Näytä tavallinen näkymä : Kumpi fatbike olisi parempi valinta
TeeHooTee
20.03.2022, 15.33
Vaihtoehtoina ovat Kona wo ja White 8fat ltd. Hinta samaa luokkaa. White löytyi paikallisesta liikkeestä ja pääsi hypistelemään mutta Konaa en pääse testaamaan.
Kumman siis valitsen ja mikä olisi oikea runkokoko? Pituutta on 177cm.
White kokoa L olisi tapauksessasi oikea valinta.
TeeHooTee
20.03.2022, 16.18
Pystytkö yhtään avaamaan miksi White olisi parempi? Osat vai yleinen laatu vai mikä?
Whitessä ei ole mitään varsinaista puutetta laadullisesti niin osiltaan kuin kun muutenkin, lisäksi saat sen käyttöön heti verrattuna Konaan jota voit joutua odottaa tuskastuttavan pitkään eikä se käytössä ole yhtään parempi pyörä kuin Kona miltään osaltaan. Ainut mikä erottaa nuo pyörät oikeasti toisistaan on merkki, eli Konahan on arvostetumpi pyörämerkkinä kuin White ja se vaikuttaa jonkin verran siihen jos aiot joskus myydä pyörän eteenpäin niin Kona on halutumpi ja siitä saa hiukan paremman hinnan myydessä.
Jos on mahdollista ostaa Kona heti niin vaaka kyllä kääntyy siinä tapauksessa Konaan ed. mainituista syistä.
En ota kantaa kumpi pyörä parempi, jos ostan pyörän muut asiat merkkaa enemmän kuin marginaaliset erot mahd. jälleenmyyntiarvossa. Pyörän koosta kommenttia sen verran että mulla White 8fat lite jossa rungossa sama geo kuin ltd-mallissa. Olen 177 pitkä, inseam 84 ja pyöräni on m-kokoa ja juuri sopiva.
Koheltaja
20.03.2022, 21.10
Jokunen vuosi sitten ajoin parisen vuotta Whiten läskillä, mallia en muista mutta oli reilu tonnin pyörä. Riittävän hyvillä osilla ja L kokoisena geo sopiva 186 kuskille eikä pörästä ole mitään pahaa sanottavaa, myöhemmin harmittelin kun tuli myytyä pois.
SuccessFactor
20.03.2022, 21.14
Vaihtoehtoina ovat Kona wo ja White 8fat ltd. Hinta samaa luokkaa. White löytyi paikallisesta liikkeestä ja pääsi hypistelemään mutta Konaa en pääse testaamaan.
Kumman siis valitsen ja mikä olisi oikea runkokoko? Pituutta on 177cm.
Syksyn ja talven läpi Wolla ajelleena sanoisin että jos merkillä (ja rungon värillä :)) on väliä, niin Kona, mutta Whitellä parempi hinta/speksisuhde. 1x12 vs 1x11 (tosin Kona kiipeää hullun hyvin 51t rattaalla) ja Won mukana tulevat Tektron jarrut on aivan pascet. Sramin levelistä ei kokemusta mutta ne ei voi kyllä olla huonommat :D Vaikea uskoa että jälleenmyyntiarvossa oikeasti olisi merkittävä etu Konalla. Kona koossa L ollut itselle passeli, pituutta 183cm. Sulle ehkä M-koko olisi parempi molemmilla merkeillä, vaikka tosi riskialtista suositella mitään pelkän pituustiedon ja valmistajan suositusten perusteella.
lisäksi saat sen käyttöön heti verrattuna Konaan jota voit joutua odottaa tuskastuttavan pitkään
En tiiä mihin tämä perustuu, mutta ainakin Bikeshopista sai varastossa olevan Konan parissa päivässä himaan. Näyttäisi olevan tälläkin hetkellä saldoilla sekä M että L kokoa. Hi5Bikesissä näyttäisi L-kokoa olevan saldoilla ja hinta satkun Bikeshoppia edukkaampi. Kokemusperäisesti kyllä suhtautuisin yleisesti luottavaisemmin Bikeshopiin kuin Hi5Bikesiin. Parhaiten jälkimmäisestä saa filon jos eka soittaa ja varmistaa tuotetta vielä löytyy ja sitten käy vielä itse hakemassa jos vain mahdollista..
