PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kevyet sähkötäpärit



tonttula
05.04.2022, 12.11
Markkinoille on saapunut tehosähköjyrien vaihtoehdoiksi myös ns. kevytversioita. Näitä on ainakin Spessun Levo SL ja Orbean Rise m20. Trekilläkin on suurin piirtein samassa hinta/painoluokassa E-Caliber 9.6.

Saataisko keskustelua aikaiseksi tietoviisailta ainakin näiden kolmen pyörän eri ominaisuuksista hieman tyyliin, minkä itse ostaisit. Olisiko vielä jokin vaihtoehto? Aiempien keskusteluiden perusteella moni pitää Levo SL:ää liian tehottomana. Orbean kantamaa liian pienenä... Trekistä en ole oikein mitään juttua nähnyt. Miten se Trekin moottori? Akku ainakin pienempi verrattuna Orbeaan.

Hakusessa siis saatavuuden rajoissa jokin mahdollisesti kevyehkö sähkötäpäri hintaluokassa 5000-7500 polkurymistelyyn ja tielle.

Antza44
05.04.2022, 13.26
Markkinoille on saapunut tehosähköjyrien vaihtoehdoiksi myös ns. kevytversioita. Näitä on ainakin Spessun Levo SL ja Orbean Rise m20. Trekilläkin on suurin piirtein samassa hinta/painoluokassa E-Caliber 9.6.

Saataisko keskustelua aikaiseksi tietoviisailta ainakin näiden kolmen pyörän eri ominaisuuksista hieman tyyliin, minkä itse ostaisit. Olisiko vielä jokin vaihtoehto? Aiempien keskusteluiden perusteella moni pitää Levo SL:ää liian tehottomana. Orbean kantamaa liian pienenä... Trekistä en ole oikein mitään juttua nähnyt. Miten se Trekin moottori? Akku ainakin pienempi verrattuna Orbeaan.

Hakusessa siis saatavuuden rajoissa jokin mahdollisesti kevyehkö sähkötäpäri hintaluokassa 5000-7500 polkurymistelyyn ja tielle.Itse olisin päätynyt Riseen ja uuteen alu versioon missä 540 akku eikä liian tehoton. Geometria loistava ja H15 minusta hinta kohdillaan ja hyvät osa. Päädyin silti järeämpään, koska on jo Orbeaa vastaava kevyt traili täpäri luomuna ja tuo tulee lähinnä endurohenkiseen ajoon hissin korvikkeeksi.

Tuolla hyvään hintaan M ja S taitaa olla hyllyssä https://www.bikebox-shop.de/fahrraeder/e-bikes/mountainbikes/orbea-rise-h15-2022/a-24782/ ja Bikeshopista saa 8 pinnaa alea ainakin yksitys ostossa. Vapauden työsuhde pyörään ei saanut.

dbster
05.04.2022, 13.30
Jos pyörän tehokkuus ja kantama ovat tärkeitä valintakriteereitä, niin pitää miettiä sitä, onko kevyt sähkötäpäri oikea valinta ollenkaan? Ymmärrän toki, että moni todella kevyeseen luomuun tottunut etsii sitä lähimpänä olevaa vastinetta, mutta siinä on sitten omat rajoitteensa. Ei ne pyörävalmistajat tee noista perussähkötäpäreistä 25kg painoisia vain ihmisten kiusaksi, kyllä siellä on omat syynsä mistä paino kertyy.

Tämä nyt oli pikkaisen offtopic kommentti ja on kyllä mielenkiintoista kuulla kevytsähkärin omistajilta mihin tarkoitukseen pyörä hankittiin ja vastaako laite niitä odotuksia?

Antza44
05.04.2022, 13.36
Jos pyörän tehokkuus ja kantama ovat tärkeitä valintakriteereitä, niin pitää miettiä sitä, onko kevyt sähkötäpäri oikea valinta ollenkaan? Ymmärrän toki, että moni todella kevyeseen luomuun tottunut etsii sitä lähimpänä olevaa vastinetta, mutta siinä on sitten omat rajoitteensa. Ei ne pyörävalmistajat tee noista perussähkötäpäreistä 25kg painoisia vain ihmisten kiusaksi, kyllä siellä on omat syynsä mistä paino kertyy.

Tämä nyt oli pikkaisen offtopic kommentti ja on kyllä mielenkiintoista kuulla kevytsähkärin omistajilta mihin tarkoitukseen pyörä hankittiin ja vastaako laite niitä odotuksia?Tuolla mainitsemallani Orbealla pääsee jo aika lähelle samaan rangeen, kuin täys painosilla, mutta valintoja nämä on. Itselle pyörä tulee lähinnä "hissittömään pike parkkiin", niin se ohjasi myö valintaa rajuun Enduro vehkeeseen isolla akulla. Tokihan tuolla tulee sekalaista lenkkiä ajettua, niin kuin luomullakin.

Kuminauha
05.04.2022, 14.14
Kyllä sitä tässä 23kg painavassa 630Wh vehkeessä on tullut siihen tulokseen että mieluummin olis se 3-5 kg kevyempi malli (esim orbea rise M/H), johon laittas range extenderin kiinni, jos lähtis johonkin 40km+ reissulle.

Turbon tuomaa voimaa en ole missään kokenut tarpeelliseksi, edes lapin tuntureita ylös-alas mennessä. Trailiakin vasta kun on jalat todella väsyneet.

kmruuska
05.04.2022, 14.32
Ainakin Rotwild R.X375 ja R.E375 kuuluu samaan kevyempien kategoriaan.

