Näytä tavallinen näkymä : Fatbiken sähköistys
John Bear
22.03.2022, 14.13
Ekaks. Onko järkeä ?
Ja jos ny pääsee toiseen kysymykseen asti niin.
Moottori renkaaseen vai polkimiin?
järkevä teho?
Onko kui heleposti asennettavissa?
Aloitetaas näillä.
Kiitos jo etukäteen
Järkevyys riippuu siitä, minkälainen fatbike on jo olemassa ja mitä sähköistyksellä hakee.
Veikkaan, että ominaisuuksissa ei pääse valmisratkaisujen tasolle.
Itsellä on kokemusta vain napamoottorilla (renkaaseen) sähköistyksestä kahden pyörän verran. 750W moottori molemmissa.
- parempi pyörä alumiinirunkoinen halpis akkutehdas.com:sta hankituilla osilla. Aivoina Cycle Analyst, joten kaikkea voi säätää miten haluaa.
- teräsrunkoinen mad-croc (kun halvalla sain) aliexpressistä ostetuilla osilla. Bafang-sähkösarjan ajotuntuma on ihan kauhea, avustustaso määrää samalla vauhdin, mihin pyörä pyrkii.
Asennuksessa ei mitään isompaa ongelmaa, jos pyörän rassaaminen on muutenkin hallussa.
Haitaksi voi laskea, että noilla tehoilla on oltava liikennevakuutus. Kustantaa vähän yli 100€ pohjantähdessä.
Napamoottori (siis se mikä tulee yleensä takapyörään) on helppo asentaa ja yleensä käy joka pyörään. Läskivanteellakin löytyy kiinalaisvalmisteisia eritehoisia valmis sarjoja. Tosijätkät hommaa moottorin ja puolaa vanteen itse siihen. Ebayssä myydään settejä, jossa tulee elektroniikka samassa. Järkevä teho on jokaisen itse harkittavissa. Kilowatti on maksimi. Mulle on riittänyt 350W normi teräsrunkoisessa 90 -luvun "hybridipyörässä". Läskiin ehkä puolesta kilowatista ylöspäin. Napamoottorissa ei ole momentintunnistinta, joten moottori avustaa kun polkimet pyörii ja avustustaso on sama kuin maksimi avustusnopeus. Maks. avustusnopeus on usein säädettävissä tapauskohtaisesti esim. 40km/h asti. Kaasukahva on ihan kiva lisä liikkeelle lähdössä ainakin silloin, kun on unohtanut jättää pyörän sille isolle vaihteelle. Kaiken kaikkiaan halvempi ratkaisu, kuin tehdasvalmisteinen sähköläski mutta pitää olla valmis tinkimään myös ajo-ominaisuuksista myös senkin takia että painoa, varsinkin taakse, tulee melkoisesti lisää.
Napamoottori (siis se mikä tulee yleensä takapyörään) on helppo asentaa ja yleensä käy joka pyörään. Läskivanteellakin löytyy kiinalaisvalmisteisia eritehoisia valmis sarjoja. Tosijätkät hommaa moottorin ja puolaa vanteen itse siihen. Ebayssä myydään settejä, jossa tulee elektroniikka samassa. Järkevä teho on jokaisen itse harkittavissa. Kilowatti on maksimi. Mulle on riittänyt 350W normi teräsrunkoisessa 90 -luvun "hybridipyörässä". Läskiin ehkä puolesta kilowatista ylöspäin. Napamoottorissa ei ole momentintunnistinta, joten moottori avustaa kun polkimet pyörii ja avustustaso on sama kuin maksimi avustusnopeus. Maks. avustusnopeus on usein säädettävissä tapauskohtaisesti esim. 40km/h asti. Kaasukahva on ihan kiva lisä liikkeelle lähdössä ainakin silloin, kun on unohtanut jättää pyörän sille isolle vaihteelle. Kaiken kaikkiaan halvempi ratkaisu, kuin tehdasvalmisteinen sähköläski mutta pitää olla valmis tinkimään myös ajo-ominaisuuksista myös senkin takia että painoa, varsinkin taakse, tulee melkoisesti lisää.
Tätä virheellistä tietoa levitetään aivan liian usein. Moottorin tyypillä ei ole mitään vaikutusta sen ohjaustapaan. Napamoottorin kanssa saa myös aivan hyvin momentintunnistimen keskiöön kuten keskiömoottorilla. Toki silloin tarvitaan laadukkaampaa ohjainta kuin sitä markan kiinaohjainta (tai ca tukee myös momentintunnistinta).
^Ok. Olkoon sitten näin. Mun motissa ei ole, mutta se onkin mallia halpis.
Kyllähän sen momenttianturin voi tietenkin napamoottorin kanssa laittaa, mutta samanlaista käytöstä ei silti saa kuin keskiömoottorilla, johtuen siitä että mahdolliset vaihteet ja niiden vaikutus ei useimmiten tule huomioiduksi vetävän pyörän momentissa mitenkään napamoottorin kanssa. Keskiömoottorissahan moottorin avustus tulee samalle akselille kuin kampienkin momentti jolloin asia hoituu luonnostaan, eli pienemmällä vaihteella sama kampimomentti tuottaa isomman momentin vetävälle pyörälle. Ohjaimen pitäisi tietää millä vaihteella ja millä välityssuhteella ollaan, jotta se osaisi skaalata avustusmomentin sen mukaan.
t. Janne
Itse kokeilisin TSDZ moottoria ja siihen pidennyskittiä. https://www.eco-ebike.com/products/tsdz2-upgrade-bottom-bracket-axle-extension-in-92mm-100mm-120mm (https://www.eco-ebike.com/products/tsdz2-upgrade-bottom-bracket-axle-extension-in-92mm-100mm-120mm)
Läskipyörää ajetaan yleensä melko pienellä vauhdilla ja vääntöä tarvitaan, siinä keskiömoottori on hyvä. Käsitykseni on että tuollaiset napamoottorit soveltuvat paremmin tietylle nopeusalueelle. Kokemukseni sellaisesta on että hitaassa vauhdissa ei ole kovin paljon vääntöä.
Travelkicking
24.03.2022, 17.59
Tuossa on vääntömomenttianturi takahaarukkaan istutettuna - fillarina stromer st1 500 w takanapamoottorilla.
https://pic.useful.fi/ADQHcIT9g.jpg
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.