PDA

Näytä tavallinen näkymä : Vapaaratas hajoamassa?



Pete a
13.03.2022, 10.01
Minulla on tässä kohtaa videota näkyvä Mavicin vapaaratas: https://youtu.be/1t_MWJ5RftU?t=920

Vapaalla ajettaessa vapaaratas on piti edellisellä ajolla ajoittain kovaa ääntä, joka kuulostaa vähän samalta kuin jos nappularengas hankaisi kovassa vauhdissa haarukkaa vasten. Tämä on kenties netissä mainittu vapaarattaiden 'death squeal'...Selvää klappia myös, kun liikuttaa rataspakkaa, joka on varmasti tiukalla. Otin siis pakan pois ja tarkistin, että jarrupuolella c-rengas on pohjassa. Varmistin, että päätyholkit on tiukalla: löin nuijalla muutaman kerran jarrupuolen päätytappia, kun pakan puolen päätytappi oli lattiaa vasten. Akselissa ei ole klappia. Kun päätyholkit oli näin kiristetty, vapaarattaassa on silti pari milliä klappia, jonka jopa kuulee videon loppupuolella:

https://youtu.be/w0Q52tZVt0Y

Tähän loppui keinot, en keksi miten tuota muuten voisi enää tiukemmalle saada. Ulkoisesti vapaaratas näyttää ja kuulostaa hyvältä, puhdas ja hammasrattaat kunnossa. Tässä vapaarattaan mallissa (kuten 1. videolinkistä näkyy) ei ole muoviosaa, joka voisi olla kulunut, eikä yksittäisiä kynsiä.

Onko vapaaratas mennyttä kalua?

lai
13.03.2022, 13.28
Jos tuo vapaaratas on oikeasti mallia jossa on 2 kpl urakuulalaakereita vapaarattaan sisällä. Oma veikkaus on, että vapaarattaan sisällä kahden laakerin välissä oleva alumiiniholkki on kulunut kun vapaarattaan laakerit ovat jumittaneet. Oma veikkaus on että vapaarattaan runko ottaa kiinni navan runkoon ja siitä ääni. Videolinkki 2 ei toimi muuta jakoasetuksia.

Marsusram
13.03.2022, 14.28
Jos tarttumisongelmia ei ole, vaan muu ääntely, niin edellä arveltu tuntuu todennäköiseltä.
Vapaalla jurnuttamisen on muu syy, kuten laakerit.
Yksi vanhempi Mavicin vapaaratas minulla aiheuttaa tuollaisen hankausäänen kun se ei vapauta kunnolla pakkasella. Pakka alkaa pyöriä mukana, kunnes ketjun vastus pysäyttää. Huoltoa odottaa.
Mainittu "death squeal" taas olisi kuolinrääkäisy kun kynnet tai hampaat eivät pure, vaan luistavat polkaistessa vastapuolen hammastuksessa, tästäkin on kokemusta joidenkin entisten napojen kanssa.

Pete a
13.03.2022, 17.47
Jos tuo vapaaratas on oikeasti mallia jossa on 2 kpl urakuulalaakereita vapaarattaan sisällä. Oma veikkaus on, että vapaarattaan sisällä kahden laakerin välissä oleva alumiiniholkki on kulunut kun vapaarattaan laakerit ovat jumittaneet. Oma veikkaus on että vapaarattaan runko ottaa kiinni navan runkoon ja siitä ääni. Videolinkki 2 ei toimi muuta jakoasetuksia.

Kiitos, nyt videon pitäisi näkyä. Vapaarattaan runko on sillä tavalla koteloitu, että kuulalaakereihin ei näytä pääsevän käsiksi...

JackOja
13.03.2022, 18.15
Onko vapari FTS-X tai FTS-L? Niissä kuolinparkuna tulee rullatessa kun vaparin nailonpusla on (huollon puutteesta) kulunut. Voitelu auttaa hetkeksi, mutta kestävämpi ratkaisu on uusi vapari. Ebaysta saa pelkkiä pusliakin.

Pete a
13.03.2022, 18.25
Jos tarttumisongelmia ei ole, vaan muu ääntely, niin edellä arveltu tuntuu todennäköiseltä.
Vapaalla jurnuttamisen on muu syy, kuten laakerit.
Yksi vanhempi Mavicin vapaaratas minulla aiheuttaa tuollaisen hankausäänen kun se ei vapauta kunnolla pakkasella. Pakka alkaa pyöriä mukana, kunnes ketjun vastus pysäyttää. Huoltoa odottaa.
Mainittu "death squeal" taas olisi kuolinrääkäisy kun kynnet tai hampaat eivät pure, vaan luistavat polkaistessa vastapuolen hammastuksessa, tästäkin on kokemusta joidenkin entisten napojen kanssa.

