PDA

Näytä tavallinen näkymä : Lähityö kutsuu



Päivi_pyöräilijä
30.03.2022, 19.51
Olen aina pyöräillyt työmatkat niin talvella kuin kesälläkin. Minulla on ollut pääpyöränä Nishikin hybridi kapeahkoilla renkailla. Talvella tuo on ollut haastava ajaa rullamattomuuden ja juurikin noiden kapeiden renkaiden vuoksi. Meidän korkeudella lunta on paljon. Olenkin nyt käyttänyt pojan vanhaa Trek Marlin 6 maastopyörää. Pyörä on rullaava ja toimii paljon paremmin kuin tuo Nishiki lumessa. Sillä on suorastaan ilo ajaa. Ongelmana on liian suuri koko.

Haluisin siis itselleni yhden hyvän pyörän noiden kahden tilalle. Mietin jo ensin pienempää Trekkiä, kun tuntuma on tuosta jo olemassa ja rulkautuvuus loistava pakkasella + lumessa. Mutta mitä maastopyörää tms. te suosittelisitte minulle. Pituutta on siis 158 cm eli pyörän päälle pitäisi pystyä kipuamaankin.

lai
30.03.2022, 20.07
Hei, ei ole ihan helppoa löytää pienikokoiselle kuskille sopivankokoista pyörää. Monissa maastureissakin koko S saattaa olla liian suurikokoinen 158 cm kuskille. Tässä erinomainen ketju joka kannattaa kahlata läpi: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?46198-Pienten-naisten-(x)xs-py%C3%B6r%C3%A4ily%C3%A4-160-cm-ja-alle&highlight=pienten+naisten
Kaikkia ketjussa mainittuja pyöriä ei tietenkään ole enää myynnissä, mutta pääsee kuitenkin kartalle miten löytää hyvän pyörän.

Aakoo
30.03.2022, 20.53
Mitä kokoa se pojan vanha pyörä on? Jos pyörä muuten miellyttää, ja ilmeisesti Trek kauppias läheltä löytyy, niin osta samanlainen mutta pienempää kokoa.

Päivi_pyöräilijä
30.03.2022, 21.40
Pojan pyörä Trek Markin 6. Löytynee pienempänäkin. Täällä ei nuo Trekit kovin suosiossa tunnu olevan, niin siksi vähän emmin.

kauris
30.03.2022, 22.38
Täällä palstalla vai sinun kotiseudulla? Ei Trek merkissä sinänsä mitään vikaa ole. Löytyy pyörä kaikkiin hintaluokkiin. Myös yli 10 000 euron. Hieman Trekissä on ainakin kalliimmissa malleissa merkkilisää kyllä mukana.

Päivi_pyöräilijä
30.03.2022, 23.08
Täällä foorumilla siis. Nyt olemassa oleva Trek on kokoa 17,5.

nure
30.03.2022, 23.39
Trek ei poikkea monesta pyörästä teknisesti mutta pidetään ylihinnoiteltuna vanhaan statukseen perustuen kun oli vielä "Amerikanrautaa". Jos tuntuu hyvältä niin siitä vaan kaupoille jos löytyy sopiva koko.

Leewi
31.03.2022, 12.01
Tästä puuttuu kovin olennaisia tietoja, kuten budjetti ja työmatkan pituus. Mutta ei tollanen joustopyörä ole optimaalisin työmatkoihin. Kunnon lokarimahdollisuudella ja riittävällä rengastilalla oleva fillari passaa oikein hyvin. esim tommonen XS kona coco https://www.bikeshop.fi/Kona-Coco/ekauppa/pKOCO/?gclid=EAIaIQobChMIr8SI3fDv9gIV2JBoCR2ylgNREAAYAiA AEgL_LPD_BwE

Marsusram
31.03.2022, 12.42
Ilmeisesti kyselijä on sellaisella alueella, jossa lumisemmat talvet ovat vielä normaaleja. Marlin maastopyörässä tuo hyväksi havaittu ominaisuus etenemiskyvystä kapearenkaiseen verrattuna on siis ihan relevantti. Jousto ei ole kovin olennainen, geometria ja rengastus vaikuttavat tuohon etenemiseen.
Trek tekee laajaa maastopyörämallistoa, myös kompaktimmalla naisten geometrialla pieniä runkokokoja.
Muiltakin merkeiltä sellaisia löytyy, paikallisen myyjän edustuksien mukaan kannattaa kysellä.

Fuuga
01.04.2022, 08.54
Kyselijä ei kerro, saisiko omaan hybridiin leveämmät renkaat. Nyt tuntuu että rullaavuuden puute johtuu vain liian kapeista renkaista.

