PDA

Näytä tavallinen näkymä : Gravel, hybridi vai retkipyörä?

Sylvia_
08.03.2022, 14.53
Heippa,

olen jo jonkun aikaa haaveillut uudesta pyörästä. Viime vuonna jäi hankkimatta, kun saatavuus oli niin heikkoa, enkä osannut päättää/tiennyt millainen pyörä olisi minulle sopiva. Nyt olen taas selannut internettiä kuumeisesti läpi ja yrittänyt löytää itselleni sopivaa pyörää, joitakin hyviä olen jo löytänyt, mutta ajattelin vielä kysyä täältä vinkkejä/apuja.

Hakusessa siis pyörä pääsääntöisesti kesän retkiin/treeniin (ahvenanmaa, lenkit kuusijärvelle/luukiin, porvooseen, turun rengastie, muut treenilenkit) ja ehkä työmatkapyöräilyyn (matkalla soratietä ja asfalttia). Kokemusta pyöräilystä on erittäin vähän (olen ajellut enimmäkseen alepa-pyörällä :D), mutta haluja oppia sitäkin enemmän.

Olisiko tuohon käyttötarkoitukseen paras Gravel/cyclocross, hybridi vai retkipyörä? Gravel houkuttelee monipuolisuudellaan, mutta ajoasento pikkusen jännittää, hinta myös huomattavasti korkeampi kuin muissa vaihtoehdoissa.

Näitä olen katsellut:

https://www.bikeshop.fi/Kona-Rove-ST/ekauppa/pKOROVST/?gclid=Cj0KCQiAmpyRBhC-ARIsABs2EAqdpVSkTiuKSMbZx1LfLAopdZIEABKcE2qpZHmA-hUluwY75kZIsA4aAqRREALw_wcB

https://www.bikeshop.fi/Stevens-Bikes-6X-Lite-Tour-Lad/ekauppa/pST6XLITETOURN/

Marsusram
08.03.2022, 15.33
Kona Rove ST on noita kaikkia tarvittaessa.

miz
08.03.2022, 16.05
Cyclo ja Gravel on melko samanlaisia ajoasennoltaan. Molempien tyyppien sisällä sitten on erilaisia geometrioita. Kannattaa käydä testaamassa asiantuntevassa kaupassa jos tyyppinä ovat tuntemattomia.

Jos meinaat retkeillä niin sellainen pyörä alle missä on tarpeellinen määrä kiinnityspaikkoja, ja mahtuu sinun käyttöön sopivat renkaat.
Lokarit sun muut saa kiinni tavalla tai toisella kaikkiin missä on tarpeeksi tilaa rungon ja renkaan välissä, mutta tässäkin valmiit kiinnityspaikat on hyvät.

Pidempiä matkoja ja treeniajoja varten oma valinta menisi ehdottomasti gravel / cyclo suuntaan.
Halpa, pystyasentoinen ja suoratankoinen monesti on ihan syystä edullisempi (paino, heikot ja huonolaatuiset komponentit jne). Tuo Stevens voi olla lajissaan ihan hyvä työmatkoilla ja retkellä, mutta matkapyöräksi tai varsinkaan treenipyöräksi en ostaisi.

JackOja
08.03.2022, 16.16
Rove on täydellinen kuvattuihin tarkoituksiin. Kannattaa ostaa kun niitä vielä saa.

Sylvia_
08.03.2022, 16.24
Heippa,

kiitoksia vastauksista! Kyllä se niin taitaa olla, että taivun tuohon graveliin, mutta pitää ensin käydä jossain liikkeessä vähän tutustumassa ja testailemassa sitä ajoasentoa.

Rove tosiaan olisi aikas täydellinen, mutta vähän kauhistuttaa hinta kun itse pyörän lisäksi pitää ostaa kaikki lisävarusteet yms. Siksi kysynkin, jos on tähän jotain näkemystä, että miten tällaiset halvemmat gravelit, onko näistä mihinkään?

https://larunpyora.com/tuote/2021-format-5222-green/
https://www.bikester.fi/marin-nicasio-M124108.html?vgid=G1280841&cgid=240482

JackOja
08.03.2022, 16.29
^tuohon jälkimmäiseen linkkiin viitaten suosittelen, että ostat fillarin kivijalkaliikkeestä etkä netistä. PK-seudulla Konaa myy ainakin Hi5Bikes ja Papa's Bike.

