PDA

Näytä tavallinen näkymä : 45. Pirkan Pyöräily sunnuntaina 12.6.2022



Esa S
26.04.2022, 12.49
Suomen suurin pyöräilytapahtuma https://www.pirkankierros.fi/pirkan-pyoraily/ järjestetään jälleen kesäkuun 12. päivänä.
Osanottajamäärä nousi 3500:n tasolle viime vuosikymmenellä.
Viime kesänä korona vielä rajoitti osallistujamäärää, mutta näillä näkymin tänä vuonna ei tarvitse enää rajoittaa.

Pitkän Pirkan 217km keskinopeusryhmät ajetaan tänäkin kesänä näin:
*36+ km/h. Itseohjautuva kovavauhtinen yhteislenkki vakioreitillä ilman nimettyjä vetäjiä.
*34 km/h Normaalista poiketen 230km+ pituinen erikoislenkki, jossa poiketaan Parkanoon.
Kaikki ryhmään lähtevät osallistuvat vetorinkiin!
*32 km/h. Kaksi eri ryhmää A ja B, normaalireitti (32B ajaa hieman eri reitin Karhen ja Viitapohjan kautta, n. sama matka)
*30 km/h. Kaksi eri ryhmää A ja B, normaalireitti
*28 km/h. Kaksi eri ryhmää A ja B, normaalireitti
(*Ajoajan keskinopeus, +-n1km/h. Sääolosuhteet otetaan huomioon.)

HiekkaPirkka n 170km
Omatoiminen ryhmäajo soratie-, syklo- ja hyvin rullaavilla (27,5/29”) maastopyörillä.
Matkaa kertyy yli 170km, reittiä ei merkitä, GPS-jälki jaetaan etukäteen. Kaikki Klassikon (134 km) huoltopisteet käytettävissä.
Tavoitteena tasainen eteneminen ryhmissä. Kolme ryhmää tarvittaessa, n 20 , 22 ja n 24km/h.

Vedettyjen keskinopeusryhmien tavoitteena on tarjota mieluisa ajokokemus:
*turvallista ja mukavaa etenemistä ennalta sovitulla nopeus-/rasitustasolla
*kurinalaista ja esimerkillistä yhdessäajoa ilman kilpailua
*hyvä peesi ja "aurinkokannella-ajo" (alle 34km/h ryhmissä) sitä haluaville
Ryhmien vetäjät ovat Kaupin Kanuunoita. Vastuuvetäjät organisoivat vuorovedon:
*kanuunaporukalla alkumatka, sitten hallitusti kanuunajunana vetoa telaketjuna pyörittäen.
Mielellään mukaan vetorinkiin otetaan halukkaita ja osaavia kanssapolkijoita.
Koko ryhmä yhdessä maaliin, ilman kilvanajoa!
Ryhmät pyritään pitämään suljettuina! Peräpäätä tullaan valvomaan ja “perskärpäset” poistamaan.
Ryhmät tullevat täyttymään ennen ilmoittautumisajan päättymistä.
Ilmoittaudu ajoissa. Ryhmät täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.
Edellisistä nopeusryhmistä "putoavat" ovat tervetulleita hitaampiin ryhmiin, mutta takaa kirivien toivotaan jatkavan suoraan ohi.
Junaan pyrkiviä ohitettuja "lyhytmatkalaisia" ei katsota hyvällä.

Huomaa myös Yöpyöräily 17.6.2022!

Seuraa https://www.pirkankierros.fi/ tiedotteita.

Ilmoittautuinen on avattu jo jonkin aikaa sitten, ensimmäinen maksukynnys on huhtikuun lopussa. https://pirkankierros.tapahtumiin.fi/fi/

Talisker
01.06.2022, 10.34
HiekkaPirkan reitti on tämmöinen: https://connect.garmin.com/modern/course/107443350
Alkumatkasta ratikkatyömaa saattaa vielä muuttaa toteutuvaa.

