Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Keskiölaakerin uskomaton elinikä

pesuman
24.04.2022, 21.18
Ostin vajaat kolmisen vuotta sitten traineripyöräksi nukkavierun Bianchi Via Nironen, joka oli melkoisen huonossa hapessa jouduttuaan auton kolhaisemaksi. Pyörällä oli ajettu jo melkoinen määrä kilometrejä, mutta sen myyjä ei ollut pitänyt tarkkaa kirjanpitoa. Hän sanoi vain, että viidessä vuodessa siihen olisi kertynyt ehkä n. 10 000 kilometriä. Rungon maalipinnan kunto viittasi enemmänkin yli 20 000 kilometriin. Sen verran siinä oli naarmuja ja kiveniskemiä.

Pyörään on joutunut vaihtamaan trainerikäytössä ketjut kahdesti ja takapakka on vaihdettu kerran. Alkuperäisen takavaihtajan rissan laakeri leikkasi kiinni kesken treenien ja se on uusittu muutama tuhat km sitten. Olen ajanut pyörällä Zwiftissä nyt 33 vuorokautta ja 10h, eli Zwiftin kilometreissä 23 663 kilometriä. Keskiölaakeri on vasta nyt alkanut hieman pykimään ja polkiessa huomaa, että laakeriin on muodostunut selvä välys.

Siihen vaadittiin siis yli 30 000km vastaava ajomäärä, josta toki yli 20 000 trainerin päällä.

Laakeri on kierteellinen FSA:n Megaexo 19mm Omega akselille.

paaton
24.04.2022, 21.42
Voihan niillä tietysti ajaa kiinnileikkaantumiseen asti.

Toinen vaihtoehto on vaihtaa laakeri, kun huomaa siinä pientäkin kahnitusta, tai kulumaa. Itse vihaan yli kaiken jos osat eivät pyöri smoothisti. Ilmaisia watteja ei ole jaossa.

Risto Koivunen
24.04.2022, 21.53
Laakeri on kierteellinen FSA:n Megaexo 19mm Omega akselille.

Itselläni taisi mennä vastaavan tyyppinen keskiölaakeri viime vuosikymmenellä vaihtoon selkeästi vähemmillä kilometreillä. Tosin sillä pyörällä ajettiin vain ulkona ja ympärivuotisesti. Uudeksi keskiölaakeriksi taisi sitten tulla jokin Shimanon palikka, joka ei ole vielä osoittanut vaihdon tarvetta.

Arkipyörässä on puolestaan yhä hyvin toimiva neliskanttikeskiö jostakin vuodelta kivi ja kypärä, kilometrejä kertynyt tuntematon määrä. En edes tiedä miten tuon saisi irrotettua, jos se joskus irtisanoo sopimuksen.

pesuman
24.04.2022, 22.40
"Toinen vaihtoehto on vaihtaa laakeri, kun huomaa siinä pientäkin kahnitusta, tai kulumaa."

Näin koronan ja logististen ongelmien aikakaudella yksinkertainen laakerin vaihtokaan ei ole yksinkertaista. Vanhempaa Megaexoa saa etsiä kissojen ja koirien kanssa, eikä mieleenkään tullut se, että vaihtaisin pyörään, josta maksoin satasen, usean sadan arvoiset uudet laakerit ja kammet.

Tuhlaamista varten minulla on aivan eri kalusto. Trainerissa saa kelvata ikivanha Bianchi niin kauan kunnes runko katkeaa.

tekni
25.04.2022, 06.22
Periaatteessa laakerit oikein asennettuina ja puhtaina pysyessään ovat ainakin konepuolella pitkäikäisempiä kuin useimmat muut koneen osat. Keskiölaakereiden kuormitus on tainnut olla tasaista ja väliin ei ole päässyt kuraa tms joka saisi laakerivaurion aikaan myöhemmin.
Vertauksena omat enduron linkuston laakerit jotka imaisivat vettä ja olisivat todennäköisesti olleet 2kk päästä jumissa jos en olisi sattunut purkamaan pyörää putsailua varten, takana n.700 km

kosminen
25.04.2022, 20.30
Oma mutu on, että traineri on tuolle laakerille rankempi kun pyörä ei pääse keinumaan ja siihen kohdistuu enemmän (?) vääntöä... ????

