PDA

Näytä tavallinen näkymä : Aloittelijalle Trail/Enduropyörää alle 3k € budjetilla



JohnyBrax
08.04.2022, 12.51
Morjens, uutena aloittelevana harrastajana olisi trail/enduro pyörähakusessa.
Pyörällä tarkoitus ajaa paljon poluilla ja mahdollisesti bikeparkkia jos siitä innostuu mutta lähinnä polkuja siis. Työmatkat polkien myös mutta matka ei ole kuin 5km joten tämä nyt ei niinkään mikään kriteeri ole pyörälle.
Hintaluokka tosissaan noin 3k €.
Runkokoko pitäisi olla XL

Kiitos jo etukäteen!

Antza44
08.04.2022, 15.02
Morjens, uutena aloittelevana harrastajana olisi trail/enduro pyörähakusessa.
Pyörällä tarkoitus ajaa paljon poluilla ja mahdollisesti bikeparkkia jos siitä innostuu mutta lähinnä polkuja siis. Työmatkat polkien myös mutta matka ei ole kuin 5km joten tämä nyt ei niinkään mikään kriteeri ole pyörälle.
Hintaluokka tosissaan noin 3k €.
Runkokoko pitäisi olla XL

Kiitos jo etukäteen!
Tuo 29 Spectral on näpee poluilla ja parkissakin ihan, kuin kotonaan. XL vielä kohtuu nopeastikkin saatavilla tällä tietoa. https://www.canyon.com/fi-fi/maastopyorat/trail-bikes/spectral/spectral-29/spectral-29-al-6/3185.html?dwvar_3185_pv_rahmenfarbe=OG
Löytyy myös AL 5, mutta pidempi toimitus aika arvio. Canyonin aspa ei ehkä ole se helpoin yhteistyökumppani, jos jokin mättää, mutta itse pyörä on ainakin kuituisena loistava ajaa ja oikea jokapaikan höylä.

kauris
08.04.2022, 15.24
Jos tuota saa (ja kun saatavuus on yleisesti heikkoa) ei Spectralin kanssa mene pahasti metsään (ellei halua, heh).
Voihan sitä muitakin pyöriä miettiä mutta sinuna Johnybrax ostaisin pois.

Tuntsan Palo
08.04.2022, 18.59
https://www.bikeshop.fi/Kona-Process-134-29/ekauppa/pKOPR134/

Tätä saa suoraan hyllystä. Trailipyörä varmasti sen täsmällisestä merkityksessä, mutta ajoin itse myös tuon väkevämällä kuituversiolla ison osan viime kesän bike park-ajoista ja tein omat kaikkien aikojen parhaat mm kahteen pisimpään Ylläksen punaiseen trailiin.

Bikeshopilla näyttää olevan vielä testipyöräkin, tosin L-kokoisena.

https://www.bikeshop.fi/Kona-testipyorat/ekauppa/pKONATESTI18/

Bndit
08.04.2022, 20.25
Ridemoresta löytyisi XL De Vinci suoraan ajoon: https://www.ridemore.fi/devinci-django-deore-12s

Antza44
09.04.2022, 14.35
^Varmaan hyvä lenkkipyörä, mut kyl kauhea ero on miten 29 Spectral 160/150 voi tuulettaa, hyppiä ym. loivalla keulakulmalla ja varmaan muutkin ominaisuudet ratkaiseen, kuin toinen traili pyöräni Trek FullStache 140/130 joustavana jossa 66,5/67 keulakulma.
Lisäksi Spectralin alusta/runko on tehokkaampi polkea.

simtee
09.04.2022, 14.42
Occam 150mm keulalla on toiminut itselläni kivasti vastaavassa käytössä nyt pari vuotta. 95% polkuja, marakisoja yms. Loput sitten parkkia. Occamiakin taitaa saada suoraan kivijalasta.


