PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kona Dew Plus vs Kona Dew Deluxe



Larvanto
25.03.2022, 12.43
Hei, olen hankkimassa pyörää lyhyttä työmatkailua(4km), yleispyöräksi sekä kesäisin n. tunnin mittaisille hupiajeluille.

Iskin silmäni otsikossa mainitsemiini Kona Dew Plus ja Kona Dew Deluxeen.
Deluxen hinta on 150e enemmän ja mietin onko se sen väärti? Ulkonäön puolesta kiinnostaisi Dew Plus keltaisella värillä enemmän.

Eroja joita Konan sivuilta bongasin pyörien välillä.




Dew Plus
Dew Deluxe


keskiö
Shimano 68mm
FSA 68mm


vaihteet
Shimano Deore 11-46t 10spd
Shimano Deore 11-51t 11spd


etupyörän napa
Shimano 100x9mm
Formula 100x9mm


takapyörän napa
Shimano 135x10mm
Formula 135x10mm


renkaat
WTB Horizon Comp 650x47c
WTB Horizon Comp w/ Puncture Protection 650x47c























Deluxessa vielä säädettävä satulatolppa. 150e edestä päivitystä vai halvempi malli ja päivittää itse myöhemmin jos kokee niin?

Tupla-V
22.04.2022, 17.33
Kumpaan lopulta päädyit?

Olen etsinyt tässä lopputalven ja alkukevään aikana itselleni yleispyörää, jolla onnistuisi kauppareissut ja satunnaiset retkeilyt myös. Olen kokeillut useampia pyöriä, esim. Specialized Sirrus X 3.0 EQ, tuntui ihan hyvältä mutta ei täydelliseltä. Jotain Specialized kippurasarveakin testailin, mutta ei tuntunut ihan omalta jutulta vielä. Erästä hihnavetoista belgialaista fillariakin kokeilin ihan mielenkiinnosta. Totesin testailun lomassa että arvostan ajomukavuutta ja ennen kaikkea hyvää ajoasentoa.

Kokeilin Kona Dew Plussaa ja ihastuin heti sen ajotuntumaan ja rentoon ajoasentoon. Jätin ostoksen kuitenkin muhimaan, sillä olin kiinnostunut myös Whyten hybrideistä, etenkin Portobellosta. Sen osalta saatavuus on todella heikonlaista ja kysyntä taas suurta. Testaamaan ei varmaankaan pääse missään, vaan voipi olla että pyörät viedään heti käsistä kun ne tulee maahantuojalta liikkeisiin myyntiin. Niinpä kävin kokeilemassa ja fiilistelemässä Kona Dew Plussaa uudemman kerran. Tunne vain vahvistui ja päätin lopulta ostaa sen.

Deluxe oli aluksi myös vaihtoehtona, mutta tulin siihen tulokseen että tuo sininen väri on liian räikeä. Ehkä miellyttävämmän värisenä olisin saattanut päätyä siihen. Loppujen lopuksi pyörissä ei niin hirveästi ole eroa. Runko on sama, joten ajotuntuma on sama. Ainoastaan osissa ja varustelussa on hieman eroa, mutta laatueroa ei juurikaan ole. Pyörään saa lokarit halvalla ja osia voi myöhemmin päivitellä paremmaksi, jos on ylipäätään tarvis.

Ragley2019
22.04.2022, 18.34
Minulla on kohta kaksi vuotta vanha DR Dew, siihen aikaan vielä SRAM-vaihtajalla 12-vaihteisena ja alumiinirungolla. Hyvä yleispyörä, tosin unisex-satula meni heti vaihtoon. Välitykset sopivat jyrkkiinkin mäkiin, niin kuin noissa Plussassa ja De luxessakin näyttää olevan. Ei noissa kysytyissä malliessa näytä olevan isoa eroa. Kymppivaihteisella Deorellakin pärjää, sellaisesta on kokemusta plussakoon renkaisesta maasturista. Satulatolpan korkeussäätö on perusjuttu, tarkoitatko hissitolppaa? Se on joutava painoa lisäävä varuste, ellei harrasta vaativampaa maastoajoa.

nure
22.04.2022, 19.54
Tuollaiselle käytölle ei pienintäkään merkitystä kummalla ajat, tavallaan kumpikin menee hukkaan noin olemattomalla käytöllä, sorry vaan...

