PDA

Näytä tavallinen näkymä : Rungon takuu

Grynder
02.05.2022, 17.44
Pyöränä halppis Tunturi Montauk 29".
Takahaarukan sisään yllättäen kondensoitunut vettä ja keväällä haljennut jään takia. Putkissa on perus "hengitysreiät" mutta ne on tietysti korkeammalla kuin tuo kohta pyörän ollessa tasaisella.
Yllättäen Tunturi pesee takuusta kätensä yhdellä lausekkeella(ei ole materiaali/valmistusvirhe). Oletan tuon repeämän olevan sen verran tärkeässä paikassa että pyörän saa heittää romukuormaan, tuskin kannattaa korjaillakaan millään?

https://pic.useful.fi/RvFXeMmhk.jpg

maalinni
02.05.2022, 18.33
En ajaisi, mutta ottaisin kuluttasuoja-asiamieheen yhteyttä.

paaton
02.05.2022, 19.26
Minun mielestä tunturi on tuossa oikeassa. Ei valmistajan kuulu korvata jäätynyttä runkoa.

Eikä tuota kannata korjata, vaikka se varmastikkin tig-hitsauksella onnistuisikin. Nyt on tosi hyvä syy ostaa kunnollinen pyörä.

Voisi muuten mennä kotivakuutukseen.

maalinni
02.05.2022, 21.35
Minun mielestä tunturi on tuossa oikeassa. Ei valmistajan kuulu korvata jäätynyttä runkoa.

Eikä tuota kannata korjata, vaikka se varmastikkin tig-hitsauksella onnistuisikin. Nyt on tosi hyvä syy ostaa kunnollinen pyörä.

Voisi muuten mennä kotivakuutukseen.

No kyllähän fillarin pitää kestää ulkosäilytystä ilman, että runko räjähtää.

Koheltaja
02.05.2022, 21.45
Tunturin ohjekirjasta poimittuja takuuehtoja:

2. Takuu kattaa vain raaka-aine- ja valmistusvirheistä johtuvat viat.

6. Tuotetakuu ei myöskään kata poikkeuksellisten sääolosuhteiden aiheuttamia häiriöitätuotteen toiminnassa.

9. Kuljetuksen tai virheellisen säilytyksenaikana tuotteeseen syntyneitä virheitä taivikoja ei korvata tuotetakuun piiristä.

https://tunturi.fi/wp-content/uploads/2022/03/Tunturi-manual-2021-FI.pdf

paaton
02.05.2022, 21.55
No kyllähän fillarin pitää kestää ulkosäilytystä ilman, että runko räjähtää.

Vettä täynnä. En usko. Osahan säilyttää noita lumikasan allakin.

Hääppönen
02.05.2022, 22.35
Jos säilyttäisi fillaria lumikasan alla kyljellään, niin ei vesi ehkä pakkaantuisi?

Grynder
02.05.2022, 23.33
Onhan tuo tietysti eri sääolosuhteille altistunut suurimman osan elämäänsä niinkuin muutkin (markettipyöräni) kouluajoista lähtien. Mutta on ensimmäinen runko minkä olen edes kuullut rikkoutuneen jään takia, vaihteistot ja vaijerithan nyt on aina olleet enemmän tai vähemmän jäässä vaikka kuinka huoltaisi/rasvaisi. Materiaali ja valmistusvika rajoitteen lisäksi ainut mikä tuolla uudemmassa huolto-ohjekirjassa vaaditaan ja mielestäni estäisi runkotakuun on ettei ammattilainen ole tehnyt huoltoa joka estäisi pakkasen aiheuttamia vikoja. Pyörä ollut syksyllä telineessä jolloin pyörän alahaarukka on toki ollut vaakatasossa mutta varmaan omaksi viaksi saa laittaa kun en ole paremmin tarkistanut ettei rungossa ole syksyn sateiden jäljiltä vettä kun olen vienyt ennen lumen tuloa talvisäilöön.
Muistaapahan nyt sitten seuraavan pyörän kohdalla ettei ne enää kestä Suomen normaaleja sääolosuhteita ilman jatkuvaa tarkkailua.

maalinni
03.05.2022, 11.00
Mulla oli lähes vastaava ongelma https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?58378-Ter%C3%A4srungon-paikkaus . Hitsattiin ja on kestänyt, runko nyt on ehkä vähän parempi ja voi olla että repeämäkään ei ole noin kriittinen.