https://www.bikeshop.fi/Orbea-Occam-H30/ekauppa/pOROCCAMH30/

Antza44
10.04.2022, 07.31
Occam 150mm keulalla on toiminut itselläni kivasti vastaavassa käytössä nyt pari vuotta. 95% polkuja, marakisoja yms. Loput sitten parkkia. Occamiakin taitaa saada suoraan kivijalasta.


https://www.bikeshop.fi/Orbea-Occam-H30/ekauppa/pOROCCAMH30/Occam on tosiaan tosi kivan tuntuinen pyörä, jossa kaikki kohillaa. Koe-ajoin viikonlopun Occamia jotenkin kaipasin silti loivempaa keulaa silloin, kun semmoista ei ollut koskaan ollut, niin Occam jäi ostamatta. Heti kun Spectral 29 julkistettiin totesin, et nyt on geometria just, kuin itselle haaveiltu. Fiilis oli heti Spectralilla vielä kovempaan vauhtiin houkutteleva alamäessä, kuin Occamilla muutenhan pyörät on hyvin vastaavat.

JohnyBrax
10.04.2022, 19.42
Erittäin hyviä vaihtoehtoja kiitos vastauksista, minkälaisia pyöriä sattuisi sitten 2000-2500 € hintahaarukkaan?

kauris
11.04.2022, 07.47
Tohon osuu Polygon Siskiu T7.
https://www.bikester.fi/polygon-siskiu-t7-M970389.html

T8 eli samalla rungolla pykälää kalliimpi pärjännyt hyvin vertailutesteissä esim pinkbike-testisarjassa mutta muissakin.
T8 ja spectral al5 olis sitten siinä 2690,- tienoilla. Spectralin saattais saada XL koossa alkukesästä. Polygonilla xl:ää ei bikesterissa ainakaan just nyt taida olla.

Bndit
11.04.2022, 08.34
Voi olla jo tuohon hintaluokkaan vaikea löytyy Suomesta mitään täysjoustoa tai muutenkaan kun hinnat nousee ja pyöriä on muutenkin huonosti saatavilla…mutta toi on varmaan soiva peli kaikenlaiseen räppäilyyn:https://www.canyon.com/fi-fi/maastopyorat/trail-bikes/spectral-125/al/spectral-125-al-5/3175.html?dwvar_3175_pv_rahmenfarbe=SR%2FBK jos saa…

Jokkepappa
11.04.2022, 10.26
Paljonko alottaja on pitkä? Ei kannata aina kytätä kirjaimia vaan numeroita.

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Antza44
11.04.2022, 10.41
Voi olla jo tuohon hintaluokkaan vaikea löytyy Suomesta mitään täysjoustoa tai muutenkaan kun hinnat nousee ja pyöriä on muutenkin huonosti saatavilla…mutta toi on varmaan soiva peli kaikenlaiseen räppäilyyn:https://www.canyon.com/fi-fi/maastopyorat/trail-bikes/spectral-125/al/spectral-125-al-5/3175.html?dwvar_3175_pv_rahmenfarbe=SR%2FBK jos saa…En kyllä vuoden 29 Spectral 160/150 lenkkiajoa ajaneena näe järkeä ostaa tuota lyhyt joustosta versiota, jos meinaa parkeissakin ajella. Enkä vättämättä muutenkaan, jos hyppelyt droppailut ym kiinnostaa vähänkään. Pitkä joustoinenkin on tosi tehokas etenemään, joten en sitäkään syyksi laittaisi miksi pitäisi lyhyt joustoisempi versio ottaa.

JohnyBrax
11.04.2022, 11.41
Paljonko alottaja on pitkä? Ei kannata aina kytätä kirjaimia vaan numeroita.