PohjoinenIndurain
23.04.2022, 20.45
Hankin Kona Dew Deluxen reilu kuukausi sitten ja vaikka tuo Plus on aivan hyvä pyörä niin se ei tullut mieleen edes vaihtoehtona. Deluxen varusteet ovat hyvät, en haluaisi itse ajella renkailla mitkä eivät ole pistosuojatut, tai saada pyörää liikkeestä ilman lokasuojia ja seisontatukea.

Väri, no joo onhan tuo varmaan tähän asti omistamistani pyöristä 'räikeimmän' värinen. Toisaalta sininen on värinä melko tavallinen ja hieman taustasta erottuva pyörä myös näkyy liikenteessä paremmin. Makuasioita, toki. Aiemmat pyörät ovat olleet tumman sinisiä, tumma purppura, joten värikartassa ollaan tutulla alueella. Hopean värisellä pyörällä ajellut viime vuodet myös, jos kiinnostaa. :D

Penkki vaihtui inhimillisempään, muita muutoksia en ole tehnyt.

Tupla-V:n tapaan mietin tuota Whyten Portobelloa myös mutta kun ei sitä mistään saa kovin helposti ja kivijalkaliikkeen kanssa on mukavampi asioida kuin postimyyntifirman.

Ajojanne
26.04.2022, 00.41
Tuli juuri tehtyä kaupat tämän vuoden Kona Dr Dew fillarista. Aluksi ajattelin hommata gravelin, ensisijaisesti käytettynä. Sillä tarve oli jokapaikanhöylälle, joka toimii lenkeillä, työmatkalla ja retkikäytössä. Päädyin kuitenkin lopulta tähän uuteen Konan ”city-hybridiin”.

Kokemuksia ei vielä ole muuten kuin koeajosta, jossa ajoasento tuntui hyvältä (181cm & L-koko). Vähän alla olevat leveähköt sliksit mietityttävät, mutta taitaa olla tottumiskysymys - kuten useasti uuden pyörän kohdalla on. Osat vaikuttivat laadukkailta, eikä pyörä tuntunut painavalta mitä hieman pelkäsin.

Hinta oli pieni kynnyskysymys, mutta ymmärrykseni mukaan tätä aihiota on helppo muokata jatkossa ja teräsrunko & osat ovat pitkäikäisiä. Taitaa Konat myös säilyttää jälleenmyyntiarvonsa suhteellisen hyvin.

Liitetään tähän vielä Somesta löydetty kuvapari, jonka seurauksena tekee mieli heivata tuliterät lokarit varastoon ja mustat kumit alle!
https://www.instagram.com/p/CYIDMg-P-Ol/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Ei mulla muuta, ensimmäinen viesti foorumeille. Olkoon tämä pieni kontribuutio / kiitos täältä löytämistäni vinkeistä ja pyöräilyinspiraatiosta.

nure
26.04.2022, 08.40
^ Hyvä ostos ja helppo modata vaikka tuollain täysjäykkä maastopyörä/FlatBarGravel, onnea hankinnalle!

hphuhtin
26.04.2022, 08.57
Tohtorin teräsrunko tekee tuosta Dewstä kyllä omaan silmään nätimmän. Hyviä kilometrejä, noin hieno pyörä kannattaa säilyttää visusti lukittuna ;)

Bndit
26.04.2022, 09.14
Hieno pyörä ja teräsrunko on kyllä jees. Lokasuojat pilaa yleensä pyörän kun pyörän ulkonäön, mutta kyllä itse arvostan niitä arkipyörässä…maastopyörään niitä en kyllä laittaisi ikinä.