Whitessa on vaakaputki mielestäni melko korkealla jo L-koossa, kannattaa käydä kokeilemassa jos siihen on mahdollisuus. Itsellä pituutta ~180cm ja sisäsauma siinä jossakin 85cm paikkeilla. L-koossa ohjaamo tuntuu sopivan mittaiselta vakio 60mm ohjainkannattimellakin, mutta vaakaputken korkeus tuntuu olevan vähän siinä ja siinä etenkään ilman dropperia. En ehkä lyhytjalkaisemmalle voisi tuota L-kokoa suosittaa ilman testaamista.
Osien suhteen pyörät on melko samaa kastia, joku arvottaa ehkä enemmän Deoren toimintaa ja toinen haluaa ehkä sitten kuitenkin ne 12 vaihdetta... vakiovälityksillä Konassa on hieman lyhyemmät välitykset, eli pääsee melkeinpä missä vain maastossa kulkemaan (28/51 vs. 30/50!). Levelit ehkä hitusen jarruina paremmat kuin nuo halpis Shimanot Konassa, mutta halpoja jarruja molemmat. Kiekkojen navat kummassakin kysymysmerkkejä kestävyyden suhteen.
White on toki halvempi (ja alehintaan saa ainakin silloin tällöin), jos merkille ei laske hintaa. Wokin tainnut kallistua reilusti lisää sitten viimeisen parin vuoden aikana.
Won hankkimisintoa itselläni laski, kun rungot ovat somen mukaan paukkuneet sitten 2018 jälkeen, kun siirryttiin halvempaan materiaaliin alumiinirungossa eikä puutteita ole vieläkään oikein korjattu. Meneehän ne takuuseen, mutta ei jaksaisi itse sitä rungon vaihtorumbaa, jos huono tuuri sattuu kohdalle eikä parannusta ole luvassa.
Itsellä tuo Lite L-koossa ja pituutta reilu 190cm. En ole kokenut liian pieneksi, vaikka taulukko XL-suositteleekin. Reilu 500km tuolla ajeltu talven aikana, ok peli hintaisekseen. Miinuksina paino sekä pikalinkkukiekot. Etujarrun päivitin Deoreen samantien. Kesällä tuolle tuskin kilsoja hirveästi kertyy... Jälleenmyyntiarvo tonnin-kahden pyörissä on ainakin itselle toisarvoinen juttu.
Majavamies
24.05.2022, 07.41
Tervehdys,
mitenkähän hyvin tuollainen whiten 8fat ltd kestää sekalaista työmatka- ja harrustusajoa lenkkipoluilla vähän isompi kokoisella kaverilla? Itsellä elopainoa harrastuksista johtuen 120kg ja pituus 182cm. Xxln liikeessä myyjä kertoili eilen, että yleeensä suurin osa heillä myynnissä olevista pyöristä suunniteltu noin 100kg maksimikuormalle tätä nykyä. Tämä on mielestäni suhteellisen vähän ja tuohan tulee täyteen jo pienemmälläkin kaverilla kun vain heittää repun varusteineen ja muine härpäkkeineen päälle. Tosin tuosta fat8 ltdsta saatiin myyjän kanssa kaivettua netistä tietoa, että tässä versiossa vanteiden maksimikuorma olisi 150kg. Mutta enpä tiedä, onko näihin luottamista.
Ei viitsisi oikein sikaa säkissäkään ostaa, jos sitten käykin niin, että fatti alkaa hajoamaan alle kesäkuumalla retkiajossa huitsin nevadassa. Eli liekö navat ja vanteet kestää?
