Näytä tavallinen näkymä : Mistä tulee verbi "tunkata"?
Kaikkien mahdollisten piirien ulkopuolisena, pyöräilyä ihan vaan yksikseen jollain tapaa harrastavana törmäsin tällä foorumilla ensimmäistä kertaa verbiin tunkata. Itse olen lapsesta saakka aina taluttanut pyörää, jos on ollut tarpeen. Tunkata on mulle ihan outo, uusi verbi (jota en ehkä yritäkään opetella käyttämään, talutan jatkossakin :D). Erottaako tunkata tosiharrastajat meistä muista?
Tietääkö joku mistä tunkata tulee?
Tunkilla nostetaan auto. Kai se verbi on sitä että homma on raskasta ja pyörää melkein nostetaan esteen yli?
Firlefanz
30.03.2022, 10.32
Pyörää talutetaan tasaisella ja tiellä. Tunkkaaminen tapahtuu maastossa, ylämäessä joka on niin jyrkkä tai vaikeasti ajettavissa ettei muuten pääse, umpeenkasvaneella polulla tai vastaavanlaisessa paikassa jossa fillarin ominaisuudet tai, kuten joskus harvoin saattaa olla kyseessä ajajan taidot tai kyvyt eivät riitä,
PS Minullekin sana oli käyttötarkoituksessaan täysin uusi ja tuntematon ja selvisi vasta ajan kuluessa maastopoikien juttuja lukemalla ja omituisille cyclocrosslenkeille osallistumalla...
Pyörää talutetaan tasaisella ja tiellä. Tunkkaaminen tapahtuu maastossa, ylämäessä joka on niin jyrkkä tai vaikeasti ajettavissa ettei muuten pääse, umpeenkasvaneella polulla tai vastaavanlaisessa paikassa jossa fillarin ominaisuudet tai, kuten joskus harvoin saattaa olla kyseessä ajajan taidot tai kyvyt eivät riitä,
PS Minullekin sana oli käyttötarkoituksessaan täysin uusi ja tuntematon ja selvisi vasta ajan kuluessa maastopoikien juttuja lukemalla ja omituisille cyclocrosslenkeille osallistumalla...Tämä oli tyhjentävä vastaus. Itekkin salaa miettinyt sitä sanan todellista tarkoitusta.
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
Maastossa taluttelu on yleensä fillarin nostelua erilaisten esteiden yli. Siksi "tunkataan". Grävelissäkin joutuu toisinaan tunkkaamaan.
Mistäs sitten pannutus tulee, jos sopii ketjua kysymykseen lainata?Pannutus taitaa olla ihan yleispätevä sana kaatumiselle.
Firlefanz
30.03.2022, 11.03
Mistäs sitten pannutus tulee, jos sopii ketjua kysymykseen lainata?
Sopiihan se. Etymologiaa en tunne, mutta luulen ettei alkuperänä ole pannuksi takominen tms vaan pannulla lyöminen. Eli kun kaadutaan niin siinä ikään kuin lyödään fillarilla (tai moottoripyörällä; ehkä sana tulee motoristeilta?) kuin pannulla.
Paremman selityksen toivossa!
Hääppönen
30.03.2022, 11.29
"Tunkkaaminen" on tullut käyttöön ajalla ennen läskipyöriä. Soisessa maastossa ajellessa saattoi pyörä yhtäkkiä upota napoja myöten suohon. Ja tällöin pyörää tunkattiin suosta ylös. Siitä termi sitten laajeni laimentuen käsittämään kaiken nostelun.
PS Minullekin sana oli käyttötarkoituksessaan täysin uusi ja tuntematon ja selvisi vasta ajan kuluessa maastopoikien juttuja lukemalla ja omituisille cyclocrosslenkeille osallistumalla...
Ihan järkeenkäypä määritelmä, tunkkaaminen ei olekaan taluttamisen synonyymi!
Kiitos, viisastuin!
Pannutuksesta en ollut kuullutkaan. Täällähän sanavarasto karttuu niin että tömisee. Kaatuminen myös ottaa pannuun, vaikkei sillä olisi mitään tekemistä pannutuksen alkuperän kanssa.
Lisäys:
"Tunkkaaminen" on tullut käyttöön ajalla ennen läskipyöriä. Soisessa maastossa ajellessa saattoi pyörä yhtäkkiä upota napoja myöten suohon. Ja tällöin pyörää tunkattiin suosta ylös. Siitä termi sitten laajeni laimentuen käsittämään kaiken nostelun.
