Näytä tavallinen näkymä : Pyörä työmatkaan/kuntoiluun
Moi,
Se olisi pyörän hankinta mahdollisesti edessä, mutta päätöksiä tuntuu olevan mahdotonta saada aikaiseksi..
Pyörä tulossa siis työmatka-ajoon, 20 km suuntaansa. Tiet pääasiassa asfalttia, mäkiä löytyy. Kotiin päin monesti mahdollisuus kulkea muutoin kuin pyörällä. Eli päivässä siis 20 tai 40 km ajoa. Todennäköisesti talvella en ajelisi.
Alkuun pohdiskeluissa oli White: https://www.xxl.fi/white-sc-lite-ff-deore-2x9-wmns-21-hybridipyora-musta/p/1179900_1_style
Hetken tutkittuani tuli mukaan Canyonin Roadlite 5: https://www.canyon.com/fi-fi/hybridipyorat/roadlite/roadlite-5/2780.html?dwvar_2780_pv_rahmenfarbe=BU
Ja siitä taas mentiin Roadlite 6:n: https://www.canyon.com/fi-fi/hybridipyorat/roadlite/roadlite-6-wmn/2783.html?dwvar_2783_pv_rahmenfarbe=BK
Tähän kohtaan on hyvä todeta, että suhteellisuudentajuni tuntuu kadonneen tyystin. Kuinka pitkä matka tuo 20 km todellisuudessa on, eli millainen pyörä tuollaiseen matkaan ns. riittää? Toiveena olisi, että matka sujuisi mahdollisimman helposti, sillä urheilua tulee kuntosalitreenin (voimaa & pumppia) muodossa viikkoon 4-5 krt. Pohjimmainen tavoite olisikin, että saisin arkeen vähän monipuolisuutta ja aerobista kuntoa kehitetyksi tuolla pyöräilyllä. (Saa muuten tarjota myös näkemyksiä siitä, kuullostaako suunnitelmani liian isolta palalta haukattavaksi. Liikuntaa kun tulisi viikkoon melkoinen määrä lisää nykyisten lisäksi..)
Budjetista sen verran, että tuo roadlite 6 on ihan sen yläpäässä. Onko 5 ja 6 erot sellaiset, että kannattaisi tuohon kalliimpaan panostaa?
^Hanki maantiepyörä, kasvata hieman budjettia niin löytyy varmaan sopiva.
20km on jo reipas matka. Tosiaan käyrätankoinen ehdottomasti suoraan.
https://www.canyon.com/fi-fi/road-bikes/endurance-bikes/endurace/al/
Komppaan, käyrätankoista alle.
tchegge_
24.03.2022, 06.58
Kannattaa myös katsoa mitä kaikkea pyörään saa kiinni.
Itsellä aikanaan 10- 20km työmatkoilla kyllästyin repun kantamiseen ja hommasin tarakan ja siirsin työkamat sivulaukkuun.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Räväyttää tuollaisen matkan suoratankoisellakin, kun säätää huolella ajoasennon paljokseltaan samoin kuin maantiepyörän yläotteelle. Ergo-gripit ja sopivasti kapea tanko parantaavat ajoa. Jos ei tuon lisäksi pitkiä lenkkejä aio, niin hyvn suorallakin kulkee, jopa mukavasti.
Varustelu oman tarpeen minimi ettei paino nouse tarpeettomasti vaikkei grammanviilaus päällimmäisenä.
Kukaan ei aja 20km maantiepyörällä yläotteella. On täysin turha ostaa tuollaiselle matkalle suoratankoista, se tulee jälkikäteen harmittamaan.
Kukaan ei aja 20km maantiepyörällä yläotteella. On täysin turha ostaa tuollaiselle matkalle suoratankoista, se tulee jälkikäteen harmittamaan.
Sori vaan mut ajaa.
Sehän onkin droppitankoisen paras juttu, että otevaihtoehtoja löytyy.
Takakeno
24.03.2022, 10.49
Paitsi jos sattuu tykkäämään suorasta tangosta.
K.Kuronen
24.03.2022, 11.16
...
Tähän kohtaan on hyvä todeta, että suhteellisuudentajuni tuntuu kadonneen tyystin. Kuinka pitkä matka tuo 20 km todellisuudessa on, eli millainen pyörä tuollaiseen matkaan ns. riittää? Toiveena olisi, että matka sujuisi mahdollisimman helposti, sillä urheilua tulee kuntosalitreenin (voimaa & pumppia) muodossa viikkoon 4-5 krt. Pohjimmainen tavoite olisikin, että saisin arkeen vähän monipuolisuutta ja aerobista kuntoa kehitetyksi tuolla pyöräilyllä. (Saa muuten tarjota myös näkemyksiä siitä, kuullostaako suunnitelmani liian isolta palalta haukattavaksi. Liikuntaa kun tulisi viikkoon melkoinen määrä lisää nykyisten lisäksi..)
Budjetista sen verran, että tuo roadlite 6 on ihan sen yläpäässä. Onko 5 ja 6 erot sellaiset, että kannattaisi tuohon kalliimpaan panostaa?
Vakituiseen päivittäin tuon matkan sahaaminen on kuluttavaa, eikä ehkä niinkään kehittävää. Jos tarkoitus olisi taittaa työmatka syystä tai toisesta pyörällä, niin itse valitsisin noinkin pitkälle matkalle sähköavusteisen, joka tosin tässä tapauksessa ei mahdu budjettiin.
Kuntoilun hoitaisin erikseen.
^18km/siivu työmatkaa joka päivä sahaavana olen eri mieltä. Kun siihen tottuu, niin matka etenee kuin itsestään, ja kyllä siinä kunto kohoaa. Varsinkin jos reitti on ns. helppo, eli ei jatkuvaa valoissa pysähtymistä ja kiihdyttelyä, vaan tasaista menemistä niin sykkeet pystyy pitämään alhaalla. Ja eihän sitä ole alkuun joka päivä pakko ajaa, vaan ajaa muutaman kerran viikossa ja lisää sitten kuormitusta kun siltä tuntuu. Aloittajalla salitreenin määrä on aika iso, joten kannattaa katsoa miten ehtii muut treenit hoitamaan järkevästi palautuminen huomioiden.
Aloittajalle suosittelisin käyttöön endurance -maantiepyörää tai gravelia.
Aakoon kanssa samaa mieltä. Omat työmatkani pääsääntöisesti 20-30km suuntaansa ja enkä osaa tuota erityisen kuluttavaksi sanoa. Tai no onhan toki pahoja päiviä toisinaan milloin ei huvittaisi ajaa. Vähän huonosti palautunut edellisestä päivästä tms. Silloin hölkätään kadenssia ja vietetään semuutama minuutti enemmän tienpäällä. Taitaa tuota matkaa niin suoratankoisella kuin käppyrälläkin. Viimeksimainitulla matka sujuu yleensä nopeammin. Vastaantuleva pyöräliikennekin on suurinpiirtein suoratankoista mummo ja hybridimankelia. Jokunen maantietsygäkin mahtuu joukkoon mutta selvästi vähemmistönä. Johtunee ajankohdasta koska seiskan kasin seuduilla tietyin säävarauksin käppyräsarvista tulee vastaan enemmän.
Ei aja!
Mutta oikein valitun suoratankoisen ajopituutta on enemmän ja sillä ajaa.
Jatkan myös, että on oikein hyvä tuoda kysyjälle myös kippuravaihtoehto, noinkin pitkälle matkalle se on hyvä valinta.