N.N.
03.06.2022, 09.11
HiekkaPirkan reitti on tämmöinen: https://connect.garmin.com/modern/course/107443350
Alkumatkasta ratikkatyömaa saattaa vielä muuttaa toteutuvaa.

Kiitokset, hienolta näyttävät taas järjestelyt! Vielä kaksi tärkeää kysymystä ulkopaikkakuntalaisen matkajärjestelyjen kannalta:

1) Mikä on Hiekka-Pirkan hitaimman (20) ryhmän oletettu saapumisaika maaliin?
2) Voiko lähtöpaikalle (halliin) jättää repun edes väljästi valvottuun tilaan suorituksen ajaksi?

Vivve
03.06.2022, 09.30
Hiekkapirkka myös kiinnostelee. Onkos tuossa ideana, että varsinaista vetojuhtaa/opasta ei ole vaan yhdessä mähkitään reittiä.

Talisker
04.06.2022, 15.04
"Vetojuhta" määrittelee/sovittelee vauhdin ja tuntee reitin. Kaikki saavat osallistua vetoon.
Väljä parijono ajomuotona valtaosin.

Viime vuonna hitaampi ryhmä ajoi näin: https://www.strava.com/activities/5463806851
Tauot siihen päälle, niin bruttoaika varmaan 9 tunnin luokkaa eli koko työpäivä.
Halliin voi jättää varusterepun suorituksen ajaksi.

Matti
06.06.2022, 07.33
Laitetaan vastaava viesti kuten aikaisempina vuosina eli 34-ryhmän taukopaikat ovat

Kehäkukka 65 km
Auretar 138 km (meillä on oma huoltoauto mukana)
Murole 180 km

Sitten kaikkien odotetaan osallistuvan vetoon kykynsä mukaan. Kanuunoiden puolelta on vetoporukkaa mukavasti, mutta matka on pitkä, eikä tuo vauhtikaan hidas ole. Parkanon lisälenkillä kaikki pidetään mukana ja jos tulee teknisiä ongelmia, niin kuski ja pyörä laitetaan huoltoautoon. Useamman rengasrikon tapauksessa koko letka odottaa, niin kuin kävi vuonna 2019.

Vaikka ajetaan reipasta vauhtia, niin vain ketju on kireänä, eli mennään rennosti ja turvallisesti. Tämä on ryhmäajoa, joten sooloilijoita ei katsota hyvällä. Tervetuloa mukaan toivottaa kapteeninne.

nopparis
07.06.2022, 14.07
Ryhmä 30B pysähtyy entiseen tapaan seuraavasti;

Hämeenkyrö, 63 km, 5 min
Komi, 84 km, 15 min
Murole, 158 km, 10 min

Koko retki siis noin 7,5h ja maalissa klo 15 höyteillä.

Tällä hetkellä sääennuste on hyvä. Tervetuloa mukaan!

T:Seppo

petentic
07.06.2022, 15.15
Pirkan 32 B

Tervetuloa taas mukaan sille pidemmälle Nässyn kierrolle! Ryhmä 32 B tarjoilee tänä vuonna uudestaan takavuosina ajetun vaihtoehtoisen reitin, jossa poiketaan Komin jälkeen Karhessa ja loppumatkasta Kämmenniemen jälkeen Viitapohjassa. Taikurin hattua muistuttava jälki about näin. (https://connect.garmin.com/modern/course/109176147)

Ensimmäinen biologinen pysähdys perinteisesti Linnavuoren jälkeen. Hämeenkyrössä Frantsilan Kehäkukan lyhyt tyhjennys & täydennys (5 min; 63 km startista). Sieltä Komiin sopalle (10...15 min; 84 km startista). Matkaammekin sieltä pienen siivun paluusuuntaan ja käännymme Karheen. Mahdollisesti pieni biologinen pysähdys ennen Kuruntielle saapumista. Kurun ohitamme rauhallisesti ja pysähdymme seuraavan kerran Muroleen koululla (n 10 min; n 145 km startista). Terälahti ohitetaan, ja Kämmenniemen jälkeen käymme tekemässä Viitapohjan mutkan. Siellä matkan varrella mahdollinen biologinen stoppi, ja loppumatka tuttua baanaa Atalan läpi kohti Hakametsää.

