PDA

Näytä tavallinen näkymä : MTB-pyörän "gravel"rengastus

pturunen
14.03.2022, 10.58
Hakusessa siis gravelöintiin/bikepacking-käyttöön leveähkö rullausihme, jolla voi tarvittaessa ajella polkujakin varusteiden kanssa. 2.6" Maxxis Recon ei mahdu kunnolla SiD Ultimateen, eli varmaan joku 2.3-2.4 WT -tyylinen ratkaisu hakusessa. Ilmeisesti Recon on korkea rengas ja aiheuttaa ongelmia (ei mahtunut lyijykynä SiDin tukikaaren ja kumin väliin. Kiekot on tässä suunnitelmassa fiksattu ja ovat sisämitoiltaan 30 mm. Spessun Renegade alkoi kiinnostaa kun tutkin kumien painoja, eroa esim. Fast Trakiin oli yli 150g/rengas, joka on aika paljon pois pyörivästä massasta. Siitä kuulisin mielellään kommentteja. Tällä setupilla ei ole tarkoitus liukastella märillä kallioilla tai juurakossa, sitä varten ajan täpärillä. Kyse on jäykkäperäisestä seikkailumaasturista pystyllä ajoasennolla, jolla ajetaan työmatkat, kauppareissut, gravelöinnit ja kevyet polkuhöntsät ja pari pidempää reissua kesässä.

Etsin näkökulmaa erityisesti tuohon matka-ajoon ja tiedän saavani kompromissin, mikä ei ole hyvä missään, mutta tikkaa kaikki boksit jollain 7-8/10 -tasolla.

Kuminauha
14.03.2022, 11.39
Olisiko tästä mihinkään? https://www.bike-discount.de/en/schwalbe-g-one-allround-evo-super-ground-29x2.25-tle-addix-speedgrip-e-25-folding-tyre

27,5 saa myös 2,8"

pturunen
14.03.2022, 12.03
Onko järkevä ratkaisu oikeasti noinkin sliksi gumes? Itseä ainakin kuumottaisi lähteä tuolla hiekkatieltä polulle, kun on tottunut minionien pitoon. Ja tosiaan 29" kumeista on kyse, se jäi ketjun avauksessa sanomatta.

Kuminauha
14.03.2022, 12.28
Vastaavilla paljon kapeammilla gravel pyörällä menty ihan sujuvasti helppoja polkuja. Siinäkin on enemmän pyörän geo rajoittanut menoa, kuin renkaat.

Kerran laitoin noi sähkötäpäriin kokeilumielessä ja suhailin hiekkateitä ja helppoja polkuja, oli kyllä tosi hauskaa kun rullasi niin kevyesti.

velib
14.03.2022, 12.47
Mites Maxxis Ikon/Rekon Race/Aspen? Kaikkien pitäisi olla kokoisekseen leveitä (2.35" tai 2.4"), mutta alle tuon 2.6" Rekonin. Ikonia karkeampaa en itse gravel-käyttöön ottaisi. Sillä sujuu polutkin loistavasti, ehkä poislukien mutakelit. Kaksi jälkimmäistä ovat sitten vielä paremmin rullaavia. Mulla on täpärissä kesällä 2.2" Ikonit ja niillä on bikepacking-reissut sujuneet eikä ole harmittanut asfaltillakaan. Kun nuo kuluvat niin vaihdan luultavasti 2.35" Rekon Raceen.

pturunen
14.03.2022, 13.16
Itse asiassa katselen just Recon Race 2.4 WT ostohousut jalassa. Vaikuttaa joidenkin testien perusteella olevan Ikonia rullaavampi ja tuo 2.4:n lisäilmatila houkuttaa kovasti.

velib
14.03.2022, 13.39
2.35" Ikon on tosiaan leveä kokoisekseen, mulla aika tasan 60mm 27mm vanteella. Luulen että Rekon Race on saman kokoinen. Rekon Racesta ei ole omaa kokemusta, mutta pitäisi tosiaan olla vielä hieman rullaavampi. 2.2" Ikon oli muuten myös yllättävän leveä, kyljistä 58mm, mutta harmiksi nappulat ovat kapeammalla.

