PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kahdet kiekot - säätäminen vai identtiset osat

Tomppabozz
19.03.2022, 16.16
No niin.

Villiä kysymystä noviisilta tietäjille.

Lopulta talvi on sujunut ilman pyöräilyä, mutta jatkoa ajatellen, millaisia ratkaisuja voisi ajatella? (En tarkoita halvan talviritsan otsamista)

Itselläni oikein toimiva Gravel-pyörä, mitä käytin koko viime kesän ja syksyn. Pikkaisen talveakin ennen kuin jäät tulivat.

Asiaan. Kysymys:

Miten saada kahden kiekon ratkaisu, missä voisi päästä ns. "mahdollisimman vähällä"? Onko sellaista?
Esim voisin ajatella hankkivani mahdollisimman paljon vastaavia osia kuin kesäversiossa, jotta ainoa ero olisi lopulta nastat vs ei-nastat.

Eli onko mahdollista rakentaa talvikiekot, mitkä sopisivat jo olemassa olevaan yhdistelmään?

Millaisia ratkaisuja teillä muilla käyttäjillä on?

nure
19.03.2022, 16.36
No miksei, Tietenkin helppoa jos symmetriset kiekot olisi mutta ei pahemmin yleensä vaadi säätöä. Kun takapakka samanlainen ja jarrulevyt samalla kiinnityksellä niin luulen että heittämällä homma onnistuu.

maalinni
19.03.2022, 18.58
Olen tässä parin vuoden aikana vaihtanut yhteen pyörään kolmet eri merkkiset kiekot ja ei ole tarvinnut säätää yhtään mitään. Jarrut ja vaihteet menivät 100% kohdilleen.

tchegge_
19.03.2022, 19.35
Itsellä on 700c kiekot missä ollut maantiesliksit tai nastat ja niiden rinnalla 27.5"kiekot maastorenkailla soraisempiin lenkkeihin.

Jarrulevyjä jouduin itse säätämään simmilevyillä vähäsen. Sitten vaan sopivan tasaisesti ajoa molemmille kiekoille niin ketjun ei pääse kulumaan liikaa vain toiselle pakalle sopivaksi

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

nure
19.03.2022, 23.39
^ Tuo ketjun kuuluvuus hyvä huomio, toisaaltaan jos kummallekin kiekkoparille oma ketju niin ei synny tuotakaan ongelmaa.

Olli L
20.03.2022, 07.08
....Jarrulevyjä jouduin itse säätämään simmilevyillä vähäsen.
...

Sama ongelma. Hankin juuri nämä https://www.bike-discount.de/en/syntace-disc-shim-set , ovat vielä asentamatta.

nure
20.03.2022, 08.56
Tyhmä kysymys, kuinka paljon joutuu shimmaamaan? Eikös helpompaa vain siirtää satulaa?

paaton
20.03.2022, 09.41
Tyhmä kysymys, kuinka paljon joutuu shimmaamaan? Eikös helpompaa vain siirtää satulaa?

Jos tykkää siirtää satulaa jokaisen kiekonvaihdon jälkeen, niin siirtelee vaan. Sit jos ei jaksa, niin laittaa shimmit.

Helppous riipuu siis siitä miten paljon vaihtelee kiekkoja.

nure
20.03.2022, 17.09
^Jos käyttää kahta kiekkoparia ja toiseen joutuu shimmaamaan niin kummasta enemmän vaivaa, siitä vai satulan säädöstä?

vihtis83
20.03.2022, 17.19
^Jos käyttää kahta kiekkoparia ja toiseen joutuu shimmaamaan niin kummasta enemmän vaivaa, siitä vai satulan säädöstä?

