Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Mitkä renkaat Cube Nuroad race pyörään

Huttunen
04.05.2022, 08.36
Mitä kumeja suosittelisitte minun gravelleen?
Kun lähden kotoa, ensimmäinen kilometri on soratietä, mutta sen jälkeen lenkit on pääsääntöisesti asfaltti teitä, osittain kyllä aika huono kuntoisia. Tyypillisesti lenkkipituus on noin 30-60km. Tällä hetkellä alla on pikkunappulalla olevat 40mm gravel renkaat, mutta mieli tekisi ehkä hieman enempi afalttipainotuksella olevaa rengastusta. Painoa minulla on 107kg, joka sekin lienee vaikuttaa asiaan jollakin tavoin.

maalinni
04.05.2022, 08.49
Continental 4 seasons 32mm. Niillä ajan itse myös gravelia.

Firlefanz
04.05.2022, 09.39
^ painatko 107 kg?:cool:

Itse en paina kahta kolmasosaakaan, mutta ehkä siksi ajattelisin ettei siirtymällä 40-millisestä 32-milliseen voita mitään, ei ainakaan esitetyssä käytössä (sellaisena kuin sen ymmärsin).

Olisi tosin ollut hyvä tietää mitkä ne nykyiset pikkunappulalla olevat renkaat oikein ovat, mutta heittäisin ehdotuksena jotkin jokseenkin sileät "gravel slickit", kuten vaikkapa Maxxis (https://www.maxxis.com/int/tires/bicycle/gravel/) Velocita tai Re-Fuse jos haetaan suurempaa kestävyyttä tai parempaa suojausta.

Muillakin merkeillä on ihan varmasti vastaavanlaisia enkä oikein usko että millään valmistajalla olisi tarjolla roimasti muita parempia.

nure
04.05.2022, 09.45
^Painoa liki tuon verran ja 28mm. 4Seasonit toimii hyvin yleisajossa, ajo vaihtelevatasoisella asvaltilla ja hiekkateillä, ei sen kummempaa extremeä.

Firlefanz
04.05.2022, 10.17
^ Ei ole kysymys siitä toimivatko vai eivät. Eikä myöskään siitä että kysyjän paino vaatisi tietynlevyiset renkaat.

Mutta preferenssejä on monenlaisia. Kaikki eivät hae samoja asioita rengasvalinnoillaan.

Kysymys jonka kommentissani ensisijaisesti halusin nostaa esille on edelleenkn: mitä kysyjä (tai kuka tahansa vastaavanlaiseen ajoon sopivia renkaita hakeva) voittaa sillä että valitsee 32-milliset (tai sitäkin kapeamma) renkaat?

28-millisillä ajavalla on epäilemättä kevein pyörä, mutta onko hänen vauhtinsa kovempaa tai kyytinsä mukavampaa? Onko hänen pyöränsä jotenkin ajettavampi tai paremmin hallittavissa silloin kun ei mennä hyvällä asfaltilla?

Samanlaisia kysymyksiä voi toki esittää 40-millisillä ajavalle. Onko mukavuudessa todella havaittava ero? Kestävätkö renkaat suuremman ilmatilan ansiosta paremmin kuoppaan ajoja vai joutuuko rengashommiin yhtä usein kuin kapeammilla ajava? Onko parempi rullaavuus sittenkin vain teoreettista (ainakin niin kauan kuin ei mennä selvästi huonommalla pinnalla)?

Pulimonni
04.05.2022, 14.41
Suosittelen Continental GP5000, jos siis soraosuus on tuo 1km suuntaansa. Saa eri leveyksillä.

nure
04.05.2022, 18.02
^^Kaikki on pelkkiä kompromissejä, lienee fakta että todellista joka olosuhteiden rengasta ole olemassakaan, on vain valittava se mikä itsestä parhaalta tuntuu. Itsellä on yhtenä pointtina ollut kestävyys ja se mukavuus lienee kaikkein viimeisenä kun kapeista kyse, eihän kaiken kyydin tarvi edes olla "mukavaa", pääasia että voi ajella.

