Näytä tavallinen näkymä : Miläs olisikaan opiva hinta pyörälle?
Ville Velonen
23.04.2022, 20.01
Pyörän hintaa voi pitää kalliina, jos sillä ei juurikaan ajele. Jos sitä taas käyttää paljon on kustannukset kilometriä kohtaan kohtuulliset.
Toki jokaisella saa olla muistakin syistä pyöriä, kuin ajamisesta eikä maastopyöräilyä voi suoraan verrata maantiepyöräilyyn.
Itselle olen asettanut tavoitteeksi, että sopiva hinta pyörälle on se, että ajan kaksinkertaisen määrän kilometrejä hintaan verrattuna. Alumiinipyörällä se onnistui. Pyörä maksoi 1500 (sain pyörän elokuussa). Ensimmäisenä vuonna tuli 2300 km ja toisena 3200. Uusi hiilikuituinen pyöräni maksoi 2400. Nyt pitäisi pyöräillä sitten jo enemmän. Nyt olen asettanut tavoitteen tälle vuodelle 4000 kilometriä ja seuraavana vuonna pitäisi taas tulla pyörän hinta poljettua.. .
Sehän lasketaan näin; jos fillarin hinta on 2 000€ niin eka kilometri maksaa 2 000 ja seuraavan saa jo 1 990 eurolla. Kun on ajanut 1 999 km niin sen viimeisen kilsan hinta enää 1 euro. Sitten alkaa jo mennä plussalle ja rupeaa tienaamaan!
maalinni
23.04.2022, 22.39
Sehän lasketaan näin; jos fillarin hinta on 2 000€ niin eka kilometri maksaa 2 000 ja seuraavan saa jo 1 990 eurolla. Kun on ajanut 1 999 km niin sen viimeisen kilsan hinta enää 1 euro. Sitten alkaa jo mennä plussalle ja rupeaa tienaamaan!
Just näin :D
Sopiva hinta on se minkä on valmis maksamaan. Itse en mittaa kilometrejä tai tunteja, pyrin pitämään hauskaa. Viimeaikona pyöriin mennyt paljon rahaa ostohinnan lisäksi.. mut semmosia ne harrastukset on.
sianluca
24.04.2022, 07.40
Kaikkea pyritään mittaamaan rahassa, minulle pyöräily kuuluu siihen alueeseen elämää, jota tämä mittaaminen ei koske.....pyörien suhteen mittaan vaan sitä, kuinka paljon rahaa on käytettävänä....
^^&^Juuri noin, vaikka pyörien hinnan tietää niin harrastusta ei lasketa rahassa. Jokainen euro on hintansa väärti.
^Valmiit pyörät jääneet kauppaan ja tuntuu tosiaan että ensinmäisiä kertoja "uran" aikana rakentaminen tuntuu kannattavalta.
Veivaaja
24.04.2022, 20.19
Olen aiemmin pitänyt rajana kahta tonttua. Nyt tuli lipsuttua; päätin vaan saada kauttaaltaan paremman pyörän, ja kun markkinatilanne on vähän huono, syksykään tuskin tuo mitään edullisempia hintoja, niin mentiin jonkun verran yli. Mennee inflaation piikkiin...
Pyörällä kertynee kymmenen-kaksikymmentä tuhatta kilometriä, joten siihen nähden ei hintavaa.
Yleisesti: Jokaisella on omat, hyvin erilaiset kriteerit.
Itse tykkään hankkia pyöriä yleensä syksyllä/talvella, jolloin hinnat alemmat. Hankin pyörää pitkäksi aikaa, joten (kuvittelen) miettiväni tarkkaan, millaisen pyörän: ominaisuudet, komponentit jne. hankin ja pyrin näiden kriteerien puitteissa hinta-laatu -suhteeltaan parhaaseen ratkaisuun. Merkillä ei niin väliä, kunhan on toimiva. Jonkinlainen nimi kuitenkin kertoo laadusta. Aikojen saatossa olen huomannut, että melko hyvät komponentit kestävät (hyvin hoidettuina) hyvin ja siksi satsaan laatuun, tosin yleensä kalleimmat osasarjat ovat mielestäni ylihinnoiteltuja.
Sopiva hinta pyörälle on se, mikä riittää sellaiseen pyörään, jota ei tarvitse heti päivittää kalliilla aftermarket osilla.
Itselle tarkeää että pyörä on itselle mieleinen ja suht budjetissa rakennettu, siis korkeintaan 50% ylityksellä.
Itselle tarkeää että pyörä on itselle mieleinen ja suht budjetissa rakennettu, siis korkeintaan 50% ylityksellä.
Tämä on mullakin ollut se ohjenuora. Ja jos ensimmäinen ehto ei täyty, ei paljon lämmitä, vaikka jäätäisiin budjetista sen 50% alle.
Sopiva hinta pyörälle on se, mikä riittää sellaiseen pyörään, jota ei tarvitse heti päivittää kalliilla aftermarket osilla.
Siksipä kannattaa kasata itse. Mulla ei ole ollut vielä yhtään valmiina hankittua pyörää, mitä ei olisi saanut olla heti tuunaamassa. Nykyinen sähkäri tässä vaiheessa ehkä pienimmillä muutoksilla, vain kiekot meni vaihtoon.
callahan
25.04.2022, 11.10
Siksipä kannattaa kasata itse.