Tosiaan minun tapauksessani pakka ei pyöri mukana ja vapaarattaan hampaat kyllä puree normaalisti heti kun alkaa polkea. Yhdellä polkaisulla ääni loppuu hetkeksi, alkaa epäsäännöllisen ajan päästä uudestaan.



Onko vapari FTS-X tai FTS-L? Niissä kuolinparkuna tulee rullatessa kun vaparin nailonpusla on (huollon puutteesta) kulunut. Voitelu auttaa hetkeksi, mutta kestävämpi ratkaisu on uusi vapari. Ebaysta saa pelkkiä pusliakin.

Tässä ei ole mielestäni muoviosaa. Pari kuvaa:

https://i.imgur.com/u392pzt.png

https://i.imgur.com/q2HTwMo.png
https://imgur.com/u392pzt
https://imgur.com/u392pzt
https://imgur.com/q2HTwMo

lai
13.03.2022, 18.33
Vapaarattaan runko on sillä tavalla koteloitu, että kuulalaakereihin ei näytä pääsevän käsiksi...

Kyllä ne laakerit täytyy sinne koneistuksen jälkeen saada, tässä hyvät ohjeet:

https://youtu.be/gqHvgmtGQl0

JackOja
13.03.2022, 18.33
Joo tuohan on id360, ei FTS.

Pete a
13.03.2022, 19.18
Joo tuohan on id360, ei FTS.
Kyllä, näyttäisi olevan tämä osa: https://www.bike24.com/p2302641.html
Jos jollekin tästä iloa, tällä videolla myös Mavicin huoltoanimaatio: https://youtu.be/nLObTbB37VQ?t=24
Free to Cyclen ohjevideolla tuo viisireikäinen suoja irtoaa aika helposti, minun vapaarattaassa olisi pihdit vääntyneet ensin...

Pete a
20.03.2022, 11.21
Päivitystä tähän...uusi vapaarattaan runko saapui, vanhasta jäi siis vain tuo jousi ja kaksi hammaspyörää, jotka hyväkuntoisia, kuten yllä kuvasta näkee. Asensin paikalleen. Havaitsen yhä hienoista klappia, aiempaan verrattuna lähes huomaamaton vapaaratasta liikuteltaessa, mutta pakkaa leveämpänä kappaleena liikuttuaessa huomaa ehkä millin verran klappia. Ehkä sisältä/akselista on kulunut jotain muutakin?

Ajaessa ääni poistui kokonaan eli uusi vapaarattaan runko korjasi tämän ongelman. Mutta uutena tuli se, että vapaalla ajaessa vapaaratas ei päästä vähänkään nopeammassa ajossa irti, vaan polkimet pyörivät itsestään. Kovemmassa vauhdissa alamäessä ketju pyrkii lyömään yli vapaalla ajaessa. Ketju pysyi paikallaan, mutta räpsähtelee välillä, vapaaratas ei siis päästä kunnolla vapaalle. Jousi näyttää yhtä hyvältä kuin uusi. Onkohan ainoa vaihtoehto vaihtaa kiekkoa tässä vaiheessa...

lai
20.03.2022, 11.58
Päivitystä tähän...uusi vapaarattaan runko saapui, vanhasta jäi siis vain tuo jousi ja kaksi hammaspyörää, jotka hyväkuntoisia, kuten yllä kuvasta näkee. Asensin paikalleen. Havaitsen yhä hienoista klappia, aiempaan verrattuna lähes huomaamaton vapaaratasta liikuteltaessa, mutta pakkaa leveämpänä kappaleena liikuttuaessa huomaa ehkä millin verran klappia. Ehkä sisältä/akselista on kulunut jotain muutakin?.
Akseliin on voinut kulua pieni olka, muuta oma epäilys on että klappi tulee kuluneesta vetopuolen akselin urakuulalaakerista. Laakerin kuluneisuutta ei oikein voi hyvin selvittää muuten kuin irroittamalla se navasta.


