PDA

Näytä tavallinen näkymä : Gravel-pyörään mekaaninen 1x12?



StevieRayVehkakoski
25.03.2022, 11.37
Maastureihin on Shimpalta ja SRAMilta hirveä pinkka erilaisia 1x12-settejä mutta käppyräsarveen ei vaan kaikki menee sähkövempaimiksi? Mikäs tässä on idea ja saakos jollain konstilla huijaamalla rakenneltua järkevästi 1x12-voimansiirron graveliin? Mun maailmassa graveliin olisi aika täydellinen setti jossa olisi edessä 44-46-piikkinen eturatas ja takapakkana 10-40 tai 11-40 tai jotain vastaavaa jossa olisi "pitkä" pää yhden hampaan askelilla ja sitten ylämäkeen tosiaan vaikka 40-hampainen limppu.

Qilty
25.03.2022, 11.42
Kvg

https://cyclingtips.com/2020/10/ratio-technology-sram-1x12-speed-upgrade-kit/

Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

Qilty
25.03.2022, 11.47
Toki tarvittaviin palikoihin voi mennä lähes sama raha kun rival axs settiin, mutta onpahan saanut leikkiä ja säätää vaijereita

Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

StevieRayVehkakoski
25.03.2022, 12.02
No sitä mä just ihmettelen että miksei tuollaista settiä ole valmiina koska maailma on täynnä XD- ja HG-vaparikiekkoja joihin sopii passelit 12-speed kasetit ja ihan perus SRAM GX- ym. vaihtajat toimii mun käyttöön vähintään riittävän hyvin. Mutta eipä niitä pysty käyttämään jos ei olemassa mekaanisia 12-speed droppikahvoja joissa olisi oikea vetosuhde. Juuri tuollaisia adapteripalikkahässäköitä mä pyrin välttämään kuin ruttoa, niillä ei yleensä saa aikaiseksi mitään muuta kuin rahanmenoa vaikka tuo setti kyllä näyttää ihan fiksulta.

Aakoo
25.03.2022, 12.19
Campan Ekar on myös olemassa.

StevieRayVehkakoski
25.03.2022, 12.30
No on joo Ekar 1x13 mutta se maksaa yli kolme kertaa enemmän kuin pyörä johon mä tätä 1x12 osasarjaa suunnittelen. Eikä Campan pakat ja flatmount-jarrut edes sovi tähän mun pyörään mutta eipä sillä nyt mitään väliä ole, lähinnä ihmettelen miksei meille taviksille ole tehty järkevän hintaista Rival/105-tason 1x12 mekaanista vaihdesettiä kun luulisi moiselle olevan markkinaa mutta ilmeisesti Shimpat ja SRAMit panostavat sähkövaihteisiin ja niitä meidän kuolevaisten kuuluu ostaa.

Föhn
25.03.2022, 12.33
Ainahan voi tyytyä siihen vanhaan jollei halua lähteä markkinavoimien myllytykseen mukaan.
Joskus saattaa joutua hyväksymään kompromissin jotta etenisi tavoitteessaan.

Aakoo
25.03.2022, 12.35
Ai, no jos budjetti on noin tiukka niin sitten toi upgrade-kitti on enemmän kuin sopiva. Tosin jos haluat pitkän pään yhden hampaan askelilla, niin taitaa Campa olla ainoa vaihtoehto.

nure
25.03.2022, 12.36
Jos käyttäisi jotain aika-ajonappeja, ongelma miten saisi asennettua normi droppiin.

K.Kuronen
25.03.2022, 13.17
Tai sitten eteen 2x, jos sellainen on mahdollista.

ViP
25.03.2022, 14.02
Halpaa, toimivaa ja uusinta uutta saa harvoin samassa paketissa.

Ration 12-v muutossetti on ihan hyvä, jos sulta löytyy valmiiksi Sramin 10- tai 11-v maantiekahvat. Tosin silloinkin joudut ostamaan em. setin lisäksi Sramin maastovaihtajan, pakan, ketjun ja mahdollisesi vaparin. Eli vähintään muutaman satasen joudut upottamaan.

Eikö 11 vaihdetta riitä? Sramin pitkähäkkinen takavaihtaja ja esim. 9-42 takapakka, niin saat melko lailla saman skaalan kuin 10-44 (12v) kasetilla. Jos haluat vielä isompaa lehteä, niin ainakin Garbaruk valmistaa Sramin takavaihtajiin pidennettyä häkkiä, jonka avulla saat 50-hampaisen takarattaan toimimaan.

