Näytä tavallinen näkymä : Mistä kestäviä sukkia?
Ohiampuja
17.03.2022, 13.38
Mistä saisi tai kuka tekisi kestäviä sukkia arkikäyttöön?
Harmittaa kun kaikki muut vaatteet kestää useita vuosia, mutta sukat on ihan surkeita. Monia merkkejä ja valmistajia on tullut testattua, mutta päivittäiskäytössä olevat arkisukat ei tahdo kestää vuottakaan.
Ostin Varustelekasta SA M05 alussukkia, niin ne kesti nyt 15 kk ennen kuin tuli eka reikä sukan pohjaan. Olisiko sukkia mitkä kestäisi vaikkapa pari vuotta?
Concorde
17.03.2022, 13.56
Bridgedalella tais olla jopa joku takuu sukille...
https://www.bridgedale.com
Kyllä voisin suositella Bridgedalea. Yli 20 v kokemus niin arki ja harrastesukista. Minulla on ainakin kestäneet vuosikausia. Minulla on käytössä yhä -90 luvun lopulla käyttöönotettuja.
Olen ostanut sittarista jotain Karhu mustia urheilusukkia, aina 30 paria kerralla. Parin vuoden välein uusi satsi. Ei tarvitse ikinä hakea sukalle paria ainakaan.
Ohiampuja
17.03.2022, 14.39
Kyllä voisin suositella Bridgedalea. Yli 20 v kokemus niin arki ja harrastesukista. Minulla on ainakin kestäneet vuosikausia. Minulla on käytössä yhä -90 luvun lopulla käyttöönotettuja.
Aivan totta, Bridgedalen vaellussukkia olen käyttänyt pitkään, en osannut pitää sitä myös arkisukan tekijänä.
Ps. Tuosta Haraldin tyylistä haluan eroon, en halua heittää 15 paria sukkia roskiin joka vuosi.
Unconditionally Guaranteed for Life
If these aren’t the longest lasting socks you’ve ever owned, you can return them to us for another pair. No receipt needed, just the pair in question.
https://darntough.com/ (https://darntough.com/)
Camussa ainakin on jonkinmoinen valikoima hyllyssä.
Hyvin kestäneitä sukkia:
- Lidlin Walking -sukat yli kymmenen vuoden takaa
- https://www.groundeffect.co.nz/ (mallia ei näy)
- Teseman liikuntasukat
- Bridgedale (osa malleista)
- Craft villapohjasukat (villat kadonneet aikaa sitten)
Marsusram
17.03.2022, 15.12
Joskus päädyin Sidosteen villapohjasukkiin. Nykyinen Radical Sport.
https://www.prisma.fi/fi/prisma/sidoste-villapohjasukat
Villapohjasukkia ostaessa on hyvä tietää etteivät kutistu heti ekassa pesussa, siksi on vanhassa vara parempi.
Ohiampuja
17.03.2022, 15.40
Paksumpia ulkoilu- ja hiihtosukkia kyllä löytyy helposti. Craft ja Bridgedale Trekker on kestäneet minullakin jo vuosia, mutta tavalliset arkisukat on vakeampi juttu. Kaikki puuvillasukat kuluu puhki ihan hetkessä, ja olen ostellut XXL ja Budgetsportista kalleimpia brändi-sukkia ja toivonut että ne kestäisi pidempään. Mutta viimeksi ostin nipun Asicsin sukkia, niin ne oli ihan surkeita. Ne meni heti kantapäästä puhki. Myös paikallisia Sidosteen ja Sukkamestareiden sukkia olen testannut, ja ehkä hiukan pidempään ovat kestäneet...
Mulla on jotkut no-name -sukat (niissä lukee pro limit). Ne on valehtelematta 15+ vuotta vanhat ja pesty välillä useamman kerran viikossa, kun kävin spinningissä. Edelleen täysin reiättömät ja kuosissaan. Tuon enempää ei mun sukkien tarvitse kestää.
