Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Bosch vai Shimano / Helkama FSE11 vai Focus Jam2 6.8 ?



vanjarantanen
30.03.2022, 19.04
Kovin on alkanut polttelemaan sähkätäpäri.
Arvon tällä hetkellä kahden eri vaihtoehdon välillä ja molempia olisi sopivasti saatavilla. Eniten askarruttaa moottoreiden erot. Kysytäänpä siis arvon foorumin väeltä:


Miksi Bosch Gen4, eikä Shimano Ep8 tai toisinpäin ?

Miksi Focus, eikä Helkama ?


HEL FSE11 (https://www.helkamavelox.fi/tuotteet/tuoteosastot/sahkopyorat/e-mtb/helkama-fse11-taysjousto-11v-29-275/)

Focus Jam2 6.8 (https://larunpyora.com/tuote/2022-focus-jam2-6-8-nine-black/)

pker
30.03.2022, 19.39
Mulla molemmilla moottorilla olevat täpäri cube bosch ja fätti emax shimano.
Shimano helpompi säätää ja jotenki pehmeämpi käytöksinen, bosch hieman "kulmikas" ja ei kännykällä konfattava niinkuin shimano.
Mut toki pyörät eri tarkoitukseen ettei sillai voi ihan täysillä verrata.

Kuminauha
31.03.2022, 08.41
Näin kärjistäen Shimano enemmän luonnollisempi ja Bosch taas enemmän raakaa voimaa. Paremmuus on polkijan mielipiteessä.

jpuu
31.03.2022, 09.43
Pisteet kuitenkin Shimanon säädettävyydelle.

SaPeKa
31.03.2022, 11.03
Uusimmassa Boshissa on jonkinlaiset avustuksen säätömahdollisuudet kännykän apin kautta turbo ja eco-moodeille. E8000 Shimanossa vähemmän säätömahdollisuuksia, jos ei oteta ST Unlockeria huomioon. EP8:sta ei kokemuksia.
Tuosta Focuksen säädettävyydestä en ole varma, onko siinä uusimmat featuret, kun on "vanhalla" akulla.

petev
31.03.2022, 11.58
Väitän, että säädettävyys on yhtä tyhjän kanssa 99% käyttäjille se vaan korostuu tällä foorumilla, kun suurin osa kommentoijista on jonkinlaisia HC harrastajia. Mulla on ollut vanha Bosch, Shimano E8000 ja nyt just toi Focus GEN4. Kaikilla on pystynyt hyvin ajelemaan ja joskus kokeilin tuon E8000 säätöjä emaxilla, on niissä ero havaittavissa, mutta en jäänyt kaipaamaan. Bosch on tosiaan vähän hyökkäävämpi, mutta muutaman lenkin jälkeen siihenkään ei enää juuri huomiota kiinnitä.

Kaneli
31.03.2022, 13.18
Minusta säädettävyys on tärkein kriteeri moottorin valinnassa. Ottaisi todella päähän jos se puuttuisi ja pitäisi vain tyytyä tehdasasetuksiin.

pker
31.03.2022, 13.48
Minusta säädettävyys on tärkein kriteeri moottorin valinnassa. Ottaisi todella päähän jos se puuttuisi ja pitäisi vain tyytyä tehdasasetuksiin.Sama, ja varsinkin sen Eco tai matalimman avustuksen säätö, tehtaan jäljiltä liian paljon avittaa, mukava laittaa se just siihen hilkulle että jaksaa mennä mut joutuu tekee töitä sopivasti. Kannattaa myös katsoa testejä kuinka paljon moottorin vastus on virrattomana. Jotku mallit helppo polkea ilman avustusta joissakin huomaa selvästi moottorin tuoman vastuksen (lähinnä kiinamerkeillä)

Kuminauha
31.03.2022, 14.45
Joo eihän noita tasoja tarvi koko ajan säädellä, mutta mielestäni kanssa todella hyödyllistä, että ne tasot voi asettaa itse haluamalleen tasolle.

Itelläkin on jokanen taso vähän muokattu tehtaan säädöistä. Lisäksi voi olla 2 eri profiilia jossa molemmissa omat säädöt.

jpuu
31.03.2022, 16.48
Mä ainakin säätelen esim. talvella kun alkaa olla lunta reilusti eikä jaksa hikoilla työmatkalla.