Ajaessa ääni poistui kokonaan eli uusi vapaarattaan runko korjasi tämän ongelman. Mutta uutena tuli se, että vapaalla ajaessa vapaaratas ei päästä vähänkään nopeammassa ajossa irti, vaan polkimet pyörivät itsestään. Kovemmassa vauhdissa alamäessä ketju pyrkii lyömään yli vapaalla ajaessa. Ketju pysyi paikallaan, mutta räpsähtelee välillä, vapaaratas ei siis päästä kunnolla vapaalle. Jousi näyttää yhtä hyvältä kuin uusi. Onkohan ainoa vaihtoehto vaihtaa kiekkoa tässä vaiheessa... Ei kannata luovuttaa. Tuossa jousessa pitää olla "puristusvoimaa" eli ne usein iän kanssa painuvat kasaan. Voi kokeilla korjausta venyttämällä jousta. Ne star ratchetin urat täytyy olla todella puhtaita. Joskus jopa vääränlainen rasva voi olla vianaiheuttaja. Itse epäilen viaksi liian suurta akselinsuuntaista puristusta. Ainakin kuluneissa dt 240 navoissa liian suuri akselin puristusvoima aiheuttaa ongelmia vapaarattaalle. Eli löysää akselin puristusvoimaa.

Pete a
20.03.2022, 16.11
Kiitos vinkeistä! Miten akselin puristusvoimaa voi löysätä? Tällä kertaa lisäsin hammaspyöriin SRAM butteria, ehkä voisi koettaa myös sitä pyyhkiä vähemmäksi sekä jousen venyttämistä.

Föhn
20.03.2022, 17.57
Ratchetit ei ihan huolettomia ole vaikka joillakin kilometrimäärä saattaa olla enemmän toisilla. Huoltotoimenpiteenä kerta vuoteen tapahtuva putsaus ja rasvaus pidentää rattaan ikää. Löytyisikö tuohon jousi ja ratas korjaussettiä? Ja oikeanlainen rasva?
Tarkoitetaankohan puristusvoiman hölläämiselle että sitä akselia ei vedetä hampaat irvessä kiinni.

Kanuuna
20.03.2022, 19.32
Tuli mieleen, onko vapari pohjassa. Itsellä tuli tuota samaa ”jää veto päälle” -ropleemaa PRO2 navassa, kun vaparin stefa ei ollut pohjassa.

Pete a
26.03.2022, 23.51
Palautteen ja kiitoksen aika - tänään kiekko tositoimessa pidemmällä lenkillä ja toimi ihan täydellisesti. Avasin vapaarattaan vielä kerran ja vinkkien mukaan puhdistin hammaskehiltä rasvat pois sekä yritin hieman venyttää jousta. Epäilen, että rasvalla oli isompi merkitys. Olen puolen vuoden välein puhdistanut vapaarattaan ja laittanut ennen rasvaa vain vapaarattaan rungon sisään. Mavicin videon nähtyäni lisäsin rasvaa myös hammaskehien pintaan ja se oli virhe. Yleensä nuo kaksi hammaskehään putoilevat erikseen lattialle, nyt olivat yhdessä nipussa. Jousen venytys ei niin helppoa hallitusti, saattoi sekin vähän pidentyä. Joka tapauksessa vapaalla ei nyt minkäänlaista yritystä polkimilla lähteä pyörimään kovassakaan alamäessä.

Koko episodi laski hieman motivaatiota ottaa vapaaratas auki, puhdistaa se ja rasvata vapaarattaan sisäpuoli. Tällä ei näyttäisi pääsevän hyvin käsiksi laakeriin, joka tällä kertaa kului (vaatisi enemmän purkamista, (erikois)työkaluja). Silloin kun puhdistin ensimmäisen kerran, kiekolla oli ajettu ehkä 3000 km myös syysoloissa, oli tosi likainen. Mutta sen jälkeen ratas on ollut kohtuullisen puhdas 1500 km välein.

Kaatuilija
03.09.2024, 13.02
Vanha ketju, mutta kyselen täällä. Kuinka huolissaan pitää olla, jos vapaaratas paukahtelee välillä? Eli jos rullaa vapaalla ja lähtee polkemaan, paukahtaa. Välillä, jos on polkenut vähän kevyemmin ja runttaa sitten kovempaa, voi paukahtaa kovastikin. Orbean vapaaratas ja alle vuoden ollut ajossa.

Yedi.
03.09.2024, 13.37
Melko varmasti on syytä olla huolissaan... Ilmeisesti "kynsi" hyppää yhden tai useamman "pykälän" yli ennen kuin ottaa kiinni ja paukahdus tulee siitä. Eli räikkäosa auki vapaarattaasta ja katsomaan missä vika.

