PDA

Näytä tavallinen näkymä : Rungon yliteippaus



järtsy
16.04.2022, 19.31
Onko tietoa pystyykö/tekeekö auton teippausfirmat tuollaisen täysjoustopyörän rungon yliteippausta? Kuiturunko jossa ainakin teippauksesta mitään tietämättömän mielestä suht hankalia muotoja. Ajatuksena vaihtaa väriä vaaleasta tummaan joten saumoista ei saisi vanha väri näkyä.

Kysymällä tietysti alan firmoista saa tiedon mutta jos joku jo saman asian kanssa täällä paininut niin kuulisin mielellään.

Nickname
16.04.2022, 20.12
Onkohan maasturiin kovin järkevä operaatio kun kivet, risut sun muut raapii ja kolisee runkoon, veikkaisin että menee äkkiä ruman näköiseksi.

paaton
16.04.2022, 20.13
Mulla kaveri teki tuon juuri pääkaupunkilaisessa firmassa. Oli todella komean näköinen kuvissa.

Meni kuitenkin reisille. Repsotti monesta kohtaa irti heti uutena. Sai rahat takaisin, eikä aikonut kokeilla enää uudelleen.
Kyseisellä firmalla on todella komean näköisiä kuvia sivuillaan kyllä. Mutta en luonnollisestikkaan linkkaa yritystä tänne...

Pyörän rungossa on tosiaan aika monimutkaista muotoa. En ihan heti usko teippausten kestävän käyttöä ja pesua pidempään.

järtsy
16.04.2022, 20.22
Jotenkin oletin että kestävyys ei ole ongelma kun tosiaan autoja teipataan kokonaan ja ylipäänsä teippejä käytetään suojaamaan mutta hyvä pointti tuokin. helpottaisi varmasti hommaa jos olisi edes tumma pohja niin ei haittaisi jos jäisi saumasta näkyviin mutta voi tosiaan olla ruma nopeasti jos vähääkään repsottaa kun pohjaväri täysin eri.

järtsy
16.04.2022, 20.26
Maalaaminen olis varmasti helpompi homma mutta taitaa rungon valmistaja evätä takuut tämän jälkeen. Ja teippaamisen hyvä puoli olisi tietty sekin että olisi helppo palauttaa alkuperäinen virheetön kuosi.

Koheltaja
16.04.2022, 20.44
Rubber Compilla saa suojaavan pinnan ja on helppo poistaa kun haluaa. On siinäkin homma jos haluaa hyvän, pyörä purkuun ja osat irti, puhdistus, teippaus ja 2-4 kerrosta kumimaalia päälle. Saa eri sävyinä, kiiltävää ja mattaa sekä läpinäkyvää.

Tämä on vaihtoehtona oman rungon suojaksi, matta läpinäkyvä tai mattamusta.

Ridewrapin merkkikohtaisia teippisarjoja jotkut on kehuneet https://www.ridewrap.ca/

järtsy
16.04.2022, 20.47
Omakohtainen kokemus kumimaalista on se että se ei kestä kyllä mitään kulutusta saati naarmuja. tiedä sitten onko näissäkin laatueroja.

EnduroSenior
16.04.2022, 22.11
En malta olla heittämättä, että jos teippaaminen ja maalaus tuntuu turhan helpolta, niin suosittelen järjettömän työlästä lehtikultausta! Ja siihen vielä päälle käsin siveltimellä maalatut tekstit ja kuviot...
Kunnolla lakattuna on kestänyt todella hyvin yhden kauden rajun käytön, eikä leikkauspöydälle vienyt pannuttaminenkaan näy (pyörän) pinnassa.
https://www.facebook.com/Canyon.FI/photos/pcb.3896769457108543/3896764293775726

Koheltaja
17.04.2022, 07.21
No nyt on hieno!

Se voi tosiaan olla ettei Rubbercomppi toimi maastopyörissä kun tulee kolhuja ja osumia. Muutamassa muussa käytössä on toiminut loistavasti, kunhan on laitettu riittävän monta kerrosta joka vaikuttaa pysyvyyteen ja mekaaniseen kestävyyteen.