Itselläni oli aikoinaan työkulkineena NH eikä sillä noin lähtökohtaisesti ollut sen huonompi rullaavuus kuin muillakaan.


--
Murphy elää!

laattamaa
01.04.2022, 09.25
Jos pientä maasturia kattelee niin cännäriltä löytyy pieniä runkoja.

Lähetetty minun JSN-L21 laitteesta Tapatalkilla

Aakoo
01.04.2022, 09.30
Etujoustoisella maastopyörällä voi aivan mainiosti ajaa työmatkaa ympäri vuoden. Hyviä lokareita saa nykyään myös maastopyöriin, ja rullaavat renkaat kesäksi ja hyvät nastarenkaat talveksi takaavat sujuvan liikkumisen kelistä riippumatta.

nure
01.04.2022, 10.08
Jos et muuten aja maastossa niin täysjäykkä voisi olla paras vaihtoehto, jousitettu aivan turha sulan kelin aikana (Ja osittain talvellakin).

Aakoo
01.04.2022, 10.24
Edelleen, täysjäykkiä maastopyöriä ei juurikaan ole kaupan joten etujoustolla pärjää aivan mainiosti. Ei tästä kannata tehdä itselleen kynnyskysymystä.

Bndit
01.04.2022, 11.28
Olen aina pyöräillyt työmatkat niin talvella kuin kesälläkin. Minulla on ollut pääpyöränä Nishikin hybridi kapeahkoilla renkailla. Talvella tuo on ollut haastava ajaa rullamattomuuden ja juurikin noiden kapeiden renkaiden vuoksi. Meidän korkeudella lunta on paljon. Olenkin nyt käyttänyt pojan vanhaa Trek Marlin 6 maastopyörää. Pyörä on rullaava ja toimii paljon paremmin kuin tuo Nishiki lumessa. Sillä on suorastaan ilo ajaa. Ongelmana on liian suuri koko.

Haluisin siis itselleni yhden hyvän pyörän noiden kahden tilalle. Mietin jo ensin pienempää Trekkiä, kun tuntuma on tuosta jo olemassa ja rulkautuvuus loistava pakkasella + lumessa. Mutta mitä maastopyörää tms. te suosittelisitte minulle. Pituutta on siis 158 cm eli pyörän päälle pitäisi pystyä kipuamaankin.
Ostin 145cm pojalle juuri Marlin 7 S rungolla. Luulisin että tuo olisi sinullekin juuri passeli runkokoko koska nyt jäi hyvin kasvuvaraa. Nythän on todella vaikea saada mitään pyöriä ja aloin itsekin olemaan vähän epätoivoinen, mutta sattumalta tulikin näitä läheiseen kivijalkaan. Halusin pyörän mikä olisi pomminvarma spekseiltään niin arkikäyttöön kun metsäänkin ja samoilla spekseillä pyörä sopii hyvin ympärivuotiseen työmatka-ajoon. Bonusta kierrejousikeulasta (huoltovapaa), tarakka- ja sivujalkakiinnikkeistä ja ehdottomasti 1x vaihteistosta. Tuolla rengaskoolla löytyy varmasti omaan makuun sopivaa kesä- ja talvirengasta. Mutta koska pyörien saatavuus on mitä on, niin kannattaa edetä saatavuus edellä...

epakesa
01.04.2022, 11.34
Edelleen, täysjäykkiä maastopyöriä ei juurikaan ole kaupan joten etujoustolla pärjää aivan mainiosti. Ei tästä kannata tehdä itselleen kynnyskysymystä.

Just näin. Ajopinnan ei sitä paitsi tarvitse olla erityisen epätasaista, että joustokeula "haukkuu hintansa" -- ainakin Bicycle Quarterlyn testien perusteella vierintävastuksen näkökulmasta täysjäykkiä pyöriä ei kannattaisi ajaa ollenkaan muualla kuin hyvällä asfaltilla. Heti kun alkaa tanko ja takapuoli tärisemään niin joustosta olisi peruspolkijalle hyötyä.

Minusta Päivin kannattaisi soittaa pyöräliikkeeseen tai pariin, tiedustella löytyykö sopivan kokoisia pyöriä, ja käydä koeajamassa paria vaihtoehtoa. Kyllä sen vartin poljettuaan tietää onko pyörä hintansa väärti.

Leewi
01.04.2022, 11.41
Edelleen, täysjäykkiä maastopyöriä ei juurikaan ole kaupan joten etujoustolla pärjää aivan mainiosti. Ei tästä kannata tehdä itselleen kynnyskysymystä.