Generalist
30.04.2022, 00.36
Minulla on kohta kaksi vuotta vanha DR Dew, siihen aikaan vielä SRAM-vaihtajalla 12-vaihteisena ja alumiinirungolla. Hyvä yleispyörä, tosin unisex-satula meni heti vaihtoon. Välitykset sopivat jyrkkiinkin mäkiin, niin kuin noissa Plussassa ja De luxessakin näyttää olevan. Ei noissa kysytyissä malliessa näytä olevan isoa eroa. Kymppivaihteisella Deorellakin pärjää, sellaisesta on kokemusta plussakoon renkaisesta maasturista. Satulatolpan korkeussäätö on perusjuttu, tarkoitatko hissitolppaa? Se on joutava painoa lisäävä varuste, ellei harrasta vaativampaa maastoajoa.

Sama pyörä itsellä ja vain hyvää sanottavaa. M-koko oikein sopiva n. 173-senttiselle ja näppituntuma vaihtaessa sulava ja miellyttävä. Pyörä on todella kevyt ajaa. Uudemman tohtorin teräsrunko on tosiaan nätti, mutta metalliväreineen ja erottuvine logoineen myös kalliin ja varastettavan näköinen. Sininen 2020-malli näyttää enemmän tavispyörältä, mikä Helsingin keskustaan parkkeeratessa on toki plussaa.

Herkko6
30.04.2022, 10.14
Dew Plus aiempana 28" versiona käytössä ja on kyllä hyvä pyörä ja 28 mm leveillä renkailla herkkä kiihtymään. Nykyinen 650B tuntui hieman raskaammalta polkea, varsinkin kiihdyttäessä, mutta on vastaavasti pehmeämpi epätasaisella pinnalla. Lenkkipyöränäkin 30 - 60 km menee vallan mainiosti, maantiepyörällä sitten pidemmät, lähinnä ohjaustangon takia.

hphuhtin
30.04.2022, 15.33
Yhdellä tutulla on Dew Plus ja valittaa että polkimet kolisee herkästi maahan. Tämä on ko. pyörällä testattu nyt muidenkin toimesta ja tosiaan haitaksi asti kolisee.

Itse olen vain kaupasta yhden koeajanut ja siitä ei tuollaista mieleen jäänyt. Pitäisiköhän ehdottaa lyhyempiä kampia..

Herkko6
30.04.2022, 22.51
272mm on keskiön korkeus ja 170 mm kammilla jää vielä 100 mm polkimesta maahan. Hieman oudolta kuulostaa polkimien kolina. 47C-rengas on paksu, olisiko tuttusi vaihtanut ohuemmat renkaat tai renkaat olleet tyhjähköt? Tuskin ainakaan pienemmässä runkokoossa on 175 mm kampia ja kaikissa on sama 272 mm keskiön korkeus. Kyllä se ihan normaali mitta on.

PohjoinenIndurain
24.08.2022, 13.10
Nyt on jo hieman ajoa kertynyt Deluxelle, hyvä laite on. Painoa on enemmän kuin keveimmissä saman hintaluokan malleissa, toisaalta tuo on työmatka ja fitness-käyttöön omalla kohdallani hyvä. Xl-koko oli oikea valinta.

Poljiniskuista voin sanoa että niitä on ollut muutama. Mietin että voisiko tuo johtua pyörän pituudesta, eli että renkaiden välissä on enemmän tilaa 'tippua' ja täten tulla osumia kuin lyhyemmillä pyörillä. Toisaalta tuo ei ole haitannut menoa maastossa tai kaupungissa. Joustokeulaa ei ole kaivannut ja muutenkin malli on käytännöllinen, metsäpolut ja ylämäet on se missä Dew DL loistaa.