Ehkä se on haettava kiveniskuteippiä ja käytettävä päivä teippaamiseen.

MRe
17.04.2022, 09.13
^tai sit vaan ajaa…

järtsy
17.04.2022, 21.45
Niin tämän topicin pointti oli värin vaihto runkoon, ei suojaaminen ja tiedän kyllä että minkä värisellä pyörällä tahansa voi ajaa mutta toisille osa harrastusta on myös pyörän tuunaaminen omaan silmää mielyttäväksi.

Sambolo
17.04.2022, 22.37
Joilain suojateipeillä saa myös kivasti tuunattua väriä jne.

MRe
18.04.2022, 08.52
Niin tämän topicin pointti oli värin vaihto runkoon, ei suojaaminen ja tiedän kyllä että minkä värisellä pyörällä tahansa voi ajaa mutta toisille osa harrastusta on myös pyörän tuunaaminen omaan silmää mielyttäväksi.

Totta joo. Ymmärrän kyllä tuollaisen tuunailun ja tuumailun.

paaton
18.04.2022, 08.59
Aika paljonhan noista teipatuista pyöristä kuvia löytyy. Maastureistakin. Luulisi jostain löytyvän kommentteja kestävyydestä.

Minua ei oikeastaan se teipin kestävyys epäilytä yhtään, vaan just ne repsottamiset tiukoissa kohdissa. Autossahan ei tuollaisia pieniä putkia liitoskohtineen ole. Tulee vähän sellainen pirkka fiilis, jos komea kameolontti väritys irtoaakin jostain kulmasta vetäisemällä pois...

Koheltaja
18.04.2022, 09.09
Aika hankala on teipata jyrkkiä kohtia yhdestä palasta ja väkisinkin joutuu tekemää kompromisseja, myös teipeissä ja niiden liimoissa on jäätäviä eroja. Teippaaminen on oma taiteenlaji joka ei ihan kaikilta onnistu, kuulun tähän ryhmään ja mielelläni teetän isommat teippaukset ammattilaisella.

Suojateippausta en laita koko runkoon, pelkästään niihin kohtiin jotka on alttiita kolhuille ja kulutukselle. Käyttöpyörään tulee väkisin käytön jälkiä vaikka se ei ole itsetarkoitus. Tai sitten huomaan vuoden päästä ettei sitä tullutkaan teipattua...

järtsy
18.04.2022, 17.11
Minäkin olisin valmis viemään laitettavaksi mutta tosiaan itseänikin epäilytti mahtaako onnistua niin siksi kysyin että onko kokemusta tai tietoa onnistumisesta. Hommaa hankaloittaa huomattavasti se että alkuperäinen väri on miltei valkoinen ja haluttu tumma, ei siis saisi jäädä saumoista yhtään näkymään alkuperäistä väriä. Ehkä tämä on vaan syytä unohtaa ja miettiä muita vaihtoehtoja.

Veivaaja
18.04.2022, 20.34
Joku tällaista Hesassa tarjoaa. Breakaway Caragessa (Töölö) saattaisi tietää.

Santtu75
27.08.2024, 21.36
Olisikohan näihin teippikuvioihin mitään uutta tietoa?

Tuli yksi pyörä mitä olisi taasen kiva hieman rakennella, mutta maalipinta (musta / kelta-vihreä) on kärsinyt ja etenkin tuo rungon kelta-viher osuus on muuttunut/haalistunut lähes likaisen-valkoiseksi (ja hieman epätasaisesti vielä), jotain koitan keksiä mitä tuolle tekisi ja maalausta en haluaisi alkaa edes yrittämään itse ja sen verran edullisesta pyörästä kyse että ei viitsisi millekkään ammattimaalarille viedä ja jotain teippauksia (yli/osittain) olisi mietinnässä mutta kun itselle lähes tuntematon alue...

https://img.aijaa.com/m/00333/15269260.jpg (https://aijaa.com/LGmwJy)