Teräsrunkoa onkin vähän helpompi hitsata.

Oatmeal Stout
03.05.2022, 11.58
Vettä täynnä. En usko. Osahan säilyttää noita lumikasan allakin.
Valmistusvirhe on vedenpoistoaukon sijoittaminen siten, että vesi jää runkoon. Toki oikeuskulut voivat nousta kohtuullisen suuriksi pyöröän arvoon nähden.

Kanuuna
03.05.2022, 19.00
Tunturin ohjekirjasta poimittuja takuuehtoja:

2. Takuu kattaa vain raaka-aine- ja valmistusvirheistä johtuvat viat.

6. Tuotetakuu ei myöskään kata poikkeuksellisten sääolosuhteiden aiheuttamia häiriöitätuotteen toiminnassa.

9. Kuljetuksen tai virheellisen säilytyksenaikana tuotteeseen syntyneitä virheitä taivikoja ei korvata tuotetakuun piiristä.

https://tunturi.fi/wp-content/uploads/2022/03/Tunturi-manual-2021-FI.pdf

Takuu ja virhevastuu on eri asioita. Tuossa puhutaan vain tuotetakuusta, joka on valmistajan tai palveluntarjoajan lisäpalvelu. Virhevastuu koskee aina, vaikkei takuuta olisikaan.
Ottamatta sen enempää kantaa tähän kyseiseen tilanteeseen.

Olli L
04.05.2022, 06.41
Valmistusvirhe on vedenpoistoaukon sijoittaminen siten, että vesi jää runkoon. Toki oikeuskulut voivat nousta kohtuullisen suuriksi pyöröän arvoon nähden.

Kuluttajariitalautakunnan päätöstä monet firmat uskovat, vaikkei se ole sitova. Pelkäävät mainehaittaa. Eli oikeuteen meneminen ei ole ainoa tie.
Ottamatta sen enempää kantaa tähän kyseiseen tilanteeseen, kuten Kanuunakin toteaa. https://www.kuluttajariita.fi/fi/

Sambolo
04.05.2022, 17.35
Mä en vaan ymmärrä miten on mahdollista saada rungon sisään niin paljon vettä että jäätyessä rikkoo rungon sen sijaan et leviäis ja pakenis muualle.

frp
04.05.2022, 18.33
Kuva on aika pieni, mutta jos olisi oma niin ajaisin vaan ja seuraisin laajeneeko mitenkään. Kyllä niissä varmuuskerrointa on pienen halkeaman verran, mutta jos se on siitä ympäri asti jotenkin halki niin sitten eri asia.

JussiH
04.05.2022, 21.00
Mun Silverback- läskipyörässä on kanssa vedenpoistoreiät sillä viisiin, että keula pitää nostaa jonnin verran takarengasta korkeammalle jotta tyhjenee. Ei kyllä ole tullut mieleenkään että noinkin voi käydä, olen tyhjennellyt vedet sieltä keskiölaakerin elämää helpottaakseni.

kauris
05.05.2022, 15.00
Itse olen huomannut samaa. Sen jälkeen kun olen pessyt pyörän ja pyörän nostaa eteensä ns. keulimisasentoon alkaa vettä valumaan ulos rungon sisästä ns. chainstayn takaosasta. Mikä se nyt onkaan suomeksi se putki, joka kulkee keskiöstä takanapaan. Takahaarukan alaputki?
Mutta tästä kuivatustoimenpiteestä on tullut sittemmin tapa kun olen huomannut ilmiön toistuvan useiden eri pyörien kanssa.

JRR-1
05.05.2022, 17.11
Niitä tyhjennysreikiä ei voi lätkiä ihan mihin tahansa kohtaa runkoputkia, vaan ne on vietävä sinne missä on pienet rasitukset. Muuten se runko hajoaa ennen aikojaan. Eikä kukaan halua ostaa umpitangosta tehtyjä runkoja, jostain syystä.