Tesema merkillä oli erinomainen tosi ohut, hieman jopa kiiltävä pintainen musta sukka nimeltä army alussukka. Ohut, siisti, keskipitkällä varrella ja täyttä merinovillaa. Istuu hyvin jalassa ja kestää 60 asteen pesua. Menee ns. pukusukasta yksinään mutta voi hyödyntää myös talviliikunnassa alussukkana paksumman sukan alla.
Ainoastaan ulkonäkö moitteena se, että ilman kenkiä juhlissa tms ei niin hyvä, koska mukavuussyistä varpaiden sauma on ulkopuolella. Joku luulee herkästi että sulla on sukat väärinpäin jalassa.
Mutta se iso mutta. Kyseistä (ainakaan ihan samaa ja samannimistä) sukkaa ei Tesema enää valmista. En tajua miksi.
Kärkkäisellä näkyy olevan pienintä kokoa saman nimistä sukkaa myynnissä edelleen mutta kuva eroaa kyllä hieman omasta vuosia vuosia sitten ostamistani. Mun sukan varsi on sileää ja ohutta. Tuossa kuvassa varressa tuollaista pystysuuntaista "resoria" joka näyttää paksummalta.
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/tesema-army-alussukat
tchegge_
17.03.2022, 17.01
Falken sukkia käytän paljon liikkuessa kylmän aikaan. Kestävät ihan hyvin mutta isona juttuna mulle näin isovarpaan kärkien viipoittaessa sentin muiden edellä, on se että tekevät vasemman ja oikean sukan eri mallisina.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Tesema liikuntasukat kestävät loppuun saakka...
Kaikin puolin tomivat arkisukat.
https://www.kauppa.tesema.fi/
Tein kokeen Varustelekan Särmä merinosukilla: pesin sukat kerran viikossa käsin (pesuaine oli Sonett) ja käytin samaa paria koko ajan. Varrettomat sukat kestivät tasan vuoden ja vähän paksummat ovat nyt vasta olleet puoli vuotta käytössä. Eivät nämä ihan helposti mene rikki, tosin eivät täyttä merinoa olekaan. Eivät haise vuodenkaan jälkeen pilaantuneelle kuolemalle.
Ohiampuja
17.03.2022, 19.11
Minä hain parit tällaiset kun tuo Treeline on tuossa vieressä. Pistin heti jalkaan ja käyttötestiin. Vaikuttavat ja tuntuvat oikein hyviltä.
https://treeline.fi/products/cross-country-ski-sock-1
Minä hain parit tällaiset kun tuo Treeline on tuossa vieressä. Pistin heti jalkaan ja käyttötestiin. Vaikuttavat ja tuntuvat oikein hyviltä.
https://treeline.fi/products/cross-country-ski-sock-1
Ole-Einar Björndalenin nimikkosukat. Hyvät on.
Nickname
17.03.2022, 22.31
Mistä saisi tai kuka tekisi kestäviä sukkia arkikäyttöön?
Harmittaa kun kaikki muut vaatteet kestää useita vuosia, mutta sukat on ihan surkeita. Monia merkkejä ja valmistajia on tullut testattua, mutta päivittäiskäytössä olevat arkisukat ei tahdo kestää vuottakaan.
Ostin Varustelekasta SA M05 alussukkia, niin ne kesti nyt 15 kk ennen kuin tuli eka reikä sukan pohjaan. Olisiko sukkia mitkä kestäisi vaikkapa pari vuotta?
Cat:in sukkia tullut nyt käytettyä, löytyy paksua, ohutta, pitkää vartta, lyhyttä vartta, ei oo vielä vuoden sisällä tullut reikiä.
Yksi avain sukkien kestävyyteen on lyhyet varpaankynnet ja se, että poistaa heti kivenmuruset kengästä kun havaitsee.
tempokisu
17.03.2022, 22.42
Yksi avain sukkien kestävyyteen on lyhyet varpaankynnet.
Ei muuten todellakaan ole. Varpaissa on...no josko jotain koossa läpimitta 0,5-1 mm jotain kynnen tapaista, ja sukat kuluu eniten kantapään kohdalta.