Ehkäpä ketjun avaaja samanlainen "pölkkypää" kuin minä joka ei osaa kasata itse. Joutuu tyytymään (vaatimattomiin/ylihintaisiin) valmiskompromisseihin. Tuolla on pari mun mielestä hyvääkin vastausta malliin hyvä hinta se minkä valmis maksamaan.
Kaikki harrasteet maksaa, harva kai ihan tosissaan laskee hintaa per kilometri jos ynnää fillarin ostohinnan lisäksi harrastevarusteet, fillarikengät, kypärät, lasit tms. Kalliita kilometreja mulla ainakin mutta ajattelenkin juuri hyvinvointia sun muutakin tässä asiassa. Ja johonkin paljon turhempaakin ois voinu rahat tuhlata.
No, jos uistelija alkaa laskemaan hauelle kilohintaa, niin se lienee edullisempaa hakea helikopterilla Tukholmasta.
^^Kasaaminen usein ajasta, halusta ja työkaluista kiinni. Kun ei esim. tarvi kiekkoja rakentaa niin aika simppeliä ja johdonmukaista hommaa on.
MRe, ei ole tuo autojenkaan duunaaminen ilmaista.
Sopiva hinta on se millä saa pyörän joka houkuttelee pyöräilemään.
Paksupolkija
25.04.2022, 13.17
Sopiva hinta pyörälle ja harrastukselle on se hinta minkä voi kadottaa parissa kolmessa vuodessa. Toki se kulutusosien ja varusteiden hankinta maksaa myös. Mitä kalliimpi pyörä, sitä enemmän harrastus maksaa. Moni miettii pyörän jälleenmyyntiarvoa jo ostaessa. Jollain on vara ostaa ja hävitä esim 4000e kahden vuoden aikana kun vaihtaa pyörää. Toisella menee ostaessa 1500 ja saa puolet takaisin kun vaihtaa uuteen. Pyörän arvo tippuu n.10% vuosittain. Sitten on se maaginen tonni, jonka alle ei tipu. Eli arvo on stena tai tonni. Kysyntää on hyville tonnin pyörille, niin ainoastaan sen hintaiset uutena voi maksaa 500e käytettynä. Esimerkkinä vaikka farley5 Kolme-neljä vuotta sitten niitä sai uutena 1500e. Nyt uusi ihan samalla rungolla ja hinnat alkaen voimansiirrolla maksaa kolmanneksenenemmän. Kyllä ne alkupään farleyt jo reilusti ajettuna on alle tonnin pyöriä, mutta kysyntä pitää hinnan yli donassa. Käytettyjä on myynnissä kalliimmalla kuin ne maksoi 4v sitten uutena. Ne alkupään mallien ostajat harrasti halvemmalla. Toki uudet on kallistuneet, niin se taas tuo sitä kulua kun hankitaan uutta. Hintojen nousulle ei näy loppua...ei kannata odotella....
Olisko ihan ilmaista harrastusta? Siis jotain edes puolijärkevää? ---
Paljasjalkajuoksu. OK, talvella tarvii villasukkia ja syys/kevät loskakelissä jotain jalkinettakin, ainakin useimmat...
Pyörällä mulla tulee - hyvistä aikeista huolimatta - niin vähän ajokilometrejä, että halpa markettihybridi täyttää virkansa ihan hyvin.
The flying Chocobo
25.04.2022, 15.49
Niin mikä on sopiva hinta; esimerkki kahdesta maantiepyörästäni: 1: Hinta 399 ala XXL aikoinaan. Huoltoon, tarvikkeisiin jne 400-500€ vuosi, ainakin, (en huolla hirveästi itse ja ajan ehkä +/- 10 000km maantiepyörällä per vuosi, joten ketjua ja muutakin menee). ja nykyinen ykköspyörä, pyörä 2, maksoi noin 3000 ja huolto/tarvikkeet saman verran kuin ennen. Ja tuo numero 1 on nyt vara/mökkipyörä. Ja tuo jäsen haraldin lausuma on minusta lähestymiskulmaltaan ainoa oikea tapa pohtia asiaa. Ja sopiva hinta on se minkä olet valmis maksamaan. Minä olen ollut tyytyväinen molempiin valintoihini ja ovat aikoinaan olleet sopivan hintaisia.
Harald aika oikeassa. Halvin kyllä ei innosta vaikka hyvin tulisi toimeen.
Katupyörän hinta voi olla mitä vaan koska se kestää oikein pidettynä 15 vuotta vaikka ajaisi paljon.
Maastopyörän hinta on se mitä ominaisuuksista siitä haluaa maksaa. Tietyn hintarajan jälkeen maksetaan vaan keveydestä ja paremmasta iskunvaimennuksesta, ja keveys liian suurella kaavalla heikentää pyörää merkittävästi. Maastopyörän käyttöikä usein 2-6vuotta, koska ajetaan paljon kurassa ja epätasaista reittiä.
Jotain omia hyväksi kokeamiani hintarajoja:
-Jäykkä fillari ok osilla. Fatbike tai pluspyörä 1300-1500€
-Jäykkä sähköfillari samoilla osilla kun aiemmin mainittu ok fillari 3500-4000€. Tässä on apinatukiaisia varmasati yli tonni piilokuluina.
-Katupyörä hyvillä osilla ja kiekoilla pidemmän aikavähin investoinnilla 4000-6000(+)€.
-Täysjousto ok osilla 3000-4000€
^Täysjäykkä maastopyörä ja maantiepyörä, noin 5tonnia kipale, ei vielä kirpaise.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.