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla
Aloittajahan on 190 cm pitkä

JohnyBrax
11.04.2022, 12.14
Voi olla jo tuohon hintaluokkaan vaikea löytyy Suomesta mitään täysjoustoa tai muutenkaan kun hinnat nousee ja pyöriä on muutenkin huonosti saatavilla…mutta toi on varmaan soiva peli kaikenlaiseen räppäilyyn:https://www.canyon.com/fi-fi/maastopyorat/trail-bikes/spectral-125/al/spectral-125-al-5/3175.html?dwvar_3175_pv_rahmenfarbe=SR%2FBK jos saa…

Olen myös katsonyt näitö canyoneita, vaikuttavat kyllä erittäin hyvältä

JohnyBrax
11.04.2022, 12.16
Tohon osuu Polygon Siskiu T7.
https://www.bikester.fi/polygon-siskiu-t7-M970389.html

T8 eli samalla rungolla pykälää kalliimpi pärjännyt hyvin vertailutesteissä esim pinkbike-testisarjassa mutta muissakin.
T8 ja spectral al5 olis sitten siinä 2690,- tienoilla. Spectralin saattais saada XL koossa alkukesästä. Polygonilla xl:ää ei bikesterissa ainakaan just nyt taida olla.

Olen katsonut myös näitä siskiuita, harmi että on huonosti vähän olemassa kaupoissa.

kni
11.04.2022, 16.12
Tuusulan putiikki tuolla sivuillaan arvioi että maalis-huhtikuussa tulossa, kandee varmaan soitella ja kysellä onko se realismia.

https://diamondbikes.fi/p38342/polygon-siskiu-n9


Olen katsonut myös näitä siskiuita, harmi että on huonosti vähän olemassa kaupoissa.

tekkanine
14.04.2022, 18.52
Lainataan vähän aloituspostaajan ketjua.
Kumpi kannattaisi valita?
Spectral 29 AL 6
https://www.canyon.com/fi-fi/maastopyorat/trail-bikes/spectral/spectral-29/spectral-29-al-6/3185.html?dwvar_3185_pv_rahmenfarbe=OG

Radon slide trail 9.0
https://www.bike-discount.de/de/radon-slide-trail-9.0-1

kauris
14.04.2022, 22.45
Kyllä mä Spectralin ottaisin. Rungon takia. Radonissa on kyllä kuitua ja paremmat kiekot mutta uskon että Spectralin runko (geometria/jousituksen toimivuus) on vastaavasti parempi.

OskariN
14.05.2022, 14.39
Lainaan kans samaa ketjua. Eli itsellä kans hakusessa maastopyörä sekalaiseen maastoajoon samassa max 3k € hintaluokassa. Pituutta löytyy n.191 cm. Eniten mietityttää että kannattaako ennemmin hankkia täysjousto vai hardtail? Eikös kumminkin hardtailit oo halvempia samoilla osilla niin saisko samalla rahalla hardtailin paremmilla osilla vai onko tän hintaluokan pyörissä hyvät osat jokatapauksessa?


Sent from my iPhone using Tapatalk

kauris
14.05.2022, 21.11
Täpäreissä ei ole vielä kovin kummoiset osat 3000 euron hintaluokassa varsinkaan ns. merkkipyörissä. Osalla merkeistä tuolla rahalla ei vielä saa edes sitä halvinta mallia. Jos saa niin osat esim sramin sx tasoa ja joustokeula huonohko. On hinnat viime vuosina nousseet sen verran ikävästi. Takajäykän saa jo melko hyvillä osilla ja mahdollisesti kuiturungolla.

Kannattaa katsoa pinkbike.com sivuston viimeisen kuukauden aikana julkaistut field test pyöräarvostelut. Siellä oli alle 3500 dollarin täpärit ja niitä vielä hieman edullisemmat takajäykät testissä. Niistä saa aika kattavan kuvan siitä mitä tuon hintaisiin pyöriin osina laitetaan. Mistä koitetaan tinkiä ja missä menee raja sen suhteen onko osissa säästetty liikaa jos itse runko on kallis.
https://www.pinkbike.com/news/tags/field-test/

Jokkepappa
14.05.2022, 21.13
1.5v sit sai alumiini pyörän ultimate alustalla ja slx/xt kamoilla 3300€. Nyt ei puhettakaan

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

hphuhtin
14.05.2022, 21.38
^ei tosiaan ainakaan tähän aikaan vuodesta. Kannattaisi odottaa vaikka Black Fridaytä. Viime vuonnakin silloin oli mojovia aleita ja hyviä pyöriä tarjolla, ”pula-ajasta” huolimatta. Pikkuveli osti silloin kotimaan kivijalasta suht arvokkaan pyörän -45% alella.

janik
15.05.2022, 10.35
Aloittajalla koko vaatimuksena XL. Oman kokemuksen mukaan mahdollisuudet löytää alennusmyynnistä on olemattomat.

