Näytä tavallinen näkymä : Sähköpyörän pitkäikäisyys ja korjattavuus
Mikäs on yleinen näkemys sähköpyörän tekniikan realistisesta käyttöiästä? Saako esim 5 vuotta vanhoihin malleihin vielä varaosia? Onko havaittavissa eroja pienempien ja isojen merkkien välillä? Lähinnä tietysti kyse akusta, moottorista, sen ohjauksesta, nappipaketista jne mitä erityisesti sähköpyörässä nyt onkaan.
Spessuissa esim näkyy olevan niiden oma motti. Äkkiä kuvittelisi että Boschin ja Shimanon kohdalla voisi osien saanti vanhemmalla iällä olla varmempaa?
Santtu75
04.03.2022, 19.39
Itselläni tuo vanhin sähkikseni on malli-iältään vuosimallia 2017 oleva (hieman osapiäivityksiä kokenut) Ghost Teru2
https://www.ghost-bikes.com/e-bikes/hardtail/bike/teru-2-al
Joka on varusttetu Bosch:n sähköosislla, Moottorina Performance Gen2 62Nm. (ei CX 75Nm.), akkuna powerpack 400, käyttökytkimenä/näyttönä alunperin Intuvia, mutta heti uutena päivitetty Nyon Gen1:een.
Tuohon Performance Gen2 moottoriin saa kohtuu hyvin varaosia, Powerpack akkuja löytyy suoraan "kaupan hyllyltä" ja kaikkea muutakin noihin sähköosiin liittyvää "pikkutilpehööriä" on netti pullollaan. Ja noita Gen2 kokonaisia moottoreitakin löytyy netistä uusia ihan kohtuulliseen hintaan.
Eli itse ainakin tuon pyörän osalta katsoisin että osia on ihan suhteellisen hyvin saatavilla.
Diy ja avoimien järjestelmien vehkeet ovat niitä varsinaisia voittajia tässä kategoriassa. Niihin saa aina osia, ja jos ei juuri esim samaa moottoria, moottorinohjainta, näyttöä jne tms niin tilalle käy mikä vaan vastaava. Samoin akut voi tehdä itse jos on välineet ja osaaminen, mutta jos ei ole niin on firmoja, jotka tekevät noita. Avoimissa järjestelmissä ei tarvitse murehtia akun ja moottorinohjaimen välisestä kättelystä vaan toimivat kunhan jännite jne täsmäävät. Ja vaikka 18650 kennot jostain syystä katoaisi maailmasta niin niiden seuraajista 21700 kennoista jne saa tehtyä akkuja aivan samoin jne.
Noihin saa osia vielä vaikka 30 vuoden päästä. Voiko samaa sanoa Shimanosta / Boschista jne. Jo nyt on tullut vastaan ettei 5 vuotta vanhaan pyörään saa uutta akkua edes valmistajalta.
Toki on muistettava, että kehitys kehittyy ja kuka haluaa käyttää esim 10 vuotta vanhaa sähköpyörää, tai vanhempaa. Toki jotkut, mutta näissä kehitys menee niin nopeasti eteenpäin.
Mikäs on yleinen näkemys sähköpyörän tekniikan realistisesta käyttöiästä? Saako esim 5 vuotta vanhoihin malleihin vielä varaosia? Onko havaittavissa eroja pienempien ja isojen merkkien välillä? Lähinnä tietysti kyse akusta, moottorista, sen ohjauksesta, nappipaketista jne mitä erityisesti sähköpyörässä nyt onkaan.
Spessuissa esim näkyy olevan niiden oma motti. Äkkiä kuvittelisi että Boschin ja Shimanon kohdalla voisi osien saanti vanhemmalla iällä olla varmempaa?
Spessussa on itseasiassa Brosen moottori ja kumpikaan valmistajista ei ole mikään pikkupeluri markkinoilla joten uskon että osia/tukea löytyy jatkossakin.
Spessussa on itseasiassa Brosen moottori ja kumpikaan valmistajista ei ole mikään pikkupeluri markkinoilla joten uskon että osia/tukea löytyy jatkossakin.
Hyvä tietää! Eiks niillä oo kuitenkin oma se nappi/näyttö systeemi rungossa? Se on toki aika hyvin suojassa siinä, tuskin kovin herkkä menemään rikki.
Mutta nää on just niitä aspekteja mitkä itelle tuntuu sähköpyörissä vähä pelottavilta, mitä jos 4 vuoden jälkeen 8000e pyörästä menee joku tuommonen nappihärdelli mykäksi ja valmistaja sanoo että sori ei me tota mallia enää valmisteta. Saat -10% uudesta pyörästä. Vähän ehkä kaukaa haettu verrokki, mutta 5 vuotias auto tuntuu omaan käteen vielä ihan uudelta ja semmosen omistavana oletan että siihen saa kyllä vielä ihan tasan jokasen osan uutena tiskiltä senkun käy vaan tilaamassa.
DIY ei omalla kohdalla ole vaihtoehto, haluan luotettavan ja hyvän näköisen pyörän. Putkirunkoon viritellyt erilliset kiinnikkeet, akut ja kaapelit ei sitä ole. Hyvä pointti kyllä tuo että korvaavia osia on aina saatavilla.
