Näytä tavallinen näkymä : "Optimi" välityssuhde
 
 
John McCurve
06.05.2022, 16.42
Aion pyöräretkeillä tänäkin kesänä bikepacking-varustuksella 1X10 -välitteisellä 29-täysjäykällä.
Nykyvälitys on 28 edessä ja 11-36 takana. Silläkin on pärjännyt kohtalaisen hyvin kaikenlaisessa maastossa. Toki teräsrunkoisena täydellä taakalla
joutuu joskus tiukimmissa mäkilöissä taluttelemaan, mutta enemmän haittaa se, että tuolla välityksellä pakolliset maantieosuudet ovat aikamoista spinninkiä.
Kierrokset siis nousevat pikkasen liian korkeiksi. Suunnitelmissa kun on reissata enemmän asfaltilla, tasaisella ja ehkä hyvinkin pitkiä nousuja.
Pahintahan tässä on se, että takavaihtaja Shimano Zeessä, joka on aivan tajuttoman tarkka ja luotettava, ei kapasiteetti riitä kuin 36-piikkiseen.
Varaosien saatavuus on tällä hetkellä aika heikkoa ainakin omien hakujeni perusteella.
Vaihdanko 1X11-sarjaan, jossa mahdollisesti laajemmat välitykset vai viilaanko tätä 10-sarjaa, jotta saisin hyvän kompromissin? Uutta pyörää en ole hankkimassa.
Kokemusperäiset neuvot ovat tervetulleita.
Tuohon ongelmaan ratkaisuksi 2x eteen sopisi paremmin kuin hyvin, vaikka 24/34 tms. Etuvaihtajia ja vipujakin saa tyyliin ilmaiseksi.
Mä laittaisin 1x12 jollain 10-50/52 pakalla ja eteen vaikka 32 tai 34 ovaalin eturattaan.
maalinni
07.05.2022, 17.03
Saatavuus varmaan määrittää ratkaisun, täksi kesäksi tuo Aakoon ehdotus voisi olla realistisempi toteuttaa.
Saatavuus varmaan määrittää ratkaisun, täksi kesäksi tuo Aakoon ehdotus voisi olla realistisempi toteuttaa.
Ja älyttömän paljon halvempi.
Saatavuus varmaan määrittää ratkaisun, täksi kesäksi tuo Aakoon ehdotus voisi olla realistisempi toteuttaa.
No omaani juuri laitoin eikä ollut vaikea saada palikoita.
Ja älyttömän paljon halvempi.
Jos on väliäkään. Jos on valmiiksi kelvolliset kammet ja/tai 2x spideri. Ja haluaa etuvaihtajan riesakseen. Jne.
EDIT: tarkoitus ei ollut yleinen inttäminen, tai että esittämäni olisi ainut oikea tapa. Keskustelupalstalla kun ollaan niin ehdotinpa kuitenkin vaihtoehdon :)
Marsusram
07.05.2022, 18.05
Onkohan kukaan kokeillut 2x rattaita ilman etuvaihtajaa? Nostaa vaan käsin maasto/maantievälityksen. Noin voisi käyttää NW- rattaitakin.
^olette nero, paikka on teidän!
Olis noita joutilaita spidereita, pitää etsiä sopivat rattaat ja joskus kokeilla.
K.Kuronen
07.05.2022, 18.24
^^olisi yksinkertainen ja varmasti toimiva. Saattaisi vaatia 2x-kammet, että saisi rattaat molemmin puolin kiinni tukevasti.
^^olisi yksinkertainen ja varmasti toimiva. Saattaisi vaatia 2x-kammet, että saisi rattaat molemmin puolin kiinni tukevasti.
Niin ja Sramin dm-rattaan vaihtaa ketterästi 2x spideriin jotain reissua varten.
K.Kuronen
07.05.2022, 18.27
2x olisi hyvä kompromissi.
Hääppönen
07.05.2022, 20.28
2x olisi hyvä kompromissi.
2x tai jopa 3x ei ole kompromissi. Se on hyvä ja toimiva ratkaisu. Ketjulinja koko ajan ok => voimansiirron elinikä pidempi kuin 1x. Tarvittavat välitykset helppo löytää. terv. @väärinpyöräily
K.Kuronen
07.05.2022, 20.48
^1x on myös kompromissi, mutta toisella tapaa.