Sen shimmauksen joutuu tekemään vain kerran, sen jälkeen levyt on molemmissa kiekoissa samalla kohdalla ja levy osuu kivasti jarrupalojen keskelle. Sitten jos shimmausta ei tee niin satulaa pitää säätää joka kerta kun vaihtaa kiekot.
Selvennetään vielä: shimmaus tarkoittaa siis tässä tapauksessa sitä, että shimmilevyillä (https://r2-bike.com/SYNTACE-Disc-Shim-Set-8-Pcs) jotka tulee jarrulevyn ja navan väliin, säädetään levy molemmissa kiekoissa samalle kohdalle.

maalinni
20.03.2022, 17.26
Eipä siihen jarrujen säätöön minuuttia pidempään mene, eli ei varmaan mikään kynnyskysymys, jos vaihtaa kiekot kaksi kertaa vuodessa. Mutta toki shimmaamalla näppärämpi.

nure
20.03.2022, 17.35
^Tulee pirusti painoa lisää tuollaisesta shimmistä! Maantiepyörässä kahdet mutta kummatkin Krysiumeja ja maastopyörässä ainakin CrossMax ja Newman toimivat ihan hyvin.

Föhn
20.03.2022, 17.47
Sen shimmauksen joutuu tekemään vain kerran, sen jälkeen levyt on molemmissa kiekoissa samalla kohdalla ja levy osuu kivasti jarrupalojen keskelle. Sitten jos shimmausta ei tee niin satulaa pitää säätää joka kerta kun vaihtaa kiekot.
Selvennetään vielä: shimmaus tarkoittaa siis tässä tapauksessa sitä, että shimmilevyillä (https://r2-bike.com/SYNTACE-Disc-Shim-Set-8-Pcs) jotka tulee jarrulevyn ja navan väliin, säädetään levy molemmissa kiekoissa samalle kohdalle.

Juuri näin. Mulla on useampi eri kiekkopari, eri rengastuksilla mutta samankokoisella pakalla. Yhteen olen joutunut tekemään shimmauksen. Painossa tuli pari-kolme grammaa takkiin mutta parempi se kuin joka kerta säätää jarrusatulaa. Ja noita kiekkoja tulee vaihdettua useamman kerran kaudessa. Riippuen siitä mille alustalle on menossa ajamaan. Löytyy slicksiä ja nappulaa väliltä 23-35mm.

nure
20.03.2022, 18.23
Itse vaihdan fiiliksen mukaan. Jarrusatulan säätö on niin simppeliä, kaksi pulttia auki, jarrukahvan puristus ja pultit kiinni... Mutta jokainen tyylillään, tulos kuitenkin sama.

maalinni
20.03.2022, 18.31
Juuri näin. Mulla on useampi eri kiekkopari, eri rengastuksilla mutta samankokoisella pakalla. Yhteen olen joutunut tekemään shimmauksen. Painossa tuli pari-kolme grammaa takkiin mutta parempi se kuin joka kerta säätää jarrusatulaa. Ja noita kiekkoja tulee vaihdettua useamman kerran kaudessa. Riippuen siitä mille alustalle on menossa ajamaan. Löytyy slicksiä ja nappulaa väliltä 23-35mm.

Mutta se 2g on PYÖRIVÄÄ MASSAA :eek:

Föhn
20.03.2022, 18.52
Niinhän se on mutta päivä kerrallaan tai sitten välttelen noita kiekkoja eli ei soratielenkkejä enää :)

JKO17
20.03.2022, 19.01
Onneksi tuo paino ei ole ulkokehällä

Hower
20.03.2022, 19.02
^Tulee pirusti painoa lisää tuollaisesta shimmistä! Maantiepyörässä kahdet mutta kummatkin Krysiumeja ja maastopyörässä ainakin CrossMax ja Newman toimivat ihan hyvin.
2-3 grammaa pirusti lisää painoa?
Sanoo omien sanojensa mukaan yli satakiloinen mies.
Tässä on joku järki, mutta oon liian tyhmä ymmärtääkseni.

Hower
20.03.2022, 19.03
Onneksi tuo paino ei ole ulkokehällä
Kyllä, siihen hyytyisi meno.

