Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Pyörällä Tampere-Tornio-Tukholma



HTervari
27.03.2022, 20.45
Tervehdys,

Olen kesälomaksi haaveilemassa ja suunnittelemassa ns. TTT-pyöräilyä, eli otsikon mukaisesti Tampere-Tornio-Tukholma.

Tarkoituksena ei ole tehdä mitään pyöräilyn maanopeusennätyksiä, vaan nautiskellen käyttää koko reissuun 2-3 viikkoa.
Ainoastaan nuo otsikon mukaiset kiintopisteet, mutta niiden välit ilman sen suurempia ennakkosuunnitelmia.
Yöpymiset teltassa matkan varrella leirintäalueilla, etapit säiden ja fiiliksen mukaan.

Onko kellään kokemuksia tuosta reitistä ja etenkin Ruotsin puolella Haaparannasta etelään?
Minkälaisia teitä, leirintäalueita, liikennettä on odotettavissa ja mihin olisi hyvä varautua?

Suosituksia ja ehdottomia "ei ikinä milloinkaan"-paikkoja?

lai
28.03.2022, 18.53
Tervehdys,

Onko kellään kokemuksia tuosta reitistä ja etenkin Ruotsin puolella Haaparannasta etelään?
Minkälaisia teitä, leirintäalueita, liikennettä on odotettavissa ja mihin olisi hyvä varautua?

Suosituksia ja ehdottomia "ei ikinä milloinkaan"-paikkoja?

E4 tietä kannattaa välttää kaikin keinoin. Se on 2+1 tietä ja etenkin nuo 2-kaista tiestä 1-kaistaiseksi ovat todella vaarallisia kohtia.
https://www.trafikverket.se/contentassets/dddb80c484ce4381accfeb3fa00a393b/bil_tva_plus_ett_vag_26172_750x230.gif?width=750&mode=crop&heightratio=0.3066&quality=80

Högakusten Uumajan eteläpuolella ehdottomasti kiertämisen arvoinen paikka. Jos itse ajaisin Haaparannasta etelään niin ajaisin sisämaan kautta Sverigeledeniä pitkin. https://swedenbybike.com/cykelleder/sverigeleden/

Jami2003
28.03.2022, 19.23
Joo ehdottomasti sisämaan kautta. Olen kerran ajanut autolla Tukholmasta Haaparantaan enkä kyllä suosittele sitä pyöräilyyn. Kokemus vastaa varmaan kutakuinkin Jyväskylä-Oulu välin ajamista nelostietä pitkin.

HTervari
30.03.2022, 09.12
Hei,
Kiitos näistä. Juuri tämän tyyppisiä vinkkejä kaipailisin lisää.
Onko kellään kokemusta sisämaassa kulkevien teiden varrella olevista kylistä, kaupungeista ja mahdollisesti niiden leirintäalueista?

lai
30.03.2022, 09.50
Kauppoja ei sitten ole joka kylässä, ja ne ovat usein auki aika heikosti, sulkevat usein 17.00 tai 19.00. No huoltoasemat paremmin auki ja tarjoavat Sibyllan nakkeja.

Esuli
30.03.2022, 16.39
Mukava reitti. Muinoin olen tuon ajanut. Pari päivän eväät pitäisin pyörässä. Keskisuomea pitkin Oulun ohitus sisämaan kautta.
Tuo ruotsin pyöräkartta on hyvä. Ajaisin itse Östersund-Mora välin Noppikosken ja Orsan kautta. Noppikoskella morjestaisin Joonas Tenhusta, sillä on tarina kerrottavana. Liikennettä voi olla E45:sella. Siljan järvi on kaunis. Taalainmaa on mäkistä, lyhyitä(alle5km) ja jyrkkiä mäkiä.
Pikkuteitä ajaisin mahdollisimman paljon, renkaat sen mukaan. Matkan pituus siinä 2tkm.
Meneekö vielä paatti välillä Gävle-Kaskinen, yksi T jäisi pois.
Jos Tukholma ei ole välttämätön.

fillaristi21
31.05.2022, 18.10
Hei,
Kiitos näistä. Juuri tämän tyyppisiä vinkkejä kaipailisin lisää.
Onko kellään kokemusta sisämaassa kulkevien teiden varrella olevista kylistä, kaupungeista ja mahdollisesti niiden leirintäalueista?

Ajeltiin Oulu - Tukholma viime viikolla mutta rannikkoa pitkin (Haaparanta - Luulaja - Uumaja - Sundsvall - Gävle - Tukholma). Välillä reitti käväisi sisempänä maassa. E4 kannattaa skipata kyllä kokonaan. Ajettiin Haaparannasta Kalixiin sitä pitkin Helatorstain vastaisena yönä. Liikennettä oli vain muutama ohittanut auto, joten uskallettiin mennä. Muuten ei kyllä asiaa sille tielle. Pikkupaikoilla ei tosiaan palveluita juuri ole eli kannattaa paussit pitää isompien kylien kohdalla. Huoltoasemilta saa sibyllan nakkeja mutta eipä juuri muuta ja eivät ole 24h auki. Kaupoista löytyy valmisruokia ja takahuoneesta löytyy mikro kun kassalta nätisti kysyy. Taskuissa oli vain pähkinöitä tms. ja tuolla reissulla se riitti hyvin mutta jos vauhti on rauhallisempi ja telttamajoitus näteillä paikoilla (joita kyllä riittää!) niin parin päivän eväät laukkuun. Yöpymiset pidettiin Skellefteåssa hotellissa, Örnsköldsvikissä leirintäalueen mökissä ja Gävlessä hotellissa.

Pahasti myöhästyneen startin vuoksi jouduttiin muutama satanen tukeutumaan joukkoliikenteeseen. Vinkkinä siltä varalta, että joudut junaan tukeutumaan niin lähijunaan saa raahata pyörän, kaukojunissa ainoastaan pyörälaukussa kuljetus sallittu. Toivottavasti tätä vinkkiä et tarvitse [emoji1]

Tiet (myös soratiet) oli pääasiassa tosi hyvässä kunnossa. 23 millisillä gp5000 pärjäsi ilman rengasrikkoja vaikka sorateitäkin oli joitain kymmeniä kilometrejä.

Reissun paras osuus oli kyllä Gävle - Tukholma. Mukavan tasaista ja vaihtelevaa maalaismaisemaa.