Itse laittaisin ehkä taakse Dual-seoksella ja eteen 3C MaxxSpeed jos nyt molempia on saatavilla. Työmatka/gravel/retkikäytössä tosin voisi molemmat olla Dual. Ei sillä ettei MaxxSpeed rullaisi hyvin, mutta ainakin itsellä sivunappulat kuluvat selkeästi nopeammin kuin Dual-seoksella olevassa Ardentissa. Mutta tämä lienee tuttua jos Maxxiksen renkaita on maastoajossa jo käytössä :)

EDIT: Sivuhuomiona vielä että 2.25" Rekon on huomattavasti pienemmällä nappulalla kuin 2.4" tai 2.6". Tuossa 2.25" Rekonissa ei ole mielestäni suurta eroa Ikoniin, mutta nuo leveämmät ovat selkeästi isommalla nappulalla. Ikonin kohdalla näin suurta eroa nappuloiden koossa ei tule renkaan koon kasvaessa. 2.25" Rekon menisi vielä tuollaisessa gravel/retkiajelussa, mutta isommat vaikuttavat turhan raskailta siihen. Rekon Racesta en osaa sanoa, mutta kuvien perusteella näyttäisi että sivunappulat ovat samaa luokkaa kuin Ikonissa ja keskellä on hieman sileämpi kuvio. Ainakin Konalla ajavat Kerry Werner ja Cory Wallace ovat ajaneet Rekon Racella menestyksekkäästi. Jälkimmäinen ajoi juuri FKT:n Kilimanjaron huipulle ja takaisin.

ATK
14.03.2022, 13.54
Tarviiko olla mustat kyljet? No heitetään kuitenkin yhtenä vaihtoehtona Vittorian Terreno (käytännössä sama kuin <50mm Terreno Dry), ollut itsellä mukavan oloinen ajettava ja muistaakseni myös melko kookas jo 52mm versiona. Joskin ei nyt ihan kevyimmästä päästä, jos se on mitä varsinkin haet. Ei myöskään hinnalla pilattu, jos Saksan putiikeista saa hankittua.

https://www.vittoria.com/ww/en/tyres/mtb-xc/terreno

https://www.bike24.com/p2336058.html

JackOja
14.03.2022, 18.51
...Spessun Renegade alkoi kiinnostaa kun tutkin kumien painoja, eroa esim. Fast Trakiin oli yli 150g/rengas, joka on aika paljon pois pyörivästä massasta. Siitä kuulisin mielellään kommentteja. Tällä setupilla ei ole tarkoitus liukastella märillä kallioilla tai juurakossa, sitä varten ajan täpärillä. ..

Aivan erinomaiset on kumpikin noista. Itse olen ajellut paljon Rene edessä ja FT takana. Rullaa kuin hirvi, kestää ja helppo sekä luotettava tubeless.

Yllättävän pitävät märällä kalliollakin. Mateenrasvalla voidellut viistot limajuurakot pikkusen hankalia, mutta sinnehän sulla olikin eri filo.

nure
14.03.2022, 19.00
Tuli heti mieleen RaceKing, kevyt, rullaa ja pitääkin ihan hyvin...

Teemu
14.03.2022, 19.08
Renegade on kyllä todella hyvä rengas helppoon maastoon ja/tai kuivalle kelille. Maastokäytöstä eläköitynyt pari on ollut nyt kaksi vuotta työmatkapyörässä ja n. 5000 sepelikilometrin aikana ei litkut ole ruiskunneet kertaakaan. Kulutuspintaakin näyttää olevan vielä sen verran, että eiköhän noilla vuosi vielä mennä.

Hommasin juuri 2.25" versiot monstergraveliini ja rullaavuus on selkeästi parempi kuin Rekon Racella, mikä aikaisemmin oli alla. Kaiken muun hyvän lisäksi tuo 2.25" painaa n. 50g vähemmän kuin vastaavan levyinen Ikon (3C) ja yli 100g vähemmän kuin Rekon Race (DC). Väkevä suositus!