TERU
03.09.2024, 14.47
Pakan eniten ajetut rattaat kuluneet ja ketju hyppii yli?
Vai tuliko vaihdetuksi uusi ketju entiseen pakkaan?

Vapaaratas kestää turkasen pitkään

Kaatuilija
03.09.2024, 16.12
Pyörä teki tuota ihan uutenakin. Nyt on toinen ketju ekalla pakalla menossa.

Saakohan tuonne vapaarattaaseen kurkattua ilman pakan irroitusta? Usein vapaarattaan runko taitaa tulla sen mukana irti.

Copilot
03.09.2024, 16.32
Millaisesta Orbeasta on kyse niin tietäisi vähän, että millainen napa ja vapaaratas siinä mahdollisesti on?

Eipä sillä. Tuntuu nuo kolmekyntiset vaparit maastokäytössä aina paukkuvan enemmän tai vähemmän.

Marsusram
03.09.2024, 16.45
Pyörä teki tuota ihan uutenakin. Nyt on toinen ketju ekalla pakalla menossa.

Saakohan tuonne vapaarattaaseen kurkattua ilman pakan irroitusta? Usein vapaarattaan runko taitaa tulla sen mukana irti.

Joku vapaaratas+pakka jopa pysyi paikallaan vain jos akseli oli tarpeeksi tiukalla. Löysänä rutisi.

Moska
03.09.2024, 16.51
Yhdestä 180 mallin vaparista meni toinen kuulalaakeri ja se piti omituisia ääniä ja se että kumpi laita hammasrattaista oli käytössä, muutti sen ääntämistä. Laakeri liikkeestä löytyi vastaavan kokoinen ja ebaysta keraamisilla kuulilla oleva sitten myöhemmin.

Kaatuilija
03.09.2024, 17.50
Millaisesta Orbeasta on kyse niin tietäisi vähän, että millainen napa ja vapaaratas siinä mahdollisesti on?

Eipä sillä. Tuntuu nuo kolmekyntiset vaparit maastokäytössä aina paukkuvan enemmän tai vähemmän.
Orbea Oiz H10 2023. Ei tietoa navan valmistajasta. Aiempienkin pyörien vapaarattaat kyllä paukkuivat maastossa ja välillä kovaakin. Orbea vain tuntuu paukkuvan paljon enemmän.

nure
03.09.2024, 18.43
^Tuollaisten jollekin merkille brändättyjen kiekkojen/napojen ongelma on usein varaosien saanti. Voihan sitä kyllä Orbealta koittaa tiedustella.

Yedi.
03.09.2024, 18.49
Aiempienkin pyörien vapaarattaat kyllä paukkuivat maastossa ja välillä kovaakin. Orbea vain tuntuu paukkuvan paljon enemmän.

Mielenkiintoista... Itsellä on ollut kierrepakkoja ja kasettipakkojen markkinoille tulon jälkeen niitä. Eivät ole ikinä paukkuneet. Kasettisysteemit on olleet Shimano Deorea + XT:tä & DT Swiss:ä, joten omat kokemukset rajoittuu niihin.

Kaatuilija
03.09.2024, 18.54
Taitaa ollakin Shimano Deore FH-MT410-B napa kyseessä. Luulin, että tässä on Orbean oma napa. Shimanoon saa varaosiakin helpommin.

Saakos tuosta vapaaratasta näkyviin ilman takapakan irroitusta? Ketjuruoska on hukassa ja ainakaan nykimällä ei irronnut.

Copilot
03.09.2024, 19.38
Kyllä sen vetämällä pitäisi irrota. Päätytulppa voi olla tiukassa ja siksi ei lähde.

Putsaus ja jotain ohutta rasvaa. Shimanolla taitaa olla oma vapaaratasvaseliini kuten monella muullakin. Perusvassu on liian paksua.

Auttaa ainakin jonkin verran. Ei nuo kiekot kovin vakuuttaneet kun omassakin Orbeassa moiset oli ensiasennuksena.

Marsusram
03.09.2024, 20.34
Kun napa on tunnistettu, on ohjeetkin löydettävissä.
https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/shimano/FH-MT410-B.html
https://si.shimano.com/en/dm/MBHB002/freehub
Vapaarattaan puolella on "cap" ja toisella puolella "nut".

Kaatuilija
04.06.2025, 14.25
Nyt melkein vuotta myöhemmin vapaaratas ilmeisesti levisi. Shimano Deore FH-MT410-B yhä kyseessä. Rullatessa kuuluu kolinaa ja takapakka pyrkii nytkähtelemään kolinan tahtiin. Mitähän lie hajonnut?