Sambolo
15.05.2022, 13.02
Yyteellä oli alu capraa ainaki tovi sit saatavilla, ihan ei kyllä 3ke riitä, mut alle 4 riittää.

Bndit
15.05.2022, 13.37
^ei tosiaan ainakaan tähän aikaan vuodesta. Kannattaisi odottaa vaikka Black Fridaytä. Viime vuonnakin silloin oli mojovia aleita ja hyviä pyöriä tarjolla, ”pula-ajasta” huolimatta. Pikkuveli osti silloin kotimaan kivijalasta suht arvokkaan pyörän -45% alella.
Nyt on kyllä suoranainen ihme jos löytää pyörää ollenkaan tuossa halutussa hintaluokassa, alennuksesta puhumattakaan. Mutta kun tuplaa budjetin niin tarjontaa löytyy paremmin ja kun semmoisen 6000€ pyörän saa -45% niin sittenhän ollaan taas budjetissa :)

OskariN
16.05.2022, 07.49
Oletetaan että kaikkia pyöriä olisi saatavilla ja ns. normihinnoilla niin kannattaako aloittelijan hankkia tuolla 3t budjetilla täysjousto vai jäykkäperä? Mikä on osasarjojen vaikutus ajomukavuuteen yms käytettävyyteen? Kestävyys osissa? Huollon tarve?


Sent from my iPhone using Tapatalk

kauris
16.05.2022, 08.29
Kysymykseen siitä kannattaako ostaa heti täysjousto vai kannattaako opetella ensin takajäykällä ei ole yksiselitteistä vastausta. Osa kannattaa ensin niin sanotusti tekniikan ja ajolinjojen takia jäykkäperällä opettelua.
Käytännössä oikeesti on ehkä käynyt niin, että jäykkäperällä aloitetaan yleensä sen edullisemman hinnan takia. Sanotaanko vaikka reilu 10 vuotta sitten oli niin, että tonnilla sai hyvän jäykkäperän, täpäri vaati reilun 2 tuhatta. Toisaalta täpärien takajousitukset ja muu geometria olivat nykyisiin verrattuna selvästi huonompia ja jäykkäperällä sai nykyistä isommalla erolla polkemisen keveyden ja tehokkuuden tuntua. Nykyään täpärit ovat myös polkemistehokkaita ja jäykkäperät taas jopa aiempaan verrattuna huonompia tässä suhteessa. Tämä siksi, että jäykkäperissä painot ovat nousseet. Toisaalta ne ovat usein xc-kategoriaa lukuun ottamatta kovempaa ajoa kestäviä, pidempi akseliväliltään ja loivempia keulakulmaltaan. Toimivat paremmin vaikeassakin maastossa mutta tosiaan painon ja ketteryyden kustannuksella.

Mutta jos budjetti on 3000 euroa niin kyllä minä täpäriä aloittelijalle suosittelisin. Canyonilta, Vitukselta, Polygonilta esim saa tuohon hintaan hyviä pyöriä silloin kun niitä on vain saatavilla. Ylempänä linkitetyllä 3200 euron Canyon spectral al 6 pyörällä ei mene missään nimessä pahasti pieleen. Toki se on varsinkin jäykkäperiin verrattuna jo aika pitkäjoustoinen yms mutta ei lopu ominaisuudet toisaalta kesken kun taidot kehittyy ja jos alkaa ajamaan rankempaakin ajoa. Yksi ärsyttävä ohjainlaakeriin liittyvä tyyppivika siinä uusimmassa mallissa on (mitä Canyon ketjua olen lukenut) mutta se on edullisesti onneksi itse korjattavissa. Itse omistin aiemmin Spectralin edellisen malliversion pyörän ja tyytyväinen olin.

