PDA

Näytä tavallinen näkymä : onko pyörässäni sisäkumillinen rengas?

Surly2022
08.04.2022, 16.57
Varmaankin nuija kysymys, mutta en löydä Surly ECR 29+ pyöräni renkaista mitään merkintää joka viittaisi tubeless- renkaaseen eli tarkoittaako se, että pyörässä on normaalisti sisäkumi?:rolleyes:

laattamaa
08.04.2022, 17.23
Tavallaan pyörä tulee aina sisureilla, jos tubeless kiekot/renkaat niin liikkeessä moni laitattaa valmiiksi tubelekseksi.

Lähetetty minun JSN-L21 laitteesta Tapatalkilla

kauris
08.04.2022, 17.24
Ei pysty sanomaan. Sun pitää varmuudeksi tarkistaa se asia.
Sen saa selville ulkorengasta irroittamattakin siten, että tyhjennät painetta pois venttiilin kautta ensin reilusti. Vaikka 0,5 bar lukemiin. Sitten pyörität mahdollisesti venttiilin varren juuressa vannetta vasten olevan mutterin irti. Tämän jälkeen työnnät venttiiliä sisään eli vanteen läpi. Jos tubeless eli sisärenkaaton asennus niin loputkin ilmat syöksyvät ulos venttiilin päässä vanteen sisäpuolella olevan kumitulpan liikkuessa pois vanteesta ja ilman pystyessä purkautumaan vanteen ja venttiilin varren välistä.
Jos si3llä on sisuri, ilmaa ei tule ulos.

kauris
08.04.2022, 17.27
Ja kuten laattamaa sanoi, yleensä pyörät myydään sisureilla ja voit sitten itse asentaa tai asennuttaa tubeleksena. Kuitenkin vaikka Propainin pyörän voi tilatessa valita suoraan myös tubeleksena. Tosin litku tulee silloinkin erikseen eikä valmiiksi renkaan sisään laitettuna.

tempokisu
08.04.2022, 17.28
Anteeksi toinen nuija kysymys mutta mikä tämä "tubeless" -systeemi on? samanlainen kun tempopyörissä se vanteelle liimattu tuubirengas? Ja mikä ihme on tämä "litkut/litkutus"??

jalkkis
08.04.2022, 17.33
^Sisäkumiton rengas polkupyörässä. Samaan tapaan kuin autossa. Litkutus = renkaan sisälle laitetaan nesteet, jotka tiivistävät rengasta ja paikkaavaat "automaattisesti" pienet puhkeamiset.

kauris
08.04.2022, 17.34
Ei ole sama kuin maantiepyörien tuubi.
Tubeles on ulkorenkaan asennus vanteelle ilman sisärengasta. Samalla lailla kuin autoissa on. Rengas istuu niin tiiviisti vannetta vasten ettei ilmaa vuoda. Ja vanteessa ei ole sisäpuolella pinnanreikiä koska ne on teipattu umpeen eli ilma ei karkaa sieltäkään. Ja venttiili on mutta sekin tiiviisti venttiilin reikää vasten. Litku on nestettä jota laitetaan renkaan sisään jotta pienet mahdolliset vuodot tukkeutuu tai jos pieni reikä tulee niin litku saattaa paikata senkin ns. lennosta. Litkussa on siis pieniä hiukkasia jotka muodostaa reikää tukkivan tulpan kun ilma litkuineen pyrkii reiästä ulos.

tempokisu
08.04.2022, 17.44
:) kiitoksia paljon. Minulla on sisärenkaalliset kaikissa vanteissa.

PeeHoo
09.04.2022, 09.27
Mulla on ollut kaksi ja puoli kautta kakkosmaantiepyörässä sisärenkaattomat. Kertaakaan en ole joutunut ajossa rengastöihin, enkä taluttamaan fillaria kotiin. Ajokilometrejä näilä renkailla noin 6000 km. Takarengas piti vaihdattaa, kun en saanut itse paikoilleen.
Litkut pitää laittaa keväällä ennne kauden alkua ja uudelleen joskus heinä- tai elokuussa.

usko juntunen
10.04.2022, 18.09
Kevennysuutisena että mulla on ollut autossakin sisänrenkaalliset kumit.
Pelekäsitkö joutuvasi kuskaaman kirkkovenettä :D

https://photos.app.goo.gl/oTSAdGrnMT6waVA58