Millä logiikalla koko napa maksaa 14€, mutta uusi vapaaratas 60€? Eikös tuon navan mukana kuitenkin tule itse vapaarataskin? Kävi mielessä, että tilaan vain uuden navan ja otan siitä vapaarattaan vanhaan napaan. Pyörässä on myös takuuta, mutta viikkojen seisottaminen hirvittää.

https://www.bike-discount.de/en/shimano-fh-mt410-b-center-lock-rear-hub-12x148mm-1

https://pyoravarikko.fi/products/shimano-fh-mt410-vapaaratas?srsltid=AfmBOoqOUibzpPHfbcO4yKWzCvHYAT3 Zltmv5R9Fez3oa2uXVFdHJ-Xh

PTuru
04.06.2025, 15.04
Nyt melkein vuotta myöhemmin vapaaratas ilmeisesti levisi. Shimano Deore FH-MT410-B yhä kyseessä. Rullatessa kuuluu kolinaa ja takapakka pyrkii nytkähtelemään kolinan tahtiin. Mitähän lie hajonnut?

Millä logiikalla koko napa maksaa 14€, mutta uusi vapaaratas 60€? Eikös tuon navan mukana kuitenkin tule itse vapaarataskin? Kävi mielessä, että tilaan vain uuden navan ja otan siitä vapaarattaan vanhaan napaan. Pyörässä on myös takuuta, mutta viikkojen seisottaminen hirvittää.

https://www.bike-discount.de/en/shimano-fh-mt410-b-center-lock-rear-hub-12x148mm-1

https://pyoravarikko.fi/products/shimano-fh-mt410-vapaaratas?srsltid=AfmBOoqOUibzpPHfbcO4yKWzCvHYAT3 Zltmv5R9Fez3oa2uXVFdHJ-Xh


Pamahtelu tosiaan suurella todennäköisyydellä on johtunut vapaarattaan hampaiden hyppimisestä yli ja sen seurauksena on hyvinkin mahdollista, että myös navassa oleva hammastus on vaurioitunut eikä systeemi toimi enää välttämättä uudellakaan vapaarattaalla kunnolla tai ainakaan pitkään. Kannattaa katsoa tarkkaan se navan puolella oleva hammaskehä myös vaurioiden varalta. Joissain navoissa pelkän hammaskehän pystyy myös vaihtamaan. Juuri tästä navasta ei ole tietoa. Vaatii kyllä aina erikoistyökalun vaihtoon.

Tuota hintaeroa enimmäkseen selittää se että toinen on BD:ltä ja toinen Pyörävarikolta. BD:llä tuo pelkkä vapaaratas näkyy olevan reilu 20€. Myös nuo napojen hinnat vähän nousee, kun valitsee sinne suomen ALV:t. Silti koko napa on toki halvempi ja tällä hetkellä tuota pelkkää vapaaratasta ei näköjään ole edes saatavilla. Joskus näissä hinnoissa on vaan hassuja juttuja.

Marsusram
04.06.2025, 15.05
^^OEM - osia saa lyhyemmän ja leveämmän ravintoketjun perästä kuin harvoin myytäviä varaosia. Kerran itsekin navan hankkinut ja vaihtanut siitä vain vaparin.

Kaatuilija
04.06.2025, 15.27
Tällä videolla on samat oireet kuin itselläni, mutta vielä pahempana. Purkamisen jälkeen selviää, että vapaarattaan laakeri on palasina. Myös muutama muu vastaava tapaus löytyi. Täytyy yrittää purkaa tänään ja tutkia, missä vika voisi olla. Vapaaratas kyllä pitää, eli kynnet tuntuvat toimivan oikein. Äänestä huolimatta tuli kotimatkalla vielä runnottua kunnon ylämäkiä ja kivikoita. Jos vain laakeri on mennyt, niin silloin taitaa pelkkä vapaarattaan vaihto uudesta navasta auttaa.

https://www.youtube.com/watch?v=uu_ER2NAvh0&t

Kaatuilija
04.06.2025, 17.21
Noniin, purin vapaarattaan irti ja laakeri oli ihan mäsänä. Kuulat olivat levinneet kaikkialle. Kynnet ja kehä olivat ok. Tilaan uuden navan ja otan siitä vapaarattaan.

Edit: Korvaavia laakereita löytyy hyllystä. Naputtelin vanhat irti ja haen uudet tilalle.