljellä, eli aika lailla tyhjäksi meni noiden kahden akun latauksessa.

Mutta tosissaan lyijyakulla ei onnistuisi noiden kahden akun lataus. Tai onnistuisi, mutta tulisi jo pysyvää vahinkoa akullekin.

Yhden 625Wh akun kertalautaus tyhjästä täyteen onnistunee kuitenkin hyvin lyijyakullakin.

Kiituri
16.05.2022, 16.47
Jos akun perässä on invertteri, niin syväpurkaus ei ole mahdollista. Invertteri alkaa yleensä huutamaan alhaista jännitettä n. 11,5 voltin kohdalla ja katkaisee sähkön syötön pian sen jälkeen.

Et taida nyt oikein ymmärtää mistä on kyse. Et voi laskea lyijyakun käytettävissä olevan kapasiteeti olevan se mitä kyljessä lukee. Se on maksimikapasiteetti ja yleisen merkintätavan mukaan jos sen käytät muutaman kerran tappiin asti, on akku kuollut. Syväpurkauksen esto päästää varauksen aivan liian alas jos tarkoituksena on käyttää akkua satoja purkauskertoja. Jos muutama kymmenen riittää niin siitä sitten vaan.

Jos taas syväpurkauksen esto on mitoitettu oikei ja JOS se huomioi lämpötilan niin se ei anna käyttää akusta kuin ehkä sen 60-70% ja tämä on huomioitava mitoituksessa.

Koheltaja
16.05.2022, 17.08
Yllä olevien kirjoitusten perusteella plääni on seuraava: Pyörän akun laturi invertteriin joka on kytketty lyijyakkuun ja nyppäisen aggregaatin käyntiin tarvittaessa joka lataa lyijyakkua aurinkopaneelin ohella samaan aikaan. Jos lataan pyörän akkua suoraan aggregaatilla niin se tarkoittaa 4-6h pöristelyä, invertterillä/aurinkopaneeli/lyijyakulla aggrin pöristely vähenee selkeästi.

Suosituksia invertteristä?

jpuu
16.05.2022, 18.24
Et taida nyt oikein ymmärtää mistä on kyse. Et voi laskea lyijyakun käytettävissä olevan kapasiteeti olevan se mitä kyljessä lukee. Se on maksimikapasiteetti ja yleisen merkintätavan mukaan jos sen käytät muutaman kerran tappiin asti, on akku kuollut. Syväpurkauksen esto päästää varauksen aivan liian alas jos tarkoituksena on käyttää akkua satoja purkauskertoja. Jos muutama kymmenen riittää niin siitä sitten vaan.

Jos taas syväpurkauksen esto on mitoitettu oikei ja JOS se huomioi lämpötilan niin se ei anna käyttää akusta kuin ehkä sen 60-70% ja tämä on huomioitava mitoituksessa.

Nyt en oikein tajua. Alajänniterajahan juuri estää akun purkautumisen liiaksi. Sillä mitä akun kyljessä lukee kapasiteeteista ei ole mitään tekemistä jänniterajojen kanssa. Lyijyakut sallivat purkamisen jopa 1,6 volttiin per kenno, joten tuollainen reilut 11 volttia voidaan pitää ihan ok rajana.

jpuu
16.05.2022, 18.30
Suosituksia invertteristä?

Joku 200-300 watin siniaaltoinvertteri on oikein hyvä. Katso laturista minkälaisen tehon se tarvitsee verkosta. Tietysti jos käytät muita sähkölaitteita laturin kanssa samaan aikaan, niin sitten tehokkaampaa invertteriä kehiin. Niissäkin kannattaa huomioida, että tyhjäkäyntivirta kasvaa tehon mukaan eli vaikka et kuormita laitetta niin se syö akkua jonkin verran.