Travelkicking
31.03.2022, 18.41
Bosch gen 4. Talviaikana ajoin toiseksi alimmalla avustuksella, tänään riitti eko ja sillä ehkä jatketaan syksyyn asti. Boschissa on voimaa, jos arvostaa sähkömopoa. Mun emäntä ajaa aina täysillä tehoilla moottorin merkistä riippumatta.

Puskissa
31.03.2022, 19.57
Focus on ainakin omalla kohdalla hyväksi havaittu. Boschin kanssa on myös hyviksi kavereiksi opittu. Ergonomia sopii itselle loistavasti, kaksi luomupyörää jääneet lähes käyttämättä koska eivät vain tunnu yhtä hyvälle ajaa (lenkitän välillä koiria jopa ilman avustusta). Ei ole pahaa sanottavaa pyörästä. Kannattaa kokeilla pyöriä, että mikä tuntuu omalle. Helkamaa olen ajanut vain pyöräliikkeen sisällä, tuntuu hyvinkin erilaiselta.

Säätämistä en ole kaivannut, toisaalta en myöskään tykkää mistään säätämisestä. Arvostan sitä, että vehkeet vain toimii. Nämä ovat kaikki toki henkilökohtaisia mieltymyksiä. Hauskaa tykitellä menemään tällä kombolla. Ja hauskaa on varmasti kaikilla muillakin vastaavilla.

vanjarantanen
01.04.2022, 21.42
Hyviä mietteitä tullut tähän mennessä.



Sama, ja varsinkin sen Eco tai matalimman avustuksen säätö, tehtaan jäljiltä liian paljon avittaa, mukava laittaa se just siihen hilkulle että jaksaa mennä mut joutuu tekee töitä sopivasti. Kannattaa myös katsoa testejä kuinka paljon moottorin vastus on virrattomana. Jotku mallit helppo polkea ilman avustusta joissakin huomaa selvästi moottorin tuoman vastuksen (lähinnä kiinamerkeillä)
Monen muun vastauksen tapaan tuo säädettävyys nousee Shimanon eduksi. Tosiaan hyvä ominaisuus, kun avustusta saa räätälöityä itselleen sopivemmaksi ja todennäköisesti säästettyä myös akkua pitkiä lenkkejä ajatellen, mikäli pitää aika minimissä avustusta helpoilla osuuksilla. Tuo ilman avustusta polkeminen voi tietysti tulla kyseeseen, mikäli möhlii reittisuunnittelussa. Uskoisin, että tämä on täysin vältettävissä, kun pääsee sinuiksi laitteen / akun keston kanssa. Hyvä pointti kylläkin! :)



Bosch gen 4. Talviaikana ajoin toiseksi alimmalla avustuksella, tänään riitti eko ja sillä ehkä jatketaan syksyyn asti. Boschissa on voimaa, jos arvostaa sähkömopoa. Mun emäntä ajaa aina täysillä tehoilla moottorin merkistä riippumatta.
Boschin eMTB tilaa on ylistetty youtuben muutamilla kanavilla. Väittävät, että asetus oppii jopa käyttäjänsä ajotapaa? Törmäsin myös siihen, että Bosch toimisi paremmin myös alhaisilla kadenseilla? Toisaalta tällöin ei olisi sitä luonnollista tuntumaa pyörään? Löytyy myös väitteitä siitä, että EP8 vaatisi enemmän kadenssia suhteessa Boschiin. Luulisi, että tämä on juurikin sellainen kohta, minkä pystyisi säätämään?

vanjarantanen
01.04.2022, 21.51
Meinaan kyllä käydä molemmat fillarit katsastamassa ennen ostoa. Helkaman eteen joutuu hieman enemmän vaan matkustamaan, vaikkakin tämän hintaluokan ostoksessa se ei paljoa haittaa. Tietysti ehkä vääränlainen perustelu ostokseen, mutta Helkaman kotimaisuus kovin kiinnostaisi. Tietysti myös muutaman satasen hintaero.