Tällä hetkellä itsellä on kolmatta kesää ajossa Suomen urheilupyörän heidän nimikko 29 tuumainen jäykkäperä, mutta sen takakiekon kanssa on ollut jatkuvia ongelmia, eli pinnoja katkeilee tuon tuosta, vaikka en edes aja sen kovempaa ajoa, pääosin asfalttiteitä 50-100km viikossa. Toisessa liikkeessä kertoivat, että vaihtamalla suppiin e-maasturin takakiekon (350€) ongelma todennäköisesti häviää.
Kiitoksia etukäteen kaikille asiallisista kommenteista.
Tervehdys,
mitenkähän hyvin tuollainen whiten 8fat ltd kestää sekalaista työmatka- ja harrustusajoa lenkkipoluilla vähän isompi kokoisella kaverilla? Itsellä elopainoa harrastuksista johtuen 120kg ja pituus 182cm. Xxln liikeessä myyjä kertoili eilen, että yleeensä suurin osa heillä myynnissä olevista pyöristä suunniteltu noin 100kg maksimikuormalle tätä nykyä. Tämä on mielestäni suhteellisen vähän ja tuohan tulee täyteen jo pienemmälläkin kaverilla kun vain heittää repun varusteineen ja muine härpäkkeineen päälle. Tosin tuosta fat8 ltdsta saatiin myyjän kanssa kaivettua netistä tietoa, että tässä versiossa vanteiden maksimikuorma olisi 150kg. Mutta enpä tiedä, onko näihin luottamista.
Ei viitsisi oikein sikaa säkissäkään ostaa, jos sitten käykin niin, että fatti alkaa hajoamaan alle kesäkuumalla retkiajossa huitsin nevadassa. Eli liekö navat ja vanteet kestää?
Tällä hetkellä itsellä on kolmatta kesää ajossa Suomen urheilupyörän heidän nimikko 29 tuumainen jäykkäperä, mutta sen takakiekon kanssa on ollut jatkuvia ongelmia, eli pinnoja katkeilee tuon tuosta, vaikka en edes aja sen kovempaa ajoa, pääosin asfalttiteitä 50-100km viikossa. Toisessa liikkeessä kertoivat, että vaihtamalla suppiin e-maasturin takakiekon (350€) ongelma todennäköisesti häviää.
Kiitoksia etukäteen kaikille asiallisista kommenteista.
Kiekkojen mukaan nuo rajat yleensä ilmoitetaan. Tossahan on tosiaan Mulefutit joiden suositus max on vissiin 150kg, alumiinirunko sekä läpiakselit. En näkisi mitään syytä miksei kestäisi 120kg+kamat. Yleensä peruskehissä liikutaan 100-115kg suosituksissa joten olisiko myyjä viitannut siihen puhuessaan suurimmasta osasta pyöriä. Ja vaikka mentäisiinkin yli suositusten vaikka tässä tapauksessa ei edes mennä, yleensä se tarkoittaa vaan tihempää rihtausintervallia mutta ei sen vakavampaa.
Majavamies
24.05.2022, 12.41
Kiekkojen mukaan nuo rajat yleensä ilmoitetaan. Tossahan on tosiaan Mulefutit joiden suositus max on vissiin 150kg, alumiinirunko sekä läpiakselit. En näkisi mitään syytä miksei kestäisi 120kg+kamat. Yleensä peruskehissä liikutaan 100-115kg suosituksissa joten olisiko myyjä viitannut siihen puhuessaan suurimmasta osasta pyöriä. Ja vaikka mentäisiinkin yli suositusten vaikka tässä tapauksessa ei edes mennä, yleensä se tarkoittaa vaan tihempää rihtausintervallia mutta ei sen vakavampaa.
Ok, kiitoksia näkemyksestä. Tietysti tämän hintaluokan vehkeitä joutuu aina enemmän tai vähemmän yritys ja erehdys tyyppisesti varmaankin hommaamaan. Jäänyt vain niin huono kokemus tuosta Supin pyörästä, että näitä pyrkii nyt käymään mahdollisimman hyvin itse läpi, ettei tulisi yllätyksiä. Monethan kehuvat tätä nykyä fäteistä myös Kona Wo:ta, mutta siitä eräs myyjä sanoi suoraa, ettei voi missään nimessä suositella sitä meikäläisen spekseillä. Kyllähän tuota Whiten pyörääkin on löyty täällä joissakin kommmeteissa kuin vierasta sikaa, mutta toisaalta, myös positiiivisa arvioitakin siitä löytyy. Ei se ainakaan omaan silmään varustelutasolta nyt aivan surkeimmasta päästä kuitenkaan ole.
