PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyörän vauriot Ruotsin laivoilla.



nure
03.05.2022, 07.16
Onkos kellään kokemuksia pyöränkuljetuksista Ruotsin laivoilla tänä päivänä? Ennen usein johonkin nurkkaan kasattiin pois autojen tieltä mutta en viitsisi kuituista moiseen kohteluun altistaa. Miten yhtiöt reagoi mahdollisiin vaurioihin?

Hääppönen
03.05.2022, 09.36
Yhtiön reagoinneista en tiedä, mutta oma ratkaisu on noilla reissuilla ollut kevyt pehmeä kannettava pyörälaukku. Ja pyörä hyttiin siististi.

nure
03.05.2022, 09.58
^Esimerkiksi Ahvenanmaan reissulla pahemmin hyttiä käytetty ja mihin sen pyörälaukun sijoittaa ajossa... Tavaran määrä muutenkin minimaalista.

Hääppönen
03.05.2022, 11.33
Kukin tyylillään. Itsellä ollut niin Ahvenanmaalla kuin Tukholmassakin majoitus, johon on voinut jättää pyöränkuljetuslaukun. Menee aika pieneen tilaan taiteltuna. Mutta, jos päiväreissuna käy ajelemassa...

nure
03.05.2022, 12.34
^Viikonloppureissu, pikkurepulla pärjää oikein hyvin pienellä säävarauksella. Aikoinaan kaverin pyörää teloivat kun olivat järjestelleet jotain provianttikuormausta, en muista kuinka korvauksen ja vastuun kanssa kävi.

Lare
03.05.2022, 15.47
Mä olen reissanut pyörän kanssa Stokikseen Viikkarilla kuutisen kertaa. Autokannella se on kulkenut ilman ongelmia. Ota mukaan vaikka pari irtohihnaa ja kiinnitä johonkin tolpaan tai vastaavaan.

nure
03.05.2022, 16.45
^Olen kyllä tuota Turku-Maarianhamina väliä usein pyörää kuljettanut mutta jostain syystä noista käsittelykokemuksista kuullut ja kun nykyinen kuituinen niin ei suurtakaan kolhuja vaadi. Mitenhän kotivakuutus moiseen reagoi ja kenellä ensisijainen vastuu vahingon sattuessa?

kosminen
04.05.2022, 22.30
Aika monta kertaa mennyt Tallinnaan ja pari kertaa Affenanmaalle ja Turkuun (Helsingistä). Pyörän oon lukinnut kiinni reunoilla oleviin kaiteisiin ja kiinnittänyt vielä hihnoilla silleen että pyörälaukut puskureina seinää vasten - alueella mikä on osoitettu. Koskaan ei ole mitään käynyt, tosin muoviallergisena ei ole moista tarvinnut hirveästi miettiäkään, mutta musta kuitenkin ihan turvallista.

Saakohan sen taluttaa hyttiin? Lastenvaunutkin saa...

Lare
04.05.2022, 22.48
Aika monta kertaa mennyt Tallinnaan ja pari kertaa Affenanmaalle ja Turkuun (Helsingistä). Pyörän oon lukinnut kiinni reunoilla oleviin kaiteisiin ja kiinnittänyt vielä hihnoilla silleen että pyörälaukut puskureina seinää vasten - alueella mikä on osoitettu. Koskaan ei ole mitään käynyt, tosin muoviallergisena ei ole moista tarvinnut hirveästi miettiäkään, mutta musta kuitenkin ihan turvallista.

Saakohan sen taluttaa hyttiin? Lastenvaunutkin saa...

Hyttiin taluttamisessa saattaa olla haasteita. Muistelen että alin rappukäytävä on ahdas ja jyrkkä.

trallalaalaakso
18.03.2024, 05.51
Äsken muutaman kerran Viikkarilla Hki-Sto-Hki, pyörä on osoitettu keulaan seinään nojaamaan senkummempia kiinnittelemättä. En ole kysynyt liinaa tms. kiinnikettä tuulen ollessa pieni matkoilla. Kiinnityspisteiden puuttuessa ei kyllä olisi mihinkään kiinni saanutkaan.
Sitten kun sattuu keinuvan sorttinen, niin varmasti saa näkyviä vaurioita pyörään ko. toteutuksella.

Lare
18.03.2024, 10.53
Hki-Stokis välillä Viikkareiden ylemmällä autokannella on paikka pyörille. Jostain syystä pyöriä ei ohjata siihen. Kannattaa kysäistä kun varaa lippua tai tiskillä satamassa