Silti, kyllä sukat kestää rikkuuntumatta useita vuosia.
tempokisu
18.03.2022, 00.00
^ :D milloinkohan mulla olisi joku asia mennyt "tavallisesti"...
Kantapäästä omat menee. Etenkin nyt kun hiihtää himassa päivät pitkät ilman kenkiä. Voisihan ne kantapäät varmaan käsitellä kosteusvoiteella ja hioa, jalkakylvytkin olis varmaan ihanat mutta mutta.
Falke jos sukkia on käytettävä. Muuten ilman.
tempokisu
18.03.2022, 03.13
Kantapäästä omat menee. Etenkin nyt kun hiihtää himassa päivät pitkät ilman kenkiä. Voisihan ne kantapäät varmaan käsitellä kosteusvoiteella ja hioa, jalkakylvytkin olis varmaan ihanat mutta mutta.
..joo, yrittäny kevyesti raspata aika ajoin, ja joka päivä rasvaan. Ja joka aamu ne kantapäät ja varpaat on ihan kuivat, saksilla saa ihoa irti leikata. Ja kun vielä inhoon kaikkea rasvan/voiteitten käyttöä mutta silti yrittäny.
Kynnet meni aikoinaan juoksussa, eikä ole palautunut. Kotosalla useimmiten paljain jaloin, onneksi ei ole kukaan näkemässä jalkojen kuntoa.
( oho, kello on vasta 2, voi vielä nukkua! )
Bridgedalella tais olla jopa joku takuu sukille...
https://www.bridgedale.com
Socks damaged through wear and tear, misuse, or neglect are not covered by this guarantee.
eli ei korvaa kulumista
Yksi avain sukkien kestävyyteen on lyhyet varpaankynnet ja se, että poistaa heti kivenmuruset kengästä kun havaitsee.
Yksikin kivenmuru kengässä, niin mun on pysähdyttävä poistamaan se kävelylenkillä. Lapset vetää koko ulkoilun puoli desiä hiekkaa ja kiviä kengissään. En tajua.
Marsusram
18.03.2022, 16.02
Mulla on vieläkin muutama pari vanhoja "rastilippu" suunnistussukkia. Ei näköjään löydy enää kaupasta :(
Ne pitävät vettyneenäkin kengän napakasti juostavana ja kestävyys on käyttökohteeseen nähden hyvä.
Niitä suojaavammat erikoissukat suunnistukseen tuppasivat luistamaan kengässä, mutta tuo puuvillatrikoo oli kitkaltaan parempi.
Mulla on ongelma päinvastainen kun sukat kestää liikaa, useita vuosia. Harmittaa kun on käyttämättömiä odottamassa käyttöönottoa. Muttei viitsi ennenkuin vanhat on käytetty loppuun.
Kierrossa kai noin +kymmenet "siviilisukat". Vaellus- ym. sukkia ehkä 6-8 paria.
Ohiampuja
18.03.2022, 19.49
Mulla menee yleensä kantapäästä sukat puhki, eikä siinä montaa kuukautta tai pahimmillaan viikkoa mene. Kierrossa pyörii ehkä noin 4-6 paria sukkia.
Yksikin kivenmuru kengässä, niin mun on pysähdyttävä poistamaan se kävelylenkillä. Lapset vetää koko ulkoilun puoli desiä hiekkaa ja kiviä kengissään. En tajua.Meitä on sitten kaksi. Syleillään.
tempokisu
19.03.2022, 02.22
Mulla on ongelma päinvastainen kun sukat kestää liikaa, useita vuosia. Harmittaa kun on käyttämättömiä odottamassa käyttöönottoa. Muttei viitsi ennenkuin vanhat on käytetty loppuun.
Kierrossa kai noin +kymmenet "siviilisukat". Vaellus- ym. sukkia ehkä 6-8 paria.
No itse asiassa...sama. Parsin tai ompelen paikan sukkiin, ei sukkia nyt yhden reiän takia pois heitetä. Käyttämättömiä sukkia, eri tarkoituksiin olevia sukkia on tuossa useampi laatikollinen.