Osista joitain ajatuksia:
Sramilta välttelisin pyöriä jossa sx-osasarja. Nx:n voisin kelpuuttaa ihan hyvin. Shimanolta taas jo deore osasarja on täysin toimiva. Keula on kallis päivittää. Olis hyvä jos rock shoxin tapauksessa se ei olis 35-mallia tai reconeita mutta voi olla ettei tätä voi aina välttää vielä 3000 euron hinnassa. Sid (lyhytjoustoisissa), Revelation, yari (tai paremmat pike, lyrik toki myös) selkeästi parempia. Foxin keulat ovat kaikki ymmärtääkseni jo ok.
Ja saattaa nuo reconit ja 35-keulatkin toimia mutta ongelmista niistä olen lukenut ja 35 osalta itse kokenut.

Vanteet on tuon hintaluokan pyörissä mitä on. Ne (tai pelkän takavanteen) voi joskus päivittää kun ne vaikka hajottaa ne kiveen kolhimalla. Dt swiss 1900 on tuon hintaluokan ja vähän kalliimmissa yleinen hyvänä pidetty kiekkosetti. Ennen sai tuohon hintaluokkaan vielä pari pykälää parempaa 1700 sarjaakin :(

Jarruissa on myös saatettu säästää aika lailla edullisemmissa pyörissä. Osan niistä saa paremmiksi kun päivittää jarrulevyt ja palat. Noin 150 eurolla (+ ne levyt joitain kymppejä) saa toki kokonaan uudet jarrut tarvittaessa.
Renkaat voi myös huomata tarvitsevansa vaihtaa tiettyihin malleihin jos ne eivät sovi omaan tyyliin ja maastoon. Joko ne on liian heiveröiset (liian ohuet kumit painavan kuskin kovempaan ajoon) tai sitten omaan makuun jollekulle joko liian karkeat ja siten huonosti rullaavat tai päinvastoin.

Jäykkäperän osalta 3000 eurolla pitäis osatilanteen periaatteessa olla kunnossa ilman välitöntä tarvetta alkaa vaihtamaan mitään. Rengasmieltymystä lukuun ottamatta. Tai sitä jos haluaa hissitolpan ja valmistaja ei sellaista ajatellut jäykkäperäsaä tarvittavan. Itse suosittelen hissitolppaaa vähän kaikkeen muuta kuin pelkkää hiekkatietä tai asfalttia sisältävään ajoon.

kauris
16.05.2022, 13.50
Huollon tarpeesta vielä. Täysjoustoissa on ensinnäkin se takaiskari. Keuloille ja iskareille suositellaan täyshuoltoa kerran vuodessa. Välissä olis hyvä tehdä pienempi huolto jonka tekee vähän helpommin myös itse. Täyshuolto maksaa teetettynä n. 130 euroa per pää. Eli täpärin vuosikustannus on suurempi tämän huoltotarpeen takia. Keulan täyshuollon voi myös tehdä itsekin mutta takaiskariin se ei onnistu kotityökaluilla.
Mutta todettakoot kuitenkin että kyllä takaiskarilla voi huoltamattakin ajaa todellisuudessa kaks-kolme vuotta ilman että ongelmia välttämättä ilmenee. Riippuu varmaan kuskin painosta, ajotavasta ja ajopaikoista, ajomääristä ja puhtaasta tuurista. Varminta olis tietty huollattaa ohjeiden mukaisesti.

Täysjoustoissa on myös ns. linkusto. Eli takajousituksen toteutus vaatii useamman nivelpisteen laakereineen. Pyörästä riippuen laakerit voivat kulua vaihtokuntoon vuodessa tai niillä voi ajaa ongelmitta vuosia. Pieneen natinaan saattaa riittää avaus, puhdistus ja uudelleenrasvaus. Jos laakerit joutuu vaihtamaan maksaa ne joitain kymppejä ja lisäksi täytyy ostaa niiden irrottamiseen ja kiinnittämiseen työkalut.