Sylvia_
08.03.2022, 16.32
Kiitos vinkistä, sieltä löytyisi Kona Rove AL ihan sopuhintaan: https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/polkupyorat/retki-gravel/kona-rove-al/

JackOja
08.03.2022, 16.35
Varoituksen sana paikallaan: Tänne tulee kohta sellainen nimimerkki "nure", kertomaan, että tuo alumiini-Rove on kova ja ihan paska.

Väitän kuitenkin, että tuossa on tonnilla ihan jees fillari.

Sylvia_
08.03.2022, 16.40
Hehe, hyvä tietää :D Uskon, että tuo halvempi versio olisi minulle ihan passeli (ei tule äärimmäisen kovaan käyttöön) vaikka ei paras olekaan. Pitää käydä kivijalkaliikkeessä vielä katsomassa tuota.

Leewi
08.03.2022, 16.49
Suurin osa fillareista ei ole käyrällä tangolla, vaikka moni niitä täällä hehkuttaakin. Talvella ja käyttöpyörässä käyrä tanko on mielestäni surkea, toki tässäkin on suurta hajontaa. Mutta jos käyttö on lähinnä retkeilyä, niin varsinkin kiireessä käyrä stonga on parempi. Kuitenkin muistaen, että esim Jukka Salminen kiersi maailman ihan tavallisella hybridillä, varmaankin juurikin sen monipuolisuuden takia.

Föhn
08.03.2022, 16.49
Varoituksen sana paikallaan: Tänne tulee kohta sellainen nimimerkki "nure", kertomaan, että tuo alumiini-Rove on kova ja ihan paska.

Väitän kuitenkin, että tuossa on tonnilla ihan jees fillari.

Samaa väitän minäkin.

Ja mitä nuren tulee niin 14 kg terästä menettelee mutta 12 kiloa alumiinia on järkyttävän paino. Ristiriitaista etten sanoisi. :)

Striimaaja
08.03.2022, 17.29
Minäkin olen katsellut noita Roven eri versioita, mutta arvostaisi, jos joku kokeneempi vaivautuisi kunnolla selvittämään eri mallien erot 2022 -mallistossa? Rove ST oli ennen 1X -vaihteistolla, mutta nyt mallinimiä on taas sekoitettu ja Rove ST on 2X9 Shimano Sora ja Rove ST DL on 1X Sram Rival. Aiempina vuosina ilmeisesti myös kiekot olivat eri, mutta nyt näyttää, että sama WTB:n ST -vanne molemmissa? Edullisemma Rovet on mekaanisilla levyjarruilla, kun taas ST DL -malli on osin hydraulinen, mutta ei kuitenkaan oikea hydraulinen levyjarru.

nure
08.03.2022, 18.02
Täältä mä tulen!!! Koska kysyjällä ei sen kummempaa kokemusta niin itselle ihan sama millä ajaa ja kun en edes tunne niin en voi käyttää sanontaa "Pahimmalle vihamiehelle en edes suosittaisi" mutta kannattaa miettiä että nuo halvimmat Shimanon huonoimmasta päästä olevalla käsi voimansiirrolla ja siinä vaiheessa kun homma alkaa vakavissaan kiinnostamaan niin saattaa päivitys tulla kalliiksi jos/ja kun haluaa siirtyä 10/11 vaihteeseen versioon.

Olli L
09.03.2022, 09.35
Kiitos vinkistä, sieltä löytyisi Kona Rove AL ihan sopuhintaan: https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/polkupyorat/retki-gravel/kona-rove-al/

Samassa kaupassa kannattaa katsoa myös https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/polkupyorat/retki-gravel/kona-rove-al-dl-se/ 200 e kalliimmalla, mutta hintaeroa vähentää valmiit lokasuojat n.20-30 e (jos tuotekuvaukset täsmäävät, siellähän on varaus muutoksiin). Takapakka on hieman nykyaikaisempi 9 eikä 8. Jarrut ovat vaihtuneet Tektro Mira CX Mechanical mallista TRP Spyre C malliin. En osaa arvioida, onko jarrumuutos parannus.

Ostoksille kannattaisi mennä heti, arkena päivällä mielellään, vaikka koeajokelit ovat kehnot. Kun tästä kelit lämpenevät pian, ruuhka kaupassa voi olla melkoinen, ja pyörät menevät äkkiä kaupaksi.

Sylvia_
09.03.2022, 10.58
Kiitos! Pitääpä kurkata tuo.