Arosusi
27.08.2024, 22.42
3M 2080 auton auton teippi on ok. Olen tuolla teipannut mm maantiekahvojen vivut. Kestänyt kulutusta yllättävän hyvin. Venyy hyvin lämmittämällä, tarttuu heti mutta pystyy siirtelemään useamman kerran. Mitä pienempi ja moni ulottuisempi osa sitä mielenkiintoisempi!
Yliteippaus on pyörän rungossa aika hankala, varsinkin putkien risteys kohdat ja saumojen kohdat.
Jos esim haluat peittää "keltaiset" kohdat niin eiköhän onnistu jos muuten osaa tehdä jotain käsillään. Ja jos ei miellytä niin teipin saa aina helposti pois.

marco1
28.08.2024, 07.19
Tästä ei ole omia kokemuksia mutta ulkonäkö muuttuu johonkin suuntaan jos valitsee kuviollisen teipin: https://www.dyedbro.com/

Santtu75
28.08.2024, 19.08
3M 2080 auton auton teippi on ok. Olen tuolla teipannut mm maantiekahvojen vivut. Kestänyt kulutusta yllättävän hyvin. Venyy hyvin lämmittämällä, tarttuu heti mutta pystyy siirtelemään useamman kerran. Mitä pienempi ja moni ulottuisempi osa sitä mielenkiintoisempi!
Yliteippaus on pyörän rungossa aika hankala, varsinkin putkien risteys kohdat ja saumojen kohdat.
Jos esim haluat peittää "keltaiset" kohdat niin eiköhän onnistu jos muuten osaa tehdä jotain käsillään. Ja jos ei miellytä niin teipin saa aina helposti pois.

Tuo osateippaus noiden "keltaisten" alueiden yli alkaa vaikuttamaan mielekkäimmältä vaihtoehdolta joka voisi olla se vaihtoehto. Tuo musta osa ei luppujen lopuksi ole kauhean huonossa kunnossa kun sen on putsannut.

J3K
29.08.2024, 09.44
Juu osittain teippaus toimiii kyllä, omasta cc:sta vedin kaikki räikeydet piiloon mustalla autoteipillä. Kyllähän ne saumat juuri oikeassa valossa esim. siitepölykaudella huomasi mutta vähemmän otti silmiin.

Kannattaa etukäteen tsekata minkälevyinen rulla tarvitaan ettei tarvitse ylimääräisiä paljon leikellä, vaatii todella terävän veitsen leikkaamiseen siististi. Itse olen autoissa suosin Mactacin chrome delete -teippiä kun on feikkikromia laittanut piiloon, onneksi sitä ei tarvitse tehdä kuin 5-6v välein mitä autoa vaihtaa, aina yllättää millaista näpertämistä on joka suuntaan kaarevien osien kanssa. Että siihen nähden putki on simppeli.

Arosusi
29.08.2024, 14.09
Teippaus on siitä hyvä verrattuna esim maalaukseen että sen uusiminen on niin helppoa. Jos aluksi ei onnistu niin repii pois ja tekee uudestaan ja uudestaan jne.
Taperoll Helsingissä (Konala) on ainakin tähän asti myynyt rullasta 20-30 cm siivuja. Ja valittavana on kohtuullisesti eri värejä.
Ostin vuosia sitten jostain arkartelukaupasta metallisen askastelu/kirurgin veitsen varren ja siihen irtoteriä, tukeva, leikkaa hyvin ja terät pysyy aika hyvin terävinä jos ei paljon raavi leikatessa metallia.
Tuossa rungossa on paljon pitkiä tasa levyisiä teipattavia kohtia. Onnituisikohan hyvällä, riittävän pitkällä paperileikkurilla. Ajattelin kokeilla syksyllä tehdä 10 mm siivuja metalli giljotiinillä. Saa nähdä miten onnistuu.

J3K
29.08.2024, 15.39
^ Juu löytyy itseltäkin askarteluveitsi mutta totesin katkoterän paremmaksi. Sellainen muovinen kirurginveitsi olisi joissain tilanteissa näppärä kun ei naarmuttaisi maalia. Noita auton listoja on siitä kivaa teipata kuitenkin että se leikkausjälki jää aina piiloon (jos jaksaa irrotella kaikki) mutta kyllä fillarissakin saa sauman jonnekin vähemmän näkyvään kohtaan.