Aivan, tunkkaaminen on nostamista vaativaa – tietenkin niin, tunkki-sanan johdos kun on, kuten heti ensimmäisessä vastauksessa todettiin. Ihan eri käyttöhän sillä siis on kuin taluttaa-verbillä.
Isä nitro
30.03.2022, 13.47
Tämä oli hyvä kysymys ja hyviä vastauksia. Tämähän on suorastaan pedagoginen palsta! Usein olen tätä kysymystä itsekin pohtinut ja päätellyt konteksista edellä kuvatun kaltaista. Samoin käytän usein, ja ehkä vielä useammin ajattelen, "pitäkää tunkkinne" -hokemaa. Sama pätee tunkkaukseen, jota ei osa-aikamaastöpyöräilijänä oikein voi välttää. Paitsi muun muassa eilen kaikkien aikojen hankikannon vallitessa.
PS. Tuon sanonnan "pitäkää tunkkinne" tarina on kerrottu mm. täällä (https://fi.wikipedia.org/wiki/Pitäkää_tunkkinne!).
K.Kuronen
30.03.2022, 15.14
Mä jalkaudun, jos en kykene enää ajaen etenemään. Mulle tunkkaaminen alkaa, kun käsivoimat eivät enää riitä.
callahan
30.03.2022, 15.36
Mä jalkaudun, jos en kykene enää ajaen etenemään.
Tää asiaa. Tunkkaaminen ja pannuttaminen, noh mun mielestä taasen niin tekemällä tehtyjä keinotekoisia sanoja fillaroinnin yhteydessä.
Mä olen kuvitellut tuon tunkkaamisen tarttuneen maastoautopuolelta, offroadvehkeitä olen kuullut tunkattavan jo vuosikymmeniä sitten.
Tunkkaus ja pannutus jostain syystä vielä itsellä menettelee mutta kun raidataan ja sendataan treileillä, säädetään jarrukaliipereja tai vaikka huolletaan shokkeja ja pumppuja niin mun verenpaine nousee epäterveellisen korkeaksi.. ;)
Ainahan lajikohtaisia sanojasi termejä on keksitty milloin minkäkin urheilulajin ympärille. Joissakin sanasto on rikkaampaa kuin toisissa lajeissa. Tuohon liittynee vahvasti porukkahenkisyys. Kerran kuuntelin parin skeittihepun keskustelua enkä tajunnut siitä kuin ne kohdat mitä yleisesti on opittu
Tunkkaaminen pyörän kanssa on mielestäni sitä että pyörä ja sen kuski liikkuvat eri aikaan. Eli erittäin jyrkässä ylämäessä joutuu työntämään pyörään jonkun matkaa eteenpäin, painaa jarrut pohjaan ja yrittää päästä pyörän rinnalle ja sama uudelleen. Tämä voi tapahtua myös horisontaalisesti esim. suolla. Muuten se on taluttamista tahi kantamista.
huolletaan shokkeja ja pumppuja niin mun verenpaine nousee epäterveellisen korkeaksi.. ;)
Shokeista en tiedä, mutta kyllä mä kutsun takaiskaria yleensä pumpuksi. Tulee sen ulkonäöstä.
Tämä. Alleviivattu on mulla se vallitseva syy.
Tunkkaaminen pyörän kanssa on mielestäni sitä että pyörä ja sen kuski liikkuvat eri aikaan. Eli erittäin jyrkässä ylämäessä joutuu työntämään pyörään jonkun matkaa eteenpäin, painaa jarrut pohjaan ja yrittää päästä pyörän rinnalle ja sama uudelleen.
Ja tämä.
Sähköpyörällä (saako niitä mainita) tunkkauksen sijasta voi kulkea kävely-(walk) moodissa, jossa pyörä kulkee hitaasti ilman polkemista. Peukuttamista?
Kuminauha
30.03.2022, 16.20
Enemmän mua tossa shockissa häiritsee se, että eihän se mikään shock ole, siis pelkästään, koska onhan siinä jousikin, eikä pelkkä vaimennin. Samaahan voisi sanoa takaiskari sanasta. Joku uus sana tälle? jousivaimennin? Shring? :)
Peukuttamista?
