Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : R Raymon trailray 160e 8.0



JusE83
06.03.2022, 13.57
Moros.

Pitkään tätä foorumia taustapiruna seurailleena piti nyt luoda tunnus että pääsee vähän kyselemään opastusta.

Eli minkäslaisia tuntemuksia kyseinen pyörä herättää? Noista R Raymonin pyöristä kun ei tahdo löytyä mitään testiä tms mistään. Juutuutista löytyi joku saksalainen arvio mutta ei ihan tuo saksankieli lähde niin siitä ei paljon antia ollut.

Itsellä on nyt ollut tässä aika akuuttia sähkötäpäri-kuumetta päällä ja tuo pyörä pompahti esiin puoli vahingossa Vantaalla vieraillessa. Paikallisesta kivijalasta saisi kyllä Spessun Turbo Levoa joka varmasti olisi erimainio vaihtoehto mutta hintalaput noissa on aika jäätäviä. Orbean Riseä voisi myös saada ihan omalta kylältä mutta niissäkin hintaa on väkisinkin toista tonnia enemmän.

Omat ajot on tähän asti sujunut luomu Stumpjumperilla ja koostuu lähinnä perus metsäajeluista ja pienimuotoisista alamäkitouhuista. Varsinaisissa Bike Parkeissa ei tosin ole tullut ikinä käytyä mutta läheltä löytyy yksi pieni epävirallinen alamäkipaikka josta löytyy jopa vähän isompaa hyppyäkin.
Omassa Stumpissa on 140/130 joustot joka kieltämättä on noihin loikkimis-hommiin vähän alakanttiin ja sähköltä toivoisi ehkä juuri jotain 160mm joustoja...

Tuossa vielä Raymonin speksit:

4599e

Valmistaja
R Raymon

Avustusjärjestelmä
Yamaha PW-X2

Moottorin teho
250W

Moottorin vääntö
80Nm

Akun lisätiedot
Simplo EnergyTube, 630 Wh, 36 V

Akun Koko
630Wh Simplo Integroitu Akku

Näyttöyksikkö
Yamaha Display A

Laturi
Simplo Pikalaturi, 4A

Runkotyyppi
MTB - Täysjousitettu

Jarrusarja
Tektro HD-M745 Hydraulinen Levyjarru

Jarruvalmistaja
Tektro

Jalkajarru
Ei

Etujarrulevyn koko
203mm

Takajarrulevyn koko
203mm

Vaihteisto
Shimano Deore Link Glide, 10-vaihdetta

Vaihteiden määrä
10-vaihdetta

Vaihteistovivut
Shimano Deore, SL-M5130, Rapidfire Plus

Kasetti / Rataspakka
Shimano CS-LG400, 11-43 T

Etuhaarukka
RockShox Domain R, DebonAir, Air, 160 mm

Etuhaarukan Joustomatka
160mm

Takaiskari
RockShox Deluxe Select, Air, 230x65 mm

Eturengas
Continental Trail King, ShieldWall, 60-622, 29x2.40

Takarengas
Continental Trail King, Shield Wall, 65-584, 27.5x2.60

Rengaskoko
29"/27", Mullet

Ohjauskannatin
R Raymon 35, 0 °, Ahead

Ohjaustanko
R Raymon Riser 35 mm, 780 mm, Sweep: 9 °, Rise: 20 mm

Polkimet
R Raymon, aluminum

Satula
R Raymon MTB

Satulaputki
R Raymon Pro, 31,6 mm, Hissitolppa

Pyörän paino
24.4Kg

Kantavuus
130Kg

Runko
Alumiinirunko

JusE83
06.03.2022, 21.47
Taitaa löytyä täältä yhtä paljon tietoa pyörästä kun muualtakin insternetistä :D
Merkkihän on itsellekin hyvin tuntematon joka tietysti aina mietityttää... Samalta valmistajalta löytyisi myös R Raymon TrailRay E 10.0 jossa hintalappu on 5195e jossa olisi Foxia alustana, Shimanon XT vaihteistoa ja jarruina Shimano BR-MT520.
Akutkin noissa on ihan ok kokoisia ja en äkkiseltään noista ihan selkeää syytä löydä että periaatteessa miksi ei...
Hankalaa vaan tosiaan on kun noista ei löydy minkäänlaisia testejä/arvosteluja ja hieman mietityttää mahdollinen arvon säilyminen /jälleenmyynti mahdollisuudet.
Tulee nimittäin oltua välillä aika äkkinäinen liikkeissä kun on kysymys 4 tai 2 renkaisista moottorillisista tai moottorittomista kulkupeleistä :D
Tosin jos oikein soivan pelin löytää niin miksi ei pitäisi pitemmälläkin kaavalla.