Niin on pituutta enenmän. Ja just tuon vuoksi ne ranteet kipeytyvät aloittelijalla, koska asentoa ei voi vaihtaa lyhemmäksi. Eikä ranteen kulmia muutella droppien avulla
Ei aja!
Mutta hyvin valitun suoratankoisen ajoasento on pidempi ja sillä ajaa.
Ja jatkan vielä, että on hyvä tuoda esille myös kippuratankoinen vaihtoehto kysyjälle, koska noinkin pitkälle matkalle se on hyvä ja jos vaikka hurahtaa kunnolla pyöräilyyn matkat voivat pidetä.
tempokisu
24.03.2022, 12.56
:D poikkeus vahvistanee säännön, en edes muista koska olen viimeksi ajanu alaotteelta...edes kesällä ja lenkit ovat kyllä yleensä yli 20km
Kait sä kahvoilta ajat kuiteski?
Kukaan ei aja 20km maantiepyörällä yläotteella.
Miksei?
Pakko tunnustaa väärinpyöräilytapani.... alaotteella hyvin harvoin, kahvoilta useimmiten.
Suora vai kippura, minulle luontevampi asento käsille kippura. Suoran tangon kanssa kipeytyivät ranteet,
Kolme on kohtaa, yläote, kahvoilta ja alaote, matkin P. Selinin otteita.
Oatmeal Stout
24.03.2022, 13.31
Miksei?
Pakko tunnustaa väärinpyöräilytapani.... alaotteella hyvin harvoin, kahvoilta useimmiten.
Vaikea lopettaa tasan 20km kohdalla, joten menee vahingossa yli tai alle; yläotteella Vätternin ympäri 315km.
Oatmeal Stout
24.03.2022, 13.32
Kahvoilta saa ainakin kaksi otetta ja yhden lisää kahvojen ja yläotteen välimaastosta. P. Selin kertoo vain ammattailaisten amatöörimäisistä virheistä.
Yläote on se tasainen kohta tangon keskellä.
Ok, sori. Minulla on termit hukassa. Siis yläote on se kun pitää kippuratangon yläosan vaakapätkistä kiinni?
Selvisi....
Ei aja!
Mutta hyvin valitun suoratankoisen ajoasento on pidempi ja sillä ajaa.
Ja jatkan vielä, että on hyvä tuoda esille myös kippuratankoinen vaihtoehto kysyjälle, koska noinkin pitkälle matkalle se on hyvä ja jos vaikka hurahtaa kunnolla pyöräilyyn matkat voivat pidetä.
Niin, tämä on just se ongelma. Fittness fillarin ajoasento on pitkä, eikä asentoa saa välillä nostettua pystympään, kuten kippurasarvella. Myös ranteiden asento on aina sama.
Itse tietystikkin pystyn ajamaan pitkäänkin suoralla tangolla, mutta aloittelija ei. Ranteet kipuilee. Puolisolla meinasi ajot loppua lyhyeen tuon vuoksi.
^^Näinhän se on ja noissa kolmessa pääkohdassa on liukuva väliasteikko äärettömän monta otekohtaa. Maantietangon parhautta!
^ Pitkä ei tarkoita ylipitkää eikä tanko saa myöskään olla ylipitkä kun pidempää taivalta suoralla tangolla ajaa, eikä tanko saa olla yhtään liian korkealla. Ajoasentoon pitää paneutua tangon muodosta riippumatta, kummallakin pääsee mutkasta tietä näkymättömiin, sanottiin erään kaupan yhteydessä.
Iso kiitos vastauksista! Tuota käyrätankoa en tosiaan itse ollut edes harkinnut. Kokemusta ei sellaisesta ole, ja omissa mielikuvissa tuntuu liian hankalalta. Mites tanko vaikuttaa yleiseen ajoasentoon? Meneekö automaattisesti makaavammaksi?
Täällä tulikin samoja pointteja esiin mitä on tullut itsekin pähkäiltyä. Tavaraa joutuu kuljettamaan päivittäin suhteellisen paljon repussa. Niska- ja hartiavammaisena (jumiutuu helposti) mietin, kuinka pahasti pyöräilyllä painava reppu selässä saa itselleen hallaa aikaan? Ja kuinka paljon tuohon voi vaikuttaa ajoasennon yms. säädöillä? Onko käyrätangosta tässä suhteessa apua?
Kuten jo totesin, niin yleinen kuormitus askarruttaa myös. Palautumiseen joutuisi kiinnittämään huomiota ihan huolella. Tietysti alkuun pitäisi vähennellä salitreenejä ja testailla miten alkaa sujumaan. Voisihan sitä jättää vaikka pyöräilykaudeksi salihommia hieman vähemmälle, talvella ehtisi sitten taas painaa. :)
Kuten tuossa yllä kerroin, niin asento ei mene makaavammaksi. Tuo on yleinen harhaluulo, jonka vuoksi fittnes pyöriä myydään.
Laita ehdottomasti tarakka ja sivulaukku pyörään. Reppua ei kannata kantaa noin pitkällä matkalla.
^^^ Eihän sen käyrätangon kanssa tosiaankaan tarvitse roikkua siellä alaotteella. Kahvoilta ajaminen pitää mun mielestä ranteet luontevammassa asennossa kuin suoralla tangolla = en pysty semmoisella ajamaan pitkää matkaa ilman rannekipuja.
Takakeno
24.03.2022, 14.01
Mulla on myös droppitankoinen pyörä, mutta yleensä ajelen suoratankoisella. Suora on tosin viiksimalli ja käytössä on innerbarendsit sekä ergogripit. Suurimman osan ajasta ajelen niiltä innerbarendseiltä, joilta pystyn myös jarruttamaan ja vaihtamaan vaihteita. Ei oo pakko suoran olla pelkästään suora pötkylä yhdellä mahdollisella otteella.
^^^ Eihän sen käyrätangon kanssa tosiaankaan tarvitse roikkua siellä alaotteella. Kahvoilta ajaminen pitää mun mielestä ranteet luontevammassa asennossa kuin suoralla tangolla = en pysty semmoisella ajamaan pitkää matkaa ilman rannekipuja.
Ja oikein säädettynähän selän asento ei muutu maantiepyörässä lainkaan. Ajat sitten kahvoilta tai dropeilta. Tämä ei tietystikkään koske touring ajoon viritettyä pyörää.
Mulla on tallissa kaks kippuraa ja yks suora, sekasi noilla ajan, suoralla vähitellen, mutta makaava asento ei yhdelläkään. Käyttöpyörä, amatööripyörä, maantiepyörä... mitä nimeä noista nyt käyttäisi, saman verran lantiosta ylävartalo kallistuu ajaessa eteen päin. Heikkoja voimia ei auta hukata, ajoasento on oltava kaikkia kehon voimia hyödyntävä, kun tällaisesta kokovartalotyökalusta kyse.
Mulla on myös droppitankoinen pyörä, mutta yleensä ajelen suoratankoisella. Suora on tosin viiksimalli ja käytössä on innerbarendsit sekä ergogripit. Suurimman osan ajasta ajelen niiltä innerbarendseiltä, joilta pystyn myös jarruttamaan ja vaihtamaan vaihteita. Ei oo pakko suoran olla pelkästään suora pötkylä yhdellä mahdollisella otteella.
Nuo antaa tosiaan vaihtoehtoja ranteiden asennolle. Ja näyttääpä vastaantuleva liikenne niitä käyttävän. Ja se kaventaa myös otetta joka monelle luontevampi asento ajaa. Aikoinaan olikin pyörä jossa tanko oli vain noin 50cm. Sillä oli paljon luontevampi asento kuin kymmenen senttiä pidemmillä. Tai ei oikeastaan se asento varsinaisesti vaan kuormitus yläpuoliselle lihaksistolle.