Itse en myöskään jaksaisi kauheasti alkaa säätämään. Pari muuta harrastusta sisältää sen verran säätämistä ja suunnitellua - olisi tosiaan vain hauska ottaa pyörä ja mennä metsään nauttimaan. Sähköä alle sen takia, että saa lenkkiä pidennettyä sekä pidettyä sykettä hieman nykyistä alempana (laiska kun olen).

jj-60
01.04.2022, 23.15
Kyllä Boschiin saa säädettyä kännykällä minkä käppyrän vaan.

Kaneli
02.04.2022, 09.19
Meinaan kyllä käydä molemmat fillarit katsastamassa ennen ostoa. Helkaman eteen joutuu hieman enemmän vaan matkustamaan, vaikkakin tämän hintaluokan ostoksessa se ei paljoa haittaa. Tietysti ehkä vääränlainen perustelu ostokseen, mutta Helkaman kotimaisuus kovin kiinnostaisi. Tietysti myös muutaman satasen hintaero.

Itse en myöskään jaksaisi kauheasti alkaa säätämään. Pari muuta harrastusta sisältää sen verran säätämistä ja suunnitellua - olisi tosiaan vain hauska ottaa pyörä ja mennä metsään nauttimaan. Sähköä alle sen takia, että saa lenkkiä pidennettyä sekä pidettyä sykettä hieman nykyistä alempana (laiska kun olen).

Säätäminen ei ole suinkaan pakollista. Mutta jos ja kun muutaman lenkin jälkeen huomaat että tehdasasetukset eivät miellytäkään niin mitäpä silloin teet jos sitä säätömahdollisuutta ei ole…monta tonnia kiinni pyörässä joka ei olekaan mieluisa..

Bizline
02.04.2022, 09.26
Itsellä on Fse11 ep8:lla ja olen tykännyt.
Focusta en ole ajanut, mutta Mondrakenia gen4 Boschilla 6h ajaneena jonkinlainen tuntuma on siihenkin moottoriin.
Minusta ep8 on luonnollisempi ja voima tulee tasaisempana ulos sekä säädettävyydestä plussaa.
Ei Boschikaan todellakaan huono ole. Sellaisellakin voisi ajella, jos paikkakunnalla olisi huolto jolta löytyisi testeri siihen.

Bndit
02.04.2022, 12.04
Hyviä mietteitä tullut tähän mennessä.



Monen muun vastauksen tapaan tuo säädettävyys nousee Shimanon eduksi. Tosiaan hyvä ominaisuus, kun avustusta saa räätälöityä itselleen sopivemmaksi ja todennäköisesti säästettyä myös akkua pitkiä lenkkejä ajatellen, mikäli pitää aika minimissä avustusta helpoilla osuuksilla. Tuo ilman avustusta polkeminen voi tietysti tulla kyseeseen, mikäli möhlii reittisuunnittelussa. Uskoisin, että tämä on täysin vältettävissä, kun pääsee sinuiksi laitteen / akun keston kanssa. Hyvä pointti kylläkin! :)



Boschin eMTB tilaa on ylistetty youtuben muutamilla kanavilla. Väittävät, että asetus oppii jopa käyttäjänsä ajotapaa? Törmäsin myös siihen, että Bosch toimisi paremmin myös alhaisilla kadenseilla? Toisaalta tällöin ei olisi sitä luonnollista tuntumaa pyörään? Löytyy myös väitteitä siitä, että EP8 vaatisi enemmän kadenssia suhteessa Boschiin. Luulisi, että tämä on juurikin sellainen kohta, minkä pystyisi säätämään?

Itselläni on Bosch Gen4 työmatka/arkipyörässä, pääasiassa Turbolla kesät/talvet. Maastopyörässä Spessun moottori missä markkinoiden paras appi ja säätömahdollisuudet. Kauppias laittoi sinne omasta mielestään parhaat säädöt kaikille ajomoodeille kun hain sen,enkä ole koskenut niihin sen jälkeen vaikka niitä on lapsellisen helppo säätää apista. Sillä ajelen pääasiassa keskimmäisellä eli Trail-moodilla. Sekä eco, että turbo toimivat myös mainiosti. Boschin moottoria pidetään yleisesti parhaana maastopyörän moottorina, mutta omasta mielestä ei voi olla parempi kun tuo Spessu :) Itse nautin ajamisesta enemmän kun säätöjen hinkkaamisesta, mutta meitä on moneksi.