Sambolo
16.05.2022, 22.27
Täyshuolto suomen oloissa vuosittain kyllä täysin turha, alustasta hieman riippuen. Esim keulojen vaimennin on lähes kaikissa suljettu systeemi eikä öljyt sielä miksikään mene. Alajalka ja kannuhuolloilla pääsee melko pitkälle..

Antza44
17.05.2022, 08.53
Täyshuolto suomen oloissa vuosittain kyllä täysin turha, alustasta hieman riippuen. Esim keulojen vaimennin on lähes kaikissa suljettu systeemi eikä öljyt sielä miksikään mene. Alajalka ja kannuhuolloilla pääsee melko pitkälle..Tää on kyllä melko pitkälle totta. Iskareita en ole kokonaan purkanut, mutta keulojen vaimentimia kyllä eikä niissä mitään kummaa ole näkynyt, toki se vaimennin öljykin voi saada kondenssi vettä ja muutenkin ominaisuudet voi muuttua, mutta kerta vuoteen on ajan ja rahan haaskausta. Taas alajalat olen todennut, että joku 50-60h on semmonen, että mikään ei ole kovin likaista ja foamit ei ole ihan hiekassa ja kuivat 100h päälle sitte näkeekin, et olis jo kannattanut aikaisemmin. Lumien tultua kannattais tehdä, niin saa ajella koko talven puhtailla hiluilla.

Kuivana kesänä polyä tulee ja jos ei vedellä huuhdo liukuja, niin varsinkin foamit saa tuotetta. Nykyään yrittänyt välissäkin laittaa esim RSP.tä liukuihin ja pumppailla ja pyyhkiä sitten se tuo aika hyvin paskaa stefojen välistä pois.
Nyt on eka pyörä missä iskarin kannu on ylös alaisin eli öljy ei makaa tiivisteillä, niin saa nähdä onko vaikutusta, muuten jos iskari on aika suojassa lialta ei ilmakannua, niin usein tarvitse aukoa, kuin keulaa.

janik
17.05.2022, 09.18
BD:llä olis radon trailia 22", 9.0 hyllyssä, 10.0 pian tulossa. Vähän yli budjetista, mutta on sitte osatkin kunnossa. 8.0 alle 3k.

Radon taitaa olla kuin Skoda tai Toyota, oiva peli, mutta.. ja sanon tämän cuben omistajana, menee tuohon samaan sarjaan

M A
17.05.2022, 21.38
Occam h30 näyttää ainakin bikeshopista löytyvän. Alennuksineen menee budjettiin polkimien kanssa. Jarrut tuosta vaihtaisin, muuten tuossa on kaikki ihan ok.

OskariN
18.05.2022, 07.02
Mitäs raati sanoo trekin top fuel 5.sesta tai trekin roscoe 9.stä? Löytyis paikallisesta pikkukaupungin kivijalkaliikkeestä ja ennemmin tuen paikallista kauppaa kun tilaisin netistä.


Sent from my iPhone using Tapatalk

kauris
18.05.2022, 10.39
Vuoden 2022 top fuel on rungoltaan kyllä hyvä. X-fusion takaiskarista mulla ei ole mitään tietoa mutta jos se on ihan ok niin varmasti hieno peli.
Olen itsekin miettinyt lyhytjoustoiseksi täpäriksi pitkäjoustoisen freeride-pyörän kaveriksi uutta Top Fuelia. Meinasin pelkän rungon ostoa mutta hitto kun sekin maksaa niin paljon ja saatavuus olisi vasta loppukesänä. Tai kuituista runkoa jos joku haaveilisi (joka toki jo aivan överi 4000 euron hinnaltaan), niin sitä saa vasta joskus ensi vuonna.
Ottaen huomioon pelkän alurungon hinnan 2400 euroa (jossa toki parempi iskari), niin tuo 5 malli ei kuulosta pahalta!