Tavoitekeskinopeus siis 32 km/h olosuhteiden salliessa. Sateella ja kovassa tuulessa mennään sellaista vauhtia kuin on turvallista. Toistaiseksi sääennuste on hyvä! Tervetuloa ajamaan!

jahuc
08.06.2022, 00.44
Tervetuloa mukaan myös 36+ ryhmään.

Tänä vuonna on saatu jo etukäteen vahvistus, että Turun Turbo, Ruskon Runnoja ja Liedon Lihamylly on jälleen vauhtia antamassa (en siis minä vaan oikeasti se stanan länsisuomalainen). Jos siis olet aiemmin ollut mukana ja lähtöviivalla on vähän ollut paskat housussa siitä selviääkö lenkistä, tänä vuonna voi saman jännittämisen aloittaa jo monta päivää aiemmin! Täydellistä vastinetta koko rahalle ja hupia koko viikoksi!

Keli tulee ilmeisesti hieno, kerrankin kierros ilman, että saadaan vettä niskaan ja tuulikaan ei liene kova. Ajon speksit päätetään lähtöviivalla, kun nähdään minkälainen joukko siihen kokoontuu. Toivottavasti saadaan reilunkokoinen kasa karpaaseja näyttämään sille yhdelle, että kyllä muutkin osaa ajaa. Tempo määräytyy ryhmän kykyjen mukaan, joten siitä lisää sitten aamulla, kun ajajat paikalla. Juomapullonkin päässee matkan varrella täyttämään. Aiempina vuosina näitä pikaisia pitstoppeja on ollut 2 kpl. Taukojen paikka ei ole vakioitu. Koetetaan tauottaa tasaiseen, mutta ruuhkat ja kuskien tarpeet huomioiden.

plr
08.06.2022, 18.25
Pitkän matkan ryhmä 30 A noudattaa samaa pysähdyssuunnitelmaa ja aikataulua kuin ryhmä 30 B yllä.

Muistin virkistykseksi järjestäjän ohjeesta katsottuna kaikilta 30A:n pysähdyspisteiltä saa vettä, mehua ja urheilujuomaa. Hämeenkyrössä on lisäksi suklaata ja banaaneja. Komista saa geelejä, mustikkakeittoa, suolakurkkuja, kahvia ja lämmintä keittoa. Muroleesta mustikkakeittoa ja suolakurkkuja. Ajallisesti nämä rytmittyvät noin 2h, 3h ja 5½h kohdille. Komissa ehtii syödä lämpimän keiton.

Sääennuste lupaa hienoa pyöräilykeliä!

tiki
10.06.2022, 14.13
Olisiko mahdollista saada kaikkia reittejä gpx-tiedostona (tai vastaavana) sinne tapahtumasivuille jakoon?

Il ciclista di Roine
12.06.2022, 21.00
Pirkan Pyöräily 2022

Kiitokset Insitu Racing ryhmälle - en ole koskaan kokenut niin oikeaoppista, hallittua nopeudenlaskua mäkiosuuksien alkaessa. Oli mahdottoman mukava olla tällaisessa ryhmässä takapiruna, aivan ideaalinen vauhdinhallinta.
Normaalisti tyypit vetävät lujaa alkuun mäkeen, ja tästä seuraa pian nopeuden raju lasku ja tämä altistaa kasojen syntymiselle, kun yks'kaks' eturengas ottaa kiinni edellä ajavan takarenkaaseen (ja polkijoita rinnalla). Näin tein sen ainoan kasani Helsinki Velotourissa.