Aakoo
14.03.2022, 19.08
Jos haluaa nopeat renkaat, niin katse kannattaa siirtää jonnekin Thunder Burt / Race King -osastolle.

nure
15.03.2022, 08.46
RaceKing 520grammaa...

Leewi
15.03.2022, 09.13
Onko järkevä ratkaisu oikeasti noinkin sliksi gumes? Itseä ainakin kuumottaisi lähteä tuolla hiekkatieltä polulle, kun on tottunut minionien pitoon. Ja tosiaan 29" kumeista on kyse, se jäi ketjun avauksessa sanomatta.

Ainakin 2,8 leveenä pito riittää omiin tarpeisiin missä vaan.

nure
15.03.2022, 09.31
^Siis ei perus polkuajelu kovin kummoisia vaadi ellei kovin juurakkoista tai kivistä ole...

pturunen
15.03.2022, 13.54
Kokeilen noita Rekon Raceja 2.4WT mallisina alkuun (löytyi halvalla). Jos rullaus ei miellytä, laitan Renegadet testiin. Kumi on suhteellisen vaivaton vaihtaa. Kiitos mielipiteistä. Alkaa olla paketti kasassa tulevia seikkailuja varten.

pturunen
15.03.2022, 14.15
Todetaan tähän perään, että melkoinen ero on Rekon Racen 2.4 ja Rekon 2.6 välillä koossa. Tuo 0.2 tuuman ero kääntyy vanteella huomattavasti suuremmaksi, Rekon Race on hämmentävän pieni vanteella (tai Rekon 2.6 on sitten todella suuri).

Qilty
15.03.2022, 15.50
Siis noihan nyt on eri renkaatkin, muutenkin kun koon puolesta.

Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

pturunen
15.03.2022, 16.12
Toki noin, mutta tuo leveysmitan 0.2 tuumaa on noin 5 mm ja eroa vanteella on 10 mm. Tiedän, että nämä ovat suuntaa antavia, mutta minusta tuumakin on yksiselitteinen mitta eikä tuollaista vaihtelua saisi olla vain kuvion muuttuessa.

Qilty
15.03.2022, 18.22
Toki noin, mutta tuo leveysmitan 0.2 tuumaa on noin 5 mm ja eroa vanteella on 10 mm. Tiedän, että nämä ovat suuntaa antavia, mutta minusta tuumakin on yksiselitteinen mitta eikä tuollaista vaihtelua saisi olla vain kuvion muuttuessa.Siis totta joo, noi tuumamerkinnät on kyllä ihan kuusesta ja voi vain arvella että mikä se todellinen koko on. Paljonkos muuten on ero ETRTO mitoissa?

Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

pturunen
15.03.2022, 20.43
66-622 vs. 61-622 eli käytännössä ihan sama. No, tuo ainakin mahtuu pyörimään. Olisi toki ollut kiva päästä testaamaan noita 2.6" kumeja. Tämän torppasi SID Ultimaten hankinta. Ei käynyt keulaa ostaessa mielessäkään, että kaari olisi eri korkeudella kuin Pikessä tai Lyrikissä.

PeZu
16.03.2022, 13.46
Continentaalilta RaceKing tai Vittorialta Mezcal.

a-o
16.03.2022, 18.19
Continentaalilta RaceKing tai Vittorialta Mezcal.Viime kesän flatbargravelgrinding ajot meni 29/2.25" Mezcaleilla, edellinen kesä 2.35" renegade takana ja fast track edessä.

Jälkimmäinen yhdistelmä vaikutti rullaavammalta, mutta renegade kului yhdessä kesässä sileäksi.

Lähetetty minun IN2013 laitteesta Tapatalkilla

jalkkis
02.04.2023, 20.47
Onkohan Spessun Renegade miten hyvin nimellismitoissaan? Alkoi kiinnostamaan sepelikelin nastattomana vaihtoehtona.