Voi olla että se liima tahmaa paperileikkurin terää ettei kovin montaa nättiä siivua saa ellei putsaa aina välissä.

Arosusi
01.10.2024, 13.05
Tuossa rungossa on paljon pitkiä tasa levyisiä teipattavia kohtia. Onnituisikohan hyvällä, riittävän pitkällä paperileikkurilla. Ajattelin kokeilla syksyllä tehdä 10 mm siivuja metalli giljotiinillä. Saa nähdä miten onnistuu.

Testattu giljotiini. Hyvin toimi kun konessa oli n 10 * 50 mm lattarauta millä teippi pysyi hyvin paikallaan. Onnitui 10 * 1000 mm tasalevyisen suikaleen teko helpommin kuin odotin. Kun on aikaa niin pitää vielä kokeilla kapeampaa, n 3 mm, suikaletta.

Santtu75
13.10.2024, 23.08
Olisikohan näihin teippikuvioihin mitään uutta tietoa?

Tuli yksi pyörä mitä olisi taasen kiva hieman rakennella, mutta maalipinta (musta / kelta-vihreä) on kärsinyt ja etenkin tuo rungon kelta-viher osuus on muuttunut/haalistunut lähes likaisen-valkoiseksi (ja hieman epätasaisesti vielä), jotain koitan keksiä mitä tuolle tekisi ja maalausta en haluaisi alkaa edes yrittämään itse ja sen verran edullisesta pyörästä kyse että ei viitsisi millekkään ammattimaalarille viedä ja jotain teippauksia (yli/osittain) olisi mietinnässä mutta kun itselle lähes tuntematon alue...

https://img.aijaa.com/m/00333/15269260.jpg (https://aijaa.com/LGmwJy)


Pikkuhiljaa alkaa projekti muotoutumaan. Ihan vain osateippaus on tulossa.
Vielä on tekniikat hieman hakusessa, mutta kyllä tuosta jonkinlainen on tulossa, mutta ei tietysti samanlainen kuin ammattilaisen tekemänä.
Tuo leikkaava teippi on kyllä erinomainen välinen kun muotoon pitää saada tuota vinyyliä leikattua.

https://img.aijaa.com/m/00183/15283818.jpg (https://aijaa.com/hKi55t)

https://img.aijaa.com/m/00338/15283819.jpg (https://aijaa.com/1qLVc9)

https://img.aijaa.com/m/00255/15283881.jpg (https://aijaa.com/9kNFHR)

Santtu75
15.10.2024, 14.26
Onko kukaan enempää tutustunut noihin teippien kanssa paljon käytettyihin leikkausteippeihin (eli teippi jossa pieni metallilanka sisällä kiinnitetään ensin teipattavaan pintaan sille linjalle mihin katakaisu teippiin halutaan, sitten teippi viedään jonkin verran yli katkaisukohdan, tuolla metallilangalla vedetään teippi poikki kyseisestä kohdasta, irroitetaan ylimääärinen teippi ja leikkausteipin jämät.).
Kun itse hankin teipin mukana WrapCut Wiren leikkausteipin. Pienen opettelun jälkeen alkoi homma sillä(kin) sujumaan, suorat ja lievästi kaartavat linjat sillä oli helppoja tehdä, mutta tiukempia kaarroksia ei niinkään ja tuossa nyt sitten hieman lueskellut että toiset leikkausteipit toimisivat paremmin suoria linjoja tehdessä ja toiset taasen parempia erinäisiä muotoja tehdessä joten olisiko hyviä ehdotuksia tuollaiseen "paremmin muotoutuvaan" katkaisuteippiin jos tuohon teippihommaan jatkossa innostuu enemmän. Ensikosketus aiheeseen kun oli suht positiivinen. Opetteluahan ja harjoitustahan tuo touhu tulee vaatimaan jos hyvää jälkeä haluaa tehdä, mutta silti enemmän tuntuisi "omalta jutulta" kuin vaikkapa maalaamisen opettelu.

Arosusi
15.10.2024, 17.15
Ei ole kokemusta leikkausteipistä mutta aika mielenkiintoinen vaihtoehto. Pitääpä kokeilla jos tulee tuolle sopiva teippaus.
Pikaisesti katsoin youtubesta ja helpolta näyttää kun ammattilainen tekee.
Onko se metallilanka aivan teipin reunassa?