Matti
13.06.2022, 15.45
34-ryhmän kapteeni kiittää kaikkia mukana olleita. Taisi olla historian pienin porukka, minkä hyvänä puolena oli se, että merkki kulki kiitettävän hyvin ja jojoliikettä oli todella vähän. Vetäjiä riitti loppuun saakka ja veto oli kiitettävän tasaista. Ainoastaan Terälahden jälkeisessä nousussa oli liikaa intoa, mutta muuten mentiin ylämäet todella sopivalla rasituksella. Kaksi rengasrikkoa, joista toinen minulle, eikä muita isompia ongelmia. Speksissä pysyttiin hyvin ja kaikki pysyi mukana koko matkan. Jokainen voi taputella itseään selkään.

Tässä dataa 34-ryhmästä. (https://www.strava.com/activities/7296534641)

jahuc
13.06.2022, 17.31
Myös 36+ -ryhmä kiittää ja kumartaa. Oli hieno päivä ajaa.

Garminin antamat luvut kertovat nätisti miten homma sujui: ajonaikainen keskinopeus koko matkalle 37,9 km/h ja nopein segmentti eli Komista Kuruun meni nopeudella 39,5 km/h. Kokonaisaika taukoineenkin pysyi nätisti alle kuuden tunnin ollen 5h 54min. Ajospeksi oli just se mikä piti ollakin eli joukosta otetaan irti just se mikä joukosta lähtee ja sen jälkeen päästetään jouko suihkuun ja lepäämään.

Varsin pikaiseen lähdön jälkeen kurittomasta karpaasijoukosta hioutui aikalailla saumaton kilometrinnielijä, jossa ajo pyöri hienosti ja jossa jokainen jaksoi ottaa vastuunsa ja vuoronsa lähes loppuun asti. Matkaan lähti aamusta 16 kuskia, mukaanlukien jo etukäteen hehkutettu Varsinais-Suomen Vauhtiveikko, joka tosin jo reissun alkuosassa huolestutti kanssa-ajajansa mekaanisella etuvaihtajan reistatessa. Huoli heräsi hetkeksi, että lähtikö porukasta just parhaat reidet varikon puolelle, mutta huoli oli aiheeton. Vajeen nimittäin paikkasi tehokkaasti Turun Tukiryhmentin kolmikko Tupu, Hupu ja Lupu, jotka ajoi niin tasaisen samaa, ettei kavereita erottanut edes ajopaidoista. Lisäapua tarjosi Tampereen Tummapaidat, kaksi paikallista nuorta vahvistusta, jotka kyllä pistävät sen toisen kaupungin kuskeille kampoihin.

Sillä välin jossain kaukana takana, ojanpohjan pikakorjaamolla: Ei ole tietoa miten tuo Maskun McGyver vaihtajansa tien päällä korjasi, mutta vahva veikkaus on, että se vaan tuijotti sitä hetken, jolloin vaihtaja peloissaan pomppasi takaisin paikalleen ja lupasi, ettei enää ikinä reistaa. Ja ei kun perään ja takaisin pelotoniin. Kyllä, se perkele ajoi yksin koko ryhmän seuraavan huollon kohdalla kiinni.

Sitten tapahtui jotain, mitä kukaan ei tiennyt todeksi: turbojalka jäi joukon perälle huilimaan ja jätti vetovuoroja väliin. Näemmä myös supermieheen on mahdollista löytää kryptoniittia ja jopa aika suoraviivaista sellaista. Ei tarvii kun roikottaa sitä soolona sotkemassa 40 km/h keskarilla ryhmän perässä 100km. Kyllä se todistetusti puuskuttaa. Ei ehkä niin paljoin kuin muut mutta puuskuttaa silti. Hämmentävää.

Kova tsemppi alkoi tietysti loppua kohden näkyä, kun tärisevää Muroleen mäkireittiä tahkottiin ja koetettiin löytää rytmiä hitaampien ryhmien liikenneruuhkia ohittaen. Niissä oloissa ryhmässä tehokkaasti ajo on aika vaativaa ja selvästi söi jalkaa monelta kuskilta. Kun parikymppiä oli jäljellä alkoi yhtä jos toistakin askarruttaa, että kestääkö keskari, vapiseeko vauhti ja pitääkö pinnistää.