Majavamies
24.05.2022, 16.05
Edit
Hauskinta tässä näyttää nyt olevan, että Xxl varmisteli asiaa huollon sisällä ja ilmoittivat nyt, että myös tuossa 8fat ltdssä painoraja kuskille, pyörälle ja matkatavaroille on yhteensä 120kg.
Eipä tule kauppoja ei.
^Aihetta sivuten ostin täs juuri merida trail 500.
Siinä näytti olevan painorajoitus 135kg.
Joka on aika hyvin
Tosin ei kyllä ole optimaallinen työmatkapyörä
Majavamies
26.05.2022, 09.45
Päädyin, kuin päädyinkin lopulta Trekin Farley vitoseen. Taisi olla onnistuneetkin kaupat, kun sen verran kusetettu olo. Myös Muklukia kehuttiin, erään myyjän mukaan yksikään Muklukin runko ei ole koskaan hajonnut, ongelmia on ollut ennemminkin vapaarattaiden ja ketjujen kanssa, jotka toki ovatkin kuluvia. Vaihteiden vaihdossa pitää kuulemma olla huolellinen ja vaihtaa ajoissa yksi kerrallaan.
Kyselin vielä tuolta Xxlstä varsin tuosta heidän painoraja-asiasta ja sain vastauksena "Tämä on painoraja, jonka Whiten suunnitelija on asettanut, ei välttämättä mene kiekkojen kanssa yks yhteen, mutta nämä painorajat heitetään aina varmuudeksi alakanttiin ja tämä koskee myös haarukkaa sekä runkoa."
Minkäkokoinen kuski Whiten M-kokoisella 8FAT Litellä voi ajella?
XXL:n kokotaulukko näyttää 172-180, mutta onko lyhyemmät kuskit tuolla ajelleet? Silmämääräisesti M ei näytä kovin suurelta.
Paksupolkija
06.09.2022, 09.27
Lähtökohtaisesti kaikki läskien valmistajat pl. Runteli, Pole yms edelläkävijät (myös Rocky mountain yms ovat vihdoin tajunneet) tekevät runkonsa vanhoilla maantieucimitoilla. Lyhyt, korkea jne. Sitä myöden on 80mm stemmiä, setbacktolppaa jne jotta kuskilla olisi tilaa liikkua. Suosittelen, jos olet kokojen välillä ottamaan aina isomman koon. Toki myös jalan mitta vaikuttaa, joka unohtuu usein pyörää valitessa. Sitten lyhentelet stemmiä jos tuntuu, että joudut liikaa kurottelemaan. Kun olet ajellut sopivan kokoisella pyörällä ja kokeilet sen jälkeen sitä s kokoa, niin huomaat että onneksi et ostanut sitä lastenpyörää :) Mutta toki kannattaa kokeilla erilaisia ennen hankintaa, jos mahdollista eikä uskoa meitä netissä kirjoittelevia ihan täysin.
Minkäkokoinen kuski Whiten M-kokoisella 8FAT Litellä voi ajella?
XXL:n kokotaulukko näyttää 172-180, mutta onko lyhyemmät kuskit tuolla ajelleet? Silmämääräisesti M ei näytä kovin suurelta.
Stemmiä ja satulaputkea lyhentämällä 164 cm henkilö on meillä ajellut. Standover tosin siinä ja siinä 4.8-renkailla.
Lehtinen Juha
08.09.2022, 06.02
Oma pituus 174, M-koko lyhyellä stemmillä on kuin just mulle tehty, kun taas L-koko oli aivan liian iso ja kankee... ku junalla päästelis. Itellä 6FAT, tiedä sitten eroja tohon kasimalliin.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.