ViP
25.04.2022, 22.16
Eihän se 30tkm ole laakerille vielä matka eikä mikään. Autojen pyöränlaakerit kestävät luokkaa 300tkm, moottorin laakereista puhumattakaan. Enemmän noi keskiölaakereden ongelmat taitavat liittyä huonoilla toleransseilla valmistettuihin runkoihin, joissa laakeri pääsee pyörimään pesässään tai laakerit ovat toisiinsa nähden vinossa.

Täytyy vielä mainita, että myös omalla Canyonin (press fit) keskiöllä on menty reilu 20tkm. Suotta vaihtaa toimivaa?

paaton
25.04.2022, 22.47
Volvossa kesti takapyörän laakerit 550tkm, edessä on vielä alkuperäiset.

Mutta se press fit laakeri maksaa 25e ja vaihto on muutaman minuutin homma. Itse saattaisin jopa vaihtaa tuon.

K.Kuronen
25.04.2022, 23.39
Mä olen huomannut selaisen, että jos jokin on kulunut väljäksi ja nuljuu ja jatkaa ajamista, niin vaurio laajenee ja enemmän osia tulee vaihdettavaksi. Ei se kammen akselikaan ole immuuni kulumiselle.

K.Kuronen
25.04.2022, 23.50
Jos toi 19-millin akseli vastaa suoraan sisähalkaisijaltaan 19-miilliseen laakeriin, niin toisen laakerin väljyys ja akselin keikkuminen voi syödä toisen pään laakerin tai sitten laakeri syö uran kammen akseliin.

(nimimerkki yhdessä akselissa on jälkiä laakerivian seurauksena)

paaton
26.04.2022, 00.04
Pressfitt muovikuorilla ja bsa ovat suht varmoja ratkaisuja ajaa laakerit rikkikin.

Sitten taas jos tuohon ViP:n bb86 runkoiseen canyoniin laitetaan vaikkapa praxiksen kuitukammet, jollasia on esimerkiksi revolteissa, nii laakereiden huonoksi ajaminen rikkoo isolla varmuudella rungon. Noissahan on siis konelaakeri suoraan kuidussa kiinni.

Sama juttu esimerkiksi bb30 kanssa. Muuten laadukkaat keskiöt saatiin rikki, kun laakerit ajettiin loppuun. Normaali konelaakeri ei kestä suolakylpyä kovinkaan kauaa. Ne pienet irtonaiset kumilätkät ei paljoa auta. Shimanon pressfitti on jo paremmin suojattu.

Mutta ai että laadukas konelaakeroitu keskiö ilman turhia suojia pyörii hyvin. Kaikki vastus on turhaa vastusta. Mekaniikka pidetään prkle kunnossa.

jone1
26.04.2022, 06.39
Itellä canyonin 2015 ultimatessa 67000km mittarissa. Trainerilla ja ulkona kuivassa, pelaa hyvin.

StevieRayVehkakoski
26.04.2022, 10.51
Kyllä laakerit kestää tuhansia ja taas tuhansia tunteja jos ne on asennettu oikein ja siellä on puhdasta rasvaa. Polkupyörien laakerit on vaan tyypillisesti melko kehnosti suojattu ja tee-se-itse-asentajille on annettu tusina eri tapaa kiristää laakerit liian kireälle tai hakata rikki asentaessa tai huoltaessa. Melkein kaikki mitkä olen joutunut vaihtamaan on olleet ruosteessa.

nure
26.04.2022, 11.04
Aikoinaan nelikantti XT:llä taisi tulla +50tuhatta ja sittenkin viimeinen omistaja tuli siihen tulokseen että pyörän muuhun olemukseen ja käyttöön suhteutettuna menkööt loppuun asti...

Jani Mahonen
04.05.2022, 14.38
Sit pitäisi huomioida myös fillarin rungon laatu. Keskiömuhvin tai niiden kohtien, joihin laakeri kiinnittyy, pitää olla myös hyvin tehty että laakeri kestää. Siihen ei auta silloin mikään laakeri, jos muhvi on soikea tai muuten kiero. Alkuperäisen postauksen Bianchissa laatuasiat ovat olleet kunnossa :)

Ukkis
10.05.2022, 16.58
Ketjun aloittajalla oli hyviä kokemuksia FSA:n 19mm megaexosta.

Itse vaihdoin juuri 1½ vuoden ja ehkä noin 3000-3500 kilometrin jälkeen topstoneen uuden keskiölaakerin. Nimenomaan 19mm megaexo.