Itse ostin Rise M20:n upgreidattuna Fox Factory 36 150mm keulalla ja DPX2 Factory iskarilla ja nelimäntäisillä jarruilla.

Aiottu käyttötarkoitus oli mahdollistaa näin 54 vuoden iässä reipas maastoajelu mäkisellä seudulla muun liikunnan ohella. Pelaan lentistä pari kertaa viikossa ja aiemmin kävin salilla levytankoa kolistelemassa pari, kolme kertaa viikossa. Mulla oli luomutäpäri joka näytti lähinnä makaavan tallissa kun lenkeistä ei meinannut toipua muihin harrasteisiin.

Nyttemmin puntti on jäänyt kun ultrassa löytyi aortan laajentuma mutta lentistä pelaan edelleen ja maastolenkille tulee lähdettyä paljon pienemmällä kynnyksellä. Kotipihasta metsään ei ole pitkästi mutta asun laakson pohjalla ja poluille on heti sata nousumetriä jyrkkää mäkeä.

Risen geometria on mulle aivan loistava ja paino kuitenkin sellainen että pyörää on helppo käsitellä. Jousitus on tosi jämäkkä eikä maailman mukavin täristävällä alustalla mutta kovassa vauhdissa tuntuma on tukeva ja hallittu. Rajat tulee kuskilla vastaan ennen pyörää.

Akku riittää mulle hyvin. Viikonloppuna ajoin 32km 484m nousua ja akkua paloi 42%. Pääasiassa ajan Ecolla ja joskus Traililla, Boostia käytän vain todella jyrkissä kinkamissa. Pyörään saa myös n. 70% rangea tuovan lisäakun suolaiseen €500 hintaan mutten ole kokenut tarvetta.

Ehkä huonoin puoli on että akkua ei saa irti ilman suurempia manöövereitä. Tämä voi reissussa olla hankalaa kun latausta varten pitää saada koko pyörä pistorasian ulottuville.

miumau
05.04.2022, 15.21
Minulla on sellainen Spessun KSL. Olen ollut siihen oikein tyytyväinen ja Range extenderin kanssa sillä ajaa noin 50 km trailiasetus päällä näin talvella. Kesällä varmaan pääsee pidemmälle.
Teho siinä on ihan riittävästi ja ajotuntuma vastaa hyvin pitkälle tavallista täysjoustopyörää. Minulla oli tuota ennen Shimanon E8000 moottorilla oleva täpäri, mutta se avusti kyllä mielestäni liikaa varsinkin sillä Boost asetuksella. Siinä oli 630 Wh akku ja tuolla KSL:llä pääsee ihan yhtä pitkälle tuo RE:n kanssa. KSL on oikein hauska ajettava jopa näillä pöpperöisillä talvikeleillä. En ole sillä vielä ehtinyt kuivalla kesäkelillä edes ajaa mutta eiköhän sillä kesälläkin hyvin pärjää.

Kaneli
05.04.2022, 15.33
Oma valintani olisi myös joku noista Orbea Rise H malleista. Kohtuullinen paino. Riittävän iso muttei liian iso 540 akku ja range extenderillä lisättynä akkua on muhkeat 800. Vääntöäkin ihan tarpeeksi 60 nm. Palikat aika hyvin kohdallaan.

tonttula
05.04.2022, 16.14
Kiitos kattavista vastauksista. Miksi juurikin alumiinirunkoinen?

Kaneli
05.04.2022, 16.28
Siinä on isompi akku ja se on edullisempi.

wiljam
05.04.2022, 23.24
Kyllä sitä tässä 23kg painavassa 630Wh vehkeessä on tullut siihen tulokseen että mieluummin olis se 3-5 kg kevyempi malli (esim orbea rise M/H), johon laittas range extenderin kiinni, jos lähtis johonkin 40km+ reissulle.

Turbon tuomaa voimaa en ole missään kokenut tarpeelliseksi, edes lapin tuntureita ylös-alas mennessä. Trailiakin vasta kun on jalat todella väsyneet.

Samojen kokemuksien siivittämänä myin nykyisen pyöräni ja lähdin katselemaan kevyempää versiota. Olisin päätyntyt Orbea Rise H30 malliin, jos sitä olisi ollut oikean kokoisena saatavilla. Jarrut siihen olisi toki pitänyt heti päivittää. Sitten sattui sopivasti tulla vastaan käytetty Levo SL, jonka ostin. En tässä vaiheessa keksi kovasti moitittavaa. Voimaa piisa ihan riittävästi ja Ecolla pärjää suurimman osan ajosta. Ilman avustusta on myös kevyt polkea. Geometria on aavistuksen konservatiivinen, mutta ei ole muuten haitannut kuin pitkän satulaputken osalta.

Antza44
06.04.2022, 09.44
Kyllä sitä tässä 23kg painavassa 630Wh vehkeessä on tullut siihen tulokseen että mieluummin olis se 3-5 kg kevyempi malli (esim orbea rise M/H), johon laittas range extenderin kiinni, jos lähtis johonkin 40km+ reissulle.

Turbon tuomaa voimaa en ole missään kokenut tarpeelliseksi, edes lapin tuntureita ylös-alas mennessä. Trailiakin vasta kun on jalat todella väsyneet.


