Näytä tavallinen näkymä : Retkipyörä/gravel Euroopan läpiajoon
Tänä kesänä on muutama kuukausi vapaata ja olisi tarkoitus lähteä pidemmälle pyöräreissulle Euroopan halki, esim. Eurovelo 3- tai 7-reittiä mukaillen. Tätä varten olen hankkimassa uutta pyörää ja kaipaisin neuvoja tai ehdotuksia. Pyörä tulisi toki käyttöön myös lyhyemmillä retkillä pohjoismaissa ja ehkä hiekkalenkillekin. Jonkinlainen retkikäyttöön sopiva jokapaikanpyörä siis olisi haussa.
Nykyinen satunnaisista osista itsekasattu retkipyörä on hyvinkin perinteisellä kokoonpanolla (vähän Surly Long Haul Truckerin tyyliin) ja kaipaisin ehkä jotain modernimpaa. Rengastilaa on vain 32mm, joka on osoittautunut omaan makuun liian kapeaksi sorateillä ajoon, joten reissut ovat pitkälti rajoittuneet maanteille. Olisi mukava pystyä valitsemaan reittiä vapaammin ja uskaltautua huonommillekin päällysteille, joskin suurin osa ajosta tulisi silti edelleen maanteillä ja kovilla hiekkateillä. Joten ihan maastopyöräkään ei liene tarkoitukseen sopiva menopeli. Lähinnä mietityttää miten maasto/bikepacking-henkinen pyörä kannattaisi hankkia, kun ei etukäteen tiedä koko matkan olosuhteita ja olen tähän mennessä retkeillyt vain pohjoismaissa. Vai olisiko perinteisempi ja tylsempi vaihtoehto (esim. Kona Sutra) kuitenkin parempi. Toisaalta ehkä sitä innostuisi ajamaan enemmän huonoilla teillä tarkoitukseen sopivammalla pyörällä?
Tähän mennessä pisin reissu on ollut 2 viikkoa / 1600km ja ajan n. 100-130km päivämatkoja. Ajattelin, että pyörässä olisi hyvä olla ainakin osa näistä ominaisuuksista:
- kestävä
- droppitanko
- mieluiten teräsrunko
- rennohko geometria
- reilusti rengastilaa (mitä enemmän, sen parempi?) - tarpeen mukaan mahdollisuus vaihtaa toinen kapempi kiekko/rengassetti
- kaikki mahdolliset runkokiinnikkeet; mahdollisuus tarakoille ja lokasuojille. Tähän mennessä olen mennyt sivulaukkujen kanssa, mutta kiinnostaisi kokeilla myös bikepacking-laukkuja.
- (mekaaniset?) levyjarrut
- 2x-vaihteet (tai ehkä jopa 1x?)
Lokasuojat, tavaratelineet, ym. löytyy jo, joten näitä ei välttämättä ole tarve olla valmiina paketissa, kunhan kiinnikkeet löytyvät.
Muutama erilainen vaihtoehto, jota olen katsonut:
Kona Rove ST (https://www.bikeshop.fi/Kona-Rove-ST/ekauppa/pKOROVST/)
Kona Sutra LTD (https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/kona-sutra-ltd-2022/)
vähän turhan maastohenkinen, esim. hissitolpalle ei itselläni ole tarvetta?
Kona Sutra SE (https://www.iikanpyoravarikko.fi/shop/kona-sutra-se-2022-blue-118727#attr=85244)
ehkä liian jämerä/perinteinen jyrä omaan mieltymykseen? En innostu kauheasti tangonpäävaihtajista ja Brooks B17 löytyy jo valmiiksi kotoa.
Focus Atlas 6.7 (https://larunpyora.com/tuote/2022-focus-atlas-6-7-eqp-grey/)
Cinelli Hobootleg Geo (https://www.bikester.fi/cinelli-hobootleg-geo-M908281.html?vgid=G1299148&cgid=240482)
Cannondale Topstone 2 (https://www.suomenurheilupyora.fi/cannondale-topstone-2-vm-)
Surly Midnight Special (https://foxcomp.fi/surly-midnight-special-black-bike)
Budjetti olisi joustava 2500€ ja toki parempi, jos halvemmalla saa.
Ehdotuksia, ajatuksia?
Mites Surlyn mallistosta Disc Trucker tai Bombtrackilta Arise? Rakenteluksi toki menee herkästi.
^Pointsit rakentamiselle, saa ainakin mieleisen.
Ehdotuksia, ajatuksia?
Mitä tahansa teet, kannattaa ostaa oikean kokoinen pyörä. Noissa linkatuissakin pyörissä oli ei oota suositummissa runkomitoissa. Kevät kun etenee niin vaihtoehdot vähenee nopeasti.
Mites Surlyn mallistosta Disc Trucker tai Bombtrackilta Arise? Rakenteluksi toki menee herkästi.