StevieRayVehkakoski
25.03.2022, 14.06
Mun pyöriin ei enää ikinä tule etuvaihtajaa ja mun maailmankuvaan ei myöskään sovi että fillarissa on osia jotka toimii sähköllä, ihan riittävästi harmittaa syksyn pimeillä kun aina on joku lamppu lataamatta. Mutta jos ei 1x12 mekaanista osasarjaa ole eikä helppoja DIY-yhdistelmiäkään niin sitten ei ole, täytyy tyytyä 1x11 settiin kunhan saan ajettua ensin loppuun 1x10-Forcet tai sitten niellä ylpeytensä ja siirtyä sähkövaihteisiin.

K.Kuronen
25.03.2022, 14.21
Onko 12sp kaseteissa sellaista, joka olisi pienestä päästä yhden askelin päättyen 40 hampaiseen? Taitaa joutua tinkimään isoimmasta rattaasta.

nure
25.03.2022, 14.29
Ja toisaaltaan, miksi täytyy olla 12 kun yhdellätoistakin tulee yhtä hyvin toimeen. Siis on valinnanvaraa...

Qilty
25.03.2022, 15.12
No sitä mä just ihmettelen että miksei tuollaista settiä ole valmiina koska maailma on täynnä XD- ja HG-vaparikiekkoja joihin sopii passelit 12-speed kasetit ja ihan perus SRAM GX- ym. vaihtajat toimii mun käyttöön vähintään riittävän hyvin. Mutta eipä niitä pysty käyttämään jos ei olemassa mekaanisia 12-speed droppikahvoja joissa olisi oikea vetosuhde. Juuri tuollaisia adapteripalikkahässäköitä mä pyrin välttämään kuin ruttoa, niillä ei yleensä saa aikaiseksi mitään muuta kuin rahanmenoa vaikka tuo setti kyllä näyttää ihan fiksulta.Ei tollasia haaveiltuja tiheitä 12spd kasetteja ole kyllä kun xdr ja microsplinelle. Tai jos on, niin ne on jotain helvetin kalliita jyrsittyjä. Jos tuo Rotationin setti kelpaa Dangerhommille niin eiköhän se kelpaa sullekkin, sit vaan eagle vaihtaja ja kasetti, tosin budjetilla ei saa kun 11-50 version.

Sramin axs akku kestää jotain helvetin ja vitun kauan väliltä, shimanon di2 vielä pidempään, toisen joutuu lataaman kerran pimeellä kaudella ja toisen ehkä kaksi. Turha noita on verrata kympin taskulamppuun.

Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

Qilty
25.03.2022, 15.13
Ja miksi myydä vanhoihin sopivia kun samalla vaivalla keksii uuden standardin ja myy siihen kovalla rahalla uutta ja ihanaa?

Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

nure
25.03.2022, 23.54
Loppupeleissä mitä maantiellä/gravelissa saavuttaa kahdellatoista, jokin miesmäinen identiteettikriisi? Kympinkin sarjaa voi päivittää parempaan ja jos budjetti noinkin nuuka niin jopa suositeltavaa.

Qilty
26.03.2022, 11.59
Loppupeleissä mitä maantiellä/gravelissa saavuttaa kahdellatoista, jokin miesmäinen identiteettikriisi? Kympinkin sarjaa voi päivittää parempaan ja jos budjetti noinkin nuuka niin jopa suositeltavaa.Jos ei ensinnäkään halua 2x systeemiä ni kympillä ei tee mitään kun joka vaihdolla tulee 30rpm ero kadenssiin, 11 jo menettelee ja 12 jo paljon parempi. Toki sä et varmaan jaksais kantaa enää olkkariin kun painaa vähän enemmän

Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

Arosusi
26.03.2022, 12.28
Jos ei ensinnäkään halua 2x systeemiä ni kympillä ei tee mitään kun joka vaihdolla tulee 30rpm ero kadenssiin, 11 jo menettelee ja 12 jo paljon parempi.

Jos katsoo Shimanon XT pakkoja niin pienimmät rattaat on aika samoilla eroilla.
10 isoin 36 piikkiä
11 lisäksi 42
12 sitten vielä 50
Eli kysymys on enemminkin löytyykö reittä että pärjää 36 piikkisellä rattailla.

imartika
26.03.2022, 12.47
Oma gravelointi-historia on lyhyt, mutta itse olen tämän kevään ajellut 10-36 pakalla, 12 vaihdetta ja 40 edessä. Välitys-kalkulaattorin perusteella kattaa 8-50 km/h vauhdit kun sovittaa kadenssin ajotilanteeseen. Ja kevään ajojen perusteella olen kyllä hyvin tyytyväinen.
En ole hakeutumassa mihinkään ääriolosuhteisiin, eteläisessä suomessa on tarkoitus pääsääntöisesti ajella.