Täysjäykkiä maastureita ei juuri myydä ja ne harvat mitä myydään ovat katukäyttöön kehnoilla välityksillä. Sama välitysongelma on monessa etujoustoisessakin. Maasturia ei kannata työmatkakäyttöön ostaa. Esim noissa Marlineissa näyttäisi olevan 30t eturatas, semmoisella on ihana kitkuttaa maantienlaitaa. Maasturissa joudut vaihtamaan eturattaan (tarpeeksi iso ei välttämättä edes sovi), sitten ketjut ovat liian lyhyet, joudut vaihtamaan kumit, kunnon lokareiden asennus joustokeulaiseen onnistunee, mutta savottaa on. Lisäksi tietenkin tarakka ja valot. Sitten on enää riesana se halpiksen surkea keula, eikä maasturin geometriakaan välttämättä tyydytä, tämähän on puhtaasi tiekäytössä.

Onneksi vanhoja täysjäykkiä maastureita vastaavia pyöriä on kuitenkin aivan hyvin saatavilla uudelleen nimettyinä. Riittävän paksurenkaisia löytyy hybrideistä esim Kona Dew, Coco, Cube Hyde, Mariniltakin monia malleja Muirwoods ym ja myös graveleista, joista varsinkin suoratankoiset osuvat suoraan tarpeeseen (riippuen toki vähän rengastilan tarpeesta, jos asuinpaikka jossain pohjoisen pitäjässä).

pviitane
01.04.2022, 13.04
...Trek Marlin 6 maastopyörää. Pyörä on rullaava ja toimii paljon paremmin kuin tuo Nishiki lumessa. Sillä on suorastaan ilo ajaa. Ongelmana on liian suuri koko.

Jotta kysymyksestä ei tehdä liian monimutkaista, korostin kysyjän havainnosta mielestäni oleellisen kohdan.

Jos jollakin on ilo ajaa, on se lähtökohtaisesti toimiva konsepti. Eli joustokeulainen maaastopyörä, 1x voimansiirrolla ja yli 2-tuumaisilla maastorenkailla (tiedot tämänhetkisestä Marlin kutosesta, en tiedä onko vanhassa mallissa samat).

Kyseessä on aika lailla hinnat alkaen -malli, joten sama hintaluokka varmasti tarjoaa vähintään saman verran pyöräilyn iloa, joten tehtäväksi jää vain löytää sopivan kokoinen pyörä, jota on saatavilla.

Veikkaan, että Cuben pyörissä 16" olisi oikea runkokoko ja tätä olisi suomalaisessa kaupassa saatavilla: https://rtech.fi/tuote/cube_access_ws_pro_allroad_2022_naisten_maastopyor a?attr1_id=167 On ilmeisesti vähän Marlinia kalliimpi, mutta varustelun osalta täysin valmis ympärivuotiseen työmatka-ajoon.

Jos budjetti joustaa ylöspäin, voisi toinen vaihtoehto olla Canyonin Pathlite 5, todennäköisesti XS-koossa (https://www.canyon.com/en-fi/hybrid-bikes/touring-bikes/pathlite/pathlite-5-wmn/2791.html?dwvar_2791_pv_rahmenfarbe=BU). On kevyempi ja rullaavampi, tosin renkaat eivät ole yhtä paksut (tosin mun mielestä paksut renkaat ovat lumessa välillä hankalat kun ohuempi rengas leikkaisi hankea paremmin MTB-renkaan lähtiessä mutkittelemaan)

edit: Cube olikin 2x -voimansiirrolla, mutta täyttänee silti tehtävänsä.
edit2: Canyonin oikea koko todnäk XS

Aakoo
01.04.2022, 13.31
Täysjäykkiä maastureita ei juuri myydä ja ne harvat mitä myydään ovat katukäyttöön kehnoilla välityksillä. Sama välitysongelma on monessa etujoustoisessakin. Maasturia ei kannata työmatkakäyttöön ostaa. Esim noissa Marlineissa näyttäisi olevan 30t eturatas, semmoisella on ihana kitkuttaa maantienlaitaa. Maasturissa joudut vaihtamaan eturattaan (tarpeeksi iso ei välttämättä edes sovi), sitten ketjut ovat liian lyhyet, joudut vaihtamaan kumit, kunnon lokareiden asennus joustokeulaiseen onnistunee, mutta savottaa on. Lisäksi tietenkin tarakka ja valot. Sitten on enää riesana se halpiksen surkea keula, eikä maasturin geometriakaan välttämättä tyydytä, tämähän on puhtaasi tiekäytössä.

Onneksi vanhoja täysjäykkiä maastureita vastaavia pyöriä on kuitenkin aivan hyvin saatavilla uudelleen nimettyinä. Riittävän paksurenkaisia löytyy hybrideistä esim Kona Dew, Coco, Cube Hyde, Mariniltakin monia malleja Muirwoods ym ja myös graveleista, joista varsinkin suoratankoiset osuvat suoraan tarpeeseen (riippuen toki vähän rengastilan tarpeesta, jos asuinpaikka jossain pohjoisen pitäjässä).