Sotanorsu666
03.04.2023, 06.20
Otsikon käyttöön itse tilasin projektipyörään Kenda Saberit. Oli keveimmät kumit mitä löytyi 29" kokoisena. Varmaan kannattaa pari paikkapulloa ja kamelinpaskaa olla aina mukana lenkillä :D

539g on aika vähän 29x2.2 kumille, joten ei varmaan kovin paljon kestä läpilyöntiä tai kiviä.

https://www.bike24.com/p2327126.html

Ohiampuja
03.04.2023, 10.20
Minulla on täysjäykässä 29" nuo Rekon Racet ja tykkään kovasti. Kokeilin siinä viime kesänä kunnon gravel-kumejakin, joku Panaracer:n malli. Mutta en huomannut kovin suurta eroa, joten palasin Maxxis-kumeksiin.

Kanuuna
03.04.2023, 10.42
Otsikon käyttöön itse tilasin projektipyörään Kenda Saberit. Oli keveimmät kumit mitä löytyi 29" kokoisena. Varmaan kannattaa pari paikkapulloa ja kamelinpaskaa olla aina mukana lenkillä :D

539g on aika vähän 29x2.2 kumille, joten ei varmaan kovin paljon kestä läpilyöntiä tai kiviä.

https://www.bike24.com/p2327126.html

Eikösten Race King RaceSporttina ole keveimmät käyttökelpoiset? Aiemmin alta 500 g ja nykyään 530 g. 29x2.2”. Ittellä mennyt kokonaista kerran sapelisepeli läpi.

pturunen
03.04.2023, 11.28
Minulla on täysjäykässä 29" nuo Rekon Racet ja tykkään kovasti. Kokeilin siinä viime kesänä kunnon gravel-kumejakin, joku Panaracer:n malli. Mutta en huomannut kovin suurta eroa, joten palasin Maxxis-kumeksiin.

Itsellä samat 2.4" WT-mallina jäykkäperä mtb/yleispyörässä ja pidän myös näistä. Rullaavat ja vaimentavat.

Sotanorsu666
03.04.2023, 12.09
Eikösten Race King RaceSporttina ole keveimmät käyttökelpoiset? Aiemmin alta 500 g ja nykyään 530 g. 29x2.2”. Ittellä mennyt kokonaista kerran sapelisepeli läpi.

520g taitaa olla contin ilmoittama paino. Olivat loppu joka paikasta, kun etsin renkaita. Ja moraali kiittää, kun ei rahoita slobojen sotakassaa.

Gambinamiäs
03.04.2023, 14.26
https://www.renehersecycles.com/shop/components/tires/700c/700c-x-55-fleecer-ridge/

Istumatyöläinen
03.04.2023, 21.50
Vittoria Mezcal on kyllä mielettömän hyvä rengas! Rullaa, kestää, ei paina mahdottomia.

pturunen
06.04.2023, 13.48
https://www.renehersecycles.com/shop/components/tires/700c/700c-x-55-fleecer-ridge/

Onko näistä omakohtaista kokemusta? Gravelissa oli RH:n kumit juuri ennen vaihtoa, ja tykkäsin kyllä niistä. Hinta on aika suolainen näissä kyllä.

Gambinamiäs
06.04.2023, 14.04
Ei, mulla (tai puolion pyörään noi meni lopulta) on se 42mm nappulaversio, elli Hurrican Ridge Endurance-versiona. Mukava ja kivasti tasaisellakin rullaava ja esim mudalla ja lumessa todella hyvin pitävä kumi. Joku Schwalben Thunder burt toki yksi vaihtoehto muiden sekaan.

velib
06.04.2023, 15.16
Mulla on gravelissa 47mm 650b reneherset, ja hävyttömän hyvin ne rullaa pitoon nähden. Tuota fleecer ridgeä olen harkinnut jäykkäperään, mutta ajetaan ensin mezcalit loppuun. Pitoa noissa on niin että toimii maastoajossakin, mutta kyljet eivät toki paljoa kestä. Tosin minulla ei ole ollut niiden kanssa ongelmia (standard-versio).