Hääppönen
07.05.2022, 21.19
^1x on myös kompromissi, mutta toisella tapaa.
Totta tämäkin. Laiha kompromissi. :)
jame1967
08.05.2022, 11.33
Mulla oli aikanaan työmatkapyörässä 9-pakka ja edessä 2 ratasta ilman etuvaihtajaa . Tarkoitus oli hioo
Isommasta piikit matalaksi , en kerinnyt varas vei työpaikan pihasta .
Sen verran kerkisin testata että toimi varsin hyvin ilman nw rattaita , joskus vaihtoi isommalle automaattisesti johtuen ketjulinjasta (taisi muuten ollakin 3 etusta ja oli niitattu eli joku halpis )
Sen jälkeen päätin olla ostamatta keltaista runkoa , oli jo toinen keltainen varastettu .
John McCurve
18.05.2022, 08.55
Hyviä vastauskia, kiitos. 
Täytyy alkaa punnita tuota 2X-vaihtoehtoa vaikka ilskottaa jo pelkkä ajatuskin lisänaruista. Tankolaukun kanssa on jo nyt ihan tarpeeksi askartelemista https://www.q-teatteri.fi/mina-askartelija/
Itse laittaisin 38:n nw:n eteen, tietähän suurin osa reissusta on. Siinä 36 takana jää aika raskaaksi, joten vaihtaisin saintin tarkkamarkkaisena tuohon: https://www.velobia.fi/microshift-advent-x-mtb-10v-osasarja
Kokemusta ei kyllä ole, itsellä 38 ja takana 11-42, jolla pärjännyt hyvin, mutta pyörä on kommuutterina.
Onko vaihtajan vaihtaminen vaihtoehto? 10-Deore taitaa toimia jopa 46T-takarattaalla. Sitten eteen vaikka 32 tai 34 niin pitäisi riittää. Näyttäisi olevan heti saatavilla ainakin muutamassa Motonetissa: https://www.motonet.fi/fi/tuote/385006/Shimano-takavaihtaja-1011v-SGS-RD-M5120-Deore. Pakkojen saatavuudesta en sitten tiedä. Retkeilyssä 2x toimii varmaan myös hyvin, kun maastossa voi käyttää pientä ja tiellä isoa ratasta. Pelkässä maastopyöräilyssä se ei kyllä sopinut itselleni yhtään, koko ajan oli väärä eturatas valittuna.
Hääppönen
18.05.2022, 12.37
Onko vaihtajan vaihtaminen vaihtoehto? 10-Deore taitaa toimia jopa 46T-takarattaalla. Sitten eteen vaikka 32 tai 34 niin pitäisi riittää. Näyttäisi olevan heti saatavilla ainakin muutamassa Motonetissa: https://www.motonet.fi/fi/tuote/385006/Shimano-takavaihtaja-1011v-SGS-RD-M5120-Deore. Pakkojen saatavuudesta en sitten tiedä. Retkeilyssä 2x toimii varmaan myös hyvin, kun maastossa voi käyttää pientä ja tiellä isoa ratasta. Pelkässä maastopyöräilyssä se ei kyllä sopinut itselleni yhtään, koko ajan oli väärä eturatas valittuna.
Taitaa olla tottumiskysymys. Itsellä toimii 2x maastossa hyvin; siirtymillä ja neulasränneissä isolla, ylämäet ja haastavat kivikko-/juurakkopätkät pikkurattaalla. Pysyy käsienkin verenkierto kunnossa, kun napsuttelee molemmilla käsillä vaihteita.:D
Taitaa olla tottumiskysymys. Itsellä toimii 2x maastossa hyvin; siirtymillä ja neulasränneissä isolla, ylämäet ja haastavat kivikko-/juurakkopätkät pikkurattaalla. Pysyy käsienkin verenkierto kunnossa, kun napsuttelee molemmilla käsillä vaihteita.:D
Eikös tätä varten vasemmalla ole hissijakkaran vipu:rolleyes:.
Hääppönen
18.05.2022, 14.29
Eikös tätä varten vasemmalla ole hissijakkaran vipu:rolleyes:.