Edit. Ainoa puute mikä pyörässä on se, että yhdelle vielä isommalle vaihteelle olisi tarvetta. Kaikista pienin vaihde on hyvin harvoin käytössä.

nure
24.08.2022, 19.05
^Vaihda pakka.

Leewi
24.08.2022, 22.23
^Vaihda pakka.

Tossa on 11-51 pakka, mitä toi vaihtaminen auttais? Eturatas sen sijaan…

nure
24.08.2022, 23.41
Minkäs kokoinen edessä on?

Leewi
25.08.2022, 04.56
Minkäs kokoinen edessä on?
38. 40 tai 42 ois kohillaan.

Vivve
25.08.2022, 08.00
Pakka on kyllä järkyttävä tuollaseen pyörään. Pakka ja eturatas vaihtoon.

nure
25.08.2022, 09.19
^Jep, taakse jokin 11-38 ja eteen tuo 40/42. Saa paljon luonnikkaamatkin välitykset samalla.

Leewi
25.08.2022, 11.28
Pakka on kyllä järkyttävä tuollaseen pyörään. Pakka ja eturatas vaihtoon.

Merkillistä, toi valintahan on tehty mallia ostaessa. Kalliimmassa deluxessa on toi laaja pakka ja halvemmassa dew plussassa on tollanen vanhanaikaisempi pakka. Mitään järkeä vaihtaa pois yli satasen osia, semminkin jos pahimmat lumipöpperöpäivät ja mahdolliset kuormat työmatkajuhdalla edessä. Lenkkipyörät sitten erikseen.

nure
25.08.2022, 12.16
Tavallaan kun miettii että pyörää myydään hybridinä niin miksi tuollainen ylisuuri maasto pakka? Onkohan seurattu vaan jotain trendiä ilman järkeä?

ylivaihde
25.08.2022, 15.10
Hydridi ei varsinaisesti missään paras. Pertti-peruspyöräilijä arvostanee kuitenkin monipuolisuutta. Eikö hybridi juuri sitä tarjoa? Kuvittelisin et helppo myydä vanhan 21-vaihteisen tilalle uusi 1*12-vaihteinen. Kevyttä maastoilua, työmatkaa, pyöräkärrin vetoa, kauppareissua, lasten istuinta ja hoidetuilla teillä monia näistä ympäri vuoden.

PohjoinenIndurain
06.09.2022, 12.51
Monenlaista käyttöä on pyörälle luvassa ja siihen tuo tuntuu just hyvältä. 650x47c nastarenkaita on vaan hieman hankala löytää, ainakaan täältä pohjoisen pyöräliikkeistä. Täytyy vissiin nettikauppoihin turvautua.

puud
06.09.2022, 16.22
Monenlaista käyttöä on pyörälle luvassa ja siihen tuo tuntuu just hyvältä. 650x47c nastarenkaita on vaan hieman hankala löytää, ainakaan täältä pohjoisen pyöräliikkeistä. Täytyy vissiin nettikauppoihin turvautua.
Täytyykö olla just 47mm leveät? Rungon puolesta taitaa mahtua 55mm. Meinasin omaan Dewiin hommata 45NRTH:n Kahvat talveksi. Suomi Tyresillakin taitaa olla useampi nastallinen vaihtoehto noihin mittoihin.

nure
06.09.2022, 18.11
^Jos 55millinen menee niin sitten ISP:kin pitäisi pyöriä. Kuitenkin loistava pitävä ja rullaa kovallakin suht hyvin.

ylivaihde
06.09.2022, 18.20
Jossain tän foorumin langoista oli maininta, et Blackice ja Schwalbe Winter 50-584 mahtuisivat jopa lokarien kanssa.

zxcv
10.09.2022, 21.31
38. 40 tai 42 ois kohillaan.
Minkälainen kiinnitys siinä on? Suorakiinnitys? Kävin Kona Dew+ hiekalla ja asfaltilla. Ehkä se eturatas voisi olla isompi. 40 tai 42. Takapakka 11-46.