Myyköhän näitä mikään liike Suomessa? Disc truckerin runkoa löytyy foxcompilta, mutta valmiina kumpaakaan ei näytä olevan missään.
Molempiin tosin näyttää menevän vain 42mm rengas.
Mitä tahansa teet, kannattaa ostaa oikean kokoinen pyörä. Noissa linkatuissakin pyörissä oli ei oota suositummissa runkomitoissa. Kevät kun etenee niin vaihtoehdot vähenee nopeasti.
Totta, tällä perusteella noita valitsinkin. Isoja kokoja näyttää vielä olevan (olen 187cm), mutta kiirehän tässä tulee.
Itse rakentaminen varmaan olisi paras vaihtoehto, mutta pitäisi alkaa heti speksailemaan ja saattaisi tulla kalliiksi ellen satu pikavauhdilla löytämään osia käytettynä.
Jukka Samisen juttua vois olla mukava kuunnella, ellei ole jo tuttu juttu. Tässä Ylen arkistosta https://areena.yle.fi/audio/1-3373800
Salminen tehnyt pyöräilystä itselleen elinkeinon.
Itse rakentaminen varmaan olisi paras vaihtoehto, mutta pitäisi alkaa heti speksailemaan ja saattaisi tulla kalliiksi ellen satu pikavauhdilla löytämään osia käytettynä.
Jos itse rakentaminen on vaihtoehto, niin Salsa Fargo on hyvä aihio. Menee leveä rengas ja voi speksata bikepacking tai etu- ja takalaukuilla. Halpaa ei tietenkään ole, ja varmaan 2500€ raja varmaan paukkuu.
https://img.aijaa.com/m/00869/15041796.jpg (https://aijaa.com/SgzG8y)
Jukka Samisen juttua vois olla mukava kuunnella, ellei ole jo tuttu juttu. Tässä Ylen arkistosta https://areena.yle.fi/audio/1-3373800
Salminen tehnyt pyöräilystä itselleen elinkeinon.
Kiitos! Salmisen juttuja on tullut aiemmin luettua, mutta tähän Ylen juttuun en ole törmännyt.
Jos itse rakentaminen on vaihtoehto, niin Salsa Fargo on hyvä aihio. Menee leveä rengas ja voi speksata bikepacking tai etu- ja takalaukuilla. Halpaa ei tietenkään ole, ja varmaan 2500€ raja varmaan paukkuu.
https://img.aijaa.com/m/00869/15041796.jpg (https://aijaa.com/SgzG8y)
Miten tuo Fargo kulkee maantiellä?
Tällä hetkellä olen tosiaan päätymässä johonkin tällaiseen "monstercross"-tyyliseen jokapaikanpyörään. Fargo, Genesis Vagabond, Bombtrack Beyond 1 tai aiemmin mainitsemani Cinelli Hobootleg Geo. Myös Trek 920 kiinnostaa, mutta sitä ei näytä löytyvän mistään Euroopassa? Tuleeko mieleen muita vastaavia, joita saattaisi vielä saada? Hobootlegiä ainakin saisi vielä valmiinakin, ei tarvitsisi lähteä itse kasaamaan. Ja speksikin vaikuttaa pääosin melko järkevältä, joskin hiilikuituhaarukka retkikäytössä epäilyttää. Mutta mietityttää tuo hyvin maastomainen geometria - miltä tuollaisella tuntuisi ajaa pitkää päivää?
Toisena mietityttää renkaat. Pystyykö näihin laittamaan tarpeen mukaan kapeammat kiekot ja renkaat, esim. 700CX42? Vai onko sama ajaa isommilla, vaikkapa 57mm slickseillä? Meneekö leveämpien renkaiden kanssa lokasuojat? Toisaalta miten paljon tuota renkasvaraa kannattaa huomioida - ei ylimääräisestä varasta varmaan haittaakaan ole, muuta kuin osien saatavuuden näkökulmasta? Vaikka en tällä reissulla erityisen leveitä renkaita tarvitsisi niin ehkä olisi hyvä olla ylimääräistä tulevaisuuden reissuja varten.
SotkuPekka
21.03.2022, 20.26
^
Tämä tulisi mieleen,löytyy runkosettinäkin.
https://www.finnacycles.com/finna-landscape/315-1357-finna-landscape-steel-sahara-sand-sram-apex-1.html#/1-size-s
https://www.finnacycles.com/modules/jscomposer/uploads/LANDSCAPE/SRAM%20APEX%201/500x500/01-finna-landscape-sahara-sand-apex-1.jpg
Minun Fargon runko ei ole tehty raskaaseen kuormaan maantien laitaan. Turhan notkea ja tarkka ajettava siihen hommaan.