No onpas vaikeaa. Onneksi en ole tiennyt näistä ylitsepääsemättömistä ongelmista viimeisen kymmenen vuoden aikana, olisi jäänyt työmatkatkin ajamatta puolet vuodesta. Jopa tuolla 30T eturattaallakin ajelee suht leppoisalla kadenssilla melkein kolmeakymppiä, mikä nyt tuollaiseen työmatkailuun on ihan kelpo vauhti.

nure
01.04.2022, 23.33
^Toisaaltaan liki 40vuotta työmatkat ajanut ttäysjäykällä ja se mitä talvella kärsinyt niin kesällä nauttinut. Varsinkin halvoista joustokeuloista ei kummemmin iloa ääri olosuhteissa.
Kaikki välitykset ja muut joka tapauksessa vaihto kamaa joten aivan turhaa jämähtää ajatukseen niistä, aina löytyy mieleiset.

Olli L
02.04.2022, 07.56
...

Haluisin siis itselleni yhden hyvän pyörän noiden kahden tilalle. ...

Onko säilytystilasta pula, vai miksi pitäisi saada yksi korvaava pyörä? Juuri työmatkakäytössä on hyvä olla myös varapyörä, eli osta uusi pyörä talvikäyttö edellä ja pidä se hybridi (kesä)käytössä.

Päivi_pyöräilijä
03.04.2022, 10.48
Ilmeisesti kyselijä on sellaisella alueella, jossa lumisemmat talvet ovat vielä normaaleja. Marlin maastopyörässä tuo hyväksi havaittu ominaisuus etenemiskyvystä kapearenkaiseen verrattuna on siis ihan relevantti. Jousto ei ole kovin olennainen, geometria ja rengastus vaikuttavat tuohon etenemiseen.
Trek tekee laajaa maastopyörämallistoa, myös kompaktimmalla naisten geometrialla pieniä runkokokoja.
Muiltakin merkeiltä sellaisia löytyy, paikallisen myyjän edustuksien mukaan kannattaa kysellä.

Just tämä! Aivan merkittävä ero, kun ei tarvitse nousta pyöränpäältä vähän väliä, pyörä ei uppoa ja myös ajo on vakaampaa. Lunta ja pakkasta on.

Päivi_pyöräilijä
03.04.2022, 10.52
Jotta kysymyksestä ei tehdä liian monimutkaista, korostin kysyjän havainnosta mielestäni oleellisen kohdan.

Jos jollakin on ilo ajaa, on se lähtökohtaisesti toimiva konsepti. Eli joustokeulainen maaastopyörä, 1x voimansiirrolla ja yli 2-tuumaisilla maastorenkailla (tiedot tämänhetkisestä Marlin kutosesta, en tiedä onko vanhassa mallissa samat).

Kyseessä on aika lailla hinnat alkaen -malli, joten sama hintaluokka varmasti tarjoaa vähintään saman verran pyöräilyn iloa, joten tehtäväksi jää vain löytää sopivan kokoinen pyörä, jota on saatavilla.

Veikkaan, että Cuben pyörissä 16" olisi oikea runkokoko ja tätä olisi suomalaisessa kaupassa saatavilla: https://rtech.fi/tuote/cube_access_ws_pro_allroad_2022_naisten_maastopyor a?attr1_id=167 On ilmeisesti vähän Marlinia kalliimpi, mutta varustelun osalta täysin valmis ympärivuotiseen työmatka-ajoon.

Jos budjetti joustaa ylöspäin, voisi toinen vaihtoehto olla Canyonin Pathlite 5, todennäköisesti XS-koossa (https://www.canyon.com/en-fi/hybrid-bikes/touring-bikes/pathlite/pathlite-5-wmn/2791.html?dwvar_2791_pv_rahmenfarbe=BU). On kevyempi ja rullaavampi, tosin renkaat eivät ole yhtä paksut (tosin mun mielestä paksut renkaat ovat lumessa välillä hankalat kun ohuempi rengas leikkaisi hankea paremmin MTB-renkaan lähtiessä mutkittelemaan)

edit: Cube olikin 2x -voimansiirrolla, mutta täyttänee silti tehtävänsä.
edit2: Canyonin oikea koko todnäk XS

Kiitos hyvistä vinkeistä. Tarakka olisi hyvä lisä. Pienet kauppaostokset laitan hybridissäni koriin tarakalle.

Mutta ehdottomasti valintaperusteena lumeen soveltuva rengas. Umpihankea toki en aja, mutta esim. autotien laitaa, missä voi olla esim. uratkin jo syntyneet jne.