PDA

Näytä tavallinen näkymä : Uusi akku



Mönkiäinen
24.04.2022, 15.27
Tässä tullut mietittyä sähköpyörän hankintaa. Mieleen tuli että kuinkahan kauan mahtaa löytää uusia akkuja esim. shimanollisiin focuksen pyöriin joissa erikoisia akkuja joita ei ole muissa pyörissä? Onkohan niitä vielä saatavana vaikka viiden vuoden päästä? Onko valmistajalla joku aika mitä normaalioloissa pitäisi saada varaosia? Vai onko järkevämpää ostaa joku jossa esim. bocsh powertube niin voisi saada suuremmalla todennäköisyydellä myöhemminkin. Onhan se vähän huonompi homma jos 6000e pyörä jää käyttökelvottomaksi. Kennotus ilmeisen hankalaa tälläisissä akuissa.

MRe
24.04.2022, 15.47
Kennotus on hankalaa jollei mahdotonta näissä ”merkkiakuissa”. Toisaalta Shimanon takuu on 60% kapasiteetti 1000 syklin jälkeen. Jos uudella akulla ajaa vaikka 50 km ja 1000 syklin jälkeen 30km, niin kilometrejä on tuohon mennessä karttunut n. 40 000 joten eiköhän se fillari muutenkin ole paalattavassa kunnossa. Tosin tempokisuhan taisi vetäistä tuon verran yhdessä vuodessa luomulla.

Nixuu
24.04.2022, 17.21
40 000km kertyy kolmessa vuodessa. Eli jos siinä kohtaa pyörä on jo entinen ja paalattavassa kunnossa niin aika surkeaa on kyllä. Ymmärrän toki jos siinä kohtaa vaihdetaan paremman tekniikan vuoksi jne. Mutta en sitä, että vaihdetaan koska pyörä olisi jo "rikki" tai huonossa kunnossa. Tämä toki olettaen, että pyörää huolletaan välissä jne.

Santtu75
24.04.2022, 17.28
Varmaan hieman valmistajakohtaista miten pitkään akkuja löytyy, mutta jos mennään tuonne nykyaikaisten sähköavusteisten pyörien "alkulähteille" eli tuonne Boschin Gen1 maailmaan (oliko se julkaistu vuonna 2010), niin yhäkin näyttää kyseiseen mallisarjaan löytyvän uutta alkuperäisvalmistajan akkua verkkokaupoista. Sitten tietysti ihan makukysymys kannattaako +10v. pyörään ostaa uutta +500€ maksavaa akkua, mutta se pitää jokaisen itse päättää.

MRe
24.04.2022, 17.30
Jollain kertyy, jollain ei. Ymmärrän, että peukkumopolla kilometrejä tulee helpommin, kuin jos itse polkee.

Mä en saa kolmessa vuodessa millään 40tkm täyteen. Se tarkoittaisi mun keskarilla 25000-30000 tuntia. Eli sen kolme vuotta joutuisi ajamaan 24/7.

Mönkiäinen
24.04.2022, 18.08
Joo no voisi kuvitella että työmatkaakin kestäisi tuon hintaluokan pyörä vaikka edes viisi vuotta huollettuna. Kalliksi menee harrastus ja työmatkat jos kerran vuoteen pitää kalusto uusia.

MRe
24.04.2022, 20.01
^no paljonko sulla työmatka olisi? Vaikea kuvitella että vuodessa saa pyörää ajettua paaliin, mutta toki huoltoja se vaatii.

Mönkiäinen
24.04.2022, 20.33
No ei minulla ole paljon mitään eikä tuollaisia kilometrejä tule ikinä varmaan. Mutta kommentti oli vastaukseen jossa 40000km tulee vuodessa ja pyörä on muutenkin entinen sen jälkeen. Ei kilometrejä montaa tuhatta tule vuodessa ja normaali pyörä kestää vuosia. Kyse oli alunperin vain akkujen saatavuudesta tulevaisuudessa.

Bndit
24.04.2022, 20.59
40 000km kertyy kolmessa vuodessa. Eli jos siinä kohtaa pyörä on jo entinen ja paalattavassa kunnossa niin aika surkeaa on kyllä. Ymmärrän toki jos siinä kohtaa vaihdetaan paremman tekniikan vuoksi jne. Mutta en sitä, että vaihdetaan koska pyörä olisi jo "rikki" tai huonossa kunnossa. Tämä toki olettaen, että pyörää huolletaan välissä jne.
17000km vuodessa ei ole kyllä mikään keskiverto pyöräilijän kilometrimäärä että eiköhän toi 40000km riitä ihan hyvin, kelle vaan.

Nixuu
24.04.2022, 21.48
Tuo tekee vain reilu 13 300km per vuosi eli n. 1100km per kuukausi. Eli n. 277km viikko, reilu 39km päivä. Jo työmatkasta tulee se 30km. Siihen maastoajot ja asiointiajot kauppaan jne. Sekä vkl usein tulee kesäisin varsinkin se n 50-100km päivässä. Eli helposti kertyy ihan yrittämättä ja huomaamatta.

MRe
25.04.2022, 09.39
^Joo, no jos tuollaisia kilometrejä kerää, niin kannattaa hankkia vehkeet sitten sen mukaan. Mutta on noilla kilometreillä jo muitakin pyörään liittyviä kuluja kuin se akku.

Jos aidosti ajaa sähköpyörällä 13 000 - 15 000 km vuodessa, niin suosittelen napamoottoria ja peukkukaasua. Mutta silloin nyt ei enää varsinaisesta pyöräilystä puhutakaan, vaan enemmän sähköavusteisesta liikkumisesta. Kuten sähköpotkulaudat, yms.

BTW. tuosta laskelmasta. Jos lasket 11 kk, 5 pv/vko, niin se on 60 km/päivä. Toki jos käyt töissä 365 päivää vuodessa, niin tilanne on toinen. Mutta silloin tohdin epäillä, että kuinka paljon niitä vapaa-ajan kilsoja enää jaksaa ajella.