Todettakoon että RedBubblen (nahkeet)sukat on maailman miellyttävimpiä käyttää, siviilissä.
Sukan elinkierto: töissä tai kun jonnekin menee - lenkkisukka - pyöränrättinä tai lattiarättinä. ( aikalailla sama kun t-paidan elinkierto )
Meitä on sitten kaksi. Syleillään.
Ihan samaa olen ihmetellyt, itse ei mitenkään pystyis mutta nappulat vaan painaa menemään kasetillinen soraa kengissään.
Saanko tulla mukaan kimppahaliin?
Ohiampuja
19.03.2022, 11.15
Täällä sama kuvio, poika 5 vee.
Mulla menee yleensä kantapäästä sukat puhki, eikä siinä montaa kuukautta tai pahimmillaan viikkoa mene. Kierrossa pyörii ehkä noin 4-6 paria sukkia.
Monia hyvin riman ylittäviä vihjetä jo saitkin, tässä taas yksi riman alittava ohje sukkien kestävyyden parantamiseksi. Ohuet sopivasti muotoillut nahkanpalat Bilteman tekstiililiimalla kengän sisälle kantapäiden kohdille, jopa paljon ajetuttujen kenkien käytettävyys paranee, samoin myös sukkien kesto. Moniin tuo tullut tehdyksi...
Mulla on isovarpaan ja päkiän sivuilla ylimääräistä ja karkeaa nahkaa ja mun sukat kuluvat siitä puhki.
Mulla on myös kantapäissä ylimääräiset luupatit ja kenkien verhoilu menee sieltä ekaks rikki. Edelliset fillarikengät oli nahkalaputettu kantapäistään. Täytyy tehdä sama näille nykyisille nyt kun ovat muotoituneet jonkun aikaa.
Jälleen pääsee neuvomaan!
Levitä vaikka Tummelia niin monta kertaa nahkan päälle että lopulta siitä irtoaa liiat pois, vaikkapa sauna/suihkun jälkeen sitten lopulta.
Mulla on seuraavat merkit ja mallit kestäneet vuosia - taitaa olla vanhimmat niistä olla jo reilusti yli 15 vuotta:
Bridgedale Trekker ja Summit
Rohner Swiss Army
Noista jälkimmäiset tuntuu olevan tehty jostain "ballistisesta nailonista" :), ihan käsittämättömän kestävät.
Käyttö lähinnä talvella, vaelluskengissä, hiihdossa ja maastofillaroidessa ympäri vuoden , varsinaiseen jatkuvaan päivittäiskäyttöön noi ei ole parhaita, koska ovat
pohjista paksuja ja voivat hiostaa. Ihan perus puuvillasukka ajaa muussa käytössä asiansa ja kestävät sen mitä kestävät.
pturunen
30.03.2022, 17.56
Unconditionally Guaranteed for Life
If these aren’t the longest lasting socks you’ve ever owned, you can return them to us for another pair. No receipt needed, just the pair in question.
https://darntough.com/ (https://darntough.com/)
Camussa ainakin on jonkinmoinen valikoima hyllyssä.
Näille vahva suositus. Sitkeitä perkeleitä. Haluaisin nimittäin nähdä, saako lupausten mukaisesti uuden parin.
Ohiampuja
27.06.2022, 09.26
Nyt väliaikatietoja.
Devold Daily light vaikuttaa oikein hyvältä. Miellyttävät jalassa näissä 30 asteen lämpötiloissakin. Kestävyydestä en vielä osaa sanoa, kun olleet käytössä vasta muutaman kuukauden.
https://scandinavianoutdoor.fi/devold/vaatteet/sukat/sukat-arkikayttoon/daily-light-socks-3-pack/
Bridgedalet kestää ja on mukavat. Tesemat kestää myös, mutta ei niin mukavat :D. Viime viikolla taisi tulla pa*kimmat sukat ikinä, kun yksi 2h lenkki ja isovarvas läpi. Eivätkä edes mukavat jalassa: La Sportiva Fast Running Socks. Katsotaan nyt kun saan muutamat tilalle hyvityksenä että oliko vain viallinen yksilö.