Iso kiitos vastauksista! Tuota käyrätankoa en tosiaan itse ollut edes harkinnut. Kokemusta ei sellaisesta ole, ja omissa mielikuvissa tuntuu liian hankalalta. Mites tanko vaikuttaa yleiseen ajoasentoon? Meneekö automaattisesti makaavammaksi?
Täällä tulikin samoja pointteja esiin mitä on tullut itsekin pähkäiltyä. Tavaraa joutuu kuljettamaan päivittäin suhteellisen paljon repussa. Niska- ja hartiavammaisena (jumiutuu helposti) mietin, kuinka pahasti pyöräilyllä painava reppu selässä saa itselleen hallaa aikaan? Ja kuinka paljon tuohon voi vaikuttaa ajoasennon yms. säädöillä? Onko käyrätangosta tässä suhteessa apua?
Kuten jo totesin, niin yleinen kuormitus askarruttaa myös. Palautumiseen joutuisi kiinnittämään huomiota ihan huolella. Tietysti alkuun pitäisi vähennellä salitreenejä ja testailla miten alkaa sujumaan. Voisihan sitä jättää vaikka pyöräilykaudeksi salihommia hieman vähemmälle, talvella ehtisi sitten taas painaa. :)
Ei ole mulla ollut reppu selässä ongelmia. Jos tykkää ajaa reppu selässä kannattaa hommata fillarispesifisempi reppu sekä koettaa ajaa se selässä lastattuna suurinpiirtein sillä kamalla mitä päivittäin tulisi kuljettamaan. Lähtökohtaisesti mieluusti sen kokoinen jolla päivittäiset roinat kulkee. Ehkä jopa pienempi. Monet fillarireput on todellisia tilaihmeitä. Mutta tämäkin riippuu siitä mitä siellä selässä päivittäin kulkee. Tarakkakin on myös hyvä vaihtoehto taikka sivulaukut.
Pyöräilyä voi suorittaa kuormittavana tai palauttavanakin. Itsestähän se on kiinni. Kovina salipäivinä voi pitää sitten vapaapäivän pyöräilystä. Ainakin joskus itsellä jää salimoodi päälle ja se ei monesti ole tarkoituksenmukaista jos meinaa seuraavana päivänä tehdä jotain.
Täytyy vielä korostaa, että hankit oikean kokoisen pyörän. Minulle aikoinaan kivijalasta myytiin pikkasen liian iso pyörä (siksi kun ei siellä pienempää ollut). Ihan Ok sekin, mutta vaihdettuani nykyiseen, pykälää pienempään pyörään huomasin, että ajaminen alkoi oikeasti tuntua kivalta.
Ei ole mulla ollut reppu selässä ongelmia. Jos tykkää ajaa reppu selässä kannattaa hommata fillarispesifisempi reppu sekä koettaa ajaa se selässä lastattuna suurinpiirtein sillä kamalla mitä päivittäin tulisi kuljettamaan. Lähtökohtaisesti mieluusti sen kokoinen jolla päivittäiset roinat kulkee. Ehkä jopa pienempi. Monet fillarireput on todellisia tilaihmeitä. Mutta tämäkin riippuu siitä mitä siellä selässä päivittäin kulkee. Tarakkakin on myös hyvä vaihtoehto taikka sivulaukut.
Pyöräilyä voi suorittaa kuormittavana tai palauttavanakin. Itsestähän se on kiinni. Kovina salipäivinä voi pitää sitten vapaapäivän pyöräilystä. Ainakin joskus itsellä jää salimoodi päälle ja se ei monesti ole tarkoituksenmukaista jos meinaa seuraavana päivänä tehdä jotain.
Vaikkei tämä nyt varsinaisesti mikään "pyörällä töihin" -ketju olekaan, niin olen aina ihmetellyt mitä kaikkea pitää päivittäin repussa työn ja kodin välillä kuljettaa? Itse vien kamat kertaviikkoon maanantaisin kaappiin ja viikon lopussa pois. Muuten viikolla ajan vain lompsa ja puhelin ajopaidan takataskussa.
tchegge_
24.03.2022, 15.25
Tulevana kesänä kuorma esim itsellä vaihtelee etätyöpäivistä yms riippuen t-paita/sukat kombosta 3kg läppäri/oheislaitteet settiin.
Keväisin ja syksyisin sitten takkia yms. Iltapäivästä.
Reppu myös hiostaa enemmän selässä 10km matkoilla.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Vaikkei tämä nyt varsinaisesti mikään "pyörällä töihin" -ketju olekaan, niin olen aina ihmetellyt mitä kaikkea pitää päivittäin repussa työn ja kodin välillä kuljettaa? Itse vien kamat kertaviikkoon maanantaisin kaappiin ja viikon lopussa pois. Muuten viikolla ajan vain lompsa ja puhelin ajopaidan takataskussa.
Ihmisillä saattaa olla erilaisia töitä, ja kaikissa työpaikoissa ei ole esim. kaappeja jonne säilöä viikon kamoja.
Jotkut saattaa kuskata jopa sellaisia työssä tarvittavia asioita kuin läppäriä, eikä työviikko ole ma-pe. Myöskään sellaista asiaa kuin lounastauko ei aina ole, eikä varsinkaan yövuorossa.
Loput aukot voi täyttää mielikuvituksella.
Itse olen jämähtänyt tuohon reppuun, useaa koittanut ja aina ne kyllä on enemmän tai vähemmän hiostavia. Mieluummin kuitenkin se kun sivulaukut. Onneksi meillä on hyvät sosiaali- ja suihkutilat.
Kun muut tulee kaupungin keskustaan töihin niin minä lähden ydinkeskustasta sinne hommiin mistä ne keskustaan tulijat tulevat. Repussa kulkee jonkinsortin lounas, goretexia, joskus termari ja jotain pientä sälää. Pääasiassa mennään kymppilitraisella Ospreyllä ja jos läppäri messissä niin sitten täytyy ottaa sopivampi. Reppu jää silloin kotiin kun on mahdollisuus syödä, kahvitella jossain tai on lyhyt matka kotiin. Tuotannon alalla kun olen niin tuo suorituspaikka tahtoo vaihdella.
Ja kyllähän tuo selkä kostuu repun kanssa ajaessa mutta niin se kastuu töissäkin vaikka reppua selässä olisikaan.
^^Ja usea yksinkertaisesti joutuu kuljettamaan eväätkin. Lisäksi joku sadevaate tai muita säistä riippuvia. Keväällä usein aamulla pakkasta ja päivällä lämmintä niin johonkin ne vähennetyt vaatteet pakko pakata. Itse about 40vuotta ajoin ympäri vuoden ja koskaan en muuta kuin reppua käyttänyt enkä muuta kaivannutkaan.
Täytyy vielä korostaa, että hankit oikean kokoisen pyörän. Minulle aikoinaan kivijalasta myytiin pikkasen liian iso pyörä (siksi kun ei siellä pienempää ollut). Ihan Ok sekin, mutta vaihdettuani nykyiseen, pykälää pienempään pyörään huomasin, että ajaminen alkoi oikeasti tuntua kivalta.
Tuota seikkaa valinnassa ei koskaan korosteta liikaa.
(Ensimmäistä oikeata ajokkia valitessa valitsija kiinnittää huomiota huomattavan paljon esimerkiksi keulan korkeuteen ja se jo johtaa isomman valintaan, myyjällä on myös vastuu tekosistaan isoon johtaneissa tapauksissa, saadapa tuo toteen näytetyksi...)