42 11-46 vai?

Hiekkatietä ja asfalttia. Kaupungissa. Keskuspuistoon.

Leewi
10.09.2022, 22.04
Minkälainen kiinnitys siinä on? Suorakiinnitys? Kävin Kona Dew+ hiekalla ja asfaltilla. Ehkä se eturatas voisi olla isompi. 40 tai 42. Takapakka 11-46.

42 11-46 vai?

Hiekkatietä ja asfalttia. Kaupungissa. Keskuspuistoon.

Ei tietoa, mutta jos sulla pyörä on, niin nykyisessä rattaassa ja kammessa lukee kiinnityksen speksit. Vähän suurempi vaan tilalle.

zxcv
10.09.2022, 22.28
Ei tietoa, mutta jos sulla pyörä on, niin nykyisessä rattaassa ja kammessa lukee kiinnityksen speksit. Vähän suurempi vaan tilalle.
Täältä hommasin ja tässä on noi tiedot. Eli kammet Samox. Taisi lukee Samcx kammessa. Huomasin samalla jarruista että tuolla lukee Tektro mutta omassa pyörässä on Clarks. Pyörähuoltoon ja kysymään tuosta eturatasta.

https://www.bikeshop.fi/Kona-Dew-Plus/ekauppa/pKODWP/

nure
10.09.2022, 22.53
^Jokin DM kiinnityksellä tuo ratas on. Ei noista halpismerkeistä tiedä mutta raaka arvaus joko Shimano tai SRAM:n kiinnityksellä, pahimmassa tapauksessa joku aivan oma villi.

puud
09.11.2022, 16.00
Täytyykö olla just 47mm leveät? Rungon puolesta taitaa mahtua 55mm. Meinasin omaan Dewiin hommata 45NRTH:n Kahvat talveksi. Suomi Tyresillakin taitaa olla useampi nastallinen vaihtoehto noihin mittoihin.
Vastaan tässä nyt itselleni ja samalla tiedoksi jos joku muu on ajatellut kokeilla: Kahvat ei kunnolla Dewiin mahdu. Sekä edessä että takana jää about 1-2mm reunimmaisten nappuloiden ja rungon väliin, eikä lokaria varsinkaan edessä saa mitenkään mahtumaan tuon renkaan kanssa. En ihan ymmärrä, kun olen kuitenkin nähnyt kuvia Dewistä noilla renkailla. Ilmeisesti joku uskaltaa ajaa niin, että rengas on melkein rungossa kiinni. Vaikea kuvitella, että toimisi talviajossa kovin hyvin.
Ps. Kahvat myynnissä: https://www.fillaritori.com/topic/275698-45nrth%C2%A0kahva-275-x-21%C2%A0ajamattomat-nastarenkaat%C2%A0kouvola/

Awain
21.09.2023, 14.05
Ehkä tähän ketjuun sopii jatkoksi:

Vaimon pyörän hankinta on loppusuoralla. Pari kärkivaihtoehtoa:

Kona Dew Deluxe
Specialized Sirrus X 2.0

Sirrusta puoltaisi step-trough -malli, jonka kanssa olisi helpompi mennä mekon ym. kanssa töihin. Kun en niin osista ymmärrä, niin onko jompi kumpi osien puolesta selkeästi parempi?

Ajelu olisi pääosin lyhyehköä työmatkaa ja kaupunkiajelua, sekä ajoittain hieman pidempää iltalenkkeilyä.

No olisihan Konallakin vielä tuo Coco-malli, jossa on step-trough -runko.

nure
21.09.2023, 17.36
Tuossa hintaluokassa ei paljon eroja synny, Kona ehkä parempi osiltaan. Mutta anna vaimon päättää, saa ainakin mieleisensä.