Santtu75
15.10.2024, 17.48
Onko se metallilanka aivan teipin reunassa?

Tuossa mallissa mitä itse käytin, oli tuo metallilanka lähes reunassa (taisi joku hyvin hyvin pieni kaistale olla teippiä että lanka pysyy teipissä), pystyi tuota reunalinjaa käytännössä asemoimaan siihen kohtaan mihin leikkuulinjan halusi.
Tähän on ilmeisesti eri valmistajilla erilaisia variaatioita, joillain lanka on teipin puolessavälissä kiinni.

Ilmeisesti tiukempiin käännöksiin pitäisi tuohon teippiin leikata "vapaasta puolesta" leikkuuviiltoja lähes lankaan asti että lanka kääntyy kunnolla tiukemmin, pitää testata kun jatkan hommaa miten onnistuu.
Toinen ongelma itselleni tuli, kun teipistä pitäisi ohjeen mukaan jättää tarpeeksi (+10cm) "hukkapäätä" josta saisi sitten apua lekkuulannan pitämiseen käsissä, itselläni ei tuo onnistunut, vaan jouduin pieneillä pihdeillä pitämään vedon ajan tuosta leikkuuvaijerista kiinni (teippi jää pintaan kiinni, vain ohut metallilanka tekee leikkauksen ja sitten nuo leikkuuteipin jämät otetaan alta pois),

Arosusi
15.10.2024, 21.27
Ihan teoreettisesti ajatellen langan olisi hyvä olla ihan reunassa muuten luulisi langan teippiosan jäävän valmiin teippauksen ja pinnan väliin kiinni.

Santtu75
16.10.2024, 12.21
Ihan teoreettisesti ajatellen langan olisi hyvä olla ihan reunassa muuten luulisi langan teippiosan jäävän valmiin teippauksen ja pinnan väliin kiinni.

Osa teippauksista tehdään (ainakin oman käsitykseni mukaan), niin että kaksi teippikalvoa on limitetty valmiiksi päällekkäin, sitten ne vedetään yhtä-aikaa langalla poikki, ylimääräiset pois, vedetään langan teippi pois ja sauma painellaan vielä kunnolla tiukasti kiinni alustaan.

Noiden teippien hyvä puoli on se, että asennusvaiheessa niitä pystyy irroittamaan ja kiinnittämään pintaan useita kertoja ilman että sillä vaikutusta lopputulokseen, etenkin monimutkaisetn kappalaleiden kohdalla tuo on moneekertaan tapahtuvaa irroitusta, venytystä, kuumennusta... On siinä vielä opettelemista että tuon oikeasti oppii.

PS. alkaa pyörän värimaailma hahmoittumaan

https://img.aijaa.com/m/00021/15284340.jpg (https://aijaa.com/GyXk0F)

https://img.aijaa.com/m/00340/15284339.jpg (https://aijaa.com/mPZXcG)

Santtu75
18.10.2024, 00.21
Nyt on viimeiset teippaukset tehty, sanoisin että lopulta joku vähintään 65-70%:a rungon pinta-alasta sai lopulta teippiä pintaansa, lähinnä takahaarukan mustat alueet ovat ioismmat pinnat jotka jivät ilman teippiä. Muutaman asian tekisin toisin jos nyt näillä opeilla mitä nyt tuossakin oppin olisi ollut heti alkuun, mutta suht tyytyväinen pääosin kun ajattelee että ihan ihka ensimmäinen kalvoitus itselle.
Sitten pitäisi jossain vaiheessa alkaa tuota tekniikkaa tuohon vielä kasaamaan...

Hieman koesovittelin keulaa, satulatolppaa ja ohjaustankoa miltä alkaisi näyttämään.
[https://img.aijaa.com/m/00997/15284862.jpg (https://aijaa.com/MSb6Ot)

https://img.aijaa.com/m/00304/15284861.jpg (https://aijaa.com/DlrcqN)

https://img.aijaa.com/m/00109/15284860.jpg (https://aijaa.com/BbDmKy)