Samojen kokemuksien siivittämänä myin nykyisen pyöräni ja lähdin katselemaan kevyempää versiota. Olisin päätyntyt Orbea Rise H30 malliin, jos sitä olisi ollut oikean kokoisena saatavilla. Jarrut siihen olisi toki pitänyt heti päivittää. Sitten sattui sopivasti tulla vastaan käytetty Levo SL, jonka ostin. En tässä vaiheessa keksi kovasti moitittavaa. Voimaa piisa ihan riittävästi ja Ecolla pärjää suurimman osan ajosta. Ilman avustusta on myös kevyt polkea. Geometria on aavistuksen konservatiivinen, mutta ei ole muuten haitannut kuin pitkän satulaputken osalta.

Tämä on hyvä että on näitä kevyitä vaihtoehtoja olemassa ja jokaiselle löytyy se mieleinen.

Itse taas en todellakaan osta sähköä ja ajele ekolla, sit voin ajella ennemmin kevyellä luomupyörällä. Sen mitä olen testannut kavereiden pyöriä, niin ns Traili asento on se oikea. Tosin tulevassa Giant/Yamahassa on se mukautuva teho ja uskon sen olevan se oikea, kuten Bosch.eissa E-mtb mode. Nopeille tasamaan poluille en oikeastaan sähköä kaipaa ylipäätään, mutta nyt kun tuli mahdollisuus hankkia työsuhde hissi tuonne meidän Tiiirismaan ylä alamäkiin, niin niitä on kiva, kun jaksaa useamman pätkän kaahotella ylös ja alas.

Aloittajan kannattaa vilkaista uusi Spectral ON vaikka onkin ns "täysteho" jolle onkin jo oma ketju.

kmruuska
06.04.2022, 09.58
Tämä on hyvä että on näitä kevyitä vaihtoehtoja olemassa ja jokaiselle löytyy se mieleinen.

Itse taas en todellakaan osta sähköä ja ajele ekolla, sit voin ajella ennemmin kevyellä luomupyörällä. Sen mitä olen testannut kavereiden pyöriä, niin ns Traili asento on se oikea. Tosin tulevassa Giant/Yamahassa on se mukautuva teho ja uskon sen olevan se oikea, kuten Bosch.eissa E-mtb mode. Nopeille tasamaan poluille en oikeastaan sähköä kaipaa ylipäätään, mutta nyt kun tuli mahdollisuus hankkia työsuhde hissi tuonne meidän Tiiirismaan ylä alamäkiin, niin niitä on kiva, kun jaksaa useamman pätkän kaahotella ylös ja alas.

Aloittajan kannattaa vilkaista uusi Spectral ON vaikka onkin ns "täysteho" jolle onkin jo oma ketju.

Oletko testannut kevyttä sähkötäpäriä?

kmruuska
06.04.2022, 10.33
Listalle kuuluu myös LaPierre e.Zesty AM LTD jossa on helposti irrotettava Fazuan mooottori ja akku ja pyörää voi käyttää myös luomuna. Pyörä painaa vain jotain 19 kg sähköversionakin ja luomuna vajaat kolme kiloa vähemmän.

https://www.bikeradar.com/reviews/bikes/electric-bikes/lapierre-ezesty-am-ltd-ultimate-review/

MRe
06.04.2022, 10.54
^Toi e-zesty kiinnosti minua kun olin vaihtamassa pyörää. En enää muista mihin se sitten loppujen lopuksi kaatui. Ehkä siihen, kun on jo luomutäpäri, niin sähkön paino ei ole niin iso ongelma. Mutta se on kyllä mielenkiintoinen toteutus, jossa saa kaksi pyörää.

dbster
06.04.2022, 11.13
Kevyet sähkötäpärit ovat varmasti hyvä valinta kevyille kuskeille, jotka eivät muutenkaan tarvitsisi niin paljoa jeesiä ylämäissä raskaampiin verrattuna. Onhan se eritoten maastossa ihan eri juttu, jos toinen painaa 70kg ja toinen 90kg tai jopa enemmän. Tästä voi myös pohtia edelleen kuljettajan ja pyörän painosuhdetta, jolloin 70kg kuski ja 19kg pyörä ovat about samaa luokkaa, kuin 90kg kuski ja 25kg pyörä, eli noin 27% kuskin painosta. Isolle ja mahdollisesti vahvalle kaverille pyörän iso paino ei myöskään tunnu käsittelyssä, nostoissa yms. niin pahalta pieneen kevytrakenteiseen verrattuna. Kevyelle kuskille myös pyörän pienempi vääntö riittää tiukemmassakin nousussa paremmin kuin isolle kaverille. Toisaalta kun tätä pohdintaa jatkaa, niin voi päätyä myös lopputulokseen, jossa kevyelle kaverille kevyt luomutäpäri ja raskaammalle täyspainoinen sähköpyörä. =)

Antza44
06.04.2022, 12.18
Oletko testannut kevyttä sähkötäpäriä?Kuitu Riseä ja hipo Levo SL.ää.

Itsellä simmaripaino 96kg ja runtua tulee annettua droppailtua ja hypittyä, niin totesin et 38 keulalla varustettu enska jyrä on nyt tähän kohtaan oikeampi, kun ajokin on enemmän sen henkistä.

wiljam
07.04.2022, 22.26
Kevyet sähkötäpärit ovat varmasti hyvä valinta kevyille kuskeille, jotka eivät muutenkaan tarvitsisi niin paljoa jeesiä ylämäissä raskaampiin verrattuna. Onhan se eritoten maastossa ihan eri juttu, jos toinen painaa 70kg ja toinen 90kg tai jopa enemmän. Tästä voi myös pohtia edelleen kuljettajan ja pyörän painosuhdetta, jolloin 70kg kuski ja 19kg pyörä ovat about samaa luokkaa, kuin 90kg kuski ja 25kg pyörä, eli noin 27% kuskin painosta. Isolle ja mahdollisesti vahvalle kaverille pyörän iso paino ei myöskään tunnu käsittelyssä, nostoissa yms. niin pahalta pieneen kevytrakenteiseen verrattuna.