Huttunen
04.05.2022, 18.50
Jos renkaan vaihtaisi johonkin hyvin rullaavaan 32mm renkaaseen, mikä olisi arviolta vaikutus keskinopeuteen samalla teholla pyöräiltäessä? Minulla itsellä ei ole mitään kokemusta maatierengastuksella olevasta pyörästä, mutta hieman kiinnostaisi kokeilla.

Pulimonni
04.05.2022, 19.44
^ aikanaan kun vaihdoin cyclocross kumit Contin halvimpiin maantiekumeihin, vaikutus oli n. 2,5km/h lisää. Kun vaihdat suoraan Gp5000 niin vaikutus varmasti vielä suurempi.

Föhn
04.05.2022, 20.19
30 ja 32 mm conti STR on kyllä aika mukavia. Tämä siis rouvan ja kakaran kommentoimana. Ja sen mitä itsekin ajoin niin kivat on. Nämä oli tubeless. Pystyy ajamaaa hippasen alemmall paineilla eikä silti kumi lösähdä alleen. Reilusti parempi kuin pelkkä TL

Huttunen
04.05.2022, 20.37
Nyt vasta huomasin, että alkuperäinen kysymykseni tuli väärälle osastolle. Tarkoitus oli laittaa kysymys tietysti rengas keskustelujen alle, mutta näköjään asiallisia vastauksia sai tälläkin puolella. Ylläpitäjä voi halutessaan tietysti siirtää tämän keskustelun oikealle osastolle.

Huttunen
08.05.2022, 15.57
Näyttää olevan takananne 21mm sisäleveydeltään. Pystyykö tuohon laittamaan 32mm rengasta vai onko 35mm leveys minimi, kuten jostain taulukosta katsoin?

paaton
08.05.2022, 16.11
Näyttää olevan takananne 21mm sisäleveydeltään. Pystyykö tuohon laittamaan 32mm rengasta vai onko 35mm leveys minimi, kuten jostain taulukosta katsoin?

Helposti. Maantiellä laitetaan tuollaisille kuitukiekoille jopa 25mm rengasta.

Huttunen
09.05.2022, 19.37
Mitä mieltä olette, Continentan Grand Prix 4season renkaat 32mm leveänä?

nure
10.05.2022, 11.18
^Kokemusta 28millisestä, ei kaikkein kevein eikä ihan rullaavin mutta mielestäni hyvä kolmen kauden rengas, kestävä ja luotettava.

Hower
10.05.2022, 12.39
^ Sama. Kestävyydestä todella hyvät kokemukset ja ajaa noilla kovapohjaisilla hiekkareiteilläkin ihan mukavasti. En kyllä vastustaisi 32mm:kään, kokemusta ei ole. Voisi olla parempikin stadin röykkyisillä ja kuoppaisilla asfalteilla, reunakivetkin voisi ylittää mukavammin?

Carolus
10.05.2022, 15.17
28mm tai 32 mm Conti GP5000 olisi oma valinta. 28mm:lla pystyy hyvin ajamaan soratiellä joskaan ei se aina herkkua ole. Rikkoja ei ollut, minulla sisureina Schwalben aerothan. Jos tarkoituksena on laittaa renkaat ilman sisureita valitsisin varmaan tuon leveämmän version koska se mahdollistaa alhaisemman rengaspaineen.

MrVelo
13.05.2022, 12.08
Laitoin omaan Cube Nuroadiin https://www.renehersecycles.com/shop/components/tires/700c/700c-x-48-hatcher-pass-tc-tire/ Toistaiseksi olen ollut tyytyväinen. Hain tällä isoa ilmatilaa, jotta tärinät paskoilla pyöräteillä/tienposkilla vaimenesivat. Rullaa hyvin. Nopeudet on samanlaista maltillista tasoa kuin aina ennenkin. Ja näyttää hyvältä!

nure
13.05.2022, 14.54
^Kauneus katsojan silmässä, retropyörässä ymmärrän just ja just mutta muissa aivan karmea. Ehkä johtuu "uran" alkuvuosilta kun kaikki oli noita paskanruskeita!
4Season häviää 5tonniselle painossa ja rullaavuudessa kyllä mutta kestävämpi, itse ajan Revoloopeilla jos sillä nyt merkitystä. 28millinen ei välttämättä pehmeällä soralla mukaviin mutta jos suhteutetaan missä ajetaan niin itsellä ainakin toimii.