^Myyjän motivaatio saattaa olla vain myydä ja jos varastossa vain liian pieni/suuri malli niin helposti sitä tuputetaan tietämättömälle asiakkaalle.
Oatmeal Stout
25.03.2022, 12.48
^Myyjän motivaatio saattaa olla vain myydä ja jos varastossa vain liian pieni/suuri malli niin helposti sitä tuputetaan tietämättömälle asiakkaalle.
Yleisesti myyjien tyrkytyksen kohteena ovat suurimmat bonuksien tuojat ja kauppiaat pyrkivät myymään varastossa olevia.
^Niinpä, olivat sitten sopivia tai ei. XXL:ssä sivusta seuran kun tuollaiselle 160senttiselle kaupattiin 52senttistä maantie pyörää periaatteella että alkuun se tuntuu isolta mutta kun tottuu...
Roadlite on hyvä. Ei mulla muuta.
^Ja LTD oli/on harkinnassa jos/kun suoratankoinen listalla, hyvä keventelykohde!
Itselläkin olisi pyörän hankinta edessä arkikäyttöön. Aika nihkeästi on tarjontaa. Roadlitea saisi tilattua. Kona rove St ja muutama Marinin malli olisi kanssa saatavissa. Hankalaa on taas....
^ Pienet koot tuntuvat menevän Canyonilla suht nopsaan. Melkein laittaisin ostohousua jalkaan ja lompsaa takataskuun oli pyörä sitten mikä tahansa. Mutta mikä siinä on hankalaa? Mistä kohtaa kenkä puristaa?
^ Pienet koot tuntuvat menevän Canyonilla suht nopsaan. Melkein laittaisin ostohousua jalkaan ja lompsaa takataskuun oli pyörä sitten mikä tahansa. Mutta mikä siinä on hankalaa? Mistä kohtaa kenkä puristaa?
Joo ei sitä varmaan kauaa kärsi vatuloida. Lähinnä noista saatavissa olevista malleista pitäis se omaan käyttöön sopiva löytää sopurahalla. Joku gravel tyyppinen johon saa lokasuojat ja mielellään suoralla tangolla sais olla. Niitä ei juurikaan ole saatavilla. Lenkkipyörä löytyy sitten erikseen. Tää tulis ihan arkiajokiksi
Muista en osaa kertoa mutta Roadliteen menee 35mm rengas ja lokareiden kanssa 30mm jos käyttää kanjonin omia loksuja. Tai voi mennä 33mm. Tätä en voi varmuudella varmistaa kun ei ole omassa käytössä loksuja ollenkaan. Tuo kannattaa ottaa huomioon jos rengastila on määräävä tekijä. Kuutosessa ja seiskassa on kyllä ihan kovat osat. Ja noihin löytyy ihan kivasti varaosaakin.
Muista en osaa kertoa mutta Roadliteen menee 35mm rengas ja lokareiden kanssa 30mm jos käyttää kanjonin omia loksuja. Tai voi mennä 33mm. Tätä en voi varmuudella varmistaa kun ei ole omassa käytössä loksuja ollenkaan. Tuo kannattaa ottaa huomioon jos rengastila on määräävä tekijä. Kuutosessa ja seiskassa on kyllä ihan kovat osat. Ja noihin löytyy ihan kivasti varaosaakin.
Eihän se haittaisi jos leveemmänkin renkaan sais. Jos talvella meinaisi ajaa. Lokarit kyllä haluan laittaa. Onko hintansa väärti maksaa seiskasta 300€ enemmän? Kutosellakin kyllä varmasti pärjää
^Kutosella pärjää mutta kasi on jo mainio kapistus, kuiturunko vaikkakin tuo integroitu ohjaamo ei kiehdo. Kutosessakaan ei mennä paljoa metsään, kaupoille vaan jos jotain saa ennen kesää.
Cuben mallistostakin vois löytää, tässä yks, jota joitakin kokoja olis heti ja monia muitakin pian saa, kotimaista Cube kauppaakin kantsii seurata:
https://www.bike-discount.de/en/cube-sl-road-darkred-n-red
https://www.e-ville.com/fi/3054-polkupyorat/56958-sunpeed-kepler-gravel-pyora.html?gclid=CjwKCAjw6dmSBhBkEiwA_W-EoC4kFHhLyFnu3bLAIcjEz6eF9RdkijGrq4_ZXFAMNUXymqa7c mc3MBoC71UQAvD_BwE
Kaveri tilasi vastaavaan touhuun tälläisen, kun vain hinta merkkaa...saa nähdä jatkuuko työmatkailu autolla hankinnan jälkeenkin :)
Tuosta vielä edullisemmin. Eturatas kannattaa vaihtaa pienemmäksi, ovaali 38-hampainen hyvä. :)
https://www.bikester.fi/fixie-inc.-floater-race-8s-disc-street-M904231.html?vgid=G1293001&cgid=36903
EDIT: tuohon ei pysty vaihtamaan helpolla takakiekkoa. On epästandardi takaleveys 130mm ja levyjarrut?
Siis kantsii ostaa vielä halvempi vannejarrullinen malli:
https://www.bikester.fi/fixie-inc.-floater-race-8s-M904228.html?vgid=G1292986&cgid=86239
:)
Eturatas sopisi hyvin työmatkatempoon...
Cuben mallistostakin vois löytää, tässä yks, jota joitakin kokoja olis heti ja monia muitakin pian saa, kotimaista Cube kauppaakin kantsii seurata:
https://www.bike-discount.de/en/cube-sl-road-darkred-n-red
On noita tullut katseltua ihan kyllästymiseen asti. Tuotakin pyörää on tullut katseltua. Kotimaasta saa ainakin konan ja marinin joitain malleja, mutta aika niukkaa on. Pakkohan se pikkuhiljaa on joku päätös tehdä ennenkuin kaikki menee
^Ja menevät äkkiä kun kevään tulo kiihtyy...
Nii tekee. Tilaan tuon kuutosen illalla
https://www.canyon.com/fi-fi/hybridipyorat/roadlite/roadlite-6/2782.html
Canyonin kokotaulukko sanoo että m koko on sopiva 179cm ja 84 inseamilla. Tuo taitaa aika kohdillaan olla?
Noniin. Nyt on m kokoinen roadlite 6 tilattu. Sit vaan odotellaan:)
Hyvä valinta eikä koon puolesta epäilystä, Canyonin kokosuositus vaikuttaa onnistuvan kauttaaltaan heidän pyörissään, kun kuskin mitat kohtnormaalit.
Jännittävää odotusta ja toivotaan kommenttia myöhemmin!
Nyt se odottavan aika on pitkä... Palataan asiaan kun koeajot on tehty!
Noniin. Nyt on m kokoinen roadlite 6 tilattu. Sit vaan odotellaan:)
SKS Speedrocker lokarit on hyvät, jos haluaa helposti kiinnitettävät/irrotettavat. Curana C-Lite on kohtuu tyylikkäät pysyvämpään asennukseen.
SKS Speedrocker lokarit on hyvät, jos haluaa helposti kiinnitettävät/irrotettavat. Curana C-Lite on kohtuu tyylikkäät pysyvämpään asennukseen.
Joo niitä speedrockereita kattelin mutta kun en ollut varma käykö ne, päädyin sitten roadlite fender settiin. Varmaan ois kannattanut ne rockerit ottaa niin ois voinut laittaa aina tarvittaessa kiinni
^ No, milloin vaan voi alkaa satamaan. Mun mielestä niitä on turha räplätä pois ja paikalleen. Lokarit suojaavat myös runkoa kiven iskemiltä ja pitävät ketjut ja rattaat jonkin verran vähemmän hiekattomina.