Toisaalta kyllähän kevyt pyörä on kevyt käsitellä kuskin painosta ja olomuodosta riippumatta. Paremmasta kiihtyvyydestä ei sähköpyörän tapauksessa voi puhua muuten kuin ilman avusta tai avustuksen ulkopuolella ajettaessa. Mutta yleinen käsiteltävyys ja ketteryys on mielestäni aivan eri tasolla kuin 5-7 kiloa raskaammassa pyörässä. Myös ajonopeuden ylittäessä avustuksen rajan, "jarrut laahaa" tuntuma on jotenkin paljon lievempi. Aika näyttää miltä pyörä tuntuu bike park -ajossa.

miumau
08.04.2022, 11.32
Kannattaa käydä koeajamassa noita kevyt sähköpyöriä, jos sellaista harkitsee. Levo ja Risejä varmaan löytyy koeajettavaksi aika monestakin kaupasta. Levo SL koeajon jälkeen päädyin ostamaan tuon Kenevo SL, koska sillä nyt voi ajaa käytännössä kaikki mahdolliset ajot. Laittamalla säädöt keulasta ja perästä loivimpaan asentoon saa dh-pyörän geon ja vastaavasti lyhyt ja korkea asento tekee sitä trail-pyörän. Muuta vikaa siitä en ole löytänyt kuin järjettömän hinnan. Onnistuin sen tosin ostamaan ihan kohtuu alennuksella.
Kevyt sähkiksen käsittely erityisesti paikallaan ja hitaassa vauhdissa on huomattavasti helpompaa kuin noiden painavien täysmöhköjen liikuttelu. Kovassa vauhdissa ero ei toki ole niin selvä.

Tombax
08.04.2022, 15.06
Itsellä takana yksi kausi Orbea Rise M20 -21 vuosimallilla. Täytyy sanoa että ihan mahtava pyörä kaikinpuolin. Itsellä aika paljon ajovuosia, niin haussa oli just tomminen "kevyt" sähkäri joka avustaa just sopivasti, ettei tarvi mennä koko ajan veren maku suussa. Pyörä on kuitenkin leikkisä ja ketterä suht järkevän painoin vuoksi. Geo on myös riittävä vaikka parkki hommiin, varsinkin kun keulalla on nykyään 160mm Lyrik :)
Akku kestää omassa ajoissa ihan järjettömän paljon, jos ajelee niin että itsekkin vähän tekee jotain työtä. 3-4h lenkeillä en ole saanut akkua vielä kertaakaan alle 40%. Ajot on pelkästään kunnon polkurymistelyä etelä-Suomen maastoissa. Esim. Fiskarssisa ajoin viime kesänä kaikki punaiset ja mustat reitit läpi (31 km) ja tarkkaa lukua en muista, mutta akkua oli vielä jäljellä yli 50% päivän päätteeksi :cool:
En myöskään ole ihan kevein kaveri 95 kg painolla+ajokamat siihen päälle ;)
Sanoisin että Rise on nappi valinta vähän kokeneemmalle kuskille joka haluaa sähköavustuksen mukaan peliin syystä tai toisesta, mutta säilyttää myös luomupyörän fiiliksen alamäissä ja tasasilla :)

PS. Kannattaa muistaa, että hiilikuitu Risen kevyempi paino ja moottorin kustomointi kompensoi aika paljon tuota akun koko/teho/range suhdetta. Toki jos haluaa ajaa vaan täysillä koko ajan turbolla kaikkea päin, niin Rise ei varmaan ole siihen paras vaihtoehto...

Dude
08.04.2022, 16.15
Itsellä takana yksi kausi Orbea Rise M20 -21 vuosimallilla. Täytyy sanoa että ihan mahtava pyörä kaikinpuolin. Itsellä aika paljon ajovuosia, niin haussa oli just tomminen "kevyt" sähkäri joka avustaa just sopivasti, ettei tarvi mennä koko ajan veren maku suussa. Pyörä on kuitenkin leikkisä ja ketterä suht järkevän painoin vuoksi. Geo on myös riittävä vaikka parkki hommiin, varsinkin kun keulalla on nykyään 160mm Lyrik :)
Akku kestää omassa ajoissa ihan järjettömän paljon, jos ajelee niin että itsekkin vähän tekee jotain työtä. 3-4h lenkeillä en ole saanut akkua vielä kertaakaan alle 40%. Ajot on pelkästään kunnon polkurymistelyä etelä-Suomen maastoissa. Esim. Fiskarssisa ajoin viime kesänä kaikki punaiset ja mustat reitit läpi (31 km) ja tarkkaa lukua en muista, mutta akkua oli vielä jäljellä yli 50% päivän päätteeksi :cool:
En myöskään ole ihan kevein kaveri 95 kg painolla+ajokamat siihen päälle ;)
Sanoisin että Rise on nappi valinta vähän kokeneemmalle kuskille joka haluaa sähköavustuksen mukaan peliin syystä tai toisesta, mutta säilyttää myös luomupyörän fiiliksen alamäissä ja tasasilla :)

PS. Kannattaa muistaa, että hiilikuitu Risen kevyempi paino ja moottorin kustomointi kompensoi aika paljon tuota akun koko/teho/range suhdetta. Toki jos haluaa ajaa vaan täysillä koko ajan turbolla kaikkea päin, niin Rise ei varmaan ole siihen paras vaihtoehto...