Toki on muistettava, että kehitys kehittyy ja kuka haluaa käyttää esim 10 vuotta vanhaa sähköpyörää, tai vanhempaa. Toki jotkut, mutta näissä kehitys menee niin nopeasti eteenpäin.
Onhan noille vanhoille pyörillekin paikkansa. Mulla on mökillä asiointipyöränä noin 2009 vuosimallin Mad Croc (myös Matkaaja -nimellä myyty).
Moottorin ohjaimen vaihdoin 48V syövään malliin (noin 20€) niin toimii avoimen systeemin sähköläskin akulla.
Sähköpyöränä on todella ankea melkein miten tahansa arvioituna, mutta kyllä tuolla paikasta toiseen siirtyy ihan mukavasti.
Santtu75
05.03.2022, 14.28
Pitää muistaa että vasta viimeiset noin 5v. on nuo sähköavusteiset pyörät olleet ns. valtavirtaa ja niiden myyntimäärät ovat kasvaneet ekspotenttiaalisesti vaikkapa 10v. takaiseen tilanteeseen.
Moni taho pitää tuota Bosch:n gen1 moottoria nykyisten keskimoottorillisten pyörien "kanta-isä moottorina" (ainakin maastopyörissä) ja tuo moottori on julkaistu vuonna 2010 (ja ensimmäisen kerran löytynyt mallivuoden 2011 pyöristä).
Kun myyntimäärät ovat lisääntyneet huomasti ja ikääntyessään niiden pyörien tekniikalle tulee huolto/korjaustarvetta, niin on kumma jos ei markkinatalouslakien mukaisesti näille löydy korjaus ja varaosa-palveluita jos/kun niille on kysyntää.
Mutta kun tuon Bosch:n Gen1 moottorin otin puheeksi, niin tuohon(kin) malliin löytyy vielä uutta akkua (tosin vanha alkuperäinen 288Wh akkua ei enään saatavilla vaan korvautunut isompikapasittisella 400Wh akulla), mutta akun hinta on (tietysti) uusien akkujen tasolla eli 400-500€:n välillä ostopaikasta riippuen että jokainen tietysti joutuu itse miettimään onko vaikka +10v. vanha pyörä 500€:n akun hankinnan arvoinen.
Niin se taitaa olla että noin teoriassa Yamaha/Bosch/Shimano/Brose osia saa kyllä, se on vaan sitten tuurista kiinni enemmänkin koska ei tulevaisuuteen tietysti voi juuri ennustaa, etenkään vuonna 2022. Shimano ja Bosch nostaa mun mielestä jonkinverran päätään helpommalla saatavuudella.
Puskissa
06.03.2022, 18.17
Kannattaako viedä täpäri täyshuoltoon näin talvella vai riittääkö kevyempi huolto kunnossa pitämiseksi? Vasta yksi kesä ajettu pyörällä.
Riippuu siitä miten on kesällä ajettu, pidetty ja huollettu. Pyörän kuin pyörän voi ajaa kuukaudessa ihan loppuun jos jyystää kurakossa päivästä toiseen pesemättä ja rasvaamatta. Laakerit kyllä ruostuu talven aikana jos ne on jätetty täysin ilman huomiota.
Keulan alajalkahuolto ja iskarin ilmakannun huolto on joka tapauksessa syytä tehdä jos vuoteen ei ole mitään tehty.
Timotiikeri
19.03.2022, 15.01
Kestävyys voi kyllä kaatua hyvinkin pieneen vikaan. Meillä Giant Fathomista katkesi etukiekon napalaakerin kiristyksestä lukitusrengas. Osaa on odotettu syyskuusta asti ja tämän hetken odotus on viikolle 22!
Mistään en ole moista sormuksen kokoista rengasta 18 mm sisäkierteellä löytänyt. Joudumme varmasti uusimaan koko kiekon.
Huollon ja varaosien saatavuus kannattaa ehdottomasti varmistaa ennen tuhansien eurojen hankintaa.
Cubessani alkoi takuuaikana. XCM -keula narisemaan ja myyjä XXL tuumasi suoraan, etteivät he sille mitään osaa tehdä. Netistä onneksi löytyi hyvä video rasvahuoltoon :)
Tosin kiekkojen osat ja keulan huolto ei pyörän valmistajalle oikein edes kuulu.
Helkama 2016 ei saa enää Panasonic akkua.
Travelkicking
22.03.2022, 13.18
Kestävyys voi kyllä kaatua hyvinkin pieneen vikaan. Meillä Giant Fathomista katkesi etukiekon napalaakerin kiristyksestä lukitusrengas. Osaa on odotettu syyskuusta asti ja tämän hetken odotus on viikolle 22!
Mistään en ole moista sormuksen kokoista rengasta 18 mm sisäkierteellä löytänyt. Joudumme varmasti uusimaan koko kiekon.
Vanhemmissa kivijaloissa on vaikka mitä. Onko Lohjalle liian pitkä matka. http://www.jk-shop.fi/ Tää ei ole mainos. Mä olen saanut tuolta melkein joka osan. Kerran piti ostaa koko takapyörä, vajaa 130,-
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.