Gambinamiäs
06.04.2023, 16.13
Enduranceissa on selkeästi vahvemmat kyljet. Rene Herse Snoqualmie Pass 44-622 seuraavasti:

Casing
Extra Light
Standard
Endurance
Endurance+

Total Puncture Score Tread
33 Points
34 Points
41 Points
48 Points

Total Puncture Score Sidewall
9 Points
7 Points
19 Points
23 Points

Sidewall thickness
0.40 mm
0.55 mm
0.70 mm
0.75 mm

https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/rene-herse-casing-comparison

Hurricaneissa ei ole kyllä pito loppunut syksyn mutaisillakana poluilla sorapyöräilessä, kuskin taidot kyllä.

Gambinamiäs
06.04.2023, 16.36
BRR mittauksissa ContinRace King Protection 55-622 ja Schwalben Thunder Burt 57-622 ovat nopeimmat maasturirenkaat. Verrattain kevyitä näyttävät olevan ja melko matala nappula eikä pistosuojaus ole enää niin huikea, mutta hyvin noi testien mukaan rullaa, 25 PSI / 1.7 Bar sisurilla mitattuna molemmilla 20w.

Situm
06.04.2023, 16.58
Mulla oli viime kaudella alla Pirellin Scorpion XC-h Lite 2,2" koossa, ja pelkästään positiivista kokemusta. Missään louhikossa ei tullut rymisteltyä, mutta hyvin niillä ajeli kuivalla kelillä sääksjärven maastoissa, vaikka grävelöintiin ne tuli hankittua. Litkuila pysyivät ehjänä. Ja näitä saa myös suomesta https://www.cycledshop.fi/p/pirelli-scorpion-tm-xc-rc

kauris
06.04.2023, 18.31
BRR mittauksissa ContinRace King Protection 55-622 ja Schwalben Thunder Burt 57-622 ovat nopeimmat maasturirenkaat. Verrattain kevyitä näyttävät olevan ja melko matala nappula eikä pistosuojaus ole enää niin huikea, mutta hyvin noi testien mukaan rullaa, 25 PSI / 1.7 Bar sisurilla mitattuna molemmilla 20w.

Pitävätköhän ilmaa vai puskeeko litkut läpi koko kesän eli ovat sisurirenkaita?

Ohiampuja
06.04.2023, 18.48
Mulla Thunder Burt pelasi hyvin ainakin Stanin litkuilla.

kauris
11.04.2023, 19.31
ok, hyvä homma. Pistän harkintalistalle.

kauris
12.04.2023, 14.39
Ukkosta pistetty tilaukseen. 44 euroa oli bike-componentsissa. Race King olis ollut vielä pari euroa halvempi mutta kun eturengas on myös Schwalbea (Rocket Ron) niin ulkonäkösyistä Burttia :)
Hyvin pienet nuo keskinappulat kyllä on ainakin kuvissa mutta tämä tulee takajäykkään xc-pyörään jolla ajan lähinnä työmatkaa eli hiekkatietä ja asfalttia. Enimmäkseen poutapäivinä. Poluille on sitten toiset fillarit ja renkaat.

edit. Tuolla rolling resistance sivustollahan olikin myös mielenkiintoinen tilastolaatikko parin erin ilmanpaineen ja sisurin versus litkun rullaavuudesta.
https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/schwalbe-thunder-burt-super-ground

Eli 40 ml litkutettu rengas oli "selvästi" rullaavampi kuin sisurilla. 2.4 barin paineella rullaavuus oli parempi kuin 1.7 barilla. Ja litkutettu 1.7 oli parempi kuin sisurillinen 2.4 baria. Oma valinta tullee olemaan litkut ja about 2 baria. Tuo vähän mukavuutta kovempiin paineisiin nähden mutta rullaavuus silti hyvä.

2.4 baria litkuilla 13,9 wattia
2.4 baria sisurilla 17,4 wattia
1.7 baria litkuilla 15,7 wattia
1.7 baria sisurilla 20,2 wattia

Gambinamiäs
12.04.2023, 19.02
Toi taitaa olla laskennallinen arvio. Kaikista renkaista ei ole noita tehty, mutta jollain kaavalla sitten tehty arviot. Aiemmin testattiin sisurilla, nyt siirrytty litkuihin ja tuo on siirtymäratkaisu.

Tossa on ainakin mitattua dataa:
https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/cx-gravel-tubes-vs-tubeless