Komppaan tätä.

Itselläkin se 20+ harrastevuotta takana ja ekan täpärin (Scott FX1) hommasin jo 1999. Siitä sitten pelkkiä vuoteen 2013, josta eteenpäin ajelin 5v pääosin kaikki normiajot AM-jäykkiksellä, täpäreitä vain enskahommissa ja ulkomaankeikoilla. Tahko MTB on ajettu 15 kertaa, joista yli puolet 120km ja kerran 180km. Eli kaikenlaista ajoa on takna ja suhteellsen paljon. Maantielläkin on tullut ajettua jonkin verran (n. 10tkm vuosien varrella).

Mulla oli 2019-2021 täystehoinen Focus Jam2 (E8000), ja se painoi n. 25kg mun setupissa. Kävin sillä mm. bikeparkissakin ja ajelin kaikkea Etelä-Suomen maastoa (Poronpolku, Fiskars, Espoon Keskusspuisto, Lohja, Nummela, Rajamäki, jne). Se tuntui aina tankilta ja viime keväänä sain hommattua itselleni Rise M20:n, tuunattuna (150mm Lyrik, DT Swiss XM1501 kiekot, hiilaritanko ja kevyt satula). Nyt just on paketissa vielä tälle kaudelle 4-mantäinen SLX jarru eteen, XTR-pakka ja kevyt takajarrulevy.

Samoja maastoja kiertelin viime vuoden ja talviajokauden ja sekuntiakaan en ole katunut. Rise on mahtava käsitellä keveytensä takia. Akku kestää ja kestää.. Mitään pahaa sanottavaa ei todellakaan ole.

Kaverilla oli Levo SL ja se vaihtoi täystehoiseen, kun ei pysynyt varsinkaan pitkissä ylämäissä mukana. Risellä pysyy täystehoisten kyydissä kyllä.


Jos ette ole katsonut, niin tässä hyvä video Rise vs. Levo SL
https://theloamwolf.com/2021/11/03/head-2-head-orbea-rise-vs-specialized-levo-sl/

Ja Risen testi
https://theloamwolf.com/2021/09/29/long-term-review-orbea-rise-m-team/

ja vielä yksi arvio
https://enduro-mtb.com/en/orbea-rise-m-team-2021-review/

Blue1
15.04.2022, 03.00
Saako mihinkään näistä uusista Orbeoista vaihdettua vara-akun helposti?
Itse en löytänyt Orbealta sellaista mallia. Mikähän olisi kevyin merkki ja malli johon tämä onnistuu? Tarkoitus olisi tehdä välillä koko päivän retkiä...

Kaneli
15.04.2022, 09.47
Riseen ei saa. Mutta jos Rise H versioon laittaa range extenderin niin 800 wh akulla ajelee kyllä koko päivän.

Dude
15.04.2022, 19.26
Kyllä hiilaririseenkin saa lisäakun. Kyllä tolla lisäakun kanssa koko päivän luulisi ajavan, jos maltillisesti käyttää avustusta.

Blue1
15.04.2022, 21.13
Testaan H15 mallia muutaman viikon. Katsotaan meneekö vaihtoon...

tonttula
16.04.2022, 20.52
Kävin hakemassa kivijalkaliikkeestä Rise M20:en. Nostin sen talliin ja aurinko paistoi kauniisti. Tunsin vilunväristyksiä ja tein positiivisen koronatestin. Olipas se taas ajoitus.

Ostin muuten liikkeen viimeisen L-koon Risen ja myyjä sanoi, että seuraavat tulee vuoden päästä.

Jos joku miettii mitoitushommia, niin testasin ensin kokoa M ja kun nousin L-koon selkään, niin ihan kuin olisin kotiin tullut. Pituutta mulla 178 cm ja olen pitkäraajainen/lyhytselkäinen.

Joo, kovasti ne mainostaa tähän sitä range extenderiä, joka maksaa jotain 500€ En kyllä usko sitä tarvitsevani. Liikkeen myyjällä oli itselläkin Rise (Se M-koon pyörä, mitä testasin) ja kertoi, että akku ei ole ikinä kesken loppunut.

kmruuska
16.04.2022, 22.04
Joo, kovasti ne mainostaa tähän sitä range extenderiä, joka maksaa jotain 500€ En kyllä usko sitä tarvitsevani. Liikkeen myyjällä oli itselläkin Rise (Se M-koon pyörä, mitä testasin) ja kertoi, että akku ei ole ikinä kesken loppunut.

Hyvän pyörän ostit. Kyllä se odottaa että korona hellittää. Mulla on M20 XL-koossa ja olen 192cm 95kg ilman ajovarusteita. Akku on riittänyt mainiosti. Sen olen tosin huomannut että kylmässä sitä kuluu enemmän joten Suomen talvessa extender voi olla tarpeen. Samoin luomukuskien kanssa kimpassa ajaessa kuluu jostain syystä enemmän kuin yksin samoilla poluilla.

ajpi
26.04.2022, 21.03
Tässä vähän tarinaa omasta matkasta täysitehoisesta sähköpyörästä kevyt sähköpyörään.

Viimeiset neljä kesää sähköpyöränä ollut pari eri Levoa. En juuri koskaan kokenut tarvitsevani täyttä tehoa ja pyörän painokin alkoi tuntua useamman kerran operoidulle ranteelleni ongelmalliselta, etenkin juurakko/kivikko rynkytyksessä. Levo sai siis lähteä uudelle omistajalle.