Ja tämä on tosiaan pikkusen haastavaa näiden pyörien kanssa, kun mielellään sitä ostaisi heti tosi hyvä ja pitkään kestävän pyörän, mutta ne on tietysti kalliimpia. Canyonin pyörät kiinnostelee eniten, koska olen ymmärtänyt että niissä on kaikkein paras hinta-laatusuhde. Tosin heidän Gravelit on pikkusen kalliita. Poikaystävä ajaa Canyonin cyclocrossilla ja hänen perässään pitäisi jotenkin pysyä, joten toivottavasti tuo Konan pyörä sen verran hyvä ettei mene kesäretket ihan mahdottomiksi :D

nure
09.03.2022, 11.33
^Canyonissa hyvä hinta/laatusuhde mutta saatavuus saattaa olla ongelmallinen. Tuo suositeltu DL versio jo hieman parempi kokonaisuus, perusversio monessa suhteessa alakastin halvimmista osista kasattu. Itsellä maantiepyörässä Spyren SLC versiot jarruina ja pärjää oikein hyvin hydraulisille eikä tuo perusversio paljoa poikkea niistä.
Perässäpysyminenhän on oikeastaan kiinni vain kuskista ja onnistuu.

Sylvia_
09.03.2022, 14.31
Onko muuten kellään tietoa mitä tuo Kona Rove AL DL painaa, tietoa ei löydy mistään. Tai onko sillä ylipäätään mitään väliä? Luulisin, että mitä kevyempi sen mukavampi ajaa.

Ja totta, pitää myös treenata omaa kuntoa, jotta pysyy perässä :D Mutta ehkä hyvä pyörä pikkusen auttaa siinä.

Föhn
09.03.2022, 17.05
Paino saa toisinaan ehkä liian paljon painoarvoa. Keveydellä on toki etunsa. Se riippu vähän ihmisestä, ajotyylistä, maastosta jne. Muuttujia on paljon. Lukisin keveyden eduksi vaikka eteenpäin pääsee pari kiloa raskaammallakin kuten valtaosa tavan ihmisistä.

nure
09.03.2022, 17.41
Painoa ei mistään taida löytyä mutta veikkaan että tuonne +12kg väkisinkin asettuu, kylläkin taitaa olla hieman kevyempi kuin perus ST... Kun pyörä on noinkin painava niin helppo (ja halpa) keventää jos runko miellyttää...
Mutta jos aikomus hankkia niin suositan että pitää kiirettä että jos omansa aikoo saada, olkoot mikä tahansa malli.

Leewi
09.03.2022, 17.48
Alumiinisen roven sijaan ostaisin itse XXL:n White gx ltd:n.

0:00:00
0:00:00

miz
09.03.2022, 18.06
^
Kävisin myös itse katsomassa ja koittamassa tuon whiten.
Paljon ajavalla työkaverilla (ja vaimollansa) on yhtenä pyöränä tuollainen white ja kehui kovasti.

Olli L
09.03.2022, 18.30
^Tästä kai puhe https://www.xxl.fi/white-gx-ltd-2x10-21-gravelpyora/p/1179896_1_style ?

XXL:n sivuilla on vain pienin koko, ja sekin on kaikissa myymälöissä "vähissä". Tuo "vähissä" oli ainakin etsimäni pientavaran kohdalla kusetusta, yhtäkuin loppu. Tarkoitus ilmeisesti on saada asiakas myymälään ostamaan jotain muuta.

nure
09.03.2022, 18.32
^Ei paha jos pituus yli 170cm... Paremmat osat ja kevyempi kuin Konat...

hitlike
10.03.2022, 00.23
^Tästä kai puhe https://www.xxl.fi/white-gx-ltd-2x10-21-gravelpyora/p/1179896_1_style ?

XXL:n sivuilla on vain pienin koko, ja sekin on kaikissa myymälöissä "vähissä". Tuo "vähissä" oli ainakin etsimäni pientavaran kohdalla kusetusta, yhtäkuin loppu. Tarkoitus ilmeisesti on saada asiakas myymälään ostamaan jotain muuta.

Mulle sanottiin joskus että vähissä tarkoittaa 1-3. Voihan sitä soittaa ja kysyä että löytyykö vai heittääkö inventaario.

nure
10.03.2022, 09.32
XXL:n kokoisissa puodeissa tavara joskus tuntuu liikkuvan siihen tahtiin ettei kirjanpito aina pysy kyydissä. Tällä hetkellä fiksu ei mieti vaan tilaa!

JackOja
10.03.2022, 09.35
.. Tällä hetkellä fiksu ei mieti vaan tilaa!

Tai oikeammin käy paikan päällä kokeilemassa kun kippuratanko on vieras. Ja se pyöräilevä poikaystävä mukaan.