Haha, sormetus voi kans olla?
tempokisu
30.03.2022, 16.33
^ ja siihen erityisesti keskisormetus...
Mistä tulee ilmaus "vetää lipat"...ja olen aina luullu että "pendelöinti" on että matkustetaan pendolino-junalla. Eikö se muka sitä ole?
Vetää lipat = liukastua, mennä nurin?
Pendelöinti taitaa olla enempi työssäkäyntiä junalla toisella paikkakunnalla?
Pendelöinti tulee sanasta pendulum = heiluri. Eli aamulla keskustaan illalla lähiöön aamulla keskustaan illalla lähiöön aamulla keskustaan illalla lähiöön.
callahan
30.03.2022, 16.57
^ööh voi noinkin, ite luulin että se on paikkakuntien välistä työmatkaliikkumista.
^ voi se olla sitäkin. Olennaista lienee se, että aamulla ja illalla virrat kulkevat eri suuntiin.
Vetää lipat = liukastua, mennä nurin?
Pendelöinti taitaa olla enempi työssäkäyntiä junalla toisella paikkakunnalla?
Vetää lipat on ollut stadin slangia tai hesan murretta jo 60-luvulla. Ehkä muuallakin käytössä.
navajokoira
30.03.2022, 18.02
^Vaikea vaan mieltää, mistä tuo termi voisi olla saanut alkunsa. Panna maaten? Pannujen kolahtelusta tulevan äänen soundi muistuttaa kaatumisen ääntä?
Olen tulkinnut tämän niin että pannu viittaa päähän (kuten fraasissa "ottaa pannuun") ja pannuttaminen olisi johdettu kaatumisesta niin että pää osuu maahan.
Tästä huolimatta jos joku sanoo pannuttaneensa, niin en automaattisesti oleta että olisi lyönyt päänsä.
Marsusram
30.03.2022, 18.13
Vetää lipat on ollut stadin slangia tai hesan murretta jo 60-luvulla. Ehkä muuallakin käytössä.
Lipallaan = katollaan. Autoista ymmärtäisin tämän kielikuvan.
Jotenkin olen ymmärtänyt että nurin kaatunut on myös pannuttanutkin. Höyryveturiajalta?
edit: stadin slangissa on jonkin verran lainasanoja, yleensä kielistä ruotsi, venäjä ja saksa
( ruotsinkielen "panna" tarkoittaa otsaa, ranskankielen "en panne" = rikki, kumpikaan ei ihan sovi pannuttamiseen)
Mistä tulee mennä "pötkölleen" ?
Eli ottaa tirsat.
Mutta tuleeko kännäys ja olla kännissä ruotsinkielen termistä vinkännäre?Kuulostaa kyl että sieltä lainattu.
Firlefanz
30.03.2022, 18.48
Nykysuomen etymologisen sanakirjan mukaan sana känni on todennäköisesti laina ruotsin sanasta känning.
Sanaa känning on käytetty merkityksessä 'lievä humala, hutikka'. Alunperin känning on merkinnyt tuntoa, tunnetta, tai tuntemusta.
Sanaa känni on alettu käyttää kirjakielessä 1900-luvulla, mutta puhekielessä se on esiintynyt jo 1800-kvulla.
Lähteet
- Häkkinen, Kaisa: Nykysuomen etymologinen käsikirja
- Suomen sanojen alkuperä, toim. Erkki Itkonen
tempokisu
30.03.2022, 18.52
Menee jo roimasti ohi otsikon, mutta mua hämää koiran palkkaus. Miksei voi käyttää sanaa palkitseminen? Muutenkin kun keksitään johonkin väen vängällä joku sana, mikä tarkoittaa muuta, pistää tarkoitus mietityttämään. Joku yhteinen salakieli?
Koiran palkkaus - sä otat vaikkapa opaskoiran hommiin, tai jäljityshommiin > koiran palkka voi olla vaikkapa makupaloja ja uudet suojaliivit. Koiran palkitseminen on sitten just sitä että palkitaan onnistuneesta suorituksesta.
Sama ihmisten kanssa. Palkkaat tyypin hommiin, mutta jos tekee jonkun ihan erityisen urotyön niin siitä voi palkita erikseen.
Pendelöinti tulee sanasta pendulum = heiluri. Eli aamulla keskustaan illalla lähiöön aamulla keskustaan illalla lähiöön aamulla keskustaan illalla lähiöön.Ekan kerran kuulin koko sanasta Pendelöinti.