Miksi ne pitäisi pois saada ja missä tilanteessa?
Armottoman rumatkin nämä speedrokkerit on: https://road.cc/content/review/261388-sks-speedrocker-mudguard-set
^ No, milloin vaan voi alkaa satamaan. Mun mielestä niitä on turha räplätä pois ja paikalleen. Lokarit suojaavat myös runkoa kiven iskemiltä ja pitävät ketjut ja rattaat jonkin verran vähemmän hiekattomina.
Miksi ne pitäisi pois saada ja missä tilanteessa?
Armottoman rumatkin nämä speedrokkerit on: https://road.cc/content/review/261388-sks-speedrocker-mudguard-set
Nojoo noinhan se kyllä on. Ei taida mitkään lokarit kaunistaa tuon tyyppistä pyörää.
Mulla on SKS Racebladet. Ne on ihan jees. Takalokari vois olla pidempi Vauhtirokkarin tyyliin. Nyt keskiön seutu / satulaputki rapaantuu.
Itsellä ei ole ollut lokasuojia muuta kuin ympärivuotisessa työmatkapyörässä eikä ole tullut ikävä, vesi on vettä ja kura kuraa.
Pistähän Asd13 kommenttia kun roadliten saat testattua.
Mitäpä ootte mieltä tästä: White gx lite, Shimanon Claris -vaihtajilla? Hinta xxl:ssä oli 899e. Sattui olemaan yksi kappale omaa kokoa jäljellä, ajoasento tuntui ihan hyvältä.
https://www.xxl.fi/white-gx-lite-22-unisex-gravelpyora/p/1179895_1_style
Pistähän Asd13 kommenttia kun roadliten saat testattua.
Mitäpä ootte mieltä tästä: White gx lite, Shimanon Claris -vaihtajilla? Hinta xxl:ssä oli 899e. Sattui olemaan yksi kappale omaa kokoa jäljellä, ajoasento tuntui ihan hyvältä.
https://www.xxl.fi/white-gx-lite-22-unisex-gravelpyora/p/1179895_1_style
Joo laitan jahka se tulee. Sen piti tulla perjantaina, mutta jonkun ups:n perävaunusekoilun takia siirtyi huomiselle. Huomenna aika kiireinen päivä, että saattaa mennä tiistaille ennenkuin kerkeän testaamaan
En kyllä ihan hirveesti tuota ups:n toimintaa voi kehua. Tänään tuli lokasuojat, huomenna vasta pyörä. Sivuillaan mainostavat että toimituksen kellonaikaa voi muuttaa jos ei ole kotona. Ei toimi. Sähköinen allekirjoitus ei toimi. Soitin aspaan että onnistuuko toimitusajan muutos. Sanoi välittävänsä viestin kuljettajalle. Lokasuojien kohdalla ei onnistunut, tuskinpa pyöränkään. Miksi ihmeessä toimitusaika on klo 8.30-11.30? Töissähän sitä silloin ollaan.....
Noniin. Nyt on ensimmäinen koeajo roadlitellä suoritettu raikkaassa kevät tuulessa. Hyvän tuntuinen pyörä noin äkkiseltään. Kevyt ja ketterä ajaa. Koko on sopiva. Ainakaan yhtään pidempi ei kärsi olla. Ehkäpä voisi kokeilla jopa vähän lyhyemmällä stemmillä. Vaihteet kaipasivat pientä säätöä. Nyt jo suurinpiirtein toimivat. Satula tuntui kyllä kovalta. Varmaan vain tottumuksen puute kun ei talvella tullut pyöräiltyä. Lokasuojat jäi vielä laittamatta. Aika rihvelin-näköiset ne kyllä on. Kai ne jossain vaiheessa pitää laittaa. Positiivinen fiilis ainakin vielä:D
Kun alat hakea tangolle sopivaa korkeutta, siis asteittain laskemaan, niin huomaat ajopituuden sopivankin, samalla huomaa ajettavuuden ja pyörän käsiteltävyyden paranevan, vielä satulankin paranevan!
Hetken jos toisenkin sisäänajo vaatii.
Onnittelut hyvästä valinnasta, hyviä kilometrejä...
Kun alat hakea tangolle sopivaa korkeutta, siis asteittain laskemaan, niin huomaat ajopituuden sopivankin, samalla huomaa ajettavuuden ja pyörän käsiteltävyyden paranevan, vielä satulankin paranevan!
Hetken jos toisenkin sisäänajo vaatii.
Onnittelut hyvästä valinnasta, hyviä kilometrejä...
Kiitos vaan! Joo kyllä se siitä hioutuu kun saa kilsoja alle. Lähtökohta on hyvä kyllä
Noniin. Nyt on ensimmäinen koeajo roadlitellä suoritettu raikkaassa kevät tuulessa. Hyvän tuntuinen pyörä noin äkkiseltään. Kevyt ja ketterä ajaa. Koko on sopiva. Ainakaan yhtään pidempi ei kärsi olla. Ehkäpä voisi kokeilla jopa vähän lyhyemmällä stemmillä. Vaihteet kaipasivat pientä säätöä. Nyt jo suurinpiirtein toimivat. Satula tuntui kyllä kovalta. Varmaan vain tottumuksen puute kun ei talvella tullut pyöräiltyä. Lokasuojat jäi vielä laittamatta. Aika rihvelin-näköiset ne kyllä on. Kai ne jossain vaiheessa pitää laittaa. Positiivinen fiilis ainakin vielä:D
Hyviä ajoja!
Kerrohan sitten muutaman kuukauden ajojen jälkeen, miten tuollaisen matkan työmatkapyöräily yhdistettynä aktiiviseen salitreeniin on toiminut? Voi se toki hyvillä kesäkeleillä toimiakin, itse olisin kyllä oman kokemukseni pohjalta suositellut tuohon käyttöön sähköpyörää, vaikka se budjetin yli olisi mennytkin. Sillä kun kulkisi mukavasti myös talviajot, eikä tarvitsisi jättää kesälläkään pyöräilypäiviä väliin lihasväsymyksen vuoksi.
Itse ajelen nykyisellään omia hyötyajojani pääosin menot ilman avustusta ja paluut avustuksen kanssa ja koen sen varsin toimivaksi niin kehittymisen kuin myös jaksamisen kannalta. Työmatka-ajoa tulee kaikkinensa n. 60 km/vko ja iltaisin liikuntaharrastuksiin ajoa n. 80 km/vko ja varsinkin talvisin lihasvoimilla rullailu käy liian raskaaksi ja syö liikaa suoriutumisesta muissa treeneissä.
^Jotenkin miettii että onkos treenissä jotain vikaa jos lihasvoima ei riitä ajamiseen? Tavallaan ei tuollaiset kilometrit luulisi vielä niin uuvuttaa ellei salitreeni sitten ole jotain Pro tason harjoittelua 5-8x viikossa.
^Jotenkin miettii että onkos treenissä jotain vikaa jos lihasvoima ei riitä ajamiseen? Tavallaan ei tuollaiset kilometrit luulisi vielä niin uuvuttaa ellei salitreeni sitten ole jotain Pro tason harjoittelua 5-8x viikossa.
140 km viikossa ajoa jollain 20kg? fillarilla ilman avustusta ja vielä lumessa. Ihmettelet jos tulee ylikuormittavaa salitreenien kanssa?