Föhn
20.03.2022, 19.12

Keventely on vakavaa puuhaa. Ja siinä vaiheessa katkotaan pultteja, puolitetaan tankonauhoja jne kun ei ole mitään mistä painoa vähentää. Halapaa painokevennystä se toki on.

paaton
20.03.2022, 19.13

Valopää :)

JackOja
20.03.2022, 19.21
Onko joku oikeasti punninnut niitä shimmejä? Mä väitän ettei yksi kpl paina grammaakaan.

Föhn
20.03.2022, 19.28
Ei ainakaan tuomun suht tarkka pöytävaaka edes yhtä suostunut mittaamaan. Kolmen gramman jälkeen vasta viisari värähtää

Föhn
20.03.2022, 19.29
Ja shimmit tuli eräiden levyjen mukana joten siitähän tuo selvisi.

jalkkis
20.03.2022, 19.35

Ei kato o reisissä tarpeeks jerkkuu. Tossa menee raja, kamelin selkä sanoo naks.

Mutta jos on tarkoitus vaihtaa jatkuvasti kiekkoja, niin shimmit kuulostaa ihan järkevältä. Jos kerran kaks kauteen niin aika vähällä vaivalla kiekkoa vaihtaessa käyttää ne kaksi satulan pulttiakin auki.

tchegge_
20.03.2022, 20.06
Simmilevyillä pelaaminen vei silloin 6 vuotta sitten ehkä sen 15min. Jos jarrusatuloita tai mun tapauksessa BB7:n säätöjä tekisi aina vaihtaessa niin kyllä siihen yhteensä aikaa palaisi enemmän vaikka vain kahdesti vuodessa tekisikin.

Se että kiekkojen laitto on vaan se paikalleen laitto ilman säätöjä on tehnyt esim sen että yhtenä päivänä viikossa ajankin hiekkateitä ja polkuja pitkin töihin sen asvaltin sijaan.

Nyt tarvitsisi melkein kyllä kolmannet kiekot niin valinnanvaraa vielä enemmän [emoji2]

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

k2x80w
20.03.2022, 20.10
Jos jollain on centre lock levyyn shimmit, mutta todennut ne liian painaviksi tai turhiksi niin voisin ostaa pois. Laita privaa.

Sent from my YAL-L21 using Tapatalk

Föhn
20.03.2022, 20.19
^ ^Mulla voi käydä niin että työmatkan menen slickseillä ja illasta lähdetään rouvan kanssa kuuntelemaan soran rapinaa ja lehmien ammuntaa sekä kärpästen pörinää. Tuolloin vaihtuu rengassetti mukavempaan ja vähemmän herkemmin puhkeavaan kumiin.

Ja korjataanpas tuota omia puheita sen verran että aikoinaan Canyonin mukana tulevan kiekkosetin kohdalla jouduin ottamaan kahvasta naksun pari isommalle rattaalle päin kuin meinasi raplattamaan. Nyttemmin tuota ongelmaa ei ole kun ei ole kiekkojakaan.

Tomppabozz
20.03.2022, 20.48
Olen tässä parin vuoden aikana vaihtanut yhteen pyörään kolmet eri merkkiset kiekot ja ei ole tarvinnut säätää yhtään mitään. Jarrut ja vaihteet menivät 100% kohdilleen.

Ootko pitänyt niitä rinnakkain identtisillä komponenteilla vai vaihtanut vanhat aina uuteen mukaan?

Vielä edit:
Mun tapauksessa tarkoitan että kiekot + takapakka + levyjarru + rengas

Tomppabozz
20.03.2022, 20.52
^ Tuo ketjun kuuluvuus hyvä huomio, toisaaltaan jos kummallekin kiekkoparille oma ketju niin ei synny tuotakaan ongelmaa.

Sitten vielä osoitan tasoni seuraavalla. Kun ketjut kerran irroittaa, onko ne mennyttä kauraa? Mitä olet mieltä ketjujen uusimisesta sitten puolen vuoden välein? Eturattaat pysyisi samana, mutta takapakka vaihtuisi sitten kiekkojen mukana.

paaton
20.03.2022, 21.19
Jos jollain on centre lock levyyn shimmit, mutta todennut ne liian painaviksi tai turhiksi niin voisin ostaa pois. Laita privaa.

