PDA

Näytä tavallinen näkymä : Eurovelo 10 (Itämeren rantaa)



skela
04.05.2022, 11.32
Olen pitkään ajatellut käydä Lyypekissä ja Hampurissa pyörällä. Joko koko matkan ajaen Tallinnasta tai sitten osittain junan tai bussin avustamana. Kulkemisen helpottamiseksi voisin harkita sellaista runkoa, jonka saa pienempään tilaan S&S-liitinten (http://www.sandsmachine.com) avulla.

Joskus 15 ja 25 vuotta sitten olen kiertänyt Viroa, ja se oli hienoa. Mutta miten mahtaa pyöräileminen sujua siitä eteenpäin? Onko rauhallisia ja hyväpintaisia pikkuteitä? Kuinka huolto sujuu nykyään tuollapäin maailmaa? Onko maaseutu tyhjentynyt Suomen malliin? Viime vuonna Riihimäen ja Hämeenlinnan, samoin kuin Salon ja Veikkolan ei juuri ole mitään palveluja (kauppoja tai huoltoasemia), kun autoliikenne on siirtynyt vanhoilta valtateiltä moottoriteille. Muurlan risteyksessä oli vastikään lopetettu kauppa. Suomusjärvellä on vielä kauppa, mutta Lohjan ja Vihdin alueella Turuntien varressa ei ollut mitään.

Uusi rautatieyhteys Talinnasta Varsovaan voisi aueta vuonna 2026. Odottaisinko suosiolla sitä?
Suunnilleen ikäiseni seikkailija (https://www.radreiseglueck.de) kertoi Eurovelo 10 -kierroksestaan (https://en.eurovelo.com/news/2020-06-29_circumnavigation-of-the-baltic-sea-along-eurovelo-10) pari vuotta sitten. Täytyypä tutustua hänen kokemuksiinsa tarkemmin.

stiplu
05.05.2022, 16.09
Itse olen ajanut Itämeren rannikkoa tuolta suunnasta ja tuli mieleeni että jos tuo on plääni niin tästä vinkistä ei ehkä ole varsinaista hyötyä, mutta ainakin tiedoksi että vallitseva tuulen suunta Saksan ja Puolan rannikolla on jotakuinkin lännestä. Jäi sikis hyvin mieleen kun sain ajaa palttiarallaa tuhat kilometriä käytännössä pelkkään myötätuuleen. Toisinaan kävi vastaantulijoita vähän sääliksi...

Mitä tulee palveluihin niin ainakin Balttian maissa ja Puolassakin löytyy vielä useista pienemmistäkin kylistä jonkinlainen kaupan tapainen. Tosin kyllä nekin on alkaneet viime vuosina selvästi vähenemään, mutta huomattava on myös että etäisyydet paikkakunnalta toiselle ei eneimmäkseen ole niin pitkiä kuin täällä. Saksassa toisaalta voi helposti tulla kauppojen aukioloajat vastaan, ne eivät todellakaan ole kuten täällä, ainakaan pienemmillä paikkakunnilla.

skela
10.05.2022, 09.11
Kiitos vinkeistä. Tosiaan vuonna 1994 ihmettelin, että parinsadantuhannen asukkaan Lyypekin ruokakaupat suljettiin hyvin aikaisin jopa silloiseen Suomeen verrattuna. Olisikohan torstaisin ollut pari tuntia pidempi aukioloaika, ehkä seitsemään tai kahdeksaan saakka.

Mietin pyörän kuljettamista edelleen. S&S-liitinten etu olisi, että runko olisi varmasti tukeva, toisin kuin useimmat taittopyörät. Mutta kolmeen tai neljään osaan pilkottu runko voi olla paljon hankalampi kuljettaa naarmuitta ilman, että mukaan tulee jonkin laukun verran lisäkuormaa. Taittopyörien parhaimmistoa olisi Riese+Müller Birdy (https://www.r-m.de/de/bikes/birdy/). Runko olisi jäykkä, koska erillistä taittomekanismia ei ole vaan jousituksen nivelet toimivat samalla taittonivelinä. Pyörät ovat kuitenkin melko pienet, joten vierintävastus ja vakaus epäilyttää minua hieman.

Jos ymmärsin oikein, ainakin Lux Express (https://luxexpress.eu) kuljettaa polkupyöriä, kunhan etupyörä irrotetaan ja paikka varataan etukäteen. Sillä pääsisi Tallinnasta Varsovaan, josta luulisi junien jo kulkevan länteen. Juniin saanee edelleen pyörän mukaan, vaikka Saksan 9-Euro-Ticket räjäyttänee tulevan kesän kysynnän.

lai
10.05.2022, 14.49
Helsingistä pääsee Finnlinesin laivoilla Travemundeen ja mukaan saa ihan normaalin polkupyörän. Muitakin linjalaivoja kulkee, ja niilläkin pääsee jos matkustajapaikat ei ole täynnä.