3-4 kertaa viikossa lentopalloa 1,5-2h, kerran viikossa biitsiä 1,5h, 2 kertaa viikossa koko kropan lihaskuntotreeni salilla tai ryhmäliikuntatunnilla, 2 kertaa viikossa aerobinen ryhmäliikuntatunti (joissa tulee useimmiten myös lihaskuntoa melkoiseen hapotukseen asti jaloille), vähän juoksua ja jotain muuta pientä siihen päälle, (+fyysinen työ), niin siihen saa talvisaikaan päälle sovitella kestävällä tavalla pyöräilykilometrejä ihan riippumatta pyörästä :)
Hyviä ajoja!
Kerrohan sitten muutaman kuukauden ajojen jälkeen, miten tuollaisen matkan työmatkapyöräily yhdistettynä aktiiviseen salitreeniin on toiminut? Voi se toki hyvillä kesäkeleillä toimiakin, itse olisin kyllä oman kokemukseni pohjalta suositellut tuohon käyttöön sähköpyörää, vaikka se budjetin yli olisi mennytkin. Sillä kun kulkisi mukavasti myös talviajot, eikä tarvitsisi jättää kesälläkään pyöräilypäiviä väliin lihasväsymyksen vuoksi.
Itse ajelen nykyisellään omia hyötyajojani pääosin menot ilman avustusta ja paluut avustuksen kanssa ja koen sen varsin toimivaksi niin kehittymisen kuin myös jaksamisen kannalta. Työmatka-ajoa tulee kaikkinensa n. 60 km/vko ja iltaisin liikuntaharrastuksiin ajoa n. 80 km/vko ja varsinkin talvisin lihasvoimilla rullailu käy liian raskaaksi ja syö liikaa suoriutumisesta muissa treeneissä.
Taidatpa erehtyä nyt nimimerkistä. Työmatkat minä kuljen autolla. 32 km sivu ja vuorotyö, niin ei viitti pyörällä kulkee, laiska kun on. Tuo roadlite minulla on ihan sekalaiseen arkiajoon. Sähköpyörällä en mitään tee. Koitan pyöräilyn ottaa liikunnan kannalta. Kippurantankopyörä on sitten lenkkiajoon vielä erikseen.
Taidatpa erehtyä nyt nimimerkistä. Työmatkat minä kuljen autolla. 32 km sivu ja vuorotyö, niin ei viitti pyörällä kulkee, laiska kun on. Tuo roadlite minulla on ihan sekalaiseen arkiajoon. Sähköpyörällä en mitään tee. Koitan pyöräilyn ottaa liikunnan kannalta. Kippurantankopyörä on sitten lenkkiajoon vielä erikseen.
Oho anteeksi joo, luin ketjua pikaisesti läpi ja luulin sua alkuperäiseksi kysyjäksi! Jäi sun eka viesti ketjussa huomaamatta kokonaan.
Lauri, keskity pyöräilyyn ja lopeta höpöjutut ;-) Hieman nuorempana 100-150km työmatkoja, 4-5x salilla ja kevät-syksykaudella kaksi +100km lenkkiä viikossa ja vkl pitempiäkin ja hyvin meni vielä kolmevuorotyössäkin... Toisaaltaan ei ollu sähköpyöriä onneksi vielä markkinoilla.
Noo, nyt saatan sohaista ehkä hieman muurahaispesää kun sanon tämän ääneen tällä foorumilla, mutta onhan pyöräily pirun yksipuolista rasitusta keholle, tekee hyvää tehdä vähän muutakin :)
^Totta mutta ei tarvi silti itseään hajauttaa liikaa ettei olennainen unohdu. Toisaaltaan jos sohitaan niin sähköpyöräily vielä olemattomampaa ja yksipuolisempaa.
Nojaa, itse käytän kuitenkin lukkopolkimia myös sähköpyöräillessä ja omalla käyttötavallani siinä tulee kuitenkin kahta eri rasitustasoa, ilman avustusta vähän raskaampaa (ja pidempikestoista) ja avustuksen kanssa vähän kevyempää pk-treeniä, joista molemmat tukevat muuta harrastamista sen sijaan että söisivät sitä. Ilman avustusta ajelu ennen muita treenejä on myös aika hyvää lämmittelyä, treenien jälkeen taas kevyt ajelu sähköllä toimii palauttelevana. Lyhyitä intervalleja tulee sitten sähkön kanssa välillä ajeltua alamäissä kun avustus ei jeesaa 25 km/h pidemmälle :)
Toki myönnän, että sähköpyörälle on muitakin käyttötapoja, jotka ovat omaani yksipuolisempia.. harvoin kuitenkaan haitallisia sellaiselle, joka muuten kulkisi käyttäen kokonaan jotain muuta välinettä kuin pyörää.
Kuminauha
29.04.2022, 08.45
Maastopyöräily on mielestäni ainakin varsin monipuolista koko kehon painia.
Laitan lähipäivinä tuon roadlite 6 tilaukseen.
Kun päädyit tuohon m-kokoon, niin mikä on jalkasi sisämitta? Itsellä 80, saattaa tuo s-koko sattua tälle persjalalle paremmin.
Lauri H, nuo kilometrisi per viikko on sitä luokkaa että homma ehkä hoituisi sähköpyörän hintaisella "oikealla" pyörällä tehokkaammin ja harrastuksia tukien, IMO ja kaikki kyllä tietää asenteeni sähköisiä kohtaan, piste, piste, piste.
Laitan lähipäivinä tuon roadlite 6 tilaukseen.
Kun päädyit tuohon m-kokoon, niin mikä on jalkasi sisämitta? Itsellä 80, saattaa tuo s-koko sattua tälle persjalalle paremmin.
Jos minulta kysyit niin suurinpiirtein 84. M koko on minulle sopiva. Mitä se canyonin kokolaskuri sinulla sanoo?
Lauri H, nuo kilometrisi per viikko on sitä luokkaa että homma ehkä hoituisi sähköpyörän hintaisella "oikealla" pyörällä tehokkaammin ja harrastuksia tukien, IMO ja kaikki kyllä tietää asenteeni sähköisiä kohtaan, piste, piste, piste.
Minulla on myös viitisen vuotta vanha n. 1500€ hintainen Cannondalen cyclocrossi, jota olen kevät-kesä-syksy -akselilla käytellyt hyötyajoihini. Se on pääosin toiminut myös, ajoittain kotimatkat ovat kyllä tuntuneet liian raskailta ja myös venyneet liian myöhään. Ja vaikuttaneet myös muissa treeneissä suoriutumiseen. Talvella vain koen säköavustuksen omalla kohdallani välttämättömäksi. Pyöräilykilometrien sijaan voit tuijottaa välillä myös liikunnan harrastamisen kokonaistuntimäärää.
Kerroppa nyt nure paljonko ajelet itse viikossa? Ja paljonko harrastat muuta?
Laurilla oli suht tuhdit harrastukset tuossa muutenkin, eli ymmärrän kyllä sähköpyörän. (Vaikka ne perseestä ovatkin)
Kun itse yritän treenata kovaa, niin kuljen mieluusti duunimatkat surkeille keleillä autolla. Eli tuohon verrattuna se sähköpyörä on ilman muuta fiksumpi, ihan luonnonkin kannalta.
Paaton, pari vuotta sitten lopetin hyötypyöräilyn ja päätin että talvi ja paskakelit ajeltu. Viimeiset ajokaudet olleet tuollaita 300km viikossa vaihdellen. Salilla 4-5× viikossa puhdasta voimaharjoittelua ympäri vuoden, kesällä hieman kevyemmin jalkoja tietenkin. Ja tietty kävelyä ja muuta pakollista sen ohessa.