Leewi
10.03.2022, 10.09
Tai oikeammin käy paikan päällä kokeilemassa kun kippuratanko on vieras. Ja se pyöräilevä poikaystävä mukaan.

Gx liteä on ainakin saatavilla, sama pyörä kuin ltd, mutta konamaisilla halvoilla osilla.

Sylvia_
11.03.2022, 18.24
Jes, kiitos kaikille avusta! XXL:stä
lähti just matkaan viimeinen White GX LTD. Testailin pyörää ja tuntui tosi laadukkaalta

Striimaaja
11.03.2022, 19.01
Jes, kiitos kaikille avusta! XXL:stä
lähti just matkaan viimeinen White GX LTD. Testailin pyörää ja tuntui tosi laadukkaalta

Hyvä. Muutaman vuoden olen tätä foorumia seurannut ja kun katsoo vanhempia viestejä, niin suositus oli aina Konan Roven eri versiot, etenkin teräksinen malli. Mutta XXL:n julkaistua tämän mallin tilanne muuttui ja nyt White GX LTD (/Pro) on vienyt Roven paikan. XXL:n palvelusta ja huollosta ollaan montaa mieltä, ilmeisesti vaihtelee aika paljon eri myymälöissä. Tuo ostamasi pyörä on mallivuotta 2021. Nähtäväksi jää tuleeko kohta myyntiin 2022 -malli.

nure
12.03.2022, 09.52
^Viis huollosta, jokainen itseään kunnioittava pyöräiliä hoitaa ne itse. White kärsii hieman tuosta "XXL" maineesta mutta eihän se siitä välttämättä huonoa tee ja tuon Roven suosio liittyy kysymykseen "teräsrunkoinen" usein, on niitä halvimman pään moisia joita tarjolla ja aivan erinomainen kun moista kaipaa.

Föhn
12.03.2022, 10.24
Vai itseään kunnioittava. Koetahan nyt ymmärtää että joku ei välttämättä osaa ( ei ole aikaisempaa kokemusta), viitsi, ei kerkeä jne.
Mä vähän epäilen hoituisiko sultakaan mikä tahansa homma. Näinhän pitäisi olla jos kunnioitat itseäsi.

nure
12.03.2022, 12.25
Loppupeleissä pyörän huoltohan ei ole avaruustiedettä ja perusjutut hoituu perus työkaluilla. Jos ne pysyy käsissä niin ei ole ongelmaa enkä mitenkään vähättele ketään, lähinnä kannustan oma aloitteisuuteen.
Viimeinen ulkopuolisella teetetty homma oli keskiön rotsaus, syy tarvittavan työkalun hinta, sitä edellinen täyspaskan PF keskiön asennus ja syy sama. Muut hommat hoituneet kyllä.

hitlike
14.03.2022, 21.01
Vai itseään kunnioittava. Koetahan nyt ymmärtää että joku ei välttämättä osaa ( ei ole aikaisempaa kokemusta), viitsi, ei kerkeä jne.
Mä vähän epäilen hoituisiko sultakaan mikä tahansa homma. Näinhän pitäisi olla jos kunnioitat itseäsi.

Tämä. Pyörän huolto on sikäli mukavaa hommaa että se ei maksa mitään teetettynä ammattilaisella verrattuna esim autohuoltoon. Muutamalla satasella saa jo teetettyä hyvinkin laajaa huoltoa liikkeessä joka tuskin on työssäkäyvälle suomalaiselle on suuri investointi vrt säästetty aika. Tottakai jos viitsii ja haluaa huvikseen rassata fillareita voi kaljapäissään tallissa huoltaa pyöräänsä niin kuin Nure mutta itse en suuresti nauti pyörän huoltamisesta sen enempää kuin pesukoneen tai ruohonleikkurinkaan. Se ei tarkoita etteikö osaisi.

^Viis huollosta, jokainen itseään kunnioittava pyöräiliä hoitaa ne itse. White kärsii hieman tuosta "XXL" maineesta mutta eihän se siitä välttämättä huonoa tee ja tuon Roven suosio liittyy kysymykseen "teräsrunkoinen" usein, on niitä halvimman pään moisia joita tarjolla ja aivan erinomainen kun moista kaipaa.