jahuc
18.03.2024, 13.22
Olen matkustanut Itämerta pyörän kanssa eri välejä Viking Linella, TallinkSiljalla, Finnlinesilla ja Wasalinella. Kaikissa menettely jotakuinkin sama: Jos kyseessä on lyhyt päivämatka, fillari jää autokannelle. Jos yöreissu => pyörä hyttiin. Koska fillarit joka tapauksessa ajaa laivaan täälläpäin ensin (toisin kuin Saksassa, jossa ne otetaan viimeisenä), autokansi on aina tyhjä ja tilaa säätää on reilusti. Jos joku opastaa paikkaan, josta en tykkää, sanon että laitan mieluummin tohon ja vienyt muualle. Ei kukaan ole hanttiin laittanut. Kunhan pyörä on jotakuinkin jossain kolossa eikä vie paljon tilaa tai ole työvälinenden tai ovien edessä, ohjaajille se on lopulta aikalalla yksi lysti mihin pyöränsä laittaa.
Kansilla on liinoja ja muita kiinnikkeitä saatavilla, mutta niitä yleensä käytetään rekkojen kiinnitykseen. Ovat aika paskaisia. Jos haluaa pitää menopelinsä puhtaana, joku oma pikkuremmi ajopaidan taskuun mukaan,
Jos otan ajovälieen mukaani, joskus olen vinkannut, että "hei otan tän tonne ylös". Ja joskus vaan pyörä olalle ja ovesta ulos. Kukaan ei ole lähtenyt perään.
Fillarin saa autokannelta hyttiin nostovälineellä, jota arkikielessä kutsutaan nimeltä "hissi".

trallalaalaakso
18.03.2024, 16.34
Ekaa kertaa sattu gona nyt takastullessa, kertoi ettei akkua voi irrottaa eikä ladata. Kolleegansa saatto valvoo että näin myös menetellään. Aikaisemmin eivät ole olleet kiinnostuneet.
Jokuhan saattas ottaa akun irti reppuunsa hieman ennen ajoa lähtöselvitykseen ladatakseen hytissään. Tämä tapa on siis ehdottomasti kielletty turvallisuuden vuoksi.
Itse toivon latausmahdollisuutta merimatkan ajaksi ihan peruspalveluna, jota ei vielä ole.

Lare
18.03.2024, 16.48
Viikkarin pyöräparkki. Ei mitään lisäarvoa normiparkkiin.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240318/00e5d0b4730a3bcc581aa9522bbd0d3e.jpg

Lähetetty minun SM-S916B laitteesta Tapatalkilla

stenu
18.03.2024, 17.23
Koska fillarit joka tapauksessa ajaa laivaan täälläpäin ensin...

Tämä ei muuten läheskään aina mene näin. Sisäänajojärjestys voi olla ihan mitä vaan sekä Viikkarilla että Siljalla ja riippuu varmaan lastaajasta, rekkojen määrästä, kuun asennosta jne... Ainoat laivat, jossa mun kokemuksen mukaan fillarit pääsee aina ekana sisään ja ulos on Gotlannin lautat. Viimeksikin Tukholman päässä Viikariin sateessa odotellessa kysyttiin lastaajaherralta, että eikö voitais jonossa seisomisen sijaan ajaa sisään ja eikä se meinannut onnistua edes kysymällä eikä varsinkaan mutinoitta. Laitoin jälkeenpäin palautetta Viikarille.

jahuc
18.03.2024, 22.27
Ainoat laivat, jossa mun kokemuksen mukaan fillarit pääsee aina ekana sisään ja ulos on Gotlannin lautat. Viimeksikin Tukholman päässä Viikariin sateessa odotellessa kysyttiin lastaajaherralta, että eikö voitais jonossa seisomisen sijaan ajaa sisään ja eikä se meinannut onnistua edes kysymällä eikä varsinkaan mutinoitta.

Syytä tuohon kokemukseen en tietysti tiedä ja voi olla, että kohdallesi on osunut sopivasti joku jäkäräpäisempi järkkäri, tai sitten ei.

Omaan kalenteriin on kertynyt laivaannousuja jokunen tusina ympäri Itämerta. Helsingistä sekä Länsisatamasta että Katajanokalta, Turusta, Naantalista, Maarianhaminasta, Vaasasta, Uumajasta, Slussenilta Tukholmasta, Kappelskäristä, Helsingborgista ja Rødbystä. Poikkeuksetta noilla tuntuu olevan politiikka, että laivaanajossa yksi kaista on varattu moottoripyörille ja fillereille, jotka voidaan ottaa ensin sisään erilaisiin väleihin pois varsinaisilta kaistoilta. Laiva tulee tehokkaammin täyteen eikä varsinkaan moottoripyörät silloin vie autopaikkoja.

Lähtöselvityksessä kun menee oikealle luukulle niin opastavat heti tuolle kaistalle. Kaista on yleensä joko tyhjä tai siellä on muutama moottoripyörä odottamassa. Niiden perässä ei tarvitse jonottaa, reilusti vaan ohi. Ohitettu on kaikenlaista Hell's Angelsin alajaostoa eikä kukaan tunnu pahemmin asiaa noteeraavan. Joko siellä itsesuojeluvaisto iskee päälle kun hiilikuituhirmu tulee lähelle tai sitten vaan toteavat, että se pinkeä perse takaapäin on sittenkin miellyttävämpi tuijotettava kuin ruma naama edestä.