Jos tuo ei ole stravassa, niin ei uskota.
Jos minulta kysyit niin suurinpiirtein 84. M koko on minulle sopiva. Mitä se canyonin kokolaskuri sinulla sanoo?
S-kokoa ehdottaa. Kaipa siihen voi osimoilleen luottaa.
S-kokoa ehdottaa. Kaipa siihen voi osimoilleen luottaa.
Tätä foorumia lukiessa on tullut kyllä sellainen käsitys että se canyonin kokosuositus melkolailla paikkaansa pitävä on
Kyllä, ja 30pv palautusoikeus jos ei kohilleen mene.
Paaton, pari vuotta sitten lopetin hyötypyöräilyn ja päätin että talvi ja paskakelit ajeltu. Viimeiset ajokaudet olleet tuollaita 300km viikossa vaihdellen. Salilla 4-5× viikossa puhdasta voimaharjoittelua ympäri vuoden, kesällä hieman kevyemmin jalkoja tietenkin. Ja tietty kävelyä ja muuta pakollista sen ohessa.
Jos tämä normisuorittamista niin voin todeta, että mun liikunta/kuntoilu/pyöräily -määrät on täysin nollatasolla. Ei pysty.
tempokisu
29.04.2022, 21.35
^ no sama täällä. Mutta mielestäni olen ne tempot ja pitkät lenkit ja ennätyskilometrit vuodessa tehny riittävän hyvin ( ja vielä ikänaisten sarjassa) että nyt voi vaan ajeleskella ja kuunnella lintujen ääniä sekä tarkkailla luontoa. Ja eväshetkilenkit on ihan parhaita :)
pyöräsimo
30.04.2022, 14.03
Tämä toki on pyöräaiheinen foorumi, mutta kyllähän täällö lukiessa tulee myös mieleen, että ei tekisi ihmiselle pahaa, jos olisi muutakin elämää kuin pyörällä ajaminen, itsensä fyysinen kurittaminen ja sen esittäminen normaalina. ;)
Tämä toki on pyöräaiheinen foorumi, mutta kyllähän täällö lukiessa tulee myös mieleen, että ei tekisi ihmiselle pahaa, jos olisi muutakin elämää kuin pyörällä ajaminen, itsensä fyysinen kurittaminen ja sen esittäminen normaalina. ;)
Eipä tuo mua häiritse jos joku elää, ajaa ja harrastaa niinkuin tykkää vaikka kuinka maanisella hifistelymeiningillä.
Lähinnä alkaa tökkiä siinä vaiheessa kun joku aloittelija erehtyy täällä kysymään neuvoja fillarin valinnassa. Yleensä kysymyksenasettelustakin jo pitäisi huomata, ettei olla hankkimassa tuhansien eurojen kevyttä aeropyörää - varsinkin kun kysyjä jopa asettaa ehdolle muutamia löytämiään kohtuuhintaisia malleja. Normivastauksena monesti; "ajaahan tuollakin jos ei paremmasta tiedä".
On tullut mieleen kuinka moni foorumille eksynyt poistuu vähin äänin nolona takavasemmalle.
Firlefanz
30.04.2022, 15.11
Luulisi olevan niin normaalikysyjälle kuin hitaammillekin melko selvää että nure nyt vaan on nure. Ei hän edusta ketään eikä mitään muuta kuin itseään. Ja rohkenen olla sitä mieltä että jos jää huomaamatta etteivät muut vastaajat tapaa mitenkään varauksetta jakaa hänen mielipiteitään on syytä hakea vikaa lukutaidostaan tai siitä asenteesta millä foorumia lukee.
Ehkä on niinkin jos ei kestä kuin myötäsukaisia kommentteja tai jos yksi ainoa poikkipuolinen tai negatiiviseksi koettu kommentti ajaa kysyjän tai uuden postaajan tiehensä, niin ei siinä välttämättä silloin ole kyse siitä että foorumin "normivastaus" olisi kuvatunlainen.
Pyöräsimon kaltaiset kommentoijat ova aina yhtä ihastuttavia. Joutuu joskus miettimään että onkohan tuo tyyppi sittenkin ihan tosissaan.
Monestihan se on muiden mielestä suorittamista mihin ei itse yllä.
^^
Nojoo, meni liioittelun puolelle ehkä, voittopuolisesti on palstalla ihan asiallisella näkökulmalla paneuduttu kysymyksiin.
pyöräsimo
30.04.2022, 19.16
Firlefanz, kiitos ihastuksesta. Ei tässä ihan tosissaan oltu, pitkälti kieli poskessa. ????
Ja Föhn, se on juurikin noin, ja varsinkin omalla kohdallani. Huikeita määriä täällä ajellaan ja omat ajoni todellakin kalpenevat niiden rinnalla.
Hyviä ajoja ja suorituksia kaikille, kuntonsa ja mahdollisuuksiensa mukaan! ????
pyöräsimo
30.04.2022, 19.17
Kysymysmerkkien paikalla piti olla naurunaamat, mutta mobiili ei suonut. Mukavaa vappua!
Firle, joskus parempi yksi kriittinen vastarannan kiiski kuin lauma mielistelijöitä. Toisaaltaan en aina sinunkaan motiiveja ymmärrä mutta ei ne oikeastaan paljoakaan liikuta.
Joten hyvää vapunpäivää vaan!!!
Näyttää palstallamme olevan enemmän vastarannan kiiskiä kuin mielistelijöitä, nenilleen täällä saa herkästi yks jos toinenkin.
Firle ja nure saavat täältä peukkua molemmat ilman mielistelyä, saa särmää ollakin, persoonallisuuttakin, vaikka nimimerkeistä kyse onkin, jatkakaa tunnettuun malliin.
^Thanks, kyllä tänne mahtuu!
Heipsan,
Se on aloittaja tässä taas apuja huhuilemassa. Pitkään jahkailin pyörän valinnan suhteen, mutta nyt olisi parin viikon päästä tulossa Canyonin grail 6 pihaan. Ja voi että kun jänskättää! Kiitos vaan kaikille vinkeistä ja ajatuksista tuolla aiemmin.
Mutta, niitä kysymyksiä. Tuotesivulla kerrotaan, ettei polkimia tulisi mukaan. Onkos se nyt näin, vai tuleeko jotkut rimpulat mukana? (Ihan kuin olisin jostain lukenut että jotkut silti tulisi.) Ja jos ei, niin seuraavaksi sitten saisi suositella sellaisia. Lukolliset kuullostaa turhan hienolta omaan makuun tässä kohtaa, mutta harkinnassa on silti yhdistelmäpolkimet. Jos vaikka näkisi myöhemmin tarvetta moisille.
Toinen vinkkitarve on lokasuojille. Sellaisia en lähtenyt tilailemaan samaan syssyyn, mutta voi olla että mieli muuttuu ensimmäisen vesisateen jäljestä.. Eli vinkkejä siitä millaiset tuohon sopii jne. ottaisin erittäin kiitollisena vastaan. :)
^ Hanki sovinnolla lukkopolkimet, niissä ei ole mitään sen hienompaa ja helppo opetella heti niillä ajamaan.
^^Lokasuojat niin eikös canyonilla ole ihan omat joiden luulisi käyvän ja istuvan hyvin. Sks ja muut vastaavat vaatii melkoisesti askartelua.
^ Hanki sovinnolla lukkopolkimet, niissä ei ole mitään sen hienompaa ja helppo opetella heti niillä ajamaan.Jos pyörä tulee vain lenkkeilykäyttöön niin lukkopolkimet. Jos pyörä tulee sekalaiseen ajoon, niin itse ottaisin kombopolkimet (siis sellaiset, jossa toisella puolella on lukot ja toisella flätti / tasainen puoli), jolla polkeminen onnistuu myös tavallisilla kengillä.