Kevyillä Bikepackin varusteilla sillä ajaa missä tahansa. Voi laitella erinäköisiä kiekkoja kumin paksuuksia ym. Vaihteistoja tankoja sun muuta voi kokeilla mielihalujen mukaan.
Itse tykkään yhdistelmästä 27*3 eteen ja taakse 27*2.2-2.8.
Välitykset 36,32 takana 12-36.
Tällä yhdistelmällä pärjää savo/Kainuussa missä tahansa.
Toista kertaa en Fargolla lähde Norjaan asvaltin laitaa ajamaan. Siihen sopiinee sitten joku oikea retkipyörä.
Esim. GT pace 9 oli hyvä ja halpa.
Gary oin'
22.03.2022, 16.30
Toisena mietityttää renkaat. Pystyykö näihin laittamaan tarpeen mukaan kapeammat kiekot ja renkaat, esim. 700CX42? Vai onko sama ajaa isommilla, vaikkapa 57mm slickseillä? Meneekö leveämpien renkaiden kanssa lokasuojat? Toisaalta miten paljon tuota renkasvaraa kannattaa huomioida - ei ylimääräisestä varasta varmaan haittaakaan ole, muuta kuin osien saatavuuden näkökulmasta? Vaikka en tällä reissulla erityisen leveitä renkaita tarvitsisi niin ehkä olisi hyvä olla ylimääräistä tulevaisuuden reissuja varten.
Ainahan kapeammat menee, sen suhteen rengastilasta ei ole haittaa. Omassa lähinnä huonon kelin lenkki&työmatkapyöräksi kasatussa Vagabondissa on talvella 29x2.25" ISP:t, kesällä 44mm Vredestein Aventurat (https://www.bike24.com/p2368590.html) ja tuntuu mainiolta kompromissilta tähän runkoon. Molemmat sopii samoihin 65mm SKS Bluemels -lokasuojiin, toki lokasuojien korkeutta saa hieman säätää renkaan mukaan.
Kammet kannattaa huomioida: ainakin Vagabondiin sopivat kammet löytyy MTB-maailmasta eli leveämmällä Q-factorilla. Maantiekampiin tottuneelle jää fiilis että osa tehosta jää jo tuohon leveämpään poljinväliin. Apex-kampia kokeilin, mutta spiderin nurkka tarrasi chainstayhin.
Olen melko paljon kipuillut Vagabondin raskaan rungon ja korkean emäputken kanssa, mutta ajan kanssa tästä on saanut ihan mukavan pelin. Teräsrunkoiseen maantiepyörään verrattuna tällä kuitenkin väsyy varsinkin nousuissa niin paljon nopeammin, että pidempiä reissuja en ole harkinnut. Jos nyt olisin kasaamassa uutta, ottaisin ehdottomasti mieluummin Surlyn Midnight Specialin samaan käyttöön, niin saisi maantiekammet, kevyemmän rungon ja enemmän säätövaraa alaspäin ajoasennossa, mutta kuitenkin mukavasti leveämpää kumia lokasuojineen.
Minun Fargon runko ei ole tehty raskaaseen kuormaan maantien laitaan. Turhan notkea ja tarkka ajettava siihen hommaan.
Kevyillä Bikepackin varusteilla sillä ajaa missä tahansa. Voi laitella erinäköisiä kiekkoja kumin paksuuksia ym. Vaihteistoja tankoja sun muuta voi kokeilla mielihalujen mukaan.
Itse tykkään yhdistelmästä 27*3 eteen ja taakse 27*2.2-2.8.
Välitykset 36,32 takana 12-36.
Tällä yhdistelmällä pärjää savo/Kainuussa missä tahansa.
Toista kertaa en Fargolla lähde Norjaan asvaltin laitaa ajamaan. Siihen sopiinee sitten joku oikea retkipyörä.
Esim. GT pace 9 oli hyvä ja halpa.
Miten raskaalla kuormalla menit, jossa tuo notkeus tuli havaittavaksi? Tätä en tullut ajatelleeksikaan, mutta en minimalistina kovin paljoa aiokaan matkalle pakata.
Ainahan kapeammat menee, sen suhteen rengastilasta ei ole haittaa. Omassa lähinnä huonon kelin lenkki&työmatkapyöräksi kasatussa Vagabondissa on talvella 29x2.25" ISP:t, kesällä 44mm Vredestein Aventurat (https://www.bike24.com/p2368590.html) ja tuntuu mainiolta kompromissilta tähän runkoon. Molemmat sopii samoihin 65mm SKS Bluemels -lokasuojiin, toki lokasuojien korkeutta saa hieman säätää renkaan mukaan.
Kammet kannattaa huomioida: ainakin Vagabondiin sopivat kammet löytyy MTB-maailmasta eli leveämmällä Q-factorilla. Maantiekampiin tottuneelle jää fiilis että osa tehosta jää jo tuohon leveämpään poljinväliin. Apex-kampia kokeilin, mutta spiderin nurkka tarrasi chainstayhin.