Travelkicking
27.06.2022, 21.06
Taisi olla n. vuosi sitten, kun Liiterissä (Espoo - Iso Omena) oli tarjouksessa diabeetikoille soveltuvia sukkia eli ei kiristä mistään. Oliko 2,95 eukkua/pari. Ostin kymmenkunta paria, samoin muija. Ei mulla diabetesta ole, mutta nyt on kunnon sukat. Kierrossa on siis n. 10 paria ja kestää. Tavaramerkin nimeä en muista.
Täällä sama kuvio, poika 5 vee.
4-vuotias veti oikeastaan koko päivän kengät väärissä jaloissa, ihme porukkaa nää mukulat. Kai niitä vois koulia spartalaiseen tyyliin alusta saakka kurjuuden maksimoimisella, niin aikuisiällä ei mikään tuntuis enää missään. Tulis uusia Juha Mietoja liukuhihnalta.
Mulla on ihan arkikäytössä kymmenkunta paria Gutzin urheilu- ja juoksusukkia. Ne on siis niitä joita koululuokat ja futisjoukkueet ym. myy rahaa kerätäkseen. Vanhimmat noista on olleet kohta kolme vuotta jatkuvassa käytössä eikä vielä ole mitään merkkejä hajoamisesta. Ovat pikkuisen paksumpaa materiaalia varpaista ja kantapäästä mutta olen käyttänyt ajaessa (fillaria) ihan hellekeleilläkin. Bridgedalen ohuet liner-sukat kestivät myös kauan, mutta ne ei viileämmillä keleillä juurikaan jalkaa lämmitä.
Ohiampuja
16.07.2022, 10.24
Devold Daily light vaikuttaa oikein hyvältä. Miellyttävät jalassa näissä 30 asteen lämpötiloissakin. Kestävyydestä en vielä osaa sanoa...
https://scandinavianoutdoor.fi/devold/vaatteet/sukat/sukat-arkikayttoon/daily-light-socks-3-pack/
No niin. Nyt on kestävyydestäkin kokemusta, tai sen puutteesta.
Päkiän alta ovat kuluneet puhki nuokin sukat. Eli toukokuussa ostettu ja nyt siis rikki.
Firlefanz
16.07.2022, 10.55
^ Pitäisi kai kysyä kuin renkaista että paljonko kilometrejä ehti kertyä? Ja lisäksi vielä millaisessa käytössä eli millaisia lenkkejä?
Minulla on sillä lailla koominen ja huono kävelytyyli että ikään kuin potkin toisella jalalla hiekkaa, pieniä kiviä, sahanpurua yms toiseen kenkään. Vaikka joka lenkin jälkeen tietenkin irrotan pohjalliset ja koputtelen ja putsaan kengät ja sukat menevät pyykkikoriin, niin kuluvathan ne sukat ihan toiseen tahtiin kuin muussa eli normaalissa käytössä olevat sukat, puhumattakaan pyöräilysukista jotka ovat niihin verrattuna ikuisia.
Olen myös ollut huomaavinani että niin 100- kuin 50-prosenttinen merinosukka on kovin altis tämmöisten vieraiden esineiden aiheuttamalle kulutukselle. Ei tosin niin altis kuin bambusukka, semmoisen parin sain roskiskuntoon yhdellä pitkällä NW-lenkillä...
Ohiampuja
16.07.2022, 12.39
^ Pitäisi kai kysyä kuin renkaista että paljonko kilometrejä ehti kertyä? Ja lisäksi vielä millaisessa käytössä eli millaisia lenkkejä?
Kaksi sukkaparia vuorotteli päivittäiskäytössä, ja niitä käytettiin joka päivä toukokuusta asti. Kotona parkettilattialla hiihtelyä, legoja väistellen.