Kombot siis esim: https://m.motonet.fi/fi/tuote/4501106/Shimano-pedaalipari-PD-EH500-SPD--SM-SH56-klossit?
Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla
Mulla on työmatka/asiointipyörässä nämä kombit:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/380816/Shimano-pedaalipari-M324-SPDAlumiini
Ihan hyvät kun osan ajoista ajaa pyöräilykengillä, mutta tuo flattipuoli on aika kapea ja joillain kengillä liukas.
Veikkaan että tuo jalkkiksen linkkaama poljin on parempi.
Jos meinaa yhtään lenkkiä ajaa niin kannattaa kyllä hommata jäykkäpohjaiset, lukolliset pyöräilykengät. Ei ole hienostelua tai vaikeeta, vaan toimivat ja paljon paremmat ajaa.
Mulla on työmatka/asiointipyörässä nämä kombit:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/380816/Shimano-pedaalipari-M324-SPDAlumiini
Ihan hyvät kun osan ajoista ajaa pyöräilykengillä, mutta tuo flattipuoli on aika kapea ja joillain kengillä liukas.
Veikkaan että tuo jalkkiksen linkkaama poljin on parempi.
Jos meinaa yhtään lenkkiä ajaa niin kannattaa kyllä hommata jäykkäpohjaiset, lukolliset pyöräilykengät. Ei ole hienostelua tai vaikeeta, vaan toimivat ja paljon paremmat ajaa.Mulla on sähkärissä noi 324:t. Ihan toimivat nekin. 500:t taitavat olla kevyemmät.
Tällä hetkellä on nämä: https://www.bike-discount.de/en/radon-twin-fr-dual-side-pedals
Painokin likellä ilmoitettua. Olikohan todellisuus 16g painavampi parilta.
https://www.bike-discount.de/en/crankbrothers-doubleshot-1-combi-pedals Oman kokemuksen perusteella Crank lukkiutuu helpommin, tietty makuasia. Toisaaltaan lukkopolkimiin saa yleensä levyt mitkä muuttaa ne fläteiksi, naps ja kiinni/irti ja homma toimii.
arctic biker
30.07.2022, 18.59
Mun kokemus M324 flätti/lukkopolkimista on samaa, lukkopuoli toimii mutta flättipuoli on Kamik/Sorel tyyppisillä saappailla pirun liukas. Kesäksi paan rahtiruunaan M324:et mutta talveksi ihan halpisflätit. Jalkkiksen linkkaamat ovat varmaan paremmat.
arctic biker
30.07.2022, 19.18
Laita ehdottomasti tarakka ja sivulaukku pyörään. Reppua ei kannata kantaa noin pitkällä matkalla.
+1
F. Kotlerburg
30.07.2022, 19.26
Eli vinkkejä siitä millaiset tuohon sopii jne. ottaisin erittäin kiitollisena vastaan. :)
Osta suosiolla ne Canyonin omat. Grailista puuttuu takaa ns. jarrusilta niin monet jälkiasennuslokarit hankala saada tukevasti kiinni.
Ja tarakoista. Jos pakka kunnossa, niin tää vaan toimii, pyörässä kuin pyörässä https://www.tailfin.cc
Nykyään muitakin tapoja kuljettaa tavaraa kuin sivulaukut ja pärjää ilman tarakkaakin, eri asia sitten jos kunnolla aikoo retkeillä.
Osta suosiolla ne Canyonin omat. Grailista puuttuu takaa ns. jarrusilta niin monet jälkiasennuslokarit hankala saada tukevasti kiinni.
No niin, juuri tällaistapa seikkaa en osannut huomioon ottaa laisinkaan. Elikkä motonettiin poljinten ostoon ja canyonille tilausta pystyyn jos noille lokareille tarvetta nään. Minä kiitän!
Nautiskelija
30.07.2022, 22.59
Tässä vaihtoehtoinen ja kärjistetty lähestymistapa polkimien valintaan: combo-poljin on "aina" väärin päin ja vaatii usein kääntämisen, kun kengän/jalan nostaa maasta polkimelle. Eli mikäli aloittaja ei vielä hanki lukkokenkiä, hän voisi hankkia esim jotkut edulliset flätit Bilteman valikoimasta ensi hätään. Muutaman kuukauden veivaamisen jälkeen on kertynyt reippaasti uusia ajatuksia ja vaatimuksia polkimillekin.
Lämmin suositus asennusrasvan sivelylle polkimien kierteisiin, asentamisen yhteydessä! Polkimet kannattaa myös käyttää irti kammista pari kertaa vuodessa, molemmat sen välttämiseksi ettei lopulta päädy etsimään foorumilta tietoa jumahtaneiden polkimien irroittamisesta =D
^Tuo totta, kokemattomalle suosittelen EggBeaterin polkimia missä on neljä lukituspintaa normaali kahden sijaa.
Irroittaminen ja rasvaus järkevää, itsellä on toinen poljin jumissa, ehkä asentaessa kiristetty hieman liikaa, ajossa 50km vasta...
^Tuo totta, kokemattomalle suosittelen EggBeaterin polkimia missä on neljä lukituspintaa normaali kahden sijaa.
Irroittaminen ja rasvaus järkevää, itsellä on toinen poljin jumissa, ehkä asentaessa kiristetty hieman liikaa, ajossa 50km vasta...
Tässä vaihtoehtoinen ja kärjistetty lähestymistapa polkimien valintaan: combo-poljin on "aina" väärin päin ja vaatii usein kääntämisen, kun kengän/jalan nostaa maasta polkimelle.
Yllätyin itsekin, kuinka nopeasti tulee perstuntuma siihen kuinka päin se poljin on ja miten se asettuu kengän suhteen kun vaikkapa pysähdyksen jälkeen nostaa jalkansa polkimelle. Asettuu 98% oikein päin ekalla yrityksellä (lukolle). Kombo on kiva kaupunkiajossa sellaisissa paikoissa, jossa jalankulkukansa seilaa epämääräisesti. Toinen lukossa ja toinen jalka varmuuden vuoksi sileällä tosinopeaa pysähdystä varten. Plus se, että voi normikengillä tarvittaessa sujahtaa terassille.
tuplavastaus... foorumi tökkii.
^^Itse en suosi terassipyöräilyä, siinä pääsee helposti tilastoihin ja pilaa pyöräilijöiden maineen.
^Tuplasti tökkii!
^ Ei siellä terassilla tarvii kitata a-tuotteita... Itse olen käynyt terasseilla useamman kerran kuluneena kesänä ja aina poistuttaessa olisin puhaltanut nollat.
Tarkemmin ajatellen, itse voisinkin luopua komboista toisessa pyörässä, kun se on (ainakin toistaiseksi) vain lenkkivehje.
^^Itse en suosi terassipyöräilyä, siinä pääsee helposti tilastoihin ja pilaa pyöräilijöiden maineen.
Sitä voi asemoida itsensä 2020-luvulle ja luopua siitä viime vuosituhannen ajatusmallista, että viinaa pitää juoda jos sitä on tarjolla ja mielellään vielä kaikki juotavissa oleva viina. Olen terassipyöräilijä ja kahvi on hyvää jos se on hyvää.
^Meitä moneksi, taitaa olla kymmeniä vuosia kun kahvia terassilla juonut. Ajatusmalli tätä päivää, viileä tai huurteinen Suomen kesässä on synonyymi terassille.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.