Kaneli
02.04.2022, 13.48
Samaa varmaan voisi sanoa joka moottorista että sitä pidetään yleisesti parhaana.. kukahan on se joka päättää yleisen mielipiteen..

Itse pidän Shimanoa ja Spessun Brosea parhaina moottoreina. Bocshissa(kin) on kyllä voimaa mutta kun se kuuluisa äly puuttuu niin se kyllä aiheuttaa harmitusta. EMTB moodinkin voimantuotto on Suomen oloissa ihan ylimitoitettu.

Bndit
02.04.2022, 15.15
Samaa varmaan voisi sanoa joka moottorista että sitä pidetään yleisesti parhaana.. kukahan on se joka päättää yleisen mielipiteen..

Itse pidän Shimanoa ja Spessun Brosea parhaina moottoreina. Bocshissa(kin) on kyllä voimaa mutta kun se kuuluisa äly puuttuu niin se kyllä aiheuttaa harmitusta. EMTB moodinkin voimantuotto on Suomen oloissa ihan ylimitoitettu.

Yleisesti ottaen tarkoitan kun lasketaan kaikki alan julkaisut ja mediat, niin enemmistö pitää Boschia parhaana, ja nimenomaan voiman takia koska sehän on se juttu näissä sähkövehkeissä :) Itse pidän siitä voimantuoton takia ja uskon että se on täysin pomminvarma käyttökone, semmoista sikaa saa tuossa työmatkapyöräilyssä. Boschissa on vain aivan paskat integroinnit, toi purion on toimiva, mutta ruma, Kioski ei ole sen parempi ja uusi smartsystem on kaiken kaikkiaan hirvein. Siellä olisi kannattanut antaa jonkun muun kun insinöörin suunnitella käyttökatkasimet...mutta kuskeja on erilaisia, hyvä että on erilaisia moottoreita.

Koheltaja
02.04.2022, 15.54
Tuossa on epätieteellinen kelloa vastaan ja ylämäkeen ajettu testi josta saa suuntaa voiman tuotosta https://www.youtube.com/watch?v=jMsVL8svSsQ

Kaneli
02.04.2022, 17.54
Boschin puolustukseksi on sanottava että ihan uusimpiin, ilmeisesti tällä hetkellä kalliimman pään pyöriin on tulossa säätömahdollisuutta joten asian merkitys on sielläkin tiedostettu. Tuskin tuota ominaisuutta oltaisiin tuomassa ilman käyttäjien luomaa painetta.

jj-60
02.04.2022, 18.39
Kaikissa Bosch moottoreissa on eMTB-tila voit säätää kaikissa tasoissa haluamaksi uusi päivitys olemassa tekee vissiin kaikki säädöt automaatisesti maaston ja ajajan mukaan.Emtb modea vähemmän tullut käytettyä
Tässä jotain uudesta eMTB-tilasta:
Tarjoaa kohdistetun tuen pyöräilyyn ja toimittaa aina tehoa juuri silloin, kun sitä tarvitset. Joko jyrkillä osuuksilla tai yksittäisillä esteillä. Tämä on juuri silloin, kun se tuottaa jopa 340 % ajajan omasta tehosta ja maksimivääntömomentin 85 Nm. Näin syntyy voimaa Uphill Flow'lle.

Kuinka paljon tehoa eMTB-tila antaa, riippuu polkimen paineesta. Anturit mittaavat kuormitusta yli 1 000 kertaa sekunnissa optimaalisen moottorin vasteen saavuttamiseksi: nopea, mutta erityisen herkkä tehonsyöttö, joka mukautuu tarpeisiisi. Koska suurin vääntömomentti on käytettävissä erittäin laajalla poljinnopeusalueella, edistyt paremmin kaikissa ajotilanteissa.

Kuminauha
03.04.2022, 00.13
Markkinointilauseet nyt sanoo mitä sanoo, ei niistä voi mitään konkreettista tietoa saada, miltä se oikeasti vertautuu siihen, että säätää ite just sellaseks ku haluaa.

Kaneli
03.04.2022, 08.38
Muistaakseni se meni niin että EMTB mode antaa minimissäänkin jotain 130 % avustusta joka on ihan järjettömän paljon. On siinä tietenkin se hyvä puoli että ei juuri ole vaaraa että syke nousee leposykettä korkeammaksi.