Kenkänä addun tennarit tai Salomonin Speedcrossit. Ei sandaaleja koskaan. Ne ei ole mun jalkaan tehtyjä. :)
Firlefanz
16.07.2022, 13.08
^ Nyt tarvitaan video parkettilattialla hiihtelystä:cool:
Ei vaineskaan, en usko että kävelytyylillä on vaikutusta. Radikaali ratkaisu ongelmaan voisi olla siirtyminen aamutossumieheksi eli tohvelisankariksi?
PS Sandaaleja en ole jalkaani laittanut sen jälkeen kun sain itse valita kenkäni. Kotona käppäilen paljain jaloin tai erilaisissa tossuissa tai tohveleissa. (En kuitenkaan verkkareissa tai salihousuissa. Enkä kalsareillani:rolleyes:)
JohannesP
16.07.2022, 14.52
Stenun linkkaamista Darn tough sukista tulikin mieleen, että näiden myyntipuheet täytyy olla melko kovat jos meinaavat päihittää yhdet itselläni edelleen käytössä olevat Haltin sukat. Todennäköisesti nylonia tai muuta keinokuitua olevat nilkkamalliset active dry kevyet vaellussukat.
Ostettu joskus 2010 paikkeilla Tampereen Lielahden Sportia-Pekasta (google kertoo lopetusvuodeksi 2017). Olleet jalassa pääsääntöisesti vähintään kerran viikossa, joten kestäneet tyyliin 500 käyttöpäivää/pesukertaa. Muistan vielä, että ostosyy oli saada äkkiä jotkut hellekäyttöön soveltuvat retkisukat ja pidin näitä hieman kalliina.
Viimesen parin vuoden aikana varren kääntöpuolelta alkaa sauma ratkeemaan, mutta muuten täysin ehjät. Toki näyttävät jo hieman kuluneilta ja valkoinen väri vaihtunut harmaaseen, mutta edelleen erittäin mukavat ja hengittävät sukat, varsinkin kenkien kanssa. Mukana kaikkea käyttöä lähtien retkeilystä juoksuun ja arkikäyttöön.
Näistä on jo muodostunut pienimuotoinen kulutustesti niin ei viitti heittää kesken kaiken roskiin.
(Tämä ei ollut Haltin sukkien ostosuositus.)
Itse tilasin joskus planetx:ltä jotain merino sekoituksella olevia sukkia, maksoi jonkun euron pari. Olivat sellaisia mustia, jossa pari väri raitaa nilkassa. Oli todella mukavia jalassa, kestivät, eivät olleet omaan makuun liian paksut (hiostavat) eikä sukkia tarvinnut jatkuvasti pestä (pelkkä tuuletus riitti). Ostin pyöräilyyn, mutta kun tuntuivat niin hyviltä niin jäivät myös arkisukiksi. En enää ole löytänyt vastaavia sieltä, aina tullut jotain hiostavia sukkia. Esim. nuo delvoldin merino sukat ovat omaan makuun ehkä aavistuksen liian paksut ja tuplasti kalliimmat.
Kestäviä sukkia:
- CrankBros-mainossukat Gardan messuilta vuodelta 2004
- Craftin vanhat vaaleat villapohjasukat (vain keinokuituinen verkkorakenne jäljellä)
- Lidlin Walking-sukat vuodelta 2006(?)
- GroundEffect -pyöräilysukat 2009 (elastaani tuhoutunut tänä vuonna joten menevät roskiin)
Ohiampuja
26.07.2023, 15.13
Sukka päivitys.
Talvi mentiin Sukkamestareiden M05 sukilla, ja yksi pari kului puhki päkiän alta. Nyt kevät ja kesä on menty yhdellä parilla Devold merino daily light sukkia, jotka nekin juuri meni puhki päkiän alta. Ja niiden kanssa on sitten ollut parit Bridgedale Coolmax linerit.
Ja nyt kävin ostamassa uuden paketin noita Bridgedalen sukkia.
Darn Tough sukkia tilasin netistä, mutta ne piti palauttaa kun olivat liian suuret. Minulla on koipi n 43-44, mutta L koko, eli 43-45.5 oli aivan liian iso.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.