Qilty
26.03.2022, 15.35
Jos katsoo Shimanon XT pakkoja niin pienimmät rattaat on aika samoilla eroilla.
10 isoin 36 piikkiä
11 lisäksi 42
12 sitten vielä 50
Eli kysymys on enemminkin löytyykö reittä että pärjää 36 piikkisellä rattailla.Katsot tarkemmin niin shimanolta on myös 10spd 11-42. Mutta kyllä ne hypyt on vaan isoja verrattuna vaikka sramin xplr 10-44 12spd kasettiin, tai edes sramin 11-42 11spd kasettiin. Siis ajossa, en ole katsellut hampaiden eroja.

Kaikkia noita ollut omissa pyörissä, tosin tuo 11spd puuttuu nykyään. On vain läskissä 10spd tuolla 11-42 kasetilla, täpärissä 12spd 10-50 ja gravelissa 12spd 10-44

Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

Qilty
26.03.2022, 15.37
Oma gravelointi-historia on lyhyt, mutta itse olen tämän kevään ajellut 10-36 pakalla, 12 vaihdetta ja 40 edessä. Välitys-kalkulaattorin perusteella kattaa 8-50 km/h vauhdit kun sovittaa kadenssin ajotilanteeseen. Ja kevään ajojen perusteella olen kyllä hyvin tyytyväinen.
En ole hakeutumassa mihinkään ääriolosuhteisiin, eteläisessä suomessa on tarkoitus pääsääntöisesti ajella.Toi olis varmaan yksi hyvä kasetti tuohon 12spd hommaan vaikka väsyneenä sopivassa mäessä tuo 40/36 välitys saattaakin tuntua tiukalta. Mulla hitain välitys 40/44 ja se on kyllä jo turhan löysä, ehkä sillekkin vielä tilanne löytyy

Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

StevieRayVehkakoski
26.03.2022, 17.58
36/10 on 3,6 ja 40/11 on 3,636. Kumpikin on varmasti riittävä skaala mutta 10-hampainen ei ainakaan maastopyöräpakassa pyöri enää nätisti. Nykyisessä pyörässä on 10 vaihdetta ja 11-28 pakka + onkohan 46 edessä ja kevyt pää loppuu kesken kun joutuu seisaaltaan polkemaan mäkiä. Tuohon pari pykälää lisää kevyempään päähän kun sais ilman että tarvii sähkövaihteita.

StevieRayVehkakoski
26.03.2022, 18.09
Ja se on kyllä totta että noi maastopakat 11-42, 11-46 ym. ei ole tiuhassa päässä kovin tiheällä jaolla joten kyllä se kai vaan pitää sitten noihin XDR-kiekkoihin ja vapareihin ym. siirtyä eli uutta pyörää kehiin joa hifimpää haluaa.

Föhn
26.03.2022, 18.21
36/10 on 3,6 ja 40/11 on 3,636. Kumpikin on varmasti riittävä skaala mutta 10-hampainen ei ainakaan maastopyöräpakassa pyöri enää nätisti. Nykyisessä pyörässä on 10 vaihdetta ja 11-28 pakka + onkohan 46 edessä ja kevyt pää loppuu kesken kun joutuu seisaaltaan polkemaan mäkiä. Tuohon pari pykälää lisää kevyempään päähän kun sais ilman että tarvii sähkövaihteita.
No onhan olemassa 11-34. https://www.bike-discount.de/en/shimano-cs-hg700-11-speed-cassette-11-34
jos kerran 28 on siinä siinä että pyöriikö kinttu.

nure
26.03.2022, 19.14
^^Ihme juttuja, kyllä taakse löytyy monenlaista...

imartika
26.03.2022, 19.36
Ja voihan tuota etuosasta keventää myös. Otat 40/42/44 piikkisen rinnalle ja sellainen paikalleen jos menossa mäkisemmälle reitille.

Qilty
26.03.2022, 21.25
Ja voihan tuota etuosasta keventää myös. Otat 40/42/44 piikkisen rinnalle ja sellainen paikalleen jos menossa mäkisemmälle reitille.Joo, aika turha on joku 46piikkinen gravelissa kun ei kuitenkaan riitä koipi ajella 50+ vauhteja

Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

nure
26.03.2022, 21.43
^ Hieman viittaa maantievälityksiin...

maalinni
27.03.2022, 12.27
Tangonpäävaihtajlla saa 12 vaihdetta helposti graveliin.

K.Kuronen
28.03.2022, 10.59
Jos ajaa luonnollisesti, niin mielestäni silloin välitykset ovat sopivat, kun mukavaa matkavauhtia ajaessa ketju on suorana. Luonnollisella ajamisella tarkoitan sellaista, missä ajonopeutta ei ohjaa minkään näkökentässä olevan mittarin lukema.

Pakottomassa ajossa mulle nopeudet jakautuvat usein kauniisti kellokäyrän tapaan:

https://live.staticflickr.com/65535/51966274264_da44f4c1f9_w.jpg

Stravassa ainakin elevate näitä laskee.