Mutta just silloin kun hätä oli suurin, johtoryhmän juuresta jyräsi johtopaikalle jumalauta Jurvan Juggernautti. Useamman kilometrin sooloveto hirveällä tahdilla pelasti lopun eikä muille jäänyt paljoa tekemistä. Omaa suoritusta haittasi korkeintaan se, että ilmanvastus nousi varmaan 10 wattia leukojen loksahtaessa, kun jäin monttu auki tuijottamaan sitä menoa.

Lopputuloksena siis loistavia sooloja ryhmän hyväksi, saumatonta tiimiajoa ja leveitä hymyjä ryhmän saapuessa yhdessä maaliin. Pirkka tarjosi taas just niin hyvää pyöräilyä kuin vain Pirkka voi tarjota.

Ja jos jotakuta askarruttaa mistä tuo lempinimien vyöry ryhmälle juontaa juurensa niin kotimatkan 130-tie on vaan niin julmetun tylsä sotkea takaisin. Siinä kun satula muutaman tunnin hellästi hieroo hanurin hankaumia, ehtii miettimään madonluvut niin kavereille kuin vihollisillekin. Siitä palkkiona lämmin päivä päättyi leppoisaan auringonlaskuun peltojen keskellä.


Ajoterveisin,

Ryhmän epävirallinen ajokoordinaattori
Helsingin Helläperse

Jabadabado
14.06.2022, 09.25
Kiitoksia tosiaan kaikille 34-ryhmässä mukana olleille, porukka ei ollut iso mutta hyvin meni loppuun asti. Itsellä vetojalat loppui noin 200km kohdalla jolloin siirryin loppumatkaksi aurinkokannelle. Kelikin suosi ja oli juuri sopivan lämpöistä, ei kuumaa mutta ei kylmääkään. Vastatuuli tosin saattoi meidät paluumatkalle. Ryhmä oli varsin tasainen ja pieni porukka pysyi hyvin kasassa ja oma tunne oli että veto oli varsin tasaista. Parkanoonkin päästiin tällä kertaa myötätuulen saattelemana, kun viimeksi puskettiin varsin kovaan sivuvastaiseen. Mukavaa oli jälleen pyöräillä ja onhan nuo reitin maisemat kivat. Oman Strava trackkauksen perusteella keskinopeudeksi näytti tulleen 34.9km/h eli varsin hyvin spekseissä ja pikkasen ylikin.

Kiitos mukana olleille ja erityisesti kaikille muillekin vetoringissä olleille.

Matti
15.06.2022, 09.40
Yö-Pirkassa on taas perinteinen ennen pilkkua Jäähoviin -ryhmä, mikä tarkoittaa noin 32 keskinopeutta. Tällä hetkellä on noin kymmenen porukassa, mutta kerätään ryhmä lähdössä. Kaikki ovat tervetulleita mukaan ja Jäähovissa ei ole pakko pysähtyä.

Ynnykkä
15.06.2022, 21.13
Oletteko keskimäärin olleet aijempina vuosina mihin aikaan jäähovilla?

Matti
15.06.2022, 21.55
Oletteko keskimäärin olleet aijempina vuosina mihin aikaan jäähovilla?

Tyypillisesti 01:15, viime vuonna taisimme olla aika lähellä kello yhtä. Ajoaika on tyypillisesti noin neljä tuntia.

tnurmine
16.06.2022, 16.38
Voiko sinne jäähallin nurkille laittaa teltan pystyyn?
Vai tulitikut silmiin ja aamuksi kotiin?

onnimanni
17.06.2022, 13.05
Yö-Pirkassa on taas perinteinen ennen pilkkua Jäähoviin -ryhmä, mikä tarkoittaa noin 32 keskinopeutta. Tällä hetkellä on noin kymmenen porukassa, mutta kerätään ryhmä lähdössä. Kaikki ovat tervetulleita mukaan ja Jäähovissa ei ole pakko pysähtyä.

Luulisi olevan helpompikin tapa mennä suoraan jäähoviin, kuin että ensin pitää kiertää nässy.