Kuminauha
03.04.2022, 09.12
Itelle EP8 eco moodi, millä eniten ajelen, on säädetty johonkin 40% tasolle.

vesku61
03.04.2022, 10.40
Vaihdoin viime kesänä omaan EP8:n Bt-näytön jotta voisi säädellä. Eipä ole tullut säädettyä mitään. Profiilia tulee vaihdettua kelien mukaan. Eilen hangen päällä oli reilu 5 cm lunta ja oli huono pito niin Prof. 2 jossa hiukan lievemmät avustukset parantaa etenemistä. Ajan vain Trail ja Boost avustuksilla ja lähes 100% poissa kaduilta . Ja vaimon Cubessa oleva Bosch 4 tuntuu jopa paremmalta kuin EP8 , enskaprätkän jälkeen Bosch tuntuu tutummalta.

MRe
03.04.2022, 10.44
Muistaakseni se meni niin että EMTB mode antaa minimissäänkin jotain 130 % avustusta joka on ihan järjettömän paljon. On siinä tietenkin se hyvä puoli että ei juuri ole vaaraa että syke nousee leposykettä korkeammaksi.

Mulla taitaa boosti antaa tuon verran… mutta meitä on niin erilaisia sähkärillä ajajia, että säädettävyys on ehdoton plussa.

Jutenk
03.04.2022, 11.14
Tulihan viime kesänä gen4 moottoriin jo hyvä päivitys. Kakkosavustuksen (tour) tilalle tuli tour+.
Näin poljinpaineesta ja kadenssista tunnistavan emtb-tilan kaveriksi saatiin myös hieman vastaava, lievempi versio samalla mukautumisominaisuudella.
Nyt jos uusimmassa smartsystem softassa saa vielä säätää econ ja turbon, niin vot!!

Moitin aina sitä, että metsäpoluilla eco ei ihan riittänyt ja tour oli jo liian hyökkäävä moneen paikkaan.
Nyt tuntuma toimii hienosti ja virrankulutuksen säästö näkyy radikaalisti verrattuna emtb-tilaan.

Kokeiltiin tätä viime kesänä kun oli porukassa monta gen4, ja 35km metsä poluilla tour+ asetuksella akkua oli jäljellä 39%. Kun taas Emtb tilassa vain 27%
Akun kestot toki riippuu niin paljon vauhdista, mutta tässä mentiin samaa kyytiä kaikki.

Uutta dataa saadaan, kun uusi Cube 750wh akulla saapuu nyt viikon sisään.

Santtu75
03.04.2022, 15.07
Boschin puolustukseksi on sanottava että ihan uusimpiin, ilmeisesti tällä hetkellä kalliimman pään pyöriin on tulossa säätömahdollisuutta joten asian merkitys on sielläkin tiedostettu. Tuskin tuota ominaisuutta oltaisiin tuomassa ilman käyttäjien luomaa painetta.

Onhan tuo säätömahdollisuus Bosch:n tekniikallakin ollut mahdollista pitkään mutta se on vaatinut että pyörässä on Bosch Nyon näyttö/ohjain (tai ajotietokone oikeammin, kun se sisältää myös navigaattorin yms. ja tuota on saanut mallivuodesta 2016 eteenpäin kalleimpiin malleihin ja sitten myöhemmin ilmestyi myös jälkiasennukseen, nykyään ollaan sitten toisessa malli sukupolvessa tuon Nyon:n osalta).
Itselläni tuossa vanhimmassa Gen2 moottorillisessa jäykkäperässä tuo Gen1 Nyon on ja siinä tuo avustustason säätömahdollisuus löytyy, mutta aika vähän sitä loppujen lopuksi on tullut käytetty.

Hopeanuoli59
05.04.2022, 19.50
https://www.youtube.com/watch?v=pKQfkVDEWOI&ab_channel=RobRidesEMTB

Ohessa vähän arvioita moottoreista ja pyöristä, n15 min jälkeen myös hiukan Focus jam2 juttua.
Noin 4000km takana jam2:lla ja emtb moodi parasta mitä tiedän. Edellisen sukupolven shimano ei tuntunut mieleiseltä. Kaverin spessulla ajellu, ei moitteen sijaa.