Jep, mutta sitäkin tarvitsee loppujen lopuksi harvakseen, niin itseasiassa taitaa olla napsuttelut aika hyvin tasapainossa käsien välillä.
Ainoa mahdollisuus käyttää aina optimia välityssuhdetta, on sinkula. Ei tarvi koskaan miettiä millä vaihteella ajaa. :)
Tupla NW edessä on kyllä aika mainio vaihtoehto. Mikäli Zeen kapasiteetti vaan riittää, eikös ne oo kaikki lyhyellä DH häkillä?
edit: 11-36 takapakalla on koko 25 piikkiä kapasiteettia jo käytössä.
http://imgur.com/RcM7HAd.jpg
https://imgur.com/RcM7HAd
https://imgur.com/RcM7HAdhttps://imgur.com/RcM7HAd
Itsellä täysjäykässä FBGravelissa edessä 34 ja takana 11-52, ihan ok kombinaatio vaikka kaksi isointa suht joutilaita.
Nikolas Ojala
26.06.2022, 14.53
Aion pyöräretkeillä tänäkin kesänä bikepacking-varustuksella 1X10 -välitteisellä 29-täysjäykällä.
Nykyvälitys on 28 edessä ja 11-36 takana. Silläkin on pärjännyt kohtalaisen hyvin kaikenlaisessa maastossa. Toki teräsrunkoisena täydellä taakalla
joutuu joskus tiukimmissa mäkilöissä taluttelemaan, mutta enemmän haittaa se, että tuolla välityksellä pakolliset maantieosuudet ovat aikamoista spinninkiä.
.
Laita siihen jonkin verran isompi eturatas ja hanki lihaksia esimerkiksi ajamalla enemmän niitä ylämäkiä. Tai sitten kuntosalilla.
Koheltaja
26.06.2022, 19.00
Maasturissa yhdellä eturattaalla ketjun hyppiminen loppuu ketjuohjurilla, ei maksa montaa kymppiä. Yhdessä fätissä oli kaksi eturatasta, isommasta sorvasin hampaat pois ja jätin rockringiksi ja vaihtajan tilalle ketjuohjuri, toimii.
^NW rattaalta ei pahemmin hypi pois.
Kummastuttaa nuo retkipyörien välitykset joissa lähtökohtaisesti 3x voimansiirto esim. Konan Sutra tai Surlyn Disc Trucker. Tuo 3x on nyt itsellekin passeli että jaksaa tyyliin täydellä lastilla pitää aamusta iltaan ketjun kireällä ja monta päivää putkeen. Niin sitten siellä on etu rieskoina 48-36-28 jotka nyt tuossa käytössä aivan perseestä. 
48 mihin sinä tarvitse tuommosta ratasta, kun keskinopeus yleensä reippaasti alta 20kmh...pistetään pesään 48/11 ja poljetaan yli 40kmh jotta kadenssi kohdillaan...ei tuohon käyttöön jumalauta tarvita tuommosta.
28 liika pitkä, kun kihnutetaan mäkeä ylös.
36 ainut joka edes sinne päin.
Miksi ihmeessä nuissa ei ole lähtökohtaisesti kammissa 42-32-22 ja takana pakkana 11-34 tai 36
^Mielestäni vanhat maasto/retkipyörät oli noilla 22/32/42 välityksillä ja usein isoin jäi pienelle käytölle.
^Juu niin oli. 
42 nyt semmonen loiva alamäki tai hyvä myötänen niin ok. Tuohon jos vielä vaihtas 40 niin paranis, mutta tosiaan tehtaalta tulevat 48 piikkisellä mitä en ymmärrä et miksi. Vaikka ajellaanhan nuilla ilman lastiakin, mutta ei nuo malmikasat silti mitään vauhtihirmuja ole, vaan enemmän semmosia lepposia nautiskelu pelejä.
^Ymmärrän pointtisi SvaR retkipyörien liian vauhdikkaista välityksistä. Itse olen kokenut raskaan välityksen hyödylliseksi, kun takaa tulee rekka ohi myötämäessä. Polkemalla saa paremman otteen pyörästä.
Aika moni pyöräilyä ei aktiivisesti harrastava myöskin polkee usein melko matalalla kadenssilla 60 tai allekkin. Voi sekin vaikuttaa isojen vaihteiden suosioon.
 
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.