Divi
07.03.2022, 13.42
https://www.youtube.com/watch?v=k8tJSTmnWBY

Tuolahan löytyi Raimonista (jostain mallista) oikein viimesenpäälle asian tunteva ja syväluotaava revikka!
Pelkästään sillä perusteella että Electrobike on maksanu jotain tuommosesta paskasta, ni en kyllä omia rahojani tuohon kioskiin kanna.

ElBike
07.03.2022, 13.48
Merkin taustalla on Haibiken omistajasuku. Haibikeen pääsi/päästettiin omistajaksi liian isoja tahoja, jotka kuulemma halusivat ohjata Haibiken kehityssuuntaa sellaiseen joka ei kelvannut alkuperäiselle omistajalle (perustajalle?).
Tietääkseni RRaymon nimi tulee entisen Haibiken pääsuunnittelijan nimestä ja joka lähti omistajasuvun mukana Haibikeltä. Puello pexcon (omistajasuku) tuotemerkkeihin kuuluu myös Husqvarna sähköfillarit.

Fillarit on varmaa "saksalaislaatua" eli hyvin viimeisteltyä mutta myös panostettu kaupallisuuteen vahvasti eli suunniteltu menevän näköisiksi. Jousitusten toimivuudesta, runkojen kestävyydestä tai geometriasta en osaa sanoa mitään. Jousitus näyttää olevan tämän vuoden malleissa melko simppeli, mutta samalla erittäin toimiva ratkaisu ainakin ilmaiskarille. Toki takajousitus voidaan rakentaa vaikka minkälaisten linkkujen taakse, mutta totuus on että ennemmin tai myöhemmin linkustoon tulee väljää ja alkaa nitinä ja kolina. Huollolla nuo toki pysyy kurissa, mutta jokainen voi itse arvioida hyötyykö monimutkaisien linkustojen tuomasta hyödystä omassa ajossaan.

JusE83
07.03.2022, 14.30
No juu tuon videon anti oli kyllä käytännössä olematon :D
Kieltämättä linkusto on tuossa Raymonissa hieman erikoinen... Pirun hankala on kyllä näitä pähkäillä.
Turbo Levon ottaisin kyllä paljon miettimättä paikallisesta kivijalasta mutta se hinta....
Orbean Wildiäkin saisi toisesta paikallisesta ja vielä omaa kokoa olisi hyllyssä, siinä olisi sitten hintalappuna n. 5500e mikä varmasti olisi jo aika pelittävä vaihtoehto mutta tonnin lisää hintaa tietysti.

ElBike
08.03.2022, 12.02
^Linkustoja arvioitaessa kannattaa huomioida että etsit sähköfillaria. Pääosin monimutkaisetkin linkustot fillareihin on kehitetty jotta jousitus toimisi vähemmän aktiivisesti silloin kun poljetaan = söisi polkijan voimia mahdollisimman vähän. Moottoripyörissä on vuosikymmeniä ollut käytössä simppeli keinuhaarukka ja iskarin ja haarukan välissä yksi linkku, tuomassa progressiivisyyttä. Sähköfillareissa ei tarvi niin paljon miettiä polkemiseen hukkuvaa voimaa, joten keinuvat keskiöt ja kaikenmaailman muuttuvat virtuaaliset pivot pointit on vähän vähemmän tärkeitä asioita. Sähköfillari painaa enemmän kuin luomu ja linkustokin joutuu hieman kovemmalle rasitukselle joten yksinkertaisuus on valttia. Ainut mitä kannattaa pohtia ottaako kierrejousi-iskarilla samantien. Jotkut tykkää että kierrejousella saa perän herkemmäksi. Jousi-iskarin kanssa vaan saa varautua sijoittamaan muutaman satasen jousiin kun hakee itselle sopivaa jousta.

JusE83
08.03.2022, 18.10
Niin ja tuossa Raymonissa kyllä näyttää jotenkin omaan silmään aika heppoiselta tuo takakolmio kun sitä tarkemmin syynäilee... Vähän erikoinen myös tuo kulma takakolmion perässä yläpuolella.
Eipä tässä mitään päätöksiä ole osannut vielä tehdä eikä tietysti pidä hätiköidäkään asian kanssa.
Paitsi jos tarpeeksi venyttää niin sitten kun on ostohousut jalassa niin myydään 'eioota' :D