Itse ajan paljon myös luomulla ja viime vuodet myös ajanut eri pyöräilytapahtumia runsaasti. Sähköpyörä on minulle pyörä jolla pystyy tekemään pk-lenkkiä raskaammassakin maastossa ja tarjoaa mahdollisuuden ajaa ”enemmän” samassa aikaikkunassa. En usko, että sähköpyörä koskaan korvaa minulla luomua.

Viimeisen vuoden aikana tuli lueskeltua tarkasti käyttökokemukset ja testit Orbea Risestä. Tämä vaikutti sopivan kevyeltä ja kyvykkäältä niin traili kuin vauhdikkaampaankiin ajoon.

Näiden pohjalta tuli sitten hankittua Rise M20 MYO koeajamatta. Alunperin etsinnässä oli M10, mutta satuin löytämään suomalaisesta liikkeestä M20 mallin, johon oli tilausvaiheessa ruksattu päivitykset niin keulaan kuin iskariin. Tähän sitten muutamat osapäivitykset vielä lisää ja taisi tulla kasattua oma tämän ”järkihintainen” (jos ~8000e hintaluokassa voi noin sanoa…) Dream Bike. Jo valmiiksi minulla olleilla kuitukiekoilla (insertit sisällä) painoksi jää 18kg.

Ensimmäiset ajotuntumat ovat hyvät. Moottori vaatii vielä totuttelua Brosen jälkeen, mutta ketteryys ja keveys kyllä tuntuvat hyvältä. Moottorissakin riittää varmasti tehot minun tarpeeseen. Ei meinaa malttaa odottaa, että pääsee säätämään alustan kohdalleen kuiville poluille. Sulaisipa lumet äkkiä…

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220426/1c9c95319ca5ac6ed979d46ec8bf238e.jpg




https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220426/4268d20129db9dcb2f4c5d45a4e4cd84.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

kauris
26.04.2022, 22.34
Paino ei kuulosta kyllä pahalta! Mutta hinta toki. Mun luomu Propain Spindrift painaa nimittäin 17,2 kg :)
Eilen yllätin kyllä itseni, kun jaksoin 2,5 h ajella Espoon metsissä. Toki aika korkeilla sykkeillä kun renkaatkin noita järeämmät sisältäen insertin vielä takana. Suunnilleen saman painoisella tuollaisella Orbealla ajais varmaan pidempään. Ja/tai kevyemmin.

oPa
26.04.2022, 23.55
Siinä tosiaan parit osan vaihdot saa tehdä että 18kg jää vaakaan. 19,5kg oli painoa kun oman Rise M20 XL-rungolla nostin vaa'alle.
Täysin vakiona ei tuokaan ollut kauppaan tullut. 34 factory keula, XT-takavaihtaja, XT-vaihteenvalitsin ja Deore takapakka.

Vakiokiekot pistin vielä erikseen puntariin - 2265g.

18,x kg ajattelin että omallekin jää painoa kunhan osia saa hieman hierottua uusiksi.


Pitkään sitä piti itsekin arpoa että mitä menee ostoslistalle. Uuden luomu täpärin osalta ostohousut oli jo jalassa, mutta mistään ei oikeanlaista pyörää löytynyt. Täysitehoista on tullut mietitty, mutta tuntunut turhalta näille tasaisille alueille. Risen kanssa ajatus oli että pystyisi jatkossa ajamaan vielä vähän pidempiä lenkkejä loppuun asti hyvällä temmolla.
Mittaa itsellä 185cm ja pitkään sai testailla L ja XL välillä. Lopulta L vaan tuntui liian pieneltä, vaikka vähän pidemmällä stemmilläkin tuota kokeiltiin. XL ei myöskään suorilta tuntunut kotoisalta, vaan mitat ovat tosiaan isot. Esim dropperin joudun vaihtamaan lyhyempään kun ei vaan omien jalkojen mitta riitä tuolle 170mm versiolle. Nyt tuo XL on kuitenkin alkanut tuntua passelille valinnalle. Jää vielä nähtäväksi miltä homma sitten tuntuu kun lumet sulavat ja päästään kotipoluilta.

miumau
27.04.2022, 18.02
Miun KSL painaa 20 kg S4 kokoisena. Schwalben MM/BB yhdistelmä 2.6 inserttien kera varmaan lisää painoa jonkin verran verrattuna niihin alkuperäisiin 2.3 Spessu renkaisiin. Pari sataa grammaa se taitaa vielä lihoa kunhan laitan siihen E-storian, jonka sorruin tilaamaan. Ja ehkä vielä tilaan siihen Eddy Currentit kunhan niitä tulisi kauppoihin 2.6 kokoisena. Joku saksan poika oli saanut tehtyä 19 kg version mutta hänellä oli jotkut eriskummallisilla pinnoilla olevat kiekot jotka painoivat alle 1,5 kg pari.
Kiva sillä on kyllä ajaa en kyllä tällä hetkellä muuta pyörää ottaisi.

ajpi
27.04.2022, 21.42
Siinä tosiaan parit osan vaihdot saa tehdä että 18kg jää vaakaan.

Tuon painon sain omalla puntarilla seuraavien vaihtojen jälkeen.