Vasen pyöri vielä vähän. Oikea oli jumahtanut täysin paikalleen. Aika ikävissäkin keleissä tuolla on tullut ajeltua työmatkoja yms, eli omaankin piikkiin menee. Tätä näytti:

https://am3pap003files.storage.live.com/y4metNVOSztoVn_DQajEXR8fXXmEuOEopKqSCLVREHTwHfx-G9ioSrqafmb46_vgsQj24SpaXJCPus3Mx-lJdqYYgcvSodv_J_G67NckTAh98Suy1zzFaB3-uPm4EH8SDr7L2O0DfBZIfe1hRRzi0kqd1FyO4r1ZQ0LiYsr4wA WbiwZclffBV1c_3f2sD2jG7_a?width=495&height=660&cropmode=none
https://am3pap003files.storage.live.com/y4mmXoLdFaFgC0uMr27yFExS0nFvhnvUP3u6VKxXmVgJHCuTbK K4jzJ8kLsVxciIG6q10B5Py8aHK2Ev8ADm7PvhJZttvCNN7lWd AAEoqCCcNcfaXg2iYTkskpUZ6ukrCx5WlGBomU-JOAICh4irZO54YKtiQMcWLqeN7jIRppsZH7J-_K1kfJ5DXHH6jfGYU-N?width=495&height=660&cropmode=none

Huonoista olosuhteista huolimatta olen vähän pettynyt. Olen ajanut vanhalla on-onen maasturilla ympärivuotisesti vuodesta 2015 asti ja shimanon keskiö käy ja kukkuu edelleen vähintään kohtuullisesti. En ole sitäkään juuri huollolla hellinyt.

erkkk
26.07.2022, 08.59
Kleinilla oli aikoinaan miljoonan mailin tai omistajan eliniän pituinen takuu keskiölaakerille. Nykylaakerit/rungot on tuohon nähden jokseenkin pandaa, jengi on vaan tottunut siihen et mikään ei oikein kestä mitään.

Kuminauha
26.07.2022, 09.10
Jos runkovalmistajat viittis noudataa noita keskiöden mittastandardeja ja hyvää konepaja tarkkuutta, kestäis keskiötkin varmaan ikuisesti. Sama pätee ohjainlaakereihin.

K.Kuronen
26.07.2022, 21.24
...niin asiakkaat eivät haluaisi maksaa siitä aiheutuvaa lisähintaa.

PMoi
26.07.2022, 22.11
Jos runkovalmistajat viittis noudataa noita keskiöden mittastandardeja ja hyvää konepaja tarkkuutta, kestäis keskiötkin varmaan ikuisesti. Sama pätee ohjainlaakereihin.

Kyllä minun BB30 keskiölaakerit ovat selvästi saaneet vettä sisäänsä ja siitä alkanut korroosio on pilannut laakeripinnat. En ensi ajatuksella keksi kuinka mittastandardit/konepajatarkkuus poistaisi tämän.

paaton
26.07.2022, 22.29
Kyllä minun BB30 keskiölaakerit ovat selvästi saaneet vettä sisäänsä ja siitä alkanut korroosio on pilannut laakeripinnat. En ensi ajatuksella keksi kuinka mittastandardit/konepajatarkkuus poistaisi tämän.

Joo, meinasin jo kirjoittaa aiemmin, mutten jaksanut taas alkaa pätemään.

Tiivistyksen puute se tuo ongelma on. Esimerkiksi siell ohjainlaakerissa ei nykyään enää ole tiivisteitä alapuolella. Myös laakereista taitaa toiselta puolelta puuttua huulitiiviste.

Porukka haluaa keveämpiä ja komeampia pyöriä, joka aiheuttaa nämä muutokset.

Keskiöt kannattaa myös valita käytön mukaan. Itse olen vähän laakerifetissi ja haluan ajaa maantiepyörällä pelkillä konelaakereilla, siis ilman ylimääiräisiä tiivisteitä. Rullaavat niin ihqusti. Sitten jos haluaa päästä helposti, halvalla ja tylsästi toimivalla osalla, niin laittaa vaan shimanon keskiön :)

Kuminauha
26.07.2022, 23.34

Toki kestävyyden kannalta pitäisi valmistajan ja/tai käyttäjän valita sellaset laakerit että ne kestää niitä olosuhteita ja huoltoväliä, mille ne altistetaan.