Olen melko paljon kipuillut Vagabondin raskaan rungon ja korkean emäputken kanssa, mutta ajan kanssa tästä on saanut ihan mukavan pelin. Teräsrunkoiseen maantiepyörään verrattuna tällä kuitenkin väsyy varsinkin nousuissa niin paljon nopeammin, että pidempiä reissuja en ole harkinnut. Jos nyt olisin kasaamassa uutta, ottaisin ehdottomasti mieluummin Surlyn Midnight Specialin samaan käyttöön, niin saisi maantiekammet, kevyemmän rungon ja enemmän säätövaraa alaspäin ajoasennossa, mutta kuitenkin mukavasti leveämpää kumia lokasuojineen.
Q-factoriakaan en tullut ajatelleeksi. Talvisin fatbikella en ole itse tuota huomannut, kun meno on muutenkin raskasta.
Nyt mietityttää pitäisikö sittenkin hankkia perinteinen retkipyörä. Sutraa ainakin olisi vielä saatavilla.
Nyt täytyy suositella Rondo Mutt ST -fillaria! Itse olen nyt vuoden aikana ajanut ~5000km omallani, kaikenlaista ajoa työmatkoista maantielenkkeihin, sorafiilistelyyn ja parin viikon 1300km touriin.
Pyörä on todella ovelasti suunniteltu. Siinä on maantiepyörän geometria, mutta alle mahtuu kuitenkin jopa 48mm renkaat täyspitkien lokareiden kanssa! On muuten ihan eri fiilis ajella pidemmällä reissulla, kun ei tarvitse yhtään murehtia sataako vai paistaako. Kun virittelin etulokariin kuraläpän, niin voimansiirtokin pysyy pesemättä puhtaana. Tätä on vaikea painottaa liikaa. Fillari myös näyttää mielestäni hiton tyylikkäältä värimätsättyjen alumiinilokasuojiensa kanssa. ihan eri meininki kuin SKS:n muovilärpäkkeillä, joita saa olla aina justeeraamassa kun ne laukkuja viritellessä kolahtaa paikoiltaan.
Fillarin geometria on myös säädettävä etuhaarukan flip chipillä, mikä on itselle iso juttu: pitkiin reissuihin ja talvipyöräilyyn saa rennomman asennon ja isommat renkaat (Routa TLR 54mm mahtuu 25mm sisäleveällä vanteella hienosti ilman lokareita). Viime kesänä tuli laskettua täyteen lasketulla (pyörä laukkuineen 26kg, ks. kuva) pyörällä Vaaruvuoria alas 85km/h huippunopeudella -- fillari käyttäytyi niin rauhallisesti että tuntui kuin olisi moottoripyörällä ajanut.
Kesällä voi sitten virittää pyörän sähäkämmäksi: kun vaihtaa renkaita / kiekkoja ja samalla vaihtaa etuakselin paikkaa, niin gravel-pyörästä tulee taas maantiepyörä.
https://imgur.com/uWFglbe
https://photos.google.com/share/AF1QipPvLcLb-mA1lSt0-yT9rj8b5Vm6PxB6ZPsS-pXMCZTdUBv5U6Wims20HjUrVQz8Lg/photo/AF1QipMiYo4F2LRZrVpV5oarHeJGKaxUli9u2-nRfukr?key=VjJaZnIzcFFmU2N5d011RWRfeWZHVVAyOWFkWUF R
Myyköhän näitä mikään liike Suomessa? Disc truckerin runkoa löytyy foxcompilta, mutta valmiina kumpaakaan ei näytä olevan missään.
Molempiin tosin näyttää menevän vain 42mm rengas.
Totta, tällä perusteella noita valitsinkin. Isoja kokoja näyttää vielä olevan (olen 187cm), mutta kiirehän tässä tulee.
Itse rakentaminen varmaan olisi paras vaihtoehto, mutta pitäisi alkaa heti speksailemaan ja saattaisi tulla kalliiksi ellen satu pikavauhdilla löytämään osia käytettynä.
Viime vuonna uudistettuun disc truckeriin menee ainaskin 700 koossa 47mm rengas. Jostain syystä sitä ei ole ainakaan vielä tullut Foxcomppiin...viime vuonna taisvat olla näihin aikoihin jo liki loppuun myyty.
Veebike palvelee Tampereella ja sitä kautta saa Surlyn, All-cityn ja Bombtrackin mallistoa tilattua.
^Villi veikkaus että ainakin Surlyt tulevat tuonne Foxcompin kautta, kun taitaavat olla sen virallinen maahantuoja. Iikankin kautta saa tai ainakin sai tilattua mitä Foxcompilta löytyi.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.