Aika heikosti taitaa centerlockeihin shimmejä saada.

Edit: Oho, taisinkin olla väärässä. Noita varmasti saa ihan laakerikaupoista mittojen mukaan.

Outside/inside diameter: 42/30 mm
thickness: 0,2 mm

https://www.bike24.com/p2490173.html

k2x80w
20.03.2022, 21.21
Aika heikosti taitaa centerlockeihin shimmejä saada.Mitä meinaat? Ainakin kaupoista löytyy ihan vastaavasti ku 6-bolt versioitakin...

nure
20.03.2022, 21.37
Eivät herrat ainakaan sarkasmia tunne... Ja kyllä reisissä voimaa ehkä hieman enemmän kuin täällä kommentoivilla riukureisillä...

paaton
20.03.2022, 21.54
Mitä meinaat? Ainakin kaupoista löytyy ihan vastaavasti ku 6-bolt versioitakin...

Juu, niin onkin. Muistaakseni noita josku kauan aikaa sitten etsin, enkä silloin löytänyt.

Benny
21.03.2022, 17.06
Sitten vielä osoitan tasoni seuraavalla. Kun ketjut kerran irroittaa, onko ne mennyttä kauraa? Mitä olet mieltä ketjujen uusimisesta sitten puolen vuoden välein? Eturattaat pysyisi samana, mutta takapakka vaihtuisi sitten kiekkojen mukana.

Voihan ne irroittaa jos haluaa. Pyörimissuunta on hyvä pitää samana, kun laittaa takaisin...tai itse ainakin pidän. Jotkut pikalukot on virallisesti tarkoitettu "kertakäyttöisiksi", mutta todennäköisesti toimii kyllä useamman irroituksen.

Helpoin keino seurata ketjun kulumaa, on hommata ketjumitta jolla näet venymän.

maalinni
21.03.2022, 18.03
Ootko pitänyt niitä rinnakkain identtisillä komponenteilla vai vaihtanut vanhat aina uuteen mukaan?

Vielä edit:
Mun tapauksessa tarkoitan että kiekot + takapakka + levyjarru + rengas

Vanhat osat aina uuteen. Tosin välillä on vaihtunut mm. pakka Sramista Shimanoon ilman mitään säätöä.

nure
21.03.2022, 18.11
Pakat ei ole vaatineet, toimenpiteitä, ei RED, DA eikä Rotorkaan...

miz
21.03.2022, 18.17

Edit: Oho, taisinkin olla väärässä. Noita varmasti saa ihan laakerikaupoista mittojen mukaan.

Tuollahan oli muuten painokin, 10 kpl 8 grammaa.
Siitä sitten pähkimään haluaako ruuvailla satulaa vai kuskata mukana tuota turhaa 0,8 grammaa jos yksi riittää.

Paljonko satasen lenkille pitää syödä enemmän että jaksaa kotiin tuo shimmi mukana?

kepo_
07.04.2022, 14.44

Tähän huomiona, että tuo kyseinen shimmi tulee lukkorenkaan ja levyn väliin eikä siitä ole juurikaan hyötyä jarrulevyn säädössä. Centerlock shimmissä pitäisi olla sisäläpimitta n. 35 mm että levyä saa kiekosta ulommaksi. Esimerkiksi tämä toimii siihen tarkoitukseen: https://cyclocrossracer.co.uk/collections/discs-and-pads/products/centre-lock-shims-pack-of-four

Onhan tuolla shimmillä turhan paljon hintaa siihen nähden mikä se on, mutta en Suomesta löytänyt laakerikaupoista sopivan kokoista. Monissa laakerikaupoissa on myynnissä 35x45 mm shimmejä, mutta niin paksulla reunuksella oleva shimmi tulee rumasti näkyville (ja painaa extraa gramman sadasosia)

TSOCOM
09.04.2022, 02.22
https://r2-bike.com/TUNE-Shim-Set-for-Centerlock-Hubs-4-Pieces
Tässä on ainakin oikeita .