Varsinkin Länsisatamassa ja vastapuolella Tallinnassa tuntuvat erikseen oikein pyytävän fillareita jonon eteen ja opastavat käsimerkein eteenpäin. Jos sataa vettä, Tallinnan kaistojen edessä on oikealla puolella vessat rampin alla. Niiden viereen voi mennä sadetta pakoon ja odotella sisäänajoa, sateessa ei tarvitse kököttää kastumassa. Laivaan sisään ei tietenkään saa ajaa etuajassa, mutta se ei tarkoita että odottaminen pitää tehdä kaistalla.

stenu
19.03.2024, 07.21
Nimenomaan siellä mp-kaistalla ollaan seisty odottamassa useasti ja sinnehän ne fillarit ohjaa. Samoin kokemusta on kaikista lähtösatamista Suomi-Ahvenanmaa-Ruotsi, Suomi-Tallinna ja manner-Ruotsi-Gotlanti-väleiltä. Joskus joku liivi-MP-porukka yritti ajaa sisään omin luvin odottelematta, mutta nekin pysäytettiin. Ollaan siis myös päästy ennen autoja joskus, mutta millään tapaa säännönmukaista se ei ole ollut muualla kuin Gotlannin lautoilla.

En ole pistänyt tarkemmin merkille, että eroaako käytännöt Siljalla tai Viikarilla tai satamakohtaisesti, mutta esim. Turusta Viikarilla lähtiessä, kun pyörät ajaa ramppia pitkin laivan sivuoven kautta yläkertaan, on muistini mukaan aina suurin osa autoista ajatettu sisään ennen pyöriä ja prätkiä.

Länsisatamasta ei olla pariin vuoteen lähdetty. Jos siellä nykyään pyörät pääsee säännönmukaisesti ensin sisään, niin se on kiva. Aina ei tosiaankaan ole ollut niin.

Lare
19.03.2024, 07.29
Tukholmassa, Viikkarin terminaalissa, on turhaa olla ajoissa. Pyörät menee aina viimesenä sisään.

Lähetetty minun SM-S916B laitteesta Tapatalkilla

stenu
19.03.2024, 08.00
^ Me ollaan Värtahamnenissakin odoteltu joskus niin, että ollaan päästy sisään vasta ihan viimeisten joukossa. Useimmiten randomisti jossain välissä, ei ekoina eikä vikoina.

Viikkarille pystyy (tai ainakin ennen pystyi) ostamaan autoille niitä ”first in, first out -lippuja”, jotka maksaa 10€ tjsp. Fillaripaikoille niitä ei kuitenkaan ole ollut tarjolla.

E: Nyt, kun asiaa miettii, niin saattaiskohan se mahdollisesti mennä niin, että ne laittaa sinne odotuskaistalle venttaamaan siihen asti, kunnes kaikki lähdössä olevat prätkät ja fillarit on paikalla ja ajattavat sitten kaikki sisään yhtäaikaa?

trallalaalaakso
19.03.2024, 09.42
Viime perjantaina Viikkarin Tukholman terminaalissa ottivat ensin rekat, sitten Å-kilpiset, sitte polkupyöräilijän, lopuksi hlöautot. Ei siis viimeisenä sisään.
Odottelin kaistalla 2 hlöautojen keulilla, johon ajoin kyselemättä ohittaen autojonon klo neljän pintaan, odotusta ehkä vartti tms.

jahuc
19.03.2024, 18.14
E: Nyt, kun asiaa miettii, niin saattaiskohan se mahdollisesti mennä niin, että ne laittaa sinne odotuskaistalle venttaamaan siihen asti, kunnes kaikki lähdössä olevat prätkät ja fillarit on paikalla ja ajattavat sitten kaikki sisään yhtäaikaa?

Lastausjärjestys riippunee aikalailla lastista ja aikataulusta. Yhtiöillä on etukäteen vähintään suuntaa-antava tieto minkälaista kuormaa on tulossa, raskas kalusto ja pääosa kevyemmästä kuitenkin bookataan kyytiin etukäteen. En tiedä onko homma niin tarkkaa kuin konttipuolella, jossa kuorma lasketaan tarkkaan läpi, jotta laiva ui tasapainossa, mutta varmasti rekkojen sijoittelu on etukäteen mietitty. Sen jälkeen sitten mahdutetaan muut sitä mukaa kun mahtuu. Ja kesäisin, jolloin kevyempää turismia on suhteessa enemmän myös kuormausjärjestys voi vähän muuttua. Jos laiva on tulossa ihan täyteen, kannattanee ottaa kevyempi kalusto koostetusti ensin sisään, koska se ei vaikuta laivan tasapainoon mitenkään ja mahtuu paikkoihin, joihin muut ei pysty ajamaan. Jos taas on tiedossa että tilaa jää, prätkiä ja fillareitakin voi ajattaa vapaammin eri aikoina.

Pohjoismaissa taitaa olla vähän enemmän joustovaraa siihen mikä järjestys voi olla. Saksassa käsittääkseni turvamääräys estää sen, että autokannella ei pienemmillä vehkeillä saa liikkua ennen kuin kaikki minkä alle voi jäädä on parkkeerattu paikoilleen. Se määrää missä järjestyksessä pääsee sisään ja ulos.