Täällä ainakin paikallisen Xxl:n huolto on tehnyt hyvää jälkeä hankalissakin tapauksissa (ja pyörät mitä olen vienyt on muualta ostettuja). Eroja toki voi olla kaupunkien ja huoltomiesten välillä tottakai.

miz
14.03.2022, 21.23
^
Heh, ei maksa mitään juu. Esimerkkinä nyt vaikkapa täpärin huolto täällä helsingissä 300 eur, vs oman auton 15.000 km välein tehtävä huolto 260 Eur.

Sehän on halpaa kun saippua kun vie vaikka ne 4 omaa fillaria, tai laitetaan samantien perheen 9 fillaria huoltoon samantien.
Toki kaikki ei ole täpäreitä eli ei ole keskimäärin noin kalliita, pelkän kausihuollon / tarkistushuollon saa noihin jo 1300 eurolla, edellyttäen että yhdenkään pyörän jousituksia ei huolleta, eikä ole vaihdettavia osia.

Kaikki saa hoitaa asiansa haluamallaan tavalla, ja tottakai huollon teettäminen on täysin ok, esim. iskareiden huollot teetän itsekin.
Kunhan ei ole samaa laatua kun on ollut itselle sattuneita kammen irtoamista, irti olevaa jarrusatulaa sun muuta pientä huollosta hakiessa..

Perushuollot ja korjaukset kannattaa kyllä opetella tekemään itse, ei ole sitten katastrofi jos jotain hajoaa lenkillä, eikä tarvi odotella pyörää huoltojonosta takaisin.

nure
14.03.2022, 22.02
Hit, en tallissa, sen verran sofistikoitunut että oma huone harrastuksille käytössä ja meneehän siinä joskus olutkin pohtiessa. Ja itse kyllä yleensä nautin, tietenkin osa ongelmista ei tule juuri silloin kun niitä kaipaa. Siis ei tulisi mieleenkään että veisin omiani huoltoon paitsi juuri jonkun työkalu puutteen vuoksi mutta jokainen tekee juuri niin kuin haluaa.

Föhn
15.03.2022, 19.24
Loppupeleissä pyörän huoltohan ei ole avaruustiedettä ja perusjutut hoituu perus työkaluilla. Jos ne pysyy käsissä niin ei ole ongelmaa enkä mitenkään vähättele ketään, lähinnä kannustan oma aloitteisuuteen.
Viimeinen ulkopuolisella teetetty homma oli keskiön rotsaus, syy tarvittavan työkalun hinta, sitä edellinen täyspaskan PF keskiön asennus ja syy sama. Muut hommat hoituneet kyllä.

Eihän se siitä kiinni ole etteikö kilut ja kalut pysy handussa. Täytyy jonkin näköinen perustieto ropaamisessakin olla. Edes jonkinmoiset. Jonkun satulan voi vaihtaa ja stemmin mutta siinä vaiheessa kun pitää vaihtaa vaikka vääntynyt takavaihtaja, katkaista ketjut jne niin ei se kaikilla suju. Ja siinä vaiheessa kun osat tilaa itse eikä ole edes välttämättä tietoa mitä osia pitää ostaa tai korvata saman huollon yhteydessä niin eipä maksa vaivaa alkaa opetella. Pariin otteeseen olen päässyt besserwisseröimään paria vanhan liiton mekaanikkoakin sähköisten vaihtajien maailmaan.

miz
15.03.2022, 19.34
Näinhän se on että jos kerran pyörän tai pyöräilijän elinaikana jotain korjataan niin huoltoon vaan.

Jos taas ajaa enemmän niin kannattaa oikeasti perushommat opetella, ja jopa ostaa ennakkoon lähiaikoina tarvittavat osat, ei tarvi tilata, kivijalkakaupat myy mielellään ja tulee kerralla oikeat osat.

Jollei muusta syystä, niin yksinkertaiseen huoltoon / korjaukseen saattaa siinä lähikorjaamossa olla parin viikon jono, jonka ajan se fillari seisoo risana. Jollei tuo haittaa niin eipä siinä mitään.

M A
16.03.2022, 20.12
Youtubesta löytyy nykyään vinkit kaikkiin huoltoihin. Itse opettelin keulan ja hissitolpan huollot, kun yhden huoltokierroksen hinnalla hankki telineet, tarvikkeet ja työkalut. En silti väheksyisi ilmaisia huoltoja. Turun Skanssin xxl:stä ainakin hyvä kokemus huollon laadusta ja nopeudesta.

M A
16.03.2022, 22.03
Nähtäväksi jää tuleeko kohta myyntiin 2022 -malli.

Varmasti tulee, mutta näinä aikoina tuntuu hinnat nousevan ja osat heikkenevän uusien vuosimallien myötä.