Tanko -> SQlab 3OX Carbon 12
Satula -> SQlab 611
Gripit -> SQlab 710
Jarrut -> XT8100 kahvat + XT8120 satulat
Vaihteisto -> GX AXS
Pakka -> SRAM XG-1275
Kiekot -> 30id kuitukiekot DT Swiss 240 navoilla
Renkaat -> Rekon 29” x 2,4”
Insertit -> Pepis race (edessä ja takana)

Kaikkea ei siis todella ole tehty paino edellä vaan oikeastaan olen pyrkinyt löytämään osat jotka hinta/laadultaan sekä ergonomialtaan ovat mieleisiä minulle.

oPa
29.06.2022, 10.16
19,5kg oli painoa kun oman Rise M20 XL-rungolla nostin vaa'alle.
Täysin vakiona ei tuokaan ollut kauppaan tullut. 34 factory keula, XT-takavaihtaja, XT-vaihteenvalitsin ja Deore takapakka.

Vakiokiekot pistin vielä erikseen puntariin - 2265g.

18,x kg ajattelin että omallekin jää painoa kunhan osia saa hieman hierottua uusiksi.


Eilen tuli nostettu Rise uudelleen vaa'alle: 18,25kg XL-rungolla.
Muutokset mitä tuli tehtyä:
Tanko -> Bontrager Line Pro
Gripit -> Race Face Grippler
Kiekot -> DT240+Funworks Amride 30
Renkaat -> Rekon 2,4"
Jarrut -> XT 4-mäntäiset + 203mm levy eteen
Pakka -> Garbaruk 10-52
Dropperi -> Oneup components 150mm
Etuakseli -> Oneup components
Polkimet -> XT trail

Eipä tuossa montaa komponenttia ole mitkä ovat nimenomaan Rise M20 speksin mukaisia: takaiskari, ketjut, stemmi, kammet.
Kaupassa olivat jo valmiina:
Keula -> Fox 34 Factory 140 FIT4
Takavaihtaja -> XT
Vaihtajanliipasin -> XT


Tuo 360Wh akkukin on tähän mennessä riittänyt. Riippuu toki paljon maastosta, ajotavasta ja avustuksen määrästä paljonko sitä virtaa kuluu. Helpommilla reiteillä on ollut 30km jälkeen vielä yli 50% jäljellä akkua. Enemmän kun suolla on tullut mentyä niin 40km jälkeen 20% akkua jäljellä. Syötteen maastoissa kävin 43km pyörimässä ja akkua jäi vielä 30%. Toistaiseksi saa jäädä extender kauppaan.
Enimmäkseen ajan Eco asetuksella, mutta avustuksia olen toki muutamaan otteeseen säätänyt E-tubella. Nykyään taitaa olla Eco 70%/24Nm, Trail 140%/42Nm, Boost Max/Max. Trail tulee laitettua päälle vähän haastavempiin paikkoihin ja Boost suolla rämpimiseen.

Sambolo
29.06.2022, 14.18
Tommonenki ois tuloillaan:

https://m.pinkbike.com/news/transition-announces-new-lightweight-emtb-but-youll-have-to-wait-for-it-relay-2023.html

Travelkicking
29.06.2022, 20.53
Tommonenki ois tuloillaan:

https://m.pinkbike.com/news/transition-announces-new-lightweight-emtb-but-youll-have-to-wait-for-it-relay-2023.html
Mielenkiintoista. Tähän tarvitaan tarinoita fazua-moottorin kestävyydestä. Tästä suuremmasta versiosta ei sellaisia tietysti ole, mutta miten lie mennyt elämä pienemmän kanssa.

hphuhtin
29.06.2022, 21.14
Joku saksan poika oli saanut tehtyä 19 kg version mutta hänellä oli jotkut eriskummallisilla pinnoilla olevat kiekot jotka painoivat alle 1,5 kg pari.

Ihan ei-eriskummallisia kiekkoja saa 1,4kg pintaan/pari. Esim. DT Swiss XRC 1200 25mm about tasan sen verran.

Mun mielestä ”kevyt emtb” paino pitäisi olla alle 19kg, muuten olisin pettynyt jos kevyttä haluaisin. Tai toivoisin sen olevan jotain 17kg. Oma E8000 perus-emtb Focus Jam2 painaa 21,5kg vaikka sitä on ”raskautettu”.

Sambolo
07.07.2022, 23.12
Nyt tuota fazeria tulee pivottiin ja trekkiin myös.

viimeinenlenkki
11.07.2022, 19.29
Pivot näyttäisi aikasta hyvältä,lienee ajettava peli kunhan tulee markkinoille.Pivot Shuttle SL 2023 .

miumau
11.07.2022, 21.03
Huhujen mukaan Trekkin julkistus on huomenna (12.7) ja TQ moottorilla. Täälläkin taisi pari kuvaa olla siitä mutta ylläpito vissiin poisti ne. Pivotin sl näyttää kyllä hienolta. Mitrtenkähän Embn sai siitä jutun tehdä koska Pivotti ei vissiin ole siitä vielä sanonut mitään.
Olen kyllä edelleen tyytyväinen tuohon omaan KSL:ään. 1700 km olen sillä nyt ajanut ja näyttäisi keskimäärin vähän yli 30 km pääsevän yhdellä latauksella kunnon metsäajoa.En tosin ihan tyhjäksi aja akkua, joten yleensä noiden ajojen jälkeen akkua on jäljellä 10-20%, joka kilometreissä näyttäisi olevan siinä 5 km molemmin puolin. Suurin osa ajoista on ajettu traili asetuksella.

leecher
16.07.2022, 11.08
Uusi Trek exe ja Pivot Shuttle olisi jo sellaisia sähköpyöriä jotka alkavat kiinnostamaan ihan luomupyöräilijääkin