Marsusram
30.03.2022, 19.17
^Saksankielessä oli työmatkaliikenteestä vakiintunut "pendeln", joka suomennettaessa oli yleensä "sukkulointi", edestakaista liikettä sekin.
Englannissa "Shuttle bus", eli sukkulabussi, usein käytetään lentoaseman ja keskustan väliä sukkuloimaan.
telipyörä
30.03.2022, 19.30
Siitä tuleekin sanonta penteleen Pentoliino.
^^Sukkula lienee se vehje kangaspuissa joka liikkuu edestakaisin loimien välissä. Kikan mukaan se menee myös Venukseen.
^ Pendoliino lienee diminutiivi pendolo sanasta. Sekin tarkoittaa heiluria. Sitähän se tekee, joskin toisin kuin tavanomainen heiluri, sen kiintopiste on alhaalla.
Saako täällä kysyä missä noin tarkallen ottaen ovat kassipuro ja hanurikivi?
Pendelöinti tulee sanasta pendulum = heiluri. Eli aamulla keskustaan illalla lähiöön aamulla keskustaan illalla lähiöön aamulla keskustaan illalla lähiöön.
Tukholmassa on pendeltåg, joka kuskaa työmatkalaisia seudulla.
^ Ainakin jossain vaiheessa se näistä joka kulki Tukholman ja Uppsalan väliä oli nimeltään Upptåget
Saako täällä kysyä missä noin tarkallen ottaen ovat kassipuro ja hanurikivi?
Eka on Ukrainan pohjoispuolella, lätäkön reunalla.
Suurinpiirtein:
N: 6683999
E: 383973
Ko. puro on niin pieni ettei näy kartalla.
OK, vahvisti epäilyksen. Mahtaakohan jälkimmäinen olla 50m tuolta purolta polkua pohjoiseen, mutkassa keskellä polkua oleva pienehkö kivi joka oli hankalahko kiertää miltään puolelta ennen kuin se yksi pieni kuusi vierestä antautui?
Marsusram
31.03.2022, 08.54
Nykyisin kassipuro on helppo juotin ylitys polulla. Sitä kohtaa on muokattu enemmän kuin polkukeijut yleensä tekevät.
Onko polkukeiju lainasana?
tchegge_
31.03.2022, 09.08
Succis on varmaan tuttu terminä mutta muistaako joku sen historiaa?
Tai sen hyvä maastopuolen kaverin, räädipellen?
Puhutaan varmaan vuosista noin 2005 tienoilta[emoji2]
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Travelkicking
31.03.2022, 09.12
Himmailla on hidastella tms., mutta mistä sanasta alunperin? Autoihmiset käyttävät tätä.
Travelkicking
31.03.2022, 09.21
Tunkkauksesta vielä. Tuosta kun haluaa oikeanpuoleista katua ylös 'mäen' päälle, ei riitä taluttaminen. Pitää tunkata.
https://www.google.com/maps/@46.2504837,11.168753,3a,75y,299.69h,100.29t/data=!3m6!1e1!3m4!1sunDACxT87m7ild7WWqdhKQ!2e0!7i1 3312!8i6656
Succis on varmaan tuttu terminä mutta muistaako joku sen historiaa?
Tai sen hyvä maastopuolen kaverin, räädipellen?
Olisko RF ry:n kavereilla mitään tekemistä asian kanssa :)
Nykyisin kassipuro on helppo juotin ylitys polulla. Sitä kohtaa on muokattu enemmän kuin polkukeijut yleensä tekevät.
Onko polkukeiju lainasana?
En tiedä mikä on juoti :)
Kylän koko kasvanut varmaan tuhannella asukkaalla tässä 15v aikana (ainakin ensi kesään mennessä) niin on niitä kulkijoitakin nykyään valtavasti enemmän. Ja kulutusta.
Juotti on pitkänomainen märkä alue, tyypillisesti suojoutti.
Puron ylitys tosiaan nykyisin helppo, täytetty kivillä. Nousisikohan lohi tuonne jos ennallistaisi ja poistaisi kivet?
tchegge_
31.03.2022, 19.52
Samaan jengiin kuului rappuspede. 80mm riittää Suomessa !!!11!!Olisikin 80mm juustoa.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.