Sent from my iPhone using Tapatalk

hphuhtin
16.07.2022, 19.53
16.8kg Orbea Rise itsellä tällä hetkellä ykkösenä, epäilen meneekö noi omalla listalla ohi. Saas nähdä ;)

MRe
18.07.2022, 18.08
TQ:lta kevymoottori.

https://tekniikanmaailma.fi/saksalainen-tq-julkaisi-aarimmaisen-kompaktin-sahkopyoran-moottorin-sisalta-loytyy-robotiikassa-kaytetty-rakenne/

leecher
22.07.2022, 09.07
TQ:lta kevymoottori.

https://tekniikanmaailma.fi/saksalainen-tq-julkaisi-aarimmaisen-kompaktin-sahkopyoran-moottorin-sisalta-loytyy-robotiikassa-kaytetty-rakenne/

Kyllähän tuo TQ vaikuttaa todella hyvältä, mitä uuden Trekin testejä katsellut. Äänetön, pieni ja vahva. Taustalla saksalainen firma eikä mitään kiinalaista paskaa.


Sent from my iPhone using Tapatalk

viimeinenlenkki
04.08.2022, 09.14
Pivot Shuttle SL TEAM XTR . Vaikuttaisi hyvältä pyörältä,toki ajamisen jälkeen tietäisi paremmin.

Kaneli
04.08.2022, 09.51
TQ on kyllä mielenkiintoinen ja näyttää suuntaa muille. Muutama pointti miinusta.

Vääntöä voisi olla 60 nm. Kokemukseni mukaan se riittää kaikkeen.

Q factor on aika pieni. Nyt kun on tottunut leveämpään en niin en vaihtaisi takaisin noin kapeaan.

Ainakin alkuun jenkkimoodiin laitttaminen ei liene mahdollista.

viimeinenlenkki
04.08.2022, 11.53
Pivotissa 60nM vääntöä ja luomupyörän pariksi tuo Q factor on sopiva.

viimeinenlenkki
04.08.2022, 11.54
ja tuo nopeus 25km/h kyllä riittää maastoajeluun,tästä lienee kysymys "jenkkimoodissa"?

Kaneli
04.08.2022, 12.01
Kyllä. Siitä juuri. Uskon että ajan myötä sekin "epäkohta" kyllä poistuu mutta ei siitä sen enempää tässä topicissa.

Sotanorsu666
11.04.2023, 21.49
Kokemuksia ei vielä ole, mutta pyörä on valmiina ja säädettynä ns. ajokuntoon. Ehkä sitä huomenna jaksaisi töiden jälkeen käydä testaamassa lähikallioilla. Ei pitänyt vielä aikoihin ostaa sähköpyörää, mutta kun halvalla sai..

https://i.ibb.co/nrZ6FVK/IMG-20230411-203803.jpg

Toukola
12.04.2023, 11.16
Mielenkiinnosta kysyn, että mistä sait "halvalla"? Kun itsekin olen noita M20 tarjouksia muutaman viikon seuraillut.

Sotanorsu666
12.04.2023, 13.47
Mielenkiinnosta kysyn, että mistä sait "halvalla"? Kun itsekin olen noita M20 tarjouksia muutaman viikon seuraillut.

Fillaritorilta vuoden vanhana ja noin kymmenkunta kertaa ajettuna.

kmruuska
12.04.2023, 15.14
Kokemuksia ei vielä ole, mutta pyörä on valmiina ja säädettynä ns. ajokuntoon. Ehkä sitä huomenna jaksaisi töiden jälkeen käydä testaamassa lähikallioilla. Ei pitänyt vielä aikoihin ostaa sähköpyörää, mutta kun halvalla sai..

https://i.ibb.co/nrZ6FVK/IMG-20230411-203803.jpg

Hieno peli. Itse vaihtaisin ehkä renkaat päittäin.

JohnnyBuzz
12.04.2023, 15.52
Hieno peli. Itse vaihtaisin ehkä renkaat päittäin.

Taakse tarkoitettu DHR eteen?

mehukatti
12.04.2023, 15.59
Spessulta pitäis tulla uus Levo SL ulos ihan lähiaikoina.

bike futurist
12.04.2023, 17.02
Taakse tarkoitettu DHR eteen?

DHR on suosittu eturenkaanakin, mutta etenkin koska dissectorin kuvio on paljon minimaalisempi kuin dhr:n.

Sotanorsu666
12.04.2023, 22.07
DHR on hyvä takarengas, joten se saa olla siellä. Edessä itselleni tärkein asia on reunanappula ja dissectorin reunanappulat ei pahemmin eroa dhr:n reunanappuloista. Pidän näin, jos vain sopii. Laitoin insertin taakse, niin ei jaksaisi nyt alkaa enää vaihtamaan.

JackOja
13.04.2023, 00.03
...Pidän näin, jos vain sopii...

Mulle ok.

kmruuska
13.04.2023, 00.08
Taakse tarkoitettu DHR eteen?

Tykkään että edessä on pitävämpi kuin takana. DHR on karkeampi kuin Dissector. Mutta tämä on tietty vain minun mielipiteeni.

Tace87
08.11.2024, 08.41
Herätellääs tätä topikkia hieman.

Onko kellään kokemuksia BOSCH:in SX moottorista kevytsähköpyörissä?

Itsellä harkinnassa Neuron:ONfly jossa tuo setti on.
Ainoa havaittava